Жақында Теңіз кенішінде болған жағдайға да осы жайт әсер етті. «Оқиға барлығымызға сабақ болуы керек, бұған қайта жол бермеуіміз қажет», деді Президент. Осы орайда мұнай-газ кешені саласындағы проблемалармен жұмыс барысында жиі бетпе-бет келіп жүргендіктен, өзіме мәлім біраз тұстарды ашып айтқым келеді.
Адам құқықтарының жалпыға бірдей декларациясының 23-бабында әр адамның құндылығы тең, еңбегі үшін қандай да бір кемсітусіз, тең еңбекақы алуына құқығы бар делінген. БҰҰ 1948 жылы бекіткен осы декларацияда, біріншіден, жалақы төлеуде кемсітушілікке жол берілмейтінін көрсетсе, екіншіден, әрбір жұмысшының жалақысы тек оның өзінің ғана емес, отбасының да лайықты өмір сүруіне жеткілікті болуы керек екені анық жазылған. Ал бізде мұнай-газ саласы компанияларындағы қазақстандық жұмысшыларға шетелдік әріптестері шекесінен қарап келді. Оның жөні де бар. Мысалы, 6-разрядты жергілікті оператордың бір күндік ставкасы 44 доллар болса, тура осындай разрядты шетелдік оператордың ставкасы 200 доллардан кем түспейді.
Неге доллармен есептеледі дейтін болсақ, мердігер компаниялар шетелдік компаниялардан келісімшарт бойынша жұмысшының жалақысын доллармен алады. Айтар болсақ, бір оператордың күндік ставкасы үшін компания 700 доллар алатын болса, шетелдік жұмысшыға соның ең кемінде 28,5% төлейді, ал жергілікті жұмысшы тек қана 6,2%-12%-на қанағат етеді. Айырмашылық жер мен көктей екенін осыдан аңғаруға болады. Жалақы төлеудегі теңсіздік, өзімен бірдей еңбек етіп жүрген әріптесінің еш себепсіз бірнеше есе артық жалақы алуы – жұмысшының компания әкімшілігіне ғана емес, жалпы әлеуметтік саясатқа, мемлекеттік органдарға деген наразылығын күшейтетін деструктивті фактор. Сондықтан Президенттің бұл мәселеге жете мән беруі дер кезінде көтерілген мәселе.
Салалық коэффицент әлеуметтік стандарттар қатарына енсе...
Жалпы, жұмысшылардың еңбек құқықтарының қорғалуында проблема өте көп, жалақы теңсіздігі соның біреуі ғана. Басқа да жайттарды ашып айтқым келеді. Салалық коэффициентті еңбек саласындағы ең төменгі әлеуметтік стандарттар қатарына енгізу керек. Әйтпесе көптеген жұмыс берушілер салалық коэффициентті кейде қолданса, кейде ол тек қана ауыр немесе зиянды еңбек жағдайларында қолданылады деген сылтаумен жалақыға енгізбеуде. Сондықтан саланың өзінің ауырлық деңгейіне байланысты енгізілген салалық коэффициенттер ең төменгі әлеуметтік стандарттар қатарында болуға тиіс.
Салалық коэффициенттерді салалық келісімдермен қабылдау дұрыс емес, ол Үкімет қаулысында белгіленуі керек. Үкіметтің 2008 жылғы 9 маусымдағы «Салалық арттырушы коэффициенттерді бекіту туралы» №548 қаулысының күшін 2015 жылғы 10 қыркүйектегі №762 Үкімет қаулысы жойды да, салалық арттырушы коэффициенттерді белгілеу жұмыс берушілер мен жұмысшылар арасындағы салалық келісіммен бекітілуге берілді. Мұның дұрыс емес екенін тәжірибе көрсетті, салалық коэффициенттер түсіп кетті. Жұмыс беруші компаниялар артық шығын шығарғысы келмейді, сөйтіп салаға лайықты коэффициент қоюға мүлдем мүдделі болмайды. Сондықтан мұнай мен газ саласында, қауіпті және аса қауіпті өндірістік нысандарда еңбек ететін жұмысшыларға еңбекақы төлеу мәселелерін жұмыс берушімен саудаға салмай, салалық коэффициенттер Үкімет қаулысымен белгіленуі керек деп есептеймін.
Еңбекақыны индекстеуді заңдастыратын кез жетті. 2007 жылғы тиісті кодексте жұмыс берушінің міндетіне жүктелген индекстеу 2015 жылғы Еңбек кодексі арқылы алынып тасталды. Міне, содан бері жұмысшылар еңбекақыны инфляция деңгейімен индекстеуді жұмыс берушіден талап етіп келеді. Бұл мәселе Еңбек кодексіне жұмыс берушінің міндеті ретінде енгізілмесе, жұмысшылар ұжымдық шарттармен, салалық келісіммен оған қол жеткізе алмайтынын өмір көрсетті.
Жалдамалы еңбек проблемасы
Жалдамалы еңбек жұмысшылардың құқықтарын аяққа таптап, оларды «құлмен» қатар қойып отыр десек түк те артық айтқанымыз емес. Яғни, кадрлық агенттіктер мұнай-газ өнеркәсібі кәсіпорындары үшін қызметкерлерді іріктегеннен кейін олармен тікелей еңбек шартын жасасады. Міне, осыған заң тұрғысынан тыйым салу керек. Себебі қызметкерлерге қолайлы еңбек жағдайын жасау, өндіріс орындары мен технологиялық процестерде жазатайым жағдайлардың алдын алу жұмыстарын жүргізу Еңбек кодексінің 23-бабы бойынша жұмыс берушіге міндеттелген. Ал ресми жұмыс беруші, яғни кадрлық агенттік жұмысшылардың қауіпсіз еңбек жағдайларын қамтамасыз ете алмайды. Себебі кадрлық агенттіктер қызметкерлердің еңбек құқықтарының сақталуын, еңбекті қорғау және техникалық қауіпсіздік стандарттарының сәйкестігін бақылай алмайды, мұнай-газ саласындағы қауіпті өндірістік нысандарға барып қадағалай да алмайды, оған тапсырыс беруші компания рұқсат та бермейді.
Тікелей компаниямен еңбек шартын жасаспай, кадрлық агенттік арқылы қызметке тұрған жұмысшылар тиесілі жалақысын, көптеген жеңілдіктер мен өтемақылардан айырылатынын айтпағанның өзінде, қызметтік міндеттері мен жұмыс берушінің тапсырмаларын орындау кезінде зиянды және қауіпті өндірістік факторлардың әсер ету салдарынан өндірістік жарақат алған жағдайда немесе кенеттен уланып денсаулығы нашарласа, уақытша немесе тұрақты мүгедектікке ұшырап немесе қайтыс болған жағдайда олардың құқықтары аяққа тапталуда. Сондықтан кадрлық агенттіктер мұнай-газ саласының кәсіпорындары үшін кадрларды іріктеумен ғана айналысуына тиіс, олардың қызметкерлермен еңбек шартын жасасуына тыйым салынуы қажет, жалдамалы еңбекке жол берілмеуі керек.
50-баптың 3-тармағы қолбайлау болды
Конституцияға қайшы келетін бұл норма Атырау, Маңғыстау облыстарындағы жұмысшылар үшін қолайсыздық тудырып, кәсіподақтардың оларды қорғауына мүлде мүмкіндік бермей отыр. Атап айтқанда, 50 баптың 1, 2-тармақтарына сай, еңбек шарты тараптардың келісімі бойынша бұзылуы мүмкін. Бір тарап бір тарапқа хабарлама жібереді, яғни, еңбек шарты тараптардың келісімі бойынша бұзылады. Бұл түсінікті. Ал осы баптың 3-тармағында «Еңбек шартында жұмыскермен келісім бойынша жұмыс берушінің осы баптың 2-тармағында белгіленген талаптарды сақтамай, өтемақы төлеумен еңбек шартын бұзу құқығы көзделуі мүмкін, оның мөлшері еңбек шартында айқындалады» деп көрсетілген. Бұл – жұмыс берушінің жұмысшымен еңбек шартын кез келген уақытта осы норма негізінде бұзып, оны болар-болмас өтемақы беріп жұмыстан шығарып тастауына мүмкіндік береді. Егер жұмысшы келіспесе, оған еңбек шартына әу баста енгізіліп қойылған тармақты көрсетеді. Ал қай жұмысшы еңбек шартының әрбір тармағын тәптіштеп оқиды?! Тіптен оқып, түсініп, келіспеген жағдайда да жұмысқа тұрар алдында еңбек шартымен келіспеу, оған қол қоймау жұмыстан қағылу деген сөз. Ендеше жұмысшыда еңбек шартына қол қоюдан басқа амал бар ма?!
Ресей Федерациясы, Беларусь, Өзбекстан т.б. көршілес республикалардың Еңбек кодекстерін зерттеп көріп, бірде-біреуінен осындай қитұрқы бапты таппадық. Ресей Федерациясының Еңбек кодексінде бұл баппен еңбек шартын бұзу тек қана екі жақ өзара келісімге ерікті түрде қол жеткізген жағдайда ғана мүмкін болатыны атап көрсетілген. Ресей Федерациясының Жоғарғы соты пленумының қаулысы да бұл баппен еңбек шартын бұзу үшін екі жақтың арасында қол жеткізілген келісімнің болуы міндетті екенін көрсетеді. Ал біздің мемлекетіміздің Жоғарғы соты Пленумының қаулысында Еңбек кодексінің 50-бабы 3-тармағы бойынша еңбек шарты бұзылса, егер бұл еңбек шартында қарастырылған болса, сот жұмыскерді бұрынғы жұмысына орналастырудан бас тартады деп көрсетілген. Сондықтан адамның еңбек ету бостандығы құқығын пайдалана отырып, орналасқан жұмысына, егер жұмыс беруші мекеме тарап кетпесе, штат қысқартылмаса немесе жұмыскер өзі еңбек тәртібін бұзған реттер болмаса, оны кез келген уақытта себепсіз, хабарлаусыз жұмыстан шығарып тастау туралы норманы Еңбек кодексінен мүлдем алып тастаған дұрыс. Біз бұл мәселені бұрын Президенті жанындағы Адам құқықтары жөніндегі комиссия өкілдерінің, Парламент депутаттарының алдына қойған болатынбыз, алайда шешімін таппай отыр.
Өндірістік нысандар аттестациядан өтуі тиіс
Еңбек кодексінің 183-бабына сәйкес, қолайлы еңбек жағдайын жасау үшін өндірістік нысандарды аттестациялау жұмыс берушінің аттестациялық комиссия құру туралы бұйрығының негізінде жүзеге асырылады. Алайда, осы бапта «меншік иелері, баланс ұстаушылар» деген сөздердің болмауы қауіпті өндірістік нысандарды меншік иелерінің аутсорсинг арқылы мердігерлерге беріп жіберуі еңбек қауіпсіздігін қорғауда қиындықтар тудыртып отыр.
Бүкіл әлемге танымал ірі өндіріс иелері «күкірт түйіршіктеу цехы», «күкірт құю цехы» сияқты қауіпті нысандарды мердігер ұйымдарға аутсорсинге береді де, өздері жұмыс беруші еместігін алға тартады. Ал мердігер (аутсорсинг) компаниялар бұл қауіпті нысандардың меншік иесі еместігін айтып, аттестациялаудан жалтарады. Сондықтан Еңбек кодексінің 183-бабының 1-тармағына «Өндірістік нысандарды еңбек жағдайларына аттестациялаудан өткізу меншік иелерінің (баланстық ұстаушылардың) міндетіне жатқызылатыны туралы» қосымшалар енгізілуі тиіс.
Жұмысшылардың демалу құқықтары бұзылуда
Бұрынғы Еңбек кодексіндегі жыл сайынғы ақылы еңбек демалысын вахта аралық тынығу кезеңінде бөліп беруге тыйым салатын талаптың қолданыстағы Еңбек кодексі арқылы алынып тасталуы көптеген жұмыс берушілерге компанияның қаржысын үнемдеп, жұмысшының кезекті еңбек демалысын алу құқығын бұзуға соқтырып отыр.
Кейбір кәсіпорын әкімшілігі жұмысшыларға «кезекті еңбек демалысыңды тек қана вахтааралық тынығу кезінде аласың» деп шарт қоюда. Соңғы жылдары өздерінің жұмыс вахтасында еңбек демалысына шығуға рұқсат сұрап жазған арыздары қанағаттандырылмаған соң, вахтааралық кезекті тынығу уақытын пайдаланып отырған жұмысшылар мүлдем еңбек демалысына шықпайтын болады. Бұл жұмысшылар құқықтарын бұзады. Себебі түнгі кезекпен жұмыс істеп, жұмыс режімдері бұзылып, вахтадан кейінгі қалпына келуіне арналған тынығу вахтасы тек қана тынығуға арналған. Тынығу вахтасы мен кезекті еңбек демалыстары мүлдем бөлек ұғымдар.
Ал кейбір компаниялар еңбек демалысы кестесін мүлдем сақтамай, жұмысшыларды кез келген уақытта кестеден бұрын демалысқа шығарып жіберу немесе кестеде көзделген уақытта жібермеу сияқты заңсыздықтарға жол беруде. Жұмысшының өз отбасымен, балаларымен тынығу, курорт, санаторийге бару, алдын ала броньдау, әуебилеттерді сатып алу сияқты әрекеттерінің бәрі зая кетіп, билеттерді кері тапсырып т.б. жолдармен демалысын дұрыс пайдалана алмау деректері кездеседі.
Еңбек дауы неге көбейді?
Еңбекақы төлеуде және қызметте жоғарылатуда кемсітушіліктер, қауіпті нысандардағы жұмысшыларға үстемақы төлемеу, еңбек демалысын дұрыс бермеу, Еңбек кодексінің 50-бабының 3-тармағын еңбек шартына енгізіп қойып, жұмысшыны «ашса алақанында, жұмса жұдырығында ұстау» әлеуметтік теңсіздік тудырып, ұлт араздығын қоздырып, тұрақсыздыққа әкеледі.
Ереуілдер неден пайда болады? Жұмысшылардың мұң-мұқтажын ешкім естімегеннен болады. Жұмыс беруші еңбекшілердің талабын естімеді немесе естігісі келмеді. Мұның бір себебі еңбек заңнамаларында ұжымдық еңбек дауларын шешудің процедуралары өте қиындатылғандықтан орын алады.
Еңбек кодексінің 164-бабының талабы бойынша жұмыскерлердің ұжымдық талаптары жалпы жиналыста қызметкерлердің жалпы санының кемінде үштен екісінің қатысуымен қалыптастырылады және бекітіледі. Жиналыс өткізу мүмкін болмаған кезде, жұмыскерлердің өкілді органының өзі ұсынған талаптарын қолдауға жұмыскерлердің кемінде үштен екісінің қолын жинап, өз шешімін бекітуге құқығы бар делінген. Осы тектес талап аталған кодекстің 171-бабы бойынша ереуілдер өткізу туралы шешімді қабылдау процесіне де қойылған. Алайда, үлкен өндіріс орындарында жұмысшылардың үштен екісінің қолын жинау іс жүзінде мүмкін емес жағдай. Бұл кедергілер де жұмысшылар талаптарының қаралмауына, шешілмей қалуына, сөйтіп әлеуметтік жағдайдың ушығуына соқтырады. Ендеше, жұмысшылардың қолын жинау мүмкін болмаған жағдайда жұмысшылардың сайланбалы өкілдеріне ұжымдық еңбек даулары мен ереуілдер туралы талаптарды өз шешімімен бекітуге мүмкіндік беру туралы өзгерістер енгізілуі керек.
Сонымен қатар Еңбек кодексінің 164-бабындағы жұмыскерлердің өкілдері жұмыс берушімен жұмыскерлер жиналыстарын өткізу регламентін, орнын, уақытын, жиналысқа қатысушылардың санын келісетіні туралы талапты алып тастау керек.
Жұмысшылардың ең жоғарғы органы – жиналыс (конференция) ұжымдық еңбек дауларын қарауда тәуелсіз болуы қажет. Жұмысшылар өздері өткізетін жиналыстың регламентін, жиналыс уақытын, қатысатындар санын т.б. мақұлдатуға міндетті болмауы тиіс. Себебі жұмысшылардың жиналуына ешбір мүдделі емес жұмыс беруші регламенттің әрбір тармағына қарсылық танытып, жиналысты өткізуге кедергі болуы мүмкін.
Ұжымдық еңбек дауларын қарау кезінде жұмыс берушінің еш қажетсіз кедергілер келтіруі жұмысшылардың негізді ренішін тудырады және лажсыздан ереуілге шығуына әкеліп соқтырады. Сондықтан ұжымдық еңбек дауларын қарау процедураларына өзгеріс енгізіп, оларды жеңілдету керек.
Қалай болғанда да, демократиялық, зайырлы, құқықтық және әлеуметтік мемлекет ретінде орныққан, ең қымбат қазынасы – адам және адамның өмірі, құқықтары мен бостандықтары деп жарияланған мемлекетте жұмысшылардың еңбек құқықтарына бейжай қарауға жол берілмей, олардың қорғалуына кепілдік берілуі тиіс.
Президент бастамасы аясында еңбек қатынастары саласындағы осы күрделі проблемаларды ортаға сала отырып, ол заң тұрғысында шешіледі деп сенеміз.
Салтанат РАХИМОВА,
«Қазақстандық мұнай-газ кешені салалық кәсіптік одағы» ҚБ Атырау облыстық филиалының төрағасы, заңгер, Атырау қалалық мәслихатының депутаты