Бұл күндері ресми Астана Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымының (ЕҚЫҰ) Саммитіне қызу дайындық үстінде. Тамыз айының басында ЕҚЫҰ-ға мүше мемлекеттердің Сыртқы істер министрлері кеңесі осынау аса ықпалды халықаралық ұйымның Саммитін өткізу туралы шешімді бірауыздан қабылдаған болатын. Ізінше Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев арнайы мәлімдеме жасап, дайындық жұмыстары басталды да кетті. Бұрынғы кеңестік кеңістіктегі елдердің ешбірі мұндай халықаралық ауқымдағы аса үлкен жиынды өткізіп көрмеген. Қазақстан қатарынан қара үзіп, 11 жыл бойы бастары қосылмаған мемлекет басшыларын бір үстелдің басына жинамақ. Бұл, сөз жоқ, ЕҚЫҰ-ның Қазіргі төрағасы Қазақстанның бөрікті аспанға атып, қуана қабыл алғандай жеңісі.
Алдын ала мәлімет бойынша, 1-2 желтоқсанда Астанада өтетін Саммитке 55 мемлекеттің басшысы, 65 халықаралық ұйымның делегациясы, баспасөз өкілдерін қосқанда бірнеше мың қонақ келеді. Төрткүл дүниеге төрелік айтатын ұйымды басқарып отырған Қазақ елі үшін бұл бір жағынан сын сағаты болса, екінші жағынан Қазақ елін жарты әлемге танытуға таптырмас мүмкіндік. Елбасы сөзімен айтсақ, он бір жылдан бері алқалы жиында бас қоспаған ұйымның дағдарыстан кейін біздің елдегі саммитке жиналуы – ұйым үшін де аса маңызды оқиға. Бұл саммит “Хельсинки қорытынды актісіне” қол қойылғанына 35 жыл, Екінші дүниежүзілік соғыстың аяқталғанына 65 жыл, жаңа Еуропа үшін Париж хартиясына 20 жыл толуымен тұспа-тұс келіп тұр.
Ұйым хақында бірер сөз
Шыны керек, саяси өмірге белсене араласпайтын қарапайым жұрт ЕҚЫҰ-ның беделді ұйым екенін сезгенімен, оның негізгі қызметі мен міндетін толық біле бермейді. ЕҚЫҰ-на төрағалық ету бізге не береді дегенді де толықтай түсіне қоймайтыны рас. Сондықтан, Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымы туралы бірер сөз айта кетуді жөн көрдік.
ЕҚЫҰ-ның шежіресінде әу баста бұл ұйым “Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық жөніндегі кеңес” деп аталғаны белгілі. Сондай-ақ, ұйымның негізі 1973 жылы, бұрынғы Кеңестер Одағының ұйытқы болуымен қаланғанын біреу білсе, біреу білмейді. 1973 жылы шілде айында сол тұста қалыптасқан Шығыс пен Батыс елдері арасындағы шиеленіскен жағдайды қалпына келтіру үшін КСРО-ның ұйымдастыруымен Хельсинкиде 33 мемлекеттің басшылары бас қосады. Осы басқосуда басталған келісім-шарттың соңғы қорытындысына 1975 жылы 1 тамызда Хельсинкиде қол қойылды. Ол тарихқа “Хельсинки келісімі” деген атпен енді. ЕҚЫҰ-ның негізін құрушы басты құжат болып саналатын “Хельсинки келісімі” сол кездегі Еуропа құрлығындағы қалыптасқан халықаралық жағдайды түпкілікті бекітуге және Батыс пен Шығыс арасындағы қарым-қатынастардың шиеленістерін шешуді әрі қарай жүргізуге жағдай жасауы тиіс болды.
Атауы Еуропа құрлығымен байланысты болғанымен, бұл ұйымға басқа құрлықтағы елдер де енген. Анығырақ айтқанда, бүгінде ЕҚЫҰ-ға Еуропа мен Орталық Азияның, Солтүстік Американың 56 мемлекеті мүше. Шешім қабылдағанда ұйымға мүше елдердің тең құқықтылығы сақталады.
90-шы жылдардың басында КСРО ыдырағаннан кейін Батыс пен Шығыс арасындағы текетірес те жойылды. Белгілі саясаттанушылардың айтуынша, кеңес дәуірінің келмеске кетуі “Хельсинки келісіміне” қосылушы мемлекеттер санының артуына септігін тигізді. Сондай-ақ ұйым қарайтын мәселелер шеңбері одан әрі кеңейе түсті. Мәселен, ЕҚЫҰ Таулы Қарабақ шиеленісін шешуге араласты. Таулы Қарабақ мәселесін шешу үшін Минскіде байланыс тобын құруды ұсынды. Англия, Германия, Ресей, АҚШ және Франция өкілдері енгізілген Минск тобы 1993 жылы Баку мен Ереванға шиеленісті шешу жөніндегі жоспар кестесін ұсынды. Алайда, ол Әзірбайжан мен Армения жағынан қолдау таппады. Тек 1994 жылы Ресейдің араласуымен екі тарап та ұрыс қимылдарын тоқтату жөніндегі бейресми келісімге қол қойды. Бұл келісім күні бүгінге дейін күшінде. Ал бұл ЕҚЫҰ-ның ең бір жемісті жұмысы болды.
Ал, енді ЕҚЫҰ Саммиті қандай жиын дегенге тоқталсақ. Бұл – ұйымға мүше елдердің басшыларының және үкімет басшыларының ең жоғары деңгейдегі басқосуы. ЕҚЫҰ құрылған кезден бері осындай жоғары дәрежедегі алты саммит өткізілген екен. Олардың ішіндегі ең маңыздыларының қатарында 1975 жылғы ұйымның негізгі құжатын қабылдаған Хельсинки саммитін, 1990 жылғы Жаңа Еуропа Хартиясына қол қойылған Париж саммитін, 1994 жылғы негізгі институттық құрылымдарды аяқтау жөніндегі шешім қабылданған Будапешт саммитін және 1999 жылғы Еуропа қауіпсіздігі жөніндегі Қорытынды хартияға қол қойылған Ыстамбұл саммитін атауға болады.
Қатардағы мүшеліктен төрағалыққа дейін
Айдарынан жел ескен бұл халықаралық ұйымда Қазақстанға қатардағы мүше мемлекеттен төрелік айтар төрағалық мәртебеге дейін небары 18 жыл жеткілікті болды. Тарихи өлшеммен алғанда бұл қас-қағым ғана уақыт. Алайда, еліміздің осы қысқа мерзімде әлемдік қоғамдастықтағы өз орнын қаншалықты нықтап алғанын ЕҚЫҰ-ға төрағалықтың өзінен айқын көре аламыз.
Қазақстан Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық жөніндегі ұйымға 1992 жылғы қаңтардың 30-ында кірді. Аталмыш ұйымға кіруге не себеп болды деген сауал туындайтыны заңдылық. Бұл сауалға әркім әртүрлі жауап айтады. Соның ішінде тәуелсіздігін енді ғана алған елімізге сол кезде әлемдік державалар мен беделді халықаралық ұйымдардың қолдауы қажет болды деген пікір басым. Соның ішінде біздің елге ЕҚЫҰ-ның қолдауы айрықша қажет еді. ЕҚЫҰ-ға мүшелікке қабылданған Қазақстан жылдар өте жалпыеуропалық кеңестің толыққанды қатысушысына айналды, тіпті өзі мүше ұйымды одан әрі дамыту үдерісіне белсене араласа бастады. Мәселен, Қазақстан Президенті Нұрсұлтан Назарбаев ЕҚЫҰ-ның Хельсинкиде (1992 ж.), Будапештте (1994 ж.), Лиссабонда (1996 ж.) және Ыстамбұлда (1999 ж.) өткен саммиттерінің жұмысына белсене қатысты.
Сонымен қатар, ЕҚЫҰ Министрлер Кеңесінің жыл сайын өтетін отырысына Қазақстан атынан Сыртқы істер министрлігінің басшысы өкілдік етеді. Ал қазақстандық парламентшілер ұйымның Парламенттік Ассамблеясының жұмысына қалыс қалмай қатысып келеді. 1995 жылы Қазақстанның Венадағы халықаралық ұйымдар жанындағы Тұрақты өкілдігінің іргетасы қаланды. Бұл да еліміздің ЕҚЫҰ-ға тікелей қатысуын қамтамасыз еткен оқиға еді. Ал бүгіндері ЕҚЫҰ-ға Қазақстан төрағалық жасауда.
Қазақстан ЕҚЫҰ-ның әлемдік қоғамдастықтар арасында абыройын арттыру үшін тек шиеленіске толы жағдайларды реттеп қана қоймай, экономиканың дамуына да үлесін қосуын қалайды. Бұл ретте Қазақстан Президенті Нұрсұлтан Назарбаевтың: “ЕҚЫҰ тек “қырғи-қабақ соғыс” кезінде ғана тиімді болмай, қазіргі заманғы ғаламдық саясат пен экономиканың ажырамас бөлігі ретінде дамып отырған құрылым екендігін дәлелдеуі тиіс”, – дегені осыны меңзесе керек.
Өткен жылғы 1-2 желтоқсанда Афинада өткен ЕҚЫҰ Сыртқы істер министрлерінің 17-ші отырысында осы ұйымға төрағалық етіп келген грек тарапы Қазақстанға ЕҚЫҰ төрағалығын ресми түрде тапсырды. ЕҚЫҰ-ға төрағалық – ТМД елдерінен және мұсылман жұртының арасынан алғаш рет бізге сеніп тапсырылды. Жалпы, ЕҚЫҰ-ға төрағалық ету туралы ниетімізді осыдан жеті жыл бұрын білдірдік. Төрағалыққа жеті жыл дайындық жасалды. Елбасының 2005 жылғы халыққа арнаған “Қазақстан экономикалық, әлеуметтік және саяси жедел жаңғыру жолында” атты Жолдауында: “Біздің еліміз үшін барлық бағыттар бойынша ЕҚЫҰ-мен бұрынғысынша іс-қимыл жасау маңызды болып қала береді. 2009 жылы осы ұйымға төрағалық етуге біздің кандидатурамыздың ұсынылуына барынша жауапкершілікпен қараймыз. Бүгінгі бастамалар, сонымен қатар, осы мақсаттарға қол жеткізуді көздейді. Қазақстанның әлемде қуатты экономикасы бар әрі халықаралық қоғамдастықтағы тұғыры берік өңірлік держава ретінде қабылданатынын да естен шығармағанымыз абзал. Бұл мәртебені қастерлеуіміз және еліміздің қазіргі әлемдегі беделін нығайту үшін қосымша күш-жігер жұмсауымыз керек”, – деген болатын. Міне, сол 2005 жылы Қазақстанның ЕҚЫҰ-ға төрағалық етуіне Қазан қаласында өткен ТМД басшыларының саммитінде қолдау көрсетілді.
Халықаралық ұйымға төрағалық жасау үшін сол ұйымның демократиялық қоғам құру жөніндегі шарттарына сай болуымыз керек еді. Бұл ретте елімізде саяси реформалар жүргізілгенін айтар едік. Соның ішінде, әсіресе, 2007 жылы жүргізілген конституциялық реформалардың маңызы зор. Соның нәтижесінде елімізде “Саяси партиялар туралы”, “Сайлау туралы”, “Бұқаралық ақпарат құралдары” туралы заңнамаларға өзгерістер мен толықтырулар енгізілді, Парламенттің және жергілікті мәслихаттардың рөлі артты. Қазақстан президенттік республикадан президенттік-парламенттік республикаға айналды. Ең бастысы, үкіметтік емес ұйымдардың белсенділігін арттыруға назар аударылды. Үкіметтік емес ұйымдар енді халық пен билік арасындағы алтын көпірге айнала бастады. Қазақстан халқы Ассамблеясының 9 мүшесіне Парламенттен орын беру де ұлтаралық татулықтың тетігін күшейтті. Әлемдік және дәстүрлі діндер көшбасшыларының съездерін өткізу де ЕҚЫҰ-ның негізгі миссиясына дөп келеді.
Қазақстан әлемдегі ауқымы жағынан төртінші ядролық арсеналынан бас тартты. Елбасының ұсынысымен БҰҰ 29 тамызды Ядролық сынақтарға қарсы халықаралық іс-қимыл күні етіп жариялады. Мұның барлығы бізге ЕҚЫҰ-ға төрағалық жасауға жол ашып берді.
Төрағалық ету төрде отыру ғана емес
Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық ұйымы сияқты халықаралық ұйымға төрағалық ету – төрағамын деп төрде отыру ғана емес. Бұл – әлемдік саясатты белгілі бір деңгейде реттеуге жетекшілік ету деген сөз. Себебі, бұл – сан түрлі мүдделер тоғысқан саяси алаң. Осы арқылы дүниежүзілік қоғамдастықтағы ықпалымызды барынша арттыруға мүмкіндік алып отырмыз. Қазақстан төрағалығы қаншалықты жемісті болады, әлемдегі ықпалымыз соншалықты арта түспек. Төрағалықтың бізге ең басты берері – осы. Мұның аса маңызды екені айтпаса да түсінікті.
“Мұндай салмақты ұйымға төрағалық ету – еліміз үшін үлкен тәжірибе. Халықаралық саясаттың геосаяси, ұлттық мүдделер, табиғи байлықтар үшін күрес, өзгелерге бақылау орнатуға деген ұмтылыстардан тұратынын ескерсек, бүгінгі саясаткерлердің негізгі міндеті ұлттық мүдделерді әлемдік аренада қорғау мәселелеріне негізделуі керек. Осы тұрғыдан алғанда ЕҚЫҰ тізгінін ұстау елімізге, Астанаға халықаралық, стратегиялық міндеттер жүктейді. Себебі, аталған мақсат жолында Қазақстан әлемдік саясат пен стратегиялық қауіпсіздіктегі көптеген мәселелермен бетпе-бет келетіні сөзсіз. Қазақстан ЕҚЫҰ тізгінін аймақта жаңа қауіп-қатерлер қылаң берген бетбұрысты кезеңде қолға алды. Сондықтан еліміздің алдында төрағалық міндетін тиімді ұйымдастыра отырып, Орталық Азияның аймақтағы орнын айқындауда, Еуроатлантикалық және еуразиялық кеңістік арасында алтын көпір орнатуда еңбек етуі қажет”, – деген еді өткен жылы Алматыда өткен Қазақстан саясаткерлерінің екінші форумында Қазақстан Президенті Әкімшілігі Басшысының орынбасары Мәулен Әшімбаев. Оның айтуынша, төрағалық – Қазақстандағы ұлтаралық татулықтың өзіндік үлгісін, “Мәдени мұра” сынды маңызды жобаларды насихаттап, Еуропаға көрсету мүмкіндігі. Еуропадағы соңғы жылдары қылаң берген кейбір келеңсіз жәйттердің оң шешімін табуына игі әсер ету арқылы әлемдік қоғамдастықтағы беделімізді арттыра аламыз.
Ал белгілі саясаттанушы Әзімбай Ғали ЕҚЫҰ-ның Қазақстан үшін тиімді тұсын төмендегіше тарқатады: “Біріншіден, еліміз халықаралық легитемденуден өтеді. Қазақстан төраға мемлекет ретінде Еуропаға жаңа қырынан танылады. Екіншіден, қауіпсіздік бағытында карт-бланж аламыз. Өзгелерге үлгі мемлекет ретінде мойындаламыз. Үшіншіден, экономикалық-экологиялық жобаларымыздың қаржыландырылуын шешеміз”.
Тағы бір белгілі саясаттанушы Айдос Сарым Қазақстан өзінің ядролық әлеуетінен бас тартқан кезде Қазақстанның тәуелсіздігіне, шекаралық тұтастығына кепілдік берген Қытай, Ресей, АҚШ, Ұлыбритания және Франция мемлекеттерінің әрқайсымен жеке-жеке кепілдік құжатын жасап алуда ЕҚЫҰ-ға төрағалықты тиімді пайдаланып қалу керек дейді.
Жетістіктер жеткілікті
Қазақстан өзінің төрағалығы кезінде бірқатар ірі ғаламдық жанжалдарды реттеуде айрықша белсенділік танытып, бітімгерлік қуатын дәлелдеп те үлгерді. Соның бірі Қырғызстандағы жанжалға араағайындық етіп, бейбіт реттеуге күш салудан көрінді. Яғни, Қазақстандық төрағалықтың жетістіктері қазірдің өзінде жеткілікті деуге болар еді. ЕҚЫҰ полицейлерін Қырғызстанға енгізу туралы шешім түрлі тараптардан қарсылыққа дұшар болды. Қарсы топтың пайымдауынша, ЕҚЫҰ өз тәртіп сақшыларын енгізу арқылы Оңтүстік Қырғызстанды елден бөліп тастайды. Дегенмен, бұл ақылға қонбайды. Тіпті Қырғызстанда қақтығыстар орын алып жатқанда да, әлемдік қоғамдастық тарапынан Қырғызстанның біртұтастығына күмән келтірілген жоқ. Аталған миссияның негізгі мақсаты – қантөгісті тоқтату.
ЕҚЫҰ Парламенттік Ассамблеясының Орталық Азия жөніндегі арнайы өкілі Киммо Кильюненнің пікірінше, ЕҚЫҰ полиция күштерін Қырғызстанның оңтүстігіне кіргізуді республикаға гуманитарлық көмек көрсетумен теңестіруге болады. Бұған дейін ЕҚЫҰ-ның Іс басындағы төрағасы Қанат Саудабаев халықаралық ұйымның елдегі тәртіпті орнатуға атсалысуы қайта елдегі тұрақтылықты барынша нығайтуға себеп болатынын айтқан еді: “Мен ЕҚЫҰ-ның барлық 56 мүше мемлекеті көрегендік танытып, Қырғызстанға полицейлік консультанттар жіберу жөнінде келісімге келгендерін және оның біздің Венадағы өкілетті өкілдеріміздің шешімімен рәсімделгенін шын ниетіммен қолдаймын. Полицейлік консультативтік топтардың жақында қантөгісті қақтығыстардың аренасына айналған аймақтарда болуы елдегі сенімнің артуына, тұрақтылықтың нығаюына және тәртіптің орнауына өз ықпалын тигізеді”, – деген болатын ол.
ЕҚЫҰ полицейлері жеке-дара құрылым ретінде қызмет атқармайды, бар болғаны Қырғызстанның ішкі істер қызметкерлеріне көмек көрсетуші, солармен бірлескен түрде шаралар ұйымдастырушы топ болып табылады.
Қазақстан көршілес қырғыз еліне көмек көрсету мәселесін қолға алған соң, ЕҚЫҰ төрінде де Қырғызстанға қаржылай, гуманитарлық және консультативтік көмек көрсету мәселесі жиі талқыға түсті. Соның нәтижесінде жуырда донор мемлекеттер Қырғызстанды қалпына келтіруге 1 млрд. доллар бөлуге уәде етті.
Қысқасы, ЕҚЫҰ-ға қарсылық білдіріп жүргендердің дені елінің тағдырына алаңдаушылар болғанымен, мәселенің байыбына жете алмай, мән-жайды толық түсінбестен аттандап жүрген ағайындар.
Енді Қырғызстанда 10 қазанда парламенттік сайлау өтеді. Қырғыз еліндегі жағдайларға ЕҚЫҰ-ның Қазіргі төрағасы – Қазақстанның Уақытша үкіметті қолдау арқылы нақты шаралар ұсынған әрекеті ұйымның құралын нақты пайдаланудың мысалы бола алады. ЕҚЫҰ Іс басындағы төрағасының сайлауды бақылау механизмдері жөніндегі арнайы өкілі, ЕҚЫҰ Парламенттік Ассамблеясының арнайы өкілі Киммо Кильюнен солай дейді.
ЕҚЫҰ-ның Іс басындағы төрағасы, Қазақстан Республикасының Мемлекеттік хатшысы – Сыртқы істер министрі Қанат Саудабаев Астанада желтоқсан күндері өтетін ЕҚЫҰ Саммитіне қатысушылардың қауіпсіздігін қамтамасыз ету мәселелері бойынша жұмыс тобының бірінші кеңесін өткізді. Алқалы жиында Қ.Саудабаев бұл жобаның жүзеге асуына Елбасының ерекше назар аударып отырғандығын баса айтты. Оның атап өтуінше, тамыздың 16-сы күні Ақордада өткен жиын барысында Қазақстан Президенті Н.Назарбаев 4 жұмыс тобын белгілеген. Олар қауіпсіздікті қамтамасыз ету, саммит мазмұнын толықтыру, қаржылық мәселесін шешу және ақпараттық насихаттауды қамтамасыз ету мәселелерін қамтиды.
“Саммитті сәтті өткізудің маңызды факторы мемлекет басшыларының және саммитке қатысушылардың қауіпсіздігі болып табылады. Сондықтан біз жұмыс тобының бірінші кеңесін қауіпсіздік мәселелеріне арнап отырмыз. Оны Мемлекет басшысының шешімімен Президент күзеті қызметінің бастығы, генерал Мұхтар Аюбаев басқарады”, – деді Қ.Саудабаев.
Халима БҰҚАРҚЫЗЫ.