Сахна сыны
Бейсенбі, 3 мамыр 2012 7:45
Есмұхан Обаев – ұлттық театр режисссурасына дүркіреп сонау 60-жылдардың орта тұсында, Ә.Мәмбетовтің ізін ала келген талантты буынның көрнекті өкілі. Қазақстанның халық артисі, «Тарлан» сыйлығының лауреаты, «Парасат» орденінің иегері, профессор, Қазақстан Театр қайраткерлері одағының басқарма мүшесі, Түркітілдес елдер Ұлттық театрлары директорлар кеңесінің мүшесі.
Бейсенбі, 3 мамыр 2012 7:45
Есмұхан Обаев – ұлттық театр режисссурасына дүркіреп сонау 60-жылдардың орта тұсында, Ә.Мәмбетовтің ізін ала келген талантты буынның көрнекті өкілі. Қазақстанның халық артисі, «Тарлан» сыйлығының лауреаты, «Парасат» орденінің иегері, профессор, Қазақстан Театр қайраткерлері одағының басқарма мүшесі, Түркітілдес елдер Ұлттық театрлары директорлар кеңесінің мүшесі. Драма, опера, тіпті опереттасы бар, жүзден аса спектакль қойған; суреткерлік болмыс-деңгейімен де, республикадағы іргелі өнер ордаларын басқару тәжірибесінің молдығымен, ал бүгінде М.Әуезов атындағы академиялық драма театрындағы көркемдік жетекшілік мәртебелі қызметімен де қазақ театр өнерінің көшін бастаған, ұлттық театр өнерінің керегесін кеңейтіп, игі дәстүрлерін жалғастырушы ірі тұлға өз мақаласында қара шаңырақ театрдың бүгінгі тынысы және сахна өнерінің өзекті мәселелері мен оны шешу жолдары туралы ойларымен бөліседі.
Тәуелсіздігінің жиырма бірінші көктеміне аяқ басқан Қазақстан әлемдік қоғамдастықтан өзіне лайықты орнын алды. Алдағы көп жылдарды қамтитын мақсатты стратегиясын белгілеп алған еліміздің жеткен жетістіктері аз емес. Бұл еліміздің мәдениет және өнер саласына да тікелей қатысты. Құлашын кеңге жаю – өнердің үлкен саласы театр өнерінде де айқын көрінеді. Бүгінгі таңда елімізде халықтың рухани сұранысын орындап келе жатқан, белсенді жұмыс жасап отырған елу екі театр бар. Тәуелсіздік туы желбірегелі Елбасымыздың тікелей қатысуымен қаншама жаңа театрлар ашылды. Олар: Қостанайда Ілияс Омаров атындағы, Петропавлда Сәбит Мұқанов атындағы, Ақтауда Нұрмұхан Жантөрин атындағы театрлар, Өскеменде Қазақ театры, Түркістанда музыкалы драма театры, Шымкентте өзбек театры ашылды, Астанада Жастар театры құрылды, ең соңғысы Елбасымыздың қатысуымен ашылған Шымкенттегі опера және балет театры. Орталық Азияда үш опера және балет театры бар бірде-бір мемлекет жоқ.
Тәуелсіздік жылдарында қаншама театрдың ғимараты жаңадан бой көтерді, қаншама театр күрделі жөндеуден өтті. Осы жылдың басында Қостанайдағы қазақ театры жаңа ғимаратқа қоныстанғанының өзі қандай қуаныш. Иә, бүгінде елуден аса театры бар Қазақстанның. Бiз әлемге тек көмiрiмiз, темiрiмiз, газымызбен ғана емес, рухани әлемiмiз бен мәдениетiмiз арқылы да таныламыз. Театр дегенiмiз – тiл, рух, мәдениет, тарих. Сондықтан да бiр мемлекетте елу екі театрдың болуы – үлкен жетiстiк. Қазақстан – әлемде алты тiлде сөйлейтiн театрлары бар жалғыз ғана ел және бұл әлем бойынша осындай бірден бір рухани тәжірибе, бұл біздің рухани үлкен байлығымыз. Мұндай байлық сәні мен салты, ынтымағы мен бірлігі жарасып, тату-тәтті күн кешіп отырған, әлемдік қоғамдастыққа жасампаз идеяларымен танылып отырған Қазақстанның еншісінде екеніне шүкірлік дейміз. Бүгiнде республикамызда қазақ театрларымен қоса көптеген орыс, сондай-ақ корей, немiс, ұйғыр, өзбек театрлары табысты жұмыс жасап келеді. Ал ұлттық сахна өнерінің көшбастаушысы Қазақтың мемлекеттік М.Әуезов атындағы академиялық драма театры қазір өзінің 86-шы маусымын өткеруде.
Қара шаңырақ театр алыптар салған игі дәстүрлерді жалғастыра және жаңа заман талаптарына сай, Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың мемлекетіміз дамуының жаңа стратегиясына сай талаптары жолында, яғни қазақ қоғамының мәдени және жаңа білім деңгейін жоғарылату, жаңа қазақстандық интеллектуалды, мейлінше рухани болмысты ұлт қалыптастыру жолында еңбектеніп келеді.
Театр – рухани қазына, ұлттың тәрбиешісі десек, артық айтқандық емес. Бүгінгі таңда театр – халықтың рухани қайнарға бас қою, тіпті мәдени адаптациядан өтуінің де бірден бір кепілі болып отыр. Ауылдан келген қарапайым қазаққа да, талғамы жоғары эстетке де есігін айқара ашады. Қара шаңырақ репертуарында елуге жуық қойылым бар. Олардың оны әлемдік классика, заманауи шетел драматургиясы, тең жартысынан астамы бүгінгі заман драматургиясы, замандас драматургтардың пьесалары. Және де репертуарды қазақ мемлекеттілігінің беріктігін паш ететін, халықтың рухын көтеріп, жас ұрпақты отансүйгіштікке тәрбиелейтін жаңа қойылымдармен толықтыруға ерекше мән береміз. Репертуарымызда табысты жүріп жатқан, Т.Әл-Таразидің қойылымындағы Шаһимарденнің «Томирис», Қ.Ысқақ пен Шаһимарденнің «Қазақтар», О.Кенебайдың қойылымындағы Қ.Мұхамеджанов, Ш.Айтматовтың «Көктөбедегі кездесуі», Т.Нұрмағамбетовтің «Қожанәсір тірі екен», тағы да басқа, сондай-ақ соңғы маусымдарда сахнаға шыққан менің қойылымымдағы М.Әуезовтің «Абай», Д.Исабековтің «Жаужүрек», Ә.Рахимовтің қойылымындағы М.Әуезовтің шығармасы бойынша (сахналық нұсқасы Н.Оразалиндікі) «Қилы заман» спектакльдері түгелімен осы талап үдесінен шығады.
Иманжүзділік, шыдамдылық, халыққа, елге бәйек болу, патриоттық рух сахнадан насихатталуы тиіс. Тәуелсіздігіміздің қадірі жас ұрпаққа түсіндірілуі тиіс. Біз бұған ерекше мән береміз. Айталық, қазіргі жетекші драматург, шығармалары шетелдерде койылып жүрген Дулат Исабековтің «Жаужүрек» драмасы несімен қымбат? Патриоттық рухымен. Театр бұл спектакльді тарихқа тәуелсіз ел биігінен көзқараспен қойды. Спектакльде патриоттық рух бар. Жерін қорғап, еліне азаттық әперейін деп жүрген Балуанды неге біз жәй бір қарапайым ғана балуан етіп қоюымыз керек? Балуан дегенде дене күші зор адам да бола береді. Сондықтан мен режиссер ретінде оған өз шешімімді жасадым. Оны сондай сымбатты, фрак киіп, пианино ойнай алатын символикалық образ етіп алдым. Балуан саудамен айналысқан, циркте күресіп, дүние жүзін аралап жүрген адам. Ендеше, неге ол сәнді, тіпті заманынан озық киінбеуі керек? Мысалы, Балуанның қасында жүрген Жаяу Мұсалар скрипка тартатын болған. Ал Балуан Шолақ пианино ойнамаған деп кім айта алады? Режиссер болғандықтан солай ойнатқым келді, ойнаттым. Отаршыл Ресей өкілдері алдында қалай ойнамайды? «Осындай әні бар, осындай музыкалық әлемі бар ұлтты надан деуге бола ма?» деп Балуанның губернаторға айтатын сөзі бар. «Мен ештеңе сұрап тұрғаным жоқ. Мен халқым өз жеріне өзі ие болсын деп отырмын», дейді. Ал, мұндай патриоттық рухтағы дүниелерді көрермен үлкен ықыласпен көреді. Мен жоғарыда атаған спектакльдердің бәрінде де, тағы айтайын, елге деген сүйіспеншілік, адамгершілік жол, имандылық көркем зерделенеді.
Академиялық театр сахнасы ұлттық классика мен әлемдік классикаға қашанда ашық болуы керек. Театр ұлттық классиканың көшбастары Мұхтар Әуезов атында болған соң ұлы суреткердің «Еңлік-Кебек», «Айман-Шолпан», «Қарагөз», «Абай» пьесалары – репертуарымыздың көркі. Ғ.Мүсіреповтің «Қозы Көрпеш-Баян сұлу» («Махаббат дастаны»), С.Мұқановтың «Мөлдір махаббат», С.Торайғыровтың «Қамар сұлу», Қ.Мұхамеджанов, Ш.Айтматовтың «Көктөбедегі кездесу», сондай-ақ адам жанын зерттеп, адамзатқа ортақ проблемаларды кең ауқымда көтерген У.Шекспирдің «Гамлеті» мен «Ромео мен Джульеттасы», Н.Гогольдің «Үйленуі», Н.Хикметтің «Фархад-Шырыны», Г.Гауптманның «Ымырттағы махаббаты», У.Ғаджыбековтің «Аршын мал аланы» да көрерменге рухани азық, эстетикалық-этикалық көркем таным. Театрымызда кей туындылар қайталап қойылатыны заңдылық. Өйткені, жаңа ұрпақ келеді, жаңа заманның сұранысы болады. Мысалы, қара шаңырақта «Абай» бірнеше рет қойылды. Әр қойылым өз Абайын алып шығады. Олай деріміз – Абай көп өлшемді, көп қырлы Тұлға.
Театрымыздың соңғы сахналанған «Абайында» Абайдың айналасында жүргендердің бәрі кілең жастар, рөлдерде де. Өнерге, әуен-әуезге, жаңалыққа жақын, Жидебайда отырып болашақты – ондағы жақсылықты көретін, өскен елді көретін, өркениетті жағдайларды көретін арманшыл жастар. Қырдан асып бір таң, шапақ келе жатқан сияқты. Бұл болашақ ұрпақтың шапағы болса керек. Өйткені, Абай ең соңында: Алдымда ерекше күн. Уақыт өзгереді, жастармен толығады. Біз сол ерекше күнге кетіп бара жатқандаймыз. Сәлем деңдер, соларға, сәлем деңдер, – деп кетеді ғой. Абайдың сол сәлемі жетті ме? Әрине, жетті. Бұған дәлел – тәуелсіз еліміз Қазақстанның бүгіні. «Абайдың» бүгінгілік маңызы, қадірі осындай тұстардан ашыла түседі. М.Әуезовтің «Қилы заманы» екінші рет қойылды. Салмақты, елдің елдігін тануы, рухын жоғары ұстай білуі туралы айтары мол қойылым. Әрине, театр сахналаған бүкіл спектакльді репертуарда ұстауға мүмкіндік жоқ. Әйтпесе қара шаңырақта әлем классикасынан өзге де көптеген туынды қойылды.
2009 жылдың сәуір айында республика театр қайраткерлерімен кездесуінде Нұрсұлтан Әбішұлы: «Отандық театрлардың репертуарына тәуелсіздіктің биік талаптарына сай, осы заманғы тақырыптарға жазылған, көркемдік сапасы жоғары жаңа пьесаларды көптеп алу керек» деп атап көрсетіп, сахна өнерін жаңа биіктерге көтеру жөніндегі негізгі мақсат-міндеттерді белгілеп бергені белгілі.
Шындығында да бүгiнгi театр адам жанын зерттеу проблемасымен айналысуы қажет. Адамның мұңы, адамның болмысы, адам жанының еркiндiгi, адамның махаббаты, бәрi-бәрi – театр сахнасында жүретiн үдерiстер. Бiз айтқан ойлар мен сырласулар, болжам, күдiктердiң бәрi де сахнада жүрiп отырады. Мысалы, қазiр театр репертуарындағы спектакльдердің басым көпшiлiгi – бүгiнгi күн тақырыбына арналған шығармалар. Әр режиссер – өзінің замандас драматургымен көгереді, бірге өседі десек, мен өз шығармашылық жолымда ұлттық драматургияны көп қойған адаммын, әлі де қойып келемін.
Мемлекетімізде драматургия жанрына, демек, театрлар репертуары үшін үлкен қамқорлық көрсетіліп отыр. Жыл сайын әртүрлі девизбен драматургиялық шығармаларға гранттық байқаулар жарияланып келеді. Онда жеңімпаз болғандардың біразы республика театрларында қойылды. Мысалы, біздің театрда грант жеңімпазы болған шығармалардан С.Балғабаевтың «Сағыныш пен елесі», Д.Исабектің «Жаужүрегі», сондай-ақ республикалық «Рух-Мирас» байқауының жеңімпазы С.Асылбектің «Күзгі романс» драмасы қойылды. Алдағы маусымда өткен жылғы «Тәуелсіздік толғауының» бас жүлдегері Т.Әбдіктің «Ардагер» драмасын дайындамақпыз. Жеңімпаз пьесалардан біразын өзге театрлар да қоюда. Ал, әл-әзір қойылмай жатқан пьесалар қазақ драматургиясы қорында сақтаулы, мүмкін алдағы уақытта қойылар.
Өзім бастап, театрымыздың режиссерлері бар, әдеби кеңесшім бар, актерлерге дейін өте көп пьеса оқимыз. Әйтеуір, бір ұшқыны, идеясы, айтары бар-ау, сахналық бейне-тартыстары, идеясы ойдағыдай деген дүниелерді қоюға тырысамыз. Мысалы, осы маусымымыздың премьерасы «Империядағы» кеш» 2010 жылғы республикалық байқауға қатысып, жүлдеге ілікпеген екен. Бүгінгі шындықты, тыныс-тіршілігіміздің үлкен бір қырын бейнелейтін астарлы драманы жас режиссер Алма Кәкішева сәтті шығарды. Идеясы, айтары көңілден шықса, қалың жұртшылыққа қажет десек, прозалық шығармаларды да сахналау дәстүрі де үзілген жоқ. Бұл тұста Н.Келімбетовтің «Үміт үзгім келмейді» деректі прозасы бойынша драма жасап, сахнаға шығарғанымызды айтуға болады.
Режиссер демекші, театрымызда белгілі режиссерлер, ҚР еңбек сіңірген қайраткерлері Ә.Рахимов пен О.Кенебай қызмет етеді. Сондай-ақ белгілі өнер қайраткерлері А.Әшімов, Т.әл-Тарази, Т.Аралбай және А.Кәкішевалар спектакльдер қоюда. Сондай-ақ республика театрларының, жақын шетелдердің тәжірибелі, белгілі режиссерлеріне спектакль қойғызу тәжірибеміз бар.
М.Әуезов театрының 86 жылдық тарихында, меніңше, мүлт кеткен кездері болған емес, сонау 1926 жылғы «Қарагөзден» бері дәстүрді жоғалтпай келеді. Театр деген бұл күнделікті өмір, тірі организм. Бүгін Абайды ойнаған артист ертең басқа шабытпен, бүрсігүні басқа шабытпен ойнайды. Сондықтан бұл тірі өнер – тірі адам сияқты құбылып тұрады. Театр сынап сияқты да құбылып тұрады. Оның әсері де әртүрлі болуы мүмкін. М.Әуезов театрына жетекшілік жасап отырған соң айтқаным емес, шындығы солай. Бұл театр қазақ театрының әкесі болған, атасы болған. Сондықтан да біздің алып жүретін жүгіміз ауыр. Театрдағы репертуарды жаңғыртып-жаңарту, сапа арттыру, тағы да басқа шығармашылық-ұйымдастыру жұмыстарымыз жемісін беріп отыр.
Театрдың соңғы жылдардағы үлкен жетістіктерінің бірі, сөз жоқ, көрерменімен қайта табысуы. Ал, көрермен ықыласының артуы – театрдың қоғам үшін, адам үшін бүгінгі таңда аса өзекті деген мәселелерді көркем көтеріп отырғаны және тағы халықтың рухани азыққа бет бұруы болса, екінші жағынан алғанда «Көрермен» агенттігіміздің жұмысының нәтижесі.
Соңғы кезеңде гастроль жүйесі де қайтадан жанданды. Қара шаңырақ М.Әуезов театры республика Мәдениет министрлігі қолдауымен, сондай-ақ арнайы шақырулармен де Ресейдің Омбы қаласы мен облысында, Ташкентте, өзіміздің Солтүстік Қазақстан, Ақмола, Қарағанды, Маңғыстау, Петропавл, Павлодар, Қостанай, Талдықорған, Ақтөбе, Орал, Жамбыл облыстарында және Көкшетау қаласында, елордамыз Астанада гастрольдік спектакльдерін көрсетті. Мамыр айында Павлодар облысына гастрольге барамыз. Елбасы биылғы Жолдауында моноқалалардың жағдайына қатты көңіл бөлгені белгілі. Театрдың облыс орталықтарына барғанда шағын қалаларға, мәдениет сарайлары бар аудандарға спектакль қою тәжірибесі бұрыннан бар болатын. Елбасы Жолдауы аясында енді Екібастұз бен Ақсуда, сондай-ақ осы маусымда Жезқазған, Сәтбаев, Теміртау қалаларында өнер көрсетуді жоспарлап отырмыз. Гастрольдік сапарлардың бүкіл қаражатын Мәдениет министрлігі бөледі.
Қара шаңырақ театр халықаралық фестивальдарға да қатысып келеді. Соңғы бірер жылда Кореядағы, екі рет Түркиядағы халықаралық фестивальдарға қатыстық, өнеріміз жақсы баға алды. Театр қойылымдарына республикамыздың, сондай-ақ шетелдер режиссерін шақыру тәжірибемізде бар. М.Әуезов театрында республикамыздың, сондай-ақ жақын шетел режиссерлері спектакль қойды.
86 жылда қазақ театры үлкен жолдан өтіп, ұлттық өнердің символына айналды, қаншама буынды тәрбиеледі, өзі де өсті, қоғамды да өсірді. Ұлттық рухани игіліктеріміздің, имандылық-адамгершілік ұстындарының сақталуы, іргетасы шайқалмауына ерен үлес қосты. Бұл – бүгінде бақилық алыптардың, одан кейінгі бірнеше буын өкілдерінің, олардың дәстүрін жалғастырып келе жатқан қазіргі өнер қайраткерлерінің, аға, орта, жас буынның қалтқысыз да қажырлы еңбектерінің нәтижесі. Бүгінгі таңда театрда 1 КСРО халық артисі, 10 Қазақстанның халық артисі, 11 Қазақстанның еңбек сіңірген артисі, 15 Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, 3 Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты, 3 «Дарын» Мемлекеттік сыйлығы лауреаты, 8 Жастар Одағы сыйлығы лауреаты, 2 «Тарлан» Тәуелсіз сыйлығы лауреаты; 4 «Отан» ордені иегері, 6 «Парасат» ордені иегері, 10 «Құрмет» орденінің иегерлері қызмет етеді.
Тұңғыш қадамымды осы театрда Серағаңмен, Елағаңмен, ұлы Қаллекилермен 1965 жылы «Жаяу Мұсаны» қойып бастаған едім. 40 жылдай осы театрдың кеңістігінен алшақ кетпегендіктен де табалдырығын аттаған сайын осы театр мен үшін бір үлкен Мекке сияқты, бір үлкен сиынатын орын сияқты. Өзіңді-өзің бағалай алатындай, өзіңді-өзің қайда жүрмін, не істеп жүрмін деген сауалдар төңірегінде ой толғайтын дәрежеге жеткендейміз. Бүгінде аға режиссер емес, ата режиссер болдық. Сондықтан да мақаланың соңында соңғы кездері театр өнері кеңістігіне байланысты айтылып жүрген сындар, пікір-ұсыныстарға байланысты өз ойларымды білдіріп өтсем деймін.
Ең алдымен, бүгінгі театр құрылымын өзгерту қажет деген ұсыныс туралы.
Театрды басқаша құру, басқа жүйеге көшу, оның ішінде театрларды интенданттық басқару деген мәселе көтеріліп жүр. Біз өзі шетелдермен көп бой салыстыратын әдетіміз бар. Мұның дұрыс жағы да, бұрысы да бар. Қазақ театр құрылымы орыс сахнасының жүйесімен құрылған. Ол – негізінен көркемдік жетекші, бас режиссер институты бар модель. Ал жігіттердің ұсынып жүрген моделі – интенданттық – қазірше бізге онша келмейді, таза нарықтық бұл жүйе орнығуы үшін еліміз әлі де өркендеп, құрылымдық жетілулер жүруі шарт. Батыс театрларының өзі бір үлгіде емес. Мәселен, екі ғасырлық тарихы бар атақты опера театрларының өзіне мемлекет үлкен қолдау көрсетеді. Айталық, бүгінде атақты Ла Скала бюджетінің 45 пайызын мемлекет, қалғанын акционерлері қамтамасыз етеді. Ал бұл театр жекешелендірілгенге дейін де қаржының елеулі бөлігін акционерлерінен алып тұрғанын естен шығармайық.
Ресейде театр өте көп. Олардың құрылымы да, бет-бағдары да әртүрлі. Ондағы көптеген шағын театрлар жекелеген адамдардың бастамасымен, меценаттық, демеушілік жүйемен де жұмыс жасайды.
Мен – жас кезімнен театр ісімен айналысып келе жатқан, театрмен шашым ағарған адаммын. Жігіттер көп айтатын Еуропа мен Ресейдің өзінде мемлекеттік театрлар мемлекеттен қаржыландырылады, өз беттерінше де пайда табады. Бірақ, мұның бәрі сол театрлардың өз қажетіне жұмсалады. Оларда таза бизнес, пайда табу үшін жұмыс істейтін театрлар бар. Ал мемлекеттік театрларға жақсы қаржы салынады. Ол театрларды үлкен, тәжірибелі тұлғалар басқарады. Сондықтан да біздегі бірер мемлекеттік театрды іргесінен шайқалтып, жаңа модель жасаймыз деудің онша орны жоқ. Мұны Обаев өзі қара шаңырақ театрды басқарып отырған соң айтып отыр деген ұғым тумауы керек. Мұндай эксперименттер Ресейде біраз болған, бірақ өзін ақтаған жоқ. Бір кездері театрда түбегейлі реформа жасау керек деп ұрандатқан атақты В.Фокиннің өзі қазір академиялық театрларды, репертуарлық театрларды сақтау қажеттігін талмай айтуда. 90-жылдар қарсаңында, тіпті 2000 жылдарға дейін небір экспериментті бастан өткерген Ресей одан онша барқадар таппай, көркемдік жетекші, бас режиссер институтына қайта оралды. Қазір бүкіл дерлік жетекші театрларына басшылыққа белгілі, үлкен тәжірибеден өткен режиссерлерді қойды. Меніңше, бізде де мемлекеттік театрларға эксперименттерді абайлап жүргізу қажет.
Эксперимент жасағаннан гөрі, өнердің, оның ішінде сахна өнерінің дамуына мүмкіндік беретін заңдар қабылдануы керек. Еліміздегі үлкен компаниялар, жекелеген миллионерлер, байлар театрға қаржы салатындай қызығушылығы туатындай, театрға қаржы салу әрі пайда көзі, әрі мәртебе болатындай кезге жетуіміз керек. Ол үшін салықтық жеңілдіктер қарастырылуы керек. Сонда біртіндеп театрлар саны көбейеді, оның әртүрлі пішіндері пайда болады, театрдың рухани кеңістігі кеңейеді, бәсекелестік күшейеді, көрермендер өзінің қалаған театрына, жанына жақын эстетикалық танымға баратын болады. Және мұндай жағдайда мемлекеттік театрлар репертуар жағынан, өзге жағынан да болсын, әмбебаптық міндетінен құтылады да мақсатты, жүйелі жұмыс жасауға мүмкіндігі көбірек болады. Мысал үшін алсақ, Францияда 65 миллиондай халыққа үш жарым мыңдай театр қызмет етеді, олардың бесеуі ғана таза мемлекеттік театрлар. Бізде 16 миллионнан аса халыққа – елу екі театр, бұл мүлдем жеткіліксіз.
Еліміздегі театр өнерінде жаңалықтар болмай отырған жоқ – өнерді бір орталықтан басқару келмеске кетті, театрларға шығармашылық еркіндік берілді. Қазір «пәленшенiң пьесасын қоясың, мына пьесаны қоюға болмайды» деп жоғарыдан ешкім дігерлемейді. Театр өз репертуарын өзi таңдайды, өз мүмкiндiгiне қарай тәуелсiз әрекет етедi. Бұл өз кезегінде әр театрдың өз жауапкершілігін күшейтті. Ал, Мәдениет министрлігінің жанынан қайтадан репертуарлық коллегия құру театрларға пьеса қоюды міндеттеуге қайта оралу деген сөз. Мұның зардабын театрлар, режиссерлер кеңес кезінде әбден тартқан. Өнер алдындағы, көрермен алдындағы, мемлекет алдындағы жауапкершілікті сезінбейтін бірен-саран адам болуы мүмкін, бірақ, негізінен театр басшылығында отырған азаматтар нені қойып, нені қоймау керек екенін білмейді, өнердің, демек, басқарып отырған театрының, ұжымының абыройын ойламайды деу қиын. Театрлардағы еркіндік сыбайлас жемқорлыққа жол ашып отыр дегендей пікірлер нақты, негізді айтылуы керек. Қай театр сыбайлас жемқорлық ордасы? Оны ашық айтуға, мемлекеттік тексерулермен анықтауға әбден болады. Бұған ешқандай кедергі жоқ. Бүгінгі таңда мемлекет берген әрбір тиынына дейін есеп сұрауға құқылы. Сондықтан да тап бұрынғыдай репертуарлық коллегияны емес, тәуелсіз сарапшылар алқасын жұмысқа тартып отыру дегенге ойлануға болатын шығар.
Біздер өткеннен тағылым алып отыруымыз қажет. Алайда, дәстүрдің озығы бар, тозығы бар деген. Бұрындары спектакльді қоғамдық комиссия талдар еді, үлкен жазушылар келіп, пікір айтатын еді, қазір театрлар өздері қабылдай береді деген пікірлер айтылады. Бұрынғы тәжірибе кезінде, кәсіби мамандар тапшылығы болған кезде мұндай әдіс өзін ақтаған болуы керек, бірақ, «ұжымдық Белинскийдің» зардабын режиссерлер аз тартқан жоқ. Егер бас режиссерді, көркемдік жетекшіні театр басқаруға сеніп қойған болса, оның шығармашылық жұмысына сырттан барып араласу кәсіби деңгейіне сенімсіздік деген сөз емес пе? Театр – ұжымдық өнер дегенде, ондағы суреткерлердің шығармашылық құқы бар емес пе? Ал театрларда шынымен де шығармашылық озбырлық болып жатса министрлік, басқа да тиісті орындар театр басшысын жауапкершілікке шақыра алады емес пе? Өз мүшелерінің құқығын, кәсіби мәртебесін қорғап Театр қайраткерлері одағы шығады емес пе?
Сахна өнерінде шешімін табуы тиіс мәселелер баршылық. Олар тек театрларға қатысты емес, маман дайындау, театр тарихын жасау, жазу, халықаралық байланыстар, т.с.с. Елбасының бастамасымен жүзеге асқан «Мәдени мұра» бағдарламасынан сахнагерлердің сырт қалуы өкінішті. Енді республика театрларының өзге елдер қорындағы спектакльдерін, әсіресе, Останкинодағы бейнетаспаларды, кезіндегі ғылыми-театртанушылық талқылауларды алдырып, алтын қорға қосу, сондай-ақ кең ауқымды салыстырмалы зерттеулер жүргізу, т.б. мәселелердің қаржыландырылуын қолға алу керек.
Жаңа көркемдік-эстетикалық ізденістердің қанат жаюы, театрлардың даралығы арта түсуі үшін республикалық дәстүрлі фестивальға қатысатын спектакльдерді іріктеуден өткізу және де міндетті түрде алғашында екі жылда бір рет болса да экспериментті қойылымдар фестивалін жасау керек.
Драматургияға жаңа, жас есімдер керек деген пікірлердің жаны бар. Бұл мәселеге аға буын драматургтер білек сыбана кіріскенге ұқсайды, өте құптарлық жәйт. Біздің де бірер жас драматургпен жұмыс жасап жүргенімізді айтуым керек. Дей тұрғанда, бұл кешенді шараларды қажет ететін шаруа сияқты. Жас драматургтердің республикалық гранттық конкурсын өткізу, драматург, сценарийшілердің лабораторияларын және екі жылдық жоғарғы курстарын ұйымдастыру қажет. Ресейде соңғы бес-он жылда дүркіреп шыққан, біраз шетелдерде табысты қойылып жүрген жас драматургтер негізінен арнайы семинарларда танылған, арнайы драма мектептерінен өткендер.
Өткен жылы Ресей Президенті өнер қайраткерлерімен кездескен соң, елдің жас драматургтері мен режиссерлерін қолдау туралы жоба жасауды ұсынғанын білеміз. Сол кезден бастап Ресей Мәдениет министрлігі осы бағытта көптеген шараны жүзеге асыра бастады. Қазір Мәдениет министрлігі жанында қазіргі драматургия мен жас режиссураны қолдайтын сарапшылар комиссиясы жұмыс жасайды. РФ Мәдениет министрлігінің қатысуымен жыл сайын 20 шақты лабораториялар, семинарлар, шеберлік сыныптары өткізіледі. Сарапшылар алқасының таңдауымен жылына жиырма бес жаңа автор шығармасы сахналанып, отыз шақты жас режиссер мен сценографқа қолдау көрсетіледі. Бізде де осындай жобалар жасауды қарастыру керек шығар.
Театрда, өнер жолында мұраттастық аса керек. Театрда оның әрбір мүшесі өз үйіндегідей қызмет етер болса жақсы өнер шығады. Бүгінгі орыс театры моделіндегі «театр – ортақ шаңырақ орайында» ұғымы осыған келеді. Бұл – бізде бар атмосфера. Суреткерлік жарасымды, рухтық қарым-қатынастардан көркем спектакль және адамдар арасындағы жарасымды, рухтық қарым-қатынастан берісі ұжымда, арысы қоғамда береке, сәттілік, перспектива туады. Сондықтан да 86 жылдық тарихы бар өнер ордасы – М.Әуезов атындағы академиялық драма театры күнде кешке шамдары самаладай жарқырап, залы өнер нұрын шашып, мәртебелі көрерменіне рухани қуаныштар сыйлай береді.
Тәуелсіздіктің сынағы көп. Соның бірі – руханият сыны. Өркениетті елдердің ешқайсысында да шетелдік қонақтарды өнеркәсіп орындарына сүйрелеп, сапалы өнімімен мақтанып жатпайды, «біздерде мынандай бар, мынандай бар» дегенде алдымен өз мемлекетінің маңдайға ұстайтын ұлы адамдарының музей-үйлеріне жетелейді, атақты өнер шаңырақтарына шақырады. Сондай орындардың бірі – театр. Сахна сынынан сүрінбейтін ел, театр мәдениеті кемел мемлекет атану – баршамызға ортақ мұрат.
Есмұқан ОБАЕВ, М.Әуезов атындағы Қазақ мемлекеттік академиялық драма театрының директоры-көркемдік жетекшісі, Қазақстанның халық артисі, профессор.