Жылу орталығы мен көліктердің зияны орасан
Президент экологияны қорғау өңір басшыларының жұмысындағы негізгі көрсеткіштердің бірі екенін атап айтты. Бұл ретте күн санап аумағы артқан Алматы қаласының экологиялық ахуалына айрықша тоқталып, қоғамдық көліктерді газға және басқа да жанармайдың экологиялық зиянсыз түрлеріне көшіру ісін кешеуілдетпей аяқтауды, қаланың жеке секторларын және қала маңы аймағын газдандыруды жүйелі жүзеге асыруды, ағаштар мен алма бақтарын заңсыз отағандарға шара қолданып, қатаң бақылау орнатуды міндеттеді.
Иә, өндірістің өрге жылжуы мен түрлі тұрмыстық игіліктер қоршаған орта мен экологияға залалын тигізбей тұрмайды. Тұрмыстық игіліктер деп отырғанымыз – тізгініміздегі тіршілігімізге тірек еткен түрлі темір тұлпарларымыз. 550 мың көлік ресми түрде тіркелген шаһарға тәулігіне өзге өңірлерден келіп-кететін автокөліктер санының өзі 250 мыңнан асып жығылады.
Қоғам белсендісі Асхат Асылбеков, бірімен бірі иін тірескен кептелек-кедергілермен күресу жолында аталған проблеманы еңсерген елдердің тәжірибесіне сүйенгеніміз дұрыс деп есептейді. Оның айтуынша, Алматының ауасын ластап отырған негізгі екі фактор бар. Алғашқысы, біз сөз етіп отырған көліктердің көптігі болса, одан да сорақысы – қаланың басым бөлігін жылумен қамтып отырған жылу қазандығынан шығатын көмір түтіні.
– Әсіресе қыс пен күз айларында тау аңғарына шығып қарасаңыз, қаланың төбесі ыс пен түтінге толы екенін көресіз. Жылыту маусымы басталған бұл кезеңде мегаполистегі ең үлкен ЖЭО-ның да тіршілігі қайнай түседі. Ең өкініштісі, онда әлі күнге көмір пайдаланылады. Күні-түні будақтаған улы түтін қаланы торламай қайтсін. Оны газға көшіру мәселесі талай рет қозғалды. Дегенмен, техникалық, физикалық тұрғыдан оның қауіптілігі де бар. Осыны ескерген мамандар бұл проблеманы шешудің басқа да оңтайлы жолдарын ұсынды. Меніңше, қаланың 8 ауданына жеке-жеке газбен жылытатын қазандықтар орнатпай, мәселе толық шешілмейді. Бұдан бөлек, қала іргесіндегі жеке секторда орналасқан үйлердің жартысына жуығы газға қосылмаған. Оған себеп газбен жылытуға қосылудың бастапқы құнының қымбаттығы. Осыны арзандату мәселесін көтеріп, жағдайды бақылауда ұстау қажет. Көмірмен жылытатын қазандықтар фильтрлерінің ұдайы ауыстырылып тұруын да қатаң қадағалаған абзал. Қаланың негізгі Талғар, Қаскелең тарапындағы кіреберіс қақпаларына үлкен көлік тұрақтарын орнатып, шаһар ішінде бірыңғай қоғамдық көліктермен қатынауға үндеп, қажет болса мәселені заң шеңберінде шешудің тетіктерін тапқан жөн. Дамыған елдердегідей үлкен қалаларға ауыр жүк көліктерін мүлдем кіргізбеу керек. Алып қоймалар салып, қажетті заттарды шағын жүк көліктері арқылы ғана қалаға тасымалдаған ләзім. Мәселен, бір ғана көліктің жыл ішінде ауаға тастайтын қалдықтарының ішінде көмірқышқыл тотығы 800 килоны, азот тотығы 40 килоны құрайды. Басқа да ауаға тарайтын көмірқышқыл заттары бар. Осылайша көлік түтінімен қоршаған ортаға 200-ден астам зиянды зат бөлінеді. Жалпы, ел аумағында қоршаған ортаны ластайтын заттардың 60 пайызы көліктерден. Оған қоса жанармай құю бекеттеріндегі бензин мен дизель сапасын күн сайын тексеріп отыру қажет. Алматының екі миллион ғана тұрғыны бар. Алайда, экологиялық ахуал 20 миллион халық шоғырланған Мехико, 17 миллион халық өмір сүретін Тегеран мен Шанхай, 10-15 миллионның аралығында халқы бар Нью-Йорк, Ыстанбұл, Мәскеу сияқты қалалармен қатар тұр. Бұл – өз кезегінде кімді болсын ойлантатын өткір мәселе. Өйткені мемлекет үшін адам денсаулығынан асқан байлық жоқ, – дейді Асхат Асылбеков.
Маман тілге тиек еткен қоршаған ортаға ЖЭО арқылы тарайтын түтін де, көліктерден келетін кесапат та Президенттің төрағалығымен өткен Алматы қаласын дамытуға бағытталған басқосуда айтылмай қалған жоқ. Бұл тұрғыда экология жайы күн тәртібінде тұрған проблема екенін алға тартқан қала әкімі Бақытжан Сағынтаев өз сөзінде: «2018 жылы қоршаған ортаға шығарылған зиянды заттардың жалпы көлемі 123 мың тоннаны құрады, оның ішінде ЖЭО-2 үлесі 27% болды. Қазіргі уақытта «Самұрық-Энерго» АҚ қолданыстағы стансаны газға ауыстыруды көздейтін техникалық-экономикалық негіздеме әзірлеуде. Жобаны іске асыру арқылы атмосферадағы зиянды шығарындылардың үлесін 17 есе азайтуға мүмкіндік бар. Осы жобаның әлеуметтік маңызын ескере отырып, «Самұрық-Қазынаға» сәйкес құжаттамалар әзірленіп болған соң барлық процедураларды тездетуді тапсыруыңызды сұраймын», деген болатын.
Ауа алмаспайды
Мәселені тек көліктер мен ЖЭО-ға тіреп қоюға тағы болмайды. Бірқатар эколог маман проблеманың бір ұшын биік ғимараттардың көптеп салынуынан көреді. Өйткені зәулім құрылыс нысандары қаланы қалқалап тұр. Бұл өз кезегінде ауаның алмасуына кедергі тудырады. Шаһардың қазандық тәріздес аумақта орналасқанын ескерсек, шынында бұл пікірдің жай айтыла салмағанын аңғарамыз.
Қалай айтқанда да кейінгі жылдары Алматыдағы көлік инфрақұрылымын дамыту үшін көп жұмыс атқарылғанын жоққа шығара алмаймыз. Қоғамдық көлікті дамыту мақсатында жылжымалы құрамды жаңарту ісі жүйелі қолға алынды. Соңғы кезеңдердің өзінде жеке инвесторлар есебінен 202 автобус сатып алынса, әкімдік тарапынан газбен жүретін 230 экологиялық автобустың жаңа партиясын жеткізу басталып кетті. Олар жыл соңына дейін маршруттық желілерге шығады деп күтілуде. Осы орайда Президент қала басшылығына метро желілерінің санын арттырып, экология мен кептелек мәселесін қатар шешуді, қалаға жақын аудандарды байланыстыратын экологияға зиянсыз қоғамдық көліктерді көбейтуді, қаланы абаттандыру мәселесіне айрықша көңіл бөлуді жүктеген еді. Қала әкімі Мемлекет басшысына алдағы үш жылда қаладағы барлық аулалар толықтай абаттандырылатынын баяндаған болатын.
Сайып келгенде Алматының экологиясын қалыпта ұстау жан-жақты кешенді жұмыстарды қолға алуды қажет етеді. Мәселен, тоқсаныншы жылдары адам саны бойынша әлемнің ең алып қалаларының бірі Шанхайдың қақ ортасынан ағып өтетін «Сучжоу» өзені «өлі» өзенге айналып, жергілікті жұрт оны «Шанхайдың соры» деп атапты. Қоршаған ортаға күніне 10 мың тонна қоқыс пен 500-ден аса өндірістік кәсіпорынның қалдықтары тасталатын болған. Алайда, жергілікті билік Шанхайды әлемдегі ең таза қалаға айналдыру мақсатында кешенді шараларды қолға алып, қаланы жаппай көгалдандырып, жергілікті автобустар мен таксилерді тұтастай газға ауыстырып, тіпті қала көшесіне түкіруге тыйым салыпты. Нәтижесінде Шанхай Қытайдың ең таза қаласы деп танылып, экологиялық жасыл бақшаға айнала бастады.
Елдегі ішкі жалпы өнімнің бестен бірін қамтып отырған Алматының әсем көркі мен табиғаты барша қазақстандықтардың игілігі. Іле Алатауының бөктерінде алма бақтарын сақтау мен өсіруді ерекше бақылауға алу керектігіне, қала маңындағы табиғатты қорғау аймақтарына түгендеу жүргізіп, оларды пайдаланудың қатаң рәсімдерін белгілеу қажеттігіне баса назар аударған Мемлекет басшысы ел экономикасының күретамырына баланатын алып мегаполистің экологиялық тынысына енжар қарауға болмайтынын баса айтқаны да сондықтан.
АЛМАТЫ