Дамуымыздың жаңа бағыты
Тәуелсіздік жылдары ел бірлігі нығайып, халқымыздың бейбітшілік аясындағы тұрмысы жақсарып, әлемдегі озық отыз ел қатарына қосылуға ұмтылудамыз. Елбасы Н.Ә.Назарбаевтың билік тармақтары арасында өкілеттіктерді қайта бөлу мәселелері жөніндегі Үндеуін баршамыз шын ықыласпен тыңдадық. Президент Конституция мен заңдарға өзгерістер енгізу арқылы мемлекеттің басқару жүйесін жаңғыртатын кезі келгенін айтты. Президенттің әлеуметтік-экономикалық процестерді реттеудегі біршама өкілеттіктері Үкіметке және басқа да атқарушы органдарға беріледі. Бұл Үкімет, министрлер мен әкімдердің жауапкершіліктерін арттыруға алып келеді. Сонымен бірге, Үкіметті жасақтаудағы Парламенттің рөлі күшейеді. Елбасы Парламент сайлауында жеңген партия Үкімет құрамын анықтауға түбегейлі ықпал ететінін жеткізді. Бұл министрлер кабинетінің өкілетті билік алдындағы жауапкершілікті арттырады. Парламент палаталары жекелеген министрлерге, олардың қызметін бағалай келе, сенімсіздік білдіре алады. Бұл орайда, жергілікті атқарушы билікке қатысты да Парламенттің құзыреті артады. Осыған байланысты конституциялық реформаларды жүзеге асыру барысында Үкімет пен Парламенттің құзыреттері күшейтіліп, кәсіби деңгейлері артады. Бұл реформалар еліміздің демократиялық және әлеуметтік-экономикалық дамуына тікелей әсер етеді. Осы орайда, Елбасының мұндай бастамалары өңірлерге де тың серпін беретіні анық. Сондықтан, Ұлт жоспарында ауылшаруашылық саласын дамытуға да ерекше мән берілген. Аграрлық саланы тұрақты түрде мемлекет тарапынан қаржылай қолдаудың арқасында еліміз әлемнің алпауыт астықты державаларының қатарына қосылды. Осындай жетістіктерге жету үшін ауылшаруашылық саласына қатысты заңнаманы заман талабына сай үнемі жетілдіру қажет. Ауыл шаруашылығын кооперациялау заңы майда шаруа қожалықтары мен жеке сектордағы өндірілген дақылдарды жинақтап, өңдеп, өткізуге көмегін тигізіп отыр. Бұл өз кезегінде ауыл шаруашылығының өнім өндірісін арттырса, екіншіден ауыл тұрғындарының күн көріс көзіне айналуда. Еліміздің жұртшылығы ұлтты ұйыстырып отырған Елбасының саясатын қолдайды. Әсіресе, Парламент сайлауында жеңіске жеткен партияның Үкімет мүшелерін жасақтайтыны көңілге қонымды. Бұл жаңашылдық еліміздегі мемлекеттік басқару ісін жетілдіре түсетіні сөзсіз. Ендеше, біз Елбасымыз Н.Ә.Назарбаевтың елімізді жаңа белестерге көтеретін жасампаз бастамаларын жүзеге асыруға бір адамдай болып атсалысуға шақырамын. Абзал Ералиев, Парламент Мәжілісінің депутаты, «Нұр Отан» фракциясының мүшесі, Қазақстанның Еңбек ЕріӨзара үйлесімді жұмысқа жол ашады
Желтоқсан айында еліміз Қазақстан Республикасы Тәуелсіздігінің 25 жылдығын аса зор өрлеу үстінде атап өткені баршамызға мәлім. Тұңғыш Президентіміз, Ұлтымыздың Көшбасшысы Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаевтың басшылығы арқасында қазақ елі бүтіндей бір ғасырға тең келетін даму жолынан өткенін бүгінде әркім біледі. Н.Ә.Назарбаев ел тізгінін аса күрделі кезеңде, жалпы әлемде, Кеңес Одағында аумалы-төкпелі жағдай қалыптасқан кезде қолына алды. Сол бір Кеңес Одағының ұлттық аймақтарында орталықтың үстемдігіне қарсы бұрқ-бұрқ еткен баскөтерулер қыз-қыз қайнап жатқан кезде, оның Қазақстанның ішкі бұлқыныстарын тыныштандырудағы тәсілі ерекше болды. Осындай қиын-қыстау кезеңде Тұңғыш Президентіміз елді ешқандай қантөгіссіз, дау-жанжалсыз тарихтың тар көпірінен тайдырмай алып өтті. Кеңес Одағындай алып империя күйреген соң оның құрамындағы ұлттық республикалар өз мемлекеттерін құра бастады. Олардың әрқайсысы өз жолдарын таңдады. Дегенмен, Н.Ә.Назарбаев бастаған Қазақстан жолы олардың бірде-біріне ұқсамайтын түлеу, жаңару жолы болды. Ол жолдың басты бағыты 1997 жылы қабылданған «Қазақстан – 2030» стратегиясында толық көрініс тапты. Бұл стратегияда Елбасы Қазақстанды 2030 жылға дейін әлемдегі ең дамыған 50 елдің қатарына енгізуді мақсат тұтса, бұл міндет мерзімінен бұрын орындалды. Бүгінде осы лектің қатарында келеміз. Ал енді «Қазақстан – 2050» стратегиясында дамыған 30 елдің қатарына енуді көздеп отырған жайымыз бар. Шын мәнінде, Тәуелсіздігіміздің өткен 25 жыл уақыты біздің, аға ұрпақ өкілдерінің көз алдында тұр. Тәуелсіздіктің алғашқы он жылдығында экономикамыздың күйзелгені, халықтың айлап, жылдап жалақы, зейнетақы ала алмай қиналғаны – бәрі-бәрі есімізде. Халықты осындай күйзелістен Тұңғыш Президентіміз Н.Ә.Назарбаевтың өзі алып шықты. Елімізге шет елдерден көптеген инвестициялар тартылып, экономикамызды түзеген соң, ол халықтың әл-ауқатын жақсартуға ерекше көңіл бөлді. Жылдан-жылға жалақы, зейнетақы, әлеуметтік көмектер арта түсті. Шағын және орта кәсіпкерлік дамып, елдің жағдайы жақсарды. Одан кейінгі 15 жылда Қазақстан дамудың жаңа кезеңіне түсті. Жүздеген индустриялық-инновациялық жобалар жүзеге асырылып, индустриялы елге айналдық. Экономикамыз нығайды. Қазақстанды бүкіл әлем таныды. Өткен 25 жыл Қазақстан Республикасының мемлекет ретінде қалыптасу, нығаю кезеңі болды. Күннен-күнге жер-жаһан да, қоғамдық үдерістер де, адамзат баласының сана-сезімі де тез өзгеріп, жаңа сапаға ие болуда. Олай болса, мемлекеттік билік тармақтары да уақыт пен қоғам талабына қарай жаңашыл сипат алуы тиіс. Бүгінде Мемлекет басшысының бастамасымен мемлекеттік басқару жүйесін реформалау ісі қолға алынып отырғаны заңды құбылыс. 25 қаңтар күні жариялаған Президент Н.Ә.Назарбаевтың билік тармақтары арасында өкілеттіктерді қайта бөлу мәселелері жөніндегі Үндеуі, міне, осы мәселеге бағытталып отыр. «Қазір заманның дидары өзгерді. Біз де өзгеруге тиіспіз. Сол себепті, мемлекеттің басқару жүйесін де жаңартатын кез келді, – деді өз Үндеуінде Елбасы Н.Ә.Назарбаев. – Мен елдің мүддесі мен заманның талабын, ұрпақтың болашағын ойлап отырып осындай байлам жасадым». Елбасы сөзінен мәлім болғандай, реформа екі негізгі бағыт бойынша жүргізіледі. Біріншіден, Президенттің әлеуметтік-экономикалық үдерістерді реттеудегі біршама өкілеттіктерін Үкіметке және басқа да атқарушы органдарға береді. Сонда бұл салаға Үкімет, министрліктер және әкімдіктер толықтай жауап беретін болады. Екіншіден, билік тармақтары арасындағы қарым-қатынастар конституциялық деңгейде теңгеріледі. Мұнда үкіметті жасақтаудағы Парламенттің рөлі күшейтіледі. Мұның өзі Министрлер кабинетінің өкілетті билік алдындағы жауапкершілігін арттырады. Заң шығарушы органның атқарушы органға бақылауы да күшейетін болады. Бұл халықтың талап-тілегіне, елдің бет алған бағыт-бағдарына сай билік буындарының жұмысын нәтижелі ете түсу үшін жасалып отырған қадам. Мұндағы мақсат, биліктің бір буынын күшейтіп, екіншісін әлсірету емес. Керісінше, олардың өзара үйлесімділікте жұмыс істеуіне жол ашып, күрделі мәселелерді шешуде бір жұдырық болып жұмылдыру үшін жасалған қадам. Заң шығарушы орган – мемлекет билігінің ең басты буыны. Оның өкілеттілігін арттырып, Үкіметтің жұмысын бақылау құқығын кеңейту арқылы Мемлекет басшысы атқарушы органның ісін тиянақтамақшы. Сұрау бар жерде жауапкершілік те болады. Жауапкершілік бар жерде жұмыс алға жылжиды. Яғни, Нұрсұлтан Назарбаев бұл реформаның көмегімен мемлекет алдында тұрған қыруар міндеттердің жүзеге асырылуына серпін бермек. Президент ұсынысы қоғамдық талқылауға шығарылып, көптің пікірі таразыланатын болады. Үндеуде айтылған шешімнің бәрі халықтық қолдауға ие болады деген сенім мол. Бүгінде ешкім де, ешнәрсе де ескіше өмір сүре алмайды. Сондықтан, ғаламдық үдерістерге сай басқару жүйесін жаңаша ұйымдастыру – мемлекетімізді, оның құрылысын нығайтудың бірден-бір тетігі болып табылады. Серік ПІРӘЛИЕВ, Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогикалық университетінің ректоры, ҰҒА академигі, профессор АЛМАТЫЕл өркендеуіне ерекше серпін береді
Мемлекеттік билік өкілеттілігінің қайта қаралуы мемлекет құрылымының тиімді моделін қалыптастырып, «Қазақстан – 2050» Стратегиясының жүзеге асуы жолында жаңа серпін береді. Мемлекет басшысы мемлекеттік басқарудағы жаңа жүйені ұсына отырып тәуелсіз Қазақстан тарихындағы жаңа кезеңге қадам басты. Елбасы мемлекет билігіндегі Парламенттің маңыздылығын арттырып, Үкімет атқаратын қызмет функцияларын кеңейту туралы сөз етті. Менің ойымша бұл өзгерістер – заңды үрдіс. Біз осыған ұмтылған едік. Тәуелсіздіктің әр жылында президенттік басқару нық бекіп, атқарушы биліктің атқаратын функциялары мен маңыздылығы ретпен артып отырды. Халықтың мемлекет өміріне етене араласуы да назардан тыс қалған емес. Егер Елбасының бұл ұсынысы ел ішінде қолдау тапса, Парламент билігінің өкілеттілігі артатыны сөзсіз. Халық қалаулыларының бақылауындағы функциялар көбейе түспек. Бұл саяси партиялардың да атқарар рөлі мен беделін биіктетпек. Кейінгі жылдарда қабылданып жатқан жаңа заңдар «Қазақстан –2050» Стратегиясын орындау барысында сүбелі үлес қосып, мемлекеттік билік жүйесіне сапалы өзгерістер әкелуде. Қазақстанда мемлекеттік басқару жүйесін реформалау жөніндегі өзгеріс те ел дамуына ерекше серпін беретініне кәміл сенімдімін. Қадиша Оспанова, «Нұр Отан» партиясы Қарағанды облыстық филиалы төрағасының бірінші орынбасары Қарағанды облысыYкімет жауапкершілігі артады
Сәрсенбінің сәтті күні ел Президентінің билік тармақтары арасында өкілеттіктерді қайта бөлу жөніндегі Үндеуі бұған дейінгі бес институттық реформа талаптарының бірінен тамыр тартады. Біз өткен жылы тәуелсіздігіміздің ширек ғасырлық бедерлі белесін артқа тастап үлгердік. Дербес мемлекет атанудың жолы қай кезде де жеңіл, оңай болмаған. Әсіресе, мұндай сындарлы кезеңде мемлекеттік басқару ісіне жүктелетін жауапкершілік өте жоғары. Әйтпесе тәуелсіздігімізді уыстан шығарып алуымыз да ғажап емес-ті. Сондықтан да, тәуелсіздіктің елең-алаң шағында жас егемен еліміздегі мемлекеттік басқару ісі бір қолда болғаны өте қажет еді. Қандай іске де уақыт төреші. Яғни, осы аралықтағы уақыт оның дұрыстығын дәлелдеп бергені хақ. Билік тармақтарының бір қолға жинақталуы арқылы еліміз ауыр сыннан қайыспай әрі қаймықпай өте білді. Сөйтіп, алға қарай дамудың сенімді кепілі орнықты. Дегенмен, қоғамдық өмір бір орында тұрмайды. Қатып қалған ештеңе жоқ. Сондықтан да бұған дейін Президенттің қолында жинақталып келген бірқатар өкілеттікті Үкімет пен Парламентке берудің кезі мен кезеңі келіп отыр. Бүгінгі уақыт талабы осындай. Мәселенің бұлайша қойылуының екі жақты мәні мен маңызы бар деп есептеймін. Біріншіден, Конституцияға өзгеріс енгізуді талап етпейтін өкілеттіктердің біраз бөлігінің Үкіметке қарай ауысуы оның ел алдындағы жауапкершілігін одан әрі көтере түседі. Әрі мұндай жағдайда Үкімет өз ісіне тікелей жауап беруге тиіс. Оның үстіне, Үкіметке негізінен экономика саласында қосымша атқарушы өкілеттіктер беру ойластырылғаны оның негізгі атқарушылық функциясы мен қызметіне де толық сәйкес келеді. Үндеуде айтылғандай, бұған дейін Президенттің құзырында болып келген қырық шақты өкілеттік Үкімет пен Парламентке берілмек. Оны беру Конс- титуция мен тиісті заңдарға өзгерістер енгізу есебінен жүзеге асырылады. Біз Үндеумен таныса отырып, өкілеттіктерді қайта бөлу мәселелері екі басты бағыт бойынша жүзеге асатынына көз жеткізіп отырмыз. Оның екеуі де Парламент пен Үкіметтің жауапкершілігі мен кәсіби деңгейін көтеруге бағытталған. Осы арқылы мемлекетті басқарудың тиімділігін көтере түсу көзделген. Биліктің заң шығарушы тармағының өкілеттігі әлдеқайда жоғарылайтыны әлемдік демократиялық үрдістерге де толық сай келеді. Оның басты айғағы Парламенттің Үкімет құрамын жасақтаудағы рөлінің күшейетіні және Министрлер Кабинетінің депутаттар корпусы алдындағы жауапкершілігі жоғарылайтыны болып отыр. Бұған дейін Парламент палаталарының Үкімет мүшелеріне сенімсіздік білдіру жөніндегі тәртібі мен құқы тым шектеулі болатын. Президент өз Үндеуінде осы тәртіпті оңайлату қажеттілігін ұсыныпты. Бұл жаңа тәртіп, Үндеуде көрсетілгендей, биліктің заң шығарушы тармағының атқарушы тармаққа бақылау жасауын тереңдете түспек. Еліміздің ілгері қарай қарышты түрде дамуы бес институттық реформа табиғатына сай келетіні белгілі. Бұған қосарым, осы реформалар арқылы елді демократияландырудың жаңа беттері мен парақтары ашылатыны. Яғни, елімізді демократияландырудың тағы бір басты көрінісі билік тармақтары арасындағы өкілеттіктерді қайта бөлу мәселесі деп тұжырым жасай аламыз. Президент өзінің Үндеуінде атап көрсеткендей, ұсынылып отырған реформаның мәні тұтастай саяси жүйені демократияландыруға бағыт ұстау болмақ. Сәния ҚАЛДЫҒҰЛОВА, Ақтөбе облыстық мәслихатының хатшысы Ақтөбе облысыБолашақ үшін жасалған қадам
Елбасы Н.Назарбаев Қазақстан халқына арнаған Үндеуінде қазіргі заман талабынан, саяси, экономикалық, әлеуметтік даму үрдісінен туындайтын келелі міндеттерге тоқталып, конституциялық реформалардың негізгі бағыттарын айқындап берді. Бұл түбегейлі реформалар еліміздің алдағы онжылдықтарда демократиялық бағытта тұрақты дамуы үшін оң ықпал етеріне сенім мол. Бірқатар президенттік құзыреттің Парламент пен Үкіметке өтуі саяси жүйені нығайтумен бірге қоғамды одан әрі демократияландырудың маңызды қадамы болып табылары анық. Президент әркез ел болашағы үшін маңызы зор жоспарларды, бағдарламаларды жариялағанда қашанда ел тұрғындарының мүддесін алдыңғы орынға қояды. Президент өкілеттігінің бірқатар функцияларын үкіметке, Парламентке бөліп беру туралы айтқан ұсыныстары, ең алдымен, атқарушы биліктің халықты әлеуметтік қолдау, жұмыс тиімділігін арттыру, министрліктердің заң алдындағы жауапкершілігін, Парламент депутаттарының беделін көтеру сияқты өзекті мәселелермен тығыз үндес. Сонымен қатар, заң шығарушы органдар тарапынан атқарушы биліктің жұмысын бақылауды күшейту туралы айтқан ойлары да кең қолдау тауып отыр. Тәуелсіздігіміздің елең-алаң шағында президенттік басқару жүйесінің енгізілуі бірден-бір дұрыс қадам болды. Мұның өзі тарихи таңдауымыздың дұрыстығын көрсетті. Осы кезең ішінде жаңа экономикалық саясат жүзеге асырылып, дамыған мемлекет қатарына қосылдық. Қазір уақыт басқаша. Өзгерістер орасан. Оларды ескермей болмайды. Енді, Үкіметтің, министрліктердің, барлық деңгейдегі әкімдіктердің дербес жауапкершілігі артып, жұмыс ширайтын болады. Меніңше, билік тармақтары арасындағы қарым-қатынасты конституциялық деңгейде теңестіру құқықтық мемлекет құру жолындағы айтулы кезеңге айналары анық. Жұртшылықтың мақсат-мүддесімен, көкейкесті тілегімен бір арнада тоғысып отырған мұндай түбегейлі бетбұрыс барша қазақстандықтардың игілігі, еліміздің өркендеп дамуы, оның жарқын болашағы үшін жасалып отырған батыл қадам екені даусыз. Ескендір ЕЛЕУСІЗОВ, облыстық ардагерлер кеңесінің төрағасы Солтүстік Қазақстан облысы