Алаштың ақиық ақыны
Мұқағали тірі болғанда қазақ поэзиясының абыз ақсақалы болып, алшаң басып халқының ортасында жүрер еді. Иә, дүниеден өткенмен артында сөзі қалды, рухы елімен бірге жасай береді. Ақын поэзиясы ХХІ ғасырда қайта жаңғыруда. Өлеңдері қазақ халқының сезімін тербеп, жүрегін қозғап, замана құдыретіне, сағынатын, табынатын биік рухымызға айналды. Мұқағали Мақатаев қазақ сөз өнерінің, поэзиясының, қазақ емес-ау, әлем поэзиясының құдіреттерінің бірі еді. Біз кейде сыпайыгершілік жасап, әдеп сақтаймыз ғой, әйтпесе, ақындық табиғат-болмысы, бітім-тұлғасы жөнінен, мен өзім біліп-таныған бергі ақындардан Мұқағалиға тең келетінін көргенім жоқ. Бұл айтқаным баз біреуге оғаш та көрінер, бірақ бұл менің өз пікірім. Мінсіз поэзияның нағыз жасаушысы да сол Мұқағали болатын. Сөздері көктен түскендей, құзар шыңдарда ғасырлар қашаған жартастардай, таудан құлап жатқан сарқырамадай болып көрінеді. Табиғатты өз қолынан жасайтындай, ұлы құдырет, ғажайып суреткер еді. Мұқағали өлеңдерін ылғи өзінен бөтен ешкім шыға алмайтын шыңда тұрып жазатындай көрінеді. Ақынның сөзінен жасандылық таппайсың. Ақын емес, табиғаттың, Тәңірдің өзі жасағандай – Мұқағали жыры – поэзияның сұлуы әрі тереңі, шексіз мұхиты, соққан желі, қара дауылы, сімірсең мейірің қанбайтын мөлдір бұлақ, тіліңді үйіретін шәрбат, жан рахаты. Осындай кісімен замандас болғаныңды бақыт санайсың. Бірақ сол құдыреттің өз халқының ішінде жүріп «ер-тұрманының бір бүтінделмей кеткеніне» налисың. Мұқаңды мен де бір кісідей білуші ем десем, құдай алдында күнәһар болар ем. Өкініші, мүмкіндік болып тұрғанның өзінде де бірге жүріп, бірге тұра алмадым, дәмдес те болғаным жоқ. Өлмейтіндей көруші ем, бір реті келеді ғой деумен жүрдік. Не керек, сәті түспеді. Мұқағали – денелі, арыстан кеуделі, мол пішімді, аққұбаша, шашы сусып төгіліп тұратын, денесіне қарамай жеңіл жүретін, жасына қарамай кішіні баласынбайтын, кішіпейіл, қоңыр әдемі дауысты кісі еді. Өзіне тартқан бір сары баласы болды. Он екінші мектепте оқыды. Аты жадымда жоқ. Сол бала оқу бітіріпті. Бала ата-ананы отқа да, суға да түсірмей ме, бір күні Мұқаң университетке, біздің қазақ әдебиеті кафедрасына келіпті. Мен ол кезде (1971-72 жылдар болу керек) университеттің қазақ әдебиеті кафедрасында аға оқытушы болып істеймін. Сол жылы қазақ тілі мен әдебиеті пәнінен қабылдау емтиханынан комиссия төрағасы едім. Соны естіпті. – Мырзаш, өзің екенсің ғой биыл пән комиссиясының төрағасы, жаман інің онды бітірді, өзің тұрғанда қайда барам, кімге барып битімді салып, қор боламын, қол ұшыңды бер. Оқуға түсудің өзі де бүгінде бәсеке болып тұр ғой, сағымды сындырмайды деп келіп тұрмын, – деді. Баланы білуші ем. Басқа біреулердей Мұқаң өтірік мақтаған да жоқ баласын. Біраз ойланып, аңқылдап тұрған жас баладай ақ көңілін қимадым ағаның: – Мұқа, бала ақын болар, болмас, бірақ ақын Мұқағалидың баласы емес пе, түскеннің бәрі тұлпар дейсіз бе, бір мәнісі болар, әбіржімеңіз, көрерміз, – дедім. Мұқаң мына сөзіме қанағаттанбады: – Ойбай-ау, мен саған құдайдай сеніп келіп тұрғаным жоқ па, көңілімді тындыршы, түсіремін деп уәдеңді берші. Жеңгеңе, дос-дұшпанға таба қылма, сенің сөзің кімге өтеді деп қалды әлгі жеңгең. Мырзашым бар, басқасына өтпесе де, сөзім Мырзашыма өтеді деп ем, – деді. Сөзі сүйегімнен өтіп кетті. Емтихан деген картаның ойыны тәрізді, алмағайып нәрсе ғой. Оның үстіне өз пәнім ғана болса ше, басқа пәндерден де демеуім керек. Аузыма құдай салды ма, әлде көңілін көтерейін дедім бе: – Мұқа, сонша неге таусылдыңыз, «арық айтып, семіз шық» деп жатқаным ғой. Әйтпесе, Абайдың өзі болмаса да, көзіндей, сөзіндей боп Мақатаевтың өзі келіп тұрғанда, бізде не жан бар. Тәуекел, нар тәуекелге сыйындық, жеңгемізді қуантып барыңыз, – дедім. – Осы сөзді айтатыныңды, ағаңның сағын сындырмайтыныңды өзім де білгенмін, айналайын, – деп кең құшағына алды. Ешкімге уәде беріп көрмеп ем, тіршілікте кімнің қадірі бар дейсіз. Аузыма құдай салды ма, әлде ұлы ақынның мысы басты ма, әйтеуір уәдені беріп қалдым. Сол-ақ екен, жазған ағам жанын қоярға жер таппады. Емтихан сайын университетті, аудиторияны жағалап, кейде көптің бірі болып, жанашырлардың ішінде, далада астына газет төсеп отырғанын көресің. Қысқасы, уәде орындалды, бала оқуға түсті, Мұқаң мені үйіне қонаққа шақырды. Сәті түспеді ме, өкінішке қарай, бара алмадым. Бірақ, көзім жеткені – балажан екен, көбелек болып ұшып-қонды жарықтық. Бір күні Жазушылар одағына келдім. Шона Смаханұлы ағамыз «Жазушы» баспасының поэзия редакциясында істейді, сол кісіге сәлем бере келіп ем. Редакция меңгерушісі – Сағи Жиенбаев. Редакция Жазушылар одағына кіргенде оң қол жақта, түкпірде болатын. Келсем, дәл алдында арыстандай боп Мұқаң тұр. Алыстан байқадым, әркімге өлең оқығысы келеді, кіріп-шығып жүргендердің ешқайсысы тоқтамайды, тыңдағысы келмейді. – Тым болмаса, Мырзаш, сен тыңдашы, мынаның әлі бояуы да кепкен жоқ, – деп, бет орамалды төрт бүктегендей, жұп-жұқа, биттің қабығындай кішкентай кітапшадан ағылтып өлеңдерін оқи бастады. Өлеңін ешкім тыңдамағанына, ешкімнің елемегеніне жаным ашып, жалықпай тыңдадым. Кішкентай ғана кітапшада базбір ақын жүз жыл жазса да сыйғыза алмайтын ой, жыр бар екен. Мен рахаттанып тыңдадым. Риза болды. Соның ішінде «Көгершіндер» дейтін өлеңі есімде қалыпты, жан-дүниеңді тербейтін сурет секілді. Тұнып тұрған сезім: қыс аяғы, көктем кезі. Қалың қар жауған. Дала салқын. Ақын үйде отыр. Терезенің алдында дән таппай бүрсеңдеген көгершіндер. Ақынның үлкен жүрегі бүрсең қаққан көгершіндерді аяйды, аялайды, үйіне шақырады. Сөздері дәл есімде жоқ, кейбір жолдары мынандай сияқты еді: Көгершіндер, Көгерсін жер, Үйге кірші, Әйтпесе, өлерсіңдер, Көгерсін жер, Арғысын көрерсіңдер... Не деген жүрек! Не деген мейірім! 1969 жылы «Көне түрк әдеби ескерткіштері және олардың қазақ әдебиетіне қатысы» деген тақырыпта кандидаттық диссертация бітіріп, авторефератты шығарып, қорғау алдында толқып жүрген кезім еді. Ол кезде көне әдебиет жөнінде ресми пікір айту да, түркі әдеби ескерткіштерін өзіміздің төл әдебиетімізге жақындастыру да қиын, пантюркист деп айыптай салу оңай еді. Жұбайым Мәрия екеуміз орталықтағы почта үйінің төменгі жағындағы аллеямен келе жатыр едік, Мұқаң қарсы жолықты: – Мырзаш, батырым, жұрттың тісі батпай жүрген тақырыпқа барған екенсің, баянды болсын. Маған бермесең де, біреуден авторефератыңды оқыдым, керемет жұмыс бітіріпсің, баянды қылғай, сенің қорғауыңа келіп өлеңмен сөз сөйлеймін, деді. Жұрттың Мұқағалидан анадайдан айналып қашып жүретін кезі еді, тақырыптың өзі де кіршең, кінәмшіл, оның үстіне Мұқағали келіп бүлдіре ме деп: – Мұқа, әуре болып не қыласыз, әлі қорғайтын күн де белгісіз, – деп қашқақтаттым. – Қорғайтын күнің авторефератта жазылған ғой. – Өзгертетін түрі бар, сізге хабарлармын, – дей салдым. Қорғамай кетсем де есіл ағаның аңқылдап тұрған көңілін неге қайтардым деп әлі күнге өкінемін. 1976 жылдың күзінің аяғы, ҚазМУ-дің филология факультетінің декандығынан педагогика институтының ректоры болып Талдықорғанға жүргелі жатырмын. Үйде мединституттың доценті, қалалық ауруханалардың бірінің бас хирургі Тұрар Көкеев (жиен) қонақта болды. Дәмді тамақ, байтақ дастарқан, жақсы ықылас-көңілде отырғанда ол Мұқағалидың емханада жатқанын және халінің өте ауыр екендігін айтты. Мен жиеніме: – Қолыңнан келгеніңнің бәрін істе, ұлы жүрекке, Мұқағалидай ұлы ақынның, бауырымыздың жанына арашашы бол, оның тіршілігі үшін күресіңдер, – деп өтіндім. Жағдайын жиі-жиі сұрап тұрдым, Тұрар да телефон соғып жатты, бірақ зәредей үміт оты тұтанбады. Өзі білді ме, білмеді ме, қайдам, оның демінің бітіп, күнінің таянғанын, о дүниеге біржолата бет түзегенін біліп отырған біздерге ауыр болды. Тұрар: – Келсең, кіргізейін, – деп еді, Мұқағалидай өмірі өлмейтін, тірілерден де тірі бола беретін ұлы ақынның өліммен арпалысқан әл-дәрменсіз, шарасыз, үмітсіз халін көруге батылым жетпеді. Сөйтіп, бара алмадым. Тәні қалып, демі біте бастаған жырқұдырет бірте-бірте суынып, баяу сөніп, әлем поэзиясына бір сәтте күн тұтылғандай көлеңкесін түсіріп, дариға-ай, көше барды. Мұқаң бір күнделігінде: «Ақынның адамды зерттегені – өзін зерттегені» деген екен, сондықтан болар, ақын өзі туралы көп жазды. Адамдарға айтар өкпесін де, назын да, қайғысын да, мұңын да, жиренішін де, махаббатын да өлеңдеріне сыйғызып, жеріне жеткізе жырлады. Адам баласындағы бар қасиетті де, пендешілікті де өзінен іздеді. Артына өшпейтін өнеге, тозбайтын, таусылмайтын асыл мұра қалдырып кеткен ұлы ойшыл «Арыз жазып кетейін» дейтін өлеңінде былайша толғанады: Бүгін менің туған күнім. Ой, пәле-ай! Мына адамдар неге жатыр тойламай?! Банкет жасап берер едім өзім-ақ, Тәңірдің бір жарытпай-ақ қойғаны-ай. Мына дүние неге жатыр үндемей?! Алаулатып тойдың шоғын үрлемей. Құшақ-құшақ гүл шоқтарын лақтырып, – Мынау – шапан, – Мынау – атың, мін! – демей?! Мына жұртқа жақпады ма әлде нем?! Бекер өмір сүргемін бе, әлде мен? Халқым, Сенің қасиетіңді білем деп, Босқа өмірім өтті ме екен әуремен?! Айтамын деп қуанышың, мұңыңды, Басқа арнаға бұрдым ба әлде жырымды?! Мен бәрібір, өзіңменен бір болам, Өзегіне тепсең-дағы ұлыңды. ... Тойланбаса тойланбасын, Не етейін, Той көрмей-ақ, сый көрмей-ақ өтейін. Қаламымды берші маған, бәйбіше, Болашаққа арыз жазып кетейін... Тіршілігінде ер-тұрманы түгенделмей кеткен ақынның үнін бәрібір керең дүние естімеді. Сондықтан да оның жай таппаған жаны, аласұрған жүрегі от ішінде жанып жүрді. «Дұшпандарым тоқтаусыз шабуылдауда, олар мені құртып жіберуге де дайын. Егер біреу қолына мылтық беріп, ат десе қайсысы болса да қолы қалтырамастан бүкіл адамзатты сүйген, ешкімге зияны тимеген мені сол заматта-ақ атып жіберуге әзір. Бәрі маған жат, жексұрын, жиіркенішті, кімнің дос, кімнің қас екенін ұғудан мен баяғыда-ақ қалғанмын. Жоқ, менің достарым жоқ, мен тек айналамнан сегіз аяқты сұмдарды ғана көрем. Қорғана аламын ба, білмеймін. Мені бұдан тек қана бір керемет құтқара алады. Ал мен кереметке қатты сенемін» - деп жазыпты күнделігінде қайран ақын. Аянышты. Осыншама ақынның жанын жаралағандай, өмірден түңілгендей, құдырет не еді? Қызғаныш еді. Ұлы ақынға айналып бара жатқанын сезген айналасы оны осылай болашаққа да қимап еді. Соған қарамастан, ақын замандастарын, жалпы адам баласын жанындай сүйді. Оған ақынның мына өлеңдері куә: Адам маған ұнайды қылығымен, Толқынымен ұнайды, тұнығымен. Біреулері тоңдырса шылығымен, Біреулері жылытады жылуымен. Адам маған ұнайды қылығымен. немесе: Бар екен ғой, бар екен жақсы Адамдар! Жақсы жоқ деп, айтпаңдар, бәтшағарлар! Ренжісең қайсыбір «патшаларға», Күл шашпа кір шалмаған ақша қарға. Күйі бөтен демеймін, үйі бөтен, Жақсы адамдар бар екен, сүйіп өтем. Жамандарды іздемен, өзі-ақ табар, Жақсыларды табуың қиын екен... Бүгін бар да ертең жоқ адам туралы, қалай десе де бәрібір қимайтын өзінің замандастары туралы ақын осылай толғайды. Оның өлеңдері ұлы бабасы Абаймен үндеседі. Мұқағалидың махаббаты қандай болды, кімді қалай сүйді, махаббаттың ләззатына мейірі қанды ма, рахат сезіміне бөленді ме, ол мәңгі ашылмайтын құпия болуы мүмкін. Бір күнделігінде: «Поэзия махаббатпен басталып, парасатпен аяқталуы керек» деген екен. Қалай дегенде де ол адамзатқа ортақ ұлы махаббатты, шынайы сезімді жырлады. Махаббаттан парасаттылық іздеді. Мұқағали өлеңдері – ғашықтардың жүрек лүпілі, айтылмай қалған арманы, асыл сыры, табысқандардың рахат сезімі, қосыла алмағандардың мәңгілік арманы, өкініші. Осы сезімдерді ақынның өз басынан кешіп жырлағаны анық. Мұқағали өлеңдерінің мәңгі болатыны, жүректе жатталатыны, бүгін де, ертең де, ылғи да сақтала беретіні сондықтан. Мұқағали – адамды жан-тәнімен сүйген кісі. Сондықтан ол өзін де шексіз сүйді, өз бағасын білді. Өлмейтінін, халқымен бірге мәңгі жасайтынын сезді. Алланың жер бетіне жіберген құдыреттерінің бірі екенін де түсінді ғой деп ойлаймын. Оны төмендегі мына өлең жолдарынан айқын аңғарамыз: Батар күн, келер түн, атар таң, Шығар күн, Бәріңе, бәріңе, бәріңе құмармын! Осы мен, осылай мәңгілік тұрармын, Осы мен, сірә да өлмейтін шығармын. Жақындық сеземін Жерден де, аспаннан, Жылылық сеземін Мұздардан, тастардан, Өмірім сірә да әріден басталған, Әріден басталып, мәңгіге тасталған. Осы мен өлмейтін, өлмейтін шығармын, Сәл ғана мызғып ап, қайтадан тұрармын. Шындығында, бұл оның замандастары айтатын сөз еді, айтпады, айтылмады, Мұқағалидың өлмейтіндердің бірі екенін көзінің тірісінде біз айтуымыз керек еді, оның өзі біліп тұрған шындықты, әттең, айта алмадық. Амал не, сөйтіп тарихқа есемізді кетіріп алдық. «Жетім өз кіндігін өзі кеседі» деп, Мұқағали өз бағасын өзі айтты, біз оны соған мәжбүр еттік. Мұқағалидың алдында қазақтың ешбір игі жақсысы ақтала алмайды. Парасатты тудырған да осы қазақ, жасытып, жабырқатқан да осы қазақ, сондықтан біз Мұқағалидың рухы алдында қарыздармыз, бұл қарыз біздің қазақ өлеңіне поэзия бекзатына деген қарызымыз. Ешқашан өтелмейтін қарызымыз. Екінші дүние жүзілік соғыс қазақтың жанына жазылмас жара салды. Соғыс өрті шарпымаған бірде-бір шаңырақ қалған жоқ. Әкесі соғыстан қайтпаған жетімдер қаншама, соғысқа кеткен жарын өмір бойы күтумен өткен жесірлер қаншама? Мұқаң сол жетімнің бірі, жесір ананың бауырында өсті. Сондықтан соғыс туралы жазылған өлеңдерінен алапаттың тақсіретін тартқан адамдарды танисыз. Жетімнің мұңын, жесірдің зарын естисіз. Біздер – жетімдерміз, Жетімдерміз. Ақпанның, аяз қардың өтіндеміз. Мына сараң өмірден сауға сұрап, Тіршіліктің мазасын кетіргенбіз. ... Ұрылар да емеспіз, қарылар да, Қарғыс таңба біздерден арылар ма? Жылынамыз бір ауыз жақсы сөзге, Қарғыс – аяз біздерді қарығанда. немесе ақын өзінің «Жесірлер үні» атты өлеңінде: Жалғанда, жалған, жалғанда, Жесірден мұңлық жан бар ма? Жалғанда жалғыз қалғанда, Әдіра қалған арманға, Араша түсер жан бар ма?.. – деп жырлайды көкірегі қарс айырылып. Мұқағали Мақатаев – Отан деген ұлы сезімге қылау түсірмеген ақын. Туған жерін, туған халқын Мұқағалидай жырлаған қазақта ақын жоқ. Ана бір жылдары жастарды отаншылдыққа баулитын «Кіндігімді кескен жұрт» дейтін шағын жыр жинағын құрастырғанымда да осыған көзім анық жеткен еді. Туған жер туралы Мұқағалидай тебіренген ақынды сонда таба алмай қиналғаным есімде. Мұқағали туған жерін, Отанын, халқын, ана тілін жан-тәнімен сүйді, тебіреніп жырлады. Отанды сүйіп жырлаудың нұсқасын, озық үлгісін қалдырып кетті. «Ей, қалам ұстаған, қаламдас бауыр, қарындастарым, халықты ұмытпаңдар! Халықсыз күндерің қараң, оны сүйемін деп байбалам салмаңдар. Оған тек ғашық бола біліңдер» – депті күнделігінде ақын. Ақынның халқын қалтқысыз жақсы көргеніне мына өлеңдері куә: Жақсы атанды демессің сүйем десем, Табынатын тәңірім, ием де – сен. Адам болып күн кешу қиын маған, Арқа тұтып, өзіңе сүйенбесем... ... Қазақстан! Пай, пай, пай! Ардағым-ай! Сен менің Шолпанымсың, жанған ұдай, Өзіңде өмір сүрген қандай бақыт, Өлмейтін махаббатым, арманым-ай!.. Отанын сүйген, оны жырлаған ақын Мұқағалидай-ақ болсын. Ең өкініші, Мұқағали дәрежелі атақ, мемлекеттік сыйлық ала алмады. Өлген соң ғана қадіріне жететін қазақтың әдеті емес пе, Мұқағалиды ел-жұрты ақын дүниеден өткен соң таныды, шарқ ұрып іздей бастады. Мұқағалидың дәуірлеген заманы жетпісінші жылдардың басынан басталды. «Қаласа да, қаламаса да жұрт мені ақын ретінде түсінеді, ал адам ретінде кім түсіне қояр дейсің. Түсінсеңдерші, мен туылғалы адаммын, адам қалпымда қалам, әзілдегенсіп, жаны ашығансып, жақын тартқансып, ақыл айтқансып, арыңа тікенектей қадалатын әріптестерден арыла алмай-ақ қойдым.» – деп торығыпты жарықтық. Сол қаптаған «қамқоршылардан» Мұқағали өліп құтылды. Опасыз, алдамшы мына дүниеде бір-біріңді қажамай, аяқтан шалмай, жағадан тартпай, жүйкені тоздырмай, сыйласып өткенге не жетсін! «Өлең маған аққудың қанатымен келеді» деген еді ақын. Мұқағали қолына қалам алып, толғанып, қиналып өлең жазбаған. Мұқағалиға расында өлең қонған, өлең түскен. Алладан жыр аяны, жыр баяны келген кісі. Періштелі ақын. Мұқағалидың өзі де өлең, сөзі де өлең, қаны да өлең, жаны да өлең. Мұқағали өлеңдерінің құдыретті, құздан құлағандай кесек, ірі, мұхиттың түбіндей терең, табиғаттың өзіндей таза, бұлақтай мөлдір, гауһардай жарқырап, тасыған өзендей сарқырап, дулығалы батырдай буырқанып, тұла бойынан жыр төгіліп тұратыны сондықтан. Мұқағали шынында да киелі жырдың өзінен, пәктіктен, ардан туған құдырет, Алланың өлеңге берген бағы, адамзатқа жіберген сыйы, қазақ поэзиясының еркіндігі, рухтың тазалығы. Мұқағали жырларының таудан түскендей ірі, шарболаттан жаралғандай берік, гауһардан жаралғандай асыл, маржандай таза болатыны, мөлдіреп тұратыны, төгіліп тұратыны сондықтан. Ол расында да феномен. Мұқағали секілді ұлылар тарихқа бір-ақ рет келіп, тарихта мәңгі қалады, халқымен бірге жасайды, асыл мұрасы қалың елінің қимас сырласына, мұңдасына, ұрпақты тәрбиелеудің өнегесіне айнала береді, өзі ғасыр, заман асқан сайын тұлғалана береді, биіктей береді. Кешегі Абай мен берідегі Қасымдардың жырдағы жолын жалғаған, болмысы кесек, табиғаты бөлек Мұқағали шығармасы қазақ руханиятының тозбайтын, мұқалмайтын алтын қазынасының айбынды бөлігін құрайды. Ол бүтін бір ғасырдағы қазақ поэзиясын биіктетіп кетті. Бүгінде Мұқағали өлеңіне ән шығармайтын композитор жоқ. Шынында да ол тұла бойы тұтас өлеңнен, қазақтың қасиетті қара өлеңінен жаралған ақын. 2006 жылы Президенттік мәдениет орталығында жырсүйер қауымға арнап М.Мақатаевтың туғанына 75 жыл толуына орай «Қазақ жырының Хантәңірі» атты жыр кешін өткізуім менің де Мұқағали мұрасына деген ынтықтығымның белгісі, асыл аға аруағының алдындағы борышым еді. Артына өшпейтін өнеге, тозбайтын, таусылмайтын асыл мұра қалдырып кеткен ақын жырларын қайта оқып, қайта үңілгенімде Мұқағалидың құдыретіне бұрынғыдан да табына түскендей болдым. Халқымыздың біртуар перзенті Дінмұхаммед Меңліахметұлы Қонаев бірде: «Мұқағалидай ғажайып адамның жүргенін білмегеніме өкінемін», – деген екен ғой. Ендеше, таланттарды, дарындыларды кезінде танып, бағалай білген жөн. Қазақтың: «өлгенінің бәрі жақсы» дейтін әңгімесі осындайдан туған. Өзінен кейінгі ақындардың піріне айналған Мұқағалидың балдай тәтті, кәусар жырлары асқақтаған әнге айналып туған халқына үздіксіз қызмет ете береді. Мырзатай ЖОЛДАСБЕКОВ.Деректер журналистикасы бойынша оқу курсының таныстырылымы өтті
Аймақтар • Бүгін, 21:00
Мемлекет басшысы Талдықорғандағы Үстел теннисі орталығын аралап көрді
Президент • Бүгін, 19:45
«Egemen» де, домбыра да сыйлады
Руханият • Бүгін, 19:30
Қасым-Жомарт Тоқаев «Жетісу» волейбол клубының жай-күйімен танысты
Президент • Бүгін, 19:00
Мемлекет басшысы Ынтымақ ауылындағы мектепті аралап көрді
Президент • Бүгін, 18:21
Биыл Жетісу облысында 250 мың шаршы метрге жуық тұрғын үй пайдалануға берілген
Президент • Бүгін, 17:48