Елімізде тұрғын үй-коммуналдық шаруашылықты жаңғырту бағдарламасы бастау алды
Тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығы (ТКШ) ел экономикасының ірі де маңызды салаларының бірінен саналады. Өткен жылдың көрсеткіштері бойынша, коммуналдық кәсіпорындардың кіріс көлемі 500 миллиард теңгеден асып жығылған екен. Дей тұрсақ та, тұрғын үй-коммуналдық шаруашылығының экономикалық сипатынан гөрі әлеуметтік мәні басым екендігі ешбір талас тудыра қоймас. Өркениет заманының артықшылықтарына бейімделген ел тұрғындарының бүгінгі тұрмыс-тіршілігін ТКШ-ның қызметінсіз елестету де мүмкін емес. Ол алдымен – тұрғын үй, ауыз су, кәріз жүйелері, жарық және жылу.
Осындай жалпы тұрғындар үшін өмірлік маңыздылығы мен мәнділігіне қарамастан экономикамыздың бұл саласы ұзақ жылдардан бері «өгей баланың» күнін кешіп, «аузы аққа» бір жарымай-ақ келеді. Сонау бір өкпені қысқан өтпелі кезеңде «өз күніңді өзің көр» қағидасымен мемлекет те бұл саладан сырт берді. Кейіннен бітеу жара жарылып, көп қабатты үйді сумен, жылумен, жарықпен жабдықтау, ең ақыры, жеке меншік пәтер сыртындағы ортақ мүліктің толып жатқан түйткілдері андыздап шыға келді.
Содан әйтеуір, ПИК-терді (пәтер иелері кооперативтерін) құра бастадық. Кейбір үлгілі ПИК-тер болмаса көпшілігі тек пәтер иелерінен ақша жинап, жалақы алуды ғана мақсат тұтты. Ақыры көп қабатты үйлердің коммуналдық жүйелері қырық құрау жамауға толып, істен шыға бастады. Балалар ойнайтын алаңдар құрылыс нысанындарына беріліп, аулалар көлік тұрағына айналды. Көп қабатты үйлердің кіреберіс қақпасына дейін қаңтарылатын көліктерді қыздыру үшін қыста от жағылып, жазда май ағып есіктің алды МТС-тердің жөндеу алаңқайларынан аумай қалды. Ол ол ма, ПИК-тердің қожайындары көп қабатты үйлердің жертөлелерін, өрт шыққанда пайдаланатын қосалқы кіреберістерін кәсіпкерлерге сатып, дүкендер, сыраханалар сияқтыларды ашып қызойнаққа айналдырды. Ортақ мүлікке жауша қараудың ақыры еліміздегі барлық көп қабатты үйлердің 32 пайыздан астамын шұғыл күрделі жөндеу жасамаса, пайдалануға келмейтін жағдайға жеткізді.
Стратегиялық маңызы бар электр қуатын тарату желілері де, сумен, жылумен, газбен жабдықтау жүйелері де жеке меншіктің қолына көшті. Елбасы атап көрсеткендей, бұл монополиялық ірі құрылымдар тарифтерін қымбаттатып, қарапайым халықтың қалтасын қаққаннан басқа, желілерді жаңғырту, құбырларды жаңалау, жылу жүйелерін жөндеуге инвестиция тартып, қаржы салуға қараулық танытты. Соның салдарынан, еліміздегі сумен жабдықтау жүйелерінің 64 пайызы, су тарату құбырларының 66 пайызы, жылумен жабдықтау жүйелерінің 63 пайызы, электр желілерінің 73 пайызы, газбен жабдықтау жүйелерінің 54 пайызы жедел күрделі жөндеуді қажет ететін жағдайға жетті. Ащы шындықты айтсақ, ТКШ саласындағы қордаланған проблемалар елдің бұдан кейінгі әлеуметтік-экономикалық дамуына қауіп төндіретін шекке шықты.
Осыған байланысты Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев «Дағдарыс арқылы жаңару мен дамуға» атты Жолдауында «Біріншіден, бұл коммуналдық желілерді қайта жарақтандыру және жаңғырту. Бұл – сумен қамтамасыз ету, жылумен қамтамасыз ету, энергетика мен кәріз сулардың нысандары мен желілері. Бұл көзге көрінбейтін жұмыс, бірақ та бізге оны бәрібір істеуге тура келеді. Ол – болашақ дамудың негізі» деп атап көрсеткен болатын. Мемлекет басшысының тікелей тапсырмасымен өткен жылы Үкімет ТКШ саласын түбегейлі жаңғырту мақсатындағы іс-шараларды қолға алды.
Халықты сапалы ауыз сумен қамтамасыз ету мәселесінің айрықша маңыздығына байланысты 2010 жылы 13 шілдеде Үкімет тұрғындарды сумен жабдықтау жөнінде арнайы бағдарлама қабылдады. Су тарату желілерінің жеке меншікке берілген үлесі Ақтөбе, Қарағанды, Оңтүстік Қазақстан, Солтүстік Қазақстан және Павлодар облыстарында шоғырланған. Осы мақсатқа республикалық бюджеттен 2004-2010 жылдар аралығында 43 миллиард теңге қаржы бөлінді. Алайда өңірлердің әкімдіктері бұл қаржыны тиімді пайдаланбады. Мәселен, Шығыс Қазақстан және Жамбыл облыстарына су тарату желілерін жаңғыртуға бірдей мөлшерде қаржы бөлінгеніне қарамастан, Шығыс Қазақстан облысында су тарату жүйесін жетілдіру 3,4 пайызға артса, Жамбыл облысында 0,3 пайызға төмендеп кеткен. Су тарату желілеріндегі апат көлемі Шығыс Қазақстан облысында 20 есе төмендесе, Жамбыл облысында 2 есе көбейіп кеткен. Міне, осы мысалдардан көрініп отырғандай өңір әкімдіктері еліміздің әлеуметтік-экономикалық ахуалына ерекше әсері бар бұл саланың маңыздылығына жете мән бермейді.
Жылумен жабдықтау жүйелерінің басым бөлігі Ақтөбе, Атырау, Батыс Қазақстан, Қарағанды, Павлодар, Солтүстік Қазақстан, Оңтүстік Қазақстан облыстарында және Астана мен Алматы қалаларында жеке меншікке берілген. Осыған қарамастан 2004-2010 жылдар аралығында жылу жүйелерін жаңғыртуға осы өңірлерге республикалық бюджеттен 19 миллиард теңге қаржы бөлінді. Өткен жылы осы бөлінген қаржының тиімділігін тексерген кезде Жамбыл және Оңтүстік Қазақстан облыстарында тұрғындарды жылумен қамту сапасы бұрынғыдан да төмендеп, ал жылу желілеріндегі апаттар тіпті өсіп кеткендігі анықталды. Яғни, бөлінген қаржы ешбір тиімділікке қол жеткізбеді.
Жалпы, еліміздің жылумен жабдықтау жүйелеріндегі ахуал ерекше алаңдатарлық жағдайға жеткен. Мәселен, магистралды жылу тарату желілерінде жылудың ысырап болуы 11 пайызды құраса, жылу тарату желілеріндегі ысырап мөлшері 17 пайызға жеткен. Осының салдарынан 2009 жылы республикамызда тұтынушыларға жіберілген 66 миллион Гкал. жылу энергиясының 11 миллион Гкал. ысырап болған. Сараптау барысында тұтынушыларға берілетін жылу энергиясының 20-30 пайызы көп қабатты үйлердің есік-терезелеріндегі саңылаулар, төбедегі ақаулар арқылы ысырап болып жататындығы анықталды. Яғни, бүгінгі таңда қалалардағы көп қабатты үйлер жылуды ең көп мөлшерде ысырап ететін нысандарға айналып отыр.
Халықаралық энергетикалық ассоциацияның деректері бойынша, Қазақстанда ғимараттарға жұмсалатын жылу энергиясының шығыны 1 шаршы метр аумаққа жылына 240 кВт. болады екен. Ал Францияда бұл көрсеткіш – 126, Германияда – 120, Швецияда 82 кВт.-ға тең. Еліміздегі көп қабатты үйлерге бөлінетін жылу энергиясының ысырабын азайтпайынша біз энергия қуаттарын үнемдеп, экономикалық тиімділікке қол жеткізе алмаймыз.
Еліміздің электр қуатымен қамтамасыз ету жүйелерін дамытуға 2004-2010 жылдар аралығында республикалық бюджеттен өңір әкімдіктеріне 8 миллиард теңге қаржы бөлінді. Бұл ретте барлық аудандық, облыстық электр жүйелері компанияларының жекенің қолында екендігін естен шығармауымыз керек. Ал бүгінгі таңда электрмен жабдықтау жүйелерінің 73 пайызы жарамсыз деңгейге жеткен.
Елбасы мемлекетіміздің болашақ дамуының негізі болатын ТКШ саласын жаңғырту мәселесін кезек күттірмейтін күн тәртібіне қойды. Мемлекет басшысы өзінің биылғы «Болашақтың іргесін бірге қалаймыз» атты Жолдауында «Сумен, жылумен, электр және газбен қамтамасыз ету жүйелеріне кең ауқымды жаңғырту жүргізіп, сондай-ақ тұрғын үй қатынасының оңтайлы моделін құруды қамтамасыз ету қажет. Күрделі жөндеуді қажет ететін нысандардың үлесі 32 пайыздан 2015 жылға қарай 22 пайызға төмендеуі тиіс» деп атап көрсетті. Елбасының тікелей тапсырмасымен Үкімет жақында «Тұрғын үй-коммуналдық шаруашылықты жаңғырту» бағдарламасын қабылдады.
Тұрғын үй-коммуналдық шаруашылық саласы бір-бірімен тығыз байланысты екі бағыттан тұрады. Бірінші коммуналдық қызмет саласы. Оған тұтынушыларды сумен, газбен, жылумен, электрмен жабдықтау жұмыстары, кәріз жүйесі, елді мекендерді абаттандыру, көгалдандыру жұмыстары кіреді. Екінші бағытқа тұрғын үйлерді күтіп ұстау, көп қабатты үйлердегі пәтер иелері мен қызмет көрсету мекемелері арасындағы қарым-қатынасты реттеу, ортақ мүлікті басқару, күту және пайдалану жұмыстары жатады.
Жақында өткен Үкімет отырысында Мемлекет басшысының тапсырмасымен болашақта іс жүзіне асырылуға тиіс «Тұрғын үй-коммуналдық шаруашылықты жаңғырту» бағдарламасының жобасы қаралды. Бұл бағдарлама бойынша 2015 жылға қарай республика бойынша жаңғыртылған жүйелердің ұзындығы 31 мың шақырымнан асатын болады. Күрделі жөндеуді талап ететін кондоминиум нысандарының (көп қабатты тұрғын үй) үлесі 32 пайыздан 22 пайызға дейін төмендеуі тиіс. Бағдарлама бойынша тұрғын үй қатынастарының оңтайлы үлгісін құруды қамтамасыз ету көзделініп отыр.
Мемлекет халықаралық қаржы институттары мен біздің банктерімізді тарта отырып, жеке инвесторларға, кәсіпорындар мен жекелеген азаматтарға тұрғын үйлер мен коммуналдық нысандарды жөндеу және қайта жаңғырту үшін қаржыландырудың біріккен арнайы тетіктерін ұсынады. Бағдарлама, жоғарыда атап көрсеткеніміздей, ТКШ-нің бір-бірімен тығыз байланысты екі бағыты бойынша жүргізіледі. Атап айтқанда, бірінші бағытта «Жол картасының» қағидаттары бойынша жылумен, электрмен және газбен жабдықтау жүйелерін жаңғырту, екінші бағыт бойынша көп пәтерлі тұрғын үйлерді жөндеу.
Сонымен жылумен жабдықтау саласында күрделі жөндеуді талап ететін желілер мен құрылғылардың үлесі 63 пайыз, электрмен жабдықтау саласында 73 пайыз және газбен жабдықтау саласында 54 пайызды құрап отыр. Ал көп пәтерлі тұрғын үйлердің бүгінгі техникалық жағдайына келетін болсақ, кондоминимум нысандарының 32 пайызы немесе 50 миллион шаршы метр тұрғын үй көлемі күрделі жөндеуді талап етеді. Тұрғын үйлердің 3,8 миллион шаршы метрі немесе жалпы көлемнің 2 пайызын құрайтын көп пәтерлі тұрғын үйлер толық бұзып, қайта салуды қажет ететін апаттық жағдайда тұр. Енді Үкімет қабылдаған бағдарлама бойынша бұл көлемді де келелі міндеттердің қалай жүзеге асырылатындығы туралы тілге тиек етейік.
Коммуналдық сала жүйелерін жаңғыртқан кезде жобаларды қаржыландырудың мынандай тәртібі белгіленді: бірінші, мемлекеттік меншіктегі инженерлік желілер мен құрылғыларды жаңғырту бюджет қаражаты есебінен де, сондай-ақ, кәсіпорындардың тарифтік реттеуге негізделген инвестициялық бағдарламаларын іске асыру есебінен де жүргізілетін болады. Екінші, жеке меншік иелігіндегі инженерлік желілер мен құрылғыларды жаңғырту тарифтік реттеу есебінен жүргізілмек. Үшінші, халықтың коммуналдық қызметтерге қол жеткізу мүмкіндіктері мен сапасын арттыру үшін жаңа инфрақұрылымдар салу бюджет қаражаты есебінен жүргізілетін болады.
Тәртіп бойынша тарифтердің есебінен қалыптасқан кәсіпорындардың шығындары он жыл ішінде 452 миллиард теңгені құрайтын болады. Егер кәсіпорындар осы инвестициялық бағдарламаларды орындамаса, онда Табиғи монополияларды реттеу агенттігі оларды жауапкершілікке тартады. Инженерлік инфрақұрылымдарды жаңғыртуға мемлекет бюджетінен 184 миллиард теңге немесе жалпы шығын көлемінің 29 пайызы жұмсалмақ. Оның ішінде 166 миллиард теңге республикалық бюджеттен, 18 миллиард теңге жергілікті бюджеттерден жұмсалады.
Көп пәтерлі тұрғын үйлерді жөндеу екі тетік бойынша жүргізіледі. Бірінші әлеуметтік-кәсіпкерлік корпорацияларды (ӘКК) капиталдандыру үшін республикалық бюджеттен жергілікті атқарушы органдарға трансферттер бөлінеді. ПИК, мердігер және ӘКК-лер арасында арнайы шарттар жасалынады. Көп қабатты үйлердегі жеке меншік пәтер иелері тұрғын үйді жөндеудің жалпы құнының 15 пайызы мөлшерінде ПИК-ке бастапқы жарна төлейтін болады. Бұл қаражатты ПИК-тер мердігерлер орындаған жөндеу жұмыстарына ақы ретінде төлеуге жұмсайды. ӘКК-лер мердігерлерге жөндеу жұмыстарының жалпы құнының 85 пайызын төлейтін болады. Қосымша қаржыландыру есебінен мердігерлер көп қабатты үйді жөндеу жөніндегі жұмыстың барлық көлемін орындауға міндетті. Жинақ есеп-шотында жинақталған қаражат орындалған жұмыс көлемінің төлемі ретінде ӘКК-ге аударылады. Таяу болашақта ӘКК-нің рөлін еліміздегі екінші деңгейдегі банктер, халықаралық қаржы институттары және ТКШ-ны дамыту қоры атқаратын болады.
Екінші тетік бойынша республикалық бюджеттен облыс әкімдіктеріне жылына 0,1 пайыз сыйақымен 7 жыл мерзімге несие беріледі. Облыс әкімдіктері өз аумағындағы қалалардың әкімдіктеріне несие береді. Қала әкімдіктері мамандандырылған өкілетті ұйым ретінде қаржылық қорына мемлекет 100 пайыз көлемінде қатысатын ЖШС немесе АҚ құрады, немесе жұмыс істеп тұрған осындай ЖШС-лар мен АҚ-тарды жұмысқа тартады.
Бағдарлама бойынша 2011-2012 жылдары қала әкімдіктері осындай ЖШС-ларды капиталдандырады. Бұдан кейінгі жылдары әкімдіктер оларға төмен сыйақы ставкасымен несие беріп отыратын болады. Содан кейін ЖШС-лар тапсырыс беруші болып табылатын ПИК-термен келісім-шарт жасасады. Көп пәтерлі тұрғын үйлердегі жеке пәтерлердің меншік иелерінің жалпы жиналысында ЖШС-лар жөндеу жұмыстарын жүргізетін қосалқы мердігерлерді белгілейді. Жеке меншік пәтер иелері көп қабатты үйлерді жөндеуге жұмсалатын барлық қаржының 15 пайызы мөлшерінде ПИК-терге бастапқы жарна төлеуге тиіс. Шартта белгіленген мерзім ішінде жеке меншік пәтер иелері арнайы жинақ шотына ай сайын жарна аударып отырады.
Көп қабатты тұрғын үйлерді жөндеудің көрсетілген тетіктерін іске асыру барысында аз қамтамасыз етілген азаматтарға атаулы көмек көрсету көзделген. Оларға кондоминимум объектісінің ортақ мүлкін күрделі жөндеуден өткізуге жұмсалатын шығындардың және қаражат жинақтауға арналған жарнаны төлеу үшін тұрғын үй көмегі көрсетілетін болады. Осы мақсатқа республикалық бюджеттен 10 жыл мерзімге 109 миллиард теңге қаржы бөлу көзделініп отыр.
Коммуналдық инфрақұрылымды жаңғырту және күрделі жөндеуден өткізу жұмыстарын қаржыландыру мынандай әдістермен жүзеге асырылмақ.
Тариф есебінен құралатын кәсіпорындар шығыны 10 жыл ішінде 452 миллиард теңге мөлшерінде белгіленіп отыр. Бұл қаржыны кәсіпорындар инвестициялық жобаларды жүзеге асыруға жұмсайды. Егер коммуналдық инфрақұрылымдардың меншік иелері бұл жобаны орындамайтын болса, қолданыстағы заңдар негізінде экономикалық және әкімшілік жауапкершілікке тартылады. Бұл мәселелерді реттеу Табиғи монополияларды реттеу агенттігіне жүктеліп отыр. Коммуналдық инфрақұрылымдарды жаңғыртуға жұмсалатын кәсіпорындардың бұл қаржысынан басқа республикалық бюджеттен 166 миллиард теңге, жергілікті бюджеттерден 18 миллиард теңге қаржы бөлінеді. Жалпы алғанда 2011-2020 жылдар аралығында еліміздің коммуналдық инфрақұрылымын жаңғыртуға әртүрлі қаржы көздерінен 636 миллиард теңге қаржы бөлінетін болады.
Еліміздің әлеуметтік-экономикалық дамуының негізгі тұғырларының бірінен саналатын тұрғын үй-коммуналдық шаруашылық саласында жылдар бойы қордаланып қалған осы аса зор ауқымды істерді шешу мәселесін енді кешеуілдетуге болмайды. Сондықтан Мемлекет басшысы жылдар бойы «қалған-құтқанды» бөлу қағидаты бойынша қаржыландырылып келген коммуналдық саланы жаңғырту жұмыстарын ел Үкіметінің алдына кезек күттірмес міндет ретінде қойып отыр. Осыған байланысты еліміздің 2020 жылға дейінгі даму стратегиясының шеңберінде жүргізілетін бұл ауқымды жұмыстың негізгі салмағын бюджет көтеретін болады. Жалпы, он жыл ішінде бұл мақсаттарға жұмсалатын республикалық бюджеттің шығыстары 533 миллиард теңгені құрайтын болады. Оның ішінде 160 миллиард теңге қайтарымды негіздегі қаржы болып табылады. Бұл қаражаттың 166 миллиард теңгесі коммуналдық инфрақұрылымды жаңғыртуға, 358 миллиард теңгесі көп пәтерлі тұрғын үйлерді жөндеуге жұмсалады. Барлық қаржыландыру көздері есебінен 2015 жылға қарай республикамыз бойынша жаңғыртылған коммуналдық инфрақұрылымдық жүйелердің ұзындығы 31 мың шақырымнан асып, күрделі жөндеуден өткізілетін көп қабатты тұрғын үй нысандарының үлесі қазіргі 32 пайыздан 22 пайызға дейін төмендетілетін болады.
Иә, еліміздің экономикасы бүгінде қарышты даму баспалдағына шыққан кезде әрбір тұрғынның тұрмыстық деңгейін айқындайтын тұрғын үй-коммуналдық шаруашылықты жаңғырту ел болашағының кепілі болмақ. Ендеше, мемлекет ерекше маңыз беріп отырған бұл бағдарламаға бөлінген қаржы талан-таражға салынбай тиімді жұмсалуы маңызды.
Жылқыбай ЖАҒЫПАРҰЛЫ.