15 Сәуір, 2016

Ақтоғай – Алаш арыстарының атамекені

1825 рет
көрсетілді
23 мин
оқу үшін
*Әлихан Бөкейхан – 150 әлихан Алаш қайраткері, Алашорда ұлттық-территориялық автономиясының төрағасы, ұлт-азаттық күресінің саяси ұйымдастырушы-жетекшісі Әлихан Нұрмұхамедұлының арғы атасы Бөкейханды 14 жасында Абылайдың ақылшысы, даланың данагөй абызы Қазыбек би мен шекшек Нұралы би 1748 жылы Самарқанның билеушісі Көкжал Барақтан болашақта Орта жүзге хан сайлау үшін қаракесек еліне алып келген. Осылайша қазақ жерінің жазиралы өңірі Қарқаралының құйқалы пұшпағы төре тұқымдарының құт-берекелі қоны­сы болған. Сарыарқада өмір сүрген Бөкей­ханды 1815 жылы Нұра бойында билер­дің қол­дауымен хан сайлайды. Хан Бөкейден өрбіг­ен ұрпақтары Тәуке, Рүстем, Ыс­майыл­хан, Жамантай болыс, ал Құсбек аға сұлтан болып ел биле­ген. Тәттімбеттің «Бес төре» күйі осы Тәукенің бес баласына арналған. Бөкейханның 5 әйелінен тоғыз ұл туған деседі. Соның бірі – Сұлтанғазы (шын аты – Ғазы). Сол дәуірде арғынның әрбір табының өздеріне тән төрелері болған екен. «Төресі бар елдің төбесі бар» деген сөз содан қалса керек. Әлтеке – Сарымның төресі атанған Сұлтанғазы оқыған, беделді, патша армиясының полковнигі шенін алып, әскери тұлғаға айналған, Қарқаралы өңіріне ықпалды адам болыпты. Сұлтанғазы Тоқырауын бойындағы бас Сарытеректі және бүгінгі Ақтоғай ауылы орналасқан Шатырша мен Жосалы аңғарын, осы жер­лерге Сарытеректегі күміс теректер мен Ақтоғай­дағы ақ қайыңдарды тұқымынан қол­дан отырғыздырып, өзінің үлкен баласы Дайыр төреге еншіге берген деген аңызға айналған ақпар да сақталған ел аузын­да. Осы өңір байларының бірі болған сол Дайыр төренің зираты Тоқырауын өзенінің Жайдақ аталатын тұсында тұрғандығы да көнекөз қарттардан сабақ­талып жеткен дерек. Аудан орталығындағы ішкі істер бөлімінің бұрынғы кеңсесі Дайыр­дың балалары Мұхаметқали мен Кейкінің және немерелері Садық пен Қайдар­дың зираты болған. 1930 жылы аудан орталығы Дуаншиден Қарамойынға ауысып, сол жердегі Ақатай мен Құсайын төрелердің үйлерін «Қызыл үй» деп атап, аудан басшылығының орталық кеңсесі ретінде пайдаланғандығы, ал «Басшы» деп аталған Шатырша баурайындағы бүгінгі мекенге көшірілгенде төре ұрпақ­тары­ның бейіті НКВД-ның кеңсесіне айналғандығы тарихтың қасіретті таң­басы болып сақталған. Қазір ол жерде қуғын-сүргін құрбандары болып жазық­сыз жазаланған ақтоғайлық 231 адам­ның рухына арналған азалы ескерткіш тақ­та орнатылған. Сол тақтадағы қара тас­қа Әлекеңнің есімі де қашалып жа­зыл­­ған. Бөкейханның тоғыз ұлының бірі Батыр­дың үлкен баласы Рүстем Қарқаралы округіндегі Жалықпас деген елге болыс болған. Алайда 1830 жылдары орысқа қарамаймын деп болыстығын тастап, Алатау жаққа қоныс аударған. 1838 жылы Мерке мен Шудың арасындағы Қоскөл деген жер­де Алаш ардақтысы Әлиханның әкесі Нұрмұхамед туған. Қорғаштының Қоскөлі деп аталатын бұл жер Керей мен Жәнібектің алғаш Қазақ хандығын құрып тарих таңбасына айналдырған әйгілі Қозыбасымен жап­са­рлас орналасқан. Сөйтіп, хандар әулетінің тағы бір ұрпа­ғы­ның кіндік қаны қазақ хандығының туын тік­кен киелі топыраққа тамған деуге негіз бар. Бөкейхан ұрпақтарының Қарқара­лыдан Тоқырауынға келуінің де өзіндік себептері бар. Сарым елінің беделді, әділ, дуалы биі Шоңбай Балапанұлы Тоқырауын болыстығының сайлауында жеңіске жету үшін төре тұқымдарының үстемдіктеріне жүгінген. Яғни, болыс сайлауында төренің жаңа туған баласына дейін тас салатын мәртебесін пайдаланып, Тоқырауын болысының жетінші ауы­лына қарайтын Желтау, Жіңішке, Ақ­тұмсық пен Тоқырауын өзенінің төменгі ар­на­сын, Қызыларайдың оңтүстік бет­кейінің шұрайлы жерлерін төрелердің ұрпақ­тарына мұралыққа тарту етіп, сыйлаған. Осылайша Тоқырауын бойына Рүстем мен Мырзатай 1858 жылы көшіп келіп қоныстанған. «Тоқырауынның шығыс жағындағы алқаптағы табиғаттың өзі түгін тартса майы шығады дегендей шөбі шүйгін, аңғарлары толы бұлақ, жазығы түгілі тауының өзі жайылым, етегінде Жіңішке өзені аққан биіктігі 1169 мың метр Желтаудың батыс бетіндегі Қараүңгірге Батыр баласы Рүстем төре, теріс­ке­йін­дегі Қаражалға інісі Мырзатай төре, осы екеуінің орта тұсындағы Беғазыға қараған Жекежалға кейіндеу Мырзатай баласы Нұрмұхамед қыстау салып қоныстанған. Бұл жер бертінге дейін Мұқан Нұрмұхамед қорасы деп аталып келген» деп жазған Қасымхан Қаленов ақсақал. Осы Жекежалдағы Мұқан қыстауында 1866 жы­лы Алаш қозғалысының қайраткері, тәуелсіздік күрескері, дария білімді ғұла­ма ғалым Әлихан дүние есігін ашқан. Әлекеңнің анасы Бекжан (Бегім) –  тобықты Мамай батырдың інісі Дулаттың қызы. Әлекеңнің туған жылы 1870 деп ай­ты­­лып келген жаңсақ деректі өз қолы­мен Мәскеудегі Бутырка түрмесінде отырғанда тол­тыр­­ған анкетасындағы «1866 жылы 5  март­­та туған­мын» деген жазуы ақиқатқа айналдырды. Рүстем мен Мұқан Желтаудың Ақтұм­сыққа қараған жазығының Тоқы­рауын­мен шектесетін жағалауына өзеннен су шығарып егін салған. Бұл жерлердегі қолмен қазылған арықтар күні бүгінге дейін «Рүстемнің кәрі тоғаны» немесе «Төре тоғаны» деп аталып, сақталып қалған. Осы Ақтұмсықтың төменгі жағын­дағы аяқ Сарытерекке Мұқан төре әкесі­нің ағасы Рүстемге үй салып береді. Рүстем 84 жасында қайтыс болып, осы аяқ Сары­терекке жерленген деп Смақан төре дерек қалдырған. Әлекең жас кезінде осы Рүстем төренің тәрбиесінде болғанға ұқсайды. Әлиханды әкесі Нұрмұхамед болашағынан зор үміт күтіп, 7 жа­сында Қарқаралыдағы ноғай Зариф молдаға мұсылманша оқуға берген. Алайда Әлекең діни оқуға құлықсыз болып, өз бетімен сондағы үш сатылы қазақ-орыс интернатына ауысып алады. Сонда оқып жүргенде Қарқаралыға келіп интернатқа бас сұққан генерал-губернатор Г.А.Колпаковский: «Омбы­мен Қарқаралы арасы 760 шақы­рым, осы екі араны жүріп өткенше мен мінген арбаның дөңгелегі қанша рет айналады?», – деп оқушыларға сұрақ қояды. Көп ойланбастан зерек Әлекең бәрінен бұрын дұрыс жауабын беріп, генерал-губернатордың назары­на ілінеді. Соның нәтижесінде 1886 жылы 20-ға толған Әлекең Омбының техника­лық училищесіне қабылданып, білімін жалғастырған. Әлекең Қарқаралыда 7 жылдай оқы­ған дейді. Егер ол шындыққа жанасса, кейіпкеріміз Қарқаралыға 7 жасында емес сәл есейіп барған болуы мүмкін. Р.Каренов те Қар­қаралыдағы үш сатылы мектепке 1879 жылы барған деп жазған. Ал Ө.Сұлтанов Әлекең Қарқаралыда үш кластық мектеп пен қалалық үш жылдық училищеде 1879 жыл­дың 16 қыркүйегінен 1886 жылдың 16 мау­сымына дейін оқыған деп көрсеткен. Әлекең жазғы демалыстарында ауылға келгенде төрт түліктің төлдерін бағуға айрықша ықылас танытады екен. Тоқырауында қозы бағып жүріп Әлекеңнің Жанбай  балуанның бейітін, басына қойған жеті қарыс саптаяғын көргендігін Смекең еске салған. Жанбай балуанның зираты Тоқырауынның қазіргі Сәуле ауылының жоғарғы тұсында. Олай болса Мұқан төренің жазғы жайлауы аталас туысы Дайыр төренің қонысына дейін созылып, онымен жапсарлас болғанға ұқсайды. Әлекең балалық шағының өзінде туған жерінің тарихы мен табиғатын білуге айрықша құштарлық танытқан. 1848 жылы Арқадағы Қоянды жәрмеңкесі ашылғаннан кейін Ташкенттен шыққан саудагерлердің керуен жолы Балқаш көлінен асып, Әлихан туған Желтауды басып өтіп, Қарқаралыны қақ жарып Қояндыға жетіп, Омбыға барып тоқтаған. Сол кездегі адамдардың қажетіне айрық­ша қызмет жасаған бұл керуен жолында Әлихан Нұрмұхаммедұлы  да талай ат құлағын қайшылатқан. 1894 жылдан бастап Батыс Сібір өлке­сінің орталығы Омбыда педагогтық, шенеуніктік және журналистік қызмет­тер атқара жүріп, Әлекең ғылы­ми зерт­теулермен шұғылданады. Әлеуметтік бағыттағы «Степной край» деген газетте мақалалары жарық көреді. Қыран құс қанша биікке көтерілсе де, көлеңкесі жерге түседі дегендей, Әлекең шалғайда жүрсе де, атамекенін ешқашан есінен шығармаған, оның айғағы Әлекеңнің алғашқы мақаласы Омбыда оқып жүр­ген 1889 жылы Қарқаралы уезінің өзі туған Тоқырауын, Қотан-Бұлақ және Батыс Балқаш болыстарындағы жер шаруашылығы туралы жазылғандығы. 1900 жылы Мәскеу Императорлық ауыл шаруашылығы қоғамының Омбыда ашылған бөлімшесіне мүше болып, оның жұмысына белсене араласады. Осы бөлімшенің 1903 жылы өткен кезек­ті мәжілісінде Қарқаралы уезіндегі Тоқы­рауын өзенінің сағасындағы егінші­лік­пен айналысатын қазақтарды жоңышқа тұ­қым­дарымен тегін қамтамасыз етуді сұра­ған. Тағы да туған елінің тағ­­­ды­рына ара түскен. 1901 жылдың 1 сә­уі­рінде Әлекеңнің әкесі Нұрмұхамед 62 жасында қайтыс болады. Бұл кезде Омбыда қызметте жүрген Әлихан жаз айында келіп, Жіңішке өзенінің жағасынан әкесінің мазарын тұрғыздыртады. Оны сол өңірдегі тарихи ескерткіштердің қатарына енгізілген 40-тан астам күмбезді зираттардың бірде-біреуіне ұқсаттырмай, алты қырлы етіп соқтырған. Осы Омбыда Сібірге қоныс аударғандардың ұрпағы, журналист Яков Севостьяновпен танысып, оның қызы Еленамен шаңырақ құрғысы келетіндігін анасы Бегім ханымға айтады. Анасы: «Қарағым, мойнында кресі бар келінімнің маңдайынан қалай сүйемін, маған көрсетпеші», деп жауап бергеніне қарағанда анасымен арадағы бұл әңгіме әкесі дүние салғаннан кейін болғанға ұқсайды. Сол 1901 жылы олар үйленеді. 1903 жы­лы жас отауда тұңғыштары Елизавета (Зейнеп) дүниеге келеді. 1903 жылы Әлекең Сібір теміржолы бойындағы Челябі мен Том қалалары аралығындағы С.П.Швецов жетекшілік жасаған экономикалық экспе­дицияға да экономист-статист ретінде қатысады. Бұл экспедицияның мақсаты осы өңірлерді мекендеген қазақтардың мал шаруашылығын эконо­микалық тұрғыда зерттеу болғандығы белгілі. Сәтімен аяқталған саяхат Әлекең­нің экономикалық көзқарасын қалыптастырып, «Далалық аймақтағы қой шаруашылығы атты» әйгілі моно­графиясын жазуға жол ашады. Осы екі экспедицияда да ол аса білімді сарапшы ретінде танылып, Қазақ даласында экономика ғылымының қалыптасуына негіз салып, бүгінгі күннің басты бағдарына айналып отырған ауыл кооперациясын құруды «Степной поселок­тар» (аграрлық қалашықтар) ашуды сол ке­зең­нің өзінде басты проблема ретінде көр­­сетіп берген. Қазақ даласынан май өнді­ре­тін артельдер ашу туралы ұсыныстар жасаған. 1905 жылы үлкен үміт артқан орысша оқыған інісі Тәтіхан 25 жасында қайтыс болады. Сол жылы Әлекең әкесі жерленген  Мұқанның зираты атан­ған мазарға Бразилияда өсетін сәмбі деген қарағаштың 2 тұқымын әкеліп отырғызады. Біреуін әкесіне, екіншісін бауыры Тәтіханға арнаса керек. Бұл төре­лер қорымы кейіннен ел аузында «Талды бейіт» деген атауға ие болады. Әлекеңнің өзі мен кенже інісі Базылханнан басқа ата-аналары мен бауырлары осында жерленген. Бұл қорым жергілікті дең­гейдегі тарихи ескерткіштердің тізіміне енгізіліп, қорғауға алынған. Арқа өңірінде ел билігіне араласып, беделімен тұғырлы тұлғаларға айналған 3 адам, Бекпенбеттің Ахметжаны, Талпақтың Ахметжаны, Сармантай­дың Ахметжаны деген азаматтар өмір сүрген. Талпақтың Ахметжаны Алаш қозғалысына қатысқан. Сармантайдың Ахметжаны халық жауы болып жаза­ланған. Бекпенбеттің Ахметжаны 1905 жылы Әлекеңе күміс­телген ертоқым­ды әбзелдерімен сыйға тартқан. Бұл ертоқымды Әлекең кейіннен Эрмитажға тапсырған деген дерек ел аузында сақталған. Ұлы Абайдың өмірбаянын, ақынды­ғын жазған да, Абай өлеңдерін жинақтап баспадан шығарттырған да, Абай өмірден өткенде «Семипалатинский листок» газе­тінде қазанама жариялаған да Әлекең болған. 1906 жылы Павлодар түрмесіне жабылғанда Әлекеңді тінтіп тәркі­леген жандармдардың қолын­дағы портфелінде қалған Абай өлең­дерінің қолжазбасын түрме әкімшілігі бес мың рубльге бағалағандығы, оны Әлихан­ның өтініш жазып сұратып алған­дығы, абақ­тыда отырып баспаға әзір­легендігі мәлім. 1909 жылы Санкт-Петер­бургтегі Илья Бороганскийдің бас­пасынан шығартуға жетек­шілік жасаған. Әлекең Самарада жүріп қазақтың азаттық күрескері Кенесарының серігі һәм батыр қолбасшыларының бірі бол­ған өзінің жерлесі Ағыбай Қоңырбайұлы туралы «Қызыл қайрат тек тұрмас» деген кітапты 1914 жылы Қазақ бас­пасынан шығарттырған деген дерек те бар. 1917 жылдың 6-13 желтоқсанында Орынбор қаласында өткен II жалпы қазақ съезінде Алашорда ұлттық-терри­то­риялық автономиясы құрылды. Ұлт­тық автономия үкіметінің төраға­сын сайлауды Әлекең балама канди­датура­лар арқылы өткізуді жақтаған. Сөй­тіп, ұсынылған үш адамның ішінен ең жо­ғарғы қолдауға ие болып, үкімет төраға­лығына сайланған. Бір ғажабы 15 адамнан тұратын Алаш­орда үкі­метінің үш бірдей мүшесі (Ә.Бөкей­хан, Ә.Ермеков, Ж.Ақбаев) осы біздің Ақ­т­оғайдың төл перзенттері болуы Арқа елінің тектілігі мен топырағының қасиет тұнған киелілігінің айғағы шы­ғар. 1917 жылдың ақпанынан кейінгі Қазан революциясы жаңадан құрылған авто­­но­миялық Алашорда үкіметіне Кеңес өкі­метін толық мойындауды ұсын­ды. Алай­да алаштықтар ұлттық демокра­­тия­лық егемендік үшін күресе беру жолын таңдайды. Бұл азаттық күресі 1920 жыл­­­дын 5 наурызында Кирревкомның қау­лысымен Алашорданың біржолата таратылуымен тынды. 1918 жылдың 27 қыркүйегінде Әлекеңнің анасы Бегім ханым қайтыс болды. Әлекең анасын жерлеуге қатыса алмады. 1917-1920 жылдары Әлекең Семейде болғанда Тоқырауын болысының тумалары Бажай мен Рамазан Әлекеңнің атқосшысы болған. 1921 жы­лы жан жары Елена Семейде қаза болғаннан кейін Әлекең туған жері Жел­тауға келіп, 1922 жылдың күзіне дейін сонда болған. Әлекеңді Семейден қос ат жеккен күймелі арбамен Бажай Жақыпов алып келгенде, Жіңішке өзенінің жағасындағы көгалға шымқай ақ жеті киіз үй тігіліпті. Ортадағы алты қанат ақ үй Әлекеңнің жан-жақтан сәлем­десуге келген ел ағаларын, ру ақ­сақалдарын қабылдайтын төрелік орны болған. Қазақтың қанатты сөздеріндегі: «Төрде тұрған бесікке, төре де басын иеді», дегендей, Әлекең кездесулерден қолы босаған уақыттарында ауыл балаларын күрестіріп, асық атқызып, тіпті қаланың городки деген ойынын үйретеді екен. Жекежал қыстағының Желтауға жал­ғасқан аңғарындағы мұзжарғыш алып кеменің тұмсығына ұқсаған құз-жақпар «қарауыл қаратастың» төбесіне шығып, кең жазиралы алқап­қа, алыстан мұнартқан Ақсораң мен Бегазыға көз салып, терең ойға шомып жалғыз отыратын сәттері көп болған. 1922 жыл­дың күзінде (қазан айы болуы керек) Қарқаралы уезінің НКВД бастығы Тәкіш Бекбасов жанындағы үш милиция­сы­мен Желтауға келіп, Әлекеңе өкіметтің шақы­рып жатқанын хабарлаған. Жағ­дайдың күрделенгендігін әріден сезген ­Әлекең елдің игі жақсыларын, ауыл ақсақалдарын және өз туғандарын жинат­тырып, төніп келе жатқан қауіп-қатерден, аумалы-төкпелі кезең­дерден сақтанудың амал­дарын айтып, болашақта не істеу керек­тігін дүйім жұрттың назарына салады.Әлекеңнің ақыл-кеңестерін бірден қабыл ал­ған бауырлары Тоқырауын өзені­нің бойына егін егіп, өзен арнасына су диірмен орнатуды, Жекежалдағы Әзіханның 2 бөлмелі үйінен мектеп ашу­­ды, тіпті Қарқаралыдан тауар әкеліп сау­да-саттықпен, ұсталықпен және кәсіпкерлікпен шұғылдануды қолға ала бастаған. Әзіхан ашқан ол мектепте ал­ғашқыда Орта Азия мемлекеттік уни­верситетінде оқитын студент Райымжан сабақ берген. Бұл мектеп кейін­нен асты тақтайланған Қасымның үйіне көшіріліп, «Қасым мектебі» болып аталған. Жаңадан ашылған бұл оқу орнына Қарқаралы уезіне қарасты Қотан-Бұлақ болысының білімдар азаматы Бижанның Хасені өзінің бұрыннан ашылған мектебінен оқу құрал­дары мен оқулықтар бергізген. Бұл мектеп 1939 жылға дейін бала оқытқан.Оны бітірген Мүсілім Құлымжанов мен Қабыкей Баймағанбетов кейіннен мұғалім болып, сабақ берген. Смақан төре Тоқырауын жағасынан май зауытын ашқан, ол 1925-1930 жылдар аралығында жұмыс істеп тұрған. Ал Базылхан тері өңдеу цехын іске қосып, оған пайдалану үшін Бегазы тауының етегінен (Монша деген жердегі) утас (известь) өндіретін тас пеш салған. Қасымхан ағаштан есік, терезе жасайтын шағын шеберхана ашып, кооператив құрған. Әлихан өзінің туған жеріне ең соңғы рет 1925 жылы келгенде сол өңірде аграрлық кешендердің жұмыс істей бастағандығын өз көзімен көріп, жерлестеріне тағы да бағыт-бағдар беріп кеткен. Әлекеңнің көрегендігі арқасында нарықтық қатынастарға бейімделген бұл шұғыл бетбұрыстар 1928 жылғы кеңестік тәркілеуге дейін жалғасты. Одан кейінгі аласапыран, алмағайып заман Әлекеңнің бауырларын да қуғын-сүргінді зобалаңдарға ұшыратқан. Кооператив ашқан немере інісі Қасымхан Алматы маңында қай­тыс болған. Кәсіпкерлікпен шұғыл­данған ең кенже інісі Базылхан Новокузнецкіге жер аударылып, сол жақта опат болған. Ортаншы інісі Смақан 1933-1953 жыл­ға дейін Алматы жақта бой таса­ла­ған. 1967 жылы 86 жа­сында қайтыс болған. Ал Әлекеңнің өзіне тете інісі Әзіханды қызылдар билігі түңлік иесі­сің деп ешқай­да жібермей ұстаған. Ол 1932 жылы өзінің қыстауы Жекежалда дүниеден озған. Әлихан Нұрмұхаммедұлының ту­ған жеріне жасаған айрықша бір ең­бегі – 1928 жылы Петербургте жүргенінде бола­шақ ғұлама ғалым Әлкей Марғұланды өз тәрбиесіне алғандығы. Әлекеңнің қыстауы Жекежалдан қозыкөш жерде әйгілі қола дәуірінің Бегазы қорымы жатыр. Өзі туып-өскен Жіңішке өзенінің сол жағалауынан басталып, Қарқаралының Аппаз төре мекеніне дейін созылып жатқан 40-тан астам түркі дәуірінің мүсін тастары бар. Әлекеңнің бұларды білмеуі мүмкін емес. Тіпті, Әлекеңнің атамекені болған Желтаудың өн бойындағы 500-ден астам қола дәуірінің таңбалы тастарын да Әлекең­нің көріп, зердесінде сақтағаны анық. Ендеше, балалық шағынан бастап-ақ тарихи ескерткіштерге зейіні ауған зердесі терең Әлекең өзі туған өлкенің археологиялық ескерткіштерін зерттеу туралы өзінің шәкірті Әлкей Марғұланға жан-жақты мағұлматтар беруі ғажап емес. Соның нәтижесінде Әлкейдің жетекшілігімен 1947 жылдары ОҚАЭ-ның ең алғашқы зерттеулерін Желтаумен жапсарлас Бегазыдан бастауына Әлиханның да бағыт-бағдар беріп ақыл-кеңес айтқандығы көңілге сенім ұялатады. Өкі­ніштісі сол, Ә.Марғұлан Әлихан ақтал­ғанға жетпей, жақ ашпастан өмірден өтіп кетті. Тағы бір дерек, Әлкей Марғұлан Арқа­дағы Бегазыны зерттеп жүрген 1953-1967 жыл­дары Балқаш қаласында тұрған Әлихан­ның туған інісі Смақан төремен өте тығыз байланыста болған. Смақан төре дүниеден озғанда жерлеуіне 2000 сом қаржылай көмек жібергендігін қарт зей­нет­кер Қайырбек Байсеркин ай­ғақ­­тайды. Ақтоғайлықтар Алаштың біртуар тұлғалары Әлиханның, Жақып пен Әлімхан­ның ұлы рухтарын құрметтеп 1992 жы­лы рес­пуб­лика бойынша ең алғаш болып әйгілі ғалым­дар Кеңес Нұрпейісовтің, Тұрсынбек Кәкішевтің, Мұхтар Құл-Мұхаммедтің, жазушы Жайық Бектұровтың қатысуымен ғылыми-танымдық конференция өткізіп, өлгенде шығарылмаған жаназа намазының сауабы үшін Әлекеңнің рухына бағыштап құран оқытып, ас берді. Осы тарихи шараның үстінде аудан орталығындағы Максим Горький атын­дағы орта мектепке Әлихан Бөкейхан есімі беріліп, Ақтоғай ауылындағы Ленин даңғылы Әлихан Бөкейхан даң­ғылы болып өзгертілді. Бұл игі шараға арнайы Мәскеуден шақырылған Әлекең­нің немересі Евгенийге ақтоғайлық жер­лестері ақбоз ат мінгізді. 1998 жылы пролетариат көсемі В.И.Ленин ескерткішінің орнына Алаштың үш арысы Әлихан, Жақып, Әлімханға аудан әкімі Төлеужан Ахметбековтің баста­ма­сымен зәулім ескерткіш орна­тылды. 2013 жылы аудан әкімі Салтанат Әбеуованың ұсынысымен, археолог ғалым Арман Бейсеновтің қатысуымен Әлекең­нің Жекежалдағы қыстауының орны топырақтан аршылып, іргетасы ретке келтірілді. Ендігі мақсат Әлекең­нің қыс­тауын­дағы үйін, өзі ашқыз­ған мектепті аудан жастарының баста­масымен қал­­пына келтіру болып отыр. Біздің Ақтоғай – осын­­дай дүниежүзін тәуелсіздік үшін күресудің соғыссыз саяси жолдарымен мойындатқан ғасыр қазағының туған жері, атамекені. Әлем­де Әлихан Нұрмұхамедұлының саяси күрес­керлігін, дария білімді ғалымдығын мойындаған, бағалаған саяси қозғалыстар да, қоғамдық ұйымдар да өте көп. Әлекеңнің есімі берілетін ғимараттар мен мекен­жай­лар да мол болары анық. Алайда, қазақ­тың Әлиханының туған жері біреу-ақ, ол – Арқадағы Ақтоғай. Тұңғышбай МҰҚАН, халықаралық «Қазақ тілі» қоғамы Ақтоғай аудандық бөлімшесінің төрағасы, өлкетанушы  Қарағанды облысы