Теледидардан түймесін басып қалсаңыз Тұрсынбек Қабатов сайрап тұрады.
– Ет дегенде бет бар ма? – деп.
Әншілеріміз де қалыспауда. Роза қарындасымыз бешбармақ деп әуелетіп, қыздырманың қызыл тілін қыздырып жүр...
Қазір той-томалақ көп. Бара қалсаң асабамыз той ортасында бәрін тоқтатып қойып, ет деп жарапазандайды. Оның салтанаты жанында елұранымыз жіп есе алмайды. Даяшыларымыз елді бес-алты рет айналып еттабақтарды орнына әзер қояды-ау...Еттабаққа үңілсең мүше тұрсын, сынық сүйек таппайсыз.
Бұл қалай дейсіз еріксіз. Мүше болушы еді ғой дейсіз іштен.
Бас табақта ғана бас жүреді. Қалғаны мақұрым.
Сол басты ұстайтын адам жоқ. Көпей шалы бар, қаба шалы бар бір-біріне сырғытады. Ұстаса құйқасынан бір тіліп жейді де жанындағысына жылжыта салады.
Бастың мәселесі тәрбиесінде. Оны етінен, құйқасынан, миынан ажырату керек. Ажыратып қоймай оны мүшелеу керек.
Бас ұстаған бата қайырған.
Басқа өкпе жүрмеген.
Ертеде Арқа елінде атақты Қаракесек Жарылғап батырдың баласы Қырбас батыр Тобықтыдағы бір асқа барады. Сол аста бата қайыру жолы Қырбастікі бола тұра еттабақта бас болмапты. Жылдардың жылында, күндердің күнінде тағы да Тобықты елінде үлкен ас болыпты. Оған Қырбастың би баласы Бәйсейіт те барыпты. Сонда жолы келіп тұрмаса да Бәйсейіт бас ұстапты. Сонда Бәйсейіт:
– Шап Қырекеңе! Батасын алып келіңдер! – депті.
Бас үшін бас шабыспағанымызды осыдан-ақ көруге болады.
Ал Бәшекеңнің істеп отырғаны бастың қадірін тағы бір мәрте ел есіне салғандық.
Мүшенің жөні атымен бөлек. Қазақтың еті мүшесіз болмайды. Мүшесі келіспесе ол ет емес. Онда ол – дәм. Қазақ дәмге қараңыз десе «барына қанағат қылыңыз» дегені. Дәмнің өлі ет болуы мүмкін. Дәмде бас болмауы мүмкін.
Ет турамай тұрып мүше таратады. Мүшенің қадірлісі жамбас.
Сол таратыста мүлт кетсеңіз болды өкпе басталып кетеді. Өйткені дұрыс таратылмаған мүше сүйекке түскен таңба деп қарастырылған.
Бұрындары бүгінгідей өзімен бірге ет орап алып кету деген болмаған. Ал бұйырған мүшесін алып кету сөкет есептелмеген. Өйткені мүше ұстаған адамның сүйекті әбден ақсөңке қылып мүжуі үй иесіне деген құрметі деп түсінілген.
Ауылдың көпей шалдары қайда барса да немерелерін тастамайды.
Сол мұрынбоқтарын алдына алып:
– Тұқылына дейін мүжіңдер, әйелдерің әдемі болады – дейді.
Мұндайда балаларда жан қала ма, әпіл-тәпіл ақсөңке қылып шығарады.
Сөйтіп немерелеріне сіңір жегізеді. Ал сіңірде фосфор мен кальций көп болады.
Табиғат нәрлісін, құнарлысын қашанда тасада ұстаған ғой. Соны біздің шалдар білген. Білгені сол енді олар сүйекті шағып, майын жегізеді.
Баяғының серілері қызға сөз салғанда:
– Сені жілік майымен асыраймын, – демеуші ме еді.
Ұрпағының ертеңгісін ойлағаннан солай деп отыр.
Ет желінген, сорпа ішілген. Сүйек мүжілген. Жоқ, шалдар тарамайды. Енді шағылған сүйектерді алып кеміре бастайды. Жіліктің майлы басы сөйтіп жұтылып жатады.
Ең соңында сүйектен дым да қалмайды.
Есесіне ұрпағы аман.
Ой жағынан да.
Дене жағынан да.
Есесіне ұрпағы масыл емес.
Ой жағынан да.
Дене жағынан да.
Төрехан МАЙБАС,
этнограф-жазушы
ҚАРАҒАНДЫ