Әңгімеміздің әлқиссасын әзілден бастайық. Әлдебір ауылда бір баукеспе ұры қайтыс болыпты дейді. Қылт еткенді қалт жібермейтін, асқан ептілікпен қорадағы малды жымқырып кететін кәнігі қарақшы екен әлгі. Содан жұртшылық жаңағының жаназасына жиналады. Әдеттегі рәсім бойынша молда жиналған жамағатқа «Қандай адам еді?» деген сауал тастайды. Ешкім үн қатпайды. Содан екінші рет қайталайды. Құдай-ау, тырс еткен адам болсайшы. Барлығы тілін жұтып қойғандай, үнсіз. Болмағасын үшінші рет сұрайды молдекең. Құлаққа ұрған танадай тыныштықтың арасынан бір дауыс шығыпты да, былай депті: «Малға болмаса, адамға аса зияны жоқ еді ғой, жарықтықтың».
«Қысыр сөз күлмекке жақсы» ғой. Дегенмен, мынау күлетін нәрсе емес еді. «Өкпеге қиса да, өлімге қимайтын» қазақы ғадеттің өзі осы арада ысырылып ыза мен ашуға орын беріп тұр. Абай атамыз айтатын «Қазақтың өлген кісісінде жаманы жоқ» дейтін сөзі де мына жерде мәні мен маңызын жоғалтқандай ма, қалай? Өйткені, ғасырлар бойына жалғасқан дәстүр бойынша біздің жұрт өлген адам туралы жаман пікір айтпайтын. Бірақ тірі күнінде жұртқа тыныштық бермеген, өзгенің маңдай тер, табан ақысымен жиған адал малын ұрлап, аядай ауылдың берекесін қашырған ұры туралы ешкімнің бірауыз «жақсы адам еді» деп айтуға тілі бармағанын түсінуге де болатын сияқты.
Мұны неге айналсоқтап отырмыз? Соңғы кездері мал ұрлығы көбейді. Жылқыны үйірімен қуып кетіп жатқан жағдай жайында, бетіне қарап отырған бірер қарасын түнде келіп ұрылардың көтеріп кеткені турасында, өрістегі сиырын сол жерде сойып алып, етін базарға жөнелткені хақында жиі еститін болдық. Жоқ іздеген бір адам. «Жау жағадан алғанда, бөрі етектен тартады» дейтіндей, дағдарыс келген заманда ұрылардың да қаптауы таңқаларлық дүние емес тәрізді. Дей тұрғанмен, бір теңгесін екі ете алмай, бір малының басын көбейте алмай отырған қараша халықтың обал-сауабы кімге? Мұны ойлайтын ұры бар дейсіз бе? Мысалы, 2015 жылы Қызылорда облысында 852 мал ұрлығы дерегі тіркеліпті. Бұл құқық қорғау органдарына арызданған ресми адамдардың ғана дерегі. Ал қазақылыққа салып, әне-міне табыладымен жүріп, ақыр соңы күдерін үзіп, «Құдайы садақа» дей салған адамның нақты санын ешкім білмейді. Жылдар бойына жалғасып келе жатқан осы бір мінезді де түсіне алмаймыз. Жоғалған мал қалай садақа болады? Садақа, құрбандық дегеннің өзіндік талап-тәртіптері болмаушы ма еді? Әсілі, бұл да бейқамдық пен шарасыздықтың бір көрінісі шығар. Әйтпесе, баладан бетер мәпелеп, өсіріп, басын көбейтіп отырған дүниесі жоғалған адам «садақа» деп қарап отырар ма? Ал былтыр мал ұрлау дерегі айтарлықтай қысқарыпты. 667 жағдай ресми органдарға хабарланған. Қылмыстың ашылу дерегі де 14 пайызға жақсарған. Біраз адамның жоғы табылып, қолының сұғанағы барлар жазасын алған. Құқық қорғау орындарының нақты жұмысының арқасында мал ұрлығын кәсіп еткен 11 қылмыстық топтың іс-әрекеті әшкереленіпті. Ал осы топтардың құрамында 41 адам болған. Жеңіл пайданы кәсіп еткендердің 74 мал ұрлығы қылмысына қатысы бары анықталған. Ұйымдасқан қылмыстық топтың қалай жұмыс істегенін осы дерек дәйектеп тұрғандай. Малдан мал қоймаған ғой, құрғырлар.
Өткен жылдың қазан айында Қазалы ауданы, Жалаңтөс Баһадүр ауылының тұрғыны түн мезгілінде мал қорасынан екі бас қойын белгісіз біреулер ұрлап кеткені жөнінде арызданған. Шығынның жалпы құны 50 000 теңге деп есептелген. Содан полиция жедел іздестіру жұмыстарына кірісіп кетеді. Ұрылардың ізін суытпай, ұстайды. Соның нәтижесінде төрт адам қолға түседі. Тексере келгенде бұлардың бірінші рет ұрлық жасап отырмағаны белгілі болады. Бірінші рет дейміз-ау, ұрлықты әбден кәсіп қылғандары анықталады. Ақырында әлгі төртеу аудан көлемінде 36 мәрте мал ұрлағандарын, оны қайдан алып, қайда сатқандарын тәтпіштеп баяндайды. Содан осы жағдайға байланысты, Қылмыстық кодекстің 188-бабының 2-бөлігі 1,3-тармақтары бойынша қылмыстық іс қозғалып, күдіктілер Қазалы аудандық ішкі істер бөлімінің уақытша ұстау оқшаулағышына қамалады. Тергеу жұмыстары барысында күдіктілерден жауап алынып, аталған іске қатысы бар басқа да азаматтар анықталды. Айғақ заттар дәлелдеме ретінде қосымша тіркелген.
Бір ұрлықтың артынан қанша қылмыстың балалап шыққанын көріп отырсыз. Сондай-ақ, мұның барлығын бар-жоғы төрт-ақ адам жасаған. Әрине, кімнің үйінде қандай мал барын, күйі қандай екенін айтып отырған сыбайластары да болған. Ал негізгі тірлікті осы төртеу тындырып жүрген. Айналасына жаудай тиген баукеспелер өздерін өмірі ұсталмайтындай сезінсе керек. Сондай сезім мен қанағатсыздық оларды ақыры түрмеге тоғытып тынды.
Шиелі ауданында мынандай жағдай болыпты. Осы қаңтар айының 22-сі күні түнде Еңбекші ауылының арғы жағында, Қаратаудың қапталында орналасқан «Жалғыз ағаш» жайылымындағы малшы қорасынан 2 бас қойын белгісіз біреулер ұрлап кеткені туралы арызданады. Жалпы құны 50 000 теңге шығын келтіргенін көрсетеді. Аталған арыз негізінде жедел-іздестіру жұмыстары жүргізілді. Нәтижесінде не болған деңіз? Әлгі кісінің қойлары жайылымда дін-аман, қайта екеуі де төлдеп жатқан жерінен табылады. Солайша, ешқандай ұрлықтың болмағаны белгілі болды. Екі қой төлдеген 2 бас қозыларымен бірге иесіне қайтарылды. Біз мұны ұрылардан әбден запы болған, зәрезап жағдайға түскен, жүрегі шайлығып қалған адамның үрей мен қорқынышқа толы күйі дер едік. Қорасынан бейсауыт уақытта шығып кеткен қойларын ұрландыға санап, әбігерленіп арыздануының өзі езуге күлкі үйіргенімен, шындығында ақ-адал дүниесінен қапыда айырылып қалмайын деген ниетін ғана аңғарамыз. Өйткені, көзі тайса, алдындағысын айдап кететін анталаған ұрының ен далада еркін жүргенін біледі ол. Сондықтан жемтік аңдыған құзғын секілді қарақшылардан шамасы келгенше қорғануын қолдау керек және содан өзгелер де үлгі алуға тиіс қой деп ойлаймыз.
Осы арада мына жайтты баян етпесек болмас. Аймақ басшысы былтыр мал ұрлығына қатысты нақты іс-шаралар жоспарын бекіткен. Сол бойынша оған жауапты орындар, орындалу мерзімі және істелуге тиіс жұмыстар белгіленіп, жалпы жағдайдың барысы ай сайын облыс әкімі орынбасарының бақылауына алынған болатын. Солайша, облыстағы 66 ауылдық округ бақташылармен қамтамасыз етіліп, 5 аудан орталықтарында мал сататын базарлар ашылды. Және барлық мал соятын жерлерге бейнебақылау камералары орнатылды. Тұрақты түрде бақташымен қамтылған Шиелі ауданы Нартай Бекежанов ауылдық округінде соңғы 3 жылда бірде-бір мал ұрлығы болмағандығы жиі мысал ретінде айтылып жүр.
Сонда да, ұрылар да заңның құрығы мен адамдардың обал-сауабына қарамай қарақшылық әрекеттерін тоқтатар емес. «Ет тәттілігін қоймаса, мен ұрлығымды тыймаймын» дейтін қасқырдан да бетер дерсің. Сондықтан ұрлыққа қауым, ауыл болып қарсы тұру керек. Әйтпесе, «Екі көзің Назарда, екі сиырың базарда» деген жазуды қораңызға жазып, қарқ-қарқ күлген ұрының күлкісі құлағыңыздың түбінен естілуі бек мүмкін.
Ержан БАЙТІЛЕС,
«Егемен Қазақстан»
Қызылорда облысы