1.Әйел жанының жыршысы
Әдебиет әлеміне өзіндік өрнегімен, толысқан талантымен танылған көрнекті жазушының бірегейі – Бексұлтан Нұржекеұлы. Қаламгердің көркем прозадағы қоржыны шұрайлы шығармаларға толы. Оның қабілет-қарымының, тума дарынының жемісі: роман, повесть, әңгімелері төл әдебиетіміздің толымды туындылары санатында. Сан сырлы, алуан қырлы өмір шындығын көркем сөзбен кестелеп, шырайын шығарып, әрін келтіріп, өрнектеуде шынайы шеберлігімен танылып, жұртшылық жүрегіне төте жол тапқан жазушының бағын ашқан сол баяғы сұңғыла суреткерлігі.
Енді Бексұлтанның романдары жөнінде қысқа қайырымға құрылған бірер ауыз сөз сабақтайын.
Алғашқы романы «Күтумен кешкен ғұмырда» қазақ елінің дүрбелең дәуір – 1916 жылғы ұлт-азаттық көтерілісі тұсында әнші Әтікенің тағдыр тәлкегіне түсіп, қилы ғұмыр кешкен кезеңінің оқиғалары көркем суреттелген. Арада қырық жыл өтсе де, өлі-тірісін біле алмай арманда ғұмыр кешкен әншінің әке-шешесінің, әсіресе ғашықжары Қайныкештің сағынып, сарғая күткен, өкініште өткен өмірінің естен кетпес ғажайып хикаясы оқырмандар жүрегін баурап алған айрықша, тамаша шығарма. Бұл роман таза, мөлдір махаббат жыры.
Ал «Бір өкініш, бір үміт» романы тұтас бір дәуір келбеті мен сол кездегі ұрпақтың өмір жолы, тағдыры, қуаныш-реніштері, мөлдір сезімдері көркем суреттелген, өмір шындығынан алынған шығарма. Роман замандастарымыздың өмірден өз жолын тауып, өнерге ұмтылыс-талпынысын, сол мақсатқа жетуге талаптанған ізденістерін, сондай-ақ, адамдар бойында адалдық, кісілік, адамгершілік қасиеттерінің қалыптасу мәселелерін қозғаған таңдаулы туынды. Бір қарағанда, шығармадағы оқиғалар, әсіресе, алғашқы махаббат, адамдық пен аярлық хақындағы тақырыптың әдебиетте аз жазылмағаны аян. Алайда, Бексұлтан өз қолтаңбасын тауып, жаныңды толқытып, сезіміңді оятып, біржолата сөзінің сиқырымен баурап, алабөтен айшықты шығарма жазудың құпия кілтін тапқан-ақ. Қысқасы, бұл да заман, уақыт шындығы, замандастар бейнесі кемел кестеленген шоқтықты шығарма.
Бексұлтанның жазушылық абыройын асырған жұлдызды шығармасының бастысы «Күнәлі махаббат» екендігі даусыз. Бұл тұңғыш жазушылық тұсауын кесіп, «Жұлдызда» жарияланған әрі бірден көзге түсіп, жолын ашқан ұлпа сезімді ұлықтаған, оқырманын салған жерден жетелей жөнелетін тартымды шығармасы. Отанды да, отбасын да ойрандап, жанға жазылмас жара салған сұм соғыс туралы талай-талай өлең, поэма, повесть, романдар барын білеміз. Олардың көпшілігі сол қанқұйлы соғысқа қатысқан ақын-жазушылардың шығармалары. Ал соғысқа қатыспаса да, жетімдік пен жесірліктің зардабын шеккен орта буын қаламгерлер де қарап қалған жоқ. Соның бірі – Бексұлтан. Сол соғыста сүйіп қосылған күйеуінен – жігіттің төресі Нұржаннан айрылған Зерен сынды зипа мінез, сұлу да жас келіншектің тәлейі жоқ тағдырын жазушы өз жүрегінен өткізіп, өз көзқарасымен саралап, тереңнен сыр толғап, ойын келістіре кестелеп жазған-ақ қой. Повестің қарасөзбен жазылған жырдай оқылып, ойлантып, көңіліңді мұң-шерге бөлеуінің сыры – жазушының өмір шындығының шырайын шығарып жазғандығында. Жазушы жастығы, көріктілігі адастырып, екі бірдей еркектің етегінен ұстауға мәжбүр болған, олардан да бала туып, ақыр соңында Нұржанның әке-шешесiнiң отбасына оралуы әңгiмеленген. Жазушы да, ойлы оқырман да бейкүнә Зерендi жазғырмайды, қайта жандары ашып, кейіпкермен бірге қамығып, бірге жабығып күй кешеді. Қалам құдіреті мен шындықтың әсері деген осы болар. Осынау әйелдің жан сырын өзіне айтқызу әдісімен жазылған баянды жаның тебіренбей оқуың мүмкін емес. Романның аяғы: «Мен көп қателескен әйелмін. Кінәм да, күнәм да көп. Үлгі алатындай ештеңем жоқ. Бақыттымын деп те, бақытсызбен деп те кесіп айта алмаймын» деген Зереннің сөзін зерделей келіп, жаны таза, сезімі мөлдір, жастықпен жаза басса да адамгершілік қасиетінен айрылмаған кейіпкер жөніндегі пікіріміздің түйіні: Зерен өзін қанша кінәлі де, күнәлі санаса да оқырман оған теріс қарап кетпейді. Ол бар болғаны ақ, адал сезімнің, соғыстың құрбаны, бақытты ғұмыр кешуге талпынған уыздай жас, ажарлы, көрікті келіншек бәрібір сенің де қимас адамыңа айналып кететіні ақиқат.
Келесі бір келісті роман «Жау жағадан алғанда». Бұл оқиғалары да, кейіпкерлері де нақты өмірден алынған, дәйек-деректі, өмір шындығымен шыңдалған көркем шығарма. Күні кешегі ел басынан кешірген қилы кезең, қым-қуыт тағдырлы адамдардың төңкерістен кейінгі ұжымдастыру, сол саяси науқанның қазақ елінің басына қасірет бұлтын үйірген тұстары, зорлық пен қорлыққа шыдамай ел ауған дүрбелең дүниенің суретін бар сорақы шындығымен мейлінше мөлдіретіп, жүрегіңді елжіретіп, көп жағдайда қайғыртып, қапаландырып, жаныңды жаралайтын осынау роман сол бір жаралы жылдарға, сол заманның басынан бағы тайған қарапайым адамдарына сөзбен сомдалған ескерткіш десек, еш қателеспейміз.
Тағы бір тоқтала кетпеске болмайтын роман «Ерлі-зайыптылар». Осынау отбасылық өмірдің бүгі-шігін тереңнен қозғап, сүйіспеншілік, сыйластық, адалдық, аярлық, ғашықтық, зұлымдық сынды адам баласына тән қасиеттердің сипаты, адамтанудың сәтті амалы көркем шығармада әдемі әдіптелген. Жазушының жан байлығына, ақыл-парасатына дән риза боласың. Жалпы, осы тақырыптас шығармалар Еуропа елдерінің атақты жазушыларының шығармашылығында ерекше орын алғаны белгілі. Ал мына роман таза қазақ отбасының өмір-тіршілігін ұлттық салт-дәстүр үлгісінде өрбіткен, жазылу мәнері жаңаша шығарма. Романда небір шиеленісті оқиғалар, қыз-келіншектердің бастарына түскен ауыртпалықтар – сыни сәттер әңгіме желісін жүйелей, қызықтыра баяндаумен ұштасып, қиюласа кетуі де жазушылық шеберлік пен тапқырлықтың нақты көрінісі. Қазақы түсініктегі тәлім-тәрбиенің жөн-жосығы, отбасы бірлігі мен бақытының баяндылығы турасындағы жазушының кең толғанысты, кемел ойлары оқырман жүрегіне жата қалады.
Ендігі әңгімені жазушының бірнеше повесі жайында жалғастырайын.
Таптаурын тақырыптан қашып, жаңаша жазып, жаңаша ой, жаңаша адами қатынасты қалыптастыруды қалаған қаламгердің талпынысы мен тапқан әдеби тәсілін қалайша қоштамассың? Мектептегі оқуын бітіре сала, ауылда қалып, жұрт қатарлы қара жұмысқа жегілген, басқарманың баласы Мәжиттің елді елең еткізген тосын қылығы арқылы өрбіген бір сәттік оқиғаға құрылған повестің көлемі шағын болса да, айтары атан түйеге жүк болғандай.
Өзі біреудің жалғыз баласы. Әкесі бастық. Тұрмысы түзу. Сөйте тұра жоғары оқу орнына түс деп ата-анасы қанша үгіттесе де беттетпей қойған. Ол мектепті орташа бағамен бітіргені, яғни өзінің шамасын білетіндіктен осындай шешім қабылдаған. Енді табан астында Алматыға аттанып кетуі ауылдастарын қайран қалдырған. Сөйтсе, оның себеп-сыры бар екен. Өзінің сыныптасы, кілең төрт пен беске бітірген Зәурені асырап алған ағайыны Әділбек өз еркінен тыс ауылдағы құрылыс бригадирі Шәріпке ұзатпақшы екенін естиді. Сұрастырса, жалтақтап жетім өскен қыз қарсы шыға алмапты. Ол жігітті жұрт онша жақтырмайтын. Қоғам мүлкін өз пайда көзіне айналдырып, баю жолына түскен жан. Мәжит қызды құтқарудың амалын тауып, Алматыға аттанады. Содан өзінің жолы болмаса да, Зәуренің емтиханды сәтті тапсырып жатқанына қуанып, енді оның орынсыз опық жеп, сүймейтін кісіге қосылмасына көзі жеткен Мәжит ауылына оралады. Міне, «Балалықтан бір адым» повесіндегі оқиғаның бас-аяғы осы ғана. Ал оқырман алар тағылымның аясы ауқымды. Шындықты бетке айтып, тіке сөйлеп өз дегенінен бас тартпайтын мінезді жасөспірімді қатарластары жеңілтек, алаңғасар санайтын. Шын мәнісінде, Мәжиттің іс-әрекетін, ізгілікті жақтайтын, өзі сыйлаған адамына жанашыр болуға, қамқорлық көрсетуге әзір екендігін алға тарта отырып, жазушы жас ұрпақтың бойындағы ізгі, кісілік қасиеттің қалыптасуын сүйсіне суреттеп отыр. Адалдықты, әділдікті жаны қалайтын бала жігіт өнегесінің өркен жаюын әспеттеп, оқырманның ойы мен сезімін нұрландырып, имандылыққа ұйытып, ерекше әсерге бөлеген кейіпкерге бек риза боласың.
Ел есінде, оқырман ойында қалатын повестердің қатарына «Жайлаудағы жиырма күн», «Арыз», «Беу, қыз дәуренді» жатқызамыз. Алғашқы екеуі туған жер, ардақты атамекен тарихына әріден үңіліп, қадір-қасиетіне бас иіп жүруді уағыздайтын, азаматтық парызымызды еске салатын, ойы салмақты, өнегесі өмірлік хикаяттар болса, «Беу, қыз дәуренде» жаны нәзік, сезімі мөлдір Гүлбаршын қыздың армандаған адамына – ғашығына деген сүйіспеншілігінің сәтсіз аяқталуының тарау-тарау сырын шертетін шежіре.
Бұлардан басқа «Темір қақпан», «Байсеркенің қызы» атты повестері өзіндік өрнегі, тұшымды тәлімі мол, жеңіл оқылса да, жүгі ауыр шығармалар екенін атүсті болса да атай кеткен артық болмас.
Мұның сыртында Бексұлтанның әңгімелерінде адамгершілік, адалдық, өте-мөте сүйіспеншілік сырлары соншама әсерлі суреттелетінін көпшілік оқырман білуге тиіс. Олардың оқиғалары да, мақсаты да, пішім-құрылымы да, шешімі де автордың көздеген идеясымен үйлесе, байланыса, табиғи жарасымды жазылуымен де тартымды әрі қызғылықты.
Жазушының көркем шығармаларының тек қана өзіне тән бір ерекшелігі, айрықша айғақтап тұратын сирек сипаты бар. Соған толығырақ тоқтала кеткеніміз жөн.
Адамды түсіну – әйел жанын түсінуден бастау алатынын ойлы оқырманның жүрегіне жеткізе жазып жүрген Бексұлтан осы өзі ашқан ақиқатты әр шығармасында әрқилы жолын тауып өрнектеуде.
Сүйіспеншілік, ғашықтық – адам бойындағы ғаламат сезім құдіреті, оны сөзбен емес, жүрекпен түйсініп-түсіну қажет. Ал жазушының әйел кейіпкерлерін ешқашан сезімталдығы үшін сөкпеу, жазғырмау, кінәламау себебі – әйел жанын, сезімін қадірлеуі.
Әйел мен еркектің арасындағы алапат сезімді, сүйіспеншілік сырын эротикалық сипатта суреттеудің шынайы шебері де Бексұлтан екені жалпақ елге жария. Ал ғашықтық дертінің жаныңды күйіп-жандырған тәтті сәттерін сүйсіне суреттеген жазушыны қалайша әйел жанының жыршысы демессің?! Әйелдің жан сұлулығын барынша жарқырата жазып, сан құпия сырын ашып, қылығын қызықтап, нәзіктігі мен назын түсініп, сүйсініп, риза көңілмен рахаттана суреттеу арқылы махаббат мүсіншісі, сезім сәулеткері атанған жазушының өнердегі өнегесі өмірлік.
Иә, «Күнәлі махаббат», «Күтумен кешкен ғұмыр», «Ерлі-зайыптылар», «Беу, қыз дәурен» повестері мен т.б. ондаған әңгімелері − әйелдің бар жан дүниесін сан қырынан алып, сыр ақтарған, жазушының бағын ашқан тамаша туындылар.
Жазушының шығармаларын оқып, талантын бағалап, ой-пікірлерін баспасөз беттерінде жариялаған белгілі жазушылар, сыншылар қатарында академик М.Қаратаев, Х.Есенжанов, С.Омаров, О.Бөкей, А.Сейдімбеков, Ш.Мұртаза, т.б. саңлақ қаламгерлер бар. Ендеше, Бексұлтанның шығармашылық еңбегі ел алдында ерекше бағаланып, соған сай сый-құрметке бөленіп жүргені заңды деп білеміз.
2. Қаламгердің қайраткерлік мінезі
Бексұлтан талай-талай тамаша әңгіме, повесть, романдар жазған үлкен жазушы ғана емес, қазіргі қарбалас, қысылтаяң, алмағайып, аласапыран уақыттың дүрмегіне ілесіп, бекер босқа жалтақтамай, ұлтының ұпайын түгендесіп, жоғалтқанын тауып, ұмытқанын есіне түсіріп, қазағына қалтқысыз қызмет көрсетіп жүрген белсенді де беделді қоғам қайраткері. Оған жазушының тіл, тарих, өнер мен әдебиет саласындағы әлеуметтік мәселелерді қозғап, тереңнен толғап баспасөзде жарияланған он сан мақалалары толық дәлел. Парасаты биік, оқыған-тоқығаны толайым жазушының көкейкесті мәселелер көтеріп, айтқан ой-пікірлерін тарихи дәйектермен дәлелдеп жазуы нәтижесінде жүзеге асқан, орны толған игілікті іс-шаралар бірсыпыра. Адал сөзін халқына тыңдата алған азаматтың айтқаны-жазғаны, елімен бөліскен арман-аңсары, ой-пікірлері аяқсыз қалған жоқ. Жалпақ жұрт құлақ асып, қолдау көрсетіп жатуы, әрине, сөзінің далаға кетпегені, көпшіліктің көкейіне жеткені. Сөйтіп жазушының ақ жүрегінен шыққан адал сөзі ұлтын да, ұлығын да ойлантты.
Бексұлтанның қай тақырыпқа арнап жазбасын, бәрібір ұлттық мүддеге айрықша қамқоршы болу, бабалар аманатына адалдық көрсету әрбір қазақ азаматының парызы екендігін еске салып, ұлт құндылықтарын қастерлеу арқылы рухани қазынамызға олжа салу мақсатын көздеуі көпшілікке үлгі-өнеге боларына сенеміз. Қазақтың жоғалтқаны мен жоғын іздеу жөніндегі ізгілікті істі басқалардан бұрын жазушылар өз міндеттеріне алмаса азаматтықтарына сын деген ойы да айна қатесіз ақиқат.
Ендеше, сол бір азаттық алған алмағайып кезеңдегі ең қажетті деген мәселелерге тоқталып, тарихи тақырыпқа арналған жазбаларды еске түсірейік.
Әуелі сонау 1977 жылы «Жайлаудағы жиырма күн» повесінде жорамалдап, кейін – 1984 жылы «Өзендер өрнектеген өлке» кітабында Орбұлақ шайқасы және сол ұрыс өткен жер туралы дәлелдеп жазған еді. Оған ешкім құлақ аспаған. Сөйтіп жүргенде «Егемен Қазақстан» газетінде 1992 жылдың 22 ақпаны күні жазушы-жорналшы Балғабек Қыдырбекұлының «Қазақтың Қарасай батыры» деген мақаласы шығып, онда автор Қазыбек бек Тауасарұлының қолжазба кітабынан үзінді келтіріп, соғыстың Қосқолаң тауының арасында болғанын айтыпты. Айтқан сөзінің ақиқатқа айналғанына жүрегі жарыла қуанған Бексұлтан сол қолжазбаны сатып алып, 1993 жылы «Жалын» баспасынан «Түп-тұқианнан өзіме шейінді» жарыққа шығарды. Осылайша Батыр қонтайшы бастаған 50 мың жоңғар жасағына 600 қолмен қарсы тұрған Жәңгір сұлтанның ерлігі, оған Жалаңтөс батырдың 20 мың әскермен көмекке келгендігі тарихи деректермен дәлелденіп, Үкімет қаулы қабылдап, 1993 жылғы 3 шілдеде Белжайлау баурайында Орбұлақ шайқасының 350 жылдық тойы өтті. Сөйтіп, кезінде түрлі пікірталастар тудырып, ақыры ресми расталып, Орбұлақ шайқасының (айтпақшы, Ордың бұлағы деген екі сөзді біріктіріп Орбұлақ деп атаудың оңтайлы екенін Бексұлтанға айтқан біз едік) қай жерде, қалай өткенін, оған қатысқан батырлардың есімдерін айғақтап, табан астында жатқан тарихты тірілтіп, ел мен жердің бағын ашуға аянбай атсалысқан Бексұлтанның азаматтық ерлігін, қаламгерлік қайраткерлігін атап айтсақ артық болмас. Осы жерде атақты тарихшылар Миллер, Фишер, Левшин, Ресей әскери елшісі Г. Ильин, т.б. келтірген дәйекті дәлелдемелер мен Қазыбек бек Тауасарұлының кітабындағы деректердің бір жерден шығуы да бұл жайдың ақиқаттығына айғақ еді. Ендеше, қаншама айтыс-тартысқа желеу болса да, бұл кітаптың қазақтың түпкі тарихынан сыр шертетін шежіре – құнды шығарма екендігіне сенесіз. Бұл да Бексұлтанның қазақ тарихына қосқан үлесі.
Меніңше, Бексұлтанның қаламгерлік қайраткерлігінің тағы бір жарқын мысалы «Өзендер өрнектеген өлке» кітабы. Бұл деректі шығарма жете зерттеу мен зерделеудің жемісті нәтижесі болатын. Кітаптың бірінші бөлімінде Жетісу өңірінің өткені, атақты адамдары: ел бастаған хандары мен билері, жерін жаудан қорғаған батырлары, ақын, әнші, сазгерлері әңгімеге арқау болған. Екінші бөлімі бүгінгі өмір, өлкенің атақ-даңқын шығарып, ел қазынасын байытуға үлес қосып жүрген еңбек ерлері мен еңбек шежіресіне арналған. Өткенді мансұқтап, хан, би, батырларды мадақтаған деген сыңаржақ пікір, солақай саясаттың қырына ілінген жазушы қызметінен босатылған. Туған жердің арғы-бергі тарихынан әдемі сыр шерткен шыншыл шығармаға бекер жала жабылып, авторына жасалған қиянаттың көкесі осы емес пе?!
Жалпы, жазушының тарихи тақырыпты тереңнен қозғап, елді елең еткізген, ұмытқанды еске түсірген мақалалары толып жатыр. Оларды жеке-жеке талдауға жер тар, яғни мақала көлемі көтермейді. Әйтсе де, тізбелей атай кету жөн болар. Мысалы, «Құмтекейдің құпиясы», «Көшпенді шаруалар қайдан шықты?», «Алтын адам сақ па, үйсін бе?», «Отар ма едік, қатар ма едік», «Ұйғырдың соңғы сұлтаны», «Абылай туралы», «Қазақтың тұңғыш ханы кім?», «Біз қайдан шыққан елміз?» атаулы жазбалардағы тәуелсіздік алып, ел іргесі енді беки бастаған сын сағатта етек-жеңімізді жиып, елдігімізді сақтауға сабақ боларлық бағалы ой-тұжырымдарға толы сұңғыла сөздерге зәру емеспіз деп айта аламыз ба?
«Тарихқа әркімнің де бар таласы» демекші, бұл орайда кәсіпқой тарихшылар көбінесе қолдау көрсетуге бейіл болмаса да, ел тарихын түгендеуге, әсіресе, Бексұлтан айрықша белсенділік те, білімділік те танытып жүргені кәміл шындық. Оның сонау ел тәуелсіздік алмай тұрып, 1986 жылы жариялаған «Тарихи төбе» деген мақаласының маңызы зор еді. Әңгіме «Қарқара көтерілісіне – халқымыздың елдігі мен ерлігін ұрпақтарына ұмыттырмас ескерткіш ретінде Ораз Жандосов, Ыдырыс Көшкінов сынды ел басшылары қолдап, Серке Қожамқұлов, Қалибек Қуанышбаев, Елубай Өмірзақов, Иса Байзақов сынды өнер саңлақтары қатысып, қолдан тас үйіп жасаған «Ереуілтөбе» жөнінде болатын. Сол 1916 жылы болған ұлт-азаттық көтерілістің құрбандарын еске салатын көне ескерткіш – тарихи төбенің күтімсіз, ескерусіз қалғанына қынжыла әрі осы оқиғаның 70 жылдығы қарсаңында аға ұрпақ аманатын орындап, ел тәу ететін «Ереуілтөбені» қалпына келтіруді тездетіп қолға алуды еске салған. Айтылған сөз далада қалған жоқ. Сол жылдың қазан айында көздеген мақсатқа қол жетті.
Қорыта айтсақ, төл тарихымызды жетік білетін білімділігі арқасында Бексұлтанның тарихи оқиғаларды, сол кезеңдегі ел жақсыларын тірілту арқылы елдігіміздің еңсе тіктеуіне ерен еңбегі сіңген суреткер – қайраткер қаламгер екендігіне риясыз сенеміз.
Ал бүгінгі таңда өмірдің үлкен бір белесіне көтерілген жазушының шығармашылығы әлі де өрлеу үстінде. Оған осы таяуда жарыққа шыққан, тарихи оқиғаның көркем әдебиетке көшкен көрнекті де көшелі туындысы «Әй, дүние-ай!» романы. Әйгілі Қарқара көтерілісі мен кешегі Желтоқсан көтерілісіне қатысқан екі ұрпақтың тағдырын сабақтастыра жазылған жаңа роман ұлт руханиятының олжасы екендігі күмәнсіз.
Қазақ зиялыларының талай жылдардан бергі қабырғасын қайыстырып, өз биігіне көтере алмай, өзегін өртеп жүрген өзекті мәселесі ана тіліміздің жағдайы екені белгілі. Мемлекеттік тілдің төрдегі орнына жете алмай жүргеніне, әсіресе, тәуелсіздік тұсындағы заңда көрсетілсе де, күнделікті тіршілікте төменшіктеп қалғанына қынжылып, меселдері қайтса да, қайталап айтып, жамырай жазып, талмай күресіп, көшбасында жүргендер – қаламгерлер. Солардың белсенді тобынан Бексұлтанды көреміз. Ол қазақ тілінің қадір-қасиетін ардақтап, оның мемлекеттік дәрежесінде қолданылуын қолдап, оған тілге жетік − шешен болмаса да шенеуніктердің хал-қадерінше құрмет көрсетуін айтып, айтысқа да түсіп жүр. Сондай-ақ, ана тілінің қолданылуын елдік деңгейге көтеру жолында күресе жүріп, ол сол тілдің жазылу заңдылықтарындағы орынсыз олқылықтарды көрсетіп, әлденеше мақала жариялады. Жазушы, кешегі келмеске кеткен кеңес заманындағы қалыптасқан үрдістің үлгісінен – орыс грамматикасының қағидаттарынан арыла алмай, үндестік заңын сақтамай жүргенімізді нақты дәлелдермен дәйектеп бірнеше мақалалар жазды. Әсіресе, тілші-ғалымдарға қарата жазылған «Тіл заңдылықтарын сақтайық» деген мақаласы көпшілікке қозғау салып, ондаған оқырмандар баспасөз беттерінде жаппай жақтап, үн қосып, өз пікірлерін білдіргені осы сөзімізге нақты дәлел.
Бүгінде Бексұлтанның ақын, әнші, сазгер сынды қазақ өнерінің өрен жүйріктерінің өмірі, шығармашылық ерекшеліктері турасында дарындарын даралап, қыр-сырларын саралап жазған мақалалары да ел есінде жүрсе керек. Бұл ретте әншілер Әсет, Дәнеш, Манарбек, Күләш, Жамал Омарова, Жәнібек, т.б. жезтаңдай әншілердің өміріне қоса өнердегі жолдарына кеңінен тоқталып, талдау жасайды. Әсіресе, Әсеттің шығармашылығын көп зерттеп, ондаған мақалалар арнап, әнші туралы көркем шығарма жазуға жетерлік мәліметтер жинағанын да білеміз. Бексұлтан 1988 жылы «Жазушы» баспасынан шыққан Әсеттің кітабына алғысөз жазды. «Әнші, сазгер, ақын» деген сол мақаласының толық нұсқасы Бексұлтан шығармаларының 7-томында жарияланған. Бұл өнертанушы жазатын нағыз монографиялық ерен еңбек.
Өзінен бұрын Қазақ Елінің атын шығарып, даңқын асырған әншінің тағдырына байланысты «Күләштің құдіреті» деген мақаласында өнері өмірлік болса да, ғұмырының қысқа болғаны, соның белгісіз боп келген себебін айтып жазған Бексұлтан болатын. Сөйтіп, жазушының зерттеушілік зердесі арқылы шындықтың беті ашылды. Сол жарияланғаннан кейін жазушыны қаралаған да, жақтаған да пікірлер болды. Қалай болғанда да, қызғаныштың, көреалмаушылықтың құрбаны болған әншінің өліміне қатысты шындық дәлелденді. Адалдыққа ара түсіп, атақты әншіні өсектен арашалап алған Бексұлтанның қаламгерлік қайсарлығына қайран қалмасқа не шара?!
Ал, енді Бексұлтанның Мұқағали Мақатаевтың жоқтаушы-іздеушісі болып, сол жолда атқарған шаруасы, тіпті, керемет. Атап айтар болсақ, Мұқағали ақынның жарияланбаған өлең-поэмаларының басын қосып, екі-үш кітабын шығарды. Оның сыртында «Жалын» баспасынан ақын шығармаларының төрт томдығын үш қайтара шығаруға беделін салғаны да белгілі. Шарапатты шаруаға бастамашы болып, талай игілікті істі тікелей өзі атқарысқан қаламгердің қажыр-қайраты оның елшілдік қасиетінің куәсі, сөзсіз сүйсінер іс. Осылайша, аяулы атамекенінің өткені мен өшкенін тірілтіп, тәуелсіздікке тәубесін айтып, елінің ертеңіне, халқының көксеген келешегіне адаспай аман жетуіне адал сөзін арнаған қайраткер қаламгер Бексұлтан перзенттік парызын, азаматтық борышын өтеудің өнегесін көрсетіп жүр.
Бүгінде шығармашылығы шыңдалып, толысқан, кітаптары көпшілік оқырманның көңілінен шығып, есімі ел аузында жүрсе, жақсы жар сүйіп, ұлын үйлендіріп, қыздарын құтты жерлеріне қондырып, олардан тараған немерелерінен ұрпағы жалғасып, ойға алған істерінің айы оңынан туып, бақуатты ғұмыр кешіп жатса, жазушының мұратына жеткені емей немене?! Қазақ әдебиетінің көрнекті тұлғасы Бексұлтан Нұржекеұлының өмірі де, өнері де жақсы жалғасып жатқанына қосыла қуанатын ағайын-туғандары, дос-жарандары қатарында, сыйласып-сырласып, тіршіліктің ащы-тұщы дәмін бөлісіп жүрген біздің де көңіл қалауымыз осы. Дос тілегінің көптің тілегінің жалғасы болуы қандай жарасымды!
Қуанышбай ҚҰРМАНҒАЛИ,
жазушы.
АЛМАТЫ.