Ел Тәуелсіздігінің 20 жылдығына арналған «Конституциялық заңдылық – құқықтық мемлекеттің және тұлға еркіндігінің негізі» атты халықаралық ғылыми-практикалық конференция жұмысы кеше одан әрі жалғасын тапты. Онда еліміздің тәуелсіздік алғалы бергі жиырма жылдық дамуының негізгі жолдары айтылды. Қазақстан мемлекеттілігінің ажырамас белгісі ретінде конституциялық заңдылық режімінің қазіргі жай-күйіне және оны қамтамасыз етуде Негізгі Заңның рөліне талдау жасалды. Өйткені, елдегі конституциялық заңдылық – құқықтық мемлекеттегі Ата Заңның айқын көрсеткіші екендігі анық. Соған орай Парламент Сенатының депутаттары, Конституциялық Кеңес, Жоғарғы Сот, Бас прокуратура, басқа да мемлекеттік органдар мен үкіметтік емес ұйымдардың өкілдері қатысқан конференцияда оң тәжірибе алмасылып, бұдан әрі даму жолдары нақтыланды.
Тәуелсіздігін жариялаған күннен бастап еліміз Ата Заңның негізіне сүйеніп, азаматтардың құқы мен бостандығын қорғауды басты басты мақсат етіп келеді. Конституция – мемлекет өмірі мен қоғам дамуының негізгі мәні мен қайнар көзі. Онда ұлттық қоғамның рухани келбеті мен саяси, мәдени, экономикалық өрлеуінің басты құндылықтары айқындалған. Сондықтан ол елімізде қабылданатын қалған барлық заңдар мен құқықтық актілердің бастау алар, арқа сүйер тірегі болып табылады. Олардың бірде біреуі Ата Заң талаптарына қайшы келмейді және келуге тиіс емес. Себебі, Негізгі Заңда Қазақстан халқы мемлекеттік биліктің бірден-бір бастауы деп танылған. Ал халық пен мемлекеттің атынан билік жүргізуге Президенттің және конституциялық өкілеттігі шегінде Парламенттің құқығы бар. Конституциядағы Мемлекет басшысының осындай құқығы барлығына орай ел Президенті мемлекеттік биліктің заң шығарушылық, атқарушылық және сот тармағының келісіп жұмыс істеуін және өкімет органдарының халық алдындағы жауапкершілігін қамтамасыз ететін болғандықтан өткен жиырма жыл ішінде еліміз бұрын-соңды болмаған биіктерге көтерілді.
Осылайша Конституцияның 2-бабында жазылғандай, Қазақстан Республикасын президенттік басқару нысанындағы біртұтас мемлекет дегенімізде оның мемлекеттік құрылыс бойынша біртұтас ел болып табылатындығын айтамыз. Яғни, Қазақстанның аумағында автономиялық құрылымдар жоқ. Республикада бір Президент, бір заң шығарушы орган – Парламент, бір жоғары атқарушы орган – Үкімет, бір жоғарғы сот органы – Жоғарғы Сот, сондай-ақ жергілікті мемлекеттік басқару және жергілікті өзін-өзі басқару органдары қызмет етеді. Осыған сай Конституция Қазақстан Республикасының бірыңғай азаматтығын мойындайды. Ал осы екінші баптың екінші тармағына сай еліміздің егемендігі дегеніміз мемлекеттік биліктің жоғары органдары – Президент, Парламент, Үкімет, орталық органдар өз құзреттілігі шеңберінде Қазақстанның бүкіл аумағында заң күші бар нормативтік актілер қабылдайтынын білдіреді. Демек, Конституция аумақты тұтас, қол сұғылмайтын және бөлінбейтін деп таниды.
Ғылыми-тәжірибелік жиынға Латвия, Тәжікстан, Ресей, Германия елдерінің құқықтанушылары мен білікті заңгер-ғалымдары қатысты. Олар Қазақстанда конституционализм идеялары мен принциптерін жүзеге асырудың қарышты үдерісі жүріп жатыр деген ортақ пікір білдірді. Конституциялық заңдылық деген ұғым әр елдің тұрмыс-салтына, өмірлік ұстанымына қарай сан алуан мағына береді. Адамға деген құрмет оның жеке өмірі мен бостандығының қорғалуы қоғам дамуының айқын көрінісі. Сондықтан да Конституцияға сәйкес мемлекеттiк билiктiң бiрден-бiр бастауы – халық болып табылады. Республика тұрғындарының ертеңгі күнге деген сенімі нығая түсуде. Халықаралық аренадағы, экономикадағы, әлеуметтік-тұрмыстық саладағы қол жеткен оң жетістіктеріміздің барлығы мемлекеттігіміздің сара саясатын айқындап берген Ата Заңымыздан бастау алады. Сондықтан да конференцияға қатысушылар Қазақстандағы конституциялық заңдылық, құқықтық мемлекет және бостандық, конституциялық заңдылық және оны қамтамасыз етудің жолы мен амалдары, конституциялық сот – адам құқығының кепілі, конституциялық заңдылықты қамтамасыз етудегі прокурорлық қадағалудың рөлі, адам құқығын қамтамасыз етудегі заңдылықтың әсері, мемлекет тәуелсіздігін нығайтудағы сот билігінің рөлі, Конституция демократиялық негіздегі әлеуметтік бәсекелестікті дамытудың кепілі және т.б. мәселелерге тоқталды.
Александр ТАСБОЛАТОВ.