Тәуелсіздікке қол жеткізген алғашқы күннен бастап білім беруді дамыту ісі Қазақстан Республикасының тұңғыш Президенті Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаев саясатының басым бағыттарының бірі болды.
Егемендіктің алғашқы жылдарындағы қиындықтарға қарамастан, Конституцияда азаматтардың міндетті тегін орта білім алу құқығы бекітілді. Сол кезеңнің өзінде Елбасының бастамасымен әлемде еш теңдесі жоқ ерекше білім беру жобалары жүзеге асырыла бастады.
Бұл, ең алдымен, 1993 жылы өз жұмысын бастаған «Болашақ» бағдарламасы бойынша дарынды талапкерлердің әлемдегі ең үздік оқу орындарында білім алуы десек, мыңға жуық қазақстандықтар бұрын қолжетімсіз болған білімге ие болып, тәуелсіз Қазақстанды құрудың жаңа міндеттерін шешуге қатысты. Әлі күнге дейін «Болашақ» бағдарламасы өзекті болып келеді. Ендігі кезекте аталмыш бағдарлама инновациялық серпінге магистрлер мен ғылыми қызметкерлерді дайындауға бағытталған.
«Дарын» Президенттік жобасы 14 жылдың ішінде мыңға жуық дарынды, талантты балаларды анықтады. Олардың халықаралық пән олимпиадалары мен ғылыми жоба жарыстарындағы айқын жеңістерін әлем мойындап, қазақстандық мектептердің білім көрсеткішінің жоғары деңгейін танытып отыр.
Зияткер ұлт қалыптастыру бойынша жоғарыда аталған жобалардың логикалық жалғасы ретінде Елбасының бастамасымен жаңа жобалар қолға алынды. Бұлар: «Назарбаев Университеті» мен «Назарбаев Зияткерлік мектептері» болып табылады. Аталған оқу орындары отандық мектептер мен жоғары оқу орындарының басты бағдары болумен қатар, әлемдік сапа стандарттарына сай, білім саласындағы үлгі тұтар оқу орындары болуды мақсат тұтып отыр.
Соңғы 10 жылда білім беру жүйесін қаржыландыру 7,5 пайызға өсті. 2011 жылғы мемлекеттік бюджеттен білім саласына бөлінген қаржы 900 млрд. теңгеге жуық болды. Бұл ІЖӨ-нің 4,2 пайызын құрайды.
Қазақстанда 5-24 жас аралығындағы халықтың 75 пайызы біліммен қамтылған болса, білім саласында 414,5 мың педагогтар мен ғалымдар қызмет атқаруда.
Мектепке дейінгі білім беру және тәрбиелеу ісінде 2010 жылы Елбасының тапсырмасымен енгізілген «Балапан» бағдарламасы зор рөл атқарып келеді. Балабақшаларды қайта жөндеуден өткізу мен жаңа балабақшалар салудың, мектеп базасында шағын орталықтарды ашудың, жекешелендірілген және бұрын жалға берілген мекемелерді қайтарудың нәтижесінде мектепке дейінгі білім берумен қамтуды 2 жыл ішінде екі есеге дейін ұлғайтуға мүмкіндік туды: 3-6 жас аралығындағы балаларды біліммен қамту 36,2-ден 65,4 пайызға, кейбір өңірлерде 90 пайызға дейін жетті. Бүгінде 538,5 мың бала 7591 мектепке дейінгі білім беру ұйымдарында тәрбие алуда.
20 жыл ішінде 800 мектеп салынды. Мұндай көлемдегі құрылыс Ресейді есептемегенде, ешбір посткеңестік елдерде болмаған.
2,5 млн. оқушы 7775 мектепте білім алып жатқанын айта келіп, Қазақстанның ЮНЕСКО-ның білім беру индексі бойынша 4 жыл қатарынан әлемдегі үздік төрттіктің қатарында, екенін де айта кетсек дейміз.
Мүмкіндігі шектеулі балаларға ерекше көңіл бөлініп отыр. Осы жылдан бастап мемлекет жыл сайын мүмкіндігі шектеулі 3000 баланы қашықтықтан оқыту үшін компьютермен, интернетпен, бағдарламалармен қамтамасыз етуді қолға алды.
Тәуелсіздік жылдарында техникалық және кәсіптік білім беру жүйесіндегі білім беру ұйымдары 185-ке өсті. Қазіргі таңда 600 мыңнан астам оқушы білім алатын 896 техникалық және кәсіптік білім беру орындары жұмыс істейді. Кадрларды даярлау 185 (495 біліктілік) мамандық бойынша жүргізіліп отыр.
Мемлекет көлемінде міндетті түрде жұмыс берушілердің қатысуымен корпоративтік басқару жүйесі енгізілуде. Кадрларды даярлау мәселелерін шешу үшін бизнес-қауымдастықтар мен жұмыс берушілердің қатысуымен техникалық және кәсіптік білім беру бойынша Ұлттық кеңес құрылды. Өңірлік және салалық кадр мәселесін шешу үшін 14 салалық және 16 өңірлік кеңес құрылды.
Қазақстан ТМД елдерінің арасында алғашқылардың бірі болып жоғары білім алу мақсатында студенттер үшін қарыз алуды қолдана бастады. 11 жылдың ішінде жоғары білімді кадрларды даярлау үшін мемлекеттік тапсырыс 2 есеге өсті: 2000 жылы 18 мың грант болса, 2011 жылы оның көлемі 36 мыңға дейін өсті.
Кадрларды даярлаудың 3 сатылы үлгісі енгізілді: (бакалавриат-магистратура-докторантура PhD), бұл үлгі озық дамыған елдерде қолданылып келеді. Қазақстан Орта Азия елдеріндегі еуропалық білім кеңістігінің (Болон процесі) толыққанды мүшесі болған алғашқы мемлекет болып саналады.
2011 жылы алғаш рет 350 студент мемлекеттің қаржыландыруымен посткеңестік елдерге, Еуропа, Оңтүстік-Шығыс Азия, Қытай, Корея елдеріне бір жылдық академиялық кезеңге жіберіле бастаған болса, елімізде инновациялық қызметке бейімделген зерттеу университеттері және жоғары оқу орындары құрылуда.
Тәуелсіздіктің 20 жылдығы білім беру жүйесіне нақты жаңа бағыт берді. Мемлекет басшысы Н.Ә. Назарбаевтың қолдауымен Білім беруді дамытудың 2011-2020 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы, жаңа «Ғылым туралы» және өзгертілген «Білім туралы» Заңдар қабылданды.
Мемлекеттік бағдарламаның негізгі бағыты – педагог мамандығының мәртебесін көтеру болып табылады.
Біліктілік пен соңғы нәтижеге байланысты еңбекақы төлеудің жаңа моделі енгізілді. 1 қыркүйектен бастап, техникалық және кәсіптік білім беру ұйымдарының мұғалімдері мен шеберлері біліктілік санаты үшін негізгі еңбекақы мөлшеріне 100 пайыз үстемақы ала бастады. Сондай-ақ біз педагогикалық кадрларды даярлау және қайта даярлаудың жаңа моделіне көшудеміз. Оқытудың сапасын арттыру мақсатында педагог мамандарды даярлайтын жоғары оқу орындарының жалпы саны азайтылмақ. Оларда жоғарғы мектептің үздік педагогтары жинақталады.
Назарбаев Зияткерлік мектептері мен «Педагогтардың біліктілігін дамытудың Ұлттық орталығы» холдингі жанынан Педагогикалық шеберлік орталығын құру жұмысы басталып кетті. Олар аталмыш жүйені жаңғыртудағы тұжырымдамалық негіз болмақ. Холдинг барлық облыстық біліктілікті арттыру институттарын, сонымен қатар Қазақстанның алдыңғы қатарлы педагогикалық жоғары оқу орындары жанындағы 5 педагогтардың біліктілігін арттыру орталықтарын біріктіреді.
Мұғалімдерді қайта даярлауда ваучерлік-модульдік қаржыландыру – басты мәселелердің бірі. Педагогтер үшін ваучер дегеніміз – мұғалімнің өз біліктілігін жетілдірудегі географиялық орынды анықтауы.
Осылайша педагогтардың біліктілігін арттыру жүйесі өзінің ұйымдастыру құрылымының, мазмұнының, әдістемесінің негізінде әлемдік тәжірибеге сәйкестендіріледі.
Алдымызда келелі асулар тұр. Мектепке дейінгі білім беруді 100 пайыз қамту, 12-жылдық білім беруге көшу, әлемдік деңгейдегі колледждерді салу, әлемдік үздік рейтингке өзіміздің жоғары оқу орындарымызды енгізу.
20 жылдық тәжірибе жоғарыда аталған келелі міндеттерді жүктеп отырған басты мақсатқа жету үшін зияткер ұлт және инновациялық экономиканы қалыптастыру ісін қолға алуға күш береді.
Бақытжан ЖҰМАҒҰЛОВ, Білім және ғылым министрі.