Татулық пен тұрақтылықты, ел азаматтарын қазақ ұлтының маңайына топтастыруды өзек ететін 1 мамыр – Қазақстан халқының бірлігі күні мерекесі қарсаңында ақын, Сәкен Сейфуллин мұражайының директоры Несіпбек Айтұлына жолығып, ел тұрғындарының бірлігі мен тұтастығына қатысты бірер сауал қойған едік.
– Несіпбек аға, 1 мамыр – бірлік мерекесі. Бұл мерекені әлемнің көптеген елі әр түрлі мазмұнда тойлайды. Қазақ халқы үшін бұл мерекенің мән-маңызы неде?
– Біз бұрынырақта, бала кезімізде 1 мамырды халықаралық ынтымақ күні деп мерекелеп келдік қой. 1 мамыр біз үшін сол кездегі үлкен мерекелердің бірі болатын. Есімізде қалғаны, дәл осы күні бүкіл дүние жүзі халықтарының ынтымақ күні деп ақ көгершін ұшырып жататынбыз.
Ал енді Қазақстан үшін бұл күннің мәні тіпті тереңдеп кетті деп ойлаймын. Себебі, Елбасымыз Нұрсұлтан Назарбаев тәуелсіздік алғаннан бергі 20 жыл ішінде көпұлтты Қазақстан халқын сүттей ұйытып, тағдырын жарастырды. Қазір Қазақстан бейбітшіліктің үлгісіне айналған ел болды. Себебі, түпкі саясат – әлем халқын, халықтар арасындағы руханиятты, мемлекеттер арасындағы сыйластықты жарастыру.
Рас, Кеңес өкіметінің тұсында халықтар достығы деген үлкен саясат жүзеге асты. Бірақ, шыны керек, сол саясаттың тегеурінімен қызыл империяның қабағынан, тізесінен қорыққаннан кейін ғана жұрт ішінде тыныштық орнағандай, ел бір-бірімен, ұлттар бір-бірімен жақындасқандай көрінетін. Алайда, әр ұлттың, әсіресе, аз ұлттардың ішінде бір сыз, өкпе, тіпті қан қатып жатты. Өйткені, Кеңес өкіметі тұсында кешегі репрессиялық қырғын, халықтың аштық жылдары көрген қиянаты, яғни 30-шы жылдардың басында қолдан жасалған геноцид, әлеуметтік теңсіздік секілді келеңсіздіктер кеңінен көрініс берген еді. Бұған қоса, тіл мәселесі жөніндегі Кеңес Одағының конституциясында жазылған «ұлттар өз бетінше дамиды, өз бетінше гүлденеді» деген ұлт саясаты қағазда жазылды да, ал шын мәнінде жүзеге асқан жоқ. Бұл қолдан жасалған, күштеп таңылған саясат болды.
Ал еліміздегі соңғы 20 жыл ішіндегі ұлт саясаты ешқандай күштеусіз, ешқандай зорлықсыз шынайы түрде жүзеге асып отыр. Қазақстандағы әр ұлт өкілдеріне еркіндік берілді. Олардың мәдениетіне, тіліне, қызметіне ешқандай қысым жасалған жоқ. Қазақстандағы ел бірлігі, ынтымағы дегеніңіз күштеп таңылған емес. Ол табиғи түрде жүріп, халықтың ақжарма тілегінен бір-біріне деген шынайы сенімі орнады. Осыған әрдайым тәубе деуіміз керек. Кейде артық-кем сөздер айтылып жатады. Кейбір мәселелерге қатысты ой-пайымдар шолақ қайырылып жатады. Мен мұндай пікірлерге көп жағдайда қосыла бермеймін.
– Қазақ жеріндегі ұлтаралық бірлік идеясына қарата айтылған: «этносаралық толеранттылықтың бірегей моделі» деген түсінікті өз ішімізде жиі естіп жатамыз. Әлемнің кейбір елдері азаматтары да ой-пайымдарын осы пікірдің төңірегінде өретінін көріп жүрміз. Сіздің пікіріңіз қандай?
– Төзімнің де шегі бар. Әрине, қазақ халқы – ежелден кең, дархан халық. Жеріміз қандай кең болса, пейіліміз де соншалықты кең. Қонақжайлығымыз және бар. Қазақ өзі бастап, басқа халыққа шабуыл жасап, өзгенің қолындағысын тартып алатын халық емес. Табиғатында жоқ. Қазақ халқының осы төзімділігін, дархандығын, кеңпейілдігін пайдалана беруге болмайды. Әр ұлттың өзінің намысы болады. Кез келген кішкентай ұлт, аз халық болсын, оның намысына тиген кезде шамданады. Намыс дегеніміз – өзгенің тарихын жоққа шығармау және аяққа таптамау, тілін қорламау, әдет-ғұрпын сыйлау. Баяғыда сақ патшайымы Томирис Кир патшамен соғысқан кезде: «Бізбен шын соғысқың келетін болса, алдымен, біздің бабаларымыздың зиратына тиісіп көр, сонда көресің сақтардың қалай соғысқанын», депті. Сондықтан, мәселе – әр халықтың өзара, бір-бірімен сыйластығында жатыр. Бұл бір-бірінің мәдениетін, тарихын, тілі мен ділін сыйлаудан да көрінеді. Және бұл бақай есеппен, басқа да бір қулық-сұмдықпен емес, шынайы сыйластық түрінде болуы керек. Қазақта сөз бар: «Сыйға – сый, сыраға – бал» деген. Біз осындағы өзге ұлт өкілдерін сыйладық па? Олар да бізді солай сыйлауы керек. Біз оларды алақанымызға салып, төбемізге көтердік пе? Олар да қазақ халқына сондай сый көрсетуі керек. Сыйластық екі жақтан бірдей болмаса, ешқашан шын мәніндегі береке-бірлік болмайды. Әрине, қазақ халқының кейбір тұстарда төзімділік танытатын көнбістігінен, кеңдігінен есесі кетіп жататын тұстар кездеседі. Бірақ, аса бір айғай-шу тудыратындай, одан бір трагедия жасайтындай жағдай жоқ.
– Қазақ халқы – мемлекет құраушы халық. Яғни, ол елдегі этносаралық бірлік пен келісімнің сақталуына алдымен мүдделі және жауапты. Ал өзге этностар мемлекет алдындағы жауапкершілігін соншалықты сезініп отыр ма? Олар қазақ ұлтының маңайына қаншалықты топтасып, ел дамуына үлес қоса алып отыр?
– Өткенде телеарнадан Мұрат Ахмадиевтің сөзін тыңдадым. Ұйғыр халқының белгілі өнер қайраткері: «Біз қазақтың тарихын, тілін білмесек, осы мемлекеттің азаматы болып отырғанымыз шынайы емес», деп айтқан еді. Қазақ жеріндегі этностар елімізге тура осы тұрғыдан қарайтын болса, оларға мың да бір рахмет. Қазақ тілін білуге талпынып жатқан өзге ұлт өкілдерін көргенде ішің жылиды. Әрине, түрлі жағдайлар да орын алып жатады кейде. Ондай жәйттердің болмағанын қалар едім. Алдымен қазақ халқын, негізгі халықты сыйлап, тәуелсіздігімізді, мемлекеттілігімізді шынайы мойындау керек.
– Тәуелсіздіктің 20 жылы ішінде өзге этнос өкілдеріне өз мәдениетін, тілін дамытуға, әдет-ғұрпын сақтауға, жандандыруға жан-жақты жағдай жасалды. Енді олардың да мемлекеттік тілді үйрену деңгейі сыналатын кез жетті деп ойламайсыз ба?
– Әлдеқашан жетті. Алайда, солардың тілге керенаулық танытып отырғандары қазақша білмейтін қазақ азаматтарының кінәсінен деп ойлаймын. Өзінің жерінде, өзінің бесігінде отырып, қазақ тілін білмеу – намыссыздық. Алдымен, қазақтар қазақ тілінде сөйлейтін болсақ, жағдай басқаша болар еді. Мәселен, Қасым-Жомарт Тоқаев аз жылдың ішінде тілді үйреніп алды ғой. Демек, іс басындағы, билік басындағы азаматтарда ниет болуы керек. Бұл мұз ерімей, біз басқаға тілімізді қалай үйретеміз? Қазақ өзінің намысын оятып, өз көшін түземей ме алдымен? Барлығын өзімізден бастауымыз керек. Ниетімізді түзейік.
Екіншіден, өзге этностар мемлекеттік тілдің мәртебесін, деңгейін көтеру үшін күресуі керек. Олардың тілі мен мәдениетіне ешқандай көлеңке түспейді. Біз оларға «өз тіліңде сөйлеме» деп отырған жоқпыз ғой. Үйінде сөйлесін, мектебі ашылып, әдебиеттері дамып жатыр. Газеттері шығып жатыр. Этностар қазақ халқына көмектесіп, біз тірек болсақ, олар сүйеу бола білуі керек. Сонда ғана елдің шаңырағы асқақтап, босағасы берік болмақ.
– Егемендік алған жылдар кезеңін саралай келе көз жүгіртсеңіз, бірлік қуаты қаншалықты нығайыпты?
– Меніңше, бекіді, нығайды. Әйтпесе, айналамызда қандай жағдайлар болып жатқанын көріп отырмыз ғой. Қазір Қазақстанда тұратын этностар өздерінің Отаны Қазақстан екенін түсінді. Кеткендер қайтып келіп жатыр. Германияға кеткен немістер қайтып келіп, «қайран, ауылым», деп жылап көрісіп жатқан жағдайлар кездеседі. Демек, олардың тағдыры қазақ жерімен мәңгі байланған. Біз дұрыс өмір сүру үшін, үйіміздегі баламыз, отбасымыз, ошақ қасымыз аман болу үшін де бір-бірімізбен тату болуымыз керек. Бізде, шын мәнінде, басбұзарлық, тентектік жасап, бүйректен сирақ шығаратын топтар жоқ. Бар болса, сырттан келіп жатқан ағымдар, оның ішінде діни ағымдар деп ойлаймын. Ал Қазақстанның өзінде тұратын түпкілікті халық мұндай сыңаржақтық пен сыңарезулікке бара қояды деп ойламаймын. Бұл, әрине, бірлік қуатының арқасы.
– Президент Қазақстан халқы Ассамблеясының XVII съезінде «Биыл біз 1 мамырды алғаш рет жаңа форматта атап өтетін боламыз. Бүкіл Қазақстан бойынша бұқаралық шерулер, патриоттық акциялар өтеді. Көктемгі 1 мамыр мерекесі біздің еліміздің барлық этностарын бұрынғыдан да гөрі жақындастыра түсуге тиіс», – деген еді. 1 мамыр, сіздің ойыңызша, қандай сипатта түрленіп, жандануы керек?
– Баяғы 1 мамырдың сарынымен кете беруге болмас. Әрине, түпкі мазмұны сол. Яғни, ұлттар арасындағы достық пен бірлік, ел ішіндегі тыныштық. Бірақ, мұның астарында қазақтың мүддесі тұруы керек. Атап айтқанда, мемлекет тәуелсіздігі, тұтастығы, рәміздері құрметтелуі тиіс. Қазақстанға, қазақ жеріне, қазақ халқына деген құрмет тереңдей түсуі керек. Міне, осы тұрғыда жандануы керек деп ойлаймын.
– Мереке қарсаңында халыққа айтар тілегіңіз.
– Кешірімді болайық, кең болайық. Қазақ – осы жердің иесі. Сондықтан, қазақтың асығы мен есебі түгел болмай, басқаның дүниесі түгел болмайды. Қазақтың мерейі үстем болса, мемлекетіміздегі өзге ұлт өкілдерінің де төрт құбыласы түгел болады. Үй ішінен үй тікпейік. Елімізге тыныштық, халқымызға бірлік тілеймін.
Әңгімелескен Ләйла ЕДІЛҚЫЗЫ.