Биыл кәсіпкерлерге қолдау көрсету үшін “Бизнестің жол картасы - 2020” бағдарламасы қабылданғаны белгілі. Осы құжаттың кейбір ерекшеліктері туралы төменде Экономикалық даму және сауда министрлігі инновациялық саясат департаментінің директоры Бауыржан ТОРТАЕВ әңгімелейді.
– Индустрияландыру бағдарламасының ең маңызды басымдығы шағын және орта бизнесті дамытуды қолдау екені анық. Осы бағытта Үкімет нақты қандай шаралар қолдануда?
– Өздеріңізге белгілі, индустрияландыру бағдарламасын іске асыру мақсатында Үкімет “Бизнестің жол картасы–2020” бағдарламасын әзірлеп, қабылдады. Ондағы негізгі мақсат – экономиканың шикізаттық емес басым секторларындағы жобаларды жүзеге асыруда шағын және орта бизнесті мемлекеттік қолдау, өңірлік кәсіпкерлікті дамытуды қамтамасыз ету, тұрақты жұмыс орындарын сақтай отырып, жаңа орындар ашу. Бағдарлама үш бағыт бойынша іске асырылуда. Атап айтсақ, жаңа бизнес-бастамаларды қолдау, кәсіпкерлік секторды сауықтыру, экспортқа бағдарланған өндірістерді қолдау бойынша жүзеге аспақ. Жаңа инвестициялық жобаларды іске асыру барысында жеке меншік сектор кәсіпорындары үшін қаржы ресурстарына қолжетімділікті жоғарылату, жеке сектор қаражатын, ең алдымен банктерді экономиканың шикізаттық емес секторларында инвестициялық жобаларды жүзеге асыру үшін тарту, шағын және орта бизнестің қаржы-экономикалық орнықтылығын жоғарылату міндеттерін шешуге бағытталып отыр. Яғни, бағдарламаны жүзеге асыру индустрияландыру үдерісіндегі шағын және орта бизнестің рөлін күшейтуге, өңдеу өнеркәсібінде еңбек өнімділігін арттыруға, экспорттың шикізаттық емес үлесінің ұлғаюына ықпал ететін болады. Үстіміздегі жылдың 1 қаңтарынан бастап 3 ел арасында Кеден одағы жұмыс істей бастағаны белгілі. Одақ шеңберінде бірыңғай кеден тарифтері қабылданып, елдер арасындағы әріптестік, өзара іс-қимылдарды жақсарту жұмыстары жүргізілуде.
Қазіргі таңда Үкіметтің негізгі міндеті отандық өндірушілер үшін тәуекелдерді барынша азайту және Кеден одағы шеңберінде берілген мүмкіндіктерді барынша пайдалану болып отыр. Ал “Бизнестің жол картасы – 2020” бағдарламасы осыған үлкен ықпалын тигізетін болады.
– Бағдарламаның белсенді жүзеге асырыла бастағанына қарамастан оған байланысты сауалдар көптеп түсуде. Мысалы, көпшілік оған кімнің қатыса алатындығын, қатысу шарттары қандай екендігі туралы көбірек білгісі келеді.
– Бағдарламаға қатысуға ниет білдірген кәсіпкерлер экономиканың шикізаттық емес секторларында жүзеге асырылатын жобалар ұсынуы негізгі міндет болып табылады, бұл ең әуелі, өңдеу өнеркәсібінің салаларына байланысты. Тамақ және жеңіл өнеркәсіп, құрылыс материалдарын өндіру, металлургия, металл өңдеу, мәшине жасау, туризм, ақпараттандыру және байланыс. “Бизнестің жол картасы–2020” бағдарламасының алдыңғы жылдары дағдарысқа қарсы қабылданған бағдарламалардан ерекшелігі, оның өндірістік секторды қолдауға басымдық беруі. Ал металлургия өнеркәсібінің ірі кәсіпорындары бағдарлама қатысушысы бола алмайды. Сонымен қатар, бағдарлама шеңберінде акциздеуге жататын тауарларды шығаруды көздейтін жобалар, мемлекеттік даму институттары, несиеге қарыз алғандар қайта несиелеуге, сондай-ақ қаржы институттары ауыл шаруашылығы өнімін қайта өңдеуге беретін сыйақы мөлшерін субсидиялауды алатын кәсіпкерлер субсидиялауға жатқызылмайды.
“Бизнестің жол картасы – 2020” бағдарламасын іске асырудың негізгі құралы банктердің несиесі бойынша сыйақы мөлшерін субсидиялау болып табылады. Бағдарламаның барлық 3 шартына сәйкес несие берудің ортақ шарты бойынша оның сомасы 3 млрд.теңгеден немесе 20 млн. АҚШ долларынан аспауы керек.
Нақты бағыттар бойынша айтатын болсақ, жаңа бизнес-бастамаларды қолдау бағыты бойынша кәсіпкер 7%-бен несие алады, бұл жаңа инвестициялық жобаларды ең алдымен экономиканың өңдеу салаларында жүзеге асыру үшін өте тартымды. Бұл ретте субсидиялау мерзімі оны 10 жылға дейін ұзарту мүмкіндігімен 3 жылды құрайды. Сонымен қатар қатысушы кәсіпкер ұсынылған жоба құнының 15%-ынан кем емес өз қаржысын салуы тиіс. Екінші бағыт бойынша 2010 жылы жұмыс істейтін несиелер субсидияланады, банктер сыйақы мөлшерін 12%-ға дейін төмендетеді. 12 %-дың 5%-ын мемлекет субсидиялайды, 7%-ын заемшы төлейді. Бағдарламаға қатысу өтініштері 2011 жылдың аяғына дейін қабылданады және субсидиялау мерзімі 3 жылдан артпайды.
Экспортқа бағдарланған өндірістерді қолдау бағыты шеңберінде экономиканың барлық секторларында шығарылатын өнімдердің 10%-дан астамын экспорттайтын кәсіпкерлерге мемлекеттік қолдау көрсетіледі. Бұл бағыттар шеңберіндегі жобаларды іріктеу шарттары мен талаптар бірінші бағытқа ұқсас. Экспорттаушы 6%-дан аспайтын мөлшерде сыйақы төлейді, ал мемлекет 8% -ын өтейді.
“Бизнестің жол картасы – 2020” бағдарламасының 1 – бағыты шеңберінде банктер берген несие бойынша пайыздық мөлшерді субсидиялаумен қатар жаңа инвестициялық жобаларға басқа да мемлекеттік қолдау түрлері көрсетіледі. Бұл – несиелер бойынша ішінара кепілдендіру, өндірістік инфрақұрылымның дамуын қолдау, бизнесті жүргізуді сервистік қолдау. Бұл кепілдеме жаңа жобаларды жүзеге асыруға, сондай-ақ жүзеге асырылған жобалар, өндірісті кеңейтуге және жаңғыртуға бағытталған несиелерге беріледі. Несие сомасы бағдарламаға сәйкес жүзеге асырылып отырған пайыздық мөлшерін субсидиялау мен кепілдендіру 3 млрд. теңгеден аспауы қажет. Кепілдік мөлшері несие сомасының 50%-ынан жоғары болмауы тиіс. Кепілдік берілетін несиенің ең жоғары мерзімі 10 жылдан аспауы керек. Айналым қаражатын қаржыландыру негізгі құралдарды сатып алуға немесе жаңғыртуға арналған несие шеңберінде жүзеге асырылатын, бірақ несие сомасының 20%-нан аспайтын жағдайларды қоспағанда, айналым қаражатын толықтыруға берілетін несиелер бойынша кепілдік берілмейді. Кепілдендірілген несиелер бойынша банктік сыйақы мөлшері 14 %-дан жоғары болмауы міндетті.
Жобалар өндірістік құрылымдарды жаңғыртуға және өндірістерді кеңейтуге бағытталған, жетіспейтін өндірістік инфрақұрылымды дамытуға арналған жеке жобалар үшін, сондай-ақ өндіріс алаңдарын ұйымдастыру шеңберінде жүзеге асырылады. Бөлінген қаражат автокөлік жолдарын, су және жылумен жабдықтау, кәріз, газбен жабдықтау, электр желілерінің, элекр тарату және жылу электр стансаларының, телефон обьектілерін, темір жол тұйықтарының құрылысын қайта жаңартуға бағытталуы мүмкін. Ал кәсіпкерлер бағдарламаға қатысу үшін өз өңірлеріндегі кәсіпкерлік және өнеркәсіп басқармаларына жүгіне алады. Бекітілген шарттарға сәйкес жобаны қаржыландыру шешімі мен іріктеуді екінші деңгейдегі банктер дербес қабылдайды. Ал субсидиялау мүмкіндігі бойынша кепілдендіру немесе бағдарламаның 1 және 3 – бағыттары мемлекеттік қолдаудың шараларын, 2 – бағыт бойынша Экономиканы жаңғырту мәселелері жөніндегі мемлекеттік комиссия жанындағы жұмыс тобы және әкімдіктер жанындағы өңірлік үйлестіру кеңесі шешім шығарады. Шешім қабылдаудың ашықтығын қамтамасыз ету мақсатымен жұмыс тобы құрамына Мәжіліс, Қазақстан қаржы қауымдастығы, “Атамекен” одағы, Қазақстан кәсіпкерлерінің форумы, Сауда-өнеркәсіп палатасы және мемлекеттік органдардың өкілдері енгендігін атап өткім келеді.
– Бағдарламаны жүзеге асыруда туындаған мәселелер бар ма? Болса оларды шешу барысында бизнестің ой-пікірі ескеріле ме?
– Қиындықсыз жұмыс жоқ. Биылғы бағдарлама қанатқақты жоба екендігін ескерген абзал. Алайда бизнеспен жүргізілген белсенді үнқатысулар “тар орындарды” уақытылы айқындауға және проблемалық мәселелер бойынша нақты шешімдерді шапшаң әзірлеуге мүмкіндік береді. Жүзеге асыру барысы да түрлі сұхбат алаңдарында талқыланып, шарттарды жетілдіру бойынша өзгерістер, оны жүзеге асыру тетіктері мен талаптары енгізілді.
– Бағдарламаның алдағы жылдары іске асу келешегі қандай болмақ?
– Ағымдағы жыл бағдарламаны іске асыру тәжірибесі шағын және орта бизнесті қолдауға кешенді тәсілдер қажеттігін көрсетіп берді. Сонымен қатар жаңадан ашылған және жұмыс істеп тұрған кәсіпорындарға қаржылық емес қолдау көрсетуге қажетті мүмкіндікті де көрсетті. Соңғы БҮК мәжілісінде кәсіпкерлік-бірлестіктің ұсыныстарын есепке ала отырып, “Кәсіпкерлік әлеуетін күшейту” қосымшасының жаңа 4 бағыты мақұлданды. Ол ісін жаңа бастаған кәсіпкерлерді қорғауға, қолданыстағы бизнесті сервистік қолдау, шағын және орта бизнестің топ-менеджментін оқытуға, іскерлік байланыс жобасы, техникалық және еңбек қызметін көрсету мамандарын даярлауға көмектеспек. Қазіргі таңда министрлік қабылданған шешімдерді ескере отырып “Бизнестің жол картасы–2020” бағдарламасына тиісті өзгертулер мен толықтырулар әзірлеуде. Бағдарламаны іске асыруға 2011 жылы жаңа бағыттарды ескеріп республикалық бюджеттен 63,3 млрд. теңге көзделіп отыр. Сондай-ақ шағын және орта бизнесті несиелеу қорының базасын кеңейту және оны ұзақ мерзімді қаржыландыруды қамтамасыз ету мақсатында “Даму” қоры үшін 500 млн. АҚШ доллары болатын сомада Үкіметтің кепілдемесімен Азия Даму банкінен қарыз тартылуда. Бұл ретте кәсіпкерлерге бірінші транш бойынша 150 млн. АҚШ доллары көлеміндегі несиелер екінші деңгейлі банктер арқылы теңгемен берілетін болады.
Қорыта айтқанда, алға қойып отырған мақсаттарымыз мемлекеттегі шағын және орта бизнесті қолдаудың жаңа жүйелік деңгейіне шығуға және Елбасының үдемелі индустрияландыру бағдарламасына орай алға қойған міндеттерін іске асыруды қамтамасыз етуге мүмкіндік береді деп ойлайын.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Венера ТҮГЕЛБАЙ.