Қазақстан Республикасы Президентінің еуропалық “New Europe” басылымына берген сұхбаты
– Президент мырза, 25-26 қазанға Сіздің Брюссельге сапарыңыз жоспарланған. Сіз Қазақстан мен Еуропа Одағының ынтымақтастығын қалай бағалар едіңіз?
– Еуроодақ Қазақстанның аса ірі экономикалық әріптесі болып табылады. ЕО-мен өзара тиімді қатынастарды дамыту – біздің стратегиялық басымдығымыз.
2009 жылы біздің арамыздағы тауар айналымы 20 миллиард еуроны құрады. 2010 жылдың І жартыжылдығында біз 14 миллиардтық деңгейге қол жеткіздік. Атап айтайық, ЕО-ның біздің елмен сауда-саттық көлемі Орталық Азияның басқа мемлекеттерінің бәрін бірге алғандағыдан жоғары.
Еуроодақ – қазақстандық экономиканың негізгі инвесторларының бірі. Сонымен қатар біздің бизнесмендер де Еуропа елдерінің рыногына айтарлықтай қаржы салуда. Үстіміздегі жылдың сәуірінде біз Еуропа инвестициялық банкімен ынтымақтастық туралы келісімге қол қойдық. Мұның өзі біздің экономикалық ықпалдастығымызды кеңейту үшін жаңа мүмкіндіктер ашады.
Әрине, біздің ортақ мүдделеріміз бизнес-жобалармен шектелмейді. Оларға сондай-ақ адам құқығы, білім беру, экология, қауіпсіздік және есірткі трафигіне қарсы тұру салалары жатады. Біз барлық мәселелер бойынша әріптестік қатынастарды тереңдетуге мүдделіміз.
Қазақстанда “Еуропаға жол” мемлекеттік бағдарламасы іске асырылуда. Бұл Кәрі құрлықпен жақындасуға, оның институттық, құқықтық және экономикалық реформаларының тәжірибесін игеруге бағытталған саналуан шаралар кешені.
Он бір жыл бұрын біз ЕО-мен әріптестік және ынтымақтастық туралы келісім жасастық. Осы жылдарда болған өзгерістерді ескере отырып, қазір жаңа өзекті Келісім жасасу жөнінде жұмыс жүргізілуде.
ХХІ ғасырда біз осы заманғы проблемаларды шешуде өзіміздің стратегиялық ықпалдастығымызды нығайта түсетінімізге сенімдімін.
– ЕО, Қытай мен Ресей Қазақстанның энергия ресурстары үшін өзара бәсекелесуде. Қазақстан осылардың қайсыбіріне артықшылық бере ме?
– Қазақстан аса ірі континенттің кіндігінде орналасқан және Еуропа мен Азияның арасындағы маңызды транзитті торап болып табылады. Бізде пайдалы қазбалардың мол қоры бар. Осы екі фактор бірігіп келіп, біздің экономикалық табысымыздың негізін құрайды.
Біз кен орындарын игерудің ашық саясатын жүргіземіз. Барлық инвесторлар тең жағдайда болады. Қазақстанда жұмыс істейтін мұнай компаниялары өз өнімдерін сатып алушыларды таңдауда абсолюттік тұрғыда еркін.
Біз басшылыққа алатын басты қағидат – экономикалық қайтарым және бағыттың қауіпсіздігі. Біз бүгінде экспорттық жолдардың тармақталған желісіне ие болып, сонымен бірге жаңаларын игерудеміз.
Біз мұнайды Иран арқылы транзитпен Парсы шығанағына жібере аламыз. Ресей жаққа және одан әрі ЕО-ға КТК және Атырау-Самара тұрба құбыры кетеді. Қытай бағытына Атасу-Алашаңқай желісі тартылған.
Босфор және Дарданелль бұғаздарын айналып өтуге бағытталған жобаға қызығушылық бар. Біз Еуропа рыноктарына мұнай жеткізу үшін оны пайдалану мүмкіндігін жоққа шығармаймыз.
Жыл өткен сайын көмірсутегін өндіруді өсіре түсудеміз. Бірақ та мен Қазақстан үшін шикізаттық бағыт – өтіп кеткен кезең екенін атап көрсеткім келеді. Қазір біз экономиканы модернизациялау міндетін шешудеміз.
Елімізде 2020 жылға дейінгі Стратегиялық даму жоспары қабылданған. Алдағы онжылдықта біз шикізатты өңдеуге және жоғары қосымша құны бар өнім шығаруға бағытталған көптеген жаңа кәсіпорындар тұрғызамыз.
Осы жылға 144 нысан жоспарлағанбыз, олардың көп бөлігі қазірдің өзінде салынып болды. Бұл ондаған мың жаңа жұмыс орындары.
Қазақстан экономикасын модернизациялау – ауқымы жағынан орасан зор, инвесторлар үшін тартымды жоба. Біз батыстық білім мен технологияларсыз бола алмайтынымыз сөзсіз. Сондықтан да мен еуропалық бизнесті осы жұмысқа қатысуға шақырамын.
– Егер, әсіресе, Қырғызстандағы этностық тұрғыдағы маусым қақтығыстарын ескерер болсақ, Қазақстан Орталық Азияны тұрақтандыруда қандай рөл атқара алады?
– Орталық Азия – болашағы өте зор өңір. Әлеует тұрғысынан ол болашақ көп кіндікті әлемнің бір кіндігі. Бірақ та қазір қолда бар мүмкіндіктерді іске асыру жекелеген мемлекеттердегі тұрақсыздық салдарынан қиындап тұр.
Қазақстан Республикасы – өңірдің ең тұрақты мемлекеті. Біздің елімізде 140 этностың өкілдері бейбіт қатар өмір сүруде. Олардың арасында этностық немесе діни тұрғыдағы жанжалдар жоқ. Тәуелсіздіктің ең алғашқы күндерінен бастап біз қоғамды топтастыра алдық. Бүкіл ел егемендік туралы ежелгі арманды іске асыру үшін бірікті. Біз өзіміздің көршілерімізде де тұрақты әлеуметтік-саяси ахуалдың болғанын қалаймыз.
Қырғыз Республикасындағы жуырдағы оқиғалар – үлкен қасірет. Қазақстандықтардың бұл елде орын алған оқиғаға қабырғалары қатты қайысты. Қазақстан ахуалды реттеу үшін ЕҚЫҰ аясында көпқырлы дипломатияның түрлі тетіктерін пайдаланды.
Халықаралық қоғамдастықтың, соның ішінде ЕО-ның да, күш-жігері арқасында Қырғызстандағы жанжалдың өршуіне жол берілмеді.
Бұл ел даму жолына түсті. Конституция қабылданып, Парламентке сайлау болды. Солай болсадағы жағдай күрделі болып қалып отыр. Қырғызстан әлі де қолдауға мұқтаж.
Этносаралық жанжалдан оңтүстік облыстар барлығынан көп зардап шекті. Оларды калпына келтіруге 1 миллиард доллар қажет. Осыған байланысты Еуропа одағының таяудағы үш жылда Қырғызстанға 118 миллион еуро бөлмек ниеті – бұл өте ізгі әрі айтулы ишарат.
Өз тарапымыздан мынаны айта аламын, Қазақстан көршіміздің тұқым себу және жиын-терін науқандарын өткізуге жәрдемдесті, гуманитарлық көмектер берді. Оның жалпы көлемі 10 миллион доллардан асады.
Біз сондай-ақ Ауғанстанға көмектесудеміз. Ауғандық 1000 студентті азаматтық мамандықтарға оқытуға 50 миллион доллар бөлінді. Өткен жылы біз бұл елдегі мектептерді, ауруханаларды және жолдарды қалпына келтіруге 4 миллион долларға жуық қаржы аудардық.
Қазақстан ЕҚЫҰ-ның төрағасы ретінде Ауғанстанға көмек көрсетуге зор мән береді.
Біз өзіміздің еуропалық әріптестерімізді Орталық Азиядағы трансөңірлік сипат алып бара жатқан проблемаларды шешуге белсене қатысуға шақырамыз.
– Қазақстан Иранға қарсы санкция енгізуді қолдай ма?
– Менің алғашқы президенттік Жарлығымның бірі Семей полигонын жабу туралы шешім болғанын білесіздер. Оның жабылған күні – 29 тамызды БҰҰ Ядролық сынақтарға қарсы халықаралық іс-қимыл күні деп жариялады. Біз өзіміздегі жаппай қырып-жоятын қарудың запасынан толығымен бас тарттық.
Біздің тәуелсіз мемлекеттің бастапқы қадамдары тек бейбітсүйгіш сипатта болды. Олар біздің одан арғы бүкіл саясатымызды айқындап берді.
Қазақстанның бастамасы бойынша Орталық Азия ядролық қарудан ада аймаққа айналды.
Өзіміздің ядролық қарусыз әлем ұстанымымызды мен біздің әріптестеріміздің ой-санасына жеткізуге ұмтылып келемін. Иран басшылығын біз әрқашан МАГАТЭ алдында ашығырақ болуға шақырып келеміз.
Кез келген ел атомды бейбіт мақсатта дамытуға құқылы, бірақ ол халықаралық бейіндік институттардың бақылауында болуы қажет. Қазір Иранға әлемдік қоғамдастықпен келісімге келіп, қалыптасқан жағдайдан шығу үшін қазіргі бар үнқатысу алаңдарын белсендірек пайдалану қажет. Бұл тек бейбіт жолмен жүзеге асырылуы тиіс.
Жақында Иранның БҰҰ Қауіпсіздік Кеңесі мүшелерімен келіссөздерді жалғастырғаны туралы хабарды әлем оң қабылдады. Теһран әлемдік қоғамдастықтың сенімін нығайтатын нақты қадамдарға барып, МАГАТЭ-ге қарай жүреді деген үміттеміз.
Осы жылдың сәуірінде Ядролық қауіпсіздік жөніндегі Вашингтон саммитінде Қазақстан өзінің аумағына Ядролық отын банкін орналастыруға дайын екендігін қуаттағанын атап өткім келеді. Банк бүкіл әлемдегі атом электр стансаларын қамтамасыз ете алар еді. Бұл мемлекеттерге уран байытудан үнемдеуге, ал әлемдік қоғамдастыққа бұл үдерістерді бақылауға мүмкіндік береді. Сонда біз болашақта иран бағдарламасына байланысты әлем тап болған қиындықтардан арыла алар едік.
– Халықаралық лаңкестік құрылымдар ядролық бомбаларға қол жеткізу үшін барынша күш-жігер жұмсап бағуда. Жаппай қырып-жою қаруының таралуына жол бермеу үшін қандай шаралар қолдану қажет?
– Ядролық қатер XXІ ғасырдың ең елеулі проблемаларының бірі болып табылады. Жылдан-жылға радиоактивті материалдар өндіру көлемі үздіксіз өсіп барады. Олардың “қара базарға” және әрі қарай лаңкестік құрылымдардың қолына түсу тәуекелі айтарлықтай жоғары.
Зор қажеттілік жағдайында осы заманғы технологияларды пайдалана отырып өте қауіпті радиологиялық қаруды – “лас бомбаны” дайындау қиынға түспейді. Бұл қатер ерекше назар аударуды қажет етеді.
Қазақстан бірнеше мәрте аталған сынақтарға қалай қарсы тұруға болатыны туралы ұсыныстарын айтты.
Бәрінен бұрын Ядролық қаруды жалпыға ортақ көлбеу әрі тіктеп таратпаудың жаңа әмбебап шартын дайындау қажет. Аталған құжат “қосарланған стандарттарды” болдырмауы керек және онда тәртіп бұзушыларға сакциялар қолданудың нақты тетіктері болуы тиіс.
Сондай-ақ ядролық қарусыз аймақтардың халықаралық- құқықтық мәртебесі туралы мәселені мүмкіндігінше жедел шешу қажет. Мұндай аймақтардың қатарына, Қазақстанның күш-жігері арқасында, Орталық Азия кіреді.
Біздің еліміз “Үлкен сегіздіктің” Ядролық ланкестік актілерімен күрес жөніндегі жаһандық бастамасына және Жаһандық әріптестік бағдарламасына қолдау білдіреді. Біз барлық мүдделі мемлекеттерді осы бағдарламаларға қосылуға шақырамыз.
Сондай-ақ маңыздысы, бүкіл әлемдік қоғамдастық бір ауыздан және біржолата ядролық қарусыз әлемге қарай жүру ниеттері туралы мәлімдегені маңызды. Осыған байланысты мен Жалпыға ортақ ядролық қарусыз әлем декларациясын әзірлеп, қабылдауды ұсындым.
Бұл мәселелерді соза беруге болмайды.
– Сіз бұрынырақта БҰҰ-ның біртұтас валютасын жасау туралы бастама көтерген едіңіз. Қалай ойлайсыз, бұл сияқты шаралар қаржы дағдарысы бола қалған жағдайда тәуекелдерді төмендетуге көмектесе ала ма? Еуропа ресурстарға бай Орталық Азияның көмегімен қаржы тәуекелдерін тиімдірек жеңіп шыға ала ма? Қазақстан экономикалық дағдарыс қорытындыларынан қандай сабақ алды?
– Резервтік валюта рөлін бір елдің, тіпті ол өте қуатты болса да, ақша бірлігіне жүктеуге болмайтыны айдан анық.
Әлемдік валютаны шығару мен айналымға қосу жөніндегі барлық мәселелерді әлемдік тауар-ақша қатынастарына қатысушылардың бәрі бірлесе отырып шешуі тиіс. Бұл үдеріс бүкіл адамзаттың мүддесін ескеруі керек. Осы арқылы біз әлемдік экономиканың бір мемлекеттегі іс жағдайына тәуелді болуынан құтыламыз. Менің жаһандық деңгейдегі ахуалға көзқарасым осындай.
Бірақ валюта жүйесінің осалдығы – әлемдік дағдарысқа түрткі болған жалғыз ғана фактор емес. Шындығында, олар одан әлдеқайда көбірек. Кез келген бейберекетсіздіктің негізінде белгілі бір реттілік жатыр, тек соны тани білу қажет. Қазіргі заманғы экономика шалдыққан барлық сырқаттарды тауып, сылып тастау керек. Өйтпейінше адамзаттың одан әрі дамуының негізіне айналатындай жұмысқа қабілетті жаңа модель қалыптастыру мүмкін емес.
Бұл тұрғыда мен түрлі өңірлік альянстардың, жаңа “полюстердің” мәнінің арта түсуін маңызды әрі оң үрдіс деп есептеймін. Биылғы жылдан бастап Ресей, Беларусь және Қазақстанның Кеден одағы жұмысын бастады. Біз 170 миллион халқы бар, ІЖӨ көлемі шамамен 2 триллион долларды құрайтын рынок құрдық. Біздің республика – оның құрамындағы жалғыз орталықазиялық мемлекет. Бірақ біртіндеп бірігу орбитасына өңірдегі өзге елдердің де енетініне мен сенімдімін. Ол Орталық Азияның өз әлеуетін ашуына көмектесіп, сөз жоқ, оның ЕО-мен экономикалық ықпалдастығына оң әсерін тигізетін болады.
Егер дағдарыстан Қазақстанның алған сабағына келер болсақ, бұл жерде өте маңызды бір мезетті назарға алу қажет. Қазақстан өз тәуелсіздігі жылдарында мұндай ахуалды талай рет бастан өткерді. Біздің еліміз ХХ ғасырдың соңғы онжылдығында түрлі дағдарыстармен және проблемалармен ұзын-сонар күрес жағдайында болды.
Біз ол сияқты келеңсіз ахуалдардың қайталанбауы үшін қажет дегендердің бәрін жасадық. Басқа шаралармен қатар, 2000 жылы менің бастамам бойынша Ұлттық қор құрылды. Бұл келешек ұрпақ үшін біздің мемлекеттік резервіміз.
Қор өзіне артылған сенімді толық ақтап шықты. Біз одан дағдарысқа қарсы бағдарлама үшін қаржы алдық.
Қазір Қазақстан экономикасы өзінің өміршеңдігін сенімді түрде көрсетіп келеді.
Дағдарысты 2009 жылдың қорытындысы бойынша ол 1,1 пайызға өсті.
2010 жылы біз бұл көрсеткіштің жақсаратынына сенім артып отырмыз.
Бірінші жартыжылдықтың қорытындысы бойынша нақты ІЖӨ 8 пайызға артты. Өнеркәсіп өндірісі 11 пайызға, ауыл шаруашылығы өндірісі 3 пайыздан астамға ұлғайды. Елдің халықаралық резервтері 5,7 миллиард долларға өсіп, 53 миллиард доллардан асты.
Биылғы жылдан бастап біз экономикамызды жаңа деңгейге көтеретін Үдемелі индустриялық-инновациялық даму бағдарламасын жүзеге асыруды қолға алдық.
– Бүгінде Қазақстан Еуропадағы ең ірі ұйымдардың бірі – ЕҚЫҰ-ға төрағалық етуде. Астана өз төрағалығының мақсаттарына жете алды ма?
– Төраға міндетіне кірісе отырып, біз бір жыл ішінде барлық проблемалардың шешілмейтінін түсінген болатынбыз. Дегенмен Қазақстан өзі мәлімдеген барлық басымдықтар бойынша белсенді жұмыстар жүргізуде және көптеген нәтижелерге қол жеткізді де.
Біз халықаралық қауымдастықтың Орталық Азия проблемаларына назарын аудардық. Көбіне-көп біздің еліміздің күш-жігер жұмсауы арқасында Қырғызстандағы жанжал тоқтатылды. Ауғанстан да назардан тыс қалған жоқ. Біз ислам республикасына гуманитарлық құрамдағы халықаралық көмектің күшейтілуіне қол жеткізгіміз келеді.
Экология мәселесі – біздің төрағалығымыздың маңызды қыры. Мыңдаған қазақстандықтар Арал экологиялық апат аймағында қалып отыр. Қарашада халықаралық донорлық конференция өтпек. Онда Аралды қалпына келтіруге ЕҚЫҰ мүшелері тарапынан қаржылық және техникалық үлес қосу мәселесі қаралатын болады.
Маусымда Астанада ЕҚЫҰ-ның кеңдік пен кемсітпеушілік жөніндегі жоғары дәрежелі конференциясы өтті. Бұл гуманитарлық “себет” шеңберіндегі шешуші іс-шара.
Бірақ біздің төрағалығымыздың ең басты нәтижесі, біз ЕҚЫҰ-дағы пікірталас ахуалын түбегейлі өзгерте алдық.
Өзара түсіністіктің жоғары деңгейі еуропалық және еуразиялық қауіпсіздіктің болашағын талқылаудағы оң ілгерілеушіліктерге жағдай жасады. “Корфу үдерісі” тұрғысында өткен 11 жыл ішінде бірде-бір жаңартылмаған 1999 жылғы Вена құжаты бойынша консультацияларға жан бітірудің сәті түсті.
Осы жылдың жазында Ыстамбұлда өткен АӨСШК-нің ІІІ саммитінде мен ЕҚЫҰ-АӨСШК Форумын белгілеуді ұсындым. Іс жүзінде олар бір құрлықтың екі бөлігін бейнелейтін өзара теңдес құрылымдар. Олардың өзара іс-қимылдары Қауіпсіздіктің құрлықтық тұғырнамасын қалыптастыруға және Еуразия кеңістігіндегі тұрақтылықты нығайтуға бастау болмақ.
Астаналық ІІІ экономикалық форум барысында біз жаңа “Маастрихт плюс” құжатын әзірлеуді бастауды ұсындық. ЕҚЫҰ-ның Бонн құжаты мен қолданыстағы Маастрихт стратегиясы қазіргі заманғы жағдайларға толық жауап бере алмайды, әлемнің дағдарыстан кейінгі дамуын ескермейді.
Осы Форумда мен кең ауқымды еуразиялық интеграция және ЕҚЫҰ шеңберінде оның негізгі қағидаттары мен бағыттарын бейнелейтін бірегей құжат әзірлеу идеясын ортаға салдым.
Біздің төрағалығымыздың қорытынды аккорды ЕҚЫҰ мемлекеттері басшыларының Саммиті өтетін 1-2 желтоқсанда Астанада мәлім етілетін болады.
2010 жыл Ұйым үшін айрықша жыл болды деп қазірдің өзінде айтуға болады. Алғаш рет оған мұсылман халқы басым орталықазиялық мемлекет басшылық жасады. ЕҚЫҰ-ның менталитетінде, философиясында өзгерістер сезіледі. Сондықтан да биылғы жыл Ұйым тарихындағы жаңа дәуірдің алғысөзі бола алады.
2010 жылғы 24 қазан.