Сот жүйесінің беделі судьялардың әділ төрелігімен қалыптасады
Сәрсенбі, 29 тамыз 2012 7:45
Қоғам бір орында тұрмайды, ол әрдайым өсу үстінде. Сот жүйесі де қоғам мен заман талабына сай әркез өзгеріп, дамып келеді. Осыған орай соңғы жылдары сот саласы көптеген реформаларды жүзеге асырды. Сол реформалар сот төрелігінде орын алатын қайшылықтарды жойып, жүйені одан әрі жетілдіруге бағытталды. Бізбен әңгімесінде Оңтүстік Қазақстан облыстық сотының төрағасы Нұрсерік Шәріпов сот жүйесіндегі реформалар және өзі басқарып отырған облыстық сотта атқарылып жатқан жұмыстар жөнінде айтып берді.
Сәрсенбі, 29 тамыз 2012 7:45
Қоғам бір орында тұрмайды, ол әрдайым өсу үстінде. Сот жүйесі де қоғам мен заман талабына сай әркез өзгеріп, дамып келеді. Осыған орай соңғы жылдары сот саласы көптеген реформаларды жүзеге асырды. Сол реформалар сот төрелігінде орын алатын қайшылықтарды жойып, жүйені одан әрі жетілдіруге бағытталды. Бізбен әңгімесінде Оңтүстік Қазақстан облыстық сотының төрағасы Нұрсерік Шәріпов сот жүйесіндегі реформалар және өзі басқарып отырған облыстық сотта атқарылып жатқан жұмыстар жөнінде айтып берді.
– Осыдан 17 жыл бұрын бүкілхалықтық референдумда қабылданған Қазақстан Республикасының Конституциясы еліміздің мемлекеттік құрылымын нақтылаған ең жоғары деңгейдегі Ата Заңымыз болып табылады. Оның негізгі мақсаты – қоғамдағы әрбір адамның құндылығын қорғау. Конституцияның қабылдануы қоғамды әрі қарай демократияландырудың шынайы қажеттілігі, тәуелсіз Қазақстанның конституциялық дамуының жаңа кезеңінің бастауы болды. Осы уақыт аралығында Елбасының тікелей қолдауымен жүргізілген сот реформасы өліара кезеңдерді басынан өткерді. Конституциямыз бойынша еліміз – президенттік басқару нысанындағы біртұтас мемлекет болып жарияланды. Заң шығарушы, атқарушы және сот билігі тармақтары өз құзыреттерін орындау кезінде тығыз байланыста болады. Бірақ, бұл қарым-қатынас заң негізінде жүзеге асады. Конституцияның 76-бабында: «Сот билігі Қазақстан Республикасының атынан жүзеге асырылады және оның мақсат-міндеті азаматтар мен ұйымдардың құқықтарын, бостандықтары мен заңды мүдделерін қорғауды, Республиканың Конституциясының, заңдарының, өзге де нормативтік құқықтық актілерінің, халықаралық шарттарының орындалуын қамтамасыз етуді мақсат етіп қояды» – делінген. Дегенмен, тиісті сот қорғауынсыз бұл құқық пен бостандықтар, олар қандай мінсіз болса да, қандай халықаралық стандарттарға сай болғанымен, тек әдемі сөз болып қалады. Міне, сот билігінің маңыздылығы да осында!
Ата Заңымыздың негізінде «Қазақстан Республикасының сот жүйесі мен судьяларының мәртебесі туралы», «Қазақстан Республикасының Жоғары Сот Кеңесі туралы» Қазақстан Республикасының Конституциялық заңдары және «Алқабилер туралы», «Медиация туралы», тағы басқа да заңдар қабылданған.
Сондай-ақ, ағымдағы жылдың 1 шілдесінде «Сот төрелігіне сенімділік деңгейіне жоғарылату және қолжетімділікті қамтамасыз ету, істерді апелляциялық, кассациялық және қадағалау тәртібінде қарау мәселелерін жетілдіру бойынша Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне толықтырулар мен өзгертулер енгізу туралы» Заң күшіне енді. Толықтыруларға сәйкес жергілікті соттардың рөлі едәуір күшейтілді. Іске қосылған жаңашылдықтар аясында облыстық және оған теңестірілген соттарда қылмыстық істер бойынша апелляциялық сот алқалары, азаматтық және әкімшілік істер бойынша апелляциялық сот алқалары құрылды. Апелляциялық сатыға қаралуға түскен істер бірінші сатылы сотқа қайтарылмай, іс бойынша түпкілікті шешім қабылданатын болады. Сот актілеріне шағым беру тәртібі нақты реттеліп, сот актілерінің заңды күшіне ену мерзімдері қысқартылды. Енгізілген өзгертулерге сәйкес бұдан былай апелляциялық сот сатысындағы сот актілері жарияланған сәттен бастап күшіне енеді. Апелляциялық сатының қаулылары күшіне енгеннен кейін алты ай ішінде кассациялық арыз немесе шағым беруге болады. Жоғарғы Сотқа жүгінбес бұрын кассациялық сатыға арыздану міндетті шарт болып табылады. Заңды күшіне енген, бірақ кассациялық тәртіпте қаралмаған жергілікті соттардың актілері, қадағалау тәртібімен тексерілуге жатпайды. Бұның барлығы сот ісін оңтайландыруға, сот төрелігіне қолжетімділікті қамтамасыз етуге, адам және азаматтың құқын, бостандығын және заңды мүдделерін сотпен қорғаудың тиімділігін арттыруға бағытталған.
Соттардың Ата Заңымыз бойынша адамның және азаматтың құқықтары мен бостандықтарына нұқсан келтіретін заңдар мен өзге де нормативтік құқықтық актілерді қолдануға хақы жоқ. Егер сот қолдануға тиісті заң немесе өзге де нормативтік құқықтық акт Конституциямен баянды етілген адамның және азаматтың құқықтары мен бостандықтарына нұқсан келтіреді деп тапса, ол іс бойынша іс жүргізуді тоқтата тұруға және осы актіні конституциялық емес деп тану туралы ұсыныспен Қазақстан Республикасының Конституциялық Кеңесіне жүгінуге міндетті.
Тәуелсіз, күшті және әділ сот билігі – құқықтық мемлекеттің демократиялық дамуы мен зиялылық дәрежесінің көрсеткіші. Сот әділдігін жүзеге асыру үшін біз әлі де қыруар жұмыстар атқаруымыз керек және сол еңбектің нәтижесінде, тұтастай алғанда, сот жүйесінің беделін көтеруіміз қажет. Әрине, сот жүйесінің беделі, ең әуелі, судьялардың әділ төрелігімен жасалуы тиіс. Елбасымыздың өзі Ата Заңымыздың әлеуеті әлі де болса толығымен жүзеге аспай келе жатқандығын айтқан болатын.
– Сот билігіне қатысты болған елеулі өзгерістердің бірі – өткен жылы қабылданған «Медиация туралы» заңның қабылдануы. Осы заң туралы айтып өтсеңіз.
– Иә, мемлекеттік биліктің үш тармағының бірі – сот билігіне қатысты болған өзгерістердің бірі, ол 2011 жылғы 5 тамызда заңды күшіне енген «Медиация туралы» Заңның қабылдануы.
«Медиация» сөзі – латын тілінен аударғанда делдал, екі тарапты мәмілеге келтіруші үшінші тұлға деген мағынаны білдіреді. Медиация тараптардың ерікті келісім бойынша жүзеге асырылатын, олардың өзара қолайлы шешімге қол жеткізуі мақсатында медиаторлардың жәрдемдесуімен тараптар арасындағы дауды реттеу рәсімі. Медиацияны, қарапайым тілмен айтқанда, бітімгершілік деп түсінуге болады. Яғни, қандай да бір мәселе бойынша тараптар арасында келіспеушілік туған жеке азаматтар немесе заңды тұлғалар оны соттан тыс, өзара келісім жағдайында шеше алады. Екі арадағы келісім медиаторлар арқылы жүзеге асырылады. Аудан, қала, ауыл әкімдері республика аумағында кәсіби емес негізде медиацияны жүзеге асыратын кәсіпқой емес медиаторлардың тізілімін жүргізеді. Медиацияның мақсаты: дауды бітімгершілікпен шешудің екі тарапты да қанағаттандыратын нұсқасына қол жеткізу.
Медиацияны жүргізу кезінде еріктілік, құпиялық, медиатордың тәуелсіздігі мен бейтараптығы және медиация тараптарының тең құқылығы мен оның рәсіміне араласуға жол бермеушілік қағидаттары сақталуы тиіс. Медиация тәсілі сот ісіндегі тазалықты, әділ төрелікті қамтамасыз етудің негізгі тәсілдерінің бірі. Біздің ата-бабаларымыз бұрын бұл тәсілді тиімді қолданып, түрлі дауды билер соты арқылы бітімгершілікпен шешіп келгендіктен, бұл Заң қазаққа жат емес. Жеке және заңды тұлғалар қатысатын азаматтық, еңбек, отбасылық және өзге де құқық қатынастарынан туындайтын дауларды реттеу кезіндегі медиация сотқа жүгінгенге дейін де, сот талқылауы басталғаннан кейін де қолданылуы мүмкін. Қылмыстық сот ісін жүргізу барысындағы медиация қылмыстық процессуалдық заңында белгіленген сотқа дейінгі және сотта іс жүргізу мерзімдерінде жүзеге асырылуға тиіс.
«Медиация туралы» Заңның қолдану аясын кеңейту мақсатында облысымызда жүйелі түрде бірқатар жұмыстар атқарылып, нәтижесінде медиаторлардың қатысуымен жергілікті соттарда 28 азаматтық және 33 қылмыстық істер бітімгершілікпен аяқталды.
– Жоғарыда өзіңіз айтқаныңыздай, сот жүйесі елеулі өзгерістерге ұшырады. Енді ең соңғы өзгерістердің нәтижесі қандай?
– Әрине, бұл өзгерістер мен толықтыруларды күнделікті тәжірибеде қолдануда облыстық соттардың сот билігін жүзеге асырудағы жауапкершілігі арта түсетініне ешкімнің күмәні болмас. Апелляциялық сатылы сотта тараптардың құқықтарын қорғауға барынша жағдай жасалады, істерді бірінші сатылы соттарға қайта қарауға жолдамай тараптарға тиісті дәлелдерін сотқа табыстап шешім қабылдатуға толық мүмкіншілік жасалды. Сонымен бірге, тараптарды сот мәжілістеріне шақыру да бүгінгі заманның байланыстағы барлық жетістіктерін қолданып, ұялы телефонмен хабарлама жолдау және электрондық байланысты кеңінен қолдануға жол ашты.
Шешім қабылдау барысында тек қарар бөлігін жариялау судьяларға біраз жеңілдіктер алып келетіні жасырын емес.
Сондай-ақ, қабылданған заңға сәйкес кассациялық сот алқасының сот тәжірибесін қалыптастырудағы алар орны ерекше, себебі бірде-бір іс кассациялық сот алқасынан өтпей, Қазақстан Республикасының Бас прокуроры наразылық бергеннен басқа уақытта, Жоғарғы Сотта қаралмайтын болады.
Қабылданған өзгерістер мен толықтыруларды тізіп айтудың қажеті шамалы болар, өйткені бүгінгі күні оларды барлықтарымыз тиісті талқылаудан өткізіп, іс жүзінде жүзеге асырудамыз.
Тоқсан ауыз сөздің тобықтай түйіні ретінде – еліміздегі сот жүйесі дамып, келелі өзгерістермен толықтырылып, Ата Заңымыздың аясында азаматтардың құқықтары мен бостандықтарын қорғау үшін мемлекетімізде барлық мүмкіндіктер жасалып жатқанын толық сеніммен айта аламын.
– Әңгімеңізге рахмет.
Әңімелескен
Шарафаддин ӘМІРОВ,
«Егемен Қазақстан».