Еліміздің мемлекеттік рәміздерін құрметтеу, насихаттау, пайдалану және қолдануда атқарушы органдардың атқарып отырған жұмыстары нешік? Қазақстан Республикасының «Қазақстан Республикасының мемлекеттік рәміздері туралы» 2007 жылғы 4 маусымдағы №258 Конституциялық заңын жүзеге асыру мақсатында облыс тұрғындары мен қонақтарына: «Біздерде мынадай бар, мынадай бар», деп жария етердей қандай жарқын мысалдары бар олардың?
Үлкен өкінішке қарай, облыста мемлекеттік рәміздердің беделін асқақтата көтерудің орнына, оны тым қораштандырып отырған мемлекеттік мекеме басшылары жетерлік. Мысалы, Жамбыл облыстық ішкі саясат басқармасы ұйымдастырған комиссия мүшелері тексеру жүргізген 404 мемлекеттік мекеменің 231-і еліміздің мемлекеттік рәміздерін құрметтеу, насихаттау, пайдалану және қолдануда ірілі-ұсақты көптеген кемшіліктерге жол бергені анықталды.
«Мемлекеттік рәміздер туралы» Заңның 4 және 6-баптарында «Мемлекеттік Ту, Мемлекеттік Елтаңба мемлекеттік органдардың, жергілікті өкілді және атқарушы органдардың, мемлекеттік ұйымдардың ғимараттарында міндетті түрде орналастырылады» деп, тайға таңба басқандай жазылған. Бірақ бұл талапқа облыс әкімдігінің жер қатынастары басқармасы, экологиялық реттеу және бақылау комитетінің Шу-Талас экологиялық департаменті бас ауыртып, ми ашытпаған сықылды. Еріншек басшыларды үнемі етектен тартып жүретін енжарлық пен немқұрайдылық, «Ел тыныш, жұрт аманда жау шаптыға басатындай мұнда тұрған не бар?» дегенге келетін жауапсыздық пен сауатсыздықтар санай берсек, мұнымен бітпейді екен.
Облыстың қорғаныс істері жөніндегі департаментінің басшысы да өзі отырған ғимаратқа Мемлекеттік Ту орнатуды бұлжымас заң деп санамапты. Ал мемлекеттік рәміздерді тексеру комиссиясы мүшелері облыс бойынша қазынашылық департаменті, облыстық орман және аңшылық шаруашылығы аумақтық инспекциясы, облыс бойынша бақылау және әлеуметтік қорғау департаментінің ғимараттары маңдайшаларына ары қарап, бері қарап Мемлекеттік Елтаңбаны таба алмаған. Төл отанын, оның Мемлекеттік Туы мен Елтаңбасын құрметтейтін намысқой басшы қызметіне келе жатып әуелі ғимарат үстіндегі Туға, одан кейін мекеме маңдайшасындағы Елтаңбаға қарап, тәубе демей ме?!
Жиырма метр биіктікке жуықтайтын көпқабатты (2, 3, 4 және 5) ғимараттарда Мемлекеттік Елтаңба соңғы қабаттың жабу деңгейінде диаметрі 1 метрден 1, 5 метр аумаққа орналастырылады. Ал аталған мекемелерде Елтаңбаны орнатуға лайықты орын бар. «Сонда еліміздің ең басты рәмізінің бірі – Елтаңба орнатуға аталған мекемелерде қаржы тапшы болып отыр ма, әлде басшыларының құлқы болмай отыр ма?» деген сауал туындайды. Ал Тараз қалалық сот ғимаратына орнатылған Мемлекеттік Елтаңба стандартқа сәйкес келмейтін болып шыққан. Күні бойы заң талаптарымен жұмыс істейтін мекеме басшысының өзі заң бұзып отырса, басқаларға не жорық! Сондай-ақ мемлекеттік санитарлық-эпидемиологиялық қадағалау комитетінің Тараз қаласы бойынша басқармасының ғимаратындағы Мемлекеттік Елтаңба да стандартқа сәйкес емес, ал маңдайшасындағы Елтаңба... сынып, жыртылған. Жыртылған демекші, Тараз қалалық ішкі істер басқармасы мен № 3 Тараз қалалық полиция бөлімінің ғимараттарына орнатылған Мемлекеттік Тулардың да тозығы жетіп, жұлым-жұлымы шығыпты. Ал облыс әкімдігінің құрылыс, жолаушылар көлігі және автомобиль жолдары басқармасының ғимаратына орнатылған Мемлекеттік Елтаңбаның өлшемі дұрыс емес.
Аудандардағы жағдай бұдан да көңілсіз. Мемлекеттік Ту мен Елтаңба Қордай ауданының Бетқайнар ауылдық округі әкімдігінің, Қордай ауданы әкімдігінің қаржы, жұмыспен қамту және әлеуметтік бағдарламалар, білім беру, дене шынықтыру және спорт бөлімдерінің, Талас аудандық әділет басқармасының ғимараттарында мүлдем орнатылмапты. Ал Жуалы аудандық қазынашылық басқармасы, Жуалы ауданы әкімдігінің қаржы бөлімі, Қордай ауданының Қақпатас ауылдық округі, Талас ауданының Берікқара және Үшарал ауылдық округтері әкімдерінің ғимараттарында, Жамбыл ауданы әкімдігінің жер қатынастар бөлімі бастығының кабинетінде Мемлекеттік Елтаңба орнатылмаса, Т.Рысқұлов ауданы әкімдігінің жұмыспен қамту және әлеуметтік бағдарламар бөлімі, облыстық соттар әкімшісі Т.Рысқұлов аумақтық учаскесінің ғимаратында Мемлекеттік Ту мүлде болмаған. Тексерушілер өз көздеріне өздері сенбейтін сорақы жағдайларға да тап болыпты. Мысалы, Жуалы аудандық әділет басқармасының ғимаратына екі Мемлекеттік Ту орнатылыпты. Комиссия мүшелері анықтай келсе, бір ғимаратта әділет басқармасы мен халыққа қызмет көрсету орталығы орналасқан екен.
Еліміздің Мемлекеттік Елтаңбасын бір және көп қабатты ғимараттарда экстерьерлі нұсқада орналастыру кезінде сәулеттік ерекшеліктер ескеріліп, өлшемдері қатаң сақталуы керек, дейді комиссия мүшелері. Алайда, Т.Рысқұлов аудандық ішкі істер бөлімі, Жуалы аудандық сот, Талас ауданы әкімдігі білім беру, дене шынықтыру және спорт бөлімінің ғимараттарына орнатылған Мемлекеттік Елтаңбаның өлшемі талапқа сай болмаған. Байзақ ауданының Мырзатай ауылдық округі әкімінің ғимаратында орнатылған Мемлекеттік Елтаңбаның өлшемі 1 метрден 1, 5 метрге дейін болу керек болса, ал орнатылған Елтаңбаның өлшемі 500 мм. болып, көзге өте қораш көрініп тұр дейді.
Мемлекеттік Тудың тозуы, уақтылы ауыстырылмауы, оның қолданылуындағы көптеген сауатсыздықтарға жол беру деректеріне келсек, Жамбыл ауданының Айша бибі ауылдық округі, Байзақ ауданындағы Жалғызтөбе ауылдық округі, Жуалы ауданының Ақтөбе ауылдық округі әкімі аппараты, аудан әкімдігінің білім беру, дене шынықтыру және спорт бөлімі, Талас ауданының Тамды ауылдық округі, Шу аудандық салық басқармасы, Меркі ауданының Т. Рысқұлов ауылдық округі, Т. Рысқұлов аудандық прокуратура мен аудандық соттың ғимараттарына тігілген Мемлекеттік Тулардың әбден тозығы жетіп, жыртылған.
Ең сорақысы, ел Тәуелсіздігіне жиырма жыл толса да, көптеген мемлекеттік мекемелерде күні бүгінге дейін стандартқа сәйкес емес Мемлекеттік Елтаңбалар пайдаланылуда. Мысалы, Қазақстан Республикасы Үкіметінің 2007 жылғы 1 қазандағы № 862 қаулысымен бекітілген «Мемлекеттік стандартқа сәйкес келмейтін Қазақстан Республикасының Мемлекеттік Туын, Мемлекеттік Елтаңбасын ауыстыру және жою ережесіне» сәйкес стандартқа сай келмейтін Мемлекеттік Ту мен Елтаңба бір жұмыс күн ішінде ауыстырылу керек және оларды қайта пайдалану мүмкіндігін болдырмау мақсатында оларды өртеу, балқыту, 2, 5 шаршы сантиметрден аспайтын мөлшерде майдалап бөлшектеу, ұсақтау, ұнтақ күйге айналдыру қажет екені белгілі. Әйтпеген күнде Мемлекеттік Тудан тиын үнемдейтін кейбір шенеуніктер оларды қайта қажетке жаратудан тартынбайды. Мысалы, еліміздің ескі көкбайрағымен қоқыс тасып жүргендердің қайбір жылы фотонысанаға ілігіп қалғаны бар екенін ескерсек, мұндай сорақылықтардың тағы да қайталану мүмкіндігін жоққа шығара алмаймыз.
Жауапсыздық дейміз бе, сауатсыздық дейміз бе, комиссия мүшелері Меркі ауданындағы № 4 орта мектепте Мемлекеттік Ту соңғы салтанатты жиыннан кейін (арада 2 күн өткен) түсірілген бойы жерде жатқанының үстінен түсіпті. Ғимараттың сыртындағы жаңадан жасатып ілінген мемлекеттік рәміздердің реттілігі де сақталынбапты. Мектеп директоры, оның орынбасарлары сонда екі күн бойы қайда қарап отырған?
Мемлекеттік рәміздердің реттілігі дегенді білмейтін немесе білуге тырыспайтын басшылар да баршылық екен. Ел Үкіметінің 2007 жылғы 2 қазандағы № 873 қаулысымен бекітілген ережеге сәйкес («Қазақстан Республикасының Мемлекеттік Туын, Мемлекеттік Елтаңбасын және олардың бейнелерін, сондай-ақ Қазақстан Республикасының Мемлекеттік Гимні мәтінін орналастыру ережесі») мемлекеттік рәміздер бейнелері бар стенділер (плакаттар) салтанатты іс-шаралар өтетін көпшілік назарына қолжетімді жерлерде орнатылуы және орналастырылған кезде мемлекеттік рәміздер бейнелерінің бірдеңгейлі орналастырылуының сақталуы және олардың орналасу реті: Ту, Елтаңба, Гимн болып келуі тиіс. Алайда, Байзақ ауданының Түймекент, Көктал ауылдық округі әкімінің аппараттарында, халыққа қызмет көрсету орталығында, Шу аудандық қазынашылық басқармасы, Шу аймағы бойынша ауданаралық қаржы полициясы басқармасы, аудандық салық басқармасы, Көкқайнар селолық округі, Қордай ауданының Сұлутөр, Үлкен Сұлутөр ауылдық округтері аппаратында, Сарысу ауданы әкімдігінің кәсіпкерлік және ауыл шаруашылығы, тұрғын үй, коммуналдық шаруашылық, жолаушылар көлігі және автомобиль жолдары бөлімдерінде мемлекеттік рәміздер бейнеленген стендтер талапқа сай емес, яғни орналасу реттілігі сақталынбаған.
Байзақ ауданы Жалғызтөбе ауылдық округінде сыртқы көрнекі құралда бейнеленген мемлекеттік рәміздер стандартқа сай салынбаған. Меркі ауданының Сармолдаев ауылдық округінде мемлекеттік рәміздер бейнеленген ескі стенд 2 жылдан бері ауыстырылмапты. Мынандай шындық та бар. Мысалы, мемлекеттік рәміздерді құрметтейтін мекеме басшылары мемлекеттік рәміздер бейнеленген стенділер, плакаттарға тапсырыс берген кезде оны тек рұқсаты (лицензиясы) бар кәсіпорындардан ғана сатып алуы керек. Бірақ кейбір басшылардың бейнелеу өнері мен ереже талаптарынан хабары жоқ әуесқой суретшілердің арзан бағасына мәз болып, сан соғып қалатындары өтірік емес. Ал дана халық «Арзанның сорпасы татымас» деп бекерге айтпаған.
Мемлекеттік Ту сабының басындағы ұштыққа аса мән бере бермейтін енжар басшылар да кездеседі екен. Мәселен, Байзақ ауданының Түймекент ауылдық округі әкімі кабинетінде және аудандық АХАЖ бөліміндегі Мемлекеттік Туда екі ұштық пайдаланған. Мемлекеттік рәміздерді тексеруге барған комиссия мүшелері бірінің үстіне бірін қадап қойған ұштықтарды көріп, көздері шарасынан шыға жаздапты. Сондай-ақ Т.Рысқұлов аудандық сот кабинетінде, мәжіліс залында, Талас ауданының Тамды ауылдық әкімнің кабинетінде орнатылған Мемлекеттік Туларда мүлде басқа ұштықтар пайдаланылған. Ал бұл масқаралыққа қалайша жүйке жұқармасқа, жан ауырмасқа?
Мемлекеттік мекемелердің аты жазылған үйлердің жоғарғы бөлігінің ортасына ережеге сәйкес және жазудың өлшемдеріне байланысты 120 мм-ден бастап 200 мм-ге дейінгі диаметрде Мемлекеттік Елтаңба орнатылуы тиіс екен. Алайда, Мойынқұм ауданы әкімдігі мәдениет және тілдерді дамыту бөлімі, Шығанақ орта мектебінің, Меркі ауданындағы орта мектептердің басым көпшілігінде, Жуалы ауданының Қошқарата ауылдық округі әкімінің ғимараттарындағы маңдайшаларда Мемлекеттік Елтаңба мүлде жоқ болып шыққан. Ал Шу аудандық ішкі істер бөлімінің маңдайшасында «Қазақстан Республикасы» деген жазудың ортасына еліміздің Мемлекеттік Елтаңбасының орнына... о, тоба, ҚР Ішкі істер министрлігінің эмблемасының (?!) суреті салыныпты. Сауатсыздықтың бұдан асқан «үлгісі» болмас енді.
Ереженің 5, 17-тармақтарының талабы бойынша мемлекеттік ғимараттарға тұрақты тігілген (орналастырылған) Мемлекеттік Ту мен Елтаңбаға тәуліктің қараңғы мезгілінде үнемі жарық түсіп тұруға тиіс. Өкінішке қарай, бүгінгі күнге дейін облыс орталығы – Тараз қаласы мен аудан орталықтарында бұл талап толық орындалмай отыр.
Мемлекеттік рәміздерді орналастыру ережесіне сәйкес жергілікті атқарушы органдардың веб-сайттарында еліміздің Мемлекеттік Туы мен Елтаңбасының бейнелері міндетті түрде орналастырылады және олардың бірдеңгейлілігі, орналасу реті: Ту, Елтаңба, Гимн болу керектігі көрсетілген. Бірақ тиісті басқарма тарапынан мемлекеттік мекемелердің сайттарына бірнеше рет талдау жүргізіліп, барлық әкімдер мен басқарма басшыларына кемшіліктерді жою жөнінде тиісті хаттар жолданғанына қарамастан кемшіліктер түзетілмей келеді.
Жақында облыс әкімінің қатысуымен өткен алқа мәжілісінде мемлекеттік рәміздерге қатысты осы айтылған кемшіліктер кеңінен сөз болып, облыс басшысы аталған кемшіліктерді қала, аудан әкімдерінен тез арада түзетуді талап етті. Тапсырманы қатаң бақылауды құзырлы мекеме басшыларына міндеттеді. Дегенмен, мемлекеттік рәміздердің мәртебесін биіктетіп, оны мақтана айтып, шаттана көрсететін істерді ұйымдастыруда облыста әлі де көп жұмыс атқарылуы керек.
Көсемәлі СӘТТІБАЙҰЛЫ,
Жамбыл облысы.