Халықты тұрғын үймен қамтамасыз ету мәселесі белең алып тұрған бұл күнде үлестік құрылыс саласын реттеудің өзектілігі расымен де арта түсті. Жаңа жылжымайтын мүлікке сұраныс артқан сайын тұрғын үй сегментіндегі заңды айналып өтетін жосықсыз ұсыныстар да көбейген.
Қалалардағы жаппай үдеріс жұртшылықтың жайлы да қолайлы баспанаға көбірек ден қоятынын көрсетеді. Тұрғындар негізінен мектеп пен балабақшадан, емхана мен сауда үйінен қол созым жерге қоныстанғысы келеді. Әдетте көппәтерлі тұрғын үй кешендері осындай ыңғайлы ортада менмұндалап тұратыны белгілі. Сол үшін де баспаналы болуды армандайтын әрбір азамат пәтер сатып алудың оңтайлы тетіктерін талдап-таразылауға асығады. Бірі үй алуға жылдар бойы қаражат жинаса, енді бірі несие рәсімдейді. Бұл ретте баспана мәселесін үй құрылысына үлестік қатысу тәсілі арқылы шешу ел тұрғындары арасында кеңінен тараған. Бұл схема бойынша баға дайын жылжымайтын мүлікке қарағанда біршама қолжетімді. Құрылыс кезеңіндегі тұрғын үй мен дайын нысан арасындағы айырмашылық ‒ орташа есеппен 20-30%. Дегенмен тартымды баға параметріне қарамастан, құрылыстың қазаншұңқыры қазылған сәттен бастап, яғни «қазба сатысындағы» үйге қаражат салудың көлеңкелі тұстары басым.
Осындай жағдайда елімізде үлескерлерді қорғауға көмектесетін бірқатар маңызды шарттар, үлеске инвестиция салуға мүмкіндік беретін құқықтық негіздер қарастырылған. Әрбір әлеуетті үлескер құрылыс салушының қаражатты әкімдіктің рұқсатын немесе «Қазақстан тұрғын үй компаниясы» АҚ-ның кепілдемесін алғаннан кейін ғана жинай алатынын, мұндай талап «Тұрғын үй құрылысына үлестік қатысу туралы» заңда көрсетілгенін білуге тиіс. Егер жобаға банк қатысса немесе үйдің қаңқасы болса, әкімдіктің рұқсаты беріледі. Сонымен қатар сатып алушымен бекітілген типтік пішіндегі тұрғын үй құрылысына үлестік қатысу туралы шарт (ҮҚШ) жасалуға міндетті. Бұдан өзге, қала тұрғындарын ақпараттандыру және заңның бұзылуына жол бермеу мақсатында әкімдіктің ресми ресурстарында және БАҚ-та үлескерлердің ақшасын қабылдауға құқығы жоқ құрылыс салушылардың «қара тізімі» жүйелі түрде жарияланып тұрады.
Бүгінде іс жүзінде заңнамалық шеңберден тыс жұмыс істейтін компаниялар кездеседі. Әсіресе, үлестік құрылыс нарығында мұндайлар көп. Кейбір компаниялар брондау келісімдерін жасау, алдын ала сатып алу-сату, инвестициялау және тағы басқа заңсыз жолмен үлескерлерден қаражат тартады. Сондай-ақ құқықтық тетіктерді айналып өтіп, сатып алушылардың ақшасын тартудың тағы бір жолы – құрылыс салушымен үлестес жеке тұлғалар қатысатын тұрғын үй құрылыс кооперативтері. Бәсекелестікті қорғау және дамыту агенттігінің мәліметінше, үлестік құрылыс нысандарының жартысына жуығы бұлыңғыр схемалар бойынша сатылуда. Оларға: алдын ала сатып алу-сату, ниет, бірлескен инвестициялау, тұрғын үй кооперативі үлескерлері туралы, бірлескен инвестициялау, брондау деген сияқты толып жатқан шарттар жатады. Көптеген жосықсыз құрылыс салушылар заңда көзделген шарттың орнына осындай түрлі жасырын шарттар ойлап тауып, үлескерлерді ашық алдауға барады. Мұндай жағдайда сатып алушының автоматты түрде ақшасыз және баспанасыз қалу қаупі артады. Сонымен қатар күмәнді құжаттар көбіне құрылыс салушылардың пайдасына басымдық берумен жасалады. Бұл құрылыстың сапасыз атқарылуына әкеледі. Сондықтан жосықсыз компаниялардың қармағына түсіп қалмау үшін сезік тудыратын мәмілелерге сақтықпен қараған жөн. Өйткені олар құрылыс салушының міндеттемелерді орындайтынына кепілдік бермейді.
Кейінгі екі жылда Астанада тұрғын үй құрылысына қатысты 20 қылмыстық іс тіркеліп, 16 адам сотталды. Олар 30 млрд теңгеден астам шығын келтірген. 300-ден астам компания заңсыз алымдар үшін 250 млн теңге айыппұлға әкімшілік жауаптылыққа тартылды. Сонымен қатар қазір елімізде 44 үй салынып аяқталып қалды. Олардың көпшілігі елордада (16 тұрғын үй) және мемлекет есебінен қаржыландырылуда. Тек Астанада заңсыз салынған 76 құрылыс нысанының жұмысы тоқтатылды. Қала аумағында рұқсат құжаттары жоқ 96 нысанның құрылысы жүргізілген. Көппәтерлі тұрғын үй кешені нысандарын өз бетінше салу мәселесі жөніндегі жұмыс тобы заңсыз құрылыс салу фактілерін анықтап қана қоймай, рұқсат құжаттары жоқ құрылыс салушыларға жан-жақты көмек көрсетеді. Осылайша, 96 нысанның 20-сы құрылыс жүргізуіне қажетті рұқсат құжаттарын толықтай алды. Көппәтерлі тұрғын үй кешендері құрылысының жаңа нысандары рұқсат құжаттарынсыз жүріп жатқаны анықталар болса, бұл нысандар өз бетінше салынып жатқан құрылыс деп танылып, бұзылады. Жақында Алматыда заңсыз салынып жатқан тағы 3-тұрғын үй кешені табылды. Қала құрылысын бақылау басқармасының мәліметінше, тұрғын үй кешендерінің құрылысқа қажетті толық құжаттары жоқ. 3 қабатқа дейінгі тұрғын үйлер үшін үлескерлерден қаражат тартуға рұқсат талап етілмейтін қолданыстағы заңнаманы пайдаланып, жосықсыз құрылыс салушылар жылжымайтын мүлік сатып алушы адамдарды жаңылыстыруда. Қазір азаматтардың заңсыз тұрғын үй кешендерінен пәтер алу фактілері анықталып жатыр. Бүгінде республика бойынша 634 нысан салынып жатса, олардың бәрі бірдей жыл аяғына дейін сақталады деп сеніммен айту қиын.
Қалыптасып отырған жағдай жаңа жылжымайтын мүлікті сатып алу үдерісін заңнамалық ресімдеуде әлі де кемшін тұстардан арыла алмай келе жатқандығымызды көрсетеді. Мысалы, 2000-жылдардың басында жылжымайтын мүлік нарығына салаға еш қатысы жоқ тұлғалар ағылды. Шарттардың заңды құрылымы әртүрлі нұсқадағы сатып алу-сату немесе аралас азаматтық-құқықтық шарттарға ұқсас келді. Бұл ретте ірі ойыншылар шағын жер учаскелерін (Мәселен, Алматыдағы Әл-Фараби даңғылының бойы) сатып алып, кейін оларды біріктіргені, жер учаскесінің мақсатын өзгертіп, пәтерлерді сату жөніндегі шарттарды әзірлеу үшін заң фирмаларын тартқаны белгілі. Ол кездері тау бөктері мен рекреациялық аймақтарда құрылыс жүргізуге, нүктелі құрылысқа іс жүзінде тыйым салынбады немесе ол байқалмады. Ол ол ма, пәтерлерді салу мен сату шарттарына: құрылыс үдерісі батыстың ең үздік сапа стандарттарымен реттелетіні туралы ереже енгізілді, пәтерлердің тұрғын үй алаңын көше жағынан сыртқы қабырғалардың беткейлері мен ішкі қабырғалардың көлденең қимасының ортасынан есептеу тұжырымдамасы жасалды, көптеген шартқа «бірінші әрлеу» тұжырымдамасы қосылып, өз басқарушы компанияларының қызметтерін таңу жүргізілді. Алайда таңдаулы жылжымайтын мүлікті салу мен сатудағы ірі ойыншылар оны сатып алушылардың қаржылық мүмкіндіктері өздерінен ешбір кем түспейтінін есепке алмады. Нәтижесінде, бұл элиталық жылжымайтын мүлікті сатып алушылардың көптеген ұжымдық сот үдерістерінің басталуына әкелді. Бұл бір жағынан тұрғын үй құрылысына үлестік қатысу туралы заңнаманы әзірлеу мен дамытуға түрткі болды. Қалталылар жаға жыртысып жатқанда қарапайым жұрт та қарап қалмады. Құрылыстың қыр-сырынан бейхабар топтардың арбауына түсіп алданған салымшылар жаппай шағымдана бастады. Әдетте құрылыс салушы пәтерді салу мен пайдалануға беру үшін үлескердің барынша көп қаражатын қарпып қалуға тырысса, үлескер мүмкіндігінше аз ақшаға сапалы және жайлы пәтер алуға ұмтылады. Сөйтіп, әзірлеушінің шамадан тыс тәбеті мен үлескердің тым үнемшілдігі қарама-қайшы кеп жатады.
Көппәтерлі тұрғын үйлердің құрылысы ‒ техникалық жағынан өте күрделі үдеріс. Мәселен, құрылыс салушыға нысаналы мақсаттағы жер учаскесі тиесілі болуға тиіс. Оған бірқатар зерттеулер жүргізіледі, тапсырыс берілгеннен кейін жоба жан-жақты сарапталады. Құрылыс салушы не оның мердігері білікті құрылысшылар штаты мен құрылыс-монтаж техникасы паркіне ие болуы керек. Техникалық және қаржылық ауыртпалықтар ескерілуі қажет. Айталық, дамыған елдерде құрылыс фирмалары тек өз қаражатына немесе коммерциялық банктердегі қарызға алынған ақшаға иек арта алады. Қатаң бақылау мен озық заңнама аясында жұмыс істейді. Сонымен қатар оларда көппәтерлі тұрғын үй құрылысын санаулы, бірақ білікті компаниялар жүргізеді. Осы ретте «әркім өз ісімен айналысқаны жөн» деген қағиданың қаншалықты дұрыс айтылғанына тағы да көз жеткіземіз. Жыл сайын тұрғын үй құрылысына үлестік қатысу туралы заңды бұзған құрылыс салушылардың әрекеттерінен баспанасын күтіп жүрген 15 мыңға жуық үлескер зардап шегеді. Ал мұндай жауапсыз, ортаңқол құрылыс салушыларға қарастырылған жауапкершілік болмашы ғана. Мемлекеттік органдардың да тиісті тексеру жүргізуге өкілеттігі аз. Бұл жерде заңды жаппай бұзу мәселесін шешу заңды сақтайтын құрылысшылар үшін жеңілдіктер аясын кеңейтуге көмектеседі. Аталған мәселелерден шығатын қорытынды ‒ тұрғын үй құрылысындағы үлескерлік құрылыс сегменті әлі даму үстінде. Және бұл жетілу белгілі бір эволюциялық жолдан өтуді қажет етуі мүмкін.
Сөз орайында айта кететін жайт, 1992-2000 жылдары елімізде бой көтерген ғимараттардың денін Түркиядан осында жұмыс істеп, табыс табуға келген түрік жұмысшылары тұрғызғаны мәлім. Осы ретте ақпан айында Түркияда болған жантүршігерлік зілзаланы еске қалсақ, көп нәрсеге басқа қырынан қарауға тура келеді. Ендеше, «Алматыда түрік фирмалары салған нысандар қаншалықты берік?» деген заңды сұрақ туады.
Пәтер сатып аларда абай болыңыз!
Салынып жатқан жаңа үйден пәтер сатып алу – тиімділігімен қоса, тәуекелі бар іс. Осыған байланысты құрылыстың заңдылығын қалай тексеруге болады? Жосықсыз құрылыс салушылар мен алаяқтық схемалардан қалай қорғану керек? Осы өзекті сауалдарға Қазақстан құрылысшылар қауымдастығы жауап берді.
– Қандай тұрғын үй тұрғызушыны сенімді деп санауға болады?
– Бұл жерде тұрғын үй тұрғызушылардың нарықтағы тәжірибесіне назар аудару қажет. Мәселе компанияның нарықта қаншалықты ұзақ болғанына және оның сәтті аяқталған жобалары көптігіне байланысты. Тұрғын үй тұрғызушының беделін саралау үшін алдымен интернеттегі бұқаралық ақпарат құралдары мен ресурстарға мониторинг жүргізу қажет. Компанияның құрылған күнін және оның құрылыспен қанша уақыттан бері айналысатынын, салынған, пайдалануға берілген нысандардың санын тікелей компанияның веб-сайтынан немесе басқа маркетплейстерден білуге болады. Әрине, аяқталмаған нысандар, тапсыру мен пайдалануға беру мерзімдерінің сақталмауы және шарттық міндеттемелердің әртүрлі бұзушылықтары туралы ақпаратты табу қиынырақ, дегенмен мәліметке қол жеткізу әбден мүмкін.
Сондай-ақ нысанның құнын байыптау қажет. Елімізде тұрғын үйдің бір шаршы метрінің өзіндік құны шамамен 260-тан 280 мың теңгеге дейін. Бұл ретте сейсмикалық қауіпті аумақтардағы өңірлерде құрылыстың өзіндік құны едәуір жоғары және шамамен 330-380 мыңды құрайды, яғни тұрғын үй кешеніндегі пәтерлерді сату кезіндегі құны кем болмауға тиіс. Алайда жылжымайтын мүлік нарығында бір шаршы метрге 160 мың теңгеден басталатын көптеген ұсынысты көруге болады. Құрылыс бизнесі айтарлықтай шығындарды талап етеді және қолайсыз факторлардың әсеріне ұшырайды. Сондықтан құрылыс тұрғызушының объектінің құнын төмендетуі оның сенімділігі туралы ойлануға себеп болады. Барлық міндеттемелерді орындай алу үшін құрылыс салушы экономикалық тұрғыдан төмен бағамен мәмілелер жасай алмайды. Сондықтан пәтерді арзан бағамен сатып алу болашақта көптеген қиындықтар тудыруы мүмкін.
Тағы бір маңызды аспект ‒ ашықтық. Сатып алушылардың бірінші қажеттілігі – құрылыс үдерісіне қатысты құжаттамамен танысу. Ендеше құрылыс тұрғызушының бұдан бас тартуға құқығы жоқ. Егер құрылыс компаниясы сұралған құжаттарды ұсынуға келіспесе, бұл – тағы да құрылыс салушының адалдығына күмән тудыратын жайт.
– Құрылыстың заңдылығын қалай тексеруге болады? Оны білу үшін қандай құжаттарды зерттеу керек?
– Салынып жатқан тұрғын үй кешенінен пәтер сатып алмас бұрын, ең алдымен үлескерлер құрылыс тұрғызушының бірқатар рұқсат құжаттамасының бар-жоғына көз жеткізуі керек. Бұлар – жұмыс жобасының мемлекеттік сараптамасы, үлескерлердің ақшасын тартуға рұқсат, «Қазақтан тұрғын үй компаниясы» АҚ-мен (ҚТК) жасалған кепілдік шарты, мемлекеттік тіркеуді (қайта тіркеуді) растайтын анықтама, уәкілетті компанияның жер учаскесіне тиісті құқығын растайтын құжат, құрылыс салушы іске асырған көппәтерлі тұрғын үй (КТҮ) құрылыс жобалары, құрылысқа болжанатын КТҮ құрылыс нысаны туралы ақпарат. Құрылыс нысаны туралы деректер жиынтығына сондай-ақ: құрылыс-монтаждау жұмыстарының басталғаны туралы хабарлама, ЖСҚ-ға сәйкес объектінің орналасқан жері мен сипаттамасы, оның аяқталу мерзімі туралы мәліметтер, мердігер (бас мердігер) туралы негізгі мәліметтер, оның ішінде осы саладағы атауы, жұмыс тәжірибесі, лицензиясының болуы, мердігер (бас мердігер) ретінде әрекет еткен пайдалануға берілген құрылыс объектілері туралы ақпарат кіреді.
Әрбір үлескер Тұрғын үй құрылысына үлестік қатысу туралы заңның 22-бабына сәйкес тұрғын үй тұрғызушыдан құжаттар тізбесін талап етуге құқылы. Компания заңда белгіленген ақпаратты жартылай не дәйексіз ұсынған жағдайда үлескер уәкілетті органға, сондай-ақ тұрғын үй құрылысына үлестік қатысу туралы шартты жарамсыз деп тану туралы талап-арызбен сотқа жүгінуге құқылы.
Егер құрылыс салушы құжаттарды ұсынбаса ше? Жосықсыз құрылыс салушыны қалай тануға болады?
Қажетті құжаттарды беруден бас тартатын құрылыс салушыдан пәтер сатып алмаған жөн. Тиісті құжатты ұсынудан жалтару құрылыс компаниясының сенімділігіне күмән келтіреді. Сонымен бірге кейін көп проблема тудыруы мүмкін. Әкімдіктер жариялайтын жылжымайтын мүлікті сатуға құқығы жоқ құрылыс салушылар тізімінде болуы, құрылысқа рұқсат құжаттарының болмауы/ұсынылмауы, брондау, инвестициялау шарттарын, шарттардың алдын ала және өзге де нысандарын жасасу, пәтерлердің төмен құны сияқты белгілердің кем дегенде біреуі байқалса, мұндай құрылыс салушыдан жылжымайтын мүлік сатып алуға әрекеттенбеген жөн.
– Тұрғын үй тұрғызушы туралы мәліметті қайдан алуға болады? Тұрғын үй тұрғызушының проблемалық объектілері немесе сот істері туралы ақпаратты қалай тексеруге болады?
– Үлескерлердің ақшасын тартуға рұқсат беру туралы ақпарат ҚТК сайтында «Үлескерлер үшін» бөлімінде орналасқан.
Проблемалық объектілердің болуы және объектілерді тапсыру мерзімдерінің бұзылуы туралы ақпаратты әлеуметтік желілерде және интернет желісінің кеңістігінде ақпаратты мониторингтеу арқылы табуға, сондай-ақ форумдардағы пікірлерді оқуға болады. Әлеуметтік желілерде компания жүзеге асырған тұрғын үй кешендері тұрғындарының топтары бар. Көбінесе онда тұрғындардың шынайы, модерацияланбаған пікірлерін оқып, тұрғын үй тұрғызушының үйлеріндегі нақты өмір сапасы туралы білуге мүмкіндік бар.
– Шартта тәуекелдерден қорғану үшін үлескерге қандай жайттарға назар аудару керек?
– Тұрғын үй құрылысына үлестік қатысу шарты жасалуы керек. Брондау шарты, инвестициялау шарты, алдын ала шарт және басқалары сияқты шарт нысандарын қолдану заңнамада көзделмеген және автоматты түрде жарамсыз деп танылады.
Үлестік қатысу шарты (ҮҚШ) әкімдікте есепке қойылған сәттен бастап жарамды болып саналады. Әрбір шарт бойынша шарттың есептік жазбасы туралы үзінді көшірме беріледі. (https://adilet.zan.kz/rus/docs/V1600014311)
ҮҚШ туралы шарттың мазмұнына мұқият ден қойып, оның ҚР ұлттық экономика министрінің белгіленген бұйрығына сәйкес болуын қадағалау қажет. (https://adilet.zan.kz/rus/docs/V1600014185)