Таңсық, ә? Таңырқарлықтай тірлік-ау. Таңданыс тудыратынын сеземіз. Бір редакцияда қызметтес боп отырып, хат жазысқаны қалай деп, таңдай тақылдататынын білем ғой жұрттың. Әркімнің өз ырқы бар, оны тежеп, құрықтай алмайсыз. Және де мұндай үрдіс бұрыннан қалыптасқан. Ізашары біз емеспіз. Әлемдік мысалды былай қойғанда, жазушылар Ә.Нұршайықов пен С. Байжанов қасындағы ұлдарына хат жазған. Жанында жүрген жан жарларына сыр ақтарып, хат жолдаған қаламгерлер қаншама? Б.Бұлқышевтің замандасқа хатын қайда қоямыз? М. Мақатаевтың Фаризаға мұңын шағуы да жүрек хатындай әр көңілде жатталып қалды емес пе? Халық қалаулылары, айнымас достар болған Ш.Мұртаза мен К. Смайыловтың ел тағдырына елеңдеп жазған жазбалары өміршеңдігін әлі күнге дәлелдеп жүр. Әңгіме хаттың кімге, қалай жазылуында болса керек-ті. Мазмұны қандай? Маңызы ше?
Әлқисса, сонымен кімге хат жазғалы отырмыз? Түйсік түрліше түрткіленіп тұрғандай. Болжамы бар. Бағдары белгілі болғандай. Бадырайып тақырыбынан да аңғарылып тұр емес пе? Бәсе, деңіз, хатты Қарашашқа арнаймыз!
Қарашаш! Бұл есімді ұзынсонар түсіндіріп жатудың қажеті шамалы ғой. Бірден белгілі есім. Оқырманның тіліне тәттідей үйіріліп, талғатуымен әрі жалпақ жұртқа жайылған, көз қанық тек – Тоқсанбай іліге кетеді! Иә, орынды, үйлесімді. Ол – Қарашаш Тоқсанбай ғой. Қазақтың кәдімгі тілші қызы. Санаулылардың сапындағы сарбаз. Баяғы кеңестік дәуірдегі «Известияны» Т.Тэссіз елестетпейтінбіз. «Мәдениет және тұрмыс» журналы Ш. Құмарова қаламынсыз қызықсыз боп көрінетін. Ш. Бейсенова десек, жадымызға «Қазақстан әйелдері» орала кететін. «Лениншіл жасқа» («Жас Алаш») М. Қожахметова мен Ж. Қуанышбекқызының қара сөзбен жырланған шалқымалары үшін ықыластана жазылатын еді жастар жағы. Осылай тәнтілену, тамсану, таңырқау жалғаса беретіндей ме? Шектеліп жатса да жағаңызды ұстамаңыз. Себебі, жиырмасыншы ғасырдың соңғы жартысында қазақ баспасөзін жұтынған тілі мен өткір де өрісті, жалынды да шуақты көсемсөздерімен құлпыртып, құнды ете білген әлгіндей қазақ тілші қыздарының қарымы мен қуатына жаңа ғасырдағы құрбылары әлде сіңілілері әлі талай қызыға құмартатынына, сеніміміз кәміл.
Япырым-ау, сөзіміз ұзап кетпей тұрып, бүгінгі кейіпкеріміз Қарашаш Тоқсанбайды әлгі жуан тізімдегі нәзік жаратылыс иелерінің қатарына қаймықпай қосып қойғанымыз жөн болар, тегі. Жоғарыдағы қалыптасқан қалыбымызға сала сөйлесек, Қарашашсыз кешегі «Социалистік Қазақстанды», бүгінгі «Егемен Қазақстанды» елестету мүмкін бе, оқырманым? Әділдігін айтыңызшы, мүмкін емес қой. Мойындалғанды молынан пішіп айтсақ, Қарашаштың мойылдай қара көзінен осы басылымның сарғайған тікпелерінің тізімі көрініп, елес беретіндей...
Хош, сонымен, хатымды бастайын. Жүлгелене жазылып та кеткен екен-ау, өзі. Жүрегімнен шыққан сөзім Қарашаш жүрегіне жетер ме екен? Талғампаз да талантты қаламгерді жеңіл де үлпек, ұшпа сөздермен уанта алмасымды сеземін. Ол жалтырақ пен жылтырауықты, бөспелік пен бәтуасыздықты, ұраншылдық пен ұтырсыздықты қапысыз ажырата білетін, сөз қадірін байыпты безбендеп, мәнісін жетік бағалайтын ұстынды тұлға. Тілшілігімен тіршілігін тұрлаулы етіп, әсем әспеттеген әдемі де жұмбақ әлем иесі. Абай атамыз: «Мен бір жұмбақ адаммын, оны да ойла», демекші, ол қалам сырының беріктігі мен бекемдігін, ұшқырлығы мен ұтқырлылығын, сағынышы мен мұңын, болжауы мен көксеуін жан түкпірінің қалтарысына түйіп тастап, көкейіндегісін сыртқа шым-шымдап шығарып, шығармашылығынан ләззатқа бөленіп жүрген жан. Адам атаулының бәрі жұмбақ... Жан жұмбақтығы қаламға дарыса, ол да бір құдай сыйлаған дарынның бәсін еселеп тұрады екен... Қарашаштың бір жазғанына тояттанған оқырман, келесісін күтіп көңілі алаң боп, ынтығып жүретіні де сол қалам жұмбақтығының тылсым күші екен...
Қымбатты Қарашаш! Осы хатыма көз жүгіртіп өткеніңде қандай күйде болатыныңнан бейхабармын, ал өзім сенің шығармашылық лабораторияңа дендеп еніп, түрліше дерек көзіне қанығып, қайсысына көңіл бөлсем екен дегендей абдырап, алабұртып қалғаным рас. Мақсатым сені жалаң мақтау болмағандықтан, шынайылық шегінен аспай, жалқы сипатыңнан жалпылық өлшемге ұластыра, қазақ журналистикасындағы қыз-келіншектер ізденісінің бағыт-бағдарын сездіріп қою еді. Сөйтсем, бұл ыңғайдағы талғам мен табандылық, көркемдік пен күрескерлік, тапқырлық пен талғампаздық, ойлылық пен парасаттылық, күрделілік пен күрмеулілік, т.б. өзіңе ғана тән ерекше сипаттағы алымдылық пен шалымдылық қасиеттері сені даралап тұрады екен-ау. Оған дәйегіміз көп.
Жазғаның аз ба, көп бе? Ол жағына бас қатыру жөнсіз. ҚазМУ-дың журфагын тәмамдап, туған өлкеңе оралып, аудандық «Коммунистік еңбек» газетінде табан аудармай алты жыл қалам көрігін қыздырып, шабытыңа қанат байлап Алматыға келіп, «Социалистік Қазақстанның» шаңырағына уық болып қадалыпсың. Секірісің мықты. Екінің біріне бұйырмайтын нәсіп. Осының бәріне мұрындық болған, әрине, тағдыр, талайыңа бұйырған кәсіп. Жазармандық кәсіп.
Түсінем, ауыл мен астана арасын. Қай өлшеммен алғанда да орныққан тұғырыңның жөні бөлек еді ғой. Облыстық газеттен «СҚ»-ның меншікті тілшілігіне ат ауыстырып мінгенімде, өзімнен-өзім үрейленгенім әлі есімде. Батпан жүк мойынымды иіп, белімді талдырғандай-тын. Әрине, бұл тоқсаныншы жылдардың дәп басында табалдырығын екеуміз қатарласа аттаған «СҚ»-ның талабы мен жауапкершілігінен туындаған астарлы да асқақ сезім шарпуы болғанын ұмытпаспыз, сірә.
Аудан жақта не жаздың, бұл жағы маған беймағұлым. Бір білетінім, қаламыңды қайраққа шыңдап, талпынысыңды үдетіп, шеберлігіңді еселегенің сезіледі. Әйтпесе, еліміздің бас газетінің илеуіне шыдауың екіталай болар еді.
Мен сенімен содан бергі жиырма бір жыл бойына әріптес боп келеді екенмін. Торғайда жатып-ақ, Алматыдағы жазып-сызғаныңа разы болып жүретінмін. Тілшілердің жылдық жиналысына барғанымызда іскерлік жедел жүздесулердегі әріптестік әңгіме-пікірлесулерде жазудағы бетіңнің айқындығын аңғарып қалғанмын. Жазғаныңнан жан-жүрегіңнің тазалығын, бекініп бекемденген шебіңнің биіктігін ойша сараласам, енді бүкіл болмысыңның мамандығың алдындағы шарболаттай тұтастығын сезініп, сүйсінген едім. Әлі талай халқыңа қалтқысыз қызмет ететініңе имандай сенгем. Сол үмітімді алдамағаның үшін, рахмет саған, қалқам. Кәсіп туыстығы мен қалам іңкәрлігі табыстырмаса, мен саған бұлай тәнтілік сөзімді әсте арнамаған болар едім. Оны түсінуге тиістісің. Кім көрінгенге иілмейтін қаламым саған хат жазуға өзі иліктірген мені...
Мұның сырын ғажайып қып көрсетпесем де болады. Тіпті тым қарапайым ғана. Бар болғаны – Сенің қаламыңнан туындаған күллі үлкенді-кішілі дүниелеріңнің үнемі талғампаздықпен жазылып, ел мүддесін аялап, асқақтата жырлай білетін жалынды үн-дауысыңның шынайылығында, қалтқысыз беріліп өрнектейтініңде жатқанын ашып айтқаным жөн. Міне, мені жазғандарыңа үйірілтіп тұратын осы қасиетің. Хабарыңа дейін тықырлап оқып, қанағат ететінім де сол ақаусыз, алғаусыз, сенген, сүйсінген көңілден болса керек.
Әлі есімде, 1997 жылы қысқа салым, біздің салалық министрлік ғимаратының бір бөлмесін жалға алып отырған газеттің тілшілер қосынына Ғабит Мүсіреп, Зәкира Төлешова және сен – Қарашаш Тоқсанбай келіп қосылдыңдар. Дәлізде кездесіп қалып жүрдік немесе әдейі іздеп барып қауқылдасып қайтатынбыз. Сен «Москва-8М» портативті жазу мәшеңкесінде құлындай ойнап, сөзбен шарпысып, ойыңмен шайқасып отыратынсың. Алматыдағы «Егемен» редакциясы сендерді Арқаның аязына пима сыйлап шығарып салғандарын газеттен білетін едік, «Арқар қысы жайлы жерге ауса, біз керісінше істеп тұрмыз, бұл да елдік мінездің тарпаңдығы ғой» деп, клавиштен саусақтарыңды ажыратып, үкінің ұясындай бөлмеден ойыңды Сарыарқаға самғатып жіберген сәнді де сұлулыққа бөккен сәтің жадымда жатталып қалыпты. Қыстың қақаған бір кешінде тері тоныммен-ақ аязға қарылып, аялдамада тұрғанымда, еріксіз есіме сен түсіп, одан әрі үлбіреген раушан гүлі көңіліме оралып, ол мына суықтан үсіп кететіндей күйгелектеніппін. Сол гүлдің әлі бүрісіп солмай, көз қызықтыра жайнап, жан жадыратып келе жатқанына іштей тәубе дейміз...
Қарағым Қарашаш! Екі қабатты ескі редакцияда қабырғалас бөлмеде, көрші отырдық қой. Кейде алыстағы қарындасын сағынғандай боп мен кіріп барсам, енді бірде ағасын іздегендей ізетпен үлбіреген сезіміңе сәлеміңді орап сен есік ашатынсың. Ондайда әңгіме әрқиырға шарлайды. Отан, туған жер, Алматы, өскен орта, қалам ұстатқан тұма бастау... Сырқаттанып, әлсін-әлі ауруханаға түсіп, емделіп жүрген әкеңді көп айтатынсың. Бір жолы ауылда еңкейген жасына қарамай, әлде сауыққанын дәлелдегісі келді ме екен, әкең ерттеулі атқа қарғып мініп, құйындата жөнелгенде, көзіңе жас үйіріліпті... Сенің салмақты, сыпайы, байсалды кейпіңе қарап, қаттылау ма екен деп қалсақ та, сол сәтте нағыз нәзік жүрек, ыстық сезім иесі екеніңе көзіміз әбден жеткен. Сенің бар жазғаның жан-жүрегіңнің шарпуымен пісіп-жетіліп, сезімге бөктіріліп, пештен жаңа ғана алынған күлшедей балбырап тұратындығының сырын да енді түсіндік. Сені өзгелермен шатастырмайтындығымыздың да себебі осында жатқан секілді. Қолыңдағы қаламың өзіңді ешкімге ұқсатпаған бір тілшісің. Осы қасиетің басқаларға да дарыса игі.
Қарындасым Қарашаш! Сенің жазғандарыңа оқырмандардың құштарлығын оятып, көзін жеткізейін деуден аулақпын. Бұл менің міндетіме жатпайды. Көзқарақтысы, «Егеменді» оқитындары бұл жағынан қамшы салдырмауы тиіс. Өздері-ақ сенің шығармаларыңа жақсы қанық деп ойлаймын. Қазір жазғандарыңды танауынан шүйделеп, тізіп қайтемін. Көбісін өзің де ұмытып қалған шығарсың. Әйтеуір бір білетініміз, Сен еліміздің аса көрнекті өнер, мәдениет, әдебиет, ғылым қайраткерлерінен сұхбат алып, тіліңнің майын тамыза тәлімді етіп жазғаның. Олардың атын атап, түсін түстеудің қажеті шамалы шығар. Оқырман, көкейіңдегі бір нар тұлғаны елестетіңізші. Әне, сол қайталанбас тарлан туралы Қарашаш қалам тербегенін есіңе ала жүргейсің. Ауызекі әңгімеде не айтылмайды. Судай сұйықтау, құмдай сусылы басым кетіп жатады. Соның бәрін қол диірменнен шыққан ұндай мап-майда, түйірсіз ғып, дәмін таттыра білесің. Дәмі қандай және!
Қарлығашым Қарашаш! Сенің әр жазғаныңды көктемде келер қарлығаштай сағына күтіп отыратын оқырмандарыңның бары қандай ғанибет. Солардан сыр жасырып қайтем. Қарашаш-ау, жазғандарыңды жинастырып, жинақ етіп шығаруың керек деп үнемі, қиылып жүрмін ғой. Құлағыңа аспайсың. Жазылды бітті. Оны кім оқиды дейсің. Талғампаздықтың да шегі бар. Сені сендіре сөйлейінші, жазғандарыңды қаузап оқитындар, кітап күйінде де қастерлер еді ғой. Осы жағын шымбайыңа батырып әдейі айтып отырмын. Әлі де кеш емес, өзің үшін емес, өзге үшін құрастырып, жинақ етіп бастыршы. Барлық жанр қамтылған берекелі дүние боларына сенемін.
Қаламдасым Қарашаш! Сенің осы газет қызметіне жегілген ширек ғасырдан астам мерзімде қамтымаған тақырыбың жоқ шығар. Қай жанрдың да майталманысың. Су төгілмес жорғасысың. Астананы рухани жағынан тұрғызып, сезіммен, талғаммен сәулеттендірушілердің бірісің десек, қателеспейміз. Кірпішпен сарай соғылар, ал көркем сөзбен, терең оймен сол сарайдың түңлігі өмірлік желпініп тұрар. Елдіктің екпінін сездіріп, Тәуелсіздіктің туын желбіретіп тұрар. Берік қауымдастықтың ажырамайтын қабырғасын бекемдеп құрар! Сүйікті газетіңмен қоса сенің де үлесің бар осы қасиетті қарбалас, күйбең тірлікте. Әрине, өзің үшін – күйбең, Елің үшін – күй-дем! Сен бақыттысың, әр мақалаңмен Отаныңның ертеңін ойлап, жан-жүрегіңмен күйген!
Ал Қарашаш! Өзің білесің, газет беті созылмайды. Тіл ұшымдағы айтылмағаны қинайды. Қаламым да қанаттанбаған ойларымды қимайды. Өткендегі бір ұжымдық қуанышты отырыста айтқан «Қимаймын» әнің сезімімді баурап кеткенін қарашы. «Ұясына батқан күнді қимаймын, Ерте солып жатқан гүлді қимаймын...» – деп ақ көбелек қанатымен ілесіп, мына дәуреннің бағасын асқақтата әуелеткен едің. Сонда ойлағам, мына Қарашаш қаламының құдіретті қарымы әнмен өрнектелген алымымен, нәзік жүрек нақышымен, әділдікті сүйген болмысымен, туралықпен суарылған талантымен, ай сәулесіндей ақиқатшыл ақыл-ойымен ажарланып, бөлек бітімденіп, сапалық нұсқасымен айқындалып тұрған екен ғой деп.
...Осы ойымның дұрыстығын оқырмандарым да құптар деп, сергіп, үмітті жаймен үшбу хатымды аяқтадым, Қарашаш!
Қайсар ӘЛІМ.