Президент Нұрсұлтан Назарбаевтың үстіміздегі жылғы “Жаңа он жылдық – жаңа экономикалық өрлеу – Қазақстанның жаңа мүмкіндіктері” атты Жолдауында экономиканы дағдарыстан кейінгі дамуға дайындау және оның сыртқы сынақтарға тұрақтылығын арттыру үшін біртұтас үш міндетті шешудің қажеттілігі айтылған еді. Сол үш міндеттің бірі сенімді құқықтық орта қалыптастыруды жалғастыру болып табылады. Бұл міндетті орындауға тиіс Әділет министрлігі азаматтардың құқықтарының қорғалуына, оның ішінде сапалы әрі тиімді мемлекеттік қызметтің көрсетілуіне жағдай жасауы керек. Жолдау жүктеген талаптар негізінде қандай жұмыстар атқарылып жатқандығын білу үшін біз Әділет министрі Рашид ТҮСІПБЕКОВКЕ жолыққан едік.
– Рашид Төлеутайұлы, Жолдауда елімізді одан әрі өркендетудің, халықтың әл-ауқатын арттырудың көптеген мәселелері айтылды. Ол міндеттер сіз басшылық ететін министрлікке де тән болып отыр. Сенімді құқықтық орта қалыптастыруда еліміздің заң шығару саласы мықты болуы тиіс дейміз. Бірақ бұл саланың бүгінгі аяқ алысы қалай?
– Иә, бүгінде Елбасы Жолдауын жүзеге асыруда жүйелі жұмыстар атқарылуда. Бірақ құқықтық мәселелерді шешу қарапайым азаматқа ғана емес, тіпті заңгерге де қиындық туғызатыны құпия емес. Мәселен, қазір Қазақстанда 250 заң, 16 кодекс және 10 Конституциялық заң қолданыста, бірақ олардың барлығы бірдей сапалы әзірленген деп айта алмаймыз, көпшілігі толықтырулар мен өзгерістер енгізуді қажет етеді. Қолданыстағы заңдар негізінен шеңберлі сипатқа ие, үкіметтің заңға тәуелді актілеріне сілтеме жасайды, ал олар өз кезегінде уәкілетті органдардың ондаған бұйрықтары мен нұсқаулықтарына сілтейді. Тіпті кейде бір заңсыз актінің өзі көптеген азаматтар мен кәсіпкерлердің құқықтары мен мүдделеріне нұқсан келтіреді, соттың тексеру жүргізуіне негіз болады, тұрғындар арасында наразылық туғызады.
Бұл ретте жоғарыда аталған мәселені шешу үшін сілтемелік нормаларды азайтып, тікелей қолданыстағы заңдар қабылдануы тиіс. Заң шығару процесін, қолданыстағы заңнаманы жетілдіру қажет. Бұл үшін орталық мемлекеттік органдардың заңға тәуелді актілерді қабылдау құқығын шектеп, олардың қоғамдық қатынастарды барынша толық регламенттейтін, қосымша нормативтік құқықтық актілерді қажет етпейтін, яғни толыққанды заңдар қабылдауын қамтамасыз ету қажет.
– Демек, мемлекеттік органдардың заңсыз актілер қабылдауы жиі кездесетін жағдайға айналғаны ғой?
– Иә, өкінішке орай, мұндай жағдай жиі орын алып отыр. Мәселен, Білім және ғылым министрлігінде – 212 бұйрық, Денсаулық сақтау министрлігінде 146 бұйрық қолданыстағы заңнамаға сәйкес келмейтіні анықталды. Сонымен қатар, Білім және ғылым министрлігінде төрт жыл бойы мемлекеттік тіркеуге ұсынылмаған 80 нормативтік құқықтық актілер қолданылып келген. Бұндай жағдайлар соңғы тексерістерге сүйенсек, Қоршаған ортаны қорғау министрлігінде де, Солтүстік Қазақстан облысы әкімдігі мен мәслихатында да орын алған.
– Бұл ретте не істеу керек деп ойлайсыз?
– Ведомстволық бұйрықтан айырмашылығы заңды қабылдау рәсімі ашық болатындығын айтқым келеді, себебі заң жобаларын тек мемлекеттік органдар ғана емес, сонымен бірге, қоғам да талқылайды, нәтижесінде оның нормасының өте сапалы пысықталуына мүмкіндік береді. Осыны ескере отырып, біз тікелей қолданыстағы заңдарды әзірлеп, қабылдауға көшуді стратегиялық мақсат етіп отырмыз. Сонымен қоса, заң жобаларының ғылыми пысықталуы күшейтіледі, барлық заң жобаларын әзірлеуге ғалымдар тартылады, бірде-бір тұжырымдама ведомствоаралық комиссияның қарауына ғылыми сараптаманың қорытындысынсыз және алдын-ала ғалымдармен пысықталмай жіберілмейтін болады, заңдардың жобалары бойынша құрамына қоғамдық бірлестіктердің, үкіметтік емес ұйымдардың өкілдері тартыла отырып жұмыс топтары құрылады, заң жобалары мемлекеттік органдардың интернет-ресурстарын қоса алғанда, бұқаралық ақпарат құралдарында жарияланып тұрады.
Біз мемлекеттік органдарға ғылыми-құқықтық сараптамамен қатар, салалы ғылыми сараптамалар жүргізуді енгізуді ұсындық. Бұл үшін салалық ғылыми-зерттеу институттарын қалпына келтіріп, жандандырған жөн. Мұндай институттар көптеген мемлекеттік органдарда бар. Сонымен қатар, заң жобасының сапалы дайындалуы оны әзірлеуші салалық мемлекеттік органның басты мақсаты болуы тиіс. Жалпы, Әділет министрлігі заң шығару процесінде жүйелі сипатта жұмыс істейді. Жыл сайын мемлекеттік органдар заңгерлерінің заң шығару қызметіне талдау жасалынады. Талдау барысында мемлекеттік органдар жол берген қателіктер анықталып, министрлік мемлекеттік органдардың заң жобаларына ескертулер жібереді.
Нормативтік құқықтық актілер мониторингінің қолданыстағы тәртібін жетілдіру мақсатында мемлекеттік органдардың өздері қабылдайтын актілердің құқықтық мониторингін жүргізу жөніндегі міндетін заңды түрде бекіту туралы мәселе де пысықталды. Қазіргі уақытта қолданыстағы заңнамада “нормативтік құқықтық актілердің құқықтық мониторингі” деген ұғым жоқ. Бұл құқықтық мониторингті тиімді пайдалану тәсілі мен әдістерін анықтауға мүмкіндік бермейді.
Осыған орай, мониторингтің нақты белгілерін анықтай отырып, біз қолданыстағы заңнамаға аталған ұғымды енгізу жұмыстарын жүргізудеміз. Бұл қызмет түрін және аралас қызмет түрлерін ажыратуға мониторингтің нақты белгілерін анықтауға және мониторингті қолдану тиімділігі мен нәтижелілігін айқындауға мүмкіндік береді. Мұндай өзгеріс “Қазақстан Республикасының кейбір заң актілеріне норма жасау қызметін жетілдіру мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы” заң жобасында көзделген. Қазіргі уақытта аталған заң жобасы Мәжілісте талқылануда.
– Президент “Қазақстан Республикасында құқық қорғау қызметі мен сот жүйесінің тиімділігін арттыру жөніндегі шаралар туралы” Жарлығында құқық қорғау қызметін өткерудің бірыңғай құқықтық стандарттарын, құқық қорғау органдары қызметкерлерін әлеуметтік және құқықтық қорғаудың бірыңғай ұстанымдарын енгізу және қылмыстық заңнаманы ізгілендіру мәселелеріне ерекше тоқталып өтті. Осыған байланысты қандай шаралар атқарылып жатыр?
– Иә, қазіргі уақытта барлық құқық қорғау органдарында қызмет өткеру тәртібі әртүрлі заңдармен және ережелермен реттеледі. Айталық, құқық қорғау органдарының қызметкерлеріне Еңбек кодексі (256-бабы) мен заңдарға сәйкес құқық қорғау қызметін жүзеге асыратын ішкі істер органында, қылмыстық-атқару жүйесінде, қаржы полициясында, мемлекеттік өртке қарсы қызметте, кеден мен прокуратура органдарында қызметте тұратын адамдар жатқызылған. Бұл ретте, әр құқық қорғау органындағы қызмет бірқатар нормативтік құқықтық актілермен, соның ішінде Кеден кодексімен, “Қазақстан Республикасының ішкі істер органдары туралы”, “Қазақстан Республикасының қаржы полициясы туралы”, “Әділет органдары туралы”, “Прокуратура туралы”, “Өрт қауіпсіздігі туралы” Қазақстан Республикасының заңдарымен реттеледі. Бұдан басқа 15-ке жуық заңға тәуелді нормативтік құқықтық актілер де осы мәселені реттеуге бағытталған.
Мысалы, қаржы полициясы, өртке қарсы қызмет органдары еңбек сіңірген жылдарды есептеу, зейнетақымен қамсыздандыру, сондай-ақ қызмет өткеру бойынша өзге де мәселелерді шешу кезінде ішкі істер органдары туралы заңнаманы басшылыққа алады. Ал, прокуратура органдарында қызмет өткеру басқаша реттеледі.
Осыған орай, құқық қорғау қызметін өткерудің бірыңғай құқықтық стандарттары және нормаларын белгілеу мақсатында Әділет министрлігі “Құқық қорғау қызметі туралы” заң жобасын әзірледі. Осы заң жобасымен қызмет өткеру (қабылдау, орын ауыстыру, жұмыстан шығару) тәртібін және жоғарыда аталған құқық қорғау органдары қызметкерлерінің әлеуметтік қорғалуын бірыңғай реттеу ұсынылады.
Сұрақтың екінші бөлігіне тоқталсақ, қылмыстық заңнаманы ізгілендіру аясында қоғамдық қауіптілігі аса жоғары емес қылмыстардың, соның ішінде экономикалық қылмыстардың құрамын қылмыстық сипаттан арылту көзделеді. Бұл оларды әкімшілік құқық бұзушылықтар қатарына ауыстыру, оларды жасағаны үшін қатаң әкімшілік жауаптылық тағайындау арқылы жүзеге асырылады. Белгілі бір уақыт ішінде қайта құқық бұзушылық жасағанын анықтайтын әкімшілік преюдиция институты енгізіледі.
Бұған қоса, бас бостандығынан айырумен байланысты емес жазаларды, соның ішінде айыппұл, қоғамдық жұмыстар және бас бостандығын шектеу, жолын кесу шараларын қолдану аясын кеңейту талап етіледі. Қоғамнан оқшаулаумен байланысты емес шараларды қолдану “түрме халқының” санын азайтуға мүмкіндік береді. Мұны іске асыру мақсатында жазаның жаңа түрі – “келтірген залалын қайтару міндетін жүктеу” енгізіледі. Ол сот айыпталушы келтірген залалын қалпына келтіреді деп санаған жағдайда аса ауыр емес қылмыстарға қолданылатын болады.
– Жолдауда айтылған тағы бір міндет – бизнес ортаны барынша жақсарту. Бұл бағытта министрлік қандай жұмыс атқаруда?
– Бұл бағытта министрлік өз құзыреті шеңберінде нақты іс-шараларды іске асыруда. “Электронды үкімет” мемлекетттік бағдарламасының аясында электронды ақпараттық қызмет көрсету тәжірибесін жасау, енгізу жұмыстары жүргізілді. Жылжымайтын мүліктің бар-жоғы туралы және жылжымайтын мүлікке тіркелген құқықтар туралы анықтамалар электронды түрде берілетін болды. Мұндай анықтамалар бұрын 3 күннің ішінде берілетін, ал бұл жылжымайтын мүлікті шұғыл сату-сатып алу мәмілелерін жасаған жағдайда азаматар мен заңды тұлғалардың уақытын шектейтін еді. Ақпараттық қызмет көрсету мерзімін қысқарту мақсатында біз қағаз анықтамалардан бас тартып, осындай қадам жасадық. Қазіргі кезде мұндай анықтамаларды 30 минөттің ішінде халыққа қызмет көрсету орталығында алуға болады.
Елбасы Жолдауын іске асыру мақсатында Үкіметтің қаулысымен Мемлекеттік қызмет көрсету стандарттарында тұрғын емес мақсаттағы объектілерге құқықтарды тіркеу мерзімі 10 және 15 күннен 5 жұмыс күніне дейін қысқартылды. Осылайша, тұрғын және тұрғын емес мақсаттағы объектілерге құқықтарды қалпына келтіру, өзгерту немесе тоқтату өтініш тіркеуші органға келіп түскен сәттен бастап бесінші жұмыс күні беріледі.
Сонымен қатар, Е-нотариат жүйесі әзірленуде. Бұған республиканың барлық нотариустары қосылатын болады. Яғни азамат нотариусқа жылжымайтын мүлікпен мәмілені ресімдеуге өтініш білдірген жағдайда ақпарат дереу әділет департаментіне жіберіліп, құқық тіркеледі.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Венера ТҮГЕЛБАЙ.