Қазақстанда «Евро-5» класындағы мұнай өнімдері мен жағармай алуға жағдай жасайтын мұнай өңдеудің қазіргі заманғы технологиялары туралы мәселе қызу талқылануда. Үш мұнай өңдеу зауыттарын жаңғыртудың кең ауқымды бағдарламасын жүзеге асыруға дайындықтар жүруде.
Төменде Гданьск мұнай өңдеу зауытының жетекші технологы және «Шеврон Нефтегаз Инк.» компаниясының аға консультанты Войцех СВИНАРСКИ саланың болашағына қатысты өз ой-пікірлерін ортаға салады.
– Войцех, 1999-2000 жылдары сіз Польшадағы Гданьск мұнай өңдеу зауытында екі сатыдағы қазіргі заманғы гидрокрекинг технологиясын енгізумен айналыстыңыз. Қазіргі заманғы жоғары класты сападағы мұнай өнімдерін шығаруда ол неғұрлым экологиялық және тиімді болып есептеледі. Дәл осындай қондырғылар бүгінде Ресейде және Шығыс Азия мен Таяу Шығыстың көптеген елдерінде белсенді орнатылуда. Дәл осы технологияға соншалық назар аударудың себебі неде, оның артықшылығы қандай?
– Иә, мұнай өңдеудегі екі сатылы гидрокрекинг қазірде Еуропада да, Ресейде де және Азияның көптеген елдерінде де игерілуде. Оның себебі біреу – гидрокрекинг өзге тәсілдерге қарағанда бір тонна мұнайдан сұранысқа ие әлдеқайда көп мұнай өнімдерін өндіруге жағдай жасайды. Бірінші кезекте ол – дизель отыны мен өте жоғары сапалы авиациялық реактивті отын. Атап айтқанда, құрамында күкірті мейлінше төмен, цетан саны бойынша сипаттамасы өте жоғары, сол сияқты минус 40 және одан да төменге төзетіндей қату температурасының өлшемдері сенімді дизель отыны алынады.
Гидрокрекингтің екінші маңызды артықшылығы ол өндірісте икемділікті қамтамасыз етеді. Айталық, Еуропа мен Азия елдерінің МӨЗ-деріндегі гидрокрекинг қондырғылары қазір негізінен дизель және реактивті отын өндіруге арналған, ал АҚШ-та негізінен бензин өндіріледі. Осылайша, сіздің қондырғыны қазіргі сәтте рынокта неғұрлым сұранысқа ие өнімдерді алуға бейімдеуіңізге болады. Айталық, бүгін сізге бензин көбірек керек, ал бірнеше жылдан соң дизель отыны көбірек қажет болады. Осындай кезде гидрокрекинг оны қамтамасыз етеді. Өзге технологияларда мұндай ауыспалылық жоқ.
Осы орайда гидрокрекинг тәсілінің үшінші артықшылығын еске сала кеткен жөн. Ол синтетикалық деп аталатын неғұрлым жоғары класты майлар – ІІ және ІІІ топтағы майлау материалдарын өндіру үшін базалық жағармайлар өндірісін қамтамасыз етеді. Экологиялық тұрғыдан алғанда гидрокрекинг қондырғылары ауаға зиянды қалдықтарды шығармайды десе де болады. Ал катализдік крекингте ахуал нашарлау: бұл үдерісте катализаторда шикізат құрамындағы кокс пен күкірттің едәуір көлемі тұнып қалады. Регенерация кезінде ол жанады да, түтін ауаға тарайды. Оларға арнайы сүзгілер орнату қымбатқа түсетін үдеріс болып табылады. Тіпті, қандай қуатты электр сүзгілер орнатқан күннің өзінде де катализдік крекингте катализатордан шыққан қалдықтар да атмосфераға тарайды. Сондықтан бүгінде қоршаған ортаны ластау мәселесіне жауапты көзқарас танытатын елдердің бәрі МӨЗ-ге қажетті катализдік крекинг үшін шикізатты қосымша гидрокрекингтік тазарту жолымен дайындайды.
– Яғни, екі тәсілді біріктіру жүзеге асырылатын болғаны ғой?
– Экология белгілі бір құрбандықтарды қажет ететіндіктен белгілі дәрежеде солай болып шығады. Технологиялық тұрғыда оның өзі қосымша жұмыстар болып табылады. Катализдік крекинг қондырғысы бар және ол жұмыс істеп тұрған жерлерде оған қосымша гидрокрекинг қондырғысы орнатылады. Соңғысы шикізатты тазарту үшін де, сол сияқты дизель отыны мен авиациялық керосинді белгілі бір дәрежеде өндіру үшін де пайдаланылады. Тіпті, осындай өндірістік схеманың өзінде катализдік крекинг үдерісі арқылы алынған бензин экологиялық талаптарға сәйкес қосымша тазартуды қажет етеді.
– Шикізаттың бастапқы сапасы туралы айтып өттіңіз. Қазақстанның мұнай өңдеу өнеркәсібі үшін дәл осы проблема көкейкестілерінің бірі болып табылады. КСРО кезінен бері республикадағы әрбір МӨЗ мұнайдың белгілі бір түріне орайластырылып жасалған. Мәселен, Павлодар зауыты Батыс Сібір мұнайына лайықталып жобаланған. Қазіргі оғаштық сол, Қазақстан мұнай-газ шикізатын ірі экспорттаушы бола отырып, аталған кәсіпорында өңдеу үшін ресейлік мұнайды импорттауға мәжбүр. Шымкент пен Атыраудағы зауыттар да дәл осындай мұнай параметрлері тұрақты емес жағдайымен ұшырасуда, оның өзі қажетті мөлшерде өніммен қамтамасыз етуге мүмкіндік бермейді. Гидрокрекинг саладағы осы проблеманы шеше ала ма?
– Сөз жоқ. Аталған тәсілдің ең негізгі технологиялық артықшылығының бірі де сол, гидрокрекинг өндірілетін өнімдердің түрлері бойынша да, сол сияқты шикізаттың сапасы бойынша да өте икемді процесс. Іс жүзінде әлемде өндірілетін мұнай түрлерінің бәрін де гидрокрекинг көмегімен «Евро-5» класындағы мұнай өнімдері етіп қайта өңдеуге болады. Оның сыртында бұл тәсіл іс жүзінде кез келген шикізатты – мұнайды да, сол сияқты бастапқы өңдеу үдерісінде алынатын битум және мазут сияқты мұнайдың түрлі қалдықтарын да пайдалануға жағдай жасайды. Бұл тұрғыда біздің еліміздің сібірлік немесе өзге де мұнай импортына тәуелді болуы шынымен де көзге қисынсыз көрінеді. Бұл – экономиканың энергетикалық қауіпсіздігі мәселесі.
Менің пайымдауымша, Қазақстан мұнай өндіруші ел ретінде тек өз шикізатына ғана бағдар ұстануы тиіс. Әрине, бұл жерде мәселе біздің еліміздің алға қандай міндеттер қойып отырғанында. Қазіргі заманғы технологияны енгізуге де болады, сондай-ақ саланы бұрынғы Кеңес Одағынан кейінгі жағдайда қалдыруға да болады. Сол сияқты мұнай өнімдерінің тиісті сапасын, шикізат таңдаудағы икемділікті қамтамасыз ете алмайтын ескірген технологияларды да пайдалануға болады. Мәселе – қоршаған ортаға, автомобиль паркінің сапасына, моторлардың ресурсына деген көзқараста. Егер сіз, айталық, төмен сапалы, құрамында күкірті көп дизель отынын пайдаланар болсаңыз, қозғалтқыштың тозуы жеделдеп, ол ұзақ қызмет ете алмайтын болады.
– Сіз жұмыс істейтін «Шеврон» корпорациясы да, кезінде бүгінгі күні Қазақстанның алдында тұрғандай, МӨЗ-дерді модернизациялау сатысынан өтті. Модернизация дегеніміз – ол ауқымды инвестициялар. Бірақ шаруашылық жүргізуші әрқашан үнемдеуге құмар тұрады. Сіздің пікіріңізше, сапалы отын алу үшін Қазақстанда зауыттарды гидрокрекинг сияқты жаңа технологиялармен жарақтандыра отырып, түбірінен қайта құру қажет пе? Әлде, кейбір сала мамандары айтатындай, үнемдеп, жарым-жартылай шарамен-ақ құтылуға бола ма?
– Техникалық жақтарына тереңдемей-ақ, бұл жағдайда негізгі жәйттердің жақсы мәлім екенін атап өтпекпін. Ескі техникалық базада қазіргі заманғы мұнай өнімдері мен майларды жасау тәсілі жоқ. Сонымен бірге сіз ендіретін жаңа қондырғы мен технологияның талай ондаған жылдар бойына қызмет ететінін де түсіну қажет. Сондықтан бұл орайдағы үнем ақылға сыйымды емес.
Егер АҚШ бірнеше онжылдықтар бойы қолданып келе жатқан және бүгінде Еуропаның, Азия мен ТМД-нің елдері енгізіп жатқан екі сатылы гидрокрекинг технологиясы туралы айтар болсақ, америкалық «Шеврон» корпорациясының осыдан 60 жылдай уақыт бұрын осы үдерісті ойлап табушы болғанын еске түсіру қажет. Бұл корпорацияның тәжірибесі өте құнды. «Шеврон» жағармайлар өндірісіндегі ескі тәсілден толық бас тартқан алғашқы компания. Көп жылдар бойы ескі қондырғыларда жұмыс істегендер үшін мұндай шешімге бару оңай болған жоқ. Бірақ ол рыноктың болашақ сұраныстары негізінде қабылданды. Қазіргі буынның техникасы тек жоғары сапалы жағармай материалдарына есептелген. «Шевронда» ол ескеріледі, сондықтан онда ұзақ мерзімді экономикалық мүдделер басшылыққа алынады. Қазір Қазақстан да соған ұқсас таңдаудың алдында тұр. МӨЗ-дерді модернизациялау барысында озық шешімдерді пайдалана отырып, сіздер «Евро-5» стандартындағы жоғары класты мұнай өнімдерін, ІІ-ІІІ топтағы базалық майларды жеткізіп беруші боласыздар. Ол қазақстандық зауыттарға ішкі рынокты қамтамасыз етіп қана қоймай, сонымен бірге сұраныс барлық жерде де өсіп келе жатқан аталған өнімді экспорттауға жағдай туғызады.
– Стратегиялық тұрғыда Қазақстан да сол бағытта алға басуда. Бүгінде ел өнеркәсібінде үдемелі модернизация жүруде, өндірісшілерді қосылған құны жоғары өнім алуға бағдарлайтын арнайы бағдарлама жүзеге асырылуда. Осындайда І топтағы төмен класты майлар мен ІІ-ІІІ топтағы майларды өндірудің өзіндік құнының айырмашылығының қандай екенін білу қызғылықты.
– Бәлкім, сіз таңқалатын боларсыз, дегенмен, жоғары класты майлар өндірісі айтарлықтай арзан. Оны өндірісшілер әлдеқашан тексеріп, дәлелдеген. І топтағы майларды өндіруде фурфуроль, парафинсіздендіру және жеңіл гидротазарту сияқты еріткіш тәсілдер қолданылады. Егер осы үдерістер құнын қазіргі заманғы гидрогенизациялау тәсілімен салыстырар болсақ, соңғы жағдайда инвестициялық шығындар 20-25 пайызға төмен. Оның сыртында қазіргі заманғы тәсілдерді пайдаланғанда эксплуатациялық шығындар да шамамен 30-35 пайызға төмен. Бұл орайда тонна мұнайдан гидрокрекинг арқылы соңғы өнім алу да әлденеше есе жоғары. Жағармайға келсек, ескі еріткіш технологиямен жұмыс істей отырып, сіз майға қоса ештеңеге де жарамайтын экстракт аласыз. Сол сияқты өзге де қосалқы өнімдер алуға тура келеді. Әрине, оларды өңдеуге болады, бірақ қалай өңдеу керектігін екінің бірі біле бермейді. Гидрокрекингте мұндай проблемалар мүлде жоқ. Тонна мұнайдан сіз жоғары сапалы өнімдер – дизель отынын, авиакеросин, бензин және ІІ-ІІІ топтағы майлар аласыз.
Жоғарыда атап өткендей, экономикалық мағынада гидрокрекинг қондырғысының екі, он, тіпті жиырма жылға да есептеліп салынбайтынын басшылыққа алу қажет. Әлемде кейбір бұл сияқты қондырғылар 50 және одан да көп уақыттар пайдаланылып келеді. Сондықтан бүгінде болашаққа көз тігіп, мұнай өнімдері рыногының 20-30 жылдан кейін қалай болатынын басшылыққа ала білу керек.
– Қай өңірлер мен елдерде екі сатылы гидрокрекинг технологиясы неғұрлым кең тараған?
– «Шеврон» Солтүстік Америка рыногынан Азия мен Еуропаға қарай қозғалған 1990 жылдан бастап аталған технология әлемде жедел тарала бастады. Бүгінде Азия мен Шығыс Еуропа елдері мұнай өңдеу зауыттарын жаңа гидрокрекинг қондырғыларымен жарақтандыруда. Тек Ресейде ғана қазіргі кезде осы технология бойынша бес гидрокрекинг қондырғысы салынуда. Рынокта жоғары класты жағармайларға деген қызығушылық арта түскендіктен, мұндай қондырғыларға деген жаңа тапсырыстар да көбеюде.
– Сөз жоқ, моторларды қыста пайдалану проблемасы болмаса, Қазақстанда да көпшілік дизель отынына көшер еді.
– Бұл жерде мәселе өте қарапайым – ол қату температурасы. Сіздің өңірде бүгінде өндірілетін өнім шынымен де ауа температурасы 18-20 градустан төмен болған жағдайда елеулі проблемалар туындатады. Бірақ гидрокрекинг жағдайында қысқы сүзгі блокадасының температурасын қажетіңе қарай оп-оңай реттеп отыруға болады. Дизель гидрокрекингіне арналған қондырғы қыста бір нұсқаға, жазда екінші нұсқаға бейімделіп, реттеледі. Бүгінде гидрокрекинг жүйесінің дизель отынының қату температурасын 40 градус қылу қиын мәселе емес. Ол өндірістің ескі технологияларын қолданатын посткеңестік елдердің автомобильшілері үшін қиын түйін болып оты?. Ал егер минус 45 градус сияқты экстремалды температураға келсек, онда дизель отынының кристалдану температурасын төмендету үшін арнайы құралдарды пайдалануға болады.
– Технологиялар шынымен де алға озып кеткен, олқылықтардың орнын толтыруға тура келетін сияқты...
– Қазіргі заманғы мұнай өңдеу технологияларында жыл сайын дерлік көптеген жаңалықтар пайда болуда. Бүкіл әлем бойынша ондаған қызғылықты ноу-хаулар өмірге енгізілуде. Олар ешқандай құпия емес, салалық конференцияларда олар туралы егжей-тегжейлі баяндалуда. Осы сәуір айының басында Мәскеуде жағармайлар бойынша халықаралық семинар өтеді. Бірақ осы семинарға Қазақстаннан тіркелген бір маманды біз әзірге көрген жоқпыз. Сірә, қызығушылық жоқ сияқты. Неге олай? Елде үдемелі индустрияландыру ісі жүріп жатқан жоқ па. Ал мұнай өңдеу – ол стратегиялық сала.
Әңгімелескен Сейфолла ШАЙЫНҒАЗЫ.