Қытай философы Конфуций: «Егер де маған мемлекет басқару мүмкіндігі туса, ең алдымен сол елдің тіл мәселесін қолға алар едім. Себебі, тіл бірлігі болмаса, пікір бірлігі болмайды және идеология дұрыс жүргізілмейді. Идеология дұрыс жүргізілмей, ортақ түсіністік таппаған елде бірлік болмайды. Сондықтан, бәрінен де бұрын адамдар арасындағы бірлікті ұстап тұрған тіл мәселесі маңызды», деген екен.
Аспанасты елінің мемлекеттік тұғырнамалары Конфуцийдің философиялық тұжырымдарымен суарылып, нығайтылғаны мәлім. Нәтижесінде, планетамыздағы ең қуатты мемлекеттердің біріне айналған Қытайдың сермеген құлашы әлемнің әр қиырына жетіп тұр. Көршіге қарап көшін түзейтін Қазақ елінің Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаев: «Біз барша қазақстандықтарды біріктірудің басты факторы болып табылатын қазақ тілінің одан әрі дамуы үшін барлық күш-жігерімізді салуымыз керек», деп философтың халықты біріктіру жөніндегі тұжырымын жаңғыртқаны есте.
Қазақ тілі денсаулыққа пайдалы
Осыдан бес жыл бұрын елдің қалауымен, Елбасының қолдауымен бекітілген Қазақстанның ұлт бірлігі доктринасына: «Қазақ тілін – Мемлекеттік тілді білу, әр азаматтың парызы әрі міндеті», деп жазылып, мөрленгенін білеміз. Ел бірлігінің басты факторы болып табылатын қазақ тілін білуді мемлекеттің әр азаматына міндеттеген билік ұлт тұтастығын нығайта түсуді көздегені анық. Алайда, қазақ тілін күнделікті қолдану – адам денсаулығына өте-мөте пайдалы екенін және ана тілімізде сөйлеген адамның бет-жүзін әжім торламайтыны, сөйтіп, ерте қартаймайтыны назарға алынған-алынбағаны бізге беймәлім.
Бұл дәйекті деректі аспаннан алып, қолдан жасап отырған ешкім жоқ. Ш.Шаяхметов атындағы Тілдерді дамытудың республикалық үйлестіру-әдістемелік орталығы директорының орынбасары, педагогика ғылымдарының докторы Несібелі Құрманның айтқанына зер салайық. «Қасиетті қазақ тілінің өзге тілдерден ерекшелігі дауысты дыбыспен басталған сөз – дауысты дыбыспен ғана, дауыссыз дыбыспен басталған сөз – дауыссыз дыбыспен ғана аяқталады. Ғалымдардың дәлелдеуі бойынша, сөздің бұлай айтылуы денсаулыққа пайдалы. Әсіресе, қазақша сөйлеу кезінде асқазан мен бүйрекке мүлде салмақ түспейді. Сондай-ақ, қазақша сөйлегенде ауыздың тек астыңғы жағы ғана қимылдап, қозғалатындықтан адамның бет-жүзін әжім ерте торламайды», деген еді профессор Несібелі Жәкенқызы.
Үш-төрт жыл бұрын халықаралық «Мир» телеарнасының қазақша бағдарламасында сұхбат берген Тұрсын Жұртбайдың айтқан мына бір сөзі де көңіл аударарлық. «Адам баласы туылғанда жетінші бабасының миымен дүниеге келеді екен. Яғни, қазақы түйсікпен, дәл ұғымы қазақ миымен осы әлемнің есігін ашады. Қызылшақа нәресте туған сәтте миы балқып тұрған қорғасын іспетті ып-ыстық болатын көрінеді. Сол балқып тұрған ми дүниеге келгенде оны қоршаған орта, ата-анасы және қоғам ата-бабасына жат болған тілде сөйлесе, оны ұқпай шырқырап жылайды. Сөйтіп, басқа амалы қалмаған соң, жаратылысынан жат ортаға бейімделуге әрекет етеді.
Нәтижесінде, балқып тұрған ми толық дерлік қайта жасалып, «қисайған» күйде қатаяды. Осындай ауыр үдерістен өтіп «қисық» қатайған ми өзінің ұлттық кодынан безіп кетіп, оған қайта оралуы тым қиын болады. Менің бұл айтқандарым ғылыми тұрғыда дәлелденген нақты дәйектер. Оны осы саланы зерттеумен шұғылданатын ғалымдар айтып жүр. Сондықтан, қазір орыс тілді қазақ отбасыларында дүниеге келген әр сәби адам төзгісіз осы күйді бастан кешіріп жатыр ма деп қорқамын», деген еді белгілі ғалым.
Десек те, қазақтың ұлттық коды өте мықты екенін дәлелдейтін дәйектер бар. «Бұл жөнінде біз арнайы тәжірибе жасап көрдік. Онда орыс мектебінде оқитын Мақсат есімді жоғары сынып оқушысына құрбылары «дурак», «полоумный» деп сөйлегенде ол көңіл бөлмей отыра берді. Ал дәл сол Мақсатқа қазақша «жынды», «жарымес» деп сөйлегенде намыстанып, ашуланған ол үстелдің үстіне қалай шығып кеткенін өзі де білмей қалды. Бұдан байқағанымыз, қазақтың әр сөзі салмақты әрі өте қуатты екенін білдік. Сондай-ақ, ұлттық кодымыздың мықты екеніне көз жеткіздік. Ендеше, орыстілді бауырларымызды намысын қамшылай отырып, өз үйіріне қайта оралтуға мүмкіндік мол», деген еді Несібелі Құрман.
Ғалыммен ұзақ әңгімелесу барысында тағы бір елеңдетерлік деректі естіп, қатты таңырқадық. Қазақы түрің мен қалпыңды сақтау үшін ана тілімізде сөйлеу қажеттігін алға тартқан профессор: «Тағы бір қызығы, кім қай ұлттың тілінде көп сөйлесе уақыт өте келе бет-әлпеті, түр-келбеті сол ұлттан аумай қалатын болады. Трагедия мұнымен ғана тоқтамайды, адамның түпкі гендік болмысы өзгерген соң оның жүйкесіне, қан тамырларына, миындағы ойлау өресіне қатты салмақ түсіп, ондай адамдардың психологиялық ауруларға шалдыққыш келетінін қазіргі ғылым дәлелдеп отыр. Сол үшін әр адам «өзге тілдің бәрін білгенімен» күнделікті тұрмыста негізінен өз ана тілін пайдаланғаны дұрыс», деді ғалым. Демек, еліміздегі өз-өзіне қол жұмсау жайлы оқиғаларды осы қырынан да бір зерделегеннің артықтығы жоқ.
Бірі кем билік – тілі жоқ «жүйрік»
Мемлекет басшысы «Болашақтың іргесін бірге қалаймыз» атты Жолдауында Қазақстан халқының бірлігі мен ынтымағын сәт сайын нығайта берудің маңызын айтып: «2017 жылға дейін мемлекеттік тілді білетін қазақстандықтардың саны 80 пайызға жетеді. Ал 2020 жылы олардың саны кемінде жалпы халықтың 95 пайызын құрап, сол жылы мектеп бітірушілер 100 пайыз мемлекеттік тілді толық біліп, еркін меңгеріп шығуы тиіс. Ол үшін біз бәрін де жасап жатырмыз», деді.
Сөйтіп, қазақ тілінің қуаты мен заңдық құқығы күн санап арта беретінін, қоғамдағы орны сәт сайын ұлғая түсетінін жақсылап ұқтырған-ды. Өкініштісі, Елбасының, «Қазақстанның болашағы – қазақ тілінде» деген ұлағатын Үкімет мүшелерінің басым көпшілігі әлі күнге қаперге алмай келеді. Оның анық мысалдарын мемлекеттік және қоғамдық жиындардан, тіпті, Орталық коммуникациялар қызметінде 95 пайызы дерлік тек орыс тілінде өтетін баспасөз мәслихаттарынан көруге болады. Үкіметтің осы аужайы мен мемлекеттік тілді меңгеріп, пайдалану жағдайына қарап, қанша мықты болса да, бірі кем билік – тілі жоқ «жүйрік» демеске амал жоқ.
Негізі, қазақ жеріне ғұмырлық тамырын терең жіберіп, Мәңгілік Ел қыламын деген азаматтар ғана қазақ тіліне мойын бұрып жатқаны мағлұм. Қазаққа тамыр байлағысы келмей бес күндік өмірін ғана ойлағандардың саны біртіндеп азаюда. Елбасымыз мұндай пәруайы пәлек пенделерге «20 жылда аюға да қазақ тілін үйретіп болатын кез болды ғой», деп кейістік білдірген. Себебі, Мемлекет басшысы халықтың қалауын, әсіресе, жастардың жаны мен ділін терең түсінеді. Оны тағы бір ғұмырлы мысалмен мәндеп өтейік.
Елбасының аталған Жолдауымен жан-жақты танысқан, өмірге деген көзқарасы қалыптасып болған, екі бірдей жоғары оқу орнын табысты тәмамдаған 24 жастағы орыстілді азамат әке-шешесімен ренжісіп қалыпты. «Мен Тәуелсіздіктің құрдасымын! Сонда да мемлекеттік тілді білмеймін. Өйткені, сіздер қазақ бола тұрып және Қазақстан азаматы бола тұрып, мені жат елдің тілінде тәрбиелеп, оқыттыңыздар. Бір кездері бөтен біреулер сіздерді ұлттық тілдеріңізден айырып құрбандыққа шалған болса, енді сіздер өз балаларыңыз – менің болашағымды құрбан еттіңіздер. Елбасы Тәуелсіздіктің алғашқы күндерінде-ақ: «Қазақ пен қазақ қазақша сөйлесіңдер. Балаларыңды қазақ мектептеріне беріп, қазақша тәрбиелеп, қазақша оқытыңдар», деген екен. Оған құлақ қоймадыңыздар. Енді соның 25 жылдан кейінгі нәтижесі, қазақ тілін білмегеннің Қазақстанда болашағы жоқ дегенге сайып тұр», депті. Өкініштісі, әлемдегі озық 30 елдің қатарына қарай ұмтылған шақ пен Тәуелсіздіктің 25 жылдығы қарсаңында балаларын жат тілде оқытатын мектептерге жетелеп барып жүрген қазақ азаматтар бүгінде бар.
Бауырларға риза бол
Сырттағы қазақтың сан-алуан тағдыры болғанымен басым көпшілігі ана тілі мен ата дәстүрінен айырылып қалмауға барынша тырысып бағады. Ұл-қызы өзге ұлттың жетегінде кетпес үшін ұлттық тәрбиенің тінін тілгілемей, дәстүрлі тәлім ісін тынымсыз жүргізеді. Шетелде өсіп жатқан ұрпағы ұлттық уызға жарып өсуі үшін әрбір мүмкіндікті қалт жібермейді. Оны Қазақ елінің шетелдердегі студенттері мен сол жақта қызмет ететін қазақ жастарының басын қосқан «ҚазАльянс» ұйымының жетекшісі Рашид Аюпов та растайды.
– Еуропа мен АҚШ және Канададағы бауырларымыз балаларының қазақылықты, ана тілі мен ата дәстүрін және тарихын біліп өскенін жан-тәнімен қалайды. Ал көршілес жатқан Қытай мен Өзбекстан және Ресейдегі қалың қазақтың атажұртқа деген жүрек қағысы бүкіл қазақстандықтарға айпара. Олардың әрқайсысы алмағайып заман туса атажұрты үшін атқа қонуға әрдайым дайын. Әңгімені әріден таратсам, қазір шетелдерде оқып және қызмет етіп жүрген 40 мыңнан астам қазақ жастары бар. Бұрын түрлі ұйымдарда болып келген осы жастар биылдан бастап «ҚазАльянс» ұйымына біріктік. Халықаралық бұл ұйым отандастардың басын біріктіріп қана қоймай, шетелдердегі қазақ диаспораларымен де тығыз байланыс орнатуды көздейді.
Еліміздің мемлекеттік мерекелері мен мұсылмандар мейрамын бірге өткізе бастадық. Сондай-ақ, салт-дәстүрлеріміз бен ұлттық құндылықтарымыз жөнінде, мемлекеттің болашағы туралы тағылымды басқосулар ұйымдастырып тұрамыз. Бір жақсысы, туған Отанында ана тілінен мақұрым болған көптеген бауырларымыз шетелдерде ашылған қазақ тілі курстарына барып, мемлекеттік тілді үлкен ықыласпен үйреніп жүр. Себебі, өркениетті елдердің бәрінде бір ұлттың екі азаматы өзара тек қана өз ана тілінде қарым-қатынас жасайды. Өйтпегенде, өзге ұлттың арасында күлкіге, мазаққа қалады. Оның анық бір дәлелі италиялық кәсiпкер, жиһанкез Реналью Гаспириннің сөзінде жатыр. «Мен әлемнің 141 елін аралаған адаммын. Солардың ішінде өз мемлекетінде өз тілінде өмір сүре алмай отырған бейшара халықты көрдім. Ол – қазақтар», депті жиһанкез.
Шанхайға жақын орналасқан Нанкин қаласында оқитын Сәуле Кемелова да туған елінде мүмкіндігі болмай, ендігіде Қытайда жүріп ана тілін үйреніп жатқанын айтты. «Аспанасты еліндегі қазақ студенттері жетекшілерінің бірі бола тұрып, ана тіліңді және өз мемлекетіңнің тілін білмеу өте ұят екенін ұққанмын. Сондықтан, қазақ тілін бар ыждағатыммен оқып, үйреніп жүрмін. Талабыма нұр жауып тұрғанын өзіңіз көріп отырсыз. Үлкен газеттің тілшісімен әңгіме құруға қазақша ойым да, сөзім де еркін жетіп отыр», деп күлді ол. Біріккен Ұлттар Ұйымының бас мінберінде қазақша бірінші сөзді айтқан Шанхай университетінің түлегі Олжас Сүлейменов Президенттің елдік сөзін еске алды. «Ана тіл – бәріміздің анамыз, өйткені, ол – ұлтымыздың анасы», деген Елбасының ұлағаты жадыма жатталып қалыпты. Ұялатын несі бар!? Ұлтымыздың ғайыптан қайық жасай алатын, өмірдің кез келген ағысында еркін жүзе білетін керемет бай тілі бар екенін енді ұға бастадық. Мұхтар Әуезов, Сәбит Мұқанов, Ғабит Мүсірепов сынды әлемдік классиктермен үзеңгі қағыстыра алатын жазушыларымызды өз ана тілімізде оқығанда көзіміз ашыла түсті. Себебі, осыған дейін қазақтың осындай ғаламат жазушылары бар екенін білмей келдік. Сондықтан, ана тілін білмейтін бауырларымызды кінәлаудың орнына қазақ тілінің тұмса тұнығына қандыра білген жөн. Себебі, олардың ешқайсысы орыс немесе қытай, әйтпесе, ағылшын болып кетпейді, мәңгілік қазақ болып қалады», деген еді Олжас.
Туған елінде өз ана тілінде сөйлеу мен білім алу бақыты бұйырмаған шетелдердегі көптеген жастарымыздың арасынан мұндай мысалдарды жүздеп, тіптен, мыңдап кездестіруге болатын көрінеді. Бұл сөзді олардың топ бастаған лидерлері айтып отыр. Өркениетті елдерде өз ана тіліңді білмеу парықсыздық екенін олар бір-екі жыл білім алғанда-ақ ұғып жатыр.
Мәңгілік Елдің мәңгілік тілі
Мемлекеттік тіл туралы ойланып-толғану бәріміздің қасиетті парызымыз. Әрбір мемлекет басты рухани байлық ретінде тілді дамытуға айрықша маңыз береді. 1998 жылы «Тіл туралы» Заң қабылданды. Сол заң аясында бірқатар жұмыстар атқарылды. Әр аймақта тілдерді дамыту басқармасы құрылды. Қазіргі таңда елімізде 8 мыңға жуық орта мектеп бар. Оның 5 мыңға жуығы мемлекеттік тілде, 1,5 мыңы орыс, 2 мыңға жуығы аралас орта білім беретін оқу орындары. Оған қоса, отандық телеарналарда мемлекеттік тілдің 50 пайыздық үлесі қатаң ескерілуі керек. Бүгінде үштұғырлы тіл саясаты қолға алынды. Анықтама үшін айтып өтейік, елімізде бес тілде театрлар жұмыс істесе, 5 тілде газеттер шығарылады. Сондай-ақ, былтыр тілдерді дамыту мақсатына мемлекеттен 7 млрд. теңге бөлініпті.
Енді мемлекеттік деңгейде, яғни Үкімет тарапынан атқарылған шаруаға келсек, қазақ тілінің тұғыры құқықтық жағынан бекітілген. Оған қоса тілдерді дамытудың кезеңдік бағдарламаларының пайдасын да жоққа шығармаймыз. Соның нәтижесінде, 1989-1990 оқу жылында 910 мың оқушы қазақша білім алса, қазір олардың саны 1,5 миллионнан асыпты. Халықаралық мектеп олимпиадаларында жеңімпаз атанып жүргендердің де 70 пайызға жуығы қазақ мектептерінің оқушылары көрінеді. Осыдан кейін қазақ мектептерінде білім таяз беріледі дегенге қалай ауыз барады. Керісінше, мемлекеттік тілде білім беретін мектептердің жетістіктерін әрдайым жамағатқа барынша жариялап, білім жолында адасып жүрген бауырларымызды қатарымызға тарта білген абзал. Республика бойынша іс қағаздарын мемлекеттік тілге көшіру ісі де түрлі қиындыққа тап кеп жүрсе де көмбеге таяп келеді. Демек, қазақ тілі Мәңгілік Елдің мәңгілік тіліне айналар күн де жақын тұр.
Мемлекеттік тіл туралы көңілде жүрген көп ойдың бір парасын ақтардық. Дегенмен, ұлы Абай айтқандай, дәл қазіргі уақытта қазаққа «ақырын жүріп, анық басатын» шақ туып тұр. Сондықтан, бүгінгі сөзді ардақты ғалым Мекемтас Мырзахметовтің сөзімен аяқтағанды жөн санадық. «Менің ойымша қазақ тілін күшпен үйретуге болмайды. Себебі, еліміздегі өзге ұлт өкілдерінің талап-тілегімен де санасуымыз керек. Қазіргі таңда еліміздегі қазақтардың үлес салмағы 63 пайыз. Ал, енді біздің санымыз 70 пайызға жеткенде мәселені басқаша қоюға болады. Жақын арада 70 пайызға жетеміз. Мемлекет басшысы Нұрсұлтан Назарбаев: «Қазақ тілін қолданысқа асықпай-аптықпай енгізейік», деп отыр ғой. Менің ойымша, бұл мәселеде Президенттің ұстанымы өте дұрыс. Себебі, еліміз Қытай мен Ресей сынды алып мемлекетпен көрші болып отыр. Сондықтан да, саясатты ушықтырмау үшін біртіндеп қазақ тілін үйрету керек. Өйткені, түптің-түбінде қазақ тілі өзінің үстемдігін алады. Сол себепті, қазақ тілінің мәселесіне алаңдап бас қатырмаймын», дейді ақсақал.
Нұрбай ЕЛМҰРАТОВ,
«Егемен Қазақстан».