Жеке тұлғалар банкроттығы басталғалы бері азаматтардан 70 мың өтініш келіп түсіпті. Өтініштер алты ай бойы қарастырылып, нәтижесінде 6 400 адам банкрот деп танылды. Олардың жалпы берешек сомасы – 9 млрд теңге. Алты мыңнан аса адамның 645-і атаулы әлеуметтік көмек алушылар екен. Алдағы уақытта заңға бірқатар өзгеріс енгізілмек.
Заң талаптары жеңілдейді
Қаржы вице-министрі Ержан Біржановтың айтуынша, банкроттық рәсімін қолдану мүмкіндіктері кеңейтіледі.
«Жекелеген борышкерлер заңнамалық кедергілердің салдарынан банкроттық рәсімін кеңінен қолдана алмай отыр. Қазір заңнамалық өзгерістер дайындап жатырмыз. Ол өзгерістердің қатарында біріншіден, соттан тыс банкроттыққа жататын қаржы ұйымдарының тізбесін кеңейту бар. Екіншіден, азаматтар қосымша құжаттарды қоса беру міндетінен босатылып, қажет мәліметтерді тиісті ұйымдардың дерекқорынан алу көзделген. Төлем қабілеттілігін қалпына келтіру жоспары бекітілгеннен кейін борышкердің шетелге шығуына тыйымды алып тастау да жоспарланып отыр. Барлық өзгеріс жеке тұлғалардың құқығын қорғап, мүмкіндігін ұлғайтуға және осы үдеріске басқа да азаматтардың арыздарын қабылдауға мүмкіндік береді. Қазір қайтарылған арыздарды алты айдың ішінде қайта қарауға болады. Сондықтан заңнамалық өзгерістерден кейін қайтарылған арыздар бойынша қайта жүгінуге болады», деді вице-министр.
Оның айтуынша, банкрот деп тануға өтініш берген азаматтардың көбі өз қарыз сомасын білмейді.
«Банкроттық үдерісін іске асыру кезінде байқағанымыз, көп азаматтар өзінің қарыз сомаларын толыққанды білмейді немесе арыздарда дұрыс көрсетпейді. Мысалы, Атырау қаласының тұрғыны өзінде 8 млрд теңге қарыз бар деп арызында көрсеткен. Бірақ біз барлық қаржы ұйымдарынан мәлімет жинағанда нақты қарызы 1 млн 380 мың теңге болды. Қызылорда облысының тұрғыны өзінің қарызын 1 300 теңге деп көрсетті. Қаржы ұйымдарының деректеріне жүгінсек, шын мәнінде, қарызы 1 млн 100 теңге екен. Сондықтан деректердің қайшылығын болдырмау үшін болашақта арыз бергенде нақты соманы көрсетпей, деректерді мемлекеттік несие бюросынан жинай аламыз. Сондай өзгерістер енгізгелі жатырмыз», деп бөлісті спикер.
Банкроттықты мақұлдамауға не себеп?
Азаматтар тарапынан «банкроттыққа қатысты өтініштеріміз қабылданбай жатыр» деген сыңайдағы шағым да аз емес. Мемлекеттік кірістер комитеті Берешекпен және дәрменсіз борышкерлермен жұмыс басқармасы басшысының орынбасары Меруерт Сисембаеваның айтуынша, Мемлекеттік кірістер комитеті өтінім берушінің талаптарға сай немесе сай еместігін алдымен Бірінші несие бюросының ақпаратына сүйене отырып мақұлдайды.
«Соттан тыс банкроттық рәсіміне тек 12 ай бойы қарызы төленбеген азаматтар қатыса алады. Қарыз сомасы 1 600 АЕК-тен асып кететін азаматтардың өтінімдері қабылданбайды. Мұндай критерийге сәйкес келмейтін арнайы топтар бар. Мысалы, азамат банк алдындағы берешегін бес жылдан аса уақыт бойы төлей алмаған жағдайда оған қатысты 1600 АЕК ережесі қолданылмайды. Бүгінде ол – 5 млн 520 мың теңге. Ал егер азамат атаулы әлеуметтік көмек алатын болса, онда 12 айға да қарамаймыз. Тиісінше, өтінім беруші соңғы 6 ай ішінде атаулы әлеуметтік көмекті алғанын растауға міндетті. Сонымен қатар басым бөлігінде мүлік анықталып жатыр, ол – пәтер, автокөлік және заңды тұлғалардағы үлестер. Жұбайының атындағы мүліктер де тексеріледі – олардың қай кезде некелескені және ол мүліктерді қай кезде сатып алғаны мұқият тексеріледі», дейді Меруерт Сисембаева.
Ауыл шаруашылығы министрлігінің деректеріне сәйкес, азаматтардың атында ауылшаруашылық жануарларының бар екені де анықталып жатыр екен.
«Бас тартуға себеп болған тағы бір жағдай – қаржы ұйымдарымен бірлесіп борышты реттеуді дәлелдейтін құжаттардың болғандығы. Ол құжаттар – азаматтың «менің қарызымды қайта құрылымдауды немесе қайта қаржыландыруды сұраймыз» деп өтінім білдірген арызы және банктің оған қатысты қандай да бір жауабы. Бұл мәселе банкке және микроқаржы ұйымына қатысты», деп түсіндіреді Мемлекеттік кірістер комитетінің өкілі.
Банкрот атанғанға дейін де, кейін де арнайы қаржылық мониторинг жүргізіледі. Заң жүзінде қаржылық мониторингтің екі түрі бар.
«Бірі – борышкерге қатысты рәсім жүргізіліп жатқан кездегі мониторинг. Екіншісі – банкрот деп танылғаннан кейінгі үш жыл ішінде жүргізілетін мониторинг. Біріншісі бойынша алты ай ішінде қаржылық мониторинг жасалып, азаматтың мүлкі бар-жоғы, ақшалай қаражатының бар немесе жоқ екендігі (бұл жерде әңгіме мың, екі мың теңге туралы емес, банктік шоттарында жалпы несие берешегінің 30 пайызы көлемінде ақшалай қаражатының бар екендігі анықталады) тексеріледі. Бүгінгі күнге дейін 7673 адам бойынша қаржылық мониторингтің бірінші кезеңі жүргізілді. Әрі қарай бұл деректер өкілетті органға жолданады», дейді.
Қазірге дейін 224 адамда мүлік бар екені және екінші деңгейлі банктердегі есепшоттарында қомақты қаражат бар екені анықталған. Егер есепшоттағы ақшасы банкроттыққа ұсынылып отырған қарыз сомасының 30 пайызынан асып кеткен жағдайда өкілетті орган бұл деректі себеп етіп, банкроттық рәсімін тоқтатуға құқылы.
«Рәсімді бастап қойып, бірақ қайтадан бас тартып жатқан мысалдар да бар. Заң бойынша бұған да мүмкіндік қарастырылған. Арызданып, рәсімді тоқтату – азаматтың еркіндегі шаруа. Тиісінше мұндай арызды борышкердің өзі ғана емес, кредитор да бере алады. Бүгінде 296 азамат бойынша рәсім тоқтатылған. Басым бөлігінде азаматтар өздері бас тартқан, алайда кредиторлардың да шағымданған негіздері бар. Көп жағдайда өкілетті органдар азаматтың ішінара несие сомасын төлегенін растайтын деректерді тауып, банкроттықты тоқтатып жатыр», деді Меруерт Сисембаева.
Қай өңірлер белсенді?
Мемлекеттік кірістер комитеті өкілінің айтуынша, жеке тұлғалардың банкроттығы туралы заң қабылданғаннан кейін қаржы институттары да тәртіпті бола бастады.
«Бұрын банктер адамды мүлде тыңдамайтын. Қазір «енді реттемесек, ертеңгі күні банкроттыққа тапсырып жіберер» деп реттеп жатыр. Тіпті клиентке ескертпей-ақ, біржақты тәртіппен реттеп жатқан жағдайлар да кездеседі. Яғни олар сондай жолмен клиентпен жаңа келісімшарт жасайды да, несиені жаңа рәсімделген секілді етіп қояды. Мұндай жағдайда тұтынушы өз несиесі бойынша банкроттық рәсіміне жүгіне алмай қалады. Әрине, заң – жаңа, сондықтан оны жүзеге асыру шеңберінде түрлі кедергілер туындап жатыр. Оны біз қаржы ұйымдарының дұрыс емес әрекеттері салдарынан деп айта аламыз», дейді Меруерт Сисембаева.
Қаржы министрлігінің ақпараты бойынша, сот банкроттығына және төлем қабілетін қалпына келтіруге 1200-ден аса азамат жүгінген.
Ең көп банкрот атанған азаматы бар өңірлер көшін Алматы облысы (801 адам), Жамбыл облысы (677 адам) және Алматы қаласы (606 адам) бастайды. Ең аз банкрот деп танылған адамдар Ұлытау (41), Солтүстік Қазақстан (114) және Батыс Қазақстан (127) облыстарында тұрады.
Жеке тұлғалардың банкроттығы туралы заңның мүмкіншілігін пайдаланып, банкрот деп танылған азаматтардың 58 пайызы – ер-азаматтар, 42 пайызы – әйелдер. «Ең жасы жоғары банкрот деп танылған азамат – 79 жастағы қария Қызылорда облысында тұрады. Ең жасы 20 жастағы Алматы облысының тұрғыны.
Айта кетейік, 2022 жылы 30 желтоқсанда «Қазақстан Республикасы азаматтарының төлем қабілеттілігін қалпына келтіру және банкроттығы туралы» заңға қол қойылды. Заң 1 қаңтарда ресми түрде жарияланды. 3 наурыздан аталған Заң бойынша банкроттық туралы өтініш қабылдау басталды.
Азаматтардың көбі соттан тыс банкроттық процедурасын қолай көріп жатыр. Сол арқылы банк, микроқаржы ұйымдары және коллекторлық агенттіктер алдындағы борышынан құтылу мүмкіндігі пайда болады. Азаматтар өтінішті Халыққа қызмет көрсету орталығы (ХҚКО), электронды үкімет порталы (eGov.kz.), e-Salyq Azamat және eGov Mobile мобильді қосымшалары арқылы бере алады.
Банкроттық талаптары
Жеке тұлға банкроттығының үш түрлі нұсқасы бар. Олар – соттан тыс банкроттық, сот банкроттығы және төлем қабілетін қалпына келтіру процедурасы.
Соттан тыс банкроттық жағдайында банк, микроқаржы ұйымдары және коллекторлық агенттіктер алдындағы берешектер өтеледі. Шарты:
Қарыз көлемі 5,5 млн теңгеден (1 600 АЕК) аспауға тиіс; Соңғы 12 ай бойы төленбеген болуға тиіс; Жекеменшігінде ешқандай мүлік болмауы керек; Банкпен займды қандай да бір реттеу жасалмаған болуы керек;Сот банкроттығы қарыз көлемі 1 600 АЕК-тен (5,5 млн теңгеден) асатын қарыздар бойынша жүргізіледі. Сот банкроттығының басты мақсаты – өтінім беруші азаматтың мүлік массасы есебінен кредиторлардың талабын мейлінше максималды түрде қанағаттандыру. Егер борышкердің жалғыз тұрғын үйі кепілде тұрған болса, онда кредитор оны сот шешімімен алып қоя алады. Ал егер баспана кепілде тұрмаса, кредитор оған үміт ете алмайды. Қалған өтелмеген сома борышкерде сенімсіздік белгілері (мүлікті немесе ол туралы мәліметтерді жасыру, жалған ақпарат беру және т.б.) болмаған жағдайда есептен шығаруға жатады.
Үшінші мүмкіндік – төлем қабілетін қалпына келтіру процедурасы. Оның шарты бойынша азамат қарызын 5 жылға дейін бөліп төлеу ережесімен жеңілдете алады. Мұның нәтижесінде борышкерге «банкрот» мәртебесі берілмейді, сәйкесінше банкрот болған азаматтарға қатысты туындайтын зардаптарға ұшырамайды.