Тәуелсіздіктің құқықтық негіздері
Елдегі қоғамдық тәртіп, бейбіт өмір, жеке адамның қауіпсіздігі мен тыныштығы, меншіктің қорғалуы және т.б. тәртіп мәселелерінің сақталуы құқық қорғау органдарының иығына жүктелген негізгі міндет. Бұл міндеттерді орындау сандық есеппен емес, ең алдымен сапалық көрсеткіштермен айқындалуға тиіс. Ал осы орайда азаматтардың қауіпсіздігі мен тыныштығы, еліміздегі қылмыстың жай-күйі мен криминогендік жағдайдың деңгейі ішкі істер органдары қызметінің тиімділігіне тікелей байланысты болмақ. Ендеше, бұл бағытта біздің елімізде қандай жұмыстар қолға алынып жатыр? Жалпы осы салада тәуелсіздік жылдары қандай құқықтық шаралар қаралып, не тындырылды? Міне, осы және өзге де өзекті мәселелер туралы Ішкі істер министрі Қ.Қасымовқа жолығып, әңгімелесудің сәті түсті.
– Қалмұханбет Нұрмұханбетұлы, әңгімемізді Мемлекет басшысының «Қазақстан Республикасындағы құқық қорғау қызметі мен сот жүйесінің тиімділігін арттыру жөніндегі шаралар туралы» Жарлығынан бастасақ деймін. Бұл Жарлықтың қабылданғанына тура бір жыл толып отыр. Онда Ішкі істер министрлігіне қатысты көптеген міндеттер алға қойылды. Ел Тәуелсіздігінің 20 жылдығына орай бұл міндеттердің атқарылуы қандай деңгейде деп бағалайсыз?
– Иә, үстіміздегі жылдың Елбасының Жарлығымен ел Тәуелсіздігінің 20 жылдығы деп жариялануы бәрімізге үлкен жауапкершілік жүктеуімен қатар халқымыздың жанын жадыратып, қуанышқа бөлейтін тарихи сәт екенін де білдіреді. Бұл орайда Ішкі істер министрлігі ел Тәуелсіздігінің мерейлі мерекесіне толымды табыстармен келіп отыр. Соның бірі, өзіңіз айтқандай, Мемлекет басшысының «Қазақстан Республикасындағы құқық қорғау қызметі мен сот жүйесінің тиімділігін арттыру жөніндегі шаралар туралы» Жарлығынан туындайтын міндеттерді министрліктің атқаруы болып табылады. Ал атқарылған қызмет аз емес.
2010 жылы көші-қон саласындағы барлық өкілеттілік Ішкі істер министрлігіне шоғырландырылып, Көші-қон полициясы комитеті құрылды. Оған қоса Көліктегі Оңтүстік Шығыс, Батыс және Орталық ішкі істер департаменттерін біріктіру арқылы бір Көліктегі ішкі істер департаменті құрылды, оған 25 желілік ішкі істер бөлімі бағынысты болды. Тергеу және Криминалдық полиция қызметтерін біріктіру арқылы сынақ ретінде Астана қаласының және Алматы облысының ішкі істер департаменттерінде тергеу бөліністері құрылып, ІІД-нің құрылымы өзгертілді. Сонымен қатар аумақтық ішкі істер департаменттерінің жаңа құрылымы бекітілді. Департамент бастықтары орынбасарларының 16 лауазымы қысқартылып, олардың есебінен ІІД-нің ұсыныстары бойынша жедел құрам лауазымдары енгізілді.
Орталық аппарат бөліністерінің және Әкімшілік полиция комитетінің штаттық сандарын қайта бөлу есебінен жедел жоспарлау департаменті құрылды. Өңірлердегі есірткі бизнесіне қарсы күрес бөліністері Есірткі бизнесіне қарсы күрес және есірткі айналымын бақылау комитетіне тікелей бағынысты болды. Есірткі құралдарының заңсыз айналымымен байланысты қылмыстарды тергеу Ішкі істер министрлігі құзырына берілді.
Ал оған қоса Ішкі істер министрлігі қарамағынан жекелеген функцияларды басқа мемлекеттік органдарға беруге байланысты медициналық айықтырғыштар – Денсаулық сақтау министрлігіне, кәмелетке толмағандарды уақытша оқшаулау, бейімдеу және оңалту орталықтары Білім және ғылым министрлігі құзырына өткізілді. Мұның барлығы ұйымдастырушылық құрылымды жетілдіруге, қызметтердің штат санын оңтайландыруға бағытталған.
– Үкіметтің үстіміздегі жылғы қаулысына сәйкес құжаттандыру мен халықты тіркеу қызметтері Әділет министрлігінен Ішкі істер министрлігіне берілуіне байланысты Көші-қон полициясы комитеті құрылымында құжаттандыру мен халықты тіркеу басқармасы құрылды. Оларды құрудағы негізгі мақсат қандай және оның құрылуынан халық қандай оң нәтижелерге қол жеткізе алды?
– Азаматтықты және жеке куәлікті алу қызметі бір министрлікте болуы, халыққа қызмет көрсетудің сапасын арттыруға ықпалын тигізеді деп ойлаймын. Осыған байланысты айтарым, таяуда құжаттандыру және тіркеу бөліністерінің штаттарын жасақтау жұмысы аяқталды. Енді құжаттандыру және тіркеу мәселелері жөніндегі қызметті көші-қон полициясы атқаруда. Азаматтардың жеке куәліктерін ресімдеу бұрынғыдай халыққа қызмет көрсету орталығы арқылы жасалуда, бірақ оны әлі де ішкі істер органдарының қызметкерлері жүзеге асыруда. Халыққа қызмет көрсету сапасын жақсарту мақсатында мүдделі министрліктермен бірлесіп, халықты құжаттандыру және тіркеу үшін талап етілетін құжаттардың санын қысқарту, бизнесс-процестерді оңтайландыру жөнінде 2011-2013 жылдарға арналған іс-шаралар жоспары әзірленді.
Құжаттандыру үрдісін оңтайландыру мақсатында 2011 жылғы 16 мамырдан бастап Астана қаласы Алматы ауданының халыққа қызмет көрсету орталығында, ал 9 маусымнан бастап Алматы қаласы Әуезов ауданының халыққа қызмет көрсету орталығында азаматтарды құжаттандырудың пилоттық режімі іске асырылды. Осының негізінде жеке куәліктерді әзірлеу мерзімі қысқарады.
– Техникалық байқауды жүргізу жөніндегі қызметті бәсекелестік ортаға беру қолдау тапты. Бұл жалпы қалай жүзеге аспақ? Олардың қызметі толықтай қашан басталмақ?
– Үстіміздегі жылы қаңтар айында «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне механикалық көлік құралдарын және олардың тіркемелерін міндетті техникалық байқаудан өткізу мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» Заң қабылданды. Осы заң негізінде техникалық байқауды көлік және коммуникация саласындағы уәкілетті органдар техникалық байқау орталықтарының тізіліміне қосқан техникалық байқау орталықтары өткізетін болады. Мұндай орталықтарда стационарлық және көшпелі техникалық байқау желілері болуы шарт. Олар тежеуіш жүйесі мен рүл басқаруының, аспалы элементтердің тиімділігін және атмосфераға шығарылатын зиянды заттарды автоматты түрде анықтап отырады.
Көлік құралдары иелерінің уақытылы техникалық байқаудан өтуіне бақылауды жүзеге асыру функциясы Ішкі істер министрлігінің құзыретінде қалады. Техникалық байқаудың толықтырылған жаңа тетіктері 2012 жылдың 1 қаңтарынан бастап жұмыс істейді. Оған дейін жол полициясы бекітілген үлгіде жұмысын жалғастыра береді.
– Ішкі істер органдарының төл міндеттерінің бірі құқық бұзушылықты болдырмау. Дегенмен, соншама құқық бұзушылық болыпты деп ауыз толтырып айтқаннан гөрі келеңсіздіктің алдын алған тиімді емес пе? Жалпы құқық бұзушылықтың алдын алу туралы не айтасыз?
– Қылмысты әлеуметтік жағымсыз құбылыс деп тану оның алдын алуға, ең алдымен себептерін жоюға арналған тиісті стратегияны көздейді. Алдын алу жұмысы қоғамдық қатынастарды жетілдіруге және құқық бұзушылыққа қарсы әрекет жасайтын кешенді іс-шаралардың қамтамасыз етілуіне бағытталған әлеуметтік басқару саласының бір ерекше түрі. Елбасының «Қазақстан Республикасындағы құқық қорғау қызметі мен сот жүйесінің тиімділігін арттыру жөніндегі шаралар туралы» Жарлығын іске асыру мақсатында 2011-2013 жылдарға арналған құқық бұзушылықтың алдын алудың салалық бағдарламасы әзірленді. Бағдарламаның басты мақсаты – қоғамдық қауіпсіздікті қамтамасыз ету деңгейін арттыру, еліміздегі құқық бұзушылықтың алдын алу жүйесін құрып жаңа әдістерді енгізу, сонымен қатар жасөспірімдер арасындағы және рецидивтік қылмыстардың алдын алуда мемлекеттік органдардың жұмысын жандандыру. Үстіміздегі жылғы маусымда құқық бұзушылықтың алдын алу жөніндегі ведомствоаралық комиссияның бірінші отырысы өтті.
– Осы орайда елді елең еткізген қылмыстардың тексерілу барысына, оның уақытылы ашылғанына тоқтала кетсеңіз.
– Өзіне еліміздегі әрбір азаматтың қауіпсіз өмір сүруі және қоғамда тәртіпті қамтамасыз ету тәрізді жауапты міндеттер жүктелгенін әр полиция қызметкері жақсы түсінеді. Қызметтік міндеттерін тиянақты атқарып, қылмысқа қарсы күресте батылдық пен табандылық, ерлік көрсетіп, қалаларда, елді мекендерде, шалғай аудандарда адамдардың тыныштығын қорғап, күн-түн демей, қандай ауа райы болса да қырағылық танытып, кей кездері өміріне қауіп төнсе де қылмыскерлердің ізіне түсіп, үлгі тұтарлық жетістіктерге қол жеткізіп жатқан қызметкерлеріміз баршылық. Қылмыстың ашылуы атқарылған қыруар жұмыстың, самайдан аққан тердің жемісі.
Мәселен, үстіміздегі жылы Алматы қаласында Селезнев атындағы хореографиялық училищенің директоры Қарлығаш Мырзаханованы айуандықпен өлтірген қылмыс қоғамдық толқу туғызды. Алматы қаласы ІІД-нің жедел және тергеу бөліністерінің анағұрлым тәжірибелі қызметкерлерінен құрылған жедел-тергеу тобы күні-түні жұмыс істеді. Қылмыстың себептерін анықтау үшін түрлі болжамдар жасалып, тексерілді, оның ішінде жәбірленушіні тонау мақсатында өлтіру мүмкін деген нұсқа да жоққа шығарылмады. Қылмыс болған жерді мұқият қарау барысында пәтерден бағалы заттар мен техниканың ұрланғаны анықталды. Қылмыс болған күні үйдің кіреберісінде арқасына сөмкесін асынған белгісіз ер адамды көрген адамдардың айтуы бойынша күдіктінің бейнесі жасалды. Көп кешікпей, арада бес күн өткен соң 28 жастағы күдікті ұсталды.
Қылмыс болатын күні еш жерде жұмыс істемейтін жас жігіт жәбірленушіні көшеден кездестіріп, үйіне дейін ілесіп, соңынан жүрген. Әйелді тонап, оңай олжа табуды көздеген мақсатында оның есігіне қоңырау шалады. Өзін көршісі ретінде таныстырып, пәтерге оңай кіреді. Жалғыз тұратын әйелді ұрып-соғып, ақша, бағалы заттар талап ете бастайды. Қарсылық көрсеткен жәбірленушіге ол бірнеше жерден пышақ салып, денесіне ауыр жарақат келтіреді. Пәтерден бағалы заттар мен жеке мүліктерді асығыс алып, қылмыс орнынан жасырынып үлгірген.
Ертесіне қоңырауларға жауап бермеген училище директорының үйіне келген жүргізушісі жедел жәрдем шақырып, полицияға хабарлаған. Алайда алған жарақат салдарынан ол ауруханада есін жимастан қайтыс болған. Белгісіз адамдарға есік ашып, сенім білдірудің аяғы осындай түрлі ауыр және аса ауыр қылмыстарға әкеледі.
– Жоғарыда тергеу және криминалдық полиция қызметтерін біріктіру арқылы сынақ ретінде Астана қаласының және Алматы облысының ішкі істер департаменттерінде тергеу бөліністері құрылып, құрылымы өзгертілді дедіңіз. Мұның қандай артықшылықтары болмақ?
– Иә, Астана қаласы және Алматы облысы ішкі істер департаменттерінде сынақ ретінде тергеу бөліністері құрылды. Оның жұмысы ұдайы министрлік басшылығының бақылауында тұр.
Тәжірибе жасау ретінде өткізу ережесі, тергеу бөлінісінің штаты, құрылымы бекітілді. Енді бір бөлініс, яғни бір белгілі топ қызметкерлер қылмыс болған жерді қарап, зерттеуден бастап істі сотқа жібергенге дейін жауап беретін болды. Олардың жұмысында қылмыстың алдын алу, болдыртпау, орын алған қылмысты ашу және қылмыстық істерді тергеу, азаматтардың конституциялық құқығының бұзылуына жол бермеу, міндеттерді орындауда барлық қызметтердің өзара тығыз қарым-қатынас жасауын бақылау тәрізді басымдықтар ерекше назарға алынған. Осыған сәйкес үстіміздегі жылы Алматы облысында өткізіліп жатқан сынап көрудің тиімділігіне баға беру мақсатында прокуратура органдарымен бірлескен ведомствоаралық мәжіліс өтті.
Әрине, жедел қызметкерлердің, тергеушілер мен анықтаушылардың жұмыс көрсеткіші түбегейлі жақсарды деп айту әлі де ерте. Тергеу жөніндегі бөліністерге, әсіресе, Астана қаласы бойынша қылмыстық іс қозғаудан бас тартылған өндірістегі қылмыстық істер мен материалдар бойынша тергеушілер мен анықтаушыларға түскен жүктеме артты. Бұл тергеу сапасы мен мерзіміне және басқа да жұмыс көрсеткіштеріне кері әсерін тигізуде. Сонымен қатар бұл өндірістегі қылмыстық істердің санының артуына және арыздар мен хабарламалар бойынша енді шешім қабылдау тергеушілер мен анықтаушыларға жүктелгеніне байланысты болуда. Бұрын бас тарту материалдары бойынша шешімдердің басым бөлігін криминалдық, әкімшілік және басқа қызметтердің қызметкерлері қабылдайтын.
Ал бұл бастамалардың барлығы халықтың полицияға деген сенімін күшейту үшін жасалып жатқан қадамдар. Қазіргі күні барлық арыздар тіркеледі, бұрынғы кеңестік заманындағыдай шағымданушыны арызын қайтарып алуға үгіттеу немесе жасырып қалу деген жоқ. Прокуратура тарапынан бақылау күшейтіліп, қылмыстарды электронды тіркеу жүйесі енгізілді. Осы жүйе негізінде азаматтардың арыздары автоматты түрде Бас прокуратураның құқықтық статистика және арнайы есепке алу комитетінің серверіне түседі. Мұның барлығы Елбасының қойған тапсырмаларын орындау үшін, халықтың сақшыларға деген сенімін күшейту үшін жасалып отыр.
– Қазіргі күні сотқа дейінгі оңайлатылған өндірісте істердің саны артып отыр ма?
– Қылмыстың үлкен емес, орта, ал үстіміздегі жылғы 4 ақпаннан бастап ауыр қылмыстар бойынша сотқа дейінгі оңайлатылған өндірісті қолдану тиімді екенін дәлелдеді. Үстіміздегі жылдың 6 айы ішінде оңайлатылған сотқа дейінгі өндіріс ретінде 7738 қылмыстық іс аяқталды, оның ішінде 185-і ауыр қылмыстар өткен жылдың көрсеткішімен салыстырғанда 60 пайызға артқан, ал жалпы сотқа жолданған істер 22,6 пайызды құрайды. Салыстырмалы түрде айтсақ, 2010 жылы 13,6 пайыз еді. Бұл ретте жоғары көрсеткіштерге Көліктегі, Солтүстік Қазақстан және Ақтөбе облыстарының ішкі істер департаменттері қол жеткізіп отыр. Осындай нысандағы қылмыстардың көбісі ұрлық, тонау және алаяқтық. Ауыр қылмыстардың ішінен тонау – 107, есірткінің заңсыз айналымы 58 бірлікті құрайды. Жалпы, сотқа дейінгі оңайлатылған өндіріске жолданып жатқан қылмыстық істердің саны ай сайын артып отыр.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Александр ТАСБОЛАТОВ.