Кеңестік жүйе Түркістан мұқтариятын құлатқаннан соң шетелге, Францияға жетісімен Мұстафа Шоқай Түркістан өлкелік мұсылмандардың орталық кеңесінде сол кездегі саяси жағдайға байланысты қызу пікірталас туғанда өзі қолдаған мемлекеттіліктің автономиялық формасын ысырып қойып, алға тәуелсіздік идеясын ұсынды. Бұл туралы 1923 жылы Париждегі «Orient et Occident» журналында жарық көрген тұңғыш француз тіліндегі «Ресей саясаты және Түркістан ұлттық қозғалысы» деген мақаласында жазылды.
Бұл идеяны 1929 жылғы желтоқсан айынан 1939 жылдың тамыз айына дейін Берлинде шығып, Түркістан ұлт-азаттық қозғалысының жалынды ұраншысы және асқақ туына айналған «Яш Түркістан» журналының алғашқы санында жарияланған «Біздің жол» атты алғашқы мақаласында Мұстафа Шоқай былайша бейнеледі: «Бiз, Түркiстан тәуелсiздiгiн жақтаушылар, елiмiздiң еркi үшiн және жұртымыз Түркiстанның бодандықтан құтылуы үшiн күресемiз. Түркiстандықтарда бұдан басқа жол жоқ. Қазiр де жоқ, бұдан соң да болмайды». Бұдан ары Түркістанның тәуелсіздігі үшін күрестің түпкі мұраты да айқындалды: «Большевиктер «Түркістан республикалары түрі – ұлттық, мазмұны – пролетарлық деседі. Ал бiздiң мұратымыз – Түркiстанда түрi жағынан да, мазмұны жағынан да ұлттық болатын мемлекеттiк құрылымға қол жеткiзу. Сонда ғана халқымыз өз жерiнiң нағыз қожасы бола алады».
Мұстафа Шоқай тәуелсіздік үшін күрестің себептеріне де кеңінен тоқталды. Патшалық кезеңнен басталған азаттық үшін күрестің кеңес өкіметінің тұсында жалғаса түскенін, оның орыс емес өлкелерде жүргізіліп отырған ұлттық саясаттан туындайтынын, өлке халықтарының бұған қарсы көтерілмеуден басқа амалының жоқтығын ескерте келе, «Түркістан ұлттық күресінің себептері мен мақсаттары» атты мақаласында: «Түркістан шет жұрттықтардың бұғауында қалғысы келмейді. Түркістан түріктері ұлт ретінде құл болғысы келмейді. Олар өз халықтарының мүддесі үшін, тəуелсіз ұлттық мемлекетін құру үшін күресетін болады» деген еді. Ал «Кеңестік Қазақстанның он жылдығына орай» деген мақаласында орыс отаршылдарының саясаты негізінде мұғажыр мәселесі жатқанын, сол себепті патша өкіметінің ұраны «Сібірияны нағыз орыс Сібіриясына айналдырғаны сияқты, Түркістанды да нағыз орыс Түркістанына айналдыру» болғанын былайша түсіндірді: «Бұл мақсатты жүзеге асыруға бұрыннан мәлім екі жол бар еді. Оның бірі: жергілікті халықтың материалдық және рухани өркендеуіне шек қойып, оны азып-тозып, өліп-бітуге душар ету. Екіншісі: бұл өлкеге орыс мұғажырларын көптеп әкеліп, орыс көпшілігін жасау». Патшалық Ресей бұл екі жолды да берік ұстанды.
Бұл ойлар кейін де дамытыла, кеңейтіле түсті. «Орыс тепкісіндегі Түркістанның ұлттық қозғалыстарынан. Жеңілмес ұлтшылдық» деген мақаласында Түркістан Мәскеуге тәуелді болып, қызыл орыстардың тепкісіне қарсы күрес басталғаннан бергі он жыл ішінде халықтың көптеген құрбандыққа душар болғанын ашына жазып: «Олар (орыстар – Ә.Б.) тіпті сүйікті атамекеніміздің «Түркістан» екенін де теріске шығарып, «Орыстан» ету үшін адамгершіліктің өлшемдеріне сыймайтын ең бір шектен шыққан шараларға дейін барып отыр» деп жазды. Сол сияқты «Түркістан лениншілдеріне жауап» деген көлемді мақаласында атамекенді құтқару жолындағы күрес бірінші орынға шығып, маңдайалды міндетке айналғанын былайша бейнеледі: «Біз Түркістанның біржола және бүкілдей тәуелсіз мемлекет болуы туралы айта да, жаза да аламыз. Біз Ресейдің де немесе басқа бір шетелдіктердің де Түркістанға үстемдік жүргізуін қаламаймыз. Дәл бүгін Түркістан кеңестік Ресейдің тепкісінде жатқандықтан, біздің күресіміз сол елге қарсы бағытталып отыр». Ал 1932 жылы жазылған «Қиыр Шығыста» атты шағын ғана бір беттік мақаланың мазмұнын мына сөздер көтеріп тұр: «Ресей – дүниежүзінде ең қомағай, ешқашан тойымы жоқ мемлекет. Ол жерді қанша көп иемденсе, соншалықты араны ашыла түседі. «Тәбет тамақ үстінде ашылады» деген мақал Ресейдің осындай ашкөздігіне байланысты шыққан десе де болады. Ол әуел бастан қанағатсыз болып жаратылған».
Мұстафа Шоқай большевиктердің ұлт саясатында екіжүзділікті құрал еткенін де сынады. Олар іс басына келер алдында (17.ХI.1917) бүкіл Ресей мұсылмандарына және түркістандықтарға өз қалауы бойынша өздерін басқару деген сарында үгіт-насихат жүргізгені белгілі. Алайда ол «қызыл сөздерге боялған» орыстың ұлттық рухына негізделген пролетариат диктатурасынан басқа ештеңе де болмай шыққан еді. Осы саясат туралы жазылған «Түркістан бақытсыздығы жəне одан құтылудың жолы» атты мақаласында Мұстафа Шоқай Қоқан үкіметі большевиктер тарапынан қарулы күшпен құлатылған күннің ертесіне қарсылық пен көтерілістер басталғанын, оның ұлттық жəне саяси себебі бар екенін атап көрсетіп, кеңес өкіметінің Түркістанға жат, жау екеніне, жаңа экономикалық саясаттың отарлық езгіні бұрынғыдан бетер ауырлатып жібергеніне толып жатқан дəлел келтірді. «Орыстың патшалық мекемелері біздің ұлттық дамуымызды тежеп келген болса, большевиктер басқаруы халқымызды ұлттық сезімнен жұрдай етуге, мұндай сезімді көкірегінен біржола сылып тастауға тырысып отыр», деп жазды.
Осы сәтте қағидатты бір мәселеге назар аудара кетейік. Мұстафа Шоқай Ресейді сынағанда оны орыстардың Отаны ретінде емес, патшалық билік пен кеңестік жүйенің орталығы болғаны, олардың ұлттық саясатының әділетсіздігі үшін сынады. Халыққа қарсы емес екенін, халықты басқарып отырған басшыларға қарсы сөзбен күресетінін айта келіп, Мұстафа Шоқай: «Біз барлық халықты құрметтеуге тиіспіз. Мемлекет үшін бір халықтың өзге халықтан айырмасы жоқ. Географиялық жағдайымыз да Ресеймен достық және бейбіт қатынаста болуымызды талап етеді», деп жазған болатын.
Мұстафа Шоқай тәуелсіздік үшін күресті түркістандықтардың ұлттық рухымен, ұлтшылдық қасиетімен, ұлттық мәдениетімен тығыз байланыста қарады. Мәскеудің Түркістандағы ұлттық саясатының мәні халықтың ұлттық сана-сезімін тұншықтыру, оның қандай болсын көріністеріне жол бермеу, түрікшілдік белгілерін түбірімен құрту, ұлтымыздың өзіне тән рухани әлемін суалтып, оның орнына орыс пролетариатының рухын орнатпақ болып отырғанын атап көрсетіп, сол себепті тәуелсіздік үшін күрестің тікелей ұлттық рухпен байланыстылығын Мұстафа Шоқай «Большевизм – түрікшілдіктің жауы» атты мақаласында былайша бейнелеп еді: «Ұлттық рухсыз ұлт тəуелсiздiгi болуы мүмкiн бе? Тарих ондайды көрген жоқ та, бiлмейдi де. Ұлт азаттығы – ұлттық рухтың нəтижесi. Ал ұлттық рухтың өзi ұлт азаттығы мен тəуелсiздiгi аясында өсiп дамиды, жемiс бередi».
Мұстафа Шоқай Түркістанда ұлттық өкіметтің үстемдігінен басқа ешбір күшті мойындамау негізіне құрылған, халықтың өз бостандығын аңсаған ұлтшылдық идеясына «Орыс тепкісіндегі Түркістанның ұлттық қозғалыстарынан. Жеңілмес ұлтшылдық» атты еңбекте мынандай түсініктеме берді: «Халқымыздың мəдени жəне рухани жақтан қол жеткізген жетістіктерінің бəрі тек ұлтшылдық қозғалысына тəн. ...Қанқұмар коммунистер халқымызға хайуандықпен зұлымдық істей отырып, ұлтшылдық идеясынан баз кештіре алар ма? Егер кімде кім бұл өлмес идеяны Мəскеудің күнде өзгеріп тұратын түсі сияқты деп білсе, сөзсіз қателескен болар еді. Ол – халқымыздың жаны мен жүрегі. Ұлтымыз өмір сүрсе, ол да бірге өмір сүреді». Келесі «Керенский және Түркістандағы ұлттық қозғалыс» атты мақаласында Мұстафа Шоқай «ұлтшылдық» ұғымының мақсат-мәнін былайша аша түскен еді: «Біздің мұратымыз – ұлттық тəуелсіз Түркістан. Ұлтшылдық біздің, соның ішінде менің де, саяси идеяларымыздың соңы емес, басы. Олай болса, біздің барлық іс-қимылымыз өз билігіміздің өз қолымызға өтуін қамтамасыз ету тұрғысынан жасалуы керек».
Мұстафа Шоқай Түркістандағы тәуелсіздік үшін күрестің түпкі мұраты болған ұлттық мемлекет туралы «Түркістан ұлттық күресінің себептері мен мақсаттары» атты мақаласында: «Түркістан түріктері ұлт ретінде құл болғысы келмейді. Олар өз халықтарының мүддесі үшін, тəуелсіз ұлттық мемлекетін құру үшін күресетін болады» деді. Осы ой ашыла және дамытыла түсіп: «Біз халқымыздың құқығы үшін, ұлттық мемлекетті құру сəтін жақындату үшін күресеміз. Біз ұлттық мемлекетімізге қол жеткенін көріп қана қоймай, оны құру істеріне де қатынасқымыз келеді. Біздің үміттеріміз бен армандарымыздың орындалуына ешқандай шүбə келтірмейміз, сонымен қатар сол бір бақытты күндер біз ойлағандай тез жақындамауына байланысты туған уайымымызды да жасырмаймыз. Сол үшін де біз барлық күш-қуатымыз бен ақыл-парасатымызды атамекеніміздің азат болатын күнін жақындатуға бұдан былай да жұмсай беретін боламыз» деп жазылды. Бұл сөздердің арғы жағында қаншама ойлар, қаншама сезім күйлері жатыр десеңші!
1931 жылы жазылған «Кеңестік Орта Азия федерациясынан Түркістан ұлттық тәуелсіз мемлекетіне» атты еңбегінде Мұстафа Шоқай орыс большевиктері Түркістанда ұлттық тұтастық пен ұлттық мемлекеттің құрылуынан өлердей қорқатынын, сондықтан олар қайткен күнде де мұндай тұтастықты болдырмауға тырысатынын ескертіп: «Біздің мұратымыз – бөлінбейтін біртұтас Түркістан. Біз келешекте Түркістанымызды бөлінбес біртұтас ұлттық мемлекет түрінде көргіміз келеді» деп жазды. Бұл ой: «Келешектегі тәуелсіз Түркістан үкіметінің ең басты міндеті – байыпты да парасатты саясат жүргізе отырып, бүкіл түрік атаулыны бір қазанда қайнатып, ақырында бір ұлы ұлттық мемлекет түзу» деген сөздермен жалғасты.
Мұстафа Шоқай Түркістанның тәуелсіздігі үшін күрестің тактикалық әдіс-тәсілдерін де бірнеше шығармасында арнайы әңгіме етті. 1932 жылғы «Яш Түркістан» журналының №32 санында басылған «Түркістан түрікшілдігі» деген мақаласында: «Түркістанның болашағы «тәуелсіз Түркістан» ұраны астында Ресейден бөлініп шығып, Түркістан мемлекетін құратын халық бұқарасының қолында... Біз бүгін ұлтты құтқару күресімізде, ұлттық құрылысымызда түркістандықтарды ру, ұлыстарға бөліп, іштен іріткі салатындарды Түркістан ұлтшылдық идеясы мен мұраттарының жаулары деп есептейміз. Қазақ, қырғыз, өзбек, түркімен... – бәрі бір кісідей жұмылып Түркістанның ұлттық ұраны астына топтаспайынша, Түркістанның болашағын қамтамасыз ету мүмкін емес», деп жазды.
1917 жылдың 12-16 наурыз күндерінде Түркістан патшалық биліктің мұрагері басқа ешбір жерде болмаған орыс пролетариатының тепкісіне түскені мәлім. Алайда патшаның құлауына байланысты мүмкіндікті пайдалана алмай қалудың себептерін Мұстафа Шоқай ішкі бірліктің әлсіздігімен, жергілікті надандықпен, көрсоқырлықпен, саяси сауатсыздықпен түсіндірді. Осы бағытта естен шығаруға болмайтын маңызды мәселе қатаң ескертілді: «Біздің ұлтты құтқару жолындағы күресімізде табыстарға жетуіміз бен өз тағдырымызды өз қолымызға алуымыз ұлтымыздың ауызбірлігіне байланысты. Оған біздің ұлтымыз шаруаның жерге болған мүдделігіндей мүдделілік танытуы керек». Сондықтан 1937 жылы жазылған «Ұлттық еркіндік және азаттық жолы» деген мақаласында жалынды публицист: «Бәрiнен бұрын өз қатарымызды, түркiстандық бiрлiгiмiздi күшейтейiк» деумен шектелмей, «Түркiстанның жұдырықтай жұмылған ұлттық бiрлiгiн Ресейден айрылу үшiн күресiп келе жатқан басқа халықтардың ұлттық майдандарымен тығыз үйлестiрудің керектігі, орыс империализмiне қарсы күрес майдандағылардың ұлтын, дiнiн, нәсiлiн, партиясын тергеп-текшемейiк, алаламайық. Тек осындай жол ғана бiздi ұлттық азаттыққа жеткiзе алады», деп жазды. Мақала мынандай парасатты ойлармен түйінделген: «Біздің азаттыққа және тәуелсіздікке бастайтын ең төте және ең қысқа жол – Түркістан ұлттық майданының ішкі бірлігін барынша нығайту және оны ұлт-азаттық орталықтарымен тығыз үйлестіру. Бұлай болмаған жағдайда азаттық пен бостандық туралы сөз болуы мүмкін емес. Төңкерістің жиырмасыншы жылында осы ақиқатты бір сәт еске алып, зердемізге мықтап түйгеніміз абзал».
Мұстафа Шоқай «1937 жыл» деген мақаласында Ресейдегі «ұлы төңкеріске» 20 жыл толғанын, содан бері халқымыздың құқығы үшін, ұлттық мемлекетті құру үшін күресіп келе жатқанын айта келіп: «Біздің үміттеріміз бен армандарымыздың орындалуына ешқандай шүбә келтірмейміз, сонымен қатар сол бір бақытты күндер біз ойлағандай тез жақындамауына байланысты туған уайымымызды да жасырмаймыз. Сол үшін де біз барлық күш-қуатымыз бен ақыл-парасатымызды атамекеніміздің азат болатын күнін жақындатуға бұдан былай да жұмсай беретін боламыз» деді. Бұдан әрі мақалада ұлттық күреске бел байлап кіріскен адамдар үшін аса қажетті қасиеттер үміт, сенім, иман екенін, бірақ та бұлармен бірге жеңіске жету үшін білім қуаты керектігін жазып еді: «Техникалық білімге ие болу, қару-жарақтарды емін-еркін қолдана білу керек. Олай болса, азаттық күреске аса қажет нәрселер – үміт, иман, сенім тәрізді рухани-моральдық факторлармен бірге ғылыми-техникалық білімнің өзара тығыз бірлігі. Азаттық күресте бұдан басқа тура әрі қысқа жол болмайтынын зердемізге тоқып, санамызға сіңіріп алғанымыз жөн», деп жазды. Автор тағы да күрескерлердің бірлігін маңызды фактор деп есептеп, мақаланы: «Біз барлық отандастарымызды үміт, иман, сенім тәрізді моральдық күш пен ғылыми-техника күшін бірлестіре отырып, ұлт азаттығы жолында жұдырықтай жұмылуға шақырамыз» деген сөздермен аяқтады.
Кеңестік Ресейдің үстемдігіне қарсы күш біріктірудің қажеттігін жақсы сезінген, бірақ мұндай күшті біріктіру қажетті деңгейде жүзеге аспай отырғаны туралы бұрынғы ойларын жалғастыра түскен «Шептерімізді біріктірейік» деген мақаласында Мұстафа Шоқай: «Ұйымдарымыз бытыраңқы. Араларында жүйелі байланыс жоқ. Іс-қимылымызды біріктіру жөнінде мықтап ойланатын уақыт келді. Біздер – Кавказ, Украина, Түркістан, Еділ-Орал, Қырым және егеменшіл казактардың – күштерімізді біріктіріп, бір мықты ортақ ұйым құруымыз тиіс. Бұл орталыққа біріккен әрбір ұлттық ұйым өз дербестігін сақтай отырып, сонымен қатар орыстың большевиктік немесе большевиктік емес империалистеріне қарсы күресте біздің ұлттық бірлігімізді қамтамасыз ететін болады» деп жазды. Бұл ойлар әрі қарай пысықталып: «Біз, «орыс жерінен» бөлініп тәуелсіздік үшін күресуші ұлттар, күшімізді біріктіріп, қатарымызды нығайтайық» деген сөздермен аяқталды. Осы жылы жарық көрген келесі «Шептерімізді бірлестіру хақында» атты мақалада күшті біріктірудің, қатарды нығайтудың қажеттігі туралы ой былайша түйінделді: «Жауымыз күшті. Ол біздің барлық өмірлік мәні бар буындарымызды өз қолында ұстап отыр. ...Сол себепті біздер армандап отырған мақсатымызға жетудің бір ғана жолы бар десек, ол жол – тәуелсіздік жолындағы барлық күрескерлердің күш біріктіруі».
Ұлттық тәуелсіздік, ұлттық мемлекет, оларға жетудің жолдары туралы ойларын кеңірек түсіну үшін Мұстафа Шоқайдың 1936 жылы Берлин радиосынан Түркiстан жастарына арнаған сөзіне арнайы тоқтағанды жөн көріп отырмыз. Таспаға жазылған, үні айқын, әрбір сөзі мірдің оғындай ондыққа дәл тиетін, идеялары жүрегің мен сезіміңді жаулап алып, ерекше күйге түсіретін бұл мәтін мынандай болатын: «Түркiстанның мақсаты – өзінің құрылысы миллет (ұлттық – Ә.Б.) үкіметін құрып, дербес боп, өз алдына бір өкімет болып тұру. Халқы көптен бұл жұмысқа алысып, шалысып, қан төгіп, соғысып келеді. Үмiтiмiз зор, мемлекетіміздiң келешегіне иланамыз», дей келіп, келешек мемлекет үшін күрес келесідей керемет бейнелеген еді: «Біздің құбыламыз өзіміздің атажұртымыз, өлкеміз Түркістан болмақ! Түркістан үшін өлу, Түркістан үшін жан беру бәрімізге бір мақсат, бір мұхаббат уәзифа болмақ. Мұны ұмытпау керек! Түрік халқы – батыр халық, түрік халқы – арыстан, ер халық». Шіркін бұл сөз әрбір қазақтың үйінде болып, отбасының ұлттық рухын көтеріп тұрса, артық болмас еді.
Бұл ой-идеялардан шығар қорытынды – мемлекеттің ұлттық сипатын айқындап алмайынша, ұлттық мүддеге деген көзқарас түзелмейтіні аян. Шынайы ұлтшылдықтың кемшін жағдайында ұлтсыздық сана ұлттық ойлау жүйені бұзып, ұлттық танымды әлсіретуге алып келеді. Сол себепті бізге «бұл ең бірінші кімнің мемлекеті, алдымен кімнің «сойылын соғып, жыртысын жыртумыз» керек, кімнің мүддесін қорғауымыз қажет» деген тұрғыда ойланған орынды. Өйткені өркениетті елдер тәжірибесі алдымен мемлекет құраушы ұлттың идеяларын, мүдделерін шешеді. Бұл екінші жағынан басқа этнос өкілдерінің мәселелерін шешудің алғы шарты болмақ.
Қазақтың қуанған да, бақытқа жол ашары да 1991 жылғы 16 желтоқсанда жарияланған Тәуелсіздіктен бастау алады. Осы күні қабылданған «Қазақстан Республикасының мемлекеттік тәуелсіздігі туралы» конституциялық заңда: «Қазақстан Республикасы – тәуелсіз, демократиялық және құқықтық мемлекет. Ол өз аумағында толық билікке ие, ішкі және сыртқы саясатты дербес анықтайды және жүргізеді» деп жазылып, мемлекеттік тәуелсіздігіміз салтанатты түрде жарияланды. Әлемнің саяси сахнасына жаңа тұрпатты мемлекет келгені мәлім етілді. Халқымыз үшін бұл қайта туған, жаңарудың бастау алған күні еді. Сүйтіп Мұстафа Шоқайдың шетелде жүріп: «Біз құл болып тұра алмаймыз. Біз ұлт-азаттығымызды аламыз» деген сенімі мен арманы 60 жылдан кейін шындыққа айналды.
Тәуелсіздік бізге не берді? Ең бірінші, біз сыртқы ықпалдан арылып, Ресеймен терезесі тең қарым-қатынас орнаттық. Содан соң халқымыздың бірлігі мен көп этносты Қазақстанның тұтастығы мемлекетіміздің сара саясаты болып отыр. Еліміздің саяси саралануы да, әлеуметтік ахуалының артуы да, экономикасының дамуы да осы парасатты пайымға тұрақты негізделіп келеді. Соның арқасында бүгінде Қазақстан әлемдік қауымдастықта өзіндік орны, саясаты айқын мемлекетке айналды. Атақты ақынымыз Жұбан Молдағалиевтың сөзімен айтқанда, «мың өліп, мың тірілген» қазақты дүниежүзі таныды.
Сол себепті халқымыздың бірлігі мен бір тірлігі – алда да алына берер асуымыз, шығар биігіміз, Тәуелсіздік мемлекетіміздің аса маңызды әлеуметтік факторы бола да бермек. Және ұлы ұғым Тәуелсіздік мұнымен шектелмейді, бітпейді. Бұл жеке адам үшін мақсаттарды, міндеттерді және оларға жету әдістерін өз бетінше жоғары жауапкершілікпен анықтауды, қоғам алдында тұрған ортақ мүддені шешуде белгілі бір мінез-құлықты таңдау еркіндігін қажет етеді. Сол себепті біз ұлттық рухпен, ұлтшылдықпен, халықтың саяси санасымен, шынайы әлеуметтік еркіндікпен, қоғамдағы демократиялық үдеріспен, құқықтық сауаттылықпен, тағы басқа толып жатқан ұғымдармен тікелей тағдырлас, бағыттас, ажырамас тұтастықтағы «Тәуелсіздік» сөзінің аса қасиетті мәнін тереңірек әрі кеңірек түсініп жатсақ, ұтысымыз көп болар еді.
Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев «Egemen Qazaqstan» газетінде жарияланған «Тәуелсіздік бәрінен қымбат» атты мақаласында: «Тәуелсіз ел болу оны жариялаумен немесе мемлекеттің іргетасын қалаумен шектелмейді. Тәуелсіздік үшін нағыз күрес күнделікті еңбекпен, үздіксіз әрі дәйекті елдік саясатпен мәңгі жалғасады. Біз қуатты тәуелсіз мемлекетімізбен ғана ұлт ретінде жер бетінде сақталамыз» деп алдағы мақсат-міндеттер айқындалған еді.
Қазір еліміз ғасырлар аңсап қолы жеткен Тәуелсіздікті тұғырлы ету бағытында қажырлы еңбек етіп жатқан жағдайда бар ғұмырын өз елінің азаттығы жолына арнаған, тәуелсіз ұлттық мемлекет асыл арманы да, сергек сенімі де болған, Алаш ардақтыларының азаттық идеяларына өлшеусіз үлес қосқан Мұстафа Шоқайдай тоғыз тілде жазылған, әлі үштен екісі аударылмаған шығармашылық мұрасын түгел ана тілімізде сөйлетсек, оларды тереңірек зерттей, молынан игере түссек, аса мәнді рухани азық ете түсер едік.
Әбдіжәлел БӘКІР,
Қорқыт ата атындағы Қызылорда университетінің профессоры,
саяси ғылымдар докторы