Қазақстанда қазіргі кезде кредиттік тарихты қалыптастыру жүйесі жұмыс істейді, ол жеке кредиттік бюролар арқылы жүзеге асырылады. Олардың негізгі мақсаты – қарыз алушылардың қаржылық міндеттемелері туралы кредиттік тарихты жинау және қалыптастыру.
Кредиттік тарихты кейіннен банктер және басқа да кредиттік ұйымдар қарыз алушының төлем жасау қабілеттілігін және қаржылық жай-күйін бағалау кезінде пайдаланады, бұл негізінен алғанда, қарыз алу мүмкіндігін ғана емес, сонымен қатар қарыз бойынша сыйақының мөлшері мен ставкасын да айқындайды. Сондықтан ақпараттың шынайылығын қамтамасыз ету, оның сақталуы мен құпиялылығы кредиттік тарихты қалыптастыру жүйесінің бірінші дәрежедегі мақсаты болуы тиіс. Бұл талаптар «ҚР банктер және банк қызметі туралы» және «Қазақстан Республикасындағы кредиттік бюролар және кредиттік тарихты қалыптастыру туралы» заңдарда көзделген. Кредиттік бюроның негізгі міндеттерінің бірі қарыз алушы туралы ақпараттың шынайылығын қамтамасыз ету болып табылады. Алайда кредиттік тарихты қалыптастырудың қолданыстағы жүйесі ақпараттың шынайылығын жүз пайыздық деңгейде қамтамасыз етпейді. Бұл мынадай себептер бойынша қиындап отыр:
• кредиттік бюроның жекеменшік ұйымдармен қызметі кредиттік бюроның деректер базасындағы ақпаратты меморгандардың деректер базасындағы ақпаратпен салыстырып тексеру мүмкіндігі жоқ;
• шынайы еместікті кредиттік тарих субъектісінің өзі ғана анықтайды. Бірнеше кредиттік бюроның болуы қарыз алушылардың өзінің кредиттік тарихын қадағалауды қиындатады;
• бірыңғай базаның болмауы. Кредиттік бюро басқа бюроларға берілген ақпаратты қайта тексере алмайды және ол үшін жауапкершілік атқармайды.
Кредиттік тарихты қалыптастырудың қолданыстағы жүйесінің елеулі кемшілігі – жұмыс істеп тұрған кредиттік бюро санына байланысты оған қатысушылардың шығындарын ұлғайту. Жүйе ақпаратты міндетті жеткізушілер (банктер және банк операцияларының жекелеген түрлерін жүзеге асыратын ұйымдар) ақпаратты барлық жұмыс істеп тұрған кредиттік бюроларға беруге міндетті болатындай етіп құрылуы тиіс. Себебі, олардың әрқайсысында – басқа бюроның жүйесінен айырмашылығы болатын кредиттік тарихты қалыптастыру жөнінде өзінің ақпараттық жүйесі бар ондай жағдайда ақпаратты олардың әрқайсысы жүйесіне бейімдеуі қажет. Бұл ауқымды капиталды қажет ететін іс. Бірнеше кредиттік бюроның болуы сондай-ақ олардың әрқайсысынан қарыз алушы туралы есепті сатып алу қажеттігіне алып келеді. Кредиттік ұйымдардың барлық осы шығыстары қарыз алушыларға аударылады, бұл қарыз құнының қымбаттауына алып келеді. Кредиттік тарихты қалыптастырудың қолданылып жүрген жүйесінің кемшілігі кредиттік тарихтың деректер базасын жетілдірмеуге, сондай-ақ қаржылық қызмет көрсетуді тұтынушылардың құқықтарын бұзуға, кредиттік ұйымдардың қандай да болсын өз пайдасын алу үшін айла-шарғы жасауына алып келеді.
Осы проблемаларды шешу мақсатында, ҚР Ұлттық Банкі кредиттік тарихты қалыптастыру жүйесін жетілдіру бойынша жұмыс жүргізеді. Оның мәні жүйені бір мемлекеттік кредиттік бюроның (МКБ) және көптеген жеке кредиттік бюролардың білдіруінде. Осы қағидат бойынша көптеген дамыған елдерде жүйелер құрылған. Осындай ұсынымдарды Дүниежүзілік банк те береді.
Осы үлгіге сәйкес, МКБ қарыз операциялары бойынша кредиттік тарихты қалыптастыратын кредиттік тарихтың эталондық деректер базасының рөлін атқаратын болады. Екінші деңгейдегі банктердің, банк операцияларының жекелеген түрлерін жүзеге асыратын ұйымдардың, басқа кредиттік ұйымдардың мемлекеттік кредиттік бюроға ақпарат беруі міндетті болады. МКБ деректер базасында ақпараттың шынайылығын қамтамасыз ету үшін оған меморгандардың деректер базаларына кіруге рұқсат берілетін болады, бұл шынайы болмау тәуекелін барынша азайтады.
Мемлекеттік кредиттік бюроның акционері ҚР Ұлттық Банкі болады. Ұлттық Банк реттеуші ретінде қадағалау өкілеттіктерін жүзеге асыру және кредиттік нарықтың жай-күйін бағалау, сондай-ақ Қазақстанда кредиттік бюроның техникалық және ақпараттық жүйелерін жақсарту үшін шынайы ақпарат алуға мүдделі, бұл нәтижесінде кредиттік тарихтың сақталуын және құпиялылығын қамтамасыз етеді.
МКБ сондай-ақ өз қызметін коммерциялық емес нысанда жүзеге асыратын болады. Бұл кредиттік есептерді сатып алу бойынша қызмет көрсетулер құнын төмендетуге және соның салдарынан кредит құнын төмендетуге алып келеді. Жеке кредиттік бюроның ақпарат жинауы МКБ-дағы сияқты шектеулі болмайды. Мәселен, егер мемлекеттік кредиттік бюро кредиттік тарихты қарыз операциялары туралы ғана қалыптастыруды жүзеге асыратын болса, онда жеке кредиттік бюролардың кредиттік тарих субъектісінің барлық қаржылық міндеттемелері бойынша қалыптастыру мүмкіндігі бар.
Жеке кредиттік бюроға ақпарат беру ерікті негізде болады. Сондықтан жеке кредиттік бюро толық ақпаратпен қамтамасыз ету үшін ақпарат жеткізушілердің тізбесін кеңейтуге мүдделі болады. Тиісінше, олардың арасындағы бәсекелестік қалыптастырылатын кредиттік тарихтың толықтығы мен сапасына негізделеді. Жеке кредиттік бюролар арасындағы осындай адал бәсекелестік олардың қызмет көрсету сапасын арттыруды қамтамасыз етеді. Кредиттік тарихтың сапасын көтеру қарыз алушының қаржылық жай-күйін барабар бағалауға және қарызды аз құнмен алу мүмкіндігін ұлғайтуға себепші болады. Жеке кредиттік бюроға, сондай-ақ МКБ деректер базасына шектеулі кіруге рұқсат берілетін болады. Осылайша, ҚР Ұлттық Банкі кредиттік тарихты қалыптастыру жүйесін дамыту үшін жүргізетін іс-шаралар мемлекеттік және жеке кредиттік бюроның деректер базасындағы ақпаратты қорғау, сақтау және құпиялылығы жөніндегі, оның шынайылығы мен толықтығын қамтамасыз ету жөніндегі міндеттерді шешеді.
––––––––––––––––
RSS Кредиттік бюро. Ұлттық Банк кредиттік тарихты қалыптастыру жүйесінің жаңа үлгісін ұсынады
TW Ұлттық Банк Мемлекеттік кредиттік бюро құруға ниет білдіріп отыр