Таяу Шығыс әлемнің ең мазасыз аймағына, дәлірек айтқанда, Араб әлемі көпжақты шиеленістер мен экстремистік белсенділіктің негізгі ошағына айналып отырғаны белгілі. Мұсылман әлемінің белгілі бөлігін тұрақсыздық жайлап, дін атаулыға мүлдем жат зорлық-зомбылық, терроризм, қантөгіс, әлеуметтік әділетсіздік сияқты жағымсыз жайттар белең алды. Бұдан да зоры, дініміздің атын жамылып, мұсылман халықтардың сан ғасырлық дәстүрлі ислами мәдениетіне жат, әртүрлі астыртын мақсаттарға қызмет ететін трансұлттық экстремистік ағымдар күшейіп, шартарапқа таралып, ықпалды күштерге айналды.
Осы орайда мұсылман әлемінде, әсіресе араб елдерінде дәстүрлі емес, деструктивті ағымдар қалыптасуының тарихи және әлеуметтік-психологиялық негіздерін, идеологиялық сипатын анықтап, аталған мәселелердің шешімінде мемлекетпен бірге қоғамның әлеуетті рөлі туралы ойлану қажет. Осы ретте бізді діни экстремизмнен ең көп зардап шеккен араб елдерінің ойшылдары мен мамандарының пікірлері қызықтырады.
ТАРИХИ СЕБЕПТЕР. Араб елдерінде экстремизмнің таралуы аймақтың соңғы бір жарым ғасырлық тарихымен, Еуропаның саяси ықпалымен, тәуелсіздіктің алғашқы кезеңімен, әсіресе, 1950-1980-жылдардағы тұрақсыздық факторларымен (Палестина қақтығысы, «Қырғи қабақ» соғыс) байланысты болды. Османлы империясы ыдырағаннан бері араб мемлекеттілігінің концептуалды мәселелері аймақтың күн тәртібінен түскен емес.
Тәуелсіздік алған араб елдері қоғамында сыртқы күштер мен отаршылдыққа қарсы төңкерісшіл идеялар, әсіресе пан-араб ұлтшылдығы күшейді. Отаршылдыққа реакция ретінде исламшылдық та дами берді. Таяу Шығыста қалыптасқан геосаяси ахуалға байланысты араб-мұсылман мемлекеттерінде әскери элиталардың рөлі артып, социализмнен кейін исламизм сияқты трансұлттық идеологиялардың таралуына қолайлы жағдай қалыптасты. Араб-израиль соғыстары нәтижесінде араб ұлтшылдығы идеологиясы тығырыққа тіреліп, қоғамның басым бөлігі араб социализмінен көңілі қалып, жылдам түрде қайта исламдана бастады. Халықтың елеулі бөлігінің исламдануымен қатар, исламизм идеялары да кең таралды.
Биполярлық тепе-теңдікті сақтау мақсатында социализмнің таралуына тосқауыл болатын қарсы күш ретінде әсіре діншіл, радикалды қозғалыстарға әртүрлі күштер тарапынан арнайы қолдау көрсетілді. Осындай әртүрлі тоталитарлық идеологиялардың, сондай-ақ, араб елдеріндегі мемлекет пен қоғам қатынастарының ықпалымен араб әлемі әркелкіленіп, ыдыраңқы сипат алды (Mehran Kamrava).
Кейбір мемлекеттерде әскери диктатура орнап, әсіре діни қозғалыстардың қызметіне қатаң тыйым салынды. Шектен тыс қысым көрген діни қозғалыстар жабық жағдайда дамып, саяси күн тәртібі жетілдірілді, өзара ықпалдасып, біріге бастады. Аймақтағы геосаяси және әскери қақтығыстардың әсерімен діни экстремистік қозғалыстардың бір бөлігі радикалданып, жихад идеясы (радикалды исламизм) төңірегіне топтасты, екінші бөлігі демократия жолымен саясилана (саяси исламизм) бастады. Осы жағдайда аймақта саяси мақсатты көздейтін «Талибан», «Хамас», «Хезболла» және тағы басқа исламизм идеологиясын ұстанатын қозғалыстар қалыптасты.
Бұған қоса, аймақта саяси мақсатқа жетуде радикалды жолды таңдаған терроризм кең таралды. Такфири, харижи, радикалды сәләфи «ілімдерін» ұстанатын исламшыл немесе жихадшыл топтар көбейді. Әртүрлі күштер арасындағы конфессияаралық қақтығыстар себепті аймақтағы елдер жік-жікке бөлініп, қоғамды берекесіздік пен тұрақсыздық жайлады.
«Әл-Қаида» сияқты қиратқыш әлеуеті шексіз террорлық ұйымдардың сахнаға шығуымен дүниежүзілік терроризмге қарсы күресудің жаңа дәуірі басталды. Терроризм араб әлемімен қатар, Азия және Африканың әртүрлі аймақтарында таралуда.
Араб елдерінде саяси исламның даму тарихында бірнеше серпіліс кезеңі болды. Исламшыл қозғалыстар 1980-2005-жылдарда Судан, Газа мен Алжирде, ал соңғы жылдарда Тунис, Ливия, Марокко, Мысыр, Сирия, Йемен, Йорданияда белсенді болды. Кейбір саяси партиялар құрылып, «Мұсылман бауырлар» мен сәләфилер саясатқа араласты. 2015 жыл саяси күн тәртібі бар исламшыл қозғалыстар үшін бетбұрысты кезең болды. Олар соңғы жылдары ислам әлемінде жиілеп кеткен қанды террор оқиғаларының ықпалымен қоғам мен мемлекеттен бұрынғыдай қолдау таба алмай, қызметіне шектеу қойылып, саясаттан шеттетіле бастады.
Таяу Шығыс аймағындағы сыртқы күштердің геосаяси текетіресі, ашық айтқанда, Ауғанстан, Ирак, Ливия елдеріне жасалған әскери интервенциялар, Сириядағы гибридтік соғыс «Әл-Қаида», «ДАИШ» (Қазақстанда тыйым салынған) сияқты террорлық ұйымдардың жұмылып, ықпалдасуына алып келді. Мемлекеттілік дәстүрлері күшті бірнеше араб елінің (Ливия, Ирак, Сирия) ұлттық қауіпсіздігіне жойқын залал келтіріліп, тікелей ыдырау қаупі төніп, есесіне экстремистер күшейіп кетті. Сириядағы халықаралық шиеленіс дүниежүзілік терроризмнің басты таралу ошағына айналды.
ЭКОНОМИКАЛЫҚ СЕБЕПТЕР. Араб әлемінде экстремистік идеологиялардың қолдау табуына әлеуметтік-экономикалық себептердің әсері зор. 1960-1970-жылдардан бастап радикалды исламизмнің қалыптасуына әлеуметтік әділетсіздік, жемқорлық, шексіз билік, жұмыссыздық, кедейлік, азық-түлік тапшылығы, демографиялық ахуал, тиісті реформалардың кешіктірілуі сияқты факторлар да ықпал етті. 2007 жылы басталған дүниежүзілік қаржы дағдарысының әсерімен орын алған 2011 жылғы «Араб көктемі» оқиғалары бірінші кезекте әлеуметтік сипатта өрбігені мәлім.
ҚОҒАМДЫҚ-ПСИХОЛОГИЯЛЫҚ АСТАРЛАРЫ. Ислам қоғамындағы маңызды үрдістердің, араб әлеміндегі мемлекеттілік дағдарыстың, қоғамның бір бөлігінің радикалдануының әлеуметтік-психологиялық түп негіздерін жақсы түсіну қажет. Мұсылман қоғамында діннің рөлі қандай болуы тиіс деген мәселе төңірегіндегі пікірталас әлі де жалғасып келеді. Исламшыл идеологияларды ұстанатын топтар бастапқыда өздерін саясаттан алыс ұстағанымен, әртүрлі саяси факторлардың ықпалымен қоғамнан гөрі мемлекетке көбірек мән бере бастады. Себебі, көп қысым көрген кейбір әсіре діни қозғалыстар жағдайды түбегейлі өзгертудің жолдарын іздеп, нәтижесінде билікке ұмтылатын болды. Мемлекет пен бұқара халықты өзгертудің ыңғайлы тәсілі ретінде «жоғарыдан төменге» қағидасын қабылдай бастады.
Негізі, соңғы бір ғасырда пайда болған исламизмді мұсылман өркениетінің жалғасы деу қиын. Керісінше, біз көріп отырған исламшылдық соңғы саяси өзгерістер мен жаңа заманға реакция ретінде пайда болды деуге негіз бар. «Мемлекет» ұғымы араб елдері үшін бас қатыратын негізгі мәселелердің бірі екені рас. Араб тарихшысы Башир Нафидің пікірінше, исламизм араб елдеріндегі мемлекеттік дағдарыста мардымды шешім таба алмады. Өйткені, ислам тарихында болған мемлекет ұғымы қазіргі орталықтандырылған, көптеген салаларды қамтитын Еуропа үлгісіндегі мемлекеттен бірқатар сипаттары бойынша бөлек болғандықтан, салыстыруға келмейді. Ал саяси күн тәртібі бар діншіл топтар осы тарихи факторды есепке алмағандықтан, қазіргі кең ауқымды мемлекет ұғымын қате түсінеді. Яғни, ислам тарихындағы саяси тәжірибе қазіргі мемлекеттіліктен басқаша болды. Ислам тарихында XIX ғасырға дейін мемлекет діннің жауапкершілік жүгін көтерген жоқ.
Мемлекеттің заңдылығы исламмен байланысты болса да, бұл тұрғыда мемлекет билігі шектеулі болып, көбінесе қауіпсіздік пен әкімшілік мәселелермен айналысты. Ал қазіргі әсіре діншілдер мемлекетті исламдандырғысы келеді. Осы жағынан радикалды исламизм жаңа мемлекеттіліктің пайда болуына реакция ретінде де қалыптасты. Осы арада мемлекеттің исламмен байланысы қандай болуы керек деген орынды сауал туындайды. Башир Нафи діннің негізі мемлекет емес, жамағат, яғни қоғам дейді.
Исламистік қозғалыстар бойынша маман М.М. Әш-Шанқитидің ойынша, исламшылдар қоғамның емес, белгілі бір топтың мүддесін көздейтін ұйымдар болып қалыптасуда. Исламизм біркелкілікке, тоталитаризмге бейім болғандықтан, көпдінді және көпұлтты қоғамдар үшін қауіп төндіреді. Сондықтан саяси ислам мен радикалды ағымдардың арасындағы байланыстардың барын жоққа шығару қиын.
Мысырлық ғалым Насер Арифтің пікірінше, әсіре діншіл ағым өкілдері қоғамдағы жекелеген тұлғалардың жүріс-тұрысын сынап, жаман тұстарын іздеп тұруға бейім. Себебі, олар өздерінің болмысын ақтап алып, қоғамдағы заңдылығын күшейту және жетекшілігін бекемдеу үшін әрдайым маңайындағыларды сынауға, айыптауға мәжбүр. Тіпті, радикалды ағымдар үшін қоғамның түзелгені, заманның дұрысталғаны тиімсіз болуы мүмкін. Еркіндік шектелген сайын олар өсіп-өне береді. Әділетсіздік, зұлымдық және жемқорлық болған елдерде белгілі ішкі және сыртқы күштер исламшыл топтарды пайдаланады. Келеңсіз оқиғалар көбейген сайын олар да күшейе түседі. Әсіре діншілдер динамикалық күш ретінде қоғамға тәуелді, оның бөлшегі екенін мойындап, қоғамға қарай оң қадам жасаулары тиіс. Бәріне қоғам баға береді. Себебі, исламның дамуы мен келешегін исламшыл топтар емес, қоғам анықтайды.
Ықтимал кері әсерлер.Радикализмге бейім қатыгез жастардың қалыптасуында Таяу Шығыс елдері қоғамындағы отбасылық тәрбиенің, менталитеттің, қатаң патриархалды тәртіптің де кері әсері болуы мүмкін.
Жихадшыл, радикалды исламшыл топтардың бір ерекшелігі, олар мұсылман әлемінде бір жетекші мемлекеттің шығып (халифат идеясы), геосаяси субъектілікке ұмтылғанын қалайды. Олар үшін әлем «Дарул-Харб» және Дарул-Исламнан» тұрады. Алайда, әсіре діншілдер Батыс елдерінде мұсылмандардың өмір сүруіне ешқандай қауіп төніп тұрмағанын ұмытады. Яғни, жихадты қажет ететіндей Батыста мұсылмандар үшін экзистенциалды қауіп жоқ.
Сондай-ақ, мұсылмандар өздерінің жалпы дамуда артта қалғанын мойындап, алға қадам жасауы қажет. Өйткені, ислам елдері әлемнің бір бөлігі ғана болғандықтан, мұсылмандар мұсылман әлемімен де ықпалдасуға мәжбүр. Сондықтан біз «өркениетті ислам», «қоғамдық ислам» модельдерін орнықтыруға түбегейлі назар аударуымыз қажет.
Жанат МОМЫНҚҰЛОВ,
саясаттанушы