Айбары асқақ Ата Заң
Бейсенбі, 30 тамыз 2012 7:40
Кез келген мемлекеттің қалыптасуында Конституция қайта бағамдалуы мүмкін емес айрықша маңызға ие. Нақ осы Конституция мемлекеттің әлеуметтік-саяси жүйесін айқындайды. Әлемдегі көптеген елдердің конституцияларының көбінесе алғашқы баптарының өзінде-ақ қысқаша түрде сол мемлекеттің мәні, ондағы биліктің қайнар көзі болып табылатын табиғатының кең ауқымды, жалпылама және негізгі сипаты айтылады.
Бейсенбі, 30 тамыз 2012 7:40
Кез келген мемлекеттің қалыптасуында Конституция қайта бағамдалуы мүмкін емес айрықша маңызға ие. Нақ осы Конституция мемлекеттің әлеуметтік-саяси жүйесін айқындайды. Әлемдегі көптеген елдердің конституцияларының көбінесе алғашқы баптарының өзінде-ақ қысқаша түрде сол мемлекеттің мәні, ондағы биліктің қайнар көзі болып табылатын табиғатының кең ауқымды, жалпылама және негізгі сипаты айтылады.
Әрбір мемлекет өзінің даму барысында өз халқының тарихына, салт-дәстүріне, саяси мәдениетінің деңгейіне және ең бастысы, менталитетіне неғұрлым толық сәйкес келетін саяси жүйе мен Конституцияның үлгісін таңдайды. Конституция жайлы бейнелеп былай деуге болады: бұл – белгілі бір халықтың жоғарыда айтылған ерекшеліктеріне кигізілетін киім, егер де бұл киім халықтың менталитетіне сәйкес келсе (яғни, «дәл шақ» болса) – онда бұл халық тұрақты даму мен гүлденуге қол жеткізеді. Егер басты заң саяси мәдениет деңгейі мен менталитетке сәйкес келмесе – онда халық тұтастай күрделі мәселелерге тап болып, ақырында өз дамуынан ажырап, тіпті, кейде қайғылы күйге душар болады. Әрбір мемлекет өзінің дамуында Конституцияны қабылдау және оны елдің ең басты құжаты ретінде қалыптастыру кезеңін бастан кешеді.
Заңдық мағынасында Конституция – бұл құрылтайшылық сипаттағы құжат. Өзінің шығу тегі бойынша Конституция буржуазияның билікке келуі, дәлірек айтқанда – оның саяси аренаға шығуына, феодализммен күресу кезеңіне қарыздар. Басқа елдерге қарағанда буржуазиялық қалыптасуы ертерек басталған Англияда Конституциялық сипатқа ие құжаттар қабылданды, мәселен, 1653 жылғы Басқару құралы, 1679 жылғы Халықтың бостандығын сәтті қамтамасыз ету мен теңіздерге бақылау жасау туралы акт, т.б. Алайда, қазіргі ұғымдағы алғаш рет жазылған Конституция АҚШ-та 1787 жылы және Франция мен Польшада 1791 жылы қабылданды.
Қазақстан Республикасы Конституциясы философиясының (концептуалдық) тамыры тереңде жатыр. 1995 жылы қабылданған Қазақстан Республикасының Конституциясы біздің мемлекетіміздің негізін қалаушы әрі оның Тұңғыш Президенті Н.Ә.Назарбаевтың саяси философиясына негізделген. ҚР Конституциясы концептуалдық, жекелей алғанда институттық және қызмет етуі жөнінен Француз Республикасының V Конституциясына бағдарланып әзірленген. 1958 жылдың 28 қыркүйегінде V Франция Республикасының Конституциясы жалпыхалықтық референдум бойынша қабылданды. Бұған сайлаушылардың 79 %-ы дауыс берді. Алдымен, парламенттік билікке негізделген 1946 жылғы Конституцияға қарағанда, Францияның жаңа Конституциясы президенттің өкілеттігімен бірге мемлекеттік биліктің негізгі органдарының құзыретіне мән берді. Содан бері президентке мемлекеттегі жетекші рөл берілді. Францияның президенті Конституцияның сақтаушысы, ұлт тәуелсіздігінің, елдің аумақтық тұтастығының кепілі. Сонымен қатар, ол билік тармақтарының қалыпты қызмет етуін және мемлекеттік саясаттың сабақтасуын қамтамасыз етеді. Ол мемлекеттік органдардың заң аясында қалыпты қызмет етуіне кепілдік беруі тиіс.
Қазақстан Республикасы Конституциясы Тұжырымдамасының негізінде Еуразиялық идея жатыр. Бұл Қазан төңкерісінен кейін еуразиялық теория өкілдері Н.С.Трубецкой, П.Н.Савицкий, Г.В.Флоровский ұсынған Еуропа елдерінің «отмежевания» үдерісі орын алғанда Еуразия халықтарымен дәстүрлі әр түрлі байланыстар орнығады деп келетін тұжырым емес.
Еуразия кеңістігінде өмір сүретін халықтардың өзіндік тарихи ерекшеліктері бар. Сондай-ақ, ғасырлар бойы орныққан төл менталитеттері болуы да заңдылық. Өткен дәуірлердегі Қазақ хандығында әрқашанда Хан (Қаған) өте ықпалды рулар мен тайпалар басшыларынан, билер мен руханият өкілдерінен құралған өте беделді Кеңеске (Құрылтай) сүйенген. Бүгінгі біздің Конституциямыз өзіне Азияға тән жеке-даралық, яғни күшті президенттік билік (бұл Конституцияның баптарында көрініс тапқан) пен еуропалық дәстүрге негізделген Парламенттің болуына негізделген. Дәл осы еуропалық және азиялық дәстүрлердің симбиозы, яғни Н.Ә.Назарбаевтың еуразиялық саяси философиясы 1995 жылғы Конституцияның негізі болып саналады, сондай-ақ уақыттың сынақтарына шыдас берген заманауи мемлекеттік құрылыстың қалыптасуына алып келді. Міне, осы философия Қазақстан халқының еуразиялық менталитетіне толығымен сәйкес келеді.
Дей тұрғанмен, Конституция қабылданған 1995 жылы біздің мемлекетіміздің дамуында күрделі кезең басталды. Сол тұста Қазақстан Президенті қысқа мерзім ішінде бір өзі нарықтық экономиканы қалыптастырудың мықты іргетасына, мемлекетіміздің одан әрі дамуына серпін берген саяси жүйенің тірегіне айналған 147 заң қабылдады.
Елде қалыптасқан өте күрделі ахуал құқықтық саладағы серпілістің қажеттілігін туындатты. КСРО мен Қазақ КСР-нің ескі заңдары жұмыс істемеді, өйткені, ол мемлекеттер, осы заңдар бағытталып жасалған сол кезеңдегі әлеуметтік-саяси жүйе болған жоқ. Жаңа заңдар да болған жоқ, себебі, оларды қабылдауға Парламент үлгермеді. Мемлекетіміздің басындағы тығырыққа тірелген осы кезеңде Н.Ә.Назарбаев ел алдындағы, халық алдындағы, келешек ұрпақ алдындағы және тарих алдындағы дербес жауапкершілігін сезіне отырып, жоғарыда аталған 147 заңды қабылдауға тәуекел етті. Нақ осы заңдар біздің Отанымыздың аяқтан тұруына ықпал етіп, тұрақты экономикалық өсім деңгейіне әкелді. Заңдардың іске асуының алғашқы нәтижелері 1995 жылдың соңына таман-ақ көрініс бере бастады. Бір жарым онжылдықты артқа тастаған бүгінгі уақыт көзімен қарар болсақ, Қазақстан Республикасындағы қазіргі заңнамалық актілерінің басым бөлігі 1995 жылдың наурызы мен қарашасы аралығында қабылданған заңды күші бар заңдар мен жарлықтардың қағидаттарына негізделеді.
Осылайша, қысқа мерзім ішінде Н.Ә.Назарбаев қол қойған, республикадағы қоғамдық қатынастың түгелге жуығын қамтитын 147 заң еліміз бен оның тұрғындарының ең басты заңы – Қазақстан Республикасы Конституциясын қабылдауға қуатты база болды. 1995 жылдың 30 тамызында еліміздің жаңа негізгі Заңын қабылдау сол кезеңдегі Мемлекет басшысының белсенді заң шығару қызметінің өзіндік қорытындысы болды. Конституцияның жобасын әзірлеуге, талқылауға және түсіндіруге қазақстандық қоғамның көптеген бөлігі – ғалымдар, саясаткерлер, шығармашылық зиялы қауым, кәсіпкерлер мен мемлекеттік қызметшілер, жұмыскерлер мен ауылдық елді мекен тұрғындары, студент жастар тартылды. Алдыңғы қатарлы халықаралық тәжірибені ескеру үшін Конституцияны талқылау жұмысына шетелдік сарапшылар да қатысты.
Осы кезеңдегі Президенттің заң шығару қызметі Қазақстанның одан арғы мемлекеттік құрылысының негізі болды. Елбасының заң қабылдау шеберлігі Қазақстан Республикасы саяси жүйесін жаңғыртудың нормативтік-құқықтық базасына айналды. Шын мәнінде, мемлекетіміздің заңнамалық базасы жоқтан бар жасауымен ерекшеленеді, бұл өз кезегінде, ел экономикасының түбегейлі өзгерістерге ұшырауына және азаматтардың әл-ауқатының артуына ықпал етті. 1995 жылғы кезеңдегі заңдар қазақстандық қоғамның экономикалық, саяси, қаржылық және әлеуметтік салаларына қуатты серпін беріп, еліміздің демократиялық дамуын ынталандыра түскенін баса айтқан абзал.
Камал БҰРХАНОВ,
Парламент Мәжілісінің депутаты,
«Нұр Отан» ХДП фракциясының мүшесі,
саяси ғылымдар докторы, профессор.