Ханафи мәзһабы болғанда…
Қазақстан Республикасының «Діни қызмет және діни бірлестіктер туралы» Заңы қабылданып, көп жылдан бері көңілді күпті етіп жүрген діни бағыт мәселесі нақтыланды деуге болады. Заңның кіріспесінде «Осы Заң, Ханафи бағытындағы Исламның, халықтың мәдениетінің дамуы мен рухани өміріндегі тарихи рөлін таниды», деп атап өтілуі өте құптарлық жәйт. Осыған орай, діни-рухани тарихымызға үңілсек, Түркістан-Тұранды біртұтас ұлыс есебінде қарасақ, Мауереннахрға Ислам діні сол VII ғасырда, Пайғамбарымыз (с.ғ.с) өмірден өтер-өтпес заманда келген. Пайғамбарымыздың (с.ғ.с) көкесі, Аббастың баласы Хусам хазрет Самарқанға келіп өмір сүріп, ислам дінін саф күйінде жайған.
Ханафи мәзһабы болғанда…
Қазақстан Республикасының «Діни қызмет және діни бірлестіктер туралы» Заңы қабылданып, көп жылдан бері көңілді күпті етіп жүрген діни бағыт мәселесі нақтыланды деуге болады. Заңның кіріспесінде «Осы Заң, Ханафи бағытындағы Исламның, халықтың мәдениетінің дамуы мен рухани өміріндегі тарихи рөлін таниды», деп атап өтілуі өте құптарлық жәйт. Осыған орай, діни-рухани тарихымызға үңілсек, Түркістан-Тұранды біртұтас ұлыс есебінде қарасақ, Мауереннахрға Ислам діні сол VII ғасырда, Пайғамбарымыз (с.ғ.с) өмірден өтер-өтпес заманда келген. Пайғамбарымыздың (с.ғ.с) көкесі, Аббастың баласы Хусам хазрет Самарқанға келіп өмір сүріп, ислам дінін саф күйінде жайған. Сахаба Хусам бин Аббастың кесенесі Самарқандағы Шахи Зинда қабірістаны маңында тұр. Сол бастамалардың нәтижесінде қазақ-араб әскерлері бірлесіп, 751 жылы Талас соғысында басқыншы қара қытайды талқандап, елден қуып шығып, қазақ даласына қайтып беттемейтіндей етіп жіберген. Табиғин болып есептелетін Имам Ағзам Әбу Ханифа хазрет VIII ғасырда шариғат жазып, Пайғамбарымыздың (с.ғ.с) сүннетін, жолын, амал-ғибадат мәзһабы етіп қалыптастырған болса, сол Ханафи мәзһабын ұстанған Имам Матуриди (894-945 ж.ж.) ақида-сенім мәзһабын қалыптастырып, кітап жазып, түркі дүниесіне жайды, кесенесі Самарқан қаласында. Мұндағы атақты хадисші Имам Бухари болса, Отырардан ғалым-ғұлама Әбунасыр Әл-Фараби шыққаны баршаға аян.
ХІІ ғасырда Юсуф Хамадани хазрет Бұхараға келіп, Қожа Ахмет Ясауи мен Әбдіхалық Ғиждуаниды оқытып, жан-жақты жетілдіріп, ғалым-мүршид дәрежесіне жеткізді. XIV ғасырда, бұл ғұламалардың ахлағын, тасаууфын Бахауиддин Шах Нахшыбанди хазрет жалғастырды. Қазақ даласынан шыққан батыр Жалаңтөс Баһадүр XVII ғасырда Самарқанда хан болып, қырық жылдай басқарып, «Ширдор» және «Қара тиллә» деген атақты екі үлкен медресе салдырған, бүгінгі күнде ЮНЕСКО-ның қарауындағы «Регистан» алаңы қаланың сәнін келтіріп тұр.
XVIII ғасырдағы төбе билеріміз – Төле бидің (Қарлығаш әулие) кесенесі Ташкент қаласының қақ ортасында болса, Әйтеке бидің кесенесі Науаи облысындағы Нұратада, ал Қазыбек би Түркістанда жерленген. Демек, дін жағдайында Түркістан мен Бұхара өңірлері ешуақытта бөлінбеген. Мауереннахр ғалымдары исламның «Әһли сүннет уәл жамағат» жолын жаңғыртып, Ханафи мектебін ұдайы дамытып отырғаны байқалады.
Өткен жылы бір топ қазақстандық Ыстамбұлда болып, Қожа Ахмет Ясауиге арналған халықаралық симпозиумға қатыстық. Одан шыққан соң, Оңтүстік Африка Республикасынан келген, Ыстамбұлдағы Ханафи бағытындағы медресені бітірген, түрікше білетін екі жігітті әңгімеге тарттық. «Сендер Қазақстан туралы не білесіңдер?» деген сұрағымызға, «Сіздердің елдеріңізде көп әулие, ғалым-мүршидтер болған» деп жауап берді. Бұл сұхбаттан біздің аңғарғанымыз – Ханафи мәзһабын ұстанатын алыс шетелдіктердің, біздің Түркістан өлкесінде, Мауереннахр топырағында ғалым-мүршидтердің, ислам діні ғұламаларының көптігіне қызыға қарайтындығы, әрі құрметтейтіндігі. Пайғамбарымыз (с.ғ.с) бір хадисінде: «Менің ажам (араб емес) үмбеттерім, білім жұлдызда болса да алады» деген. Сол айтқан үмбеттері мауереннахрлық ғалымдар деген риуаят та бар.
Ислам діні осылайша бізге, біздің топыраққа сәтімен жетіп, зор нәсіп болған. Біздің ұлттық салт-дәстүріміз, әдет-ғұрпымыз исламда орта жолды ұстанатын, осы Ханафи бағытымен астасып қалыптасқан. Сондықтан да, жаңа Заңда Ханафи бағытындағы исламның халқымыздың рухани өміріндегі тарихи рөлін атап көрсетуі өте маңызды мәселе деп түсінуіміз керек. Енді бұдан былай жастардың арасында, қазақ қоғамында «Мен исламның қай бағытын ұстануым керек?» деген мәселе қозғалып, талас-тартыс туындамауы керек.
Заңдағы 1-тараудың 3-бабының 6,8-тармақтарында: «Әркім діни нанымды ұстануға, оны таратуға құқылы», сондай ақ, «Ата-аналар балаларын өз діни-нанымдарына сәйкес тәрбиелеуіне, егер заң бұзылмаса, мемлекет араласпайды», деп көрсетілген. Осыған орай, әр қазақ өз баласын Ханафи бағытындағы исламның аясында тәрбиелеуіне, сенім мен амал-ғибадатқа баулуына аса көңіл бөлуі керек. Жалпы балаларға діни тәрбие беруде бірінші жауапты ата-ана болып есептеледі. Сол үшін де, әр ата-ана ең болмаса, келешек ұрпағы үшін өзінің діни сауатын жетілдіріп, тұрақты жұмыс істейтін мешіт-медресе, Құран үйрететін курстармен байланыста болып, рухани жағынан баласының Ханафи мәзһабымен сауат ашуына ықпал жасағаны абзал-ақ.
Қоғамда кездесетін мәселенің бірі, Заңдағы 1-тараудың 3-бабының 12-тармағындағы: «Азаматтардың имандылығына нұқсан келтіруге жол берілмейді», деп атап өтілуі. Расында, имандылық адамға ең керек исламның бірінші шарты. Адамның жүрегіндегі сенімді бір Алла ғана оқи алады. Сол себепті, қоғамда кейбір намазхан жастардың намаз оқымайтын құрбыларына «кәпір» деп, болмаса әруақты сыйлап, сөз айта бастаса «ширк» деп жеңіл айта салуы жарамайды. Мұсылманға «кәпір» не «ширк» деген адам өзі жала жапқандығы үшін «ширкке» айналып кетуі әбден мүмкін. Жалпы бұл сөздерді пайдалануға болмайды. «Жүрегінде тарының үлкеніндей иманы болған мұсылман жәннаттық болады» деген хадис сөз бар. Иман мәселесінде мұсылмандар бірдей болады, тек иманның сапасы жөнінен біреудің иманы мықтылау, ал біреудің иманы әлсіздеу болуы мүмкін, дегенмен де ол мұсылман болып қалады. Сондықтан да азаматтардың имандылығына нұқсан келтіруге, күдікпен қарап, артық сөз айтуға еш болмайды.
Ендігі жерде осы жаңа Заңның аясында басқа діндегілерге толеранттықпен қарап, мемлекетіміздің негізгі құраушысы, жауапты халық бола отырып, төл дінімізді бір ғана Ханафи бағытында ұстанып, жаңғыртып, тас түйін бола білсек, бұл елдігімізді көрсетеді, мұнан ұлт өкілдеріне еш зиян келмейтіні хақ. Қожа Ахмет Ясауи бабамыз тек Орталық Азия емес, уақытысында Түркия, Кавказ, Ауғанстан, Үндістанға дейін арнайы дайындалған ұстаздар жіберіп, Ханафи бағытын қалыптастырғандығы айғақ болып отыр. Яғни, біздің халқымызға Ханафиден басқа жол іздеу, дін іздеу болмысымызға жат болып есептелетінін естен шығармағанымыз абзал.
Республикалық «Қазақ тілі» қоғамының президенті, академик Өмірзақ Айтбай ағамыздың 2009 жылы Алматыда өткен «Имам Ағзамның өнегелі өмірі» атты халықаралық конференцияда «Құдайға шүкір, қазақ халқы қазір өте сауатты, енді діни жағынан терең сауатты болуы керек» деп айтқан сөзі заманымыздың, қоғамымыздың рухани мұқтаждығына дөп келуде деуге болады.
Қазақстан мұсылмандары Діни Басқармасы шығарған Ережеге (31.08.2006) сай, еліміз бойынша барлық мешіттердің имамдары тек Ханафи мәзһабын ұстанып қана қызмет атқарулары міндеттелген. Солай болып та келеді. Осыған орай «Бір ұлт, бір дін, бір мәзһаб» деген қағида ұсынылып, халықтың діни ұстанымын нақтылап отыр. Осы айтылғандар бүгінгі таңда жаңа Заңда көрсетілген Ханафи бағытымен астасып, жастарымыз діни сауатты болып, саламатты өмір салтын құруына молынан жол ашатыны даусыз ақиқат.
Халқымыздың мәдени дамуы, рухани өмірінің жаңғыруы тәуелсіздіктің арқасында, сондай-ақ, Елбасымыздың сарабдал саясатының нәтижесі деп түсінеміз.
Амангелді ЕСЕЙ, республикалық қайырымдылық мекемелер директорлары кеңесінің төрағасы, дінтанушы.