10 Желтоқсан, 2018

Девиантты мінез-құлық себептері сараланды

1980 рет
көрсетілді
4 мин
оқу үшін

Мінез-құлқы қоғамдағы әлеуметтік, адамгершілік және құқықтық нормаларға сай келе бермейтін балалар мен жасөспірімдердің психологиялық және психоәлеуметтік мәселелерін шешу жекелеген балалардың психикалық саулығын күшейтіп қана қоймай, бүкіл мемлекеттің әл-ауқатын арттыруда маңызды рөл ойнайды. Осы жайтты негізге ала отырып, Денсаулық сақтау министрлігі елімізде алғаш рет балалар мен жасөспірімдер арасындағы девиантты мінез-құлыққа түрткі болатын түпкі себептер мен факторларды анықтау және оның алдын алу мақсатында республикалық деңгейде соңғы үш ай көлемінде жүргізілген ұлттық зерттеуді аяқтады.  

Девиантты мінез-құлық себептері сараланды

Президент Нұрсұлтан Назарбаев «Қазақстандық­тар­дың әл-ауқа­тының өсуі: табыс пен тұр­мыс сапасын арт­тыру» атты Қазақ­стан хал­қына Жолдауында ба­ла­лардың қауіпсіздігін қамтама­сыз ету мақсатында мектеп пси­холог­терінің жұмысын күшейту туралы Үкіметке тапсырма берге­нін ескерсек, аталған зерттеу жұ­мы­сының нәтижелері тиісті мем­лекеттік органдарға осы бағытта іс-шаралар кешенін жүргізуде өз сеп­тігін тигізері анық. 
Ұлттық зерттеуді мем­­лекеттік әлеуметтік тапсырыс негізінде ба­лалар мен жас­өспірімдер ара­сындағы суицид мәселесін зерттеу­мен және оның алдын алу ба­ғытындағы арнайы жобаны еліміздің бірнеше аймағында жүзеге асырумен ай­на­лысатын Bilim Foundation қоғам­дық қо­ры жүр­гізді. Зерттеудің әлем­дік ғылыми қауымдастық мо­йын­даған әдіс-тәсілдерге сай ұйым­­­дастырылуын қамтамасыз ету мақсатында ғылыми жұмыс­тың методологиялық негізін дайындауға еліміздегі девиантты мінез-құ­лық­ты зерттеуші белді мамандар мен психологтер атсалысты. Зерт­теушілер әлеуметтік сауалдамадан бөлек, ақпараттық-сараптамалық және математикалық-статистикалық әдіске жүгінген. 

Роман ПОНАМАРЕВ, Ден­саул­ық сақтау министрлігінің Ре­с­­­публикалық психикалық ден­сау­лық ғылыми-практикалық орта­лы­ғының психологі: 

– Зерттеуге Қазақстанның бар­лық аймағынан 12-17 жас аралы­ғындағы 3018 бала қатысты. Зерт­­теу жұмысының ерекшелігі  – сауалдамаға арнайы білім меке­мелерінде оқитын мінез-құлқында ауыт­қуы бар балалардан (зерттеу тобы) бөлек, өз отбасында тәр­бие­леніп жатқан орта мектеп оқу­шыларының (бақылау тобы) қа­тысуы. Яғни, респонденттерді екі топқа бөле отырып, девиант­ты мінез-құлықтың себеп­теріне талдау жасауға ты­рыс­тық. Анонимді тестілеу жас­­­өспірімдердің қоғам­ға қар­сы мі­нез-құлқын анықтауға арнал­ған STAB сауалдамасына, адам бойындағы депрессияны, қор­қыныш пен стресті зерттеуге­ арналған DASS сауалдамасына­ және жастардың психикалық саулығына скрининг жасауға арналған MSYSI-2 сауалдамасына негізделді. 

Психологтердің айтуынша, зерт­теу нәтижелерінің кейбірі ғы­лы­ми ортада бұрыннан бел­гілі тұ­жырымдарды растаса, кей­бірі қазақстандық ғалымдар арасында девиантты мінез-құ­лық бойынша кең тараған пікір­ді қайта қарауға итермелеген. Жалпы алғанда екі топтың арасында девиантты мінез-құлыққа бейімділік бойынша үлкен айырмашылық байқалмаған. 

Айжан ИЗАКОВА, психоло­гия ғылымдарының докторы, Л.Н.Гумилев атындағы ЕҰУ про­фес­соры:

– Зерттеу нәтижесі көр­сет­кендей, девиантты мі­нез-құлыққа түрткі болатын стресс пен депрессия дең­гейі бақылау және зерттеу тобында шамалас. Басқаша айтқанда, арнайы білім беру орталығының тәр­биеленушілері мен ата-ана­сының қолдауын күнде сезінуге мүмкіндігі бар орта мектеп оқушыларының мінез-құлқында ауытқушылықтарға ұшырау ықтималдығы бірдей. Тағы бір назар аударатын жайт – бақылау тобындағы респонденттердің 20 пайызының және зерттеу тобындағы жасөспірімдердің 25 пайызының бойында суицидалды мінез-құлық­тың белгілері байқалып отыр. Сон­дықтан әрбір ата-ананың девиантты мі­нез-құлық туралы негізгі аңыздар мен фактілерді ажыратып, баланың психикалық саулығы жайлы білімін арттыруы өте маңызды. 

Зерттеушілердің айтуын­ша, ғы­лы­ми жұмыстың қоры­тын­­дылары негі­зінде балалар­ мен жасөспірімдер ара­­сындағы девиант­ты мінез-құ­­лық­тың ал­­дын алу бойынша тиіст­і орын­­дарға жыл соңына дейін ме­то­дологиялық ұсыныстар дайындалады. 

Думан АНАШ,

«Егемен Қазақстан»