Әлемнің әр түкпіріне тарыдай шашылып кеткен қазақтар көрші Ресей елінде де біраз баршылық. Қазақстанның 9 облысы Ресейдің 12 облыс-өлкелерімен шектеседі. Соған орай қазақтар Астрахань, Орынбор, Саратов, Омбы, Волгаград, Челябі, Түмен, Қорған, Самара, Новосібір облыстарында, Алтай республикасында молырақ. Сонымен қатар Мәскеу, Санкт-Петербург сияқты ірі орталықтарда, Кемеров, Том, Калиниград, Мурманск облыстарында, Якутия (Саха) республикасында, Татарстан мен Башқұртстанда тұратын қандастарымыз аз емес. Ресейде қазақ диаспорасының алғашқы қоғамдық ұйымдары 80-ші жылдардың аяғы мен 90-шы жылдардың басында құрылды. Мәскеудегі «Қазақ тілі» мен «Мұрагер» қоғамдары сол тұңғыштар қатарынан саналады. Біздің қолымызға тиген «Мұрагер» кітабында белгілі журналист, ғалым, дипломат Серікқали Байменше Мәскеу қазақтарының осы қоғамының құрылу тарихы мен бүгінгі жүргізіп отырған жұмысын деректі хикаяттармен әсем баяндайды.
Көкіректі қарс айырған аңсау, жүрекке мейіздей қатқан сағыныш қазақ үшін қасиетті сезім болса керек. Қызыл империяның құрсауы тыпыр еткізбеген кезде де бабалар аңсаған бостандық, еркіндік аңсаған қазақтың тарпаң қимылы білінбей қалмады. Соның бірі өткен ғасырдың 60-шы жылдары күйіп тұрған қызыл саясаттың орталығы Мәскеуде оқып жүрген қазақ жастары құрған «Жас тұлпар» ұйымы еді. Оның соңғы кездесуі Ленинградта өткен екен. Жастұлпарлықтар осы концертте тек ғана қазақша ән салған көрінеді. Осыдан шошынған кеңестік билік қазақ жастарының бұл ісін ұлтшылдық деп бағалапты. Әрине, содан кейін ол қоғамнан шеттетілді. «Ұшқыннан жалын лаулайды». Біз қылышынан қаны тамған саясаттың өтінде жүріп, қоғамдық санада тәуелсіз ел, азат ұлт болуға талпынған арманның іргетасын қалай алдық. 1986 жылғы желтоқсаншылардың қимылынан өзімізді танығандай боламын» деп жазды кейін осы ұйымды құрушылардың басында болған Мұрат Әуезов.
Желтоқсан күркірі санада азаттық ұғымын жаңғыртты. Жаңғыртып ғана қойған жоқ, ғасырлар бойы аңсаған тәуелсіздікке жетуіміздің ақжолтайы да болды. Мәскеу қаласында түрлі тағдырмен тұрақтап қалған қазақтардың да атажұртқа, елге деген сарытап сағынышын бабалар аңсаған Тәуелсіздік күшейте түскендей. Сол сағыныш 80-ші жылдардың аяғында Мәскеудегі ұлтжанды азаматтардың ұйымдастыруымен құрылған «Мұрагер» ұйымын өмірге алып келді.
«Мұрагер» бірден көктен түскен жоқ, кездейсоқ та құрылған жоқ. Ол «Жас тұлпардың» жалғасы, мұрагері, Желтоқсан жауынынан кейінгі ашылған гүл іспетті болатын. «Сексенінші жылдардың жастары ұлтжанды еді» дегенді осы күні жұрт көп айтады. Желтоқсан оқиғасының өзі сол ұлтжандылықтың белгісі емес пе? Қызық-ақ... Сол кездегі кейбір жұмысшы, студент жастар өздері тұрған жатақханаларда басқаларға қазақ екенімді білдіремін, өзге жұрттар менің ұлттық киімімді көрсін деп қазақы шапан киіп жүретін» деп жазады автор. Осындай жүректе қайнаған ұлтжанды сезім Нұрлан Өміржанов сынды жігіттердің тәуекелге баруына түрткі болды. Ол жалғыз емес еді, Марат Сырлыбаев, Мырзатай Өксікбаев, Ерназар Нұриев, Айшат Байғазиева, Саида Молдамәмбетова, Алтынай Сейтімовалар Мәскеуде, оның төңірегінде тұратын қазақ жастары туралы ақпарат жинау үшін, қаланың түкпір-түкпірін шарлаған.
Ал жастардың жиналатын орны болмай аңтарылғанда Мәскеу қаласында өткен ғасырдың 50-ші жылдарынан тұрып келе жатқан қандасымыз Қайдар Құмарбекұлы ақсақал оларды үйіне ертіп барып, «Мұрагерді» құру мәселесі қазақы кең дастарқанның басында шешімін тапқан еді. Жиналған жастардың барлығы да Нұрланның пікіріне тоқтап, жаңа ұйымның атын «Мұрагер» қойды. 1989 жылы 20 мамырда қоғамның алғашқы құрылтайы өтті. Қоғамның тарихын оның мүшелері осы күннен бастайды, сондықтан жыл сайын осы күнді Қайрат Рысқұлбековтің рухына арнап ас беретін, еске алатын қасиетті күн ретінде өздері белгіледі.
Кітаптың өн бойында бүгінде сексеннің сеңгіріне қарай бет түзеген қадірменді ақсақал Қайдар Құмарбекұлының есімі аталып отырады. Өйткені, бүкіл ғұмырын туған жерден сыртта өткізіп келе жатса да тілін, дінін, қазақы қалпын сақтап қалған ұлтжанды Қайдар аға Мәскеудегі қазақтарға қатысты барлық қоғамдық жұмыстардың тұма бастауында тұр. Өзі жерасты құрылыстарын жүргізетін құрылысшы-инженер, 1952 жылы Мәскеу метрополитенінің құрылысына қатысқан. Бөтен жерде жүріп, көптің қарасына сіңіп, бөгде болып кетпеді. Өзі сыртта жүрсе де, жүрегі елде жүрді. Халқының Мәскеуге жолы түскен жақсыларымен де таныс болды. Ол да «Мұрагер» қазақ мәдениеті қоғамының негізін қалаушылардың бірі болып табылады. Мәскеудегі бүгінге дейін қазақ диаспорасы арасында Қайдар аға қатыспаған, істің оң шешімін табуға ол араласпаған шара жоқтың қасы. Кейінгілерге баскөз, қадірменді жан. Автор осы кісінің айналасында болған, қазақтардың ынтымағына, бірігуіне атсалысқан Тұралы Мүсірепбеков, Рабиға Игембаева, Ләйла Мусина, Азат Қонысбек, Ғания Жақыпқызы есімдерін құрметпен атайды. Өмір бір орнында тұрмайды, аға буын бастап берген істі қазір жаңа лек жалғастыруда.
Серікқали Байменше «Мұрагердің» қалыптасу жолының оңай болмағанын баяндайды. Оның басталу жолы Кеңес Одағының тарап, барлық жерде экономикалық байланыстардың үзілуіне орай қиындықтардың етек алған жылдары болатын. Қазақстанмен ақпараттық, мәдени қарым-қатынас толас тауып қалғанда да, жастар Ресейдің федералдық заңдарын бағытқа алып, өздерінің ұлтымызға қызмет ететін тамаша идеяларын жүзеге асыра берді. «Мұрагердің» мүшелерінің бас қосатын жері болуы үшін Нұрлан Өміржанов пен Жәнібек Елекбаев бас болып, Қайрат Байтенов, Серік Байсақалов, Талғат Ералив, Оразгүл Әбілдаева, Мұра Бекбаев, Гүлнұр Уалхановалар өздерінің және тапқан демеушілік қаржысына Николоямкий көшесі №5/2 мекен-жайындағы 49 жылға жалға алған бір қабатты үйдің ағаш қабырғасын іргетасына дейін алып тастап, қайта тұрғызды. 1995 осы бір қабат үйде «Мұрагердің» кеңсесі ашылды, кейін ол қазақ жастарының күшімен екі қабатты үйге айналды. Осы үйде мұрагерліктердің мәжіліс залы, қонақ үй дәрежесіндегі бөлмелері, жертөлесінде имандылық бөлмесі бар. Ал үйдің ауласында қазақтың ақ боз үйі тігулі тұр. Оның Мәскеу төріне келуі де өз алдына бір жыр.
«Мұрагер» қоғамы Мәскеу қазақтары үшін ұлттық, рухани рухты көтеретін, ынтымаққа бастайтын шаралар орталығына айналды. Олар бірінші рет Мәскеуде «Алтын күз» фестивалін, 1991 жылы тұңғыш рет Наурыз мейрамын өткізді. «Мұрагермен» қанаттас құрылған «Қазақ тілі» қоғамы екеуі Мәскеу қазақтарының басын біріктіретін түрлі шаралардың шын мәнісіндегі орталығына айналған. Және бұл қоғамдар Қазақстанның Ресейдегі елшілігімен тығыз байланыста жұмыс жүргізеді. Олардың барлығын автор кітапта тартымды баяндайды. Осы екі қоғамның жүгін арқалап жүрген жігіттер мен қыздардың және аға буынның ойласуымен 2007 жылы сәуірден бастап шыға бастаған «Қазақ тілі» газеті бүгінде Ресейдің түкпір-түкпіріне тарайды. Оның тиражы да алғашқы кезден көбейіп, мың данаға жетті. Көптің өтінішімен «Қазақ тілі» қоғамының өңірлік веб-сайты ашылды. «Мұрагер» мен «Қазақ тілі» қоғамдары осы сайт арқылы тек «Қазақ тілі» газетін ғана насихаттап қоймайды, жалпы Қазақстан мен Ресейдегі және диаспора өміріндегі маңызды жаңалықтарды жұртшылыққа жеткізіп тұруға, Ресей қазақтарының ой-пікір алмасуына кең жол ашты. «Мұрагер» қоғамы өзінің қалыптасу жолында қазақтың шетте жүрген талай ұл-қызының да ысылуына, жан-жақты өсуіне ықпал етті, тәрбиеледі. Осыдан жиырма жыл бұрынғы 20 мен 30-дың арасындағы жастар қазір бизнестің, жоғары қызметтің шылбырын ұстаған тамаша азаматтар. Олардың кітапта суреттері, өмірбаяндарының берілуі де құптарлық. Мәскеуде өткен ғасырдың бас кезінде он бес қазақ тұрған екен, қазір қоғамдық ұйымдар есебі бойынша, қазақтардың саны 25 мыңдай болады. Олардың 70 пайызынан астамы ой еңбегімен айналысады.
Мәскеу қазақтары жастарының «Мұрагер» футбол командасы мәскеуліктерге жақсы таныс. Оның жанкүйерлері әрине, алдымен Мәскеу қазақтары. Ұлтаралық футбол лигасының жарыстары олардың араласуына, танысуына, бірігуіне дәнекер. Команданың «Алға, «Мұрагер!» деп аталатын дербес әнінің мәтінін Мәскеуде тұратын белгілі ақын Тұрсынай Оразбаева жазды, әнін сегіз қырлы, бір сырлы, өнерпаз азамат Абуислам Тұрсынбаев шығарды. Футбол мұрагерліктер жүргізіп отырған намыс ісінің бір парасы ғана. «Ата-бабадан қалған асыл тілге, арналы мәдениетке, барша рухани қазынаға, ұрпақтардың салиқалы сабақтастығына мұрагер боламыз деп топтасқан жастар қоғамын тұғыр ете отырып, қазақы мұратқа қызмет ету парызын таңдаған алыстағы ағайынның абзал істерін зерттеу тұрды алдымызда. Тарихи отанынан алыс, туған ортасынан шет жүрген қандас бауырлардың атамекені көп біле бермейтін нұсқалы еңбектерін қаттау арқылы Қазақ атты қасиетті ұлтымыздың табиғи жақсылық-жаратылысын да жұртшылық жүрегіне жеткізсек деген ізгі мақсат маздады көкейде» деп ой түйіндейді автор. Иә, кітап сол межеден көрінген.
Гүлғазира БАЛТАБАЕВА, тарих ғылымдарының кандидаты,
Нәзира ЖӘРІМБЕТОВА, Қостанай.