Ақын Иранбек Оразбаев қазақ өлеңіне өндірте жазумен ғана емес, өзінше, өзгеше жазуға ұмтылысымен де танылған талант. Алғашқы аяқ алысынан білетін біздер үшін ақын шығармашылығының өрісі мен өресі хақында пікір айту және оны білгішсініп емес, біліп айтудың ешбір қиындығы жоқ. Сандаған жылдар көзінің майын тауысып қана емес, жүрегін ауыртып, сезімін, жанын жыртолғақ тербеген біртуар ақынның 13 томдық таңдамалысына енген жыр-дастандарын қызыға, ықыласпен қайталап оқып шықтым.
Қазіргі қазақ поэзиясы көркемдік деңгейіне қоса жанрлық жағынан да түрлену, толысу үстінде екендігіне ешкімнің де шүбәланбасы шындық. Рас, қазақ поэзиясы поэма-дастандарға баяғы заманнан бай. Ал бүгінгі таңда осы байырғы жанрдың тақырыптық жағынан түрлене түсуі туған әдебиетіміздің толысқандығына тағы бір дәлел. Осы орайда драмалық дастандары жазылып, жарияланып, тіпті көптеген театр сахналарында қойылған ақын Иранбектің есімі ерекше аталуға тиіс. Сол себепті де пікір айтуды ақынның сол жолдағы табыстарына тоқталудан бастағанды жөн көрдік.
Әйгілі Әмір Темір есімі бізге ежелден етене таныс. Өйткені, ол тарихи тұлға. Драмалық дастанда сол әміршінің өмірінен бір өзек сыр шертілген, яғни Әмір Темір ғұмырының бір сәті ғана шығармаға негіз болған. Мұнда атақты билеушінің Шыңғыс ханның мұрагері, қаһан Тығырық Темірді жеңіп, таққа отырған тұсында өткен оқиға шығарма желісін құрап тұр. Әмір Темір жер-дүниені дүрліктіріп, әлемнің әміршісі атануды аңсаған, сол жолда қанды жорықтар жасаған, осы орайда небір қияметті басынан өткізген кісі. Ол былайша айтқанда жай ғана жаугерші, алтын тақтың иесі емес. Ол тарих сахнасында өшпес із қалдырған күрделі тұлға. Әмір Темір тегін адам емес дейтініміз бос сөз емес, шынайы шындық. Ол қанша зұлым, жауыз болсын, әйтседе ол да сүйек-еттен жаратылған жұмыр басты пенде. Оның үстіне Әмір Темір ақылдылығымен айласын асырған, данышпандығымен дүние сырын терең түсінген, жауыз да болса жауынгер, қанішер болса да қолбасшы, адал, ақылгөй ғана емес, хан, әлемді аузына қаратқан әмірші ғой. Ақын сондай адамның күрмеуі шешілмеген күрделі тағдырына тереңдей үңіліп, Әмір Темір жаратылысының табиғатын түсінуге, сөйтіп оны оқырманға жаңа қырынан көрсетуге ұмтылған. Бұл жерде біз ақын Иранбек Әмір Темірді тарих алдында ақтап алғысы келген екен ғой деген ойға келсек, қатты қателесеміз. Біздің ұққанымыз ақын жан-дүниесінің қыртыс-қалтарысы көп, өмір жолы бұралаң әйгілі әміршінің өмірлік мысалы негізінде: адам баласы тумысынан жауыз, залым болып жаратылмайтынын, оны осындай жолға бастайтын толып жатқан жағдайлар бар екендігін айтқысы келген деп топшылаймыз. Сондай-ақ, оның да ойланып-толғанып, өмір сырларының кілтін табуға талпынғанын, түсінуге тырысқанын айту арқылы ақын адам жанының күрделілігін көрсетіп, оны оп-оңай: ақ пен қараға бөле салудың бекершілігін айтқысы келген. Иранбек кейіпкерін – Әмір Темірді диуана кейпіне түсіріп, ел аралатып, қала кездіріп жібереді. Бұл да бекер емес. Әмір Темірді көптен толғандырып жүрген, жанына жай таптырмаған бір нәрсе бар-тын: ол жұрттың бәрінің неге осынша жағымпаз, жарамсақ екенінің себебін біліп, сырын ашқысы келгені. Сөйтіп өз ұстазы Зайн-әд-Диннің ақылымен жұпыны киініп, жұрттың пікірін білмек ниетпен, яғни халықтың өзі жайлы ойын өз құлағымен естіп-білмекші болып, қала аралауға шыққан. Сонда оның көзі көп нәрсені көреді, көп нәрсеге көзі жетеді. Ал бұл өзі бүгінгі ел басшыларына арналған ғақлия әңгіме ғой. Халықты, елді әділ, ақылмен басқару үшін көсемдер сол жұртының жүрегіндегі мұң-зарын, көкейіндегі арман-мақсатын, тұрмыс-жағдайын білуге тиіс. Драмалық дастанның бүгінгі күнмен, жаңа заманмен үндесіп, ұштасып, байланысып жатқандығы, сөйтіп оның бағасын арттырып тұрғаны да осы себептен.
Ақсақ Темірдің мына бір монологы да кісіге көп ой салары сөзсіз:
Адам адам еместей – Ғаріп
Сәл тойынса құдайын танымаған.
Адам адам еместей – Ғаріп Адам,
Халық басқарып не оңдырар,
Азып туып,
Уызына ақылының жарымаған?!
Қылышынан қан тамған Әмір Темірдің бұлайша тәубесіне келуі неліктен? Халықтың арасында болып, көкірек көзінің ашылуы. Ол енді өзінің қатыгездігінің дәлелді себебін ашқандай. Ана құрсағында жатып, қорлық көрген, ата-анасынан айрылған, зұлымдықтан зар жылап өскен әміршінің күшігінен таланған тағдырына налуы оқушысын да ойландырады. Ақыр соңында Ақсақ Темір өз-өзіне серт береді:
Бүтіндейін халықтың жыртық ойын,
Бүлінген бұ дүниені қайта құрып!
Дастан болған соң оның айтары да сан тарау ғой. Қысқа қайырып, бір ғана ой түйетін өлең емес бұл. Қысқасы, сөз етіп отырған шығарма батыл ойлары көп, басқаша жазылған озық шығарма. Тақырыбы – тарихи, оқиғасы – өткен өмір, айтары – бүгінгі күннің көкейкесті мұраттарынан сыр шертетін драмалық дастан туралы пікіріміздің тоқ етер түйіні осы.
Осы жерде данышпан Абайдың да Ескендір патша өмірін өзек еткен пәлсапалық поэма жазғандығы еске оралады. Абыз ақын дүниені дүр сілкіндірген патшаның қанша байлыққа қолы жетсе де, көзі тоймаған дүниеқоңыздық, ашқарақтық, тойымсыздық жаратылысына жасқанбай тойтарыс берген дананы дәріптеу арқылы қай істе де қанағат қажеттігін, адам баласын ашқарақтық аздырып, тойымсыздық тоздырып, түбіне жететінін жетемізге жеткізуді мақсат еткен ғой. Ұстаздың осы дәрісінен сабақ алған Иранбектің Абай дананың шын шәкірті екендігіне бұл да бір дәлел.
“Мен ішпеген у бар ма?...” драмасы көптен бері Әуезов театрының сахнасында қойылып келе жатқан дүние. Ол жайлы ел аузындағы пікірлер әрқилы. Сондықтан бұл шығарма жайлы пікіріміз де өз түсінік-түйсігімізден туған ойлар екенін алдын-ала ескерте кетсек дейміз.
Драмалық дастанда әртүрлі әлеуметтік мәселелер көтеріліп, Абай сынды кейіпкер көзқарасы арқылы, халық тағдыры турасында келелі ойлар қозғалған. Сол Абай сындары арқылы қазіргі кездің де келеңсіз көріністері бейнеленген. Өлген соң өкіріп жоқтаймыз, тірімізде көк тиындық құнымыз жоқ, езді елдікке үйретеміз, кещеге билетеміз деген сияқты небір ащы ақиқаттар айтылады. Оның бәрі тәуелсіздіктің тәй-тәй басқан көріністерін көз алдымызға әкеледі. Міне бұл Иранбектің табысы, тапқырлығы, кешені бүгінмен байланыстыра отырып, тарих сабағынан тәлім алуға шақырғаны. Дастанның осындай-осындай дара көрсететін, шабытпен жазылған тұстары аз емес.
Сонымен, драмалық дастан қалай аяқталған дейсіз ғой. Оразбай, Күнтулармен болыстыққа сайланбаққа таласқа түскен Абай таяқ жейді. Жігері құм болған ақын шығарма соңында баяғы Олжабай мен Хадишаға ара түсіп, оларға басу айтып отырғанда артынан ағайын-туған, дос-жарандары іздеп келіп, Әбіш пен Мағаштың қайтыс болғанын естіртіп, көріседі. Содан кейін Абайдың жаралы жүрегін жарып шыққан мұңды көңілін, баяндайтын жыр-монологтарды оқимыз. Олар ойлы, ақылды, санаға сіңімді сара сөздер – өнегелі өлең жолдары. Дүние қызығынан түңілген данышпан Абайдың терең толғаныстары жыр кестесінен жақсы өрнек тапқан. Аталмыш монологтарда Абайдың әйгілі қара сөздері өлең жолдарына көшкен. Иранбектің бұл тәсілін дәл табылған ақын тапқырлығы дейміз.
Сосын соңында – түйіндеу тұсында Абайды Құнанбай елесімен қайта жолықтырып, ақылын тыңдатуы да келісіп-ақ тұр. Тәсілі дұрыс, шартты түрде алғанына да қосыламыз. Құнанбай елес-монологында: “Сен іздеген әділет жерде де, көкте де жоқ. Одан да мен сияқты көрге түс, мұнда ешкімді-ешкім жек көрмейді, бір-біріне кектенбейді, жатсынбайды”, дейді. “Сорақылық, сорлылық та жоқ онда. Қорлық, зорлық-зомбылық та жоқ онда”, дейді. “Адалмысың – төрден орын аласың, һарамбысың – есік бағып қаласың!...” дейді. Иранбек ақынның бүгінгі күннің кескін-келбетін көрсетіп, ащы шындықты айту үшін тапқан тәсілі де тапқырлық.
Абайдың есеңгіреген елінен, қабырғасын қайыстырған халқынан түңілгендей күй кешіп, оның бойындағы барлық мерез мінез, жаман қылықтарын өлтіре сынап, өлеңге қосқаны рас. Мұның бәрін ұлы ақын елін-жұртын жек көргеннен емес, жаны күйіп, жақсы көргендіктен, жақсысына сүйінгеннен де, жаманына күйіну арқылы асыл мұратына жетуі жеңіл болатынын біліп, болжап барып жазғанын түсінеміз. Драмалық дастанның поэтикасында мін жоқ. Ақынның жыр-қаламы жорғалап-ақ тұр. Толысқан талант-тұлпарының шабысы айыз қандырғандай.
“Батқан кеменің бейбақтары” атты драмалық дастанда автордың қалауымен оқиға белгісіз елде, беймағлұм жерде, беймезгіл кезеңде өтеді. Осы арқылы Иранбек Оразбаев ойға алған идеясын жүзеге асырудың жақсы жолын тауып кеткен. Әдейі шарттылыққа құрылған сюжет желісі сәтті шыққаны шындық. Шығарма негізінен философиялық ыңғайда жазылған. Әсіресе, бірінші бөлімі қилы-қилы өмір құбылыстарын тереңнен толғап, жеріне жеткізе зерделеуімен бағасын асырып тұр. Тоғыз балдық штормға тап болып, теңіз астындағы жартасқа соғылып, түбі тесілген кеме суға батып бара жатқанда, қайтып құтыларын, қайда барып жан сауғаларын білмей сасқалақтаған теңізшілердің, кеменің тесілуіне өзі себепті болған егеуқұйрықтың, жанұшыра қорыққан сәтін өз көзімен көрген капитан:
Ұқтың ба енді –
Жаны барды қашанда
Өмір таластырады,
Өлім жанастырады...
Жоқ құдайды кім білсін,
Бар пенденің ойлайтыны – бас қамы...
– деп түйін жасайды. Жыларман болып жанына келген боцманға басу айтады:
Кеме батса несі бар?!..
Күллі әлемнің күйбеңі
Бату менен атудан
Тұратынын есіңе ал.
Біздер – батсақ
Батыл туған болашақ
Орнымызды басады...
Сөйтіп теңізшілерді соңғы сәт сапқа тұрғызады. Бейкүмәнға кемедегі жастарды жинап алып, қайыққа мініп, аман алып шығуды бұйырады. Ал Бейкүмәннің теңіз заңын бұзғысы жоқ:
Кең толғасақ:
Кемедегінің жаны бір!
Тәрк ете алман теңіз–ана дүғасын!
Не көрсек те
Көппен бірге көреміз –
Ақырды бір күтеміз.
Ақыры, капитан оны көндіріп, аттандырып салады, кеме суға батады. Капитан оларға қоштасу сөзін айтады:
“Қош, жастық Өркенім! Қош! Жарық, Ертеңім”.
Осы бір азды-кем үзіндінің өзінен-ақ ойлы оқырман автордың – ақынның айтпақ ойын түсіне қояры хақ. Капитан өлімнен қорықпайтын, болашаққа – жастыққа сенген дана халық өкілі, халықтық бейне. Ол қара басының қамын жемей, болашаққа сеніп тұрып суға батады. Мұндай ержүрек, еркөңілді, сенімі зор, мейірімі мол, ертеңіне – ұрпағына жаны ашитын, түп тамырының қиылмауын ойлап, қамын жейтін, қарекет жасайтын кесек мінезді кейіпкер – капитан нағыз халық ұлы, яғни сол халықтың өзі. Оның қайыққа отырған жастарды Бейкүмәнға тапсыруы да тегін емес. Ол тұла бойы тегіс адалдықтан, тазалықтан жаралған тамаша кейіпкер, жас ұрпақтың өкілі. Ақын бұл кейіпкерінің іс-әрекетін, мінез-құлқын ерекше жағдайда – өмір мен өлім айқасқан, ақтық сәтте – күрес үстінде алып көрсеткен. Осынау тал бойы толы қастерлі қасиет; ізет, ізгілік, жақсылық, аяушылық, адамгершілік сияқты мөлдір сезімге бай кейіпкер кім-кімді де қызықтырып, жанын баурары ақиқат.
Оның есесіне Нәкүмән деген оның жолдасы, замандасы бар. Ол өз қарақан басынан өзгені ойламай, ертеңді-кеш уайымы қалайда теңіз апатынан өзінің аман қалу амалын ғана күйттеген адам. Тіпті оның Бейнетпен жақындасуында да жамандық, зұлымдық бар. Алаяқ, арамза, пасық пенденің нағыз өзі. Ол қайықтағылардың ішінде Бейкүмәннің өлмеуін тілейді. Бұл оның қимас достығы, асқақ адамгершілігі емес. Ол болмаса мына ашық теңіз тұтқынынан құтыла алмасын, ажалы келерін біледі, сосын да жалған жанашыр. Сондықтан да кеудесіне құлағын тосып, жаны бар екенін сезген шақта Нәкүмән өзінің түпкі ойын ашық айтады, сол сәт оның жан-дүниесі, бүкіл болмысы көз алдымызға келіп тұра қалады:
Сен арқылы өмір сүргім келеді,
Өмір сүргім келеді,
Есіңді жи, Бейкүмән!
Содан олар жұмбақ жағалауға шығады. Оларды сол жердің тұрғындары: Адам ата, Һауа ана, қос періште: Зейнеп пен Зейнет қамқорлықтарына алады. Сөйтіп олар жаңа ортаға – адамзат бастауының басына тап болады. Ақын бұл арқылы қазіргі адамдарды періште кейіптегі кісілермен жолықтырып, Адамзаттың сәби, пәк шағындағы мезгіл сынынан өткізіп алмақшы болған. Сөйтіп екі мезгіл, екі орта, екі дүние адамдарын салыстыра суреттеген. Сол арқылы түйін түйген, оқырманға ой салған.
Ақыр соңында Бейкүмәннің ақ махаббатын аяққа басқан Нәкүмәнді Көпжарық өлтіреді. Ол әуелде мылқау болатын. Кейін Нәкүмәннің Бейнет қызға жасаған қиянатын көріп, жаны ышқынып, адалдыққа араша түсіп жүріп, тілі шығып кетеді. Бейнет қыз да жазым болады, бірақ одан перзент қалады. Яғни, ол босанып барып өледі. Сәбиді қолына Бейкүмән алып тұрып, ұзақ-ұзақ толғау сөздер айтады. Ол әкенің – балаға, ұрпақтың – халқына айтар аманат сөзіндей естіледі. Поэтикалық асқақ пафоспен жазылған жыр жолдары сезіміңді селт еткізіп, жүрегіңді дір еткізіп, ойыңды шарықтатып, рухыңды көтеріп тастайтындай тамаша түзілген. Зер салып оқыңызшы:
Ұлым, өзің арқылы,
Кім екенін әкеңнің,
Кім екенін анаңның,
Кім екенің панаңның,
Кім екенін Адамның
Тарих жазбай танысын!
Міне бұл асқақ та ақиқат сөз. Бұл өзі шын мәнісінде әкенің – балаға, аға ұрпақтың – жас ұрпаққа өсиеті деуге тұратындай татымды, тапқыр, сара сөз.
Ақындық таланты нық толысқан, шабытының шалқыған шағындағы ақын Иранбектің үш бірдей дастандарына айтар пікіріміз осы.
Иранбектің қазіргі заман мен қоғам, елдіктің бүгіні мен ертеңгі тағдыры төңірегінде ащы болса да ақиқат ой-толғамдарын төгілдіре жазып жүрген, асқақ талантты, айтулы ақындарымыздың бірегейі – біртуары екенін баса айтсақ артық болмас. Бұл ретте Иранбектің поэзиясы Абай өлеңдерімен өзектес, тамырлас. Сырнайлата сызылып, сыздықтатып, емеурінімен егілте сыр ашуға арналған лирика бар да, жүрегіңді қан жылатып ақиқатын айтатын өзекжарды өлең бар. Иранбек ақын қайсыбіреулер айтып жүргендей жылауық жырлар жазған емес. Ол осы кезеңнің міні мен мінезін жырлап жүр. Ал шыңғырған шындықты – ақиқатты айту үшін Абай поэзиясындағы ақыл-парасат, Махамбет өлендеріндегі өрлік-ерліктің екпіні қажет. Осы қағиданы шығармашылығына шырақ еткен Иранбек ақынды Абайдың шынайы шәкірті десек несі айып?!
Ақын Иранбектің жас кезінде – өрімтал жасында жазған жырларының айрықша атап өтер бір ерекшелігі бар. Ол емешегі езіле, жүрегі жарыла жарық дүниеден жақсылық, ізгілік іздеген, сондай сәтте санасына сәуле түсірген, өмірдің өзінен түйсініп-түйгендерін өлеңде өрнектеуге деген құмар-құлшынысы дер едік. Ақынның осынау өнегесі өмірлік, асқақ адамгершілік адами қасиеттерді қастерлейтін өлеңдері өте көп. Осы пікірімізді тірілте кетейік.
Жатар болса жүректер ынтымақпен үндесіп,
Кіршіксіз пәк тілектер көтерілмек күнде өсіп.
Адамдарға лайық емес пе осы сыйластық,
Сыйластықты ұрпаққа кетейікші мирас қып?..
Жас ақынның жан-жүрегі ақындар арасындағы ағайындай татулықтың, сыралғы сыйластықтың қаймағы бұзылмай, ұрпақтан-ұрпаққа жалғаса беруін, олардың бір-біріне дүние-мүлік емес, осындай адами асыл қасиетті мирас етуін қалауы қандай ғанибет. Өлең өнегесі деген осы.
Ей, ұлы Адам, мәңгілікке мейіріміңді суытпа,
Қолдан келер жақсылықтың сені өберін ұмытпа...
Жасағаннан жүрегіндегі мейірім-қайырымнан айырмауды ғана тілеген ақынның игіліктен жаралған жан-дүниесіне кісі қызыққандай.
Аз барыма, көп жоғыма күлмеңдер –
Төріме озып, төсегімді тілмеңдер...
Құдайы қонағын барымен – ақ пейіл қара нанымен күткен қазақы мінез адамның болмыс-бітімін ақын осылайша бейнелеген және мейманынан бар мәзір, жоқ жайына риясыз риза болуын өтінгені қалай жарасып тұр десеңізші?!
Көзіне көрінген аң-құсты қынадай қыра беретін мергеннің оғынан мерт болған қасқалдақты алып қайту үшін айдын көлдің ортасына құлаштай жүзген аңшының аяғы шылауға оралып, суға батып кетеді. Киелі құстың кепиеті атып, осылай өлім құшқан, аяушылық сезімнен ада адамның тағдырын тілге тиек ете жазылған жыр жүрегіңді сыздатып, ойыңды ойрандап, көңіліңе қаяу салып, жан дүниеңді дүр сілкіндіреді.
Қолын жая келген қайыршыға қарсы шауып, тура бас салмағанына жыны келген үй иесі итін қуып жібереді. Сөйтіп талай жыл қора-жайын, мал-мүлкін күзеткен итінен айрылған үйді ұры-қары торуылдап, тонай бастаған. Ендігі жерде түні бойы көз ілмей қожайын өзі күзетте тұратын болған. Бір жолы қолына түсіп, айқаса кеткен ұры оған қанжарын ала ұмтылады. Нақ сол кез күшігінен асыраған, ұя-мекенін қия алмай үй артында жүрген бұралқы ит ұрыны желкесінен тістеп, жерге алып ұрып, қожайынын тура келген ажалдан арашалап қалады. Иттің иесіне қас қылмайтын адалдығын арқау еткен осы баллада да көкейіңе қона кетеді. Тұжырымымен тәнті етері сөзсіз.
Осымен оқырманды ақын Иранбектің көшелі жырларының сыр-сипатынан хабардар еттік. Мысқалдай мысалдан ордалы ой түюге осы да жеткілікті ғой дейміз. Енді бір кездегі жас ақынның жыр жолындағы ақиық арманын, мұңлық мұратын ақтарған жан сырына құлақ қоялық:
Жыр сарайын тамашалап Абайдың,
Күмбезіне көз тіктім мен талайдың.
Орда бұзар отызымның отауы –
Өзге отауға ұқсамауын қалаймын...
Сырда сырбаз еркін өскен бұлан-ай,
Ауыр сыннан өтермісің құламай.
Кім біледі – озық ойлы қаламын –
Кімге сыйлап кеткендігін Ұлы Абай?!..
Бұл Иранбектің ақындық кредосы – мақсат-мұраты. Қасиетті қазақ жырының көсегесін көгертіп, жанын-рухын байытуға бекінген жас ақынның даурықпай, дандайсымай, санасын сабырға, сезімін жастық серілікке жеңдірмей, поэзия пайғамбары Абайдан дәріс алып, оның шынайы шәкірті болуға ұмтылыс-құштарлығы осылай басталған. Сөйтіп арманын Алла берген дарыны қостап, ұштап, Иранбек бүгінде ақындықтың асқар беліне көтерілген тамаша талант, шынайы шайыр.
Ақынның айрықша шабытпен, шын жүректен жырлаған өлеңдерінің тақырыбы сан тарау. Туған жер, өскен ел, оның көркем табиғаты жөнінде жыр қашаған ақынның аяулы атамекенге деген асыл махаббаты оқырманның да ойын оятып, сезімін сергітіп, көңілін ғажайып күйге бөлейді. Атамекенді аялауға арналған мына бір шумақтан сан сырға қанығасың:
Сенен ұлы өзен жоқ, Сырым – Анам,
Ұлылықтың белгілі сыры маған.
Тірліктің кепкен күретамырындай,
Сенсіз дала жүрегі жылымаған...
Қытымыр қыста бетін көк мұз құрсаған өзенге тоңып қалдың-ау деп, бейне жаураған адамдай көріп, аяушылық білдіруі қандай қымбат қасиет! Ал мұндай табиғатты аялаған адамның тірі жанға жанашыр болмауы мүмкін емес қой. Ақынның бізді – оқырманның да осындай ақ тілекші, жылы жүректі кісі болғанымызды қалап тұрғаны ғой. Осындай сөзден сурет салуға, сол арқылы ой салуға өте шебер ақын өлеңдерін оқыған сәтте сен де кейіпкер кейпіне қалай еніп кеткеніңді байқамай қаласың. Өлең сөздің ұстасына айналуды армандаған ақынның дегеніне жеткендігі осы ғой.
Иранбек ғашығының есімін жүрегіне жырмен жазған ақын. Ғашықтықтың от-жалынына өртеніп, қылықты қыздың назды үні жанын тербеген жігіттің көңілінің көкке өрлеп, жырақтағы жұлдызбен тілдесіп кеткен сәтін сөзбен суреттеген ақынның пәк сезіміне сүйсінесің, бейне өз басыңнан өткеріп жатқандай сезінесің. Ақын өлеңдерін оқығанда ұяң сезім, қанағат көңіл, нәзік наз бесігінде тербелгендей күйге бөленесің. Көзсіз сүйіп, ессіз күйіп, өртеніп өлең жазған ақынды қалайша махаббат жыршысы демессің?!
Адами қасиеттің айнасы – адал махаббаттың жұмбақ сырын – жүрек жырын Иранбек ақын айрықша – өзінше, өзгеше өрнектеумен танылған талант. Мысалы, ақынның ақ махаббатын – сүйіктісін Күнге теңеп, табынып, сағынып, қамығып, жабығып, егіліп-төгіліп жыр дестелеуі де дағдылы «күйдім, сүйдім» емес, асыл сезімді аялап, құдыреттей қастерлеуі. Ақын бірде ғашықтықтың адамның жасына байланысты өткінші сезім еместігін жырына арқау еткен. Ал бұл болса өмір шындығы екенін ақын алғаусыз мойындатады.
Бозаң бастың,
Бозқырауын ескермей,
Боза мінез
Бозбала боп барамын!
Өзі қартайса да, көңілі жас, сезімі сөнбеген, құштарлығы күшінде жүрген жасамыс ақынның сұлулыққа сүйіспеншілігін көркем сөзбен көмкеріп, қисынын келістіріп, теңеуін тауып, жазу осындай-ақ болар. Бұл егде жастағы ақынның өз басында емес, талай адамның өмірінде кездесетін хикая. Ендеше, соны жанымен сезіп, жүрегінен өткізіп өлең түзген ақынның көріпкел көңіліне, сезімталдығына іштей риза болмасыңа не шара?!...
Гүл-сезімін сыйлап, көзбен сүюден шаршаған шарасыз адамның жабырқау көңіл күйін ақынның поэзия пернесінде ойнатуы да сымбатты сырымен жүрек тербейді.
Боларын –
Бір Тосынның сезіп едім,
Біліп ем –
Бақ па,
Сор ма –
Кезігерін.
Көз тұнып,
Бас айналып бара жатыр –
Нетеміз?!
Не қыламыз,
О, Жүрегім?!
Әлбетте, осынау өлең жолдарын көрсеқызарлық, жеңілтектік деп қабылдасаңыз қатты қателесесіз. Бұл әрбір жүрегі бар, сезімі сергек адамның болмысынан кезігетін асыл қасиет, сәттік сезімнің қимас көрінісі, ғашық жанның кеудесіне күй толтырар тосын сәттің жыр-суреті.
Адами адал ақ махаббаттың жалынды жыршысы ақын Иранбектің сезімнің хас суреткері екендігі айна-қатесіз ақиқат. Осы азды-кем мысал, ой-пікірден-ақ оған оқырмандардың көзі жетіп, көңілдері сенер дейміз де, әңгімені келесі бір келелі қырын баяндауға бұрамыз.
Ақынның таңдамалы томдарына енген өлеңдерінің дені соңғы тәуелсіздік жылдарының жемісі. Онда Иранбек ұлтымыздың орындалған ұлы арманын – азаттықтың ақ таңын жүрегі жарыла жырларына қосып, шаттығымызға шашу шашқан. Алайда, ақын көбінесе ертерек ел болып, етек-жеңімізді жиюымыз, барымызды бекемдеп, жоғымызды түгендеуге көбірек көңіл бөліп, межелі мақсатқа тезірек жетуіміздің қамын жеп, қабырғалы ойларын ортаға салуға асыққан. Алаң көңіл ақынның жүрек сөзі жалпақ елдің де көкейін кескен мәнді мәселелер. Мына алмағайып кезеңнің тар жол, тайғақ кешулерінен қиналған қарапайым халықтың саналары сарсаңға түсіп, тұрмыс-тіршіліктері жүдегені рас қой. Сондай қиын-қыстау күндері ел билігінде жүрген кісілердің қара бастарының қамын күйттеп, ұлт тағдырын ұмытып, пендешіліктің шеңберіне шырмалып жүргені ашу-ызасын келтірген ақын шамырқана-шамдана жыр жазбаса оған жалпақ жұрт жүгінер ме еді?! Азаматтық парызына адал Иранбек ақын осыны тереңнен түсініп, тебірене жыр төгеді. Сондықтан да ел-жұртының – қалың қазағының атынан ағынан жарыла сөз арнаған ақынның ақжарма жырларына күдіктене қарамай сену керек, еру керек. Ақын кейіпкерлері тәуелсіздік жолында неге болса да көнген, басын бәйгеге тіккен адамдар – біздің зиялы замандастарымыз. Тыңдап көріңіз:
...Тәуелсіздік
Сүйем Сені
Сүйемін!
Сүйгендіктен –
Тозағыңа күйемін:
Күңіренткен
Құдыреттің алдында –
Таз-Кепешті
Тәу-Басымды иемін!..
Иә, Иранбектің хас шындықтың құлымын дегеніне еш күмән-күдіксіз,, шәк-шүбәсіз сенесің. Бұл ақиқат ақын өлеңдерінің әр жол, әр шумағында өріп жүр. Ал шалқаңнан түсірердей шындықты айтқанына ыза болмайсың, қайта ырза боласың.
Иранбектің ел бірлігі, тәуелсіздігі туралы толғаныстары – шындықтың шырайын келтірген жырлары жетіп артылады. Оның да мың сан мысалы бар.
...Біз – жырлаймыз
Және
Жырлай береміз.
Санамызда:
Жырымыз бен Ел – Егіз!
...Біз жырлаймыз:
Қалың жұрттың қайғысын,
Қуанышын –
Құрметке сайлысын!
Елім-жерім деп, ардақты атамекеннің жоғын жоқтап, мұңын шаққан қазақ ақынының жүрекжарды лебізі лепірме сөз емес, сол жанындай жақсы көретін елінің «күні шығып, таңы күліп атпаса» байыз таппайтын патриоттық пафостағы поэзияның тамаша туындысы. Тағы бір мысалға жүгінейік:
...Бөтен іспен
Былығып ел арасы,
Кәр төгіп тұр
Заманға өларасы:
Туын ұстап ұлтының туған ұлға,
Болмау керек –
Туған жер шекарасы!..
Немесе:
«Қазақ» деп
Өлу керек ерімізге,
«Қазақ» деп
Ену керек көрімізге.
Жын –
Ойнақ салмау үшін төбемізде,
Пері –
Еге болмау үшін мөрімізге!..
Қазақтың қамын жеп, елінің ертеңін ойлаған әр азаматтың жүрегінде жүретін ата-баба аманатын бұдан артық жеріне жеткізіп жырлау мүмкін емес. Иранбек ақынның имандай сөзіне иланып, бас иіп, басшылыққа алған жөн-ау, ағайын.
Талантты ақын тәубешіл. Өтпелі кезеңге өкпе артудан аулақ. Арман-аңсары алмағайып уақыттың тар қыспағынан тезірек құтылуын көксеген ақын ізгі ниет, ақ тілегін жайып салып отыр. Ол қанша бір ашынып, шындықтың қоясын ақтара айтса да, келешектен күдер үзген емес. Жақсылыққа, жарқын болашаққа сенімі зор. Бүгінгі өмір шындығын бетке айта отырып та, ол осы бір кесірлі кеселден құтылудың жолын іздеген замандастарына отты жырларымен жөн сілтеп тұрғандай. Ата ақынымыз Абайдың өмірі мен өлеңінен өнеге алған шәкірт шайыр Иранбектің де бар арманы тәуелсіз елінің жарқын болашағы. Оның бірде сүйініп, бірде күйініп жазған жүрекжарды жырлары мен драмалық дастандарын оқыған сәтте сезімің де, ой-санаң да аласапыран күй кешіп, болмысыңдағы бейжай тіршіліктен безініп, жандүниең жаңаша ғұмыр сүрудің бағдарын тапқандай қуанышқа кенелесің. Міне, ақиқат сөз сөлінің – жыр құдыретінің сыры осында.
Иранбек ақынның он үш томдық таңдамалы шығармаларының бес бірдей томы драмалық дастандары, бір томы түгелдей ән мәтіндері, бір томы өз өлеңдерінің орыс тіліндегі аудармасы, өмір мен өлең туралы ой-толғамдары да бір томға іріктелген. Біз жалпы шығармашылығына шолу жасап, кейбір қырларына ғана тоқталып, пікір айтып, ой бөлістік. Ал ақберен ақынның өлеңдегі өрісі мен өресін, қазақ поэзиясының қазынасына қосқан сөз байлығын жан-жақты, тарата талдап, мақсатты монографиялар жазу әдебиетшілер мен әдеби сынның мойнындағы міндет. Ол күннің де көп күттірмесіне кәміл сенеміз... Сөз соңында ақынның өзіне жүгінеміз:
Пайғамбарлық рухың қолдар,
Пенделіктен үздім қол...
Мен жүретін бір-ақ жол бар:
Абай жолы –
Сіздің жол!..
Бұл болса Абайға шәкірт болуды армандаған Иранбектің жан сыры. Біз ақынның өзі қалап алған осы жолдан адаспай жауһар жырдың асу-белестерінен аса беретіндігіне кәміл сенімдеміз.
Қазақ елінің тәуелсіздік тұсындағы өзекті мәселелерін ой сарабына салып, оны өлең-дастандарына арқау етіп, қазіргі қоғамдағы құбылыс-өзгерістерді жүрегінен өткізіп, санасында саралаған саңлақ ақынның салиқалы ой-парасатқа толы поэзиясы көркем өнердің көш басында. Иранбек өршіл рухты жасын жырларымен тарихи жадымыздың рухани жаңғыруына өлшеусіз үлес қосқан қанатты ақын. Жыр жолындағы жұлдызы оңынан туған Иранбектің Мемлекеттік сыйлықпен марапатталуы – оның қазақ поэзиясының талантты тұлғасы екендігінің жарқын мысалы.
Қуанышбай ҚҰРМАНҒАЛИ, Қазақстан Жазушылар одағының мүшесі.