Қытай астанасында Қазақстан елордасының мәдениеті күндері өтті
Ұлы елдің ұлы астанасы... Қытай мемлекетінің бас қаласы Бейжіңге қатысты бұл сөзді толық сеніммен-ақ айтуға болады. Бір қарағанда әсірелеу сияқты көрінетін мұндай көзқарасты оның мыңдаған жылдарға тамыр тартатын тарихы да, 20 миллионды құрайтын тұрғындарының саны да, керек десеңіз, жыл санап емес, ай санап дерлік қарыштап алға басып келе жатқан бүгінгі даму қарқыны да растайды. Бірқатар батыстық сарапшылар енді бір жиырма жылдан кейін Қытай дамудың барлық жағынан да АҚШ-ты артқа тастайды деген сөзді тегіннен-тегін айтпаса керек. Ол ол ма, өздері таңдаған социалистік жүйеге адалдығынан танбаған Аспан асты елі Америкаңды жиырма жылға жеткізбей-ақ шаң қаптырады деушілер де жоқ емес.
Қазіргі Бейжің қаласы орналасқан аумақта біздің дәуірімізге дейінгі алғашқы мыңжылдықтың өзінде-ақ қалалар болған екен. Солардың бірі Янь патшалығының астанасы Цзи қаласы болып табылады. Ал бізге белгілі Пекин деген атауды иемденгенге дейін қала Бейпин, Яньцзин, тіпті Ханбалық деген де атаулармен танымал болған. Пекин сөзіне келер болсақ, осыдан төрт жүз жыл бұрын француз миссионерлері қаланы Пекин деп атаған көрінеді. Бірақ бұл атау қытайша сөйлеу мәнеріне мүлде сәйкеспейді. Сондықтан да ХХ ғасырдың екінші жартысында қала атауы нақты қытайша айтылуына қарай бейімдетіліп, содан бастап ол қағидатты түрде Бейжің деп жазылатын болған.
Осындай атағы әлемге мәшһүр қалада тәуелсіздігіне қол жеткізгеніне 20 жыл ғана болған жас Қазақстан мемлекеті астанасының мәдениеті күндерінің өтуі, қытайлар тарапынан Қазақ еліне қошемет көрсетілуі, әрине, мақтанарлық-ақ жәйт. Сөз ретінде айта кету керек, Бейжің мен Астана 2006 жылдан бері бауырлас қалалар болып саналады. Бұл да Қазақстанның қабырғасын енді ғана нығайта бастаған елордасы үшін үлкен мәртебе.
Астана қалалық мәслихатының хатшысы Ермек Оспанов бастап барған елордалық делегацияның алып көршімізбен жақын танысуы Ұлы Қытай қорғанын аралап көруден басталды. Қытай тіліндегі атауы «Ұзын қабырға» деген мағынаны білдіретін бұл қорған дүние жүзіндегі ең ірі архитектуралық ескерткіштердің санатына жатады. Оның ұзындығы қалтарыс-бұрылыстарын қоса алғанда 8850 шақырымнан асады екен. Рас, бұл қашықтықты 6500 шақырыммен шектейтіндер де бар. Ал қорғанның бір шетінен екінші шетіне дейінгі аралық 2500 шақырымды құрайды. Алғашқы қабырға құрылысы «хунну» (ғұндар) деп аталатын көшпелі халықтардың шабуылынан қорғану үшін біздің дәуірімізге дейінгі ІІІ ғасырда Цинь әулетінен шыққан Цинь Ши-Хуанди император билеп тұрған кезде басталыпты. Сонымен бірге ол «Ортадағы империя» қарамағындағылардың жартылай көшпелі өмір салтына ауысып, жабайыларға қосылып кетпеуі үшін қытай өркениетінің шекарасын нақты белгілеп беру міндетін де атқарған. Біздің заманымызға дейін сол күйінде дерлік сақталған, бүгінде туристердің ең көп келетін орнына айналған, Бейжің қаласынан 65 шақырымдай ғана қашықтықта орналасқан қабырға негізінен алғанда 1368-1644 жылдары Мин әулеті кезінде салынған көрінеді. Жер атауына байланысты Бадалин деп аталатын қабырғаның бұл бөлігі ерекше күтімге алынған. Онда осында күн сайын ағылып келіп жататын мыңдаған туристерге неше түрлі дәмханалар мен сауда орындары қызмет көрсетеді. Бірнеше мыңдаған жылдарға созылатын тарихында қабырға талай-талай оқиғаларды бастан өткерген. Цин әулеті билеген үш ғасырға жуық кезеңде қабырға уақыттың ықпалымен мүлде құлауға жақын қалып, оның тек Бейжің қаласына жақын Бадалин деп аталатын аумағына ғана күтім көрсетіліп тұрыпты. Өйткені ол өзіндік тұрғыда «астананың қақпасы» міндетін атқарған. Екі мың жылдан астам тарихы бар, екі жарым мың шақырымға созылатын қорғанның уақыт тезіне шыдамай бүліншілікке ұшыраған бөліктері де аз емес көрінеді. Тек 1984 жылы Дэн Сяопиннің бастамасымен Ұлы Қытай қорғанын қалпына келтіру бағдарламасы бастау алып, ол қытайлық және шетелдік компаниялар, сол сияқты жеке адамдар қаржылары есебінен қаржыландырыла бастайды. Құрылысы бірнеше ғасырларға созылған бұл қабырға туралы аңызға бергісіз небір әңгімелер де жетерлік. 1899 жылы жел сөзді жақсы көретін америкалық газеттер қабырға біржола құлатылып, оның орнына автожол салынбақшы деген қауесет те таратқан екен.
Осындай ғаламат құрылысты көру үшін Астанадан келген біздер қорған бойымен өрлей отырып, шамамен бір шақырымдай жерді әзер жүріп өттік. Қорған таудың дәл жотасының үстіне салынғандықтан біресе жоғары көтеріліп, біресе төмен түсіп дегендей, әрқилы «асулардан» өтуге тура келеді. Кей тұстары биікке қарай қиялай көтерілетіндіктен екі аяққа едәуір салмақ түсіріп, екі иіндерінен ентіге дем алып, орта жолда тыныстап отырған адамдар да көптеп кездеседі. Бүгінгі күнге дейін жеткен аңыздарға сенсек, қорған құрылысына жарты миллиондай адам қатысқан көрінеді. Егер ол замандарда ел халқы 20 миллиондай ғана болғанын ескерсек, бұл нақа аз сан емес. Тас кесектерді қалау барысында сөндірілген әктас қоспасы мен желімге ұқсас күріш ботқасы пайдаланылыпты. Жыл сайын мұнда «Ұлы Қабырға» деп аталатын жеңілатлетикалық марафон ұйымдастырылып, осы шараға қатысқан спортшылар қашықтықтың бір бөлігін қорғанның жотасымен жүгіріп өтеді екен.
«Қабырға» бойымен өрмелеп өкпелері ұшқанына қарамастан, тарихи орынды көріп таным-білімдерін толықтырған астаналық делегацияның келесі атбасын тіреген жері – Бейжің қаласындағы «Foton Motors» зауыты болды. 1996 жылы іргетасы қаланған бұл кәсіпорынның онсыз да қарқынды дамып келе жатқан Қытай экономикасын алға бастыруда алатын орны орасан зор. Шағын автомашиналардан бастап халық шаруашылығына қажетті техникалардың алуан түрін шығаратын зауыт өнімдері қазірдің өзінде-ақ халықаралық рынокты жаулап үлгеріпті. Оған дәлел ретінде 2004 жылға қарасты Қытайда 5 миллионнан астам автомобильдер шығарылып, саудаға түскенін айтсақ та жетіп жатыр. Бұл елдің әлемдегі автомобиль шығарушылар арасында 5-інші орынға көтерілуіне мүмкіндік берген. 40-тан астам елдер мен өңірлерде өз өнімдерін сататын зауыттың Таяу Шығыста, Еуропада, Африкада, Азия мен Оңтүстік Америкада дилерлік желілері бар. 1998 жылдан бастап зауыттың «VDA 6.0» атты немістің сапаға бақылау жасау жүйесіне негізделген «ISO 900» әлемдік сапа стандартына сәйкес сапаға бақылау жасау жүйесін енгізуі шығарылатын техниканың кез келген халықаралық талаптарға жауап беруіне берік негіз қалап отыр. Мәселен, «FOTON» автобустары мен жүк машиналары бағасы, сапасы және рентабельділігі жағынан бүгінде ең бір жоғары деген бағаларға ие болуда. Осы маркамен шығатын жүк автомашиналарын онда арнайы жобаланған қондырғылар көмегімен фургон, эвакуатор, рефрижератор ретінде де пайдалануға болады екен. Кәсіпорын экологиялық жағынан таза электр қуатымен қозғалатын автомобильдер шығаруды да батыл қолға алыпты. Айтқандай, осыдан 4-5 жыл бұрын біздің Астана көшелерінде де осы зауыттан шыққан автобустардың жүргенін елордалықтар әлі ұмыта қоймаған болса керек. Өкінішке қарай, солтүстіктің қатты аязына шыдас бере алмаған ол автокөліктер көп ұзамай істен шығып қалған болатын. Сөйтсек, кінә зауыттан емес, тағы да өзімізден болыпты. Арада делдалдық жасаған пысықайлар бағасының арзандығына қызығып, автомашиналардың климаттық жағдайларға қаншалықты сәйкесетіндігіне мүлде «назар аудармаған». Дәлірек айтқанда, оңай олжа табуды көксегендер мәселенің мәнісін біле тұра Қазақстанның ауа райына жарамсыз көліктерді әдейі алып келген. Бір қызығы, бұл жәйттен зауыт өкілдері де хабардар болып шықты. Ал енді, кейбір мәліметтерге қарағанда, өздеріндегі климаттық жағдайды ескере отырып жұмыс істейтін Ресейде «FOTON» маркалы жүк көліктері осы елде шығатын осы тектес жүк көліктерін әлдеқашан-ақ тықсыра бастапты. Қытайлық зауыт өнімінің қаншалықты сұранысқа ие болып отырғанын өзіміз келтірген осынау азғантай деректерден-ақ айқын аңғара беруге болады.
Қалалық мәслихат хатшысы Ермек Оспанов бастаған астаналықтар сапардың екінші күнінде Бейжіңнің бас жоспарымен танысып, қала мэрі Го Цзиньлунмен кездесу құрметіне ие болды. Кездесу барысында Қазақстанның Қытай үшін ТМД елдері арасында Ресейден кейінгі екінші сауда әріптесі болып табылатындығы, екі елдің де қалыптасқан осы байланыстарды одан әрі дамыта түсуге барынша мүдделі екендігі ерекше атап көрсетілді. Бейжің қаласының мэрі жаңа жетіліп келе жатқан Астананың аяқ алысына өзінің үнемі назар аударып отыратынын айта кетуді де ұмытқан жоқ.
Қытай астанасының бас жоспарын бейнелейтін павильон төрт қабаттан тұрады, құрылыс алаңы 16 мың шаршы метрді құраса, көрме алаңы 8 мың шаршы метрді құрайды. Осындағы бейнезалда Қазақстаннан келген меймандар үшін қаланың өткенін, бүгінін және болашағын алдыңа жайып салатын фильм көрсетілді. Онда келешекте бой көтеретін құрылыстармен қатар, Бейжіңдегі тарихи ескерткіштер мен оларды сақтау жолдары да өте тартымды бейнеленген. Кең экранды фильмді қарай отырып, өзіңді сол кинода көрсетілген қала көшелерінде жүргендей күйде сезінесің. Қаланың бас жоспары үшін өзіндік рөл атқаратын залдар павильонның әр қабатында рет-ретімен орналасқан. Тіпті, павильонды аралаушыларға арналған «демалыс аймағы» да мұқият ескеріліпті.
Қалабасымен өткен ыстық ықыласты әңгімеден соң астаналық делегация Бейжіңнің Халық өкілдері жиналысының Тұрақты комитетінің төрағасы Ду Дэинмен кездесті. «Beijing Hotel» қонақүйінде өткен кездесу соңы бауырлас қалалар арасындағы қарым-қатынастарды одан әрі жетілдіре түсу жөніндегі меморандумға қол қою рәсімімен аяқталды. Осы орайда Бейжіңнің Халық өкілдері жиналысының 770 депутаттан тұратынын, олардың заң шығарушылық және қаланың дамуына қатысты маңызды мәселелерді шешумен қатар, жоғары лауазымдарға, оның ішінде соттар да бар, тағайындау құзырына ие екендігін де айта кеткен жөн. Өз кезегінде Астана қалалық мәслихатының хатшысы тәуелсіздіктің 20 жылдығы қарсаңында елордалықтарға осындай құрмет көрсеткендері үшін қытайлық әріптестеріне алғысын жеткізіп, ежелден тарихи көршілер болып табылатын елдердің арасындағы достық байланыстардың алдағы уақыттарда да дами түсетініне сенім білдірді. Сонымен бірге ол жаңа бой түзеп келе жатқан Астана қаласында ЕҚЫҰ Саммитінің, VІІ Қысқы Азия ойындарының, Ислам Ынтымақтастығы Ұйымы Сыртқы істер министрлері кеңесінің және басқа да көптеген халықаралық маңызды шаралардың өткізілгенін айрықша атап көрсетті.
Бейжің қаласының орта тұсында «Тыйым салынған қала» деген атауымен белгілі сарайлар кешені бар. 720 мың шаршы метрді алып жатқан бұл «қала» әлемдегі ең үлкен сарайлар кешені болып табылады екен. Ол XV ғасыр мен XX ғасырдың басына дейін Қытай императорларының басты сарайлар кешені болып келген. Мин және Цин әулеттерінің 24 императоры дәл осы сарайларда отырып өз билігін жүргізген. Қытайдағы нысандар ішінен 1987 жылы ЮНЕСКО-ның бүкіләлемдік адамзат мұралары тізіміне ең алғаш енгізілген де осы архитектуралық ескерткіш. Осы сарайлар ішінде 8707, ал аңыз бойынша 9999 бөлме бар деп есептеледі. Ғимараттарды салуға миллион құрылысшы мен 100 мың маман тартылыпты.
«Тыйым салынған қала» өз заманы тұрғысынан алғанда таңғажайып сипаттамаларымен ерекшеленген. Мәселен, осынау алып сарайлар кешенінен бірде-бір пеш мұржасын таба алмайсыз. Сонау замандардың өзінде-ақ мұнда жылу жүйесі тұрғын-жайлардың едені астымен жүргізілген. Ал жылу көздері, бізше айтқанда, қазандықтар құрылыстан сыртқары жерде орналастырылған. Мұның өзі біріншіден, сарайлардың ішін түтін мен ыстан сақтаса, екіншіден, өрт қауіпсіздігі үшін де өте қолайлы рөл атқарған. 1987 жылы жарыққа шыққан «Соңғы император» деп аталатын кинофильм осы жерде түсірілген көрінеді. Бүгінде әлемнің түкпір-түкпірінен келген туристер тамашалайтын бұл сарайлар аумағына ХХ ғасырдың басына дейін бірде-бір шетелдіктің аяғын аттап баса алмағанын да айта кету орынды. Осы «қаланың» бір шетінен екінші шетіне жету үшін бір шақырымнан астам жол жүруің керек. Егер қос қапталда орналасқан сән-салтанаты көз тартатын, ұлттық нақыштармен безендірілген ғимараттарды аралайтын болсаң, онда бүтіндей бір күніңді арнауыңа тура келер еді. Өйткені, оның енінің өзі 753 метрді құрайды. Бұл айтылғандардың шындығына осы бір «қала ішіндегі қаламен» танысу барысында өзіміз де анық көз жеткіздік.
Астанадан барғандар үшін Бейжің сөзінің қазақша мағынасының «Солтүстік астана» дегенді білдіруі де әлдебір ұқсастықты сездіріп, құлаққа жылы естілгендей әсер етері анық. Себебі біздің де өз қаламызды кейде ауызекі тілде «Солтүстік астана» деп атап жататынымыз бар.
Дэн Сяопиннің экономикалық реформалары басталғаннан кейінгі уақыттарда Бейжің қаласының аумағы айтарлықтай ұлғая түскен. Бірақ бұл құбылыс дамумен қатар көптеген проблемаларды да көлденең тартқанға ұқсайды. Жол кептелмелерінің көбеюі, ауаның ластануы, тарихи құрылыстардың қиратылып, елдің кедей аудандарынан, әсіресе селолық жерлерден мигранттардың ағылуы соның айғағы болып саналады. Осындай жағдайларды ескере келіп, үкімет 2005 жылы қаланың жан-жаққа қарай кеңейе беруін тоқтату жөнінде шешім қабылдайды. Елдің солтүстік және солтүстік-шығысында пайда болатын құмды дауылдар да жыл сайын Бейжіңнің мазасын алып тұратын көрінеді. Астана ауасын ластанудан қорғау мақсатында қаланың шет аймақтарындағы өнеркәсіп кәсіпорындарына өз өндірістерін неғұрлым таза жолға қою, өйтпеген күнде Бейжің аумағынан мүлде кету жөнінде талап қойылған. Осындай биік талап үдесінен шыға алмаған көптеген зауыттар ел астанасынан біржола қоныс аударуға мәжбүр болыпты.
Дей тұрғанмен, қаланың бүгінгі таңдағы даму қарқыны өте жоғары. Қазіргі заманға лайықталып салынған көп қабатты үйлер мен ғимараттар Бейжіңнің көркін бұрынғыдан да гөрі аша түсуде. Құрылыстың осыншалық екпінді жүріп жатуының өзге тұрмақ, тіпті бейжіңдіктердің өзін таң қалдырып отырған сыңайы бар. Осыдан он екі жыл бұрынғы Бейжіңді бүгінгі қаламен салыстыруға мүлде келмейді дегенді айтты бізге қытайлық аудармашы қыз. Бұрындары велосипедтермен, мопедтермен жүретіндердің көп болғандығы сондай, көліктің осы түрлерінің өзі-ақ көшелерде кептелме туғызып тұрған екен. Бүгінде велосипедтер азайып, олардың орнын автомашиналар алмастыра бастапты. Көше толған Жапонияның, Оңтүстік Кореяның, Германияның жап-жаңа автомобильдері. Біздегі тәрізді ескі-құсқы машиналар көзге онша шалына бермейді. Мұны да елдің экономикалық дамуда қаншалықты алға кеткендігінің басты көрсеткіштерінің бірі ретінде қабылдаған жөн.
Ұлы халықтың – істері де ұлы. Оған біздің бүгінгі Бейжің қаласының жай-жапсарымен таныса жүріп-ақ көзіміз жетті. Жүрдім-бардым істелген шаруалардың талайын көріп, «әттегенайдан» аузымыз босамайтын бізді қытай халқының жасаған әрбір жұмысын тиянақтылықпен тындыратыны таңдандырды. Қалада тұрғызылған әрбір ғимараттан әдемілік қана емес, сонымен бірге көрген адамының мысын басатындай салмақтылық пен сұстылық та сезіледі. Құрылыстардың 5-10 жылға емес, жүздеген жылдарға негізделіп, ұрпақ игілігіне жарайтындай етіп салынғаны байқалып-ақ тұр. Кешегі кеңестік кезде көсемдердің портреттерінің жағалай ілулі тұратынын көрген және әміршіл-әкімшіл жүйеде солай болуға тиісті деп түсінетін біз социализм жолындағы елдің астанасынан бірде-бір портрет көре алмадық. Сөйтсек, мұнда көзі тірі көсемдерге ескерткіш орнатуға немесе олардың суреттерін ілуге тыйым салынады екен. Осыған қарап-ақ кешегі өзіміз көрген Кеңес өкіметінде жарасымсыз қылықтардың аз болмағанын аңғардық. Сөз орайында Бейжіңнің Тяньаньмэнь деп аталатын басты алаңының әлемдегі ең үлкен алаң болып саналатынын да айта кету керек. Қаланың қақ ортасында Бадалин деп аталатын жоғары шапшаңдықпен жүруге арналған автожол бар. Ол жолмен жүру үшін 20 юань төлеуің керек, оның есесіне бағдаршам да жоқ, кептелістің не екенін де білмейсің. Жалпы, мұнда автокөліктердің көптігіне қарамастан жол-көлік оқиғалары өте сирек кездесетін көрінеді. Бұл да әркімнің өз ісіне жауапкершілікпен қарайтынының нәтижесі. Ені үш метрге жақындайтын тротуармен жүріп келе жатып оның бір жақ шетіне кедір-бұдыр плита төселгенін аңғардық. Сөйтсек, ол соқырларға арналған жол екен. Жаңағы ұзынша пішіндегі кедір-бұдырлар көше қиылысына келген тұста дөңгелек кедір-бұдырларға ауысып кетеді. Ол да зағип кісінің сол арқылы табанымен-ақ өзінің қай жерде тұрғанын біліп отыруы үшін арнайы жасалыпты. Жан-жағындағы кез келген нәрсеге көз сала тұрып олардың бәрінің де алдын ала ойластырылып, белгілі бір мақсаттар үшін жасалғанын байқайсың. Қоғамдық орындардағы дәретханалардың бәрінде де мүгедектерге арналып жабдықталған арнайы кабиналар бар. Бізді бәрінен бұрын 20 миллиондай (ресми түрде «көшіп-қонушы халық» деген атау алған 10 миллион адамды қосқанда қалада 30 миллион халық бар деп есептеледі) халық тұратын қалада түннің кез келген мезгілінде алаңсыз жүре беруге болады деген сөз қайран қалдырды. Осыны естіген біздің отандастарымыз шыдамай кетіп біз болсақ қараңғы түсті дегенше сыртқа шығуға қорқамыз деген реніштерін де айтып салды. Оның сыры бұл елде тәртіп бұзғандарға қатаң жаза қолданылатынында болса керек. Расында да, тәртіп орнамаған, заң жұмыс істемеген жерде қандай да бір жетістікке қол жеткіземін деу бекершілік. Әркім заңды құрметтеп, тәртіпке бағынған жағдайда ғана қолға алған істен белгілі бір нәтиже шығатынына сенім артуға болады. Әсіресе, миллиардтан астам тұрғыны бар Қытай үшін темірдей тәртіп өте қажет. Әр нәрсенің мәнісін әріден ойлайтын қытай халқы сірә, осыны дұрыс түсінген-ау деген ой келеді. Қаланың үлкендігіне қарамастан автобустарда жүру жолақысы да қалта көтерерліктей – барар жеріңнің қашықтығына қарай бізше алғанда 25 теңге мен 50 теңгенің арасы. Айлық орташа табыстары 700 долларды құрайтын бейжіңдіктер үшін бұл ақының қымбат болып есептелмесі анық. Тіпті екі бөліктен тұратын, сыртқы бейнесі де жарасымды көрінетін қоқыс салғыштарының өзі қалдықтарды қатты-жұмсағына қарай бөле отырып тастауға арналған. Үлкен-үлкен қонақүйлердің алдына автокөлікпен жақын келуің үшін автоматты түрде ашылып-жабылып тұратын шлагбаумнан өтуің керек. Сөйтсе, ол келіп-кетіп жатқан автомашиналарды суретке түсіріп тұрады екен. Біз үшін «ұсақ-түйек» нәрсе болып көрінетін бұл сияқты ерекшеліктер Бейжің қаласында өте көп. Мәселен, бұл елде қараңғы түсе ұшақтардың ұшпайтынын, Бейжің әуежайының түнге қарай мүлде дерлік жабылатынын да осында келгенде білдік. Оның өзі қауіпсіздік үшін қабылданған шара көрінеді. Қырғызстанның «Бішкек эйр» әуе компаниясының Шыңғыс Айтматов есімі берілген «А-320» ұшағымен түнде ұшып келіп Бейжің әуежайына қонып, арада үш күн өткенде дәл сол ұшақпен тағы да түнделетіп Астанаға қарай бет түзеген біз ғана Қытай елі аспанының түнгі тыныштығын бұзғандай болдық.
Қытай астанасында елде ресми түрде танылған 56 ұлттың бәрінің де өкілдері тұрады. Тұрғындардың 95 пайызын этностық қытайлар саналатын ханьдар құрайды. Бізді осындай бай тарихы бар елде 5 мың қазақстандықтың білім алып жатқаны қуантты. Мен «қуантты» деген сөзді әншейін айта салып отырған жоқпын. Малайзияның бұрынғы үкімет басшысы Махатхир Мохаммад айтқандай, уақыттарының көбі ереуілдеумен өтетін, моральдық жағынан алғанда түсініксіздеу жолды таңдаған батыстан гөрі, ежелгі мәдениеті, бай тарихы бар, салт-дәстүрлеріне берік шығысқа қарай бетбұрыс жасаған, Қазақстанның болашағы болып табылатын жастарымызды Қытай сияқты елде оқытқан дұрыс-ау деген ойға қалдық. Осында болған 2-3 күнде аудармашы ретінде бізге көмек көрсетіп, қасымыздан табылған Дина, Әлия есімді қазақ қыздарының мінез-құлықтары мен білім деңгейлері де менің осы ойымды растай түсті.
Бейжіңдегі Астана қаласының мәдениеті күндері Бейжің Гранд театрының концерт залында қойылған Қазақстан өнер шеберлерінің концертімен қорытындыланды. Нұржамал Үсенбаева, Айман Мұсақожаева, Талғат Мұсабаев, Роза Рымбаева, Еділ Құсайынов, Жәмила Серкебаева сияқты талантты әртістеріміздің, Қазақстанға еңбегі сіңген қайраткер Айтқали Жайымов жетекшілік ететін Астана қаласы мемлекеттік филармониясының қазақ халық ұлт-аспаптар оркестрінің қатысуымен өткен өнер кеші шынымен-ақ көрермендер көзайымы бола алды. Осы театрдың екінші қабатында ұйымдастырылған Қазақстан тәуелсіздігінің 20 жылдығына және жаңа елорда – Астана қаласының табыстарына арналған көрме де жиналған қауымды риза ете білді.
Сейфолла ШАЙЫНҒАЗЫ.
Астана – Бейжің – Астана.
Аспан асты елінің астанасынан алған әсерлер туралы әңгімені осымен тәмамдауға да болар еді. Бірақ... Осы елге келген бірқатар ағайындарымыздың, дәлірек айтқанда, әртістеріміздің (ал олардың жалпы саны 165 адам болды) сахнада ғана емес, сонымен бірге көшеде немесе қоғамдық орындарда жүргенде де өздерін әртіс ретінде сезінетіндігі көңілге аздап көлеңке түсірді. Үйдегі дағдысымен «ащы суды» сіміріп алған бірқатар қандастарымыз өздерінің сырт елде жүргендерін, олардың мінез-құлықтарына, өздерін-өздері ұстауына қарап қазақ деген халыққа, жалпы Қазақстанға баға беретінін «ұмытып» кететін тәрізді. Кейбір келеңсіз көріністер ұшақ ішінде де орын алып, ондайларды тәртіпке шақыруға тырысқан стюардессалардың әбден ығыр болғанын да естіп-білдік. Осындайларды көрген кезде бәлкім шетелдерге шығатын адамдарды жинап алып, сыртта жүргенде олардың өздерін қалай ұстаулары керектігі жөнінде ақыл-кеңестер беріп, түсінік жұмыстарын жүргізсе қалай болар еді деген ой да қылаң береді. Ал ондай ескертулерден нәтиже шығармайтындар, тұла бойы тұнып тұрған талант болса да, енді қайтіп шетелдерге жіберілмейтіндей шара қабылданса. Мұның өзі, түптеп келгенде, қазақтың, одан қалды, бүкіл Қазақстанның абырой-беделі үшін пайдалы болар еді.