Мәселе • 08 Қазан, 2024

«Қазақтың бас биін» сайламай іс бітпей ме?

121 рет
көрсетілді
10 мин
оқу үшін

Тәуелсіздік алғалы бері елімізде қазақ қоғамының кейбір түйткілді мәселе­ле­рін бітімгерлік жолмен шешетін дәстүрлі билер институтын жаңғырту керектігі туралы түрлі бастама көтеріліп келеді. Содан болар, кейінгі жылдары қоғамдық ұйым құрып алып, «қазақтың бас биі», «облыстың аға биі» деген секілді лауазым иеленген азаматтар пайда бола бастады. Ол азаматтардың дәстүрлі билер институтын жаңғыртуға шамасы жете ме?

«Қазақтың бас биін» сайламай іс бітпей ме?

Коллажды жасаған – Зәуреш СМАҒҰЛ ,«EQ»

«Бас-басына би болған, өңкей қиқым...»

Қазақстан – демократиялық, құқық­тық, зайырлы мемлекет. Еліміздегі аза­мат­тардың заңдық тұрғыда құқығын қорғап, қажетін өтейтін сот, прокуратура, полиция, ұлттық қауіпсіздік қызметі секілді мемлекеттік органдар Ата заңда көрсетілген басты міндеттерін қалтқысыз атқарып жатыр. Мұндай кезеңде жоғарыдағы құзыретті органдардың қоғамдық тәртіп пен мемлекеттік қауіпсіздікті сақтау, үкім шығару секілді басты міндеттерін өздеріне де «тиесілі» санайтын қанаттас құрылымдардың құрылуы мүмкін емес. Бұл – талқыланбайтын аксиома.

Бірақ ел арасындағы дау-жанжал, ұрлық-қарлық мәселелерін ауыл үй­ден ұзатпай шешкелі жүрген түрлі ынта­лы топтардың бар екенін, қазір олар бірін-бірі би сайлап, аты дардай ұлт танымындағы қасиетті лауазым­ды иеленіп алғанын әлеуметтік желілерден байқап жүрміз. Сондай-ақ Әділет органдарына ресми тіркелгені бар, тіркелмегені бар «Әлем билер алқасы», «Қазақ билер алқасы» деген секілді бірнеше қоғамдық бірлестіктің құрылып жатқанынан да жұрт хабардар.

Қазақстан азаматтары ортақ мақсат­тарға жету үшін бас қосып, қоғамдық бірлестікке бірігуге заңдық тұрғыда толық хақылы. Қоғамдық ұйымның құжаттары мен «Жарғысында» қолданыстағы заңға қайшы ой-пікір, мақсат-мүдде болмаса, бірлестіктің ресми тіркеуден өтуі де – қалыпты жайт. Яғни әділет мекемелерінің ол бірлестіктерді ресми тіркеп, ұйым ретінде жұмыс істеуіне рұқсат бергеніне қарсы уәж айтудан аулақпыз. Десе де бізді «Бұл бірлестіктер қазақтың ұлттық танымындағы «би» деген қасиетті ұғымның қадірін кетіріп, жібермеді ме?» деген сұрақ мазалайды.

Мұндай заңды сауал қоюымызға аталған қоғамдық ұйымдар әр облыс, әр аудан, әр ауылдан, тіпті қандастарымыз мекендейтін шет елдерден де бір-бірден «сайланбалы билерін» тағайындап жатуы себеп болып отыр. Ел аумағындағы 84 қала, 200 кент, 2 036 ауылдық округтің әрбіріне би сайлап шығуға қоғам мұқтаж ба? Қазір аталған ынталы топ мүмкіндіктері жеткен елді мекендердің деніне би сайлап та қойды. Ол билер кейде Төле, Қазыбек, Әйтеке секілді аруақты бабаларымыздың санадағы сом тұлғасын кішірейту ойынын ойнап жатқандай көрінеді.

Қазақтың дәстүрлі қоғамында билер дауыс берумен сайланбаған. Ханның да жарлық шығарып, би тағайындауға хақы жоқ. Ұлтымыз білім-білігімен бұқараны мойындатып, сөзге шешен, ділмарлығымен көзге түсіп, дау-дамайлы елдік істерде тек әділдігімен танылған тұлғаны ғана би деп танып, оның бұқараны демократия жолымен басқаратынына сенгенде ғана қолына биліктің тізгінін ұстатқан.

Қазақтың сан ғасырдан бері салт-дәстүр, ұлттық таным, тарихи жады­­мен бірге қалыптасқан билер инсти­ту­тының осы қағидаттарын аяқ асты етіп, жүзге жетер-жетпес адамның кеңе­сімен барша бұқара жете танымай­тын біреуді «қазақтың бас биі» деп сай­лай салуы, дұрысы аз ғана ынталы топтың «тағайындауы» саяси сауатты қоғамның ісі деуге бола ма? Әлгі қоғам­дық бірлестіктерге біріккен «көп би» хал­қымыздың төбе биі атанған Төле би­лердің ұлық дәрежесіне жалпақ жұртқа есім-сойы мүлдем беймағлұм бір азаматты теңестіріп қоюы «өгіздей болуға ниетті бақаның тырбаңына» ұқсамай ма? Алдағы он жылдықтарда жұртымыз «Бас-басына би болған, өңкей қиқым» деген Абайдың күйін кешпей ме?

 

«Пайда, мақтан, әуесқой – шайтан ісі...»

Рас. Жеріне жеткізіп айтар сөз ауызға түспесе, Абайға арқа сүйейміз. Құнанбай баласының адамзат бойындағы пайда, мақтан, әуесқойлық секілді мінездерді шайтанның ісіне теңеуі бүгінгі жаңа қазаққа тікелей қатысы бардай әсер етеді. Ынталы топтың сайлау өткізген болып, өздеріне таңып алған «қазақтың бас биі», «облыстың аға биі» деген секілді лауазымдар «әуесқойлық» пен «мақтанға» асықтықтан туған аңсар дүние секілді. Атақ, даңқ, мақтау мен марапатқа құ­март­қан нәпсінің көмейін аты дардай ла­уа­зым­дармен тығындау әсте мүмкін емес.

«Қазақ билер алқасы» ұйымының білек сыбана кіріспекке бейілді бастамаларын сүзіп шыққанда кәдімгі ауыл арасындағы ақсақалдардың «қазақ­тың бас биі», «ауылдың аға биі» атан­бай-ақ өзара кеңесіп шешіп жүрген істері­нен айыр­­ма­шылығы жоқ екенін аңғар­дық. Тіпті «Ақсақалдар кеңесі» секілді ұйымдар бидің шенді шапанын жамылмай-ақ еліміздегі сан алуан проб­лемаларға қатысты ресми орган­дарға ұсыныс беріп, талай күрмеулі мәсе­ле­лердің түйінін тарқатып жүрген жоқ па?

«Қазақ билер алқасы» ұйымы «қазақ­тың бас биі», «ауылдың аға биі» дегендерді сайламай-ақ, «Ел ағаларының алқасы» деген секілді санаға да, құлаққа да салмақ салмайтын атаудың айналасына біріксе, өздері айтқан ұлттық құндылықты дәріптеуге де, ұрпақ тәрбиелеуге де, ел арасындағы ұсақ бұзақылықтарды заңға жеткізбей шешуге де, тіпті дәстүрлі билер институтын жаңғыртуға да даңғыл жол ашпас па еді?

 

«Оларға жол – арамның сөзін ұқпақ...»

Қош! Қоғам Абайдың «Адасқанның алды – жөн, арты – соқпақ» деген тәліміне бой ұсынып, бәріне қол сілтей салсын. Бірақ сол өлеңнің «Оларға жол – арамның сөзін ұқпақ» деген екінші жолын қайда қоямыз?

Қазақстанда 2007 жылдан бері Алқа билер­дің қатысуымен өтетін сот жүйесі жұмыс істей бастады. Содан бері мемлеке­ті­мізде кейбір қоғамдық резонанс туғызған қылмыстық істерді Алқа билер қарап, ортақ әділ үкім шығаратын жүйе қалыптас­ты. Бастапқыда алқа билер өлім, я өмір ­бо­йына бас бостандығынан айыру жазасы тағайындалуы мүмкін қылмыстық істерді қараса, қазір алқа билердің «үкіміне» тапсыруға болатын қылмыстардың саны 44-ке дейін артты.

Яғни қарапайым бұқара сот жүйе­сін­дегі осы «алқа билер» ұғымын, қоғамдық бір­­лестіктің «билер алқасы» деген атымен шатастырып, жаңылтпаштың жігін ажы­­ратпауы мүмкін екенін ешкім жоққа шы­ғара алмайды. Мұның астарынан Абай айт­қан «Оларға жол – арамның сөзін ұқпақ» деген ойдың сұлбасын көруге болатын сияқты.

Осы орайда заң ғылымдарының кандида­ты Қазыбек Дәуітәлінің сөзіне құлақ түрдік.

– Батыста «құқықтық плюрализм» деген түсінік бар. «Құқықтық плюрализм» ұстанымы бір саяси-қоғамдық жүйеде түрлі құқықтық мәдениеттер мен әралуан жөн-жоралғы, салт-дәстүрлердің қатар өмір сүруіне жағдай жасайды. Қазіргі төрткүл дүниені мультимәдениетті қоғам ретінде қараған жөн. Мәселен, дамыған мемлекеттер жер бетіндегі діндердің, әртүрлі салт-дәстүр ұстанатын халықтардың ішкі сенімі мен ұлттық танымына қатысты құқықтық мүдделерін Конституцияға қайшы келмейтін тәртіппен реттеп отыр. Бізге де сол құқықтық мәдениеттің түбі орнайтыны анық, – дейді заңгер.

Ол саяси-қоғамдық жүйеде түрлі құ­қық­­тық мәдениеттердің қатар дамуы­на қарсылық көрсетуге болмайтынын, әлде­бір бастамашы топ республикалық дең­гейде дәстүрлі билер институтын жаң­ғырту мақсатында қоғамдық ұйым құ­рып жатса, оған да демократиялық көз­қа­распен қарауымыз қажеттігін айтты.

Әлемде түрлі дауды бітімгершілікпен шеше білу құқықтық мәдениеттің ең жоғарғы көрсеткіші саналады. Дамыған елдерде адамдар арасындағы дау-дамайдың ­90 пайызы бітімгершілік пен шешіледі.

«Елімізде дәстүрлі билер институты­ ­шынымен жаңғыратын болса, олар бірін­шіден, аға­йын арасындағы кикіл­жің­дер­ді шешіп, медиация ісімен, яғни араз­дасқандарды ­татуластырумен айналысуына болады», дейді Қ.Дәуітәлі.

Сонымен қатар заңгер: «Дәстүрлі билер институты «аралық сот» міндетін атқа­рып, қолданыстағы заңдарымызда қарал­ма­ған кейбір қоғамдық қатынас­тарды тарап­тар­дың келісімен ала отырып шешеді, олардың шы­ғарған шешімінің үкім ретінде заңдық күші болмаса да, ел арасындағы татулық-бір­­лікті сақтап қалуға септесері анық», ­деген пікірде.

Мәселен, заңгер қазақта енші бөлу деген дәстүр болғанын, бір отбасы балаларының қара шаңырақтағы дүние-мүлікті бөлісу құқығы қолданыстағы азаматтық заңна­мада да, мұрагерлік заңнамада да қарас­тырылмағанын, бір ғана некені мойындайтын заңымыз көп әйел алған азаматтардың екінші, үшінші әйелдерінің құқықтық мүдделері мен олардан туған балалардың мұрагерлік құқығын заңмен әділ реттей алмайтынын, азаматтық қоғамды дамыту үшін билер институты осындай күрделі істерді шешуге міндеттеу керек екенін тілге тиек етті. 

P.S. Ғасырларға созылған отарлық дәуірі ұлттың салт-сана, таным-түсінігі негізінде қалыптасқан ел билеу дәстүрін, яғни қазақтың билер институтын жойып тынды. Сол институтты қайта жаңғыртып, жалпы халықтық сипат алатын қоғамдық игілікке айналдыруға белсеніп жүрген еріктілер «қазақтың бас биі» деген лауазым мен заңгер айтқан ел ісінің қайсысы алда тұру керегін түсінсе екен дейміз.