Полиорталықты шаһар
Әлемде көрінісі көз тартатын, бір-бірімен бой жарыстырған бірегей футуристік ғимараттары бар, тұрғындардың тұрмысына икемді инфрақұрылымы жасақталған ірі мегаполистер жетерлік. Олардың қатарында бір мегаполис бір мемлекет болып отырған шаһарлар да баршылық. Сондай іргелі қалалардың ізін ала Қазақстанның астанасы да аяғын алшаң басып, ілгері жылжып келеді. Қазіргі таңда Нұр-Сұлтан қаласы дамудың үшінші кезеңіне қадам басқан. Алғашқы кезеңінде елорданы көшіру, Есілдің сол жағалауына ел қондырып, жаңа қаланы қалыптастыру сияқты ауқымды жұмыстар атқарылса, екінші кезеңі жаһан жұртының назарын аударған халықаралық ЕХРО көрмесінің тұсында бой көтерген нысандармен ерекшеленді. Ал бүгінгі елорданы одан әрі дамыту процесінде полиорталықтандыруға, урбанистикалық шешімдерге баса мән беріліп жатыр. Бұл – уақыт талабы.
Тұрғындардың саны артқан сайын қаланың қолайлы әлеуметтік инфрақұрылымы болуы маңызды. Мегаполис болғандықтан қала бір ғана емес, бірнеше орталыққа бөлінуі керек. Яғни, адамдар өз тұрағынан алысқа ұзамай, әлеуметтік-мәдени нысандардың жаяу жететіндей жақын орналасқанын қалайды. Бұған қоса, аулалардың аясын кеңейтіп, саябақтар мен гүлзарларды жайнатып қою да тұрғындарға жайлылық сыйлайды. Бір сөзбен айтқанда, елорданың ендігі даму бағдары «Қала адамдар үшін» тұжырымдамасы төңірегінде атқарылатын жұмыстарға негізделеді.
Астананы дамытудың Бас жоспарына сәйкес, қала аумағын 7 жоспарлы ауданға бөлу қарастырылған. Олардың әрқайсысы орталықтандырылып, маңайы қажетті инфрақұрылымдарға қолжетімді болады. Бұл өз кезегінде халықтың қала орталығына қарай сабылуын саябырсытуға септігін тигізеді. Жоспарлы аудандардың орталықтары 55-95 гектар аумаққа шақталып, магистральдардың түйіскен тұсында орналасады. Аталған аудандардың құрамына сауда-іскерлік, мәдени-ойын-сауық, спорттық-рекреациялық және көлік орталықтары кіреді.
Жалпы қазір қалада үш негізгі орталық бар. Оның біріншісі сол жағалаудағы жаңа әкімшілік-іскерлік орталық, одан кейін оң жағалаудағы тарихи орталық және үшіншісі ЕХРО-2017 көрмесі өткен аумақта қалыптасқан жаңа орталық. Халықты қызмет көрсету және тіршілік ету нысандарымен қамтамасыз ету үшін шаһар шамамен әрқайсысы 10 мың адамды құрайтын 129 жоспарлы секторға бөлінген.
Көлік инфрақұрылымының игілігі
Елорданың дамылсыз даму динамикасы көлік инфрақұрылымын қалыптастыру жұмыстарынан да көрінеді. Миллион халқы бар Нұр-Сұлтан қаласында көліктер легі артқан сайын қаланың тынысы тарыла түсті. Тұрғындардың еркін қозғалысына, қолайлы өміріне баса көңіл бөлінетін бас қалада инновациялық әдістерді қолдана отырып, қоғамдық көлік кешенін жаңғырту – маңызды меже. Көшедегі кептеліс түйінін тарқатудың бір жолы ретінде халықты қала ішінде діттеген жеріне жетуі үшін автобустарға көптеп отырғызу жағына ден қойылуда.
Жолаушыларға жайлы жағдай жасау үшін көлік инфрақұрылымындағы түбегейлі өзгерістің басы – қоғамдық көліктерді түгелдей жаңарту. 2014-2018 жылдар аралығында қаладағы автобустар 75% жаңартылды. Соңғы үлгідегі заманауи автобустардың көбеюі – көпшілікті қоғамдық көліктерге көшірудің бір факторы. Екіншіден, тұрғындар жұмыс пен үй арасында жеке көліктеріне қарағанда, қоғамдық көліктермен тез қатынайды. Бұл үшін қала көшелерінде автобустарға жекелеп Bus lane жолақтары енгізілді. Бұл жолақтар жеке көліктердің қозғалыс кеңістігін тарылтып, автобустардың жеделдетіп жүруіне ашылған жол болды. Аталған жоба қоғамдық көліктердің орташа жылдамдығын 18%-ға арттырды. Сондай-ақ автобустарды күту уақыты да 15-20 минуттан 7-10 минутқа қысқарды.
Автобус күту дегенде, жаңадан орнатылып жатқан аялдамаларға тоқталып өткен жөн. Соның ішінде Арқаның құбылмалы күн райында пана болатын жабық үлгідегі аялдамаларға жұрт ризашылығын білдіріп, оң бағасын берді. Іші жылы, автобустардың қанша уақытта келетінінен хабар беретін ақпараттық таблолармен жабдықталған «аялы» аялдамалардың саны қазір 102-ге жетті. Бүгінде елордада 1280 аялдама пункті бар.
Инновациялық технологиялар кеңінен енгізілген көлік кешенінің бір жаңалығы – электронды жолақы төлемі. Түрлі тиімді тарифтері бар бұл жүйе де біртіндеп жолаушылардың көңіліне жаға бастады. Қазір электронды көлік картасын 300 мыңға жуық жолаушы пайдаланады. Бұл – жолаушылардың 93%-і. Жалпы 2014 жылдан 2019 жылға дейінгі көлік инфрақұрылымындағы оң өзгерістер халықтың қоғамдық көлікті пайдалану үлесін 33%-дан 39%-ға дейін арттырды.
Жасыл желек – жанға сая
«Қала адамдар үшін» тұжырымдамасын іске асырудың бір бағыты – көгалдандыру жұмыстары. Жасыл желекті қалаға айналуы үшін жыл сайын астанада қаншама ағаш егіліп, саябақтар мен гүлзарлар гүлмен көмкеріледі. Нұр-Сұлтан қаласында қазіргі кезде бақтардың, саябақтардың, гүлзарлар мен желекжолдардың жалпы аумағы 700,26 гектарды құрайды. Қаланы шығыстан батысқа қарай Есіл өзенін бойлай сулы-нулы белдеу қақ жарып өтеді. Өзеннің қос қапталына жағалай жайғасқан, ені 300 метрге дейінгі бақтар су арнасын ластанудан қорғап тұр. Мұндай жасыл аймақтар Ақбұлақ және Сарыбұлақ өзендерінің айналасында да орналасқан. Бас жоспарға сәйкес көгалдандыруға арналған аумақ 34 770 гектарды құрамақ, бұл – қала аумағының 50%-ы.
Қала тұрғындарының еркін қыдырып, тыныстауы үшін қоғамдық кеңістікті барынша кеңейту көзделген. Оның бір айғағы реновация бағдарламасы бойынша тозығы жеткен ескі үйлердің орнына жаңадан шағын бақтар бой көтерді. Бұған қоса аулалар, субұрқақтар, жүгіруге арналған алаңдар, велосипед жолдары көптеп салынып жатыр. Осының ішінде веложолдардың құрылысын бөлек атап өтуге болады. Нұр-Сұлтан қаласында веложол желілерін жобалау және салуды 4 кезең бойынша іске асыру жоспарланған. Былтыр бұл жобаның алғашқы кезеңі аяқталып, елорданың 20 жылдығына тарту ретінде облыстар бірігіп, ұзындығы 34 км болатын веложол салып берді. Бұл орталық саябақтан бастап, қаланың шетіндегі жасыл белдеуге дейін созылып жатыр. Ал қазір 127 км болатын веложолдың құрылысы жоспарлануда. Екінші кезеңде Байқоңыр, Алматы және Есіл аудандары қамтылмақ.
Күн райы күрт өзгеретін елордада жылдың басым бөлігі сыртта қыдырыстауға мүмкіндік бере бермейді. Сондықтан жабық үлгідегі демалыс орындарына да мән берілуде. Мұндай идеяның жарқын үлгісі – «Ханшатыр» сауда, ойын-сауық орталығы. Алдағы уақытта Ақордадан Ханшатырға дейін жалғасатын «Нұржол» желекжолының төбесін көмкеру туралы жоба қарастырылмақ. «Көпфункционалды жабық желекжол» жобасына «Астана» әлеуметтік-кәсіпкерлік корпорациясы жауапты. Сондай-ақ ел аузында жүрген бастамалардың бірі – сол жағалаудағы ірі спорт нысандарының арасын жабық жолдармен жалғайтын «Спорт Сити» жобасы. Бұл «Алау», «Барыс Арена», «Астана Арена», «Сарыарқа» велотрегі, Жекпе-жек сарайы сияқты нысандардың жолын біріктірмек. Әрі Ботаникалық бақ пен Кіші Талдыкөл көлінің арасындағы халықтың жаяу жүретін алып көпірі болмақ. Оның бір көрінісі ретінде Назарбаев университетіндегі корпустардың арасын жалғаған сақина тәріздес жабық жолдарды атауға болады.
Астананы абаттандырып, айшықты қалаға айналдыру, инновациялық тәсілдерді қолданып инфрақұрылымды жаңарту, адамдардың игілігі үшін «ақылды» технологияларды көптеп енгізу дамудың бұлжымас бағдары бола бермек. Сән-салтанаты келіскен сәулетті шаһар – еліміздің басқа қалаларының өркендеуінің жетеккүші.