Шанхай Ынтымақтастық Ұйымына мүше мемлекеттер бас прокурорларының кезекті тоғызыншы отырысына Қазақстанның, Қытайдың, Қырғызстанның, Ресейдің, Тәжікстан мен Өзбекстанның қадағалау органдарының басшылары қатысты. Онжылдық қарсаңында өткен беделді мемлекеттік ұйымның отырысында бейбітшілік пен қауіпсіздік негізі саналатын маңызды мәселелер қаралды. Біз еліміз, көршілес елдер, жалпы адамзат үшін мәні мен нәтижесі зор форум барысы туралы әңгімелеп беруін еліміздің Бас Прокуроры Асхат ДАУЫЛБАЕВТАН сұраған едік.
– Асхат Қайзоллаұлы, ШЫҰ-ға мүше мемлекеттердің жоғары қадағалау органдары басшыларының отырысы тоғызыншы рет өтіп отыр. Бұл кездесу қаншалықты нәтижелі болды?
– Мен сындарлы және жемісті өтті деп ойлаймын. Бүгінгі кеңестің күн тәртібіндегі мәселелер алдыңғы кездесулердің жалғасы болып табылатындықтан, мәселелер өте өзекті және уақтылы екендігі даусыз. Біз терроризм мен экстремизмді қаржыландыру көздерінің бірі ретінде есірткі мен қаруға, адам саудасына қарсы іс-қимыл, сондай-ақ қылмыстық жолмен алынған табыстарды шыққан еліне қайтару сияқты ұлтаралық ұйымдасқан қылмысқа қарсы күрестің көкейкесті аспектілері бойынша өзара іс-қимылды одан әрі жалғастырудың өзекті бағыттарын талқыладық.
Кеңеске қатысушылар ұлтаралық ұйымдасқан қылмысқа қарсы күресте ШЫҰ-ға мүше мемлекеттердің бірлесіп күресуге, ШЫҰ өңірінде тұрақтылық пен қауіпсіздікті сақтау тұрғысында өзара тиімді ынтымақтастықты кеңейтуге дайын екендігін растау үшін хаттамаға қол қоюы осы кездесудің қорытындысы болды.
– Бұл орайда өңірдегі қауіпсіздік пен тұрақтылықты қамтамасыз етуде ШЫҰ-ға мүше мемлекеттер бас прокурорларының кеңес жұмысының тиімділігі қаншалықты болды деп ойлайсыз?
– Бүгінде дүние жүзі ұлтаралық ұйымдасқан қылмыспен байланысты оның әр түрлі көріністерімен жаңа қауіп-қатердің алдында тұр. Әлемде қылмыспен байланысты проблеманың өсуіне қарай оны алдын ала білетін түбегейлі және ортақ шараларды іздестіру қажеттігі сезіле бастады. Міне, сондықтан да әр мемлекеттің ұжымдық қауіпсіздікке үлес қосуының барған сайын маңызы арта түсуде. Осыларды негізге ала отырып, ШЫҰ елдері бас прокурорларының күш-жігер біріктіруінің өзектілігі мен қажеттігі, ең алдымен, жаһандану ғасырында ұлттық мүдденің тар шеңберінен шығатын өңірлік қауіпсіздікті қамтамасыз ету бойынша барлық елдерге ортақ стратегиялық міндеттерден туындайтындығы қызу талқыланды.
Бас прокурорлардың кеңесі ұлтаралық ұйымдасқан қылмысқа қарсы күресте ШЫҰ-ға мүше мемлекеттердің прокуратура органдарының маңызды үлесі болып табылады. Сондықтан осындай іс-шаралардың барысында қазіргі әлемнің қоқан-лоққысы мен қауіп-қатерлеріне бірлесіп қарсы тұру жолдарының талқылануы әр елдің кәсіпқойлары жиналатын форумның маңыздылығын көрсетеді. Біздің әрбір кездесуіміз – елдерді жақындастыру, өңірлер тұрақтылықтылығын нығайту жолындағы тағы бір қадам. Ал біз ШЫҰ шеңберінде осы өзара іс-қимылдың тетіктерін жетілдіруді дәйектілікпен ұстанамыз.
– Демек, бұл отырыстың қорытындысы бойынша нақты уағдаластыққа қол жетті ме?
– Ең алдымен, қадағалау органдарының басшылары жүргізіп жатқан тергеулер туралы ақпарат алмасу, адамдарды қылмыстық жауапкершілікке тарту үшін беру арқылы есірткі құралдарының контрабандасымен, адам саудасына, заңсыз көші-қонға және өңірдегі басқа да қылмыс түрлеріне қарсы күресті күшейту үшін барлық мүмкіндіктерді барынша пайдалануға ниетті екендіктерін растады. Тараптар терроризмге, сепаратизмге және экстремизмге қарсы күрес ісінде ШЫҰ Өңірлік террорға қарсы құрылыммен (ӨТҚҚ) тығыз ынтымақтастықты ұйымдастыру туралы да уағдаласты. Бірлесіп жұмыс істеу арқылы террористік, сепаратистік және экстремистік қызметке қатысы бар адамдарды іздестіруде барлық тараптардың мүмкіндігі көбейе түседі.
Ұлтаралық ұйымдасқан қылмысқа, терроризмге, экстремизмге, есірткі бизнесіне және адам саудасына байланысты қылмыстық істер бойынша қылмыскерлерді ұстап беру және құқықтық көмек көрсетуді дамыту мәселелері одан әрі өрби түсіп, оны бас прокурорлар басымдылық ретпен қарастыруға келісті. Кеңеске қатысушылар қылмыстық жолмен алынған табыстарды елге қайтарып алу мәселесін шешу қызықтыратынын білдірді. Табыстардың жылыстауына қарсы іс-қимылдың тиімді құралдарын, сондай-ақ, заңсыз активтерді елге қайтару жөніндегі келісілген рәсімдер заңсыз қаржы ағындарының жолына тосқауыл қоюда пәрменді құрал бола алатыны атап көрсетілді.
– Терроризмді, экстремизм мен сепаратизмді қаржыландыру көзінің бірі ретінде есірткі және қару-жарақ контрабандасына қарсы күресте ынтымақтастықты нығайту қай елге де тиімді екені сөзсіз.
– Иә, бұл мәселелердің көкейкесті болып отырғаны айдан анық. Өкінішке орай, қабылданып отырған шараларға қарамастан есірткіге бет алу әлі де жоғары. Бұл көбінесе ауған есірткісі трафигінің арналары ШЫҰ-ға мүше мемлекеттердің аумағымен өтетіндігіне байланысты екені белгілі.
Ауғанстан жаһандық есірткі қаупінің басты көздерінің бірі болып қалуда. Бұл практикалық ұсынымдар мен бірлесіп іс-қимыл жоспарларын әзірлеу қажеттігін талап етеді. Бірнеше деректер келтіре кетейін. БҰҰ сарапшыларының бағалауы бойынша 2010 жылы Ауғанстанда 123 мың гектарға жуық апиын көкнәрі егілген. 3600 тонна апиын жиналып, одан шамамен 340 тонна героин алынған. Бұл орайда Есірткі құралдарының заңсыз айналымына қарсы күрес жөніндегі ортаазиялық өңірлік ақпарат орталығының (ОАӨАО) мамандары Орталық Азия елдеріне шекаралас аудандарда ауғандық героин зертханаларының көбейгендігін атап өтуде. Мұның салдарынан Ауғанстанда өндірілген барлық есірткінің 30 пайызға жуығы ортаазиялық өңірдегі елдер мен Ресей арқылы өтеді.
Ауғанстаннан келетін есірткі трафигін шектеу үшін шекарада кеден және шекаралық бақылауды күшейтумен ғана мәселе шешілмейтіні айқын. Оларды жою арқылы Ауғанстанда апиын көкнәрін егуді азайту жөніндегі түбегейлі шаралар қажет. Осы елге прекурсорлардың жеткізілуі қатаң бақылауға алынуы тиіс. Бұл бағытта ШЫҰ есірткіге қарсы стратегия шеңберінде ынтымақтастығымыз пәрменді тетік болып табылады. Бұл тұрғыда біз бүгінгі күні есірткі қаупін жоюға және ШЫҰ жауапкершілігі аймағында тұрақтылық пен қауіпсіздікті қамтамасыз етуге бағытталған бірлескен әрекеттерді ұйымдастырудың жаңа деңгейіне көтерілеміз.
– Есірткі бизнесінің проблемасы көбінесе заңсыз қару-жарақ айналымымен байланысты қарастырылады. Осы тұрғыда ынтымақтастықтың жолға қойылуы қандай?
– Қарсы іс-қимылдың тиімді тәсілдерінің бірі ретінде шараларды бірлесіп жүргізуді айтуға болады. Мысалы, ШЫҰ-ға қатысушы мемлекеттер 2003 жылдан бастап «Арна» жедел шарасын тұрақты жүргізіп келеді. Бірнеше жылдар бойы оны тиімді жүргізу шеңберінде Ауғанстаннан есірткі трафигінің жолын кесудің ұйымдық-штабтық және жедел-іздестіру тетіктері қолданылуда. Сондықтан, өзара іс-қимылдың орнықты тетіктерін дамытып, қатысушы елдердің барлық құзыретті органдарының белсене қатысуымен қару-жарақтың заңсыз айналымы мәселелерінде осындай іс-шараларды өткізіп қана қоймай, оларды өткізу шегін де кеңейту қажет. Ақшаның «жылыстау» амалдары мен тетіктерін анықтау арқылы осы қылмыстық бизнестің экономикалық базасына нұқсан келтіру жөнінде жүйелі шараларды іске асыру керек.
Есірткі мен қару-жарақты тасымалдау арналарында орнаған олардың халықаралық айналымына, қылмыстық табыстарды заңдастыруға қатысы бар адамдар туралы ақпаратпен өзара алмасу ынтымақтастықтың құрамды бөлігі болуға тиіс. Бұл тұрғыда Есірткі құралдарының заңсыз айналымына қарсы күрес жөніндегі ортаазиялық өңірлік ақпарат орталығымен өзара тығыз іс-қимыл нақты жәрдемдесе алады.
– Есірткі бизнесіндегі қылмыстарды тергеу бойынша көптеген күрделі мәселелер бар екені жасырын емес. Оларды шешу деңгейі қалай?
– Түрлі мемлекеттердің азаматтарынан құралған қылмыстық топ мүшелерінің еліміздің аумағында жасаған қылмыстарын анықтау мен тергеу кезінде басты қиындық бірлескен жедел-іздестіру шараларын өткізудің заңдық тұрғыда реттелмеуінен туындап отыр. Мысалы, контрабанданы ұйымдастырушы Қазақстанда, ал басқа қатысушылар бөтен елде болғанда, бақылауға алынған жеткізілімді өткізу кезінде қылмыстық істі қозғау күрделі. Бұған тыйым салынған заттардың соңғы жеткізу пункті болып табылатын елдің аумағында алынуы себеп болуда. Бұл орайда көрші мемлекеттердің құқық қорғау органдарынан алынған дәлелдеме материалдар кінәлі адамдарды қылмыстық жауапкершілікке тарту үшін көбінесе жеткіліксіз.
Бұдан басқа, беруге жатпайтын, сонымен бірге уақытша басқа елдердің азаматтары болып табылатын қылмыскерлерді қылмыстық қудалау мүмкіндігі де қиынырақ. Құқықтық көмек көрсету туралы халықаралық тапсырмаларды жіберу процессуалдық шешім қабылдау үшін қажет барлық мән-жайларды толық көлемде анықтауға мүмкіндік бермейді. Мұндай мән-жайларда, тергеу бөлімшелері бір мемлекеттің аумағындағы қылмыстық әрекеттердің жекелеген эпизодтарын тергеумен ғана шектелуге мәжбүр. Соңында, қылмыстық жауапкершілікке негізінен курьерлер тартылады да, ал ұйымдастырушылар сот төрелігінен тыс қалады.
– Демек, кедергілер әлі жоқ емес екен. Ендеше, қазақстандық тарап форумда есірткі қылмыстарына қарсы іс-қимылдың тиімділігін арттыру жөнінде қандай ұсыныстар жасады?
– Біз осы тұрғыда бірінші кезекте нақты осы қылмыстарға маманданатын мемлекетаралық жедел тергеу топтарын қалыптастыруды ұсынамыз. Екіншіден, ШЫҰ-ға мүше мемлекеттердің құқық қорғау органдары өкілдерінің ішінен тұрақты жұмыс істейтін жұмыс топтарын құру. Оларға шекара маңындағы өңірлерде жедел ахуалды талдау және болжам жасау, бірлескен ұйымдастыру-практикалық іс-шараларды өткізу бойынша ұсыныстар әзірлеу міндеттерін жүктеу керек.
ШЫҰ-ға мүше мемлекеттердің арасындағы есірткі құралдарының заңсыз айналымына қарсы күрестегі ынтымақтастық туралы келісімнің шеңберінде, біздіңше, оны іске асырудың екі буынды тетігін жасаған дұрыс болады. Қолданылып жүрген жоғары буын – Кеңеске қосымша екінші деңгейдегі органды, прокуратуралар арасында тығыз әрі жемісті ынтымақтастық үшін, сарапшылардың жұмыс топтарын құру мақсатқа сай келеді. Мұндай екі деңгейлі тетік ШЫҰ-ның есірткіге қарсы жұмысын үйлестіруде және ынтымақтастығында тиімді құрылым бола алады. Бұдан басқа, біз ШЫҰ-ға мүше мемлекеттер басшыларының алдында есірткінің заңсыз айналымына қарсы күрес жөніндегі тұрақты құрылым – Есірткіге қарсы орталық құру идеясына бастама көтердік. Орталыққа құқық қорғау органдары мен арнайы қызметтердің әрекеттерін үйлестіру және қойылған міндеттерді шешу, арнайы жобаларды әзірлеу жүктеледі.
Сонымен бірге, біздің көзқарасымызша, өңірдегі ахуалға мониторингті тұрақты жүзеге асыратын ЕҚЫҰ мен БҰҰ-ны мысалға ала отырып, Орталық Азия аумағында есірткі заттарын өсіруді бақылау бойынша халықаралық инспекциялар мен байқаушылар жүйесін құрған орынды болады. Олардың тұрақты кеңсесін түрлі өңірлер бойынша есірткіні тасымалданатын және партиялар жөнелтілетін жерлердің біріне орналастыру, сондай-ақ нақты өкілеттіктерімен ШЫҰ Есірткіге қарсы орталығының жұмыс істеуі көптеген міндеттерді шеше алар еді.
– Әлем жұртшылығын адам саудасы сияқты қылмыс ерекше алаңдатады. Осы бағытта қандай жұмыстар жүргізілуде?
– Адам саудасымен байланысты қылмыстар қоғамға келтіретін қаупі жағынан күрделі де көп қырлы криминалды құбылыстардың бірі болып табылатындығы сөзсіз. Мысалы, Достастық елдерінде адамдарды жыныстық және еңбекке пайдалану табысы жағынан қару мен есірткі саудасынан кейін үшінші орында тұр. Қазіргі кезде адамдар саудасының заңсыз арналарын ұйымдастыру көбінесе ұлтаралық сипат алатындықтан, ұйымдасқан қылмыспен кешенді күресу арқылы проблеманы қарастырып, оны шешу жолдарын іздестіру керек.
Қазақстан негізгі халықаралық актілерді ратификациялады, адам саудасына қарсы іс-қимылды реттейтін халықаралық құқықтық актілерді ұлттық заңнамаға имплементациялау жұмыстары жалғастырылуда. Былтырғы жылдың желтоқсанында ТМД мемлекеттері басшылары кеңесінің шешімімен бекітілген ТМД-ға қатысушы мемлекеттердің адам саудасына күрестің 2011-2013 жылдарға арналған ынтымақтастық бағдарламасы бойынша шаралар кешені белгіленді.
ШЫҰ-ның рөлін күшейту үшін, біздің көзқарасымызша, осы бағытта практикалық ынтымақтастық мақсатында адам саудасына қарсы іс-қимыл жөніндегі мамандандырылған бөлімшелерді құру мәселесін қарастырған жөн. Бұл үшін, мысалы, осы қылмыстарға қатысы бар адамдар туралы халықаралық деректер қорын құру керек. Сонымен бірге із-түзсіз жоғалған адамдар мен танылмаған мәйіттер туралы бірыңғай мемлекетаралық деректер қорын құру мүмкіндігін зерттеу керек. Осы ақпаратты адам саудасымен байланысты қылмыстардың құрбандарын іздестіруде және тануда пайдалануға болады.
Адам саудасына қарсы іс-қимылдың тиімділігін арттыру мақсатында біз адамдардың заңсыз трафигіне қатысы бар жұмыс істейтін қылмыстық топтар туралы, олар қолданатын азаматтарды тарту және әкету әдістері мен тәсілдері туралы ақпарат алмасуды дер кезінде қамтамасыз етуді, түрлі мемлекеттердің құқық қорғау органдарының бірлесіп жедел-іздестіру және жедел-алдын алу шараларын өткізуін кеңінен тәжірибеге енгізуді ұсынамыз.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Александр ТАСБОЛАТОВ.