Еліміз тәуелсіздік жылдарында құқық қорғау органдарының жүйесін реформалау мен көптеген ұйымдастыруларды бастан кешірді. Соның ішінде Әділет министрлігі де қайта құрулардан кенде қалмады. Біз, осы орайда, Әділет министрі Рашид Түсіпбековке жолығып, әділет органдарының тәуелсіздік жылдарында қалыптасқан жағдайына, соның ішінде тіркеу қызметі және құқықтық көмек көрсету салаларына қатысты әңгімелескен едік.
– Рашид Төлетайұлы, әңгімемізді заман талабына сай әзірленген «Неке және отбасы туралы» жаңа кодексті қабылдау мәселесінен бастасақ. Бұл заң жобасы ескірген нормалардан арылу және жаңа өзгерістер енгізу үшін дайындалған отбасылық қатынастарды реттейтін нормаларды жүйеге келтіруге бағытталғаны белгілі.
– Иә, мұндай нормалардың қажеттілігін уақыттың өзі талап етіп отыр. Себебі, 2004 жылға дейін аудандардағы әділет органдары әділет басқармаларында құрылған АХАЖ бөлімдері ретінде жұмыс істейтін. Әділет органдарының азаматтық хал актілерін тіркеу саласындағы қызметі азаматтардың құқықтары мен заңдық мүдделерін қамтамасыз етеді, ал әділет құрылымдары берген құжат әрбір адамның өмірінде құқықтық реттеу құжаты болып табылады.
Бүгінгі күні «АХАЖ тіркеу пункті» ақпараттық жүйесі енгізілді және сәтті жұмыс істеп келеді, ондай ТМД елдерінде жоқ. Осы бағдарламалық өнімнің көмегімен АХАЖ бөлімдері азаматтық хал актілерінің жазбалары мен куәліктерін қолмен толтырудан бас тартып, азаматтық хал актілерін электронды түрде тіркеуді жүзеге асырады. Бұл бағдарлама арқылы берілетін мәліметтер «Жеке тұлғалар» мемлекеттік деректер қорын толтырудың бірден-бір көзі. Қазір үйден шықпай-ақ, интернет арқылы азаматтық хал актілерін тіркеу туралы анықтаманы алуға болады.
– «Нотариат туралы» заң жаңа нотариалдық жүйені құрайды. Жекеше нотариустың мәртебесі – ерекше заңгерлік мамандық болып белгіленген, ол құқықтар мен фактiлердi куәландыруға, сондай-ақ осы заңда көзделген өзге де мiндеттердi жүзеге асыруға бағытталғаны анық. Бірақ нотариат атқарушы билік органдарының жүйесіне кірмейтіні де белгілі.
– Иә, дұрыс айтасыз, нотариат жүйесі бұрынғы тәртіп бойынша атқарушы билік органдарының жүйесіне кірмейді, заңға сәйкес тікелей және дербес қызмет ететін, өзін-өзі реттейтін белгілі нотариаттық бірлестіктер аумағында қызмет атқарады.Тәуелсіздік жылдарында еліміздің нотариаттық қызметін жетілдіру жөнінде көптеген шаралар қабылданды, соның бірі жеке нотариатты енгізу мәселесі. Президент «Нотариат туралы» заңға 1997 жылғы 14 шілдеде қол қойды. Аталған заң қабылданғанға дейін Қазақ КСР-нің «Мемлекеттік нотариустар туралы» заңы қолданылып келді. 1998 жылғы 25 сәуірде нотариаттық қызметпен айналысу құқығына алғашқы лицензиялар беріле бастады.
1998-1999 жылдары облыстарда, Астана және Алматы қалаларында 16 аумақтық нотариаттық палаталар құрылды. 2000 жылдың басында Қазақстанда 900 нотариус жұмыс істеді, оның ішінде 600 жеке нотариус болды. 2003 жылғы 5 мамырда «Нотариат туралы» заңға енгізілген өзгерістер мен толықтыруларға сәйкес нотариустар кәсіпкерлер болып танылмайды, бірақ нотариустардың жалпы санына шектеу қойылды, нотариустың бос орындарына орналасуға конкурс енгізіліп, нотариаттық мұрағаттар көзделді.
«Қазақстан Республикасының мемлекеттік рәміздері туралы «Конституциялық заңына өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заң жобасы ведомствоаралық комиссияда әзірленді және мақұлданды. Аталған заңды қабылдау жекеше нотариустардың мөрінде Мемлекеттік Елтаңбаны бейнелеуге рұқсат етеді және жекеше нотариустың қызметi жария-құқықтық әрі жеке-құқықтық сипатта болады деп танылады. Сөйтіп өзгерістер мен толықтырулар негізінде бірыңғай нотариаттық ақпараттық жүйесі енгізіліп, нотариустар барлық жасаған нотариаттық іс-әрекеттерді қағаз және электронды тізілімдерде тіркеуді жүргізеді.
– Адвокатура азаматтардың құқықтарын қорғауды қамтамасыз етуде мемлекеттік тетіктің маңызды бір буыны болып саналады. Осы орайда адвокатура реформалауды қажет етеді дегенге қалай қарайсыз?
– Тәуелсіз Қазақстандағы адвокатураны дамыту қажеттілігін анықтаған бірінші құжат Президенттiң «Қазақстан Республикасындағы құқықтық реформаның мемлекеттiк бағдарламасы туралы» қаулысы болып табылады. Онда сот жүйесi тиiмдi жұмыс iстеу үшiн жоғары деңгейде мамандандырылған адвокатура керек деп атап көрсетілді. Өйткені, ол уақытта адвокаттық қызметтiң тәуелсiз, өзiн-өзi басқаратын ұйымдық нысандарының көп түрлiлiгi, оны мiндеттi түрде лицензиялау, қорғаудың және өкiлдiктiң нәтижелiлiгi үшiн кепiлдiктер, азаматты қорғауда және басқа заң көмегiн көрсетуде адвокаттардың қызметiне қол сұқпаушылық, кез келген мемлекеттiк және мемлекеттiк емес органдар мен мекемелердегi сот iсiн жүргiзудiң кез келген сатысында кәсiби заң көмегiмен қорғауға құқығы, заңмен белгiленген адамдарды қорғау үшiн шыққан шығысты мемлекет есебiнен өтеу секілді мәселелерді шешетін адвокатура туралы қолданылып жүрген заңдарды қайта қарауды көздейтін құқықтық реформаларды қажет етті.
Экономикалық салада орын алып жатқан ауқымды үдерістер, Қазақстанның әр түрлі халықаралық шарттарға қосылуы және нарықтық реформалар барысында заңнаманың өзгерістері адвокаттардың жоғарғы кәсіптілігін, арнайы білімдерінің болуын талап етеді. Қоғамның және қоғамдық қатынастардың даму сатысында уақыт адвокатураның алдында жаңа талаптар мен жаңа міндеттер жүктеді. Соған орай адвокатураның әрі қарай даму бағыты Президенттiң Жарлығымен бекітілген Қазақстан Республикасының 2010 жылдан 2020 жылға дейінгі кезеңге арналған Құқықтық саясат тұжырымдамасында көрсетілді. Тұжырымдамада адвокатура терең реформалауды қажет етеді деп түйінделді. Өйткені, адвокатураны одан әрі дамыту үшін стратегиялық жобалау, адвокаттардың тәуелсіздігін күшейту, тәртіптік рәсімдердің ашықтығы және оның нәтижесін адвокатура институты шегінде шағымдану, ішкі басқару, адвокаттарды дайындау жүйесін және жалпы этикалық нормаларды белгілеу, адвокатура қызметін насихаттау секілді маңызды міндеттер шешімін таппай келеді.
Сондықтан, Әділет министрлігі адвокатурада өзін-өзі басқару институтын дамыту және оған мемлекетке тиесілі емес функцияларды беру керек деп есептейді. Оның өзін-өзі басқару арнасында дамытуға және қазіргі институттық негізде реформалар жүргізу мүмкін емес. Бұдан басқа, министрлік қазіргі тағайындалған адвокаттарға ақы төлеу және халыққа кәсіби құқықтық көмек көрсету ережелерін тұжырымдамалы түрде қайта қарауды көздейтін «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне халыққа кәсіби құқықтық көмек көрсету жүйесін жетілдіру мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заң жобасын әзірлеуге кірісті.
– Жылжымайтын мүлікке құқықтарды мемлекеттік тіркеу саласында қандай жаңалықтар бар?
– Тәуелсіздік жылдары кезінде мүліктік қатынастар саласы, әсіресе жылжымайтын мүліктік құқықтарға ауысу айтарлықтай ұлғайды. Мемлекеттік меншікті жекешелендіру, жер телімдеріне жеке меншік енгізу және оларды нарықтық қатынастарға тарту, жылжымайтын мүлік саласында бірыңғай мемлекеттік саясатты жүргізудің қажеттілігі жылжымайтын мүлікке құқықтардың бірыңғай мемлекеттік тізілімін енгізуді қажет етті.
Жылжымайтын мүлікке құқықтарды тіркеуді міндеттеу нормасы алғаш рет Азаматтық кодекстің 118- бабында бекітілді. Осы нормаға сәйкес жылжымайтын заттарға меншік құқығы және басқа да құқықтар, құқықтарды шектеу, олардың туындауы, өтуі және тоқтатылуы мемлекеттік тіркелуге жатады. Елбасының «Жылжымайтын мүлiкке құқықтарды және онымен жасалатын мәмiлелердi мемлекеттiк тiркеу туралы» Жарлығына сәйкес жылжымайтын мүлiкке құқықтарды мемлекеттiк тiркеу жөніндегі қызмет шаруашылық жүргiзу құқығына негiзделген «Жылжымайтын мүлiк жөніндегі орталықтар» республикалық мемлекеттік кәсiпорындарына жүктелді.
«Электронды үкіметті» құру мемлекеттік бағдарламасын жүзеге асыру шеңберінде Әділет министрлігі Байланыс және ақпарат министрлігімен бірге электронды ақпараттық қызметтер көрсету тәжірибесін құру және енгізу жөнінде жұмыстар жүргізді. Егер қағаз нұсқасында жылжымайтын мүлктің бар (жоқ) екендігі туралы, жылжымайтын мүлікке тіркелген құқықтар туралы анықтамалар 3 күн ішінде берілген болса, 2010 жылдың мамыр айынан бастап аталған анықтамаларды ХҚКО электронды форматта өтініш беруші өтініш жасаған сәттен бастап 30 минут ішінде ұсынады. Бұдан басқа, кез келген азаматтың электронды цифрлық қолтаңбасы болған жағдайда аталған анықтамаларды интернет арқылы «электронды үкімет» порталында дербес ала алады.
Үстіміздегі жылдың басында Әділет министрлігінің бастамасымен жылжымайтын мүлік құқығын жедел түрде тіркеу үшін алым мөлшері жеке тұлғалар үшін пәтерге, жеке тұрғын үйге, тұрғын үйге жатпайтын құрылысқа, заңды тұлғалар үшін тұрғын үйге жатпайтын құрылысқа тиісті мөлшерде төмендетілді. Алым мөлшерін төмендеткеннен кейін жедел түрде тіркеу қызметіне өтініш білдіргендердің саны 10 есеге, бюджет қорының сомасы 40 пайызға өсті.
– Жылжымайтын мүлікті ресімдеу кезінде қаржылық шығындарды қысқарту мақсатында, заңда жаңадан құрылған жылжымайтын мүлікке және жылжымайтын мүлік қайта жөнделген, қайта жоспарланған жағдайда техникалық тексеру жүргізілетіні айтылған ғой.
– Әрине, меншік иесі жылжымайтын мүлік объектісін айырбастаған жағдайда оның техникалық паспорты өзінің заңдық күшін сақтайды және сатушыдан жылжымайтын мүлікті сатып алушыға береді. Сондай-ақ, техникалық паспортты дайындау жөніндегі қызметтердің құнын есептеу тәртібін оңтайландыру және азаматтар мен заңды тұлғалардың оны әзірлеуге қаржылық шығындарын кеміту мақсатында жаңа бірыңғай бағалар прейскуранты бекітілді және оған сәйкес жұмыстар құны жылжымайтын мүлік нысаны мен жер телімінің 1 шаршы метр бағасы бойынша айқындалады.
Бұдан басқа, қазіргі уақытта Әділет министрлігі нотариаттық куәландырылған жағдайда жылжымайтын мүлікке құқықтарды электронды тіркеу тетігін пысықтап жатыр. Электрондық тіркеу өтініш берушінің ХҚКО-на жүгінуінсіз, нотариустың бірыңғай нотариаттық ақпараттық жүйеден құқықтық кадастрдың ақпараттық жүйесіне өзінің электронды қолтаңбасымен куәландырған құқық белгілеуші құжаттарды электронды түрде жолдауы арқылы жүзеге асыру болжанып отыр.
– Әділет органдарына алғашқы рет заңды тұлғаларды, филиалдар мен өкілдіктерді мемлекеттік тіркеу міндеті 1995 жылдың тамыз айында қабылданған «Заңды тұлғаларды мемлекеттік тіркеу туралы» заңымен жүктелгені белгілі. Ал бұрын заңды тұлғаларды тіркеуді әр түрлі мемлекеттік органдар, мысалы, әкімдіктер, салық органдары, статистика органдары, ведомстволар, ұйымның құрылу профилі бойынша министрліктер жүзеге асыратын.
– Иә, расында да кезінде бұл жәйт шашыраңқылыққа әкеп соқтырды, мәліметтер әр түрлі болды, өзекті болмады, заңды тұлғаның даму тарихын ешкім жүргізген жоқ, мәлімет алу мүмкін болмады. Бүгінде әділет органдары заңды тұлғаларды тіркеу жүйесін оңтайландыру үшін барлық шараларды қабылдады. 2004 жылдың 20 қыркүйегінен бастап «бір терезе» қағидаты енгізіліп, оған сәйкес, заңды тұлғаларды мемлекеттік тіркеу бір рәсім шегінде, заңды тұлғаны тіркеу жолымен, оны салық және статистика есебіне қою арқылы жүзеге асырылады. Тіркеуші органға бір өтініш ұсыну нәтижесі бойынша заңды тұлғаға бірден үш құжат беріледі: олар – заңды тұлғаны мемлекеттік тіркеу туралы куәлік, статистика картасы және салық төлеушіні тіркеу туралы куәлік. Бұрын, тіркеудің осы тетігі енгізілгенге дейін, әділет органдары, статистика және салық органдары осы рәсімді бөлек-бөлек, шашыраңқы түрде жүзеге асыратын еді. «Бір терезе» қағидаты негізінен тіркеуге құжаттарды дайындауда және тіркеуші органдарда осы құжаттарды ресімдеуде уақытты көп жоғалтпай, оны үнемді жұмсағанға қолайлы болды. Сондай-ақ, оңтайландырып тіркеу тәртібін енгізу заңды тұлғаларды мемлекеттік тіркеу мерзімін қысқартуға негіз болды.
– Бірыңғай дерекқор құру қажеттілігі неден туындады? Мәселен, «Заңды тұлғалар» мемлекеттік деректер қоры туралы айтсаңыз?
– Иә, қазіргі уақытта «Заңды тұлғалар» мемлекеттік деректер қоры ақпараттар жүйесі жұмыс істейді, оның көмегімен бірегей нөмір – Бизнес-сәйкестендіру нөмірі қалыптасады (қысқаша БСН), ол бойынша кәсіпорындар әділет, статистика және салық органдарында тіркеледі. Алдағы уақытта «Заңды тұлғалары» мемлекеттік деректер қоры БСН енгізу негізінде, белгілі бір субъектіге жататын мәліметтерді тіркейтін жалпы жүйеге көшуін қамтамасыз етеді.
Бірыңғай дерекқор құру қажеттілігі, ол бұрынырақта өзексіз мәліметтерден тұратын, шашыраңқы ақпараттар жүйесінің болуынан туындады. Нәтижесінде, «Заңды тұлғалар» дерекқоры, барлық тіркелген заңды тұлғалар туралы мәліметтерінің эталоны болды. Сонымен қатар, барлық жұмыс істейтін шаруашылық субъектілер БСН алулары қажет, нәтижесінде қазір қолданып жүрген мынадай идентификаторларды: тіркеу нөмірі, СТТ және статистика органының шартты белгілер жүйесін (ЭҚНК) ауыстыратын болады.
2012 жылдың қаңтар айынан бастап, барлық заңды тұлғалар үшін бірыңғай құжат есебінде қызмет ететін, БСН-мен мемлекеттік тіркеу туралы куәлігі болады. 2008 жылдың шілде айынан бірқатар жаңалықтар енгізілді, ол кәсіпорындарды тіркеген кездегі әкімшілік кедергілерді қысқартуға бағытталған, атап айтсақ, егер олар қызметін үлгілік жарғының негізінде жүзеге асыратын жағдайда, шағын, орта және ірі кәсіпкерлік субъектілері болып табылатын заңды тұлғаларды тіркеудің бірыңғай мерзімі енгізілді, бұрынғы қолданыстағы 10 күннің орнына 3 жұмыс күні болды.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Александр ТАСБОЛАТОВ.