Бір күн жанжал болған үйден қырық күн береке кетеді
Жұма, 13 сәуір 2012 7:17
Қазақстан Республикасы Парламенті Мәжілісінің депутаты, Қазақстан халқы Ассамблеясы Кеңесінің мүшесі Розақұл ХАЛМҰРАДОВПЕН әңгіме
– Розақұл Сатыбалдыұлы, Мемлекет басшысы Қазақстан халқы Ассамблеясының бірінші сессиясында (24 наурыз 1995 жыл) жасаған баяндамасында «Біздің қоғамды біріктіретін тұтқалардың бірі – Қазақстан халқы Ассамблеясы болуға тиіс» деген еді. Ассамблея сол үдеден шығып келе ме?
Жұма, 13 сәуір 2012 7:17
Қазақстан Республикасы Парламенті Мәжілісінің депутаты, Қазақстан халқы Ассамблеясы Кеңесінің мүшесі Розақұл ХАЛМҰРАДОВПЕН әңгіме
– Розақұл Сатыбалдыұлы, Мемлекет басшысы Қазақстан халқы Ассамблеясының бірінші сессиясында (24 наурыз 1995 жыл) жасаған баяндамасында «Біздің қоғамды біріктіретін тұтқалардың бірі – Қазақстан халқы Ассамблеясы болуға тиіс» деген еді. Ассамблея сол үдеден шығып келе ме?
– Кезінде көптеген беделді сарапшылар Кеңес Одағының құрамынан шыққан егемен Қазақ елі ядролық қаруға сүйене отырып, қатал державалық саясат жүргізеді деп қауіптенгені белгілі. Алайда, қоғамда демократиялық құндылықтар орнату және азаматтық қоғам құру бағытында батыл іс-қимылға көшкен Қазақстанның Семей ядролық полигонын жабуы, әлемде төртінші орында деп ресми бағаланған ядролық арсеналынан бас тартуы жаһандық саясаттағы қайталанбас оқиға ретінде мойындалды. Қазақстан өзінің алдына қойған негізгі мақсаты – бейбіт өмір, келісімді қоғам, ынтымақтастық пен бірігу екенін дәлелдеді.
Елбасы Н.Ә.Назарбаевтың басты саясаты қоғамдағы барлық этностардың толықтай құқығы мен бостандығын сақтай отырып, жергілікті, байырғы ұлтқа негізделген жоғары әлеуетті қоғам құру болды. Ал 1995 жылдың наурыз айында Қазақстан Республикасының Президенті жанынан консультативтік кеңесші орган ретінде Қазақстан халқы Ассамблеясы құрылды. Сол жылдан бастап Ассамблея этносаралық қатынастар саласында мемлекеттік ұлттық саясатты жүзеге асырушы маңызды институт ретінде бағаланып, елімізді мекендейтін барлық этностардың өзара қарым-қатынасын қамтамасыз етуде тиімді құралға айналды.
Құрылғаннан бергі уақытта Ассамблея этносаралық келісім саласында айтулы табыстарға жетіп, азаматтардың этностық немесе діни ерекшелігіне қарамастан, құқығы мен бостандығын сақтаудағы басты кепіліне айналды. Қазақстан халқы Ассамблеясының тиімді әрі жемісті іс-әрекетінің арқасында еліміздегі этносаралық және конфессияаралық қатынастар саласында бейбітшілік пен келісім үлгісі сақталды. Ал Ассамблея қанатының астына 130-дан астам этностың жиналуы аталған Ұйымның «кіші Біріккен Ұлттар Ұйымы» деп аталуына себеп болды.
2007 жылы жүргізілген конституциялық реформалардың нәтижесінде Қазақстан халқы Ассамблеясы жаңа конституциялық өкілеттілік пен мәртебеге ие болды, сонымен қатар Ассамблеяның атынан Парламент Мәжілісіне 9 депутаттың сайлануы Қазақстан қоғамында еліміздің мемлекет пен қоғамды демократияландыру жолындағы маңызды қадамы ретінде бағаланып, әлемдік қоғамдастық тарапынан Елбасы Н.Ә.Назарбаев негізін қалаған этносаралық және конфессияаралық келісім үлгісі деп мойындалды. Қазақстанды мекендеп отырған этностардың мәдениетін, тілі мен дәстүрін дамытуға барлық жағдайлар жасалған.
Бүгінде Қазақстан халқы Ассамблеясы өзінің тікелей күш салуымен этносаралық қатынастар саласын саясаттан тыс сақтап, азаматтық қоғам қалыптастыру мақсатында жұмыс жүргізіп отыр. Ассамблея үшін 2008 жыл өте маңызды, нәтижелі жыл болды – Ассамблеяның бейбітшілік пен келісімді нығайту бағытындағы рөлін нормативтік-құқықтық тұрғыда үйлестіретін «Қазақстан халқы Ассамблеясы туралы» Заң қабылданды. Аталған заңнамалық құжат елдің әрбір азаматына халқы үшін аянбай қызмет етуді, Қазақстанның патриоты болуға шақырып, нақты іс-қимыл бағыттарын ұсынады. Мемлекеттік және өзге этнос тілдерін, салт-дәстүр, мәдениетті өркендетуге толықтай мүмкіндік береді. Сонымен қатар, елдің әрбір азаматы Қазақстанның болашағы, егемендік негізі – мемлекеттік тілді дамытып, нағыз іс жүзінде патриотқа айналып, Отан үшін қызмет ету, аталған қасиеттерді жас ұрпақ бойына сіңіру бағыты нақтыланған.
Ассамблея жұмыс істей бастаған 17 жылдан бері атқарған қызметі мен жүріп өткен сара жолы қазақстандық этносаралық және конфессияаралық келісім үлгісінің әлемдік қоғамдастық алдында беделді ұйымға айналып, ел қоғамының құрамдас бөлігіне айналғанын көрсетті. Тағы да атап өтетін жәйт, елді жұмылдырушы маңызды фактордың бірі қазақ халқы, оның дәстүрлік, тілдік және мәдени құндылықтары болып табылады. Кез келген мемлекеттің бірігуінің, ортақ мақсатқа ұйысуының негізі халықтың жаппай мемлекеттік тілді қолдануына байланысты. Мемлекеттік тіл мен қазақ ұлты – Қазақстан қоғамын жұмылдырушы басты күш, Қазақстан халқының тұрақтылығы мен еліміздегі бейбітшіліктің кепілі. Қазақ жерін мекен еткен барлық этнос өкілдері татулығының сыры – қазақ халқының кең пейілі, қонақжай табиғи болмысында, бітімшіл жаратылысында жатыр.
Президент өткен жылғы Жолдауын жариялағанда: «Мемлекетті, оның қауіпсіздігін одан әрі нығайтып, экономиканың тұрақты дамуы мен азаматтарымыздың әл-ауқатының артуын қамтамасыз ету үшін Қазақстанға ұзақ мерзімді тұрақтылық, бейбітшілік пен келісім керек» деді. Сол кезде қос палата отырысына қатысушы депутаттар, шетелдің елшілері, басқа да шақырылған қонақтардың барлығы орындарынан тұрып қол соқты. Ал біздің барлығымыздың жүрегімізде елімізге, жерімізге, Елбасымызға деген мақтаныш сезімі толқып тұрды. Төрдегі Туымызға, әлемге әйгілі Қазақстанның азаматы екендігімізге қуандық. Сонымен қатар, тек біз үшін ғана емес, бүкіл әлем үшін тыныштықтың, ұлтаралық келісімнің, қоғамдық тұрақтылықтың қымбат екенін сезіндік. Тәуелсіздіктің 20 жылы ішінде біздің ең үлкен байлығымыз да осы – ұлтаралық келісім, қоғамдық татулық. Осы байлықты көздің қарашығындай сақтай білейік.
– Біріккен Ұлттар Ұйымының бұрынғы Бас хатшысы Кофи Аннан Қазақстанды «Әлемнің өзге мемлекеттері үшін ұлтаралық келісімнің, тұрлаулы әрі тұрақты дамуының үлгісі» деп атаған екен. Әлемдік деңгейдегі саясаткердің осы пікірін таратып айтып берсеңіз.
– Бүгінгідей бірқатар мемлекеттің орнықты дамуына этностық және діни жанжалдар айтарлықтай қатер төндіріп отырған шақта Қазақстан мұндай мәселелерді жүйелі түрде шеше білуге қабілетті екенін көрсетуде. Кейбір мемлекеттердің басшылары өз ұлтының азаматтарының да басын біріктіре алмай айтысып жатқанда, Қазақстанда тұратын 130-дан астам энос өкілдерін қазақтың қасиетті де берекелі шаңырағының астында топтастырып, олардың бірлігін, ынтымағын нығайтудағы, этносаралық және конфессияаралық келісімді, қоғамдағы татулықты үйлестірудегі Нұрсұлтан Назарбаевтың ерлікке толы еңбегін бүгінде тек қана қазақстандықтар емес, бүкіл әлем мойындап отыр.
Елімізде Қазақстан халқы Ассамблеясы арқылы ұлттық саясатты, этносаралық және дінаралық үнқатысуды жүзеге асырудың бірегей әрі тиімді тетігі құрылған. Мемлекет басшысының бастамасымен құрылған Ассамблея этносаралық қатынастардағы жарасымдылықтың орталық буыны болып табылады және саяси тұрақтылықты орнықтыруда, қоғамдық келісім мен тыныштықты нығайтуда маңызды рөл атқарады. Жалпы алғанда, елде мультимәдениетті, көпконфессиялы, көпэтносты қоғамда бірлікті сақтау мен нығайтудың бай әрі бірегей тәжірибесі жинақталған. Сондықтан да бүгіндері оны бұрынғы кеңестік республикалардың да қабылдай бастауы аса таңқаларлықтай мәселе емес. Сонымен қатар, біздің тәжірибемізді демократиялық институттарды қалыптастыруда сан ғасырлық тәжірибесі бар мемлекеттер де мұқият зерттеп отыр.
Н.Ә.Назарбаевтың этносаралық толеранттылық пен қоғамдық келісімнің қазақстандық үлгісі БҰҰ-да, ЕҚЫҰ-ның Аз ұлттар жөніндегі Жоғарғы комиссарының штаб-пәтерінде, ЕҚЫҰ-ға мүше елдерде, барлығы 30-ға жуық халықаралық ұйымдар мен шет мемлекеттерде таныстырылды. Сондай-ақ, соңғы үш жылда 14 мемлекеттің өкілдері келіп, біздің тәжірибемізбен танысты және жоғары баға берді. Осының бәрі айтарлықтай ауқымдағы кешенді және көпұлтты әрі көпконфессиялы Қазақстан халқы бірлігінің өзіндік үлгісін құрайды. Бұл – республиканы өркендетуге, қуатты және қарқынды дамуға бастайтын бағдар.
ҚХА-ның Қазақстанның саяси жүйесінде артып отырған рөлі, оның қоғамдағы беделі 2007 жылдың мамыр айында Президент Н.Ә.Назарбаевтың бастамасымен қабылданған Қазақстан Республикасының Конституциясына енгізілген түзетулерде көрініс тапты. Осылайша, Мәжілістің 107 депутатының тоғызын Қазақстан халқы Ассамблеясы сайлайды. Бұл қадам тәуелсіз мемлекеттің қажет институттарының құрылуының аяқталғанын және Қазақстанның дүние жүзіндегі алдыңғы қатардағы шептердің біріне бастаған қозғалысын сипаттайтын жаңа саяси сапаға қадам басуының белгісі. Ресейлік сарапшылардың пікірінше, мұндай норма, саяси шешімдерді дайындау мен қабылдау үдерісін одан әрі жетілдіруге, биліктің үш тармағының өзара және Ассамблеямен іс-әрекеттерін заң шығару қызметінде Қазақстан халқының алуан түрлі пікірлерін әлдеқайда толық ескеру үшін тереңдетуге ықпал ететін болады.
– Мемлекет басшысының биылғы Жолдауы, әсіресе, қарапайым қазақстандықтарды қызықтыра түсуде. Мұның мәнісі неде?
– Елбасы Н.Ә.Назарбаевтың жыл сайынғы Қазақстан халқына Жолдауларын зер сала қарайтын болсақ, олардың бір-бірімен сабақтасып жатқанын көреміз. Бұл құжаттарда «Қазақстан-2030» Стратегиясын кезең-кезеңімен жүзеге асыру мақсаттары көрсетілген. Жолдаулардың түпкі мақсаттары бір, ол – елдің бірлігін нығайту арқылы барша қазақстандықтардың әл-ауқатын жақсарту.
Мемлекет басшысы биылғы Жолдауында он бағытты белгілеп берді. Осы бағыттарда әрбір қазақстандық мемлекет тарапынан өзіне жасалатын қамқорлықты, қолдауды нақты аңғарады әрі сезінеді. Байқайтын болсаңыз, Елбасының назарынан дәл бүгінгі өзекті деген ешқандай мәселе тыс қалмаған. Мысалы, елімізде кенжелеп тұрған бір мәселе жастарға тәрбие беру еді. Президент осыны дөп басып, жастарды патриоттық, толеранттылық рухта тәрбиелеуді білім берумен бірге алып жүруді ұсынды.
Жалпы, кез келген мемлекеттің дамуы үшін негізгі үш шарт болуы керек. Бірінші – бейбітшілік. Егер елде бейбітшілік болмаса, жұмысыңда да, тұрмысыңда да береке болмайды. Екінші – келісім. Мұның жауабы: «Бір күн жанжал болған үйден қырық күн береке қашады» деген мәтел болмақ. Үшінші – жасампаз еңбек.
Тұңғыш Президентіміз Нұрсұлтан Назарбаевтың даналығының арқасында бүгінде Қазақстанда осы айтылғандардың барлығы салтанат құрып отыр. Енді біздер Жолдауда көрініс тапқан мәселелерді бүкіл қазақстандықтардың жүрегіне жеткізе алсақ, сол міндеттемелер, сөз жоқ, орындалады.
– Бүгінде елімізді әлемдік қоғамдастық жақсы жағынан таныды. Экономикамыз қарқынды дамып келеді. Бұл неге байланысты?
– Экономикамыздың қарқынды дамуы, ең алдымен еліміздегі тұрақтылық, халқымыздың бірлігі мен қоғамдық келісімге байланысты. Қазақстан тәуелсіздік алған кезден бері Мемлекет басшысы қоғамды демократиялық жолмен дамытуға, зайырлы да дәулетті ел болуға бастап келеді. Нарық экономикасының білгірі ретінде халықтың әл-ауқатын жақсарту бағытында әлеуметтік маңызы зор бағдарламаларды жүзеге асырды. Шағын және орта кәсіпкерліктің өркендеуіне жол ашты. Мемлекеттің ішкі және сыртқы саясатын жүргізуде Елбасы Нұрсұлтан Назарбаев Қазақстанды дүние жүзіне таныта білді. Әлемдегі беделді елдер мен ықпалды халықаралық ұйымдар бүгінгі Қазақстандағы орнаған демократиялық ахуалды қолдап отыр. Н.Назарбаевтың жүргізіп отырған сындарлы саясатын қолдағанының дәлелі – Қазақстанның 2010 жылы ЕҚЫҰ-ға төрағалық етуі. Бұл – Қазақстанның халықаралық беделі өскендігінің, Президент жүргізіп отырған саясаттың дамыған елдердің үлгі-қалыптарына сай екендігінің көрінісі.
Біз 20 жылды алып адымдармен, қарышты қадамдармен жүріп өттік. Адам айтса нанғысыз табыстарға жеттік. Күні кеше ғана айлап, тоқсандап жалақысыз, стипендиясыз, зейнетақысыз қалған елге «аз ғана жылда осындай табысқа жетеміз, бүгінгідей дәурен сүреміз» деген ой өңі түгіл, түсіне де кірген жоқ. Біз ендігі жерде әзәзілдің сөзіне ермей, ел бірлігін сақтап, бүкіл қоғам болып жұмылып, «ұлт та ортақ, ел де ортақ, жер де ортақ, Отан да ортақ» деп, бір кісінің баласындай бас қосып, бәтуәлі өмір, баянды тұрмыс кешуді, көсегесі көгерген өркениетті елге айналуды ойлауымыз керек.
Ел болашағы үшін қоғамның ішкі қайшылықтарын жеңіп, ілгерілеуімізге құрсау, аяғымызға тұсау болып отырған әдеттерден арылуымыз қажет. Әлем мойындаған Қазақстанның салған даңғыл жолы болашақта да осы мемлекетті құрған Президент Н.Назарбаевтың ақыл-ойы мен парасаты, халықаралық саясаттағы беделі мен қажымас қайратының арқасында басқаларға үлгі бола отырып, іргелі еліміздің дами беретініне күмән жоқ.
Қазақстан бүгінде әлемде сөйлесе – сөзі, істесе – ісі үдеге асып тұрған ықпалды, тұғырлы мемлекетке, ал Ел мен Елбасы бөлінбейтін егіз ұғымға айналды. Алқабы – малға, қойны – қазынаға толы кең-байтақ жеріміз бар, аспанкөк Тудың астына топтасқан ынтымақты еліміз бар, әлемнен білім мен ілім жинап жатқан өскелең ұрпағымыз бар, асқақ Ақордамыз бар, айбынды Астанамыз бар, көш бастаған Еріміз бар еңсесі биік ел-жұртпыз! Алдымызда – жарқын болашақ. Төртеу түгел болса, алынбайтын қамал жоқ. Тек ауызбіршілігімізді алма деп тілейік Алладан!
– Розақұл Сатыбалдыұлы, еліміздегі этномәдени бірлестіктерге мемлекет тарапынан жасалып жатқан қолдау-көмекті қалай бағалайсыз?
– Еліміз бойынша 800-ге жуық этномәдени бірлестік жұмыс істейді. Оның 28-і республикалық бірлестіктер. Жалпы, республикамызда тұратын этностардың 50-ге жуығы өздерінің орталықтарын құрған. Осы этномәдени орталықтар мен бірлестіктерді мемлекет тарапынан қолдауға келетін болсақ, бұл мәселеде аса ауқымды жұмыстар жүзеге асырылып жатыр. Мысалы, «Қазақстан халқы Ассамблеясы туралы» Заң қабылданғаннан кейін этномәдени бірлестіктердің жұмысы біршама ретке келді. Еліміздің облыстарында, Алматы қалаларында Достық үйлері ашылып, көпшілікке қызмет ете бастады. Ал елордамызда Бейбітшілік және келісім сарайы бар. Бұл ғимараттан еліміздегі барлық этномәдени бірлестіктерге орын-жай берілген, жұмыс істеулеріне қажетті жағдайлар жасалған.
Бүгінде республикалық орыс, ұйғыр, өзбек, неміс, корей театрлары жұмыс істейді, олардың жалпы саны – 14. Бұл өнер шаңырақтарының барлығы мемлекеттен қаржыландырылады. Елімізде этностардың өз ана тілін дамытуда да бірқатар жұмыстар атқарылуда. Мәселен, 100-ден астам мектепте 22 этностың тілінде олардың ана тілі жеке пән ретінде оқытылады. Сонымен бірге, 90-ға жуық мектепте оқу үдерістерінің барлығы өзбек, ұйғыр, тәжік, украин тілдерінде жүргізіледі. Мұның сыртында 200-ге тарта жексенбілік этнолингвистикалық орталықтар тағы жұмыс істейді. 11 тілде 40-тан астам газет-журнал жарық көреді.
Ал енді этномәдени бірлестіктерді қаржылық қолдауға келетін болсақ, бұл мемлекеттік бюджеттен екі жолмен беріледі. Оның біріншісі – әлеуметтік тапсырыс, екіншісі – жергілікті атқарушы органдардың грант арқылы қаржыландыруы.
Елімізде «Қазақстан халқы Ассамблеясы туралы» Заң қабылданды. Менің ойымша, енді «Этномәдени бірлестіктер туралы» да заң қабылдаған жөн шығар. Өйткені, этномәдени бірлестіктердің де ең негізгі қызметі қоғамда бейбітшілік пен өзара келісімді нығайту ғой. Қазақстан халқы Ассамблеясынан сайланған депутаттар қазіргі кезде депутаттық топ құрып, осы мәселені талқылап жатыр. Егер осындай заң қабылданса, этномәдени бірлестіктерді мемлекеттік қолдаудың басқа да тетіктері қарастырылатын шығар деп ойлаймын.
– Атажұртыңыз – Өзбекстанға жиі барып тұратын шығарсыз?
– Бұл сұрағыңызға былай деп жауап бермекпін: біздің атажұртымыз Өзбекстан емес, біздің атажұртымыз – осы Қазақстан. Қазақта «Әр азамат өзінің жеті атасын білуі парыз» деген сөз бар ғой. Мен жеті атамды тарататын болсам, өзімнің әкем – Сатыбалды, оның әкесі – Халы баба, оның әкесі – Қошқар баба, оның әкесі – Мадусман баба, оның әкесі – Ахмет Юсуп баба, оның әкесі – Нұржан баба, оның әкесі – Хасантай баба. Менің осы аталған жеті атамның барлығы Қазақстанда туып, Қазақстанда өскендер. Сондықтан «Атажұртың – Өзбекстан» деген бізге өте ауыр тиеді.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңгімелескен Әлисұлтан ҚҰЛАНБАЙ.