Сейсенбі, 28 ақпан 2012 7:25
Жақында Астанаға ҚХР-дан бір топ делегация келді. Олардыңарасында ҚХР Сыртқы істер министрлігіндегі қызметін 1958 жылданаудармашы ретінде бастаған, 1988-1998 жылдар аралығындаҚытайдың Болгариядағы, Румыниядағы, Молдавиядағы және Ресейдегіелшісі қызметтерін атқарған, ал 2008 жылдан бастап ҚХР Сыртқыістер министрлігі жанындағы Сыртқы саяси-консультативтіккомитетінің мүшесі Ли ФЭНЛИНЬ, сондай-ақ,
Сейсенбі, 28 ақпан 2012 7:25
Жақында Астанаға ҚХР-дан бір топ делегация келді. Олардыңарасында ҚХР Сыртқы істер министрлігіндегі қызметін 1958 жылданаудармашы ретінде бастаған, 1988-1998 жылдар аралығындаҚытайдың Болгариядағы, Румыниядағы, Молдавиядағы және Ресейдегіелшісі қызметтерін атқарған, ал 2008 жылдан бастап ҚХР Сыртқыістер министрлігі жанындағы Сыртқы саяси-консультативтіккомитетінің мүшесі Ли ФЭНЛИНЬ, сондай-ақ, ҚХР-дың Германиядағыбұрынғы елшісі, бүгінде Сыртқы саяси-консультативтік комитетініңмүшесі Лу ЦЮТЯНЬ және Қоғамдық ғылымдар академиясына қарастыЭкономика және саясат институтының директоры Чжан ЮЙЯНЬ бар.Бізге шетелдік қонақтармен әңгімелесудің сәті түскен еді.
ТІЛШІ: Қазақстанға хош келдіңіздер! Ең алдымен, елімізге келгенсапарларыңыздың мақсатымен бөліссеңіздер.
Ли ФЭНЛИНЬ: Біз ресми делегация өкілдері емеспіз. Біз Қытайдың Сыртқы істер министрлігіне қарасты Сыртқы саяси-консультативтік комитетінің мүшелеріміз. Қазақстан елордасы – Астанаға осы елдің ғалымдары мен жоғары лауазымды азаматтарымен кездесіп, бүгінде қалыптасып отырған халықаралық жағдайлар және екіжақты байланыстар жөнінде ой-пікір алмасу үшін келдік.
ТІЛШІ: Қазақстан мен ҚХР ежелден көршілес жатқан елдер. Тиісінше қос мемлекет арасындағы достық байланыстар және ынтымақтастық қарым-қатынастардың тамыры да тереңде жатқаны сөзсіз. Екі елді жақындататын тарихи тамырластық жөнінде әңгіме өрбітсеңіздер…
Ли ФЭНЛИНЬ: Биылғы жыл – қос мемлекет үшін де айтарлықтай жыл. Айтарлықтай болатын себебі, Қазақстан мен ҚХР арасындағы дипломатиялық байланыстардың орнағанына 20 жыл толды. Ал негізінен алғанда, біздің елдеріміз сан ғасырлардан бері өзара тұрақты түрде байланыс орнатып келеді. Кеңес Одағы ыдырағаннан кейін Қазақстан өзінің Тәуелсіздік тізгінін қолына алды. Соған сәйкес, соңғы 20 жылдан бері біздің ынтымақтастығымыз тәуелсіз мемлекеттер арасындағы байланыс ретінде тұрақты түрде дамып отыр. Әрине, екі ел арасындағы дипломатиялық қарым-қатынастардың дамуында белгілі бір үдерістер, әртүрлі кезеңдер бар. Солардың ішінде ҚХР мен жас мемлекет – Қазақстанның жаңа жағдайларға байланысты қалыптасқан «адаптациялық үдерісін» айрықша атап өтуіміз керек.
Бұдан да басқа белгілі бір үдерістер бар. Бұл үдерістерге байланысты екі ел бір-бірін жақынырақ танып, екіжақты қарым-қатынасты болашақта қалай дамытуға болатынын да біле түседі. Менің ойымша, Қазақстан мен ҚХР-дың бүгінгі ынтымақтастығына қос тәуелсіз мемлекеттің «толық қалыптасқан қарым-қатынасы» деп баға беруге болатын секілді.
Мен Қазақстан басшысы Нұрсұлтан Назарбаевтың ел халқына арнаған Жолдауымен танысып шықтым. Бұл ретте мынаған көз жеткіздім: біздің елдердің алдында ортақ және ұқсас мақсаттар мен міндеттер тұр екен.
ТІЛШІ: Қос мемлекеттің саяси әріптестік байланысына бүгінгі өлшем тұрғысынан қандай баға берер едіңіздер?
Ли ФЭНЛИНЬ: Қытай мен Қазақстанның саяси әріптестік байланысы жоғары деңгейдегі өзара сенім өлшеміне сай құрылған. Біздің елдердің жоғары басшылары арасында тұрақты түрде байланыс орнап, өзара келіссөздер жүргізіліп келеді. Қос мемлекеттің ынтымақтастығы белгілі бір қалыпқа түсуімен, сондай-ақ жоғары дәрежеге көтерілген қарым-қатынас тетігінің іске қосылуымен ерекшеленеді.
ТІЛШІ: Тауар айналымы, сауда-экономикалық саладағы байланыстың бүгінгі даму деңгейіне қандай баға бересіз?
Ли ФЭНЛИНЬ: Екіжақты тауар айланымына келер болсақ, 20 жыл ішіндегі сауда және тауар айналымы көп есеге артты. Былтырғы жылы бұл көрсеткіш 30 млрд. АҚШ долларын құрады. Қазақстан – Қытайға көршілес жатқан ел. 20 жылдың ішінде Қазақстан барлық аспектілер бойынша жоғары жетістіктерге қол жеткізді. Қазақстан ТМД кеңістігі бойынша экономикасы Ресейден кейінгі мықты ел ретінде өз орнын айқындап үлгерді. Сол арқылы ол өзін тез дамып келе жатқан ел ретінде де танытуда. Ал бұл өз кезегінде Қазақстан мен Қытайдың көп жоспарлы және сан түрлі саладағы жан-жақты дамуы үшін де мықты экономикалық негіз қалайды.
Сауда-экономикалық байланыстар жөнінде айтатын болсам, мына мәселелерге айрықша тоқталар едім. Қазақстанда мынандай пікір-көзқарас кең тараған. Оның өзегі: «Қазақстан Қытайды шикізатпен қамтамасыз етіп отыр. Осыған байланысты Қазақстан Қытайға шикізат тасымалдайтын елге, яғни «шикізат шылауына» (сырьевой придаток) айналған» дегенге саяды. Осы орайда, мынадай сұрақ туындайды: яғни, «шикізат шылауы» дегеннің өзі нені білдіреді? Бұл ұғым колониалдық, яғни отарлық дәуірде пайда болған еді. Ал қазіргі таңда біз мүлдем басқа дәуірде, яғни экономикалық жаһандану дәуірінде өмір сүріп жатырмыз. Жаһандану дәуірі жағдайында интеграцияның сан түрлі үдерістері пайда болады. Ал интеграция үдерістері дегеніміз не? Бұл әр түрлі елдер өздерінің жеке қызығушылықтары мен мүдделеріне сәйкес, ерікті түрде түрлі институттар мен механизмдерді жүзеге асырады дегенді білдіреді. Оның негізгі мазмұны мынада: артықшылықтарды өзара толықтыру және байыту. Бір елде бірден барлығы болуы, барлығына бірдей иелік ету мүмкін емес. Әр елдің өз артықшылығы мен кемшілігі болады. Ал интеграция аясында түрлі елдер өзінде жоқты өзгенікімен толықтырып жатады, яғни өзара ықпалдастық әрекеттерге барады.
Әлемнің көптеген едерінің экономикалық даму үдерістеріне сәйкес, шикізат – ол байлық болып саналады. Негізінен алғанда, дүние жүзінде шикізаттық ресурстарға бай бірнеше ғана ел бар. Мәселен, Канада және Австралия. Бұл елдердің шикізаттық ресурстарының экспорты олардың жалпы экспортының басым бөлігін құрайды. Алайда, олар ешқашан да өздерін белгілі біреулердің «шикізат шылауы» деп санамаған.
Қазақстан экономикасының соңғы жылдардағы дамуы мына бір шындықты нықтай түседі: Қазақстан өзінің шикізаттық артықшылығы мен мүмкіндігін инновациялық экономиканың негізін қалау үшін пайдаланып отыр. Мұны Президент Назарбаевтың өзі айтқан болатын. Шикізаттық ресурстардың экспорты Қазақстан экономикасының дамуы үшін мықты материалдық негізге айналған. Сіздер аз ғана мерзім ішінде мүлдем жаңа қала, жаңа Астананы салдыңыздар. Ал бұл жобаны жүзеге асыру мықты экономикалық күш-қуатсыз, мықты экономикалық негізсіз мүмкін болмас еді. Сондықтан, Қазақстан, қазақ жұрты өзінде бар бай шикізат ресурстарымен мақтануы қажет деп ойлаймын.
ТІЛШІ: Қытай мен Қазақстанның гуманитарлық саладағы байланыстарының даму барысы қандай деңгейде? Қазақ тарихына қатысты құжаттардың басым бөлігі Қытайда сақталғаны белгілі. Бұған Қытай мұрағатынан Қазақ елінің мемлекеттік тарихы үшін айрықша маңызды көптеген құжат пен дерекнаманың табылып, зерттелуі дәлел бола алады. Осы жөнінде қандай ой қосар едіңіздер?
Ли ФЭНЛИНЬ: Қос халық арасындағы тарихи байланыс мың жылдан астам мерзімді артқа тастайды. Осыған сәйкес, Қытайдың көптеген ежелгі жазба дереккөздерінде қазақ халқының дамуына қатысты мәліметтер жазылған. Бұл бағытта да біздің елдеріміздің арасында жақсы байланыс орнаған. Менің білуімше, Қазақстан Шығыстану институтының ғалымдары Қытайға барып, біздегі мұрағатпен танысып шыққан. Осы сапардан кейін олар бірнеше еңбекті жарыққа шығарған. Яғни, Қазақстан ғалымдары Қытайдың ежелгі жазба мұраларында қазақ халқының тарихына қатысты деректердің бар екеніне көз жеткізген. Бұл – қазақ халқы мен қазақ ұлтының тарихы жайлы толық ақпарат алу үшін өте маңызды қадам. Сондықтан, мен бұл бағытта қос мемлекет арасында жақсы байланыс орнатылған, болашақта да бұл ынтымақтастық одан әрі дами береді деп ойлаймын.
ТІЛШІ: Қазақстан, Ресей Федерациясы және Беларусь мемлекеттері бірігіп құрған Кеден одағына және Біртұтас экономикалық кеңістікке қатысты не айтар едіңіздер?
Ли ФЭНЛИНЬ: Кеден одағы – өңірлік интеграция үдерістері пішіндерінің бірі деп айтар едім. Бұл орайда бізді, яғни Қытайды не қызықтырады? Қытай мен осы Одақ арасындағы байланысты қалай орнатқан дұрыс? Бұл сауалдарға жауап іздейтін болсақ, біз өзара сауданы осы «үштікпен» Бүкіләлемдік сауда ұйымы ережелеріне сәйкес дамытатын боламыз деп ойлаймын. Бұл, ең алдымен, кедендік баж салығы саласына қатысты ережелерге қатысты туындайтыны белгілі. Бізге Қазақстанның биылғы жылы Бүкіләлемдік сауда ұйымына мүшелікке енетіні де белгілі.
ТІЛШІ: Қазақстанның ядролық қауіпсіздік, жаппай қырып-жоятын қаруларға қарсы көтерген бастамаларына Қытай тарапының көзқарасы қандай?
Ли ФЭНЛИНЬ: Мен бірден айтайын, мұндай бастамалар өте-мөте қажет. Бұл бастаманы тек Қытай ғана емес, әлемнің көптеген елдері қолдап отыр. Сондықтан, Орталық Азия өңірінде «ядролық қарудан азат аймақ» құру идеясы – әлемдегі жалпыға ортақ ұстаным.
ТІЛШІ: Енді Сирияға қатысты бірер сауал қойғымыз келіп отыр. БҰҰ-ның Қауіпсіздік Кеңесі Сирияның президенті өз тағынан бас тартып, өзінің билік тізгінін оппоненттеріне беруіне қатысты арнайы қарар қабылдағысы келгені, алайда Ресей мен Қытай бұл мәселеге вето қойып, қарарды қабылдатпай тастағаны белгілі. Қытайдың бұл ұстанымын қалай түсіндірер едіңіздер?
Лу ЦЮТЯНЬ: Иә, Қытай БҰҰ Қауіпсіздік Кеңесінің қарарына вето қойды. Жақында ҚХР БҰҰ-ның бұл қарарына тағы да қарсы дауыс беріп, оған екінші мәрте вето қойды. Егер Қытай екі мәрте қарсы дауыс беретін болса, бұл ҚХР-дың үлкен жауапкершілік жүгін арқалаған ел екендігін айғақтайды. Бұл өз кезегінде Қытайдың сыртқы саясаттағы ұстанымдарын да байқатады. Ал бұл ұстанымдар бірінші кезекте мынаған саяды: Қытайдың сыртқы саясаты – өз алдына дербес және тәуелсіз саясат. Біз әрдайым БҰҰ-ның жарғысын қабылдаймыз және тиісті қағидаттарын ұстанамыз. Оның ішінде «өзге елдердің ішкі мәселелеріне араласпау керек» деген ұстанымын басшылыққа алғанды жөн санаймыз. Біз әлемнің кез келген елінің егемендігіне құрметпен қарауға шақырамыз.
Сириядағы жағдайға қатысты айтар болсам, біз бұл мәселеге әрдайым объективті және әділетті қағидат тұрғысынан келуді мақсат тұтамыз. Жақында Қытайдың БҰҰ-дағы Тұрақты өкілінің орынбасары Қытайдың БҰҰ Қауіпсіздік Кеңесінің қарарына неге қарсы дауыс бергені жөнінде ұзақ түсініктеме берді. Мен өз тарапымнан бұл түсініктемені былайша талдап, қорытып бере аламын: біз кез келген елдің режімін зорлық және артық күш көрсету, күштеу шаралары негізінде өзгертуге қарсымыз. Біз кез келген мемлекет халқының өз алдына дербес жасаған таңдауының құрметтелуін жақтаймыз. Басқаша сөзбен айтсақ, сол елдердің жұмыс істеп тұрған режімдерін өзгерту керек пе және оны қалай өзгерткен дұрыс деген сауалдар түйінін сол мемлекеттер халықтарының өздері дербес түрде және өз еркімен шешулері қажет деп санаймыз. Менің ойымша, қазіргі таңда Сирия үшін, оның болашағы үшін ең өзекті мәселе – ол артық күш көрсету шараларын тоқтату, бұдан кейінгі қантөгістің алдын алу, бейбіт тұрғындардың жағдайын ойлау үшін өзара келісімге келу, тез арада ортақ үнқатысу орнату.
Алайда, БҰҰ қарарына көз жүгірткенімізде, онда белгілі бір талаптар жазылғанын байқадық. Ол талап оппозицияға емес, тек Сирияның билігіне қарсы күш көрсетулерді тоқтату керек деген мазмұнға саяды екен. Сол себепті де мұндай күш көрсетулер әлі де жалғаса береді деп ойлаймын. Бір айта кетерлігі, әдетте БҰҰ қарарлары қабылданбас бұрын олар, ең алдымен, демократиялық пікірталастар мен кеңестерге өзек-негіз болады. Бірақ бұл жолғы қарарға келгенде кейбір елдердің осындай күш көрсету шараларының жүруіне өз дауыстарын беріп, осы ұстанымдарын алға тартқысы келгендері байқалды. Әрине, Қытай тарапы бұл мәселемен келісе алмайды, тиісінше, бұл пікірді де қолдай алмайды. Өзінің сөзінде Қытай тарапының өкілі Сирияның билігіне Сирия халқының үніне мұқият құлақ түруге шақырды. Біз Сирия оппозициясын инклюзивтік саяси үнқатысу орнатуға шақырамыз және осыны оппозициядан талап етеміз. Қытай үкіметі бұл мәселеге өзінің белсенді күш-жігерін жұмсап келеді.
Бұл ретте мен екі мысал келтіре аламын. Жақында Қытайдың Дипломатия қоғамдастығы Сирия оппозициясын келіссөз жүргізу мақсатында Қытайға шақырды. Екінші бір мысал, қазіргі таңда Қытайдың Сыртқы істер министрінің орынбасары Сирия жерінде жүр. Ол бұл елдің барлық тараптарымен байланыс орнатып, келіссөз жүргізуде. Осыған сәйкес, бүгінде Қытай мемлекеті Сириядағы күш көрсету мен қантөгісті тез арада тоқтатып, уақыт кешіктірмей саяси үнқатысу орнату қажет деген қағидатты ұстанып отыр.
Тағы бір атап өтерлігі, Қытай мемлекеті Сириядағы саяси жағдайды тұрақтандыру мақсатындағы Араб елдерінің көрсетіп отырған күш-жігеріне де құрметпен қарайды. Қытай тарапы Араб елдері алға тартқан арнайы жоба-жоспарлар аясында осы күрделі мәселенің түйінін шешу жолдарына жәрдемдесуге әзір және оған мүдделілік танытуда. Жалпы алғанда, Қытай қоғамы Сирияның айналасында қалыптасқан жағдайға айрықша алаңдаушылық танытып отыр.
ТІЛШІ: Бүгінде әлемдік-қаржы-экономикалық дағдарысының ықтималдығы жаһандық ауқымдағы ең бір өзекті мәселеге айналды. Алайда, бұл дағдарыс орын алған жағдайда жаһандық экономикаға тереңнен әсер ететін, оның құрылымын түпкілікті өзгертетін құбылыс па, әлде ол тек уақытша қиындық па? Бұған дейінгі экономикалық дағдарысты біраз ел еңсере алғандай болды. Ал қаржы дағдарысының ендігі, яғни екінші толқыны келген жағдайда ол әлем елдері экономикасына қаншалықты әсер етуі мүмкін?
Чжан ЮЙЯНЬ: Мен қаржы дағдарысына қарсы тұру, оған тосқауыл қою бүгінде жаһан елдері үшін басты мәселеге айналды деген пікірге қосыламын. Менің ойымша, қазіргі қаржы-экономикалық дағдарысты терең себептермен байланыстыруға болады. Олар, ең алдымен, капиталистік жүйемен және бүгінгі жалпы әлемдік архитектурамен өлшенеді. Әлемде бұрын да дағдарыс болған. Бұл ретте Мексикадағы, Азия елдеріндегі экономикалық дағдарысты мысалға келтіруге болады. Бірақ, бұл дағдарыстар негізінен қалыптасып келе жатқан нарығы бар экономикаларда туындады. Ал бүгінгі дағдарыстың себеп-салдары, тереңдігі мен ауқымдылығы өзгеше. Ол бірінші кезекте әлемнің жетекші экономикаларына әсерін тигізуде. Олар – АҚШ және Еуропа.
Кейбір азаматтар: «Қазіргі дағдарыс капитализм істен шыққандықтан туындап отыр. Бірақ ол, ең алдымен, корпоративтік деңгейде байқалуда. Басқаша айтсақ, басқарушылық тетігі дұрыс құрылмаған және бағытталмаған» деп есептейді. Бірақ, Қытай ғалымдарының басым көпшілігі бүгінде Батыстың жетекші экономикаларында туындаған дағдарыс тек корпоративтік деңгейге ғана байланысты емес, ол жалпы капиталистік жүйенің істен шыққандығымен байланысты болып отыр деген пікірді ұстануда. Біздің көз алдымыздан сан түрлі құрылымдық қарама-қайшылықтар мен проблемалар өтуде. Құрылымдық сипатқа ие мұндай қарама-қайшылықтар, біздің ойымызша, аз ғана уақыттың ішінде ретке келмейді. Оларды ретке келтіру үшін белгілі бір мерзім мен үдеріс қажет. Мәселен, 5 жылдан 10 жылға дейінгі уақыт керек.
Мен Батыста мынандай пікірлердің пайда болғанын да білемін. Ол пікірлер: «Қазіргідей дағдарыс жағдайында әлемге жаңа «Маркс» керек. Ол дүние жүзінде болып жатқан өзгерістер мен құбылыстарға түсініктеме беруі және Батысты дағдарыс құрсауынан алып шығуы керек» дегенге саяды. Ал бүгінгі экономикалық және қаржы дағдарыстарынан туындайтын қиындықтар мен оның салдарына тоқталар болсам, мынандай болжам айтар едім: біріншіден, әлемдік экономика төменгі немесе ортаңғы кезең өсіміне аяқ басады. Ал Еуропа экономикасына келсем, өткен тоқсанда Испанияда келеңсіз өсім орын алғанын байқадық. Көпшілік: «Егер екі тоқсан бойы Испанияда келеңсіз әрі жағымсыз өсім орын алатын болса, Испания рецессияға түседі» деген пікірлер айтып жүр. Сондықтан, осыған байланысты бүкіл Еуропа да рецессияға ұрынуы мүмкін деген болжамның өсе түскенін байқауға болады.
Әлемдік экономика өсімінің баяулауы мен тежелуіне қатысты жасалған сараптаманың бір нәтижесі мынадай: АҚШ-тағы, Еуропадағы дағдарыс аз ғана уақыттың ішінде ретке келмейді. Себебі, мұндай дағдарысты ретке келтіру үшін, бірінші кезекте, экономиканың өсімі қажет. Ал әлемдік экономиканың тежелуі мен баяулауы сондай-ақ халықтың жұмыспен қамтылуына да кері әсерін тигізуде. Соған байланысты бұл мәселе АҚШ пен Еуропа елдерінде өте жоғары деңгейде тұрақталып тұрады деп ойлаймын. Бюджет шығындарын азайтуға байланысты жұмыссыздық та көбеюде. Жұмыссыздықтың кеңінен етек алуына байланысты толқулар мен үрей-қорқыныштар да өрши түсуде. Ал мұның барлығы, түптеп келгенде, Еуропа елдеріндегі қоғамдық тұрақтылыққа өз әсерін тигізбей қоймайтыны анық. Экономика дамуының тежелуі мен баяулауы импортқа, оның ішінде Еуропаның импортына да өз салқынын тигізбей қоймайды. Импортқа деген сұраныс кемиді, соған сәйкес, импорттың көлемі де азаяды. Бұл өз кезегінде тауар айналымындағы қарама-қайшылықтарға әкеліп соғады. Яғни, қарама-қайшылық ұлғаяды, АҚШ-та ғана емес, Еуропада, сондай-ақ, жаңадан қалыптасып, дамып келе жатқан нарығы бар экономикаларда протекционизм (тамыр-таныстық) өсетін болады. Демек, әлемдік экономика өсімінің тежелуі – әлемдік экономикалық дағдарыстан туындайтын бірінші салдар болуы мүмкін.
Ал екінші салдар – әр түрлі елдердегі валюталық жүйе мен қаржылық-валюталық саясатқа байланысты туындауы мүмкін. Енді бір алаңдаушылық туғызатын мәселе – инфляция. Экономикалық дамуға жағдай жасап, дем беру үшін әлемнің көптеген елдерінде базалық ставкалар төмендетіліп отыр. Мәселен, Еуропадағы қысқа мерзімді базалық ставка шамамен 1 пайызды, АҚШ-та 0-ден 0,25 пайызға дейінгі аралықты, Жапонияда тіпті 0 пайызды құрап отыр. Сол себепті, базалық ставканың төменгі көрсеткіші инфляция өсіміне «дем бермей» қоймайды. Бұл, әсіресе, экономикалардың өсімі жеткілікті деңгейде байқалмай тұрған кезде көрініс береді. Ал инфляция өскен жағдайда, әлемдік экономика стагнацияға, яғни тоқырауға ұшырайтыны белгілі. Дамыған елдердегі экономикалық жағдайдың нашарлауы – бұл елдердің өз капиталдары мен активтерін дамушы елдерден және жаңадан қалыптасып келе жатқан нарығы бар экономикалардан шығаруға еріксіз мәжбүрлейді. Осының салдарынан біз бүгінде валюталар курсының күрт тұрақсыздануы мен өзгеруін көріп отырмыз. Дамыған экономикалардағы нашар ахуал, сөзсіз қор рыногы мен валюта рыногының күрт «шайқалуына» әкеліп соғады. Ал қор рыногындағы валюта курсының тұрақсыздануы әлемдік саудаға, инвестицияға және капиталдарды орналастыруға кері әсер ететіні сөзсіз.
Тағы бір маңызды мәселе шикізат өнімдерінің әлемдік бағасына байланысты туындап отыр. Бұл ретте, бірінші кезекте, қуат көздеріне қатысты айтуымыз қажет. Ал оны айтқан кезде ойға әуелі мұнай түсетіні белгілі. Ли Фэнлинь мырза Қытай мен Қазақстан арасындағы ынтымақтастық байланыстар туралы сөз қозғаған кезде энергетика мәселесіне айрықша назар аударып өтті. Себебі, Қытай газ бен мұнайдың ауқымды импортері болса, ал Қазақстан ауқымды энергия жеткізуші-экспортерлердің бірі екені белгілі. Ал энергия жеткізушілерге қатысты әлемдік бағаның тұрақсыздануы мен өзгеруіне байланысты белгілі бір болжам айту қиын деп ойлаймын. Жалпы, бұл жағдай, Лу Цютянь мырза айтқандай, Таяу Шығыстағы, Сириядағы және Иранның айналасындағы жағдайдың қалай өрбитініне байланысты болмақ.
Қаржы-экономикалық дағдарыстың екінші толқынына тоқталатын болсам, мынаны айтар едім: бүгінде Қытай мен Қазақстан, әсіресе, Қытай әлемдік экономикамен тығыз әрі жақын интеграцияланған. Сондықтан, әлемде орын алатын кез келген жағдай сөзсіз, Қытайға әсер етеді. Қытай экономикасының да, Қазақстан экономикасының да, яғни екі экономиканың да рецессияға енуі екіталай. Алайда, Қытайда да, Қазақстанда да өсім қарқыны қысқаруы әбден мүмкін деп ойлаймын.
ТІЛШІ: Салиқалы әңгімелеріңіз үшін рахмет. Табысты болыңыздар. Елдеріміз өзара достық, түсіністік және стратегиялық әріптестік негіздерінде халықтарымыздың игілігі үшін өсіп-өркендей берсін.
Әңгімелескен Ләйла ЕДІЛҚЫЗЫ.