Еліміз тәуелсіздікке қол жеткізгелі бері жиырма жылдың жүзі болды. Осы жылдар ішінде ата-баба аңсаған іргелі істер жүзеге асып, небір армандар ақиқатқа айналды. Экономикалық жетістіктерімізбен қатар, құқықтық реформалар өмірге еніп, заң үстемдігі үлгілі үдеріске ұласты. Соның ішінде Құқықтық саясат тұжырымдамасының міндеттерін орындау елдің құқықтық дамуын арттыра түсті. Бұл орайда еліміздің құқық қорғау жүйесінің ұйытқысы болып табылатын прокуратура органдары 2002-2010 жылдар аралығындағы кезеңге арналған Құқықтық саясат тұжырымдамасын іске асыру кезеңінде көптеген жұмыс атқарды.
Бас прокуратура заң шығармашылығы процесіне белсенді түрде қатысуда. Осының алғышарттары Қазақстан прокуратурасы үлгісінің өзінде және мемлекеттік орган жүйесіндегі оның бірегей ережесінде қаланғандығы анық. Еліміздің бас құзырлы органының мәліметтеріне сүйене отырып аңғарғанымыз, 2002 жылға арналған Құқықтық саясат тұжырымдамасының ережесін жүзеге асыру барысында Бас прокуратура құқық қорғау жүйесінің үйлестірушісі ретінде заңдылық пен құқықтық тәртіпті қамтамасыз ету үшін маңызды бірқатар заңдарды әзірлеуге атсалысқаны байқалады. Мысалы, 2009 жылы Бас прокуратура әзірлеген «Заңсыз жолмен алынған кірістерді заңдастыруға (жылыстатуға) және терроризмді қаржыландыруға қарсы іс-қимыл туралы» Заң қабылданды. Бұл заңсыз жолмен алынған кірістерді заңдастыруға (жылыстатуға) және терроризмді қаржыландыруға қарсы әрекет етудің құқықтық негізін айқындады, қаржы мониторингі субъектілерінің құқықтық қатынастарын белгіледі.
Кәсіпкерлік қызметке заңсыз араласудың жолын кесу бойынша да едәуір жұмыстар жүргізілуде көрінеді. Ішкі ведомстволық актілерге сәйкес кәсіпкерлікті қорғауға және қолдауға да бағытталған заңнамалардың қолданылуын қадағалау прокуратура қызметіндегі басымдық дейміз. Осыған байланысты прокуратура бақылаушы органдардың кәсіпкерлікке заңсыз араласуға немесе шаруашылық жүргізуші субъектілердің құқықтарына қысым жасауға байланысты кез-келген заң бұзушылықтың жолын кесетін жалғыз орган болып табылады. Бұл жұмыстың тиімділігі Бас прокуратураның Құқықтық статистика және арнайы есепке алу комитетінің кәсіпкерлер қызметін міндетті түрде тіркеуді заңмен белгілеуге ықпал етеді. Қазіргі таңда Бас прокуратура жанында жұмыс істейтін Кәсіпкерлер жөніндегі сараптамалық кеңес осы мәселелерді шешуге ықпал етеді. Прокурорлар барлық аудандарда кәсіпкерлердің қауымдастықтарына бақылау жасайтын, бизнеске заңсыз араласу туралы шағымдар мен дабылдар келіп түскен кезде дереу сапарға шығатын, прокуратура қызметкерлерінен тұратын ұтқыр топтар құрды. Конституцияға сәйкес прокуратура органдарына жедел-іздестіру қызметінің заңдылығын жоғары қадағалау міндеттері жүктеліп, ерекше рөл бөлінді.
Міне, осы орайда атап өтер болсақ, жоғарыда аталған тұжырымдама негізінде құзырлы органның атқарған жұмысы аз емес. Олар Әділет министрлігімен бірлесе отырып, «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне азаматтардың жеке өміріне қол сұғылмаушылық құқықтарын қорғау мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» Заң жобасын әзірледі, оған Мемлекет басшысы қол қойды. Хат жазысу, телефонмен сөйлесу, почта, телеграф немесе өзге де хабарлама құпиясын заңсыз бұзғаны үшін Қылмыстық кодекске жазаны қаталдатуға бағытталған өзгерістер енгізуді қабылдау Заңның ерекшелігі болып табылады. Осы Заңмен жеке өмірге қол сұғушылықтан қорғау деңгейін арттыру мақсатында байланыс желілерінде арнаулы жедел-іздестіру іс-шараларын жүргізуге кедергісіз тексеруді жүзеге асыруға арналған уәкілетті прокурор институты енгізілді.
Азаматтардың хабарсыз жоғалып кету фактілері бойынша қабылданған іс жүргізу шешімдерінің заңдылығын қамтамасыз ету және олар бойынша қылмыстарды жасыру фактілерін болдырмау мақсатында Бас прокуратура егер тергеуге дейінгі тексеру мерзімі ішінде оның тұрғылықты жері анықталмаса, адамның хабарсыз жоғалу фактісі бойынша қылмыстық іс қозғау бөлігінде қылмыстық және қылмыстық іс жүргізу заңнамаларына өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы заң жобасын әзірледі.
Омбудсмен, жемқорлық қылмыстарының ауқымын заңды тұрғыдан айқындау, шетелдік азаматтардың балаларды асырап алу тетіктерін белгілеу институтын енгізу мәселелері бойынша нормативтік база әзірлеуге және қабылдауға белсене атсалысты. Сонымен қатар, тиісті жұмыс топтарының мүшелері ретінде сот ісін жүргізуді алқабилердің қатысуымен енгізу мәселелері бойынша соттылықтың ара-жігін ажырату, сот жүйесін жетілдіру, өлім жазасы түріндегі жазаның айрықша шарасын қолдану аясын тарылту, қамауға алуға санкция мәселелерін соттарға беру, қылмыстық заңнамаларды ізгілендіру, кейбір қылмыстарды қылмыстан арылту туралы заңдарды әзірлеуге және қабылдауға қатысты.
Сондай-ақ, прокуратура органдарының қызметкерлері төрелік соттар туралы, соттардың тәуелсіздігін нығайту, қылмыстық процесте жәбірленушілердің құқықтарын қорғауды күшейту, адвокатура туралы заңнамаларды жетілдіру мәселелері бойынша заң жобаларының ережелеріне өзгерістер енгізді. Атап айтқанда, қылмыстық және азаматтық іс жүргізу заңнамаларына, әкімшілік құқық бұзушылықтар туралы заңнамаларға тараптардың айтысу қағидатын іске асыруға, алдын ала тергеу және анықтау сатысында адвокаттардың іс-жүргізу құқықтарын кеңейтуге, білікті заң көмегімен, соның ішінде мемлекет есебінен қамтамасыз етуге, азаматтардың адвокаттық қызметке қол жетімділіктерін оңайлатуға, мемлекет есебінен тегін білікті заң көмегін ұсынуға нақты негіздемелер белгілеуге бағытталған өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы ұсыныстар енгізілді.
Бас прокуратура жұмыс тобының мүшелері ретінде төрелік соттар және Халықаралық коммерциялық арбитраж туралы заңды әзірлеуге, сүйемелдеуге және Республика Парламентінің қабылдауына белсене атсалысты. Осылайша 2002 жылдан бастап, құқықтық реформа кезеңінен кейін Қазақстан заңнамаларды дамытудың келешекті жоспарына, еліміздің құқықтық жүйесін дамытудың түбегейлі бағытын кезең-кезеңмен іске асыруға көшті. Мемлекеттік құқықтық саясаттың бірлігі мен сабақтастығы 2002 және 2010 жылдарға арналған тиісті ұзақ мерзімді тұжырымдамаларда өз орнын тапты дей аламыз.
Ал енді бүгінгі таңда прокуратура органдары 2010 жылдан бастап 2020 жылдарға арналған Қазақстан Республикасының Құқықтық саясат тұжырымдамасын іске асыру қызметіне жан-жақты кірісті. 2010-2020 жылдар аралығындағы кезеңге арналған Құқықтық саясаты тұжырымдамасы ережелерін іске асыру мақсатында құзырлы орган прокуратура қызметіне қатысы бар төмендегідей заңдар қабылданғандығын жеткізді. Олар: Құқық қорғау қызметі туралы; Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне құқық қорғау қызметі және сыныптық шендер, әскери және арнаулы атақтар беру, әскери қызметшiлердiң және өзге де мемлекеттiк органдар қызметкерлерiнiң нысанды киiм киiп жүру құқығы мәселелерi бойынша өзгерiстер мен толықтырулар енгiзу туралы; Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне прокуратура органдарының қызметін жетілдіру мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы; Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне Қазақстан Республикасындағы бақылау және қадағалау қызметі мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы болып табылады.
«Құқық қорғау қызметі туралы» және «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне құқық қорғау қызметі және сыныптық шендер, әскери және арнаулы атақтар беру, әскери қызметшiлердiң және өзге де мемлекеттiк органдар қызметкерлерiнiң нысанды киiм киiп жүру құқығы мәселелерi бойынша өзгерiстер мен толықтырулар енгiзу туралы» заңдар бірегей құқықтық стандарттар мен құқық қорғау қызметінен өту нормаларын, қызметкерлердің әлеуметтік қорғалуына бағытталған.
Құқық бұзушылықтың алдын алу және профилактикасын күшейту мақсатында «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне прокуратура органдарының қызметін жетілдіру мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» Заңмен құқық қорғау қызметіне қатысы бойынша прокуратура органдарының функцияларын үйлестіру (құқық қорғау қызметінің үйлестіру мақсаттары, заңдылықты, құқықтық тәртіпті және қылмысқа қарсы күресті қамтамасыз ету жөніндегі үйлестіру кеңестерінің құқықтық мәртебелері заңды тұрғыдан) бекітіледі. Сонымен қатар, әлеуметтік салада азаматтардың құқықтары мен бостандықтарын сақтауға прокурорлық қадағалаудың тиімділігін арттыруға бағытталған шаралар көзделеді.
Ал «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне Қазақстан Республикасындағы бақылау және қадағалау қызметі мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» Заң мемлекеттік органдардың бақылау және қадағалау өкілеттіктерін, сондай-ақ, мемлекеттік бақылау және қадағалауды жүзеге асыратын мәселелерді кешенді реттеу үшін бірыңғай құқықтық база қалыптастыруға бағытталған басқа да түзетулер енгізуді белгілейді. Әрине, бұдан басқа құқық қолдану практикасын біркелкі ұғынуды қамтамасыз ету мақсатында заң жобасы шеңберінде бақылау және қадағалау ұғымының ара-жігін ажырату жүргізілуде.
2010-2020 жылдар аралығындағы кезеңге арналған Құқықтық саясат тұжырымдамасында көзделген қылмыстық саясатты жетілдіру мақсатында «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне қылмыстық және қылмыстық іс жүргізу заңнамаларын жетілдіру мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» Заң қабылданды. Аса қоғамдық қауіп туғызбайтын қылмыстарды әкімшілік құқық бұзушылықтар санатына ауыстырып және оларды жасағаны үшін әкімшілік жауапкершілікті күшейте отырып, қылмыстан арылту мәселелері осы заңда өз орнын тапты. Сондай-ақ, жекелеген қылмыстардың ауырлық дәрежесін жазаны жұмсарту (депенализация) жолымен қайта бағалау жүргізілді. әкімшілік преюдиция енгізілді, бас бостандығынан айыруға байланысты емес қылмыстық жазаларды қолдану аясы кеңейтілді, соның ішінде бостандығынан айыру түріндегі жаза жекелеген санкциядан алып тасталды не бас бостандығынан айырудың барынша мерзімі қысқартылды, мемлекеттік мәжбүрлеудің және басқаларының қылмыстық жазаға барабар шаралары енгізілді.
Бас прокуратура соңғы жылдар аясында құқық қорғау органдарының қызметін үйлестіруді жүзеге асыра отырып, өз құзыреті шеңберінде қылмысқа қарсы күресте, қылмыстық қудалауды жүзеге асырғанда, сотталған адамдарды берген және қылмыскерлерді табыс еткенде халықаралық құқықтық көмек көрсетудің негізгі өлшемдерін айқындайтын бірқатар маңызды халықаралық құқықтық келісімдерді әзірледі. Осы салада қазіргі таңда 23 келісім әрекет етеді. Қазір мемлекеттің халықаралық-құқықтық базасы едәуір кеңейіп келеді. Қазақстан Республикасы мен Біріккен Араб Әмірліктері арасындағы құқықтық көмек көрсету және қылмыскерлерді ұстап беру туралы келісімге өткен жылы қол қою соның куәсі болып табылады. Мемлекет басшысының Қытай Халық Республикасына мемлекеттік сапары барысында сотталған адамдарды ұстап беру туралы екі мемлекет арасындағы келісімге қол қою Қазақстан үшін маңызды жаңалық болды.
Бас прокуратура Шанхай Ынтымақтастық Ұйымына (ШЫҰ) мүше мемлекеттер Бас прокурорларының, ТМД мүше мемлекеттер Бас прокурорлары Үйлестіру Кеңесінің (БП ҮК), «Қазақстан Республикасы – Еуропалық Одақ» (ҚР-ЕО) сот төрелігі мен құқықтық тәртіп жөніндегі шағын комитет отырыстары сияқты ірі көлемдегі халықаралық іс-шараларды ұйымдастыратынын және оған тұрақты негізде қатысып отыратынын атап өту қажет. Осындай іс-шараларға аса назар аударылады, өйткені, онда терроризмге, экстремизмге, сепаратизмге, есірткі, психотроптық заттар мен олардың заңсыз айналымына қарсы күрес, сондай-ақ қарудың, оқ-дәрілердің және жарылғыш заттардың заңсыз айналымына қарсы күрес, қылмыстың трансұлттық түрлеріне қарсы әрекет ету саласындағы проблемалар шешімін табады.
«ҚР-ЕО» Комитетінің жұмысына қатысу қазақстандық және еуропалық заңнамаларды үйлестіру, кейін оларға қосылу саласында бірқатар маңызды проблемаларды шешуге, қылмысқа қарсы күрес, заңдылықты және құқықтық тәртіпті қамтамасыз ету саласында Еуропалық Одақ мемлекеттерімен жекелеген халықаралық шарттар жасасуға, азаматтардың, әйелдердің, кәмелетке толмағандардың конституциялық құқықтарын қорғауда оң әлемдік тәжірибе алуға мүмкіндік береді. Прокуратура органдарының құқық қорғау жүйесіндегі үйлестіруші рөлін ескере отырып, ТМД Бас прокурорлары үйлестіру кеңесінің отырыстары шеңберінде қылмысқа қарсы күресте бірлескен шаралар қабылдауға, тұтастай алғанда, ТМД-да заңдылық пен құқықтық тәртіпті қамтамасыз етуге, соның ішінде прокурорлық қадағалауды күшейтуге және үйлестіру деңгейін арттыруға бағытталған мәселелердің өте үлкен спектрі қамтылады.
2010 жылғы 15 қыркүйекте Мәскеу қаласында өткен отырыста 2011-2013 жылдарға арналған адам саудасына қарсы күрестегі ТМД қатысушы мемлекеттердің ынтымақтастығы бағдарламасы мақұлданды, соттар қылмыстық істерді қараған кездегі мемлекеттік айыптауға қолдау көрсету бойынша жұмыстарды ұйымдастыру тәжірибесін алмасу мәселелері талқыланды, 2008-2010 жылдарға арналған қылмысқа қарсы күрестің бірлескен шараларының Мемлекетаралық бағдарламасының орындалуына, терроризмге және экстремизмнің өзге де күш көрсету көріністеріне қарсы күресте, есірткі, психотроптық заттар мен олардың прекурсорларының заңсыз айналымына қарсы күресте қадағалауды үйлестірудің деңгейін арттырудың басқа да мәселелеріндегі ынтымақтастыққа қорытынды жасалды.
Александр ТАСБОЛАТОВ.