Ақсұңқар азамат
Бейсенбі, 20 қыркүйек 2012 7:35
Айбынды Алаш елінің айтулы перзенттерінің бірі де бірегейі Әди Шәріпов өзінің білікті-білімді, жоғары мәдениетті, парасатты ұстазы, профессор Шарафий Есмұхамбетұлы Әлжанов (1901-1937) туралы ой-толғанысында: «Әрбір ұлы ойшылды шын мәнінен танып білу, дұрыс түсініп қабылдау белгілі бір мезгіл-мезгілдің ғана емес, байтақ уақыттың, бәлкім, тіпті ғасырдың үрдісі. Өйткені, ең әділ сарапшы да, әділ төреші де – һәманда уақыт. Соңғы сөзін айтуға асықпайтын, қатал да әділқазы – уақыт кезі келгенде әркімді, әрнәрсені тиісті өз орнына қояры даусыз», – деп жазады.
Бейсенбі, 20 қыркүйек 2012 7:35
Айбынды Алаш елінің айтулы перзенттерінің бірі де бірегейі Әди Шәріпов өзінің білікті-білімді, жоғары мәдениетті, парасатты ұстазы, профессор Шарафий Есмұхамбетұлы Әлжанов (1901-1937) туралы ой-толғанысында: «Әрбір ұлы ойшылды шын мәнінен танып білу, дұрыс түсініп қабылдау белгілі бір мезгіл-мезгілдің ғана емес, байтақ уақыттың, бәлкім, тіпті ғасырдың үрдісі. Өйткені, ең әділ сарапшы да, әділ төреші де – һәманда уақыт. Соңғы сөзін айтуға асықпайтын, қатал да әділқазы – уақыт кезі келгенде әркімді, әрнәрсені тиісті өз орнына қояры даусыз», – деп жазады. Тұтас бір тарихи дәуірдің шынайы куәгерінің ой-тұжырымы осындай. Әдағаң өзінің атақты озық ойлы замандастарының қатарында нардың жүгін арқалап, білімдінің сөзін сөйлеп, әділдіктің туын асқақтата желбіретіп, кісіліктің, зерделіліктің жөн-жобасын көрсетіп, обал, сауап, борыш, иман дейтін киелі ұғымдарды Темірқазық жұлдызындай шамшырақ етіп ұстанған жан еді. Ол ағаға ізетті, ініге ілтипатты ақсұңқар азамат, сом, кесек жаратылған тегеурінді тұлға, ел-жұртына ересен еңбегі сіңген, өрендігімен, жетелілігімен өрге сүйреген, заманымен аяғын тең басқан, қайратты, Аталықтай ардақты, арыстандай атақты ардагер-тін.
«Қыран бүркіт асырар ердің даңқын, қыран жігіт асырар елдің даңқын», дегендей, оның ар алдында биік берекелі, дархан, рухани болмысы қандай бағаға да лайық-ты. Халық перзентінің шығармашылық еңбегі, елшілдік, мемлекетшілдік істері, Ұлы Отан соғысы тұсындағы партизандық жорықтары, педагогтік қызметі, ғылымның ірі ұйымдастырушысы екендігі елдің зердесінде, тарихтың еншісінде.
Әди Шәріпов заманның бет қаратпайтын қара дауылына, тағдырдың сын-талқысына, тұрмыстың теперішіне, ақыл-сананың, жігер-қайраттың құдірет-күшімен қасқайып, қарсы тұра білген нағыз қара емен еді. Ұлт санаткерінің арғы атасы Қайранбай қажы Тоқтыбайұлы елді сәулелендірген, ізгілендірген ағартушы. Уфа қаласында медреседе оқыған. Қажы ата 1896 жылы медресе салдырған, интернат ұйымдастырған. Профессор Санжар Асфендияров Қайранбай қажының ағартушылық еңбегін 1933 жылы «Большевик Казахстана» журналында жарық көрген мақаласында ерекше ілтипатпен атаған. 1913 жылы медресе орта мектепке айналған.
Қайранбай қажы Өскемен уезінің указной молдасы болған. 1913-1914 жылдарда Қайранбай қажы ұлдары Шәріп пен Дәуітті ертіп, Меккеге қажылыққа аттанады. Осы сапарда Омбыға ат басын тіреп, Әлихан Бөкейхановтың үйінде қонақта болады. Жолда ұлы Дәуіт дүниеден озады. Қайтар жолында Қайранбай қажы Пенза қаласында көз жұмады. Шәріптің сүйегі Мекке топырағына тапсырылады. Әди Шәріпов КСРО Жоғарғы Кеңесінің депутаты, Ұлттар кеңесі төрағасының орынбасары болған уақтысында делегация басқарып, Сауд Арабиясына барғанында Орталық мешіттегі әкесінің қабірін тауып, тағзым еткенін айтып отырушы еді.
Әди аға 1926 жылы Дарственка қыстағында, 1927 жылы Құмаш селосында орыс мектебінде оқыған. Үй қожайыны Алексеевтің аты мен екі бұзаулы сиырын баққан. Ол өте-мөте сыпайы, кең пейілді, жайдары жан болыпты.
1928-1929 жылдарда мал баққан. Шынашақтай шағында шырмауықша шырмаған шырғалаңдарды, қайшылықтарды бастан кешірді. Ашаршылықты, кәмпескені, қынадай қырылған жандарды көрді. Озық ойлы оғылан 1929 жылы Өскемен шаһарының базарынан Ахмет Байтұрсынұлының «Әдебиет танытқышын», Мұхтар Әуезовтің «Қилы заманын» және Ғұмар Қараштың «Бала тұлпар» (Уфа, 1911) шығармасын сатып алып, бұларды тәуелсіз ел болған заманға бүп-бүтін сақтап жеткізгені қандай жүрек жұтқандық десеңізші! 1932 жылы Семей педагогика техникумының дайындық бөлімінде тарланбоз тарихшы Ермұхан Бекмахановпен бірге оқыған.
Бұл орайда: «Мен сауатымды ашқан жас балауса кезімнен қазақ ауыз әдебиетінен батырлар жырын, ғашықтық жырларды, ертегі мен өтірік өлеңдерді, Ахмет Байтұрсынов, Мағжан Жұмабаев, Жүсіпбек Аймауытов, Сәкен Сейфуллин, Ілияс Жансүгіров, Бейімбет Майлин, Сәбит Мұқанов, Мұхтар Әуезов, басқа да қаламгерлерімізбен қатар Пушкиннің, Лермонтовтың, Крыловтың шығармаларын оқып өстім. Абай, Ыбырай, Сұлтанмахмұт жырларын жаттап айтатынымыз өз алдына. Мені ҚазПИ-дің қазақ тілі мен әдебиеті бөліміне түсуге жетектеп әкелген төл әдебиетіміздің ықпалы болғаны сөзсіз», – дегенінде телегей сыр, шынайы кемелдік, өткір түсінушілік бар.
Адамның жолын арман кеңейтіп көркейтеді ғой. Сонымен мақсаткер жалынды жас 1932 жылы ҚазПИ-дің студенті атанып, оған Сәкен Сейфуллин, Мұхтар Әуезов, Санжар Асфендияров, Құдайберген Жұбанов, Шарафи Әлжанов, Молдағали Жолдыбаев, Ілияс Қабылов, М.С.Сильченко, Н.С.Смирнова, А.Х.Ленчевский дәріс жүргізеді. Әйгілі оқымысты-педагогтардың тәлім-тағылымын, даналық мәйектерін, әдеп мәдениетін, рух, сезім, тіл, қиял байлығын болмысына ұялатады. Оның қақ-соқпен шаруасы жоқ. Рухани жетілу, елге қызмет ету, әділдікті, туралықты ту етіп ұстау, «біреудің сөзін біреуге айтпау» – жас береннің өмірлік қағидасы еді.
Академик-жазушы Сәбит Мұқановтың: «Оны отызыншы жылдардың бас кезінде Алматыдағы Қазақ педагогика институтының аудиторияларында өтетін әдебиеттік жиналыстарда көретінбіз, сонда ол алғашқы курстардың студентімін демей әдебиеттің талас мәселелеріне пікір айтатын және пікірлерінің түтіні дұрыс ұшатын», – дегені айғақ.
Бірде Қазақстан Жазушылар одағының тұңғыш төрағасы Ілияс Жансүгіров ҚазПИ-дің студенті Әди Шәріповты шақырып, Жазушылар ұйымының көмекші хатшысы етіп тағайындайды. Әдекең әрі оқып, әрі кешкі рабфакта сабақ жүргізетін-ді.
Орта қандай десеңізші! Ұлылық пен сұлулықтың мектебі. Қазақтың қасиетті сөз өнерінің майталмандары Сәкен, Бейімбет, Мәжиттерді көріп, жақсылардың сөзін тыңдау бейне бір салтанатты мәслихаттың өзі ғой.
Әди Шәріпұлы мемуарлық жазбаларында замана шамшырақтарының ұстаздық тұлғасы, адамшылық болмысы, шешендікпен, шеберлікпен ой толғауы, сөйлеу мәдениеті хақында қызықтырып ой бөліседі, әсер-түйіндеріне, топшылау-тұжырымдарына, сыр-сұхбаттарына ортақтастырады.
Ұлттық әдебиеттану, фольклортану ғылымы тарихында ересен ой-пікірлер қалдырған Сәкен Сейфуллиннің ұстаздық шеберлігі, кемелдігі жөнінде былайша толғайды: «Сәкен қазақ әдебиеті тарихынан, фольклордан лекция оқыды. Ол кісі қазақ әдебиеті тарихынан өте мол білетін, лекцияны оқығанда қолында бір жапырақ та қағаз болмайтын. Аудиторияға кіре берісте үстіндегі сырт киімін шешіп, шегеге іледі, басындағы қалпағын столға қояды да сөйлеп кетеді. Ақындардың көптеген шығармаларын ол кісі жатқа айтатын еді. Оларды талдағанда мүдірмей, түсінікті етіп айтып беретін. Сәкен ағаның әдебиет тарихындағы ақын біткеннің бәрі-бәрінің шығармаларын есіне сақтап, ұмытпай жатқа айтқанына біз шын таңданатын едік. Сәкеннің лекциясы болады деген күні бірде-бір студент сабаққа кешікпейтін. Бар ынтасын сала Сәкен ағаның лекциясын тыңдайтын». Себебі, Сәкен Сейфуллин лекциясы – студенттің ойлау, қабылдау, қиялдау, зейін аудару, бақылау, еске сақтау қызметін, танымдық қызығушылықтарын тудырып, дамытады. Және де оқу материалының түсініктілігі, рухани құндылықтардың, этномәдени ерекшеліктердің жарқын көрініс табуы бар.
– Сол жылдарда, – дейтін еді әңгімешіл Әдекең, – Сәкен де, Бейімбет те, Ілияс та студенттер жасаған баяндаманы, сөйлеген сөзін ықыластарын қоя тыңдайтын еді.
Тумысынан бейнетқор, отты, ізденімпаз, алға басымпаз Әди аға әр күнін мағыналы өткізуге, әр ісін тиянақты аяқтауға машықтанған. Бұған өзінің ұстазы, атақты білімпаз Құдайберген Жұбановтың: «Әди, сен лекцияны өте ұқыпты жазып алады екенсің. Оқулық жоқ болғандықтан мұғалімнің айтқанының бәрін жазып алу ыждаһаттылыққа жатады», – дегені дәлел. Лекцияның түйінді тұстарын жазып отыру, қағаз бен қаламды пайдалану – еске сақтаудың, білімді байытудың басты тәсілі. «Мен басқа ұстаздардың да сабақтарын мұқият жазып алуға дағдыландым», – дейді. Оқу министрі лауазымын атқарғанда мәжілісте я болмаса күнделікті кеңсе қызметінде айтылған қадау-қадау ой-пікірлерді жалықпай жазып отырған.
1937 жылы ҚазПИ-дің студенті Әди Шәріпов Семей мен Өскемен қалаларына, аудандарына барып, бірнеше таңдаулы шәкірттерді оқуға әкеледі. Олардың ішінде өнер қайраткері Ораз Әбішов пен Ісләм Мұхамбетовты айтуға болады.
ҚазПИ-дің тіл және әдебиет факультетінің комсомол жиналысында Әди Шәріпов халық жауларымен жең ұшынан жалғасқан, әкесі қажы болған, әкесінің інісі Садық және Фазыл Қайранбаевтар Кеңес өкіметіне қастандық жасағаны үшін әшкереленген деген өтірік желеумен комсомолдан шығарылады.
Әди Шәріповке қажының баласы дейтін айып тағылып, комсомол билетінен айырылып, етінің тірілігінің арқасында ғана Түркіменстанның Красноводск қаласындағы педтехникумда оқу ісінің меңгерушісі және қазақ тілі мен әдебиетінің мұғалімі міндеттерін абыроймен атқарды. Ортасында беделді, сыйлы ұстаз атанып, Түркімен ССР Оқу-ағарту комиссариатының шешімімен сыйақы беріліп, алғысы жарияланады. 1938 жылдың жазында Алматыға оралып, комсомол билетін қайтарып алып, қалалық жастар комитетінің ұйғарымымен өзі оқыған ҚазПИ-дің IV курсына қабылданады. 1938-1940 жылдарда Алматы облысының Қаскелен қаласындағы қазақ орта мектебінде мұғалімдікке жіберіледі… 1940 жылдың ақпанынан әскер қатарында.
Ұлы Отан соғысынан оралған соң, яғни 1944 жылы Оқу комиссариатының орынбасары, кейіннен Оқу министрі лауазымын атқарған жылдарында небір қайшылықтардың тұтқынында, ұстараның жүзінде, иненің ұшында жүріп ұлт мерейі, ел мұраты жолында жанқиярлықпен қызмет жасайды.
Өкініштісі сол, заман идеологиясына қарай, сол жылдары «Едіге», «Ер Сайын», «Қарасай-Қази», «Орақ-Мамай», «Наурызбай-Қаншайым», «Шора» жырлары, Бұқар жырау, Дулат, Шортанбай, Күдері, Досқожа, Шәңгерей, Ақмолла, Нұржан, Ғұмар, Мәшһүр Жүсіп мұрасы, «Қырық өтірік», «Сыншы бала», «Алып туралы ертегі» дейтін халықтық шығармалар, «Біржан-Сара» айтысы мансұқталды. Қорқытата, Асан қайғы аяусыз әшкереленді. Ұлт қаһармандары Абылай хан, Кенесары-Наурызбай тарих бетінен өшірілді, теріске шығарылды.
Мұның барлығы 1947 жылғы Қазақстан Орталық партия комитетінің «Қазақ ССР Ғылым академиясының Тіл және әдебиет институтының жұмысындағы өрескел саяси қателіктер жөніндегі» қаулы мен 1950 жылдың желтоқсанында «Правда» газетінде жарияланған «Қазақстан тарихын маркстік-лениндік бағытта игеру үшін» дейтін сорақы қаулы жарияланып қазақ зиялыларын есеңгіретті. Тағдыр тәлкегіне ұшыратты. Әйгілі оқымыстылар Ермұқан Бекмаханов, Қажым Жұмалиев, Есмағамбет Ысмайылов, Қайым Мұхаметханов 25 жылға бас еркінен айырылды. Қаныш Сәтбаев, Мұхтар Әуезов, Ахмет Жұбанов сынды дарабоздардың қанаты қайырылды. Осынау сойқанды жылдарда ар-намыстан жаралған Әди Шәріпов «нар тәуекел» деп тас жұтып, Сәбит Мұқанов, Жұмабек Тәшенов, Ілияс Омаров, Әбдіхамит Сембаев, Әбділда Тәжібаев, Қайнекей Жармағамбетов, Шайхы Кәрібаев, Сырбай Мәуленов тәрізді қайраткерлермен тізе қоса отырып, нақты қаһармандық қимылдар жасайды. Ұлттық игіліктерді сақтап қалуға жан берісіп, жан алысады. Тасбауыр пәлеқорлардың тайталасынан сескенбейді.
1952 жылдың 5 қарашасында «Қазақстан мұғалімі» газеті өмірге жолдама алады. 1958 жылы «Қазақ тілі мен әдебиеті» журналы және «Орыс тілі мен әдебиеті» қосымшасы шығады. Тегінде мұның қозғаушысы, себепкері Әди аға болатын. Әлбетте, бұны ұшан-теңіз еңбегінің бір ұшқыны деуге болады.
Қазақ тіліндегі газет-журналдарды орыс тілінен аударма ету мәселесі – Қазақстанның сәулет, мәдениет майданындағы келеңсіз көріністің, текетірестің, қазақ тіліне бағытталған қастандықтың шарасы болғаны аян. Әділдікті жақтайтын, ұлт мәдениетін бар болмысымен қолдайтын Әди аға Сәбит Мұқановтың, Әбділда Тәжібаевтің, Жұмабек Тәшеновтің, Сырбай Мәуленовтің қазақ тілінің жалынды қолдаушысы болғанын бажайлап түсіндіретін-ді. Сонда, тұтқиылдан Жұмабек Тәшеновтің: «Қазақ газет-журналы орыс тілінен аударылғаны менің ана тілімнің қолқасына қанжар сұққандық! Қазақ халқы қаншама өмір сүрсе, оның газеттері мен журналдары соншама өмір сүреді!» – деп дүр сілкіндіргенін ынтызарлықпен айтатын-ды. Және де: «Жұмабек Тәшенов – парасаты мол, ойы терең де алғыр адам-ды. Өз халқының мәдениетіне, оның үлкен-кіші қайраткерлеріне бар адал, ақ көңілімен жаны ашитын, туған халқының қамын жейтін ер мінезді азамат-ты. Өте білімді, қазақ, орыс тілінде бірдей шешен сөйлейтін, өз пікірін қайда, қашан болсын ашық айтатын батыл қайраткер еді. Оның кең маңдайлы, жалт-жұлт еткен қыран көзді шымыр тұлғасы, нағыз ерге біткен, жігіт болсаң – осындай бол деп шын сүйсінетін келісті жаратылыс еді», – деген Әди Шәріповтің сипаттамасынан қайраткердің ұлт тарихындағы ұлы еңбегін елестетуге болады.
Әди Шәріповтің қайраткерлік, санаткерлік, қаһармандық қырларынан басқа, суреткерлік өнернамасы да өзгеше. Ол туындатқан «Партизан қызы» (1961), «Ормандағы от» (1968), «Тон» (1969), «Қапастағы жұлдыздар» (1973) дейтін шығармалары Ұлы Отан соғысы тұсындағы партизандардың ерлік күресінің энциклопедиясы.
Әскери мемуарист Әди Шәріпов «Партизан қызы» атты романында Жылбек және Жамал Ақәділовтардың, командир Тимофей Михайлович Коротченко, отряд комиссары Петр Васильевич Лебедевтің, Тамара Подгурскаяның, Мәжит Мұқановтың, Павликтің, Батырханның, Иван Михайлович Емельяновтың барлаушылық жұмысындағы айлакерлік, тапқырлық, ептілік, жүректілік, шешімпаздық іс-әрекеттері, рухани болмысы, соғыс шындығы көркемдік шеберлікпен суреттеледі.
Әди Шәріповтің өзі қиян-кескі шайқастарға қатынасып, жау қоршауында қамалып, Кеңес Армиясы командованиесінің ұйғарымымен партизан жасақтарын ұйымдастырып, жиырма жеті ай бойы осынау атақты барлаушылардың жуан ортасында оттай лаулап, аңызға лайық ерліктер көрсеткен. «Әди Шәріповті ұстап бергенге 50 мың неміс маркасын және помещиктің жерімен қоса үй-жайын қоса береміз», дейтін листовка таратылған. Сол себепті «Партизан қызы» романы нағыз алапат соғыстың шарайнасы. Көз көргеннің шығармасына жүгінсек, азан-қазан күңіренген орман іші, «тобықтай болып үзіліп түскен бомбалар», «шағаладай ұшып-түсіп жатқан төрт бұрышты ақ қағаздар», ысқыра ұшқан, гүрс-гүрс жарылған снарядтар, автомат пен пулемет оқтарының ысылдаған отты іздері, жер қыртысын ойдым-ойдым, шұрық-шұрық қазаншұңқыр еткен зиянкестік әрекеттер, көрінде өкіргір жалмауыздар. Жан түршігерлік үрейлі көріністер.
Кіші лейтенант Жылбек Ақәділов бастаған партизандар темір жолға мина қою, сөйтіп, паровозды өртеуі немесе жаудың автобазасындағы 60 машинаның күлін көкке ұшыру тәрізді істері көңіл сүйсіндіреді.
Профессор Темірғали Нұртазин Әди Шәріповтің «Партизан қызы» атты «өмір материалы ұлан-байтақ» деректі шығармасының «жалынды патриоттық», обыр, жеміт, құзғындарға деген «от екпінді өшпенділік» сыр-сипаттары турасында ой сабақтап, туындыда «партизандардың тапқырлығы, айлакерлігі, көрегендігі, сақтығы, ұйымдастырғыштығы, көзді ашып жұмғандай шапшаң қимыл жасай білетін жауынгер оңтайлығы – соның бәрінде жаудан асып түсіп отыратын келісімді сурет табады» деп әділ көрсетеді.
Жазушы Әди Шәріпов қаһарлы жаудың еселеген шабуылына тойтарыс берген, тәсілқойлық танытқан, олардың арасындағы жағдаяттарды, мағлұматтарды ақылды, сабырлы, сенімді байланысшы арқылы алып отырған, «жіптің түйінін таба алмайтындай» шым-шытырық күйге түсірген, бүлдіргіштік әрекеттерге майталман партизандардың ересен ерлік қимылдарын шыншылдықпен сипаттаған. «Партизан қызы» романында тарихилық та, деректілік те, көркемдік әсерлілік те бар. Романның аяғында командир Тимофей Михайлович Коротченконың қар төсеніп, мұз жастанған бейнетті дамылсыз жылдардағы өмір, тіршілік оқиғаларын іштей екшеп-елеп, өзін қартайған еменмен салыстырады. Оның тәкаппар бейнесі, қорған-пана, нәр-қорек болғаны, «азаттық жолы әрдайым қымбатқа түсетіні», «адам өмір үшін, азаттық үшін жаратылғаны» тәрізді ой-толғамдар шырмап алды.
Осы шақта партизандардың бірсыпырасы ағаштың саясында дем алып, бір тобы ағаштан мосы жасап бірдеңелерді қайнатып, біразы әңгіме дүкенін қыздырып, ал Жамал, Маяны ұстаған Тамара, Павлик, Мәжит, Батырхан да өзінше дуылдасып отырған-ды. Бәрі де Маяның тіліне, қылығына қызығады. Тимофей Михайлович төс қалтасынан бір түйір қантты алып, қазақшалап Маяға ұсынады. Ол:
– Менің қызым боласың ба? – деді.
– Боламын…
Сәби баршасының қызымын деп есептейді. Әсіресе: «Мен – партизан қызымын!» – деп сәбилік мақтанышпен айтты. Бұл уыз лебіз – партизандардың таңғажайып есепсіз ерлік-қаһармандық қимылдарына шынайы куәліктей.
Әди Шәріповтің «Партизан қызы» романының көркемдік құрылымында монолог, диалог, портрет жасау, пейзаж, кейіпкерлердің психологиялық көңіл-күйлері, ой-тебіреністері оқырманды толқытып әсерлендіреді: «Сен, Мая дүниеге жаңа ғана шыр етіп келген сәбисің. Көзіңді ашпай жатып орман кезіп, лаулаған оттың, өмір мен өлімнің ортасында жүрсің. Бірақ сен ғой, төңірегіңде не болып жатқанын білмейсің. Дүниенің астан-кестен болып жатқанын қайдан білейін деп едің? Сен кейде маған, осы партизандардың туындай желбіреп көрінесің. Өйткені, сен біздің келешегімізсің, біз сенің, сендей күнәсіз жас сәбилердің бақыты үшін күресіп жүрміз. Біз жеңсек, сен тыныштық, тәтті өмірде өсерсің».
Полковник Коротченконың: «Партизанның панасы – орман, серігі – түн!» деген нақылы бар. Орман тұнып тұрған сыр, мың құбылысты, алуан-алуан әуез сыйдырған әлем. Партизан-жазушы: «Орман жым-жырт, сұлап жатқан өліктей үнсіз. Сыртын қалың шаң басқан ақ қайыңдар әлденені азалағандай дірілдейді. Тек тамырымен қопарылып, омырыла құлаған немесе морт үзіліп, айқыш-ұйқыш сұлаған теректердің жапырақтары өзін-өзі өлімге қимағандай кешкі соққан самал желмен дірдек қағады. Олардың сыбдыры біртүрлі аянышты дыбыс шығарғандай. Тоқтаусыз гүрс-гүрс жарылған бомбадан жер қыртысы қорасан шыққандай шұрық-шұрық болыпты», – деп, кәміл сөйлетеді.
Асылы, «Партизан қызы» романы тарихилық, шежірелік, көркемдік сипаттарымен ерекшеленеді. Бұл шығарма – қазақ әскери прозасының көркем үлгісі деуге әбден лайық.
Жазушының «Ормандағы от», «Қапастағы жұлдыздар» шығармалары «Партизан қызы» туындысымен рухтас, тамырлас. Бұл шығармаларда да партизандардың барлау жұмысындағы ерен тапқырлықтары баяндалады. Мысалы, гестапо бастығы Ранкенаудың үстеліне, диванына, темір пешіне мина қоюы. Я болмаса, партизандардың орталық штабының дербес бұйрығын жеткізуге капитан Шилиннің жасырын алаңға парашютпен түсірілуі және онымен Пушкиннің шумақтары арқылы қарсы алынуы. Сонымен қатар, батыл барлаушылар Жамал мен Тамараның тапсырманы тап-тұйнақтай орындауы. Гестапо бастығы генерал Рихтердің аспазшысы, барлаушылардың жәрдемшісі Лидия Андреевна Герасимовнаның Рославль аэродромының картасын қолға түсіруі, сондай-ақ, Алтай Сырымбетовтің, Әбдіғали Төлегеновтің, Володья Ольховтың көзсіз ерліктері әсерлі бейнеленеді.
Бұл шығармаларда жаудың жыртқыштық, айуандық әрекеттері мейлінше терең бедерленеді.
«Сахара қызы» романында ХІХ ғасыр қазақ қоғамының саяси-әлеуметтік жағдайы, әдет-ғұрыптары, жөн-жосықтары, ойын-сауықтары, орыс шаруаларының қоныстануы, Лепсі, Сарқан, Ақсу өзендерінің бойында казак станицасының салынуы, Бөлен, Мырзағара, Әли сұлтандардың Ойжайлауда бас қосуы, Ресей шекара бөлімінің бастығы генерал-майор, кавалер Вишневскийдің қатынасуымен Ұлы жүз руларының Ресейге қосылуы, оларға алтын медаль үлестірілуі, Әли сұлтанға подполковник әскери атақ берілуі, Сарыбай сері мен оның келіншегі Күнікейдің өнері мен өнегесі, Қысқаш болысы – Мырзағарұлы Саурықтың болыс сайлануы, Үнияның дүниеге келуі, Терлікбайдың кенжесінің тойында көкпаршылар сайысында Сарыбай серінің мерт болуы және оны қызы уыздай Үнияның жоқтауы, Байділдә, Асанбай, Игембай старшиналардың бейнесі шынайы сипатталады.
Өнерлі, тумысынан әдепті жез көмей әнші Үнияны болыс Саурық Мырзағарұлы інісі Қабділдаға айттырып қосады. Қабділда «парасатты, жібек мінезді, салмақты, ақылды жігіт еді». Ол жігіт шағында қайтыс болып, Үния сұлу жесір қалады. Үния сұлуды «ұрт мінез», «кәрі азбан» Байділда әмеңгерлік жолымен алмақшы болады. Онан соң үш әйелі бар Саурықтың өзі қызығады. Бірақ, Үния Қабділда шаңырағының түтінін өшірмеймін деп, олардың қоқан-лоққысына, зорлығына көнбейді. «Өмірінде күйеу алмайтындай етіп, денесіне таңба басыңдар. Содан кейін көріп аламыз», – деп Саурық болыс көкиді. Романда бұл жауыздық әрекеттің өршуі, былайша өрнектеледі: «Байділданың қолында бас жағын отқа қып-қызыл ғып қыздырған құлаштай темір таяқ. Асанбай мен Игембай сөзге келтірмей Үнияны бас салып, текеметтің үстіне алып соқты… Байділда Үнияның тәніне үш дүркін ыстық темірмен таңба басты».
1899 жылы 9 қазанда Лепсі қаласында көгершіндей сүйкімді, таза жаратылыс иесі Үния Қабылдинаның Саурық, Байділда, Игембай, Асамбайларға қатысты шағым арызы бойынша болған сот мәжілісі ерекше назар аударады. Себебі, бұл қасіретті оқиға – сол замандағы қоғамның әлеуметтік әділетсіздігіне қарсы атылған оқ.
Әди Шәріпов М.О.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтына 1970-1979 жылдарда басшылық жасап, ғылым докторларының санын 19-ға, ал ғылым кандидаттарының санын 48-ге жеткізген еді. Ұжымның ынтымақ-берекесін ықтияттап, тастүйін ғып ұстады. Әрі турашыл, әрі ақкөңіл, әрі жанашыр еді. «Ақ бидайдың ұны ақ түйенің шабысына піседі», дегендей, өзгенің жетістіктеріне, жақсылықтарына қуанып отырушы еді. Саңқылдап сөйлеп, қанаттандырып, жан-жағына мырзалықпен нұр шашып жүретіні әлі есімде.
Әди ағаның өмірі тұнған шежіре, тұтас бір тарих, өзгеше тағлимат мектебі, қазақтың байырғы көркемдік дүниетанымында «Шіркін-ай, екі көзді екен», дейтін тіркес бар. Яғни, ақыл мен ғылым иесін айтқаны (Мәшһүр Жүсіптен). Сүйегінің асылдығынан, рух, көңіл, сыр байлығынан шығар, ол кісіде жазушылық, ұйымдастырушылық, ұстаздық, ғұламалылық зерде, көсемдік, кісілік қасиеттер мол болатын. Жұмыс істеу қабілеті де жоғары. Сұңқар табиғатты сарбаздың жарқын бейнесін, бейнелі істерін толғаныспен сипаттау келешектің еншісінде деп ойлаймын.
Серік НЕГИМОВ,
Л.Н. Гумилев атындағы Еуразия
ұлттық университетінің профессоры,
филология ғылымдарының докторы.