Еліне еміренген, елдіктен еңселенген нар тұлғалы ақынның халықшылдығы әр өлең жолынан ұшырасады. Сырласы да, мұңдасы да – ел-жұрты. Соған иық сүйейді, соған сүйенеді, соны сүйеді, еліне бас иеді.
Ел, халық туралы өлеңдер бір сарынды емес. Бір-біріне жалғасқан, сабақтасқан салмақты ойлардың, жүрекжарды сүйіспеншілік сезімінің үйлесімді үндесуі.
Қайтер дейсің қара бастың толғағы,
Өтер-кетер, шаруа ғой қолдағы.
Абдырасақ арқа тірер айбының,
Асқар тауың күрсінбесе болғаны.
Көлеңкелі күндерде халқына мұң-сырын жаюға құштар ақын әлдекімдер сияқты қара бастың қамына алданып қалмайды. Арқа тірер айбыны, асқар тауы туған еліне арқа сүйейді. Ол күрсінбесе, қайғыланбаса екен деп тілейді.
Көп ойланып, аз күрсінген халқыма,
Қараймын да, қайраттанам, шыдаймын.
Халқын терең сүйген азаматы оның қасіретін де көре біледі. Халқын көп ойлауы да – ертеңгі елдігін, еркіндігін, ынтымақ, бірлігін болжап тұрғандай.
«Аз күрсіну» деген поэтикалық ұғымның астарында халық төзімділігі, шыдамдылығы, қиындық кездессе де, күйзеліп, күңіренбей, қайсарланып, қайраттанып, алдағы күннің жақсылығына ұмтылған өміршең, үміткер болмысы байқалады. «Көп ойлану» ұғымының тереңінде халықтың арманшылдығы да тұнып қалған.
(Ерікті елміз, бүлінбеген қорғаны,
Бәрімізге белгілі ғой ол жағы.)
Қайтер дейсің қара бастың толғағы,
Тек жұртымыз күрсінбесе болғаны.
Осы өлеңнің екі жолының жақшаға алынуы да бекер емес. Ерікті елдің билігі де, байлығы да басқаның қолында екенін астарлап меңзейді. Бодандық бұғауы дегенді іштен тынып, үнсіз астарлаған. Ақын жұртының қайғы-мұң кешпей, қатардан қалмай, өмір сүруіне тілектес. Ақын – ел азаматы, ел жүрегі, ел тірегі. Ұлы дарындар әр кез өзін осылай сезінген. Елінің күрескері, ары мен айбары, мерейі мен мақтанышы.
Туың қайда, туған елім?
Табынайын, ардақтай.
Жауың бар ма, туған елім?
Атылайын садақтай.
Өзінің көрген қорлығы, тартқан азабы аздай, өмірінің соңғы сәтіне дейін ел парызын, ел мүддесін ойлаудан тартынбайды. Тау тарланы тауына табынады. Толағайдай қуат алады. Туған еліне жау тисе, садақтай атылуға да әзір. Қай дәуірде де ақындар ел басына күн туып, жау шапқан қан майданда, қаруын қолға алып, жырымен демеу болып, ұлтының рухын көтерген, ерлерінің намысын жаныған, жеңіске жігерлендірген. Ақтамберді де, Қазтуған да, Шалкиіз де, Тәттіқара да, Үмбетей де, Махамбет те – міне осындай тарлан тұлғалар, батырлық болмыс иелері. Мұқағали да өзінің өткір үнімен сол күрескерлік, ерлік, батырлық, қайсарлық рухына батыл қосылды.
«Адамзаттың бәрін сүй, бауырым» деп асқақ азаматтық парасатымен пайымдау жасаған Абай үнін жаңғыртады.
Талай нөсер төгілер, болар жасын,
Алапат күн әйтеуір жол алмасын.
Мына нұрлы өмірге тірек болған,
Адамзаттың ұрпағы жоғалмасын!
Жер дүниенің тыныштығын, адамзаттың амандығын тілеуден туған ақ тілеу. Қазіргі күндерге, келешекке аманат, өсиеттей. Әлемде небір дауыл да, сел де, тасқын да, алапат апаттар да бірінен соң бірі болып жатыр. Табиғаттың тосын мінезі тыйылар емес. Бірақ сұм соғыс, қасірет, табиғат, апат зардабын шектірмесін, адамзат ұрпағы жоғалмай, жер бетінде тәтті тірлігін мәңгі жалғастырсын деген тілек қандай пәк! Ақ пейілден, ақ жүректен ақтарылған таза тілеу.
Ол жер бетінің гүлденіп, жайқалып, кереметтей түрленуін аңсайды. Арамтамақ, азғын, ақымақтарды ақылдылардың үйретіп, сезім мен сананың шаттыққа кенелер шағын күтеді.
Адамзатты мәңгі-бақи әлдилер,
Ақыр түбі ақыл менен парасат! – деген ғаламдық ғибратты ой қорытады. Қазіргі заманға да ақыл менен парасат ауадай қажеттілігі күн санап айқындалуда. Онсыз мынау әлемді зұлымдық пен жауыздық, арамдық пен азғындық билеп барады.
Басымды иіп, тіземді бүгіп тұрып,
Ажарымда айдындай шуақ тұнып.
Отанымды сүйемін күліп тұрып,
Отанымды сүйемін жылап тұрып.
«Ажарында айдындай шуақ тұнуы» – Отанға ұлы махаббаты, шексіз сүйіспеншілігі. Басын иіп, тізесін бүгіп тұрып, Отанының алдында тағзым етуі де азаматтық асыл қасиеті. Ол Отанын сүйді. Халқын сүйді. Отанының алдында басын иді. Отанға деген шынайы құрмет, адалдық, мейірім мен махаббат – ақын өлеңдерінің өміршең өзегі. Кеудедегі от жалынын, жыр жалынын Отанына арнады.
Мейлі, мені шығарсын шірік қылып,
Мейлі мені тастасын лақтырып.
Отанымды сүйемін күліп тұрып,
Отанымды сүйемін жылап тұрып.
Ақынға ең қымбаты – Отан. Отанға деген шексіз махаббаты жырда жасындай жарқырап тұр. Отанға деген сүйіспеншілігін еш жоғалтпады, көз жұмғанша сақтады.
«Отаным жат көрмесе екен» деп те мазасыздыққа беріледі. Сөйтеді де, өзін қайрап: «Қайсыбір пенделерге бола қапаланғаныммен, Отанға өкпелеуім бетсіздігім», деп тағдырының ауырлығына бола, Отанға реніш, өкпе артпайды. Отан – ақын жүрегіндей асқақ ұғым. Қасиетті ұғым. Ол оны өле-өлгенше жүрегінен өшірген жоқ. Ғажайып жырларында күндей жайнап, айдай шуақтанып тұр. Ешқашан сөнбейді!
Отан, одақ, достық, интернационализм туралы кеңестік кезеңде ақындар аз жырламады. Сол өлеңдерде құрғақ, мадақ, марапаттау, әсіреқызыл лепіру бар. Мұқағалидың «Отан» туралы өлеңі Отанның қадірін шын сезіндіретін, оны сүюдің ұлы күрескерлік мұрат екенін пайымдатады.
Семсері бол Отанның қынабында,
Сертке ұстаса, селт
етпей жалтылдаған.
Нағыз отансүйгіш, елім, жерім деген патриот келбеті көз алдыға келеді. Сертке ұстаған семсердей өткір болу, селт етпей жалтылдау – шынайы күрескерлік, патриоттық болмысты сездіреді.
Сүй, Отанды!
Шыныңмен сүйіп өт те.
Гүл боп қадал ойына, қырына да! – деп ақын жүректен толғанады. Гүл болып қадалу – елдің нағыз арқасүйер тірегі, қорғаны, қамқоры болу. Елді гүлдендіру, көркейту, бақытты өмірге кенелту, жайлы, жақсы тұрмысқа жеткізу жолында жан-тәнін аямаған асыл азамат келбеті. Отанды шын сүюдің асқақ мағынасын көкейге терең ұялатады. Біліміңмен, қабілетіңмен, қажырыңмен, ойыңмен, арман-мұратыңмен Отанға қызмет ет деген ұлағатты ой жалындаған. Осы қанатты қағида бүгінге де, ертеңге де керек.
«Ала жібін ешкімнің, баса көктеп, аттаман» деп ақын «Отаным, саған айтамын» толғауында тебірене ой толғай келе, өмірдегі арман, мұратын, ұстанымын білдіреді. Ақынның асыл мақсаты, берік мұраты, көңіл кредосы, жүрек алауы жырда жұлдыздай жарқырайды.
Мұқағали поэзиясын, күнделігін, прозасы мен естеліктерін саралап, сараптап, таным талқысында таразыласақ, оның адал өмір сүргені, ақындық өнерге ақ ниетін танытқаны, адамдарға ақжарқын көңілін сыйлағаны айқын аңғарылады. Ол тірлігінде ала жіпті аттамады, өнерде ешкімді алаламады, адамдарды, олардың еңбегі мен талантын аялады.
«Тиме, намысыма» өлеңі ақынның намыстылығын, намысқойлығын аңғартады. «Ерді намыс өлтіреді» деген халықтық қағиданы ойға нық түйген ақын намыстың туын көтерген өткен дәуірдегі ата-бабаларының рухына, өрлігіне сүйенеді.
Жақынынан, жауынан,
жолдастардан,
Ата-бабам намысын қорғап қалған.
Момын қазақ намысын жібермеген
Жоңғар, Шыңғыс, жөйт
пен қалмақтарға.
Мұнда жөйт сөзі орнында шүршіт тұруы керек сияқты. Өйткені қазақ халқы іргелес елдермен ұзақ жылдар шапқыншылық соғыстарға тайсалмай төтеп бергені аян. Ақынның ел, ұлт атынан сөйлеуі де заңды. Бұл ұлтшылдық көзқарас емес. Ұлтжандылық, ұлтты сүюден туған намыстың алауы. Кеңестік кезеңде қазақ халқын кемсіту, қорлау оқулықтардан бастап баспасөзде жиі орын алғанда, бұлағынан су ішіп, нанын жеп жүрген басқа ұлттардың кейбіреулері талай намысқа тиген. Сондайда ақын:
Сол қазақтың мен де бір жапырағы,
Арқасы бар, Алматы, Атырауы.
Ар-намысын аяққа таптатпайды,
Қашаннан да қазақтың топырағы, – деп қазақ жерінің кеңдігін медет тұтады да, батыл да байыпты байлам білдіреді. Кеңестік кездегі ұлтымызды төменшіктетіп, төбеден басып, еңсесін езгісі келген кердеңдеген келімсектердің кейбір ерсі қылықтарына осылай өткір жауап береді. Бәлкім осы өлеңдер 1986 жылғы желтоқсан оқиғасында жастардың ұлттық намысын маздатып,
сана-сезіміне ұшқын тастаған да болар. Өйткені 1976 жылдан бастап ақын кітаптары әр қазақтың қымбат та құнды қазынасына айналып кетті, әркім Мұқағали өлеңдерін іздеп жүріп оқыды.
Ұлтты сүю, Отанды сүю ақынның азаматтық, әлеуметтік лирикаларында біршоғыр. Мұқағалидың Отан, туған ел, атамекен жайлы өлеңдері көп ақындарға тән схематизмге, тақырыптық тар шеңберге, жалаң дидактикаға, ұраншылдық пен әсіреқызыл, әсірелеу, марапаттауларға ұрынбайды. Ақын халықпен емін-еркін сырласады, ақ көңілімен мұңдасады. Сол арқылы елін сүйетіндігін, мұң-азабына күйетіндігін танытады.
Өткеннен өнеге алу бар да, оның құндылықтары мен жақсылықтарын үлгілеп, бағалау да – зор ізгілік. Мұны таным-түйсігі терең, көкірек көзі көреген, өткеннен мол өріс алған, рухани кемелденген талант қана ұғынып, ұлағаттайды. Осынау жырдың заңды жалғасындай аса бір ризашылықпен жазылған «Бабаларым, рақмет сендерге» атты өлеңі М.Мақатаевтың биік ақындық талантын айқындайды.
Бабаларды құрметтеп бағалау – қазақ әдебиетінде байқалмаған үрдіс. Ақын алдымен бабалар қалдырған асыл қазыналарды, мәдени құндылықтарды екшеп, ерекшелейді.
Бабаларым, рақмет сендерге,
Балаларым болмасын деп көр кеуде,
Қобызыңмен қосып ән мен тіл бердің,
Өмірге мен мылқау болып енгенде.
Бабаларым, рақмет сендерге!
Жыраулардың жазбай кеткен
жырларын,
Арулардың айтпай кеткен сырларын,
Қорқытыңның қорқынышты
мұң-зарын,
Қобызыңның шанағынан тыңдадым.
Сонау дәуірлерде күңіренте тартқан қобыздағы қоңыр күйлерімен бірге әні мен тілін де бағалайды. Бабалар ұрпақтары өнерсіз қалмасын, яғни көр кеуде болмасын деп осыны мұра етіп қалдырғанына ризашылық танытады. Қасиетті қыл қобыздың атасы Қорқыт жайлы білетінін әрі көне қобыз шанағына өткен заманның мұң, зарын, арман-аңсарын жеткізген күйлерін тыңдағанын тебіреніспен еске алады. Жыраулардың жазбай кеткен жырларын, яғни елі, жері жайлы ой-толғаныстарын, арулардың ашпаған сырын, яғни махаббат хикаяттарын қобыз сарынына қосып жырлағанын да құрметтейді.
Құлазыған сенің құла түздерің,
He білмеген, не көрмеген, ізгі елім.
Жазылмаған тарихымның
жолдарын,
Ауызекі аңызыңнан іздедім.
Осылайша, ойды халықтың ежелгі әдеби мұраларына аударады. Құлазыған құла түз тұнған тарих беттерін ауызекі ақындардан іздеуі де ғылыми білімділігін, халқымыздың тарихына, мол ауыз әдебиетіне жете қанықтығын аңғартады. Осынау өлеңнен бүгінгі елімізде жүргізіліп жатқан «Рухани мұра» мұраттарымен үндестік сеземіз. Әдетте тарихымызды, даңқты қайраткерлерімізді зерттеуде сол дәуірден қалған, бүгінге ауызша жеткен аңыз-әңгімелер мен тарихи жырлар, толғаулардан сол кезеңдегі басты тарихи оқиғалардың тынысын сезіндік, ұлы қолбасшы, батыр бабаларымыздың ерлік өнегесімен қуаттандық. Ақынға бұл өлеңді жазуға атақты ғалым Ә.Марғұлан еңбектерін оқу әсер етті ме екен? Тіпті көне әдеби мұраларды қолдау арқылы М.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институты ғалымдары әзірлеген 100 томдық «Бабалар сөзін» болжап кеткендей көрінеді. Осынау ұлттық баға жеткізгісіз байлығымыз халқымыздың сөз өнерінің әлемде жоғары тұратынын аңғартады. Сөйтсек, мұнымыз да аз екен. Өлеңді оқығанда ақын көргенділігі тағы да алдымыздан шығады.
Мен білмеймін.
Басыңа әлде орнап бақ,
Шаһар салып, жасадың ба
жаннат-бақ.
...Әлдеқалай тасқа түскен таңбаны
Табынамын, тарихымдай ардақтап.
Әрине, басына бақ орнап, даңқы дүбірлеген дәуірлерде бейбіт өмір бақытына бөленген бабаларымыз небір шаһарлар салған. Дәл Иран бағындай болмаса да жаннат бақ жасағанын тарихшыларымыз жаңа дәлел, дәйектермен анықтап жүр. Мұқағали көріпкел тасқа түскен таңбаларды тарихындай ардақтап табынумен бүгінгі уақытта кең көлемде жүргізіліп жатқан «Мәңгілік мұра» мемлекеттік бағдарламасына нұсқап тұрғандай. Қазіргі уақытта тастағы таңбалар, жазулар, суреттер арқылы тарихшылар тарихымызды жаңа зерттеу, дерек, дәйектермен түгендеп, толықтыруда.
Ақын тарих тереңіне ойды тарта келе, ұлттық құндылықтарымызды қастерлеп, қасиеттейді.
Сыр ашпайды сенің құла түздерің,
Сыр ашпайды тау-тастағы іздерің.
Сенің бүкіл болмысыңның тағдырын,
Домбыраңның пернесінен іздедім.
Іздедім де, сәттерімде, түңілген,
Тастап кеткен аңызыңа жүгінгем.
Жүгінгем де, қайта туғам, тірілгем:
Тарихымды жазудамын бүгін мен,
Бабаларым, сенің Ана тіліңмен!
Құлазыған қу далаң, тау-тастағы қоныс мекенің, іздерің де тарихтан сыр ашпайды. Сенің бүкіл тарихи тағдырың, болмыс-бітімің, тіршілік, тынысың домбыраның пернесінде деген тағылымды тұжырым түйеді.
Мұқағали – терең білімді ақын. Үнемі ізденген, ізденгенін көкірек қазынасына сақтаған. Домбыра арқылы сонау замандардан халқының небір басынан кешкен аласапыран тарихи оқиғалары, бабаларымыздың ерлік істері мен даналық өнегелері, дәстүр-салттары дәріптеліп бүгінге жеткенін зерек зердемен зейінге зерделеген. Осынау жырларды оқыған сәтте «Мәңгілік мұра», «Рухани жаңғыру» бағдарламаларымен тығыз сабақтастық табамыз.
...Менің мына қайта туған күнімде,
Сөйле, оркестр, дүрілде бір, дүрілде!
Сөйле, Моцарт, менің Ана тілімде,
Сөйле, Данте, менің Ана тілімде.
Кеңес өкіметі кезінде ұлт тарихын шынайы жазу қатаң идеологиялық заңдылықта мүмкін болмады. Фольклорлық мұралар жарияланбады. Ақын ел тарихын, өткен заман болмысын домбыраның пернесінен іздеуі аздай, енді ұрпаққа қалдырған небір аңыз-әңгімелерінен, жыр-толғауларынан іздеуді, соған жүгінуді ұсынуы тәуелсіздік талаптарымен үндеседі.
Домбыра, қобыз сарындарымен сақталған әрі тастағы таңбалар, жазулармен жеткен аңыз-қисса, жырларда жалғасқан, тарихқа жүгінумен елдігіміздің қайта тірілгенін паш етеді.
Мұқағали ұлы ғой, ұлы. Ұлылығын қалай мойындамайсың. Осынау жолды оқып отырғанда, дәл бір тәуелсіздікті болжап, білгендей, «сәл мызғып алып», бүгін қатарымызға қосылып ақсия күліп, алшаңдай басып келгендей-ақ.
«Бабалар сөзінде» қаншама құнды аңыз-әңгіме бар. Біздің фольклорымыздың байлығын оқып, танысқанда кеудені мақтаныш кернейді. 100 том қай елде бар екен. Жоқ болса, әлем ғалымдарына сөз өнерінің байлығымен қазақтар ең алдында тұрғанын дәлелдейік. Оған кедергі не? Тіл ме? Даламыз қандай кең, байтақ болса, ой-танымымыз да сондай кең, сондай шалқар, керемет. Мұны сезіндіретін бай да берекелі тіліміз бар. Мұқағали сәуегей кезінде қазақ тілінің қандай қиянат, қорлық көргенін жақсы біледі. Ғаламат поэзиясында ғажайып тіліміздің байлығы мен құндылығын, білімділігі мен ілімділігін, Абай, Мұхтар ғұламадай айшықтап айғақтап кетті емес пе?! Ал Мұқағали «тарихымызды жазудамын бәрін мен, бабаларымның Ана тілінде!» деп қалай шаттана жар салады. Апыр-ау, Мұқағали өмір сүрген кезеңде тарихымыз Кеңестік саясат құрсауында, коммунистік идеологияның қатаң, қатал шартымен жұп-жұқа жазылған еді ғой. Енді міне, бабаларымыз тілінде, ақын мақтанышпен айшықтап көрсеткендей, Ана тілімізде жазылуда.
Ақын ана тілі дегенде ойын ағыл-тегіл ақтарады. Соңғы шумақта ана тіліміздің дана, баба тіліміздің өріс, өркенін өнегелеп тұрғаны да анық. Көреген көңіл туған тіліміздің түптің түбінде мемлекеттік мәртебе аларын сезгендей. «Мына менің қайта туған күнімде» деп ақын болашақты болжап, өзінің екінші өмірінің ел егемендігімен, тәуелсіздігімен ұласатынын қалай сезініп, түйсінген!Оркестрді ана тілінде сөйлетіп, дүрілдеп ұлы дүбір дүрмегінде дүбірлеп қосылуына тілеулестік танытады. Бұрын облыстарды айтпағанда, жалғыз Құрманғазы атындағы халық-аспаптар оркестрі болса, бүгіндері «Отырар сазы», басқа да камералық, симфониялық оркестрлер халқымыздың ұлы мұраларын, күйлерін дүниеге дүбірлетуде. Моцарт пен Дантені ана тілінде сөйлетуі де – ұлт тілінің абыройын асыру. Өзі де бірінің «Реквиемінен» жан дүние толғанысын тоғыстырса, Италия классигінің «Құдіретті комедиясын» ана тілінде сәтті аударды. Әрине, Моцарт шығармалары ұлттық оркестрлеріміздің репертуарынан берік орын алса, Данте және күллі дүние таланттарының туындылары ана тілімізде кеңінен тәржімалануда. Бұл да – тәуелсіздіктің жемісі. Қалай десек те, көреген Мұқағали Ана тілін бас әріппен көрсету арқылы еліміздегі ең басты, ең бірінші тіл екенін әрі туған тілімізді түлетіп, ұлттық құндылықтарымызды жаһанға жарқырата көрсетіп, терең танытуға баршамызды міндеттеп отыр. Көзі тірісінде Ана тілінің байлығы мен берекесіне кенелген ақын қазақ тілінің ғаламдық ғажап тіл екенін ұлы шығармаларында, тағылымды аудармаларында да дәлелдеп көрсетті.
«Күй қалса ғой» өлеңінде халық арасындағы ісмер, шебер, ағаштан небір бұйым жасап шыққан әрі домбырашы Ахмет шалды бейнелейді. Сексенге келіп өмірден өткен қарияның өнеріне құрмет сезімдерін білдіре келіп: «Күй қалса ғой артында бұзылмайды, Ескірмейді, тозбайды, сызылмайды», деп домбырашылық қабілетін ұрпақтарының жалғастыруына тілеулестік танытады. Ақын қазақтың күй өнеріне аса зор сүйіспеншілігін білдірді, халық барда, ұрпақ барда мәңгілік үзілмей, үздіксіз өркендей беретініне сенімді. Осы жырды оқып отырғанда бүгінгі «Рухани жаңғыру» бағдарламасын болжап, білгендей, ұлттық күй өнеріміздің қадірін арттыруға жанашырлығын да байқатады.
Әнуар Тарақов,
Әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-дың филология және әлем тілдері факультетінің профессоры, ф.ғ.д.