![121211-17](http://old.egemen.kz/2011img/121211-17.jpg)
Қазақстан Республикасының Президенті Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаевтың «Қазақстан-2030. Барлық қазақстандықтардың өсіп-өркендеуі, қауіпсіздігі және әл-ауқатының артуы» атты Қазақстан халқына Жолдауы қоғамда қызу талқыға түскен мәдени-тарихи құжат. Жолдауға Елбасы эпиграф етіп қазақ халқының «Өткен күннен алыс жоқ, келер күннен жақын жоқ» деген мақалын орынды келтірген. Не жақын, не алыс екенін ажырата білу осал шаруа емес, кей ағайын жарты ғасыр өткен оқиғаны жақын көрсе, қайсыбіріміз ертеңгі күнді қабылдай алмай беймазалық күй кешеміз. Беймазалық деген тек жеке адамға ғана қатысты хал емес, ол қоғамның басындағы бар шындық. Сол беймазалық сабырға түспесе, қоғамның ахуалы нашарлай бермек. Кеңес империясы тас-талқанын шығарған да осы қоғамдағы беймазалық емес пе еді? Құндылықтардың күйреуі, адамның, қоғамның күйзелісін тудыратыны әуелден белгілі шындық. Алдағы отыз жылда құндылықтар алмасуы қалай болмақ. Осы мәселелерді зерделей келе, Елбасы осыдан 14 жыл бұрын Жолдауда «Біз өз балаларымыз бен немерелерімізді сонау алыс болашақта, олар біздің жасымызға жеткен кезде қандай күйде көргіміз келеді?
Олар әл-ауқатты өмір сүре ме, тоғайған, дендері сау әрі білімді, білікті бола ма?
Олар жақсы әрі азат қоғамда өмір сүре ме?
Олар бейбіт татулықта өмір сүре ме?
Олар өз қауіпсіздігі мен балаларының қауіпсіздігі үшін алаңсыз бола ала ма?
Көшелермен емін-еркін жүріп, өз дүние-мүлкі үшін қауіптенбес бола ма?
Біз оларға қуатты мемлекет пен өзіміздің жақын және алыс көршілерімізбен достық қарым-қатынастарымызды мұра етіп қалдыра аламыз ба?
Біз осынау қарапайым, бірақ маңызды сұрақтарға бүгіннің өзінде жауап беруге тиіспіз», деген болатын. Жүрекжарды, аса мағыналы сауалдар емес пе? Бұл сауалдар әрбір адамға, әрбір отбасына тікелей қатысты. Бұл жаңа қоғамның сауалдары. Осы сауалдарға жауап іздеп, Президент 1997 жылы өзінің «Қазақстан – 2030» деген Стратегиялық бағдарламасын ұсынған болатын. Қазақ елі сол стратегиямен жүріп келеді. Халық ортасында жүргенімде маған жиі сұрақ қойылды:
– Стратегиялық бағдарлама неге «2030» деп аталған, – деп.
Иә, шынында Бағдарлама неге «2030» деп аталған? Айтарым, бұл келешекке, яғни жастарға арналған бағдарлама – ХХІ ғасырдың бағдарламасы. Елбасы Вергилийдің «Жаңа ғасыр табалдырықтан аттайды, басқа дәуір туып келеді» деген сөзін есіне алғаны тегін емес. Бағдарлама қабылданған жылы жаңа ХХІ ғасыр табалдырықтан аттап келе жатты, ХХ ғасырдың адамзат тарихына айналуына аз ғана уақыты қалған еді.
ХХ ғасыр адамзат тарихы үшін аса ауыр, қанды оқиғаға толы ғасыр болғанымен, бұл Білім, Ғылым, Технология дәуірі болғанын да айтпасқа болмайды. Ал табалдырықтан аттағалы отырған ХХІ ғасыр қандай болмақ? Елбасының Қазақстан халқына ұсынған Жолдауы осы мәселеге арналған. 2030 деген осы ғасырдың 30-шы жылы. Ғалымдардың айтуынша, «отыз» ұрпақ жасы. Отыз «орда бұзатын» қуат жасы. Демек, бағдарлама жаңа ғасыр басында туып, 2030-да отыз жасты толтыратын жас ұрпаққа арналған деуге негіз бар. Ол ұрпақ бүгінде бізбен бірге, Тәуелсіздік жылы дүние есігін ашқан жиырмадағылармен бірге өсіп-өніп келеді. Ол ұрпақ қоғамда жалғыз емес, алпысты алқымдаған аға ұрпақ, одан да ілгері ата ұрпақ бар. Бәрі бірге өмір сүруде. Бәрі қоғамдасып 2030 жылға жеткенде мүлдем жаңа өмір сүру тәжірибесін құрамақ. Мұны қазақ халқы «заман» дейді.
Елбасы ХХІ ғасырда қандай заман болмақ, әкелері балаларымен немесе немерелері аталарымен заманның ағысын қалай анықтамақ деген болжам жасаған. Бұл осал шаруа емес. Ұрпақтар арасындағы сабақтастық қай заманда болмасын басты мәселе. Біз әдетте әлеуметтік келісім, этносаралық келісім және конфессияаралық келісім деп айтып-жазып жатамыз. Ал, ұрпақ арасындағы келісім дегеніміз не? Президент өз сауалында осы айтулы мәселеге баса назар аударған. ХХ ғасырдың соңында, яғни Жолдау қабылданған 1997 жылдары және ХХІ ғасырдың басында, яғни 2001-2002 жылдары дүниеге келген ұл мен қыз ғасырдың 30-шы жылдары отыз жасты толтырады дейміз. Сонда бұлар кімдер? Олар социализмді, өткен ескі қоғамды көрмеген, оның тәрбиесінде болмаған, тәуелсіздік, нарықтық экономика кезінде, діни сенімге бостандық болған заманда, бір сөзбен айтқанда, адам капиталына құрмет және оның өсіп-өркендеуіне, өркениеттің өріс алуына мүмкін болған жағдайда дүниеге келіп, жаңа өмірде, жаңа тәрбиеде, жаңа қоғамда өсіп келе жатқан ұрпақ. Мәселе солай.
Бірақ, олар кешегі социалистік қоғамда өсіп, еңбек етіп, өмірлік тәжірибе жинақтаған, көзқарастары қалыптасқан әке-аналарымен, немере-әжелерімен бір отбасында күн кешуде. Бұл ұрпақтар сабақтастығының қиындығы да, қызығы да. Әр отбасында өткен күнді айтушылар, тіптен насихаттаушылар бар. Сонымен бірге, өмірлерін келешекке бастаған жас ұрпақ бар. Демек, отбасында құндылықтарды бағалау, құрметтеу, не оларды талқыға салу, қайсыбірін теріске шығару деген мәселелер күн сайын ата ұрпақ, аға ұрпақ, немере ұрпақ арасында болып тұратын жайлар. Елбасы көрегендікпен жаңа заманда дүниеге келген ұрпақтың болашағы туралы, олардың әл-ауқаты туралы, білімі мен біліктілігі туралы терең әңгіме қозғаған. Ұрпақтардың бір-бірін түсінуі, ортақ ұғым-түсініктерге келуі, құндылықтарды бағалау, әрине, қоғамда, әсіресе, басылым беттерінде, радио-теле хабарларында жан-жақты айтылып та, талқыланып та, көпшілік ішінде дискуссияға, ғалымдар ішінде дискурстарға әлі күнге дейін түсіп жатқаны шындық.
Ең бастысы, сол 2030 жылы отыз жасты толтыратын ұл мен қыз қазір мектеп оқушылары болса, тәуелсіздік жылдары дүниеге келгендер ғана жоғары оқу орындарына ілігіп, студент атанды. Біз осы қауыммен бірге өмір сүріп, күнде сұхбаттасып, айтысып-таласып ғұмыр кешіп келеміз. Біздің осы өмір сүру тәжірибеміздің дұрыс аталуы – ұрпақтар сабақтастығы.
«Қазақстан – 2030» дегенде, сонымен бірге айтарым, отыз жас – ұрпақ жасы ғана емес, ол – ХХІ ғасырдың бағыт-бағдарын анықтайтын тарихи мерзім. Оған айшықты дәлел, бүгінде әлемнің көптеген елдеріндегі жүріп жатқан тарихи үрдістерді нақты мысалдар ретінде келтіруге болады. Араб елдеріндегі әрқилы мәндегі шерулерге қатысушылардың дені негізінен жастар екені анықталды. Мәселен, Би-Би-Си-дің мәліметінше, Алжирдегі көтерілісшілердің орташа жасы – 27,1, Мысырда – 24, Иорданияда – 21,8, Йеменде – 17,9, Тунисте – 29,7 жасты құраған. Жастар неге дүрлікті? Өйткені, елде жұмыссыздық белең алып тұр. Жұмыссыздар мөлшері Алжирде – 9,9, Мысырда – 9,6 (жастар арасында 35 пайыз), Иорданияда – 13,4, Йеменде – 35, Тунисте 14 пайызды (жастар арасында 33 пайыз) көрсетіп, кедейшілікте өмip cүpiп жатқан халықтың көлемі Алжирде – 23, Мысырда – 20, Иорданияда – 14,2, Йеменде – 45,2, Тунисте 3,5 пайыз екені анықталған.
ХХІ ғасыр – Жастар ғасыры. Олар дүниеге ақпараттық қоғам үрдісімен енді. Ақпарат жастарды дініне, тіліне, әлеуметтік жағдайына да қарамастан өзгертті. Бұл – шындық, онымен санаспауға болмайды.
Дамыған елдер: Америка Құрама Штаттарында, Англияда, т.б. елдерде көрініс беріп жатқан әлеуметтік жағдайларға байланысты шерулер осы ХХІ ғасырдың кескін-келбетін анықтайтын жайлар. Жаңа ғасырдың саяси, әлеуметтік, экономикалық, қаржы дағдарыстары Қазақ елінде қалай көрініс табуы мүмкін, Жолдауда футурологиялық байыпты болжамдар жасалған. Ғасырдың қалған жетпіс жылының мағынасы 2030-да «орда бұзатын» қуаты бар жасқа келген ұрпақтар толқынына қатысты. Себебі, бұл немере ұрпақ келесі отыз жылда аға ұрпаққа, одан келесі отыз жылда ата ұрпаққа айналып, жастарға ақыл-кеңес бере алатын ордалы ұрпаққа ұласар деген үміт бар. Олай дейтінім, бұлар біздің түсімізге енбегендерді өңдерінде көрулері әбден ықтимал. Түйдек-түйдек ақпарат легі, қуаты адамдардың табиғи болмысын да айтарлықтай өзгеріске жеткізуі таңғаларлық жағдай емес. Алайда, бала, әке, ата дегендер арасындағы сабақтастық өзгермес деген сенімімді білдіргім келеді. Қазақ халқының табиғаты осындай ұғымдарға негізделген.
Ресейдің өткен тарихында орыс жазушысы Иван Тургенев «Әкелер мен балалар» деген атышулы романын жазған. Ол романда ұрпақтар арасындағы сабақтастықта болатын нигилизм деген психологияны баяндаған еді. Әрине, Иван Сергеевич нигилизмді Батыс Еуропа елдеріндегі өркениеттік үрдістермен салыстыра отыра қарастырып, оның орыс топырағындағы тамырларына үңілген. Сірә, қазақ халқы үшін әке мен баланың арасынан қайшылық іздеудің қажеті бола қоймас. Әке мен баланың арасы тым жақын. Мәселе ата ұрпақ пен немере ұрпақтың арасында. Себебі, олардың арасы 40-50 жыл. Қазақ «Елу жылда – ел жаңа» дейді. Сонда ата ұрпақ ескінің соңында тұрса, немере ұрпақ жаңаның басында тұрмақ. Елу жылда қоғам өмірінде айтулы терең құбылыстар болмақ. Біздің тәжірибемізде ол ғасырлар тоғысына келді. Аға ұрпақтың тәжірибесі ХХ ғасырда қалды. Немере ұрпақ ХХІ ғасырда. Сондықтан ол Жастар ғасыры. Мәселенің қиындығы да осында. Елбасы болашақ туралы ойлана келе, жас ұрпақ жақсы әрі адал қоғамда өмір сүре ме деген мәселе көтерген. Адам қоғам болуы үшін нендей істер атқарылуы қажеттілігін баяндаған. Әрине, келешекті нақты, айдай анық етіп көрсету адамның қолындағы іс емес. Болашақты болжау, ол көреген саяси тұлғаның мүмкіндігі. Сондай мүмкіндікті Елбасы Жолдауда көрегендікпен қолданған.
Жолдаудың рухы толығымен Жастар ғасырына, рухани болмысына, оның келешегіне арналған.
***
Елбасының 1997 жылы қабылдаған «Қазақстан – 2030» деген Стратегиялық бағдарламасының мазмұнын осылай түсінемін. Ұрпақтар алмасуы – құндылықтар алмасуы, бұл – бір мәселе. Ұрпақтар алмасуының нәтижесі – құндылықтардың тұрақталуы, бұл – екінші мәселе. Егер 2030 жылға дейін ұрпақтар алмасуы, құндылықтар алмасуы үздіксіз болатын болса, 2030 жылдан кейін құндылықтардың тұрақталуы, сөйтіп, Қазақ елінің жаңа сапалы дәуірі басталмақ. Асан қайғы лексикасына салсақ, Жерұйық болып аталмақ.
Қазіргі кез құндылықтардың алмасу дәуірі. Ол үрдіс аяқталып біткен жоқ, себебі, социализм кезінде өмір сүріп, оның құндылықтарын қорғаған, насихаттаған, сол құндылықтармен өмір сүрген ата, аға ұрпақ өкілдері қазіргі егемен елдің жастарымен бірге өмір сүруде. Бүгінде ұрпақтар, құндылықтар алмасуы қауырт жүруде.
Жоғарыда үш ұрпақ бірге өмір сүруде дедік, осы тұста ұрпақ деген ұғыммен қатар ұрпақтар легі дегенді көпшілік назарына ұсынбақпын. Ұрпақ легі, ол не? Дәстүрлі қазақ қауымы кезінде айтылған бабалардан «Елу жылда ел – жаңа» деген аталы сөз қалғанын тілге тиек еттік. Бұл өркениет үрдістері шарпымаған, Ғылым, Техника және Технология бүгінгі аяқ алысына түспеген, Білім қарқыны жыл сайын еселеп өсіп отырмаған, сөздің қысқасы, адам айтып болмас технологиясы бар ақпараттық қоғамның үстемдік құрмаған кезінде айтылған қағида. Қазіргі заманда ел елу жылда емес, он жылда жаңарып, жаңғырып отыруда. Бұл дәстүр ХХ ғасырда енді. Айшықты мысал, бірінші жаһандық соғыс 1914 жылы болды, араға 25 жыл ғана салып, 1939 жылы екінші дүниежүзілік қырғын соғыс басталып кетті. Себеп, 25 жылдың ішінде әлем өзгеріске түсіп үлгерген еді. 1914 жылы капиталистік елдер соғысса, 1939 жылы фашизм мен большевизм арасындағы идеологиялық соғыс болды. Екі соғыстың мазмұны басқа. Немесе, 1975 жылы Хельсинкиде ЕҚЫҰ-ның тұңғыш басқосуы болса, 1979 жылы Париж хартиясы «қырғи-қабақ соғыс» аяқталды деп жария етті. Небәрі төрт жылда әлем өзгерді. Немесе, 1985 жылы Михаил Горбачев «Қайта құруды» бастады, 1991 жылы алып империя – КСРО күйреді. Небәрі алты жыл ішінде. Тағы бір мысал, 1986 жылғы «Желтоқсан оқиғасынан» кейін бес жылда Қазақ елінің нағыз тәуелсіздікке қолы жетті. Ал, қазіргі заманды алсақ, елдің жаңаруы он жылдың ішінде болуы заңдылыққа айналып барады. Осы тұрғыда Қазақ елі өз болашағын 2020 жылға дейін жоспарлап отырғаны әлемдік үрдіске де, ата-баба сөзіне де лайықты шешім. Он жылда ұрпақтар ауыспаса да, ұрпақтар легі ауысып үлгереді. Және де осы ұрпақ легі доминантты ұрпаққа өз ықпалын жүргізіп, оның аяқ басуына, саясатына өз ықпалын тигізіп отырады. Сондықтан баба сөзіне заманға орай түзету енгізсек, «он жылда ел – жаңа».
***
Биыл Тәуелсіздігімізге жиырма жыл. 1991 жылы дүние есігін ашқандар да биыл жиырма жаста. Енді он жылда олар отыз жасқа келмек, ал 2030-да қырық жасты толтырып, «қамал бұзатын» қуатқа еніп, ат жалын тартып мініп, ел азаматтары атанып, билікке енбек. ХХІ ғасыр – Жастар ғасыры деуге айтар дәлелдерім осы.
ХХІ ғасыр – Жастар ғасыры. «2030» – осы ғасыр Стратегиясы.
Ғарифолла ЕСІМ, Парламент Сенатының депутаты.