Асыл азамат, жайсаң журналист-жазушы Серік Әбдірайымұлы ешқашан жұптары жазылмаған, өзі секілді “жанары жәудіреген жеті жетімнің” бірі, Алаш ардағы – Ақселеу Сейдімбектің жамбасы жерге тигеніне қырық күнге қарағанда қаламдас һәм қияметтік досының соңынан бақилыққа кете барғанын бүкіл жұрт біледі. Одан бері де бір жылға бет бұрыппыз.
Қайран өмір-ай десеңізші, жақсының орнын жоқтау, іріліктің көлеңкесін іздеу – сол Серік Әбдірайымұлының өз өнегесі еді. Көзі тірісінде кім таразыласын, ақырғы “Самғау” жинағына кірген шығармаларын бүгін oқып байқасаң – “бірі кем дүние-ай...” деген күрсіністі жолдарды жиі жолықтырасың. Онда не сыр, не себеп болды екен деп тағы ойланасың... Алпысын аттандатпай, пайғамбар жасына жақындағанда, әулие-әнбиелі жерлерді жағалап, зиярат шегіп кеткені ше... Қу тірлік әлденені сездірді ме екен?
Дүрбелең дәуірлер туып, қоғам жүзі құбылған сәттерде адами құндылық атаулы қайта қаралып, әрқилы тез-таразы мен сүзгі-сараптан өтіп жатады. Әсіре белсенді әлеуметтің тарапынан барды мансұқтау, баяндыны мойындамау секілді кереғарлық кеулейтін кездер де кезігеді. Уақытында Абайды, Ыбырайды, Шоқанды, Алаш ардагерлерін “пролеткульт” парықсыздары тарих кемесінен түсіріп тастағысы келген жоқ па еді; бұл жаға жыртысқан текетіресте бәрібір парасатты жұрттың туы жығылған жоқ. Ездің күйесінен ердің киесі басым шықты. Осындай өзекті, өткелек мезеттерде ақиқаттан айнымау, анығын айту – имантаразы іс. Міне, заманалар арасына өзінің нәтін де, ниетін де көпір ғып төсеген қаламгерлердің бірі – Серік Әбдірайымұлы.
Талантты ақын Ибрагим Исаев оған көзі тірісінде арнаған өлеңдер циклінің әлдебір жерінде:
Кездер келгенде Дала мен Тауды жалғайтын,
Азамат керек жала мен жаудан қорғайтын.
Жол салу керек қарсы алу үшін күндерді
Болашақтардың бетінде таңба қалмайтын, – деп жазыпты.
Расында да, “болашақтардың бетінде таңба қалмайтын жол салуды” ұйғарған Серік Әбдірайымұлы дәл, дер шағында қазақтың хәкім қайраткері Дінмұхамед Ахметұлы Қонаевтың ар-абыройына, сол арқылы қазақтың тапталған намысы мен нарқына сөзімен қорған, қалқан бола білді. Қарақан басының қамын күйттеген жоқ. 1986 жылы “Қазақ әдебиеті” газетінің екі нөмірінде Оралхан Бөкейдің нартәуекелге бел бууының арқасында “Ақиқат айтылмай қалмайды” деген бас тақырыппен жарияланған сыр-сұхбатты жүрек сырқатынан аурухана төсегінде таңылып жатып қағазға түсіргенін екінің бірі біле бермейді. Абай айтқан “әрекеті – харекет” сұржағалылар өздері түзген тізім бойынша “Қонаевтың 286-нөмірлі туысқаны” деп таныған Серік Әбдірайымұлын тергеудің астына алып, нақақтан-нақақ қызметінен қуылуына “негіз” қалайды.
Бұл барып тұрған бейбастақтық еді, өйткені – Шерхан Мұртаза жазбақшы: “Серік Әбдірайымұлы сол Димекең биік тақта отырған кезде одан қолдау көрген жоқ, жанына да жолаған емес”. Ал “Жалын” баспасының өзі басқарған музыка және өнер бас редакциясынан 1979 жылы енші алып, ірге көтерген “Өнер” баспасына жетекшілік жасай жүріп, ол бұл саланың білгірі ғана емес, ұлт мұрасы мен мұратының жоқшысы, жанашыры екендігін әбден әйгіледі. Жоспарлы, жүйелі жұмыстың нәтижесінде “Өнердегі өнегелі өмір” сериясымен шыққан Ә.Қастеев, Ш.Айманов, К.Байсейітова, Қ.Жандарбеков, С.Қожамқұлов, Қ.Телжанов, Ж.Елебеков жөніндегі кітаптар көпшіліктің көзайымына айналды. Ғұлама ғалым Әлкей Марғұланның қазақ қолөнері туралы үш томдығы оқырман олжасына айналады. “Қыз Жібек”, “Біржан-Сара”, “Алпамыс”, “Қыз Жібек”, “Жалбыр” операларының ұшты-күйлі жоғалып кетуі ықтимал партитуралары тасқа басылды, сондай-ақ көпке танымал күй ноталары, ән жинақтары жарық көрді. Әргі-бергі тарихқа тіл бітірген “Қазақстан” фотоальбомы да қолға түспес құнды қазыналардың қатарына қосылды. “Ана заманда халқым үшін өйтіп едім, бүйтіп едім...” деп кеуде соғып күпінген жоқ.
Задында, кішілік пен кісіліктің әртүрлі сипат-сырлары бар ғой. Ізет пен ілтипаттың айғақтары да алуандықпен белгі береді. Осы тұрғыдан ойлағанда, Серік Әбдірайымұлының сүйегіне сіңісті, жан-жүрегіне жарасты өз болмыс-бітімі менмұндалайтын. Алдын кесе аттамайтын, құдірет тұта қадірлейтін аяулы ағаларының есімдерінің бастапқы буынына “аға” деген сөзді жалғап айтатын әдемі дағдысы бар-ды: Нұрағаң (Нұрғиса Тілендиев), Қалағаң (Қалтай Мұхамеджанов пен Қалдарбек Найманбаев), Шерағаң (Шериаздан Елеукенов пен Шерхан Мұртаза), Сейдағаң (Сейдахмет Бердіқұлов)... Әрі олардан көрген жақсылығын тізіп-түгендеуден жалықпайтын. Қарымды қаламгердің тұғырлы тақырыбы осы төңіректен айрықша өріс тауып, өре танытты. “Қайталап айтайын, менің ағалардан аузымның салымы бар”, – дер еді ол пікірін тиянақтай түсіп.
Міне, ҚазМУ-дің журналистика факультетіндегі ұлағатты ұстаздарының, яғни Әбағасының (Әбілфайыз Ыдырысов), Тауағасының (Тауман Амандосов), Темағасының (Темірбек Қожакеев) ықпалымен өзі бітірген оқу ордасында 1974 жылдан бастап сабақ бере бастаған. Теория мен тәжірибені ұштастырып, негізгі қызметінен қол үзбей студенттердің шығармашылығын шыңдағандардың сапында әр жылдары Камал Смайылов, Нұрмахан Оразбеков, Шәрібек Есмұрзаев, Жарылқасын Нұсқабаев, Мәткәрім Әкімжанов, Ержұман Смайыл, Жанболат Аупбаев, Алтынбек Сәрсенбаев, Әшірбек Аманкелдиев, тағы сол сияқты журналистика жампоздары болды. Осы шаһбаз шоғырдың ішінде 35 жыл бойына үздіксіз дәріс оқыған Серік Әбідрайымұлы ғана шығар деп ойлаймыз. Және, бір қызығы, білімін бұлдап, ең болмаса “ғылым кандидаты атансам” деп ешқашан өңмеңдеген емес. Әйтпесе, аудиторияға бір бас сұққан соң, ізін суытпастан “дәрежелі ғалым” болудың амалын ойластыра бастайтындар аз ба? Оның орнына, Серік Әбдірайымұлы сүйікті оқу ордасына тиесілі пайдасын тигізіп, баспа ұйымдастырып берді. Құрметті профессорлықты да оған басқа білім шаңырағы сыйлады. Журналистика академиясының академигі, Гуманитарлық академияның толық мүшесі атанды. “Адам ісімен жасайды. Алғанымен емес, бергенімен санатқа кіреді” деп жазыпты ол эсселерінің бірінде. Оның осындай ынта-ыждағатымен “Санат” баспасы тіршілігін бастапты.
Сөйтіп, тәуелсіздікке табан іліктірген тұста тыңнан тыныс, жаңадан жол ашқан Серік Әбдірайымұлы баспагерлік білігін молынан байқатты. “Сапа белгісі бар жігіттің” (Ақселеу Сейдімбек) бастамалары баянды, ұмтылыстары ұйтқылы болды.
“Санат” баспасынан алғашқы он жылдың айналасында ғылымның 32 саласы бойынша 6 тілде жарық көрген төрт жүзден астам дүние жұрттың игілігіне жарапты. Ең алдымен Алаштың айтулы оқымыстылары Т.Шонанұлының, С.Аспандияровтың, М.Тынышбаевтың, Х.Досмұхамедовтың, Е.Бекмахановтың, Е.Ысмайыловтың, Т.Тәжібаевтың, С.Аманжоловтың, Ә.Қоңыратбаевтың ел сусаған еңбектері кітап сөрелерінің көркін келтірді. Қазақ тарихының қайнарларына үңілткен Мұхаммед Хайдар Дулати, Қадырғали би Қосымұлы, Алексей Левшиннің жазба жәдігерлері зиялы қауымның зәрулігін қанағаттандырды.
Академик Зейнолла Қабдоловтың ұзақ жылдар бойғы терең шығармашылық толғағынан туған “Менің Әуезовім” роман-эссесінің алғашқы кітабы, көрнекті қайраткер-ғалым Шериаздан Елеукеновтің үш-төрт жыл мұғдарында өзі айтпақшы “суайт-саудагерлердің” суырмасында сиырқұйымшақ уәдемен жатып қалған “Мағжан” монографиясы осы баспадан оқырмандарына жол тартты. Екеуі де тәуелсіз Қазақстанның мемлекеттік сыйлығымен марапатталып, баспаға да, басқаға да абырой әперді.
Қаншама кісілердің кітаптарын, былайша айтқанда, “қыр соңынан қалмай қуып жүріп сұрап алып”, су тегін жариялады. Олардың арасында елге мәшһүр жазушы, ақын, ғалымдармен қоса, руханият әлеміне қарай аяғын енді ғана тәй-тәй басқан көкөрім, көзқуаныш талапкерлер де бар.
Асан Қайғының дуалы аузымен айтқанда, “әр бұтасының түбі – бір кесек ет”, қайырлы да құтты қоныс Үшаралдың перзенті Серік Әбдірайымұлы туған ағасы Жарылқасын екеуі жүзге жуық жасаған қос аналары – Дәрия мен Айжан кейуаналардың мейірлі шуағына мейлінше шомылғандықтан болар, өзінің бітімі де жылылыққа, жақсылыққа кенен-тұғын.
Ол әсіресе жастардан қамқорлығын аямайтын, қуана аялайтын; “айналайын” деп еміреніп, елжіреп тұратын.
“Ешқашан дауыс көтергенін естімеппін. Ағат кеткен тұстарымыз болса да “айналайын” деп ақылын айтатын, өзінің ой-пікірін әдемі, жүрекке мәңгі ұялардай етіп жеткізетін...”. Бұл – ізін басқан әріптес інісі, танымал журналист Ерғали Сағаттың лебізі.
“Адалдықтан аспай, қашан көрсең де “оу, айналайын”-ын аузынан тастамай, мол денесімен ырғала қозғалып, құшағын айқара ашып, күліп келе жатқан Серағаңды көресің...”. Бұл – шапағаты тиген шәкірттерінің бірі, ұстаздық жолын қуған бауыры Сансызбай Мәдиевтің сөзі.
Қайраткерлік қажырымен және қайырымымен жақсы атын жұртына аманаттаған Серік Әбдірайымұлының соңындағы әдеби-публицистикалық мұрасын бір түгендеп, тәптіштеп қою – оның шарапатын көріп, шуағына кенелген жандарға ғана емес, сөз бағасын білетін баршаға азаматтық парыз.
Серік Әбдірайымұлы қаламгерлігінің бір қыры – аудармашылығы. Бұл ретте түрік жазушысы Орхан Кемалдың “Тұңғиықта” романын, Федор Шаляпиннің “Перде жамылған пенде” мемуарын, Пауль Куусбергтің “Монолог” эссесін, Борис Васильевтің “Мансап пен махаббат”, Олег Серовтың “008 агенттің күйреуі” хикаяттарын шеберлікпен тәржімалағанын айтсақ та жетіп жатыр.
Осыдан бес-алты жыл бұрын баспасөзге берген сұхбаттарының бірінде Серік Әбдірайымұлы әу басында Қонаевқа 108 сауал ұсынғанын, оның 34-інің жауабы ғана жұртшылық талқысына жеткенін, ал қалыс дүние қатталып жатқан қоржынның аузы әлі ашылмағанын тілге тиек еткен еді. Және соның негізінде “Күнді көлегейлей алмайсың” атты кітаптың әзір тұрғаны туралы гәптің де шетін шығарған. Дінмұхамед Ахметұлының “Қалғанын өзің таяқ жемейтін уақытта бастырарсың” дегенін де ескерте кеткен. Бәлкім, әлқиссасы “Өтті дәурен осылай”, “Ақиқатты аттауға болмайды” сияқты естеліктерде басылған желілі әңгіменің жалғасы содан қылаң беріп қалар деген үміт жоқ емес.
Сондай-ақ, үшінші курста оқып жүрген кезінде-ақ қабілетіне ден қойған Телағасының (Тельман Жанұзақовтың) қамқорлығымен “Лениншіл жас” газетінің редакциясына қызметке алынып, қарымымен ел қаратқан жүйрік журналист осы басылымның шығармашылық штабының бастығы – жауапты хатшысы дәрежесіне жеткенше талай сүрлеу, түрлі сынақтан өткені анық. Тырнақалды танымал туындылары – “Армандастар” мен “Боз кілем” очерктері жарияланған сәттен бастап спорт және дене тәрбиесі бөлімін меңгерген тұста боксшы Ә.Нұрмаханов, палуандар Ә.Айханов пен А.Бұғыбаев, футболшылар Т.Сегізбаев пен Қ.Ордабаев, тағы басқа тарлан тұлғалар жайында жазған эсселері мен суреттемелері – өз алдына бір қырман. Енді соларды жиыстырып, жұптап, жеке жинаққа айналдырса, үлкен сауап болмақ-дүр.
Осы мәселе құнтталса, өзімен аттас Серағасы, академик Серік Қирабаев айтпақшы, “ойы да, бойы да биік азамат” – Серік Әбдірайымұлының рухы риза болып, тірілердің жансарайы байи түсері кәміл.
Амантай ШӘРІП, “Астана ақшамы” газетінің бас редакторы