Қоғам • 03 Қыркүйек, 2020

Өзгеріс идеялардан басталады

225 рет
көрсетілді
16 мин
оқу үшін

Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев күні кешегі Жолдауында зейнетақы артықшылығын пайдалану туралы шешім қабылдады, енді қыр­күйек-желтоқсан айларынан бастап нормативтік құжаттар дайын­дала бас­тайды. Бұл құжат 2020 жылдың 1 қаңтарынан бастап қазақстандықтардың тұрмысын жеңілдетуге ықпал ететіндей деңгейде дайын­далады деп үміттенемін.

Өзгеріс идеялардан басталады

Президент өткен жылғы Жолдауында зейнетақы қорында жиналып қалған қаржыны пайдалануға мүмкіндік беретін тетіктерді қарастыруды тапсырған бола­тын. Бұл идея зейнетақы реформасына жол ашты және оны жүзеге асыру­дың тетіктеріне де ықпал ететіндей мүмкіндіктер берді.

Соңғы жылдары зейнетақы рефор­масының басы-қасында жүрген азаматтардан жұмыс тобы құрылды. Сон­дықтан жұмыс тобының барысында түрлі пікір қайшылықтарының бай­қалып қалуына осы фактор әсер етті. Бірақ жұмыс тобы өздерінің пікір қай­­­­шылықтарына қарамастан, ха­лық­­тың зейнетақы салымын пайдалану мүм­кіндігіне қол жеткізу үшін жұмыс істе­ді. Нәтижесінде, кемінде 100 мың салым­шының зейнетақы жи­нағы­­ның бір бөлігін пайдалануға мүм­кіндік беретін шешімдердің түйіні тар­қатылды. Өкінішке қарай, іріктеліп шыққан немесе зейнетақы салымдарын шешіп алуға мүмкіндігі бар салым­шылардың басым көпшілігінің баспана немесе басқа әлеуметтік мәсе­лелері шешімін тапқандықтан, бұл мүм­кіндікті пайдалана алмайтыны белгілі. Бұл мәселе кезінде мерзімді басы­лымдарда жазыл­ғандықтан, оған қай­та оралғым келмейді.

Бірақ көпшілік жұмыс тобы мүшелері арасындағы пікірталасқа, менің жұмыс тобынан шығуыма қоғамның назары ауды. Себебі сол кезде қолдауға ие болып, Президенттің қарауына ұсынамыз деп шешкен нұсқамен келісе алмадым, келіспегендіктен жұмыс тобынан шықтым. Әртүрлі пікірлер айтылды. Соңында мәселе наурыз айының со­ңында қайта қаралады деген шешімге тоқталды. Бірақ наурыз айының ортасынан бастап пандемия, шектеу шараларымен қоса, зейнетақы секторына мүлдем қатысы жоқ мемлекеттік ұйымдар арасында әртүрлі көзқарастар пайда болды.

Қазіргі сәттегі шешім мынадай:

  1. Салымдардың жеткілікті шегін есептейтін жалпы формула өзгереді. Ол бұрын қазақстандықтар 110 жасқа толған жағдайда осылай болуы мүмкін деп санаған болатын. Әрине, бұл қате еді, сондықтан формуланы адамдардың нақты өмір сүруінің орташа ұзақтығына ыңғайластырып түзетті. Айталық, 63 жастағы азаматтар үшін шекті мән енді 8,2 млн емес, 5,8 млн теңге болса жеткілікті. Ал 40 жастағылар үшін 3,5 млн теңге болуы мүмкін.
  2. Әрбір жас үшін өзінің шекті мәні бар. Бұл ойға қонымды, өйткені, адам неғұр­лым жас болса, оның жеткілікті қаражат жинақтауға соғұрлым көбірек уақыты бар. Бұл қордағы ақшаға 25-30 жастағы азаматтардың да қол жеткізуіне мүмкіндік береді.
  3. Шекті мәннен асқанның барлығы – артылғаны. Әзірге осы артылған қаражаттың барлығын 100% беру керек пе, әлде қосалқы бөлігін ұстап қалу керек пе, бұл жағы әлі шешілген жоқ, бірақ мен артылған қаражаттың толықтай берілгенін жақтаймын.

Бұлай болған жағдайда, 700 мыңдай адам жиыны 1,7 трлн теңгеге жуық қара­жат алатын болады.

  1. Қаражаттарды мынадай жағдайда алуға болады:

– қолданыстағы ипотекалық несиені  (Тұрғын үй құрылыс жинақ банкіндегі, екінші деңгейдегі банктердегі, жалдамалы тұрғын үй) өтеу үшін;

– Тұрғын үй құрылыс жинақ банкі арқылы бірінші кезектегі тұрғын үй сатып алу үшін; бастапқы жарна төлеп, одан әрі Тұрғын үй құрылыс жинақ банкі арқылы кредит алу үшін; тегін медициналық көмек көрсетудің кепілді көлемі немесе Міндетті медициналық сақтандыру қоры өтей алмайтын ауруларды емдеу үшін.

Үкімет бұл идеяны әлі де қайта пы­сықтап, тұрғын үй, тіпті жер телім­дерін де сатып алудың жаңа жолдарын ұсынуы мүмкін.

Бірақ мен бұған қарсымын. Өйткені бұл не алыпсатарлыққа әкеледі, не болмаса жаңадан үй салуға жеткізбеуі мүмкін. Сондай-ақ ақшаны мамандандырылған компанияларға сенімгерлік басқаруға беру үшін пайдалануға рұқсат етті. Бірақ бұл адамдарға қажет деп ойламай­мын, олардың басым көпшілігі тұрғын үй мәселесін шешетін болады, ал ауқат­тылау кісілер жай ғана валюта са­тып алып, шетелге шығарып алады. Кей­бір алмай қалған адамдар да көпке шыдамайды (немесе «көп ұзамай ақшаларын алып алуға тырысады»).

  1. Сондай-ақ салымшының өз басында үйі болып, балаларына, бауырлары мен қарындастарына үй сатып алуға көмектескісі келген жағдайда, өзінің туыс­қандарына тұрғын үй сатып алу механизмі болады.

Жалпы алғанда, бұл идея енді анағұр­лым ұтымды болды. Президентке дұрыс сценарийге таңдау жасағаны үшін алғыс айтамыз. Алла қаласа, біраз адам ипотекалық кредиттерін төлеп тастайды, біразы үй сатып ала­ды, тағы біразы бастапқы жарна жинақ­тап, Тұрғын үй құрылыс жинақ бан­кінен кредит алады. Сондай-ақ бізде Қазақстанда жасалмайтын емдеу/операция үшін қаражат іздегендерге де жақсы болды.

Қалай болғанда да бұл тұрғын үй және зейнетақы жүйесін интеграциялауға жасалған алғашқы қадам, халықтың көңілінен шығады деп ойлаймын. Содан кейін толыққанды (толық масштабты) интеграцияға көшу басталады.

Президент Жолдауының ерекшелік­тері – нақтылыққа негізделгені: Мен Жолдау барысында біздің жағдайымызда жүзеге асыруға мүмкін бастамалар мен кеңестерге назар аудардым. Кейбі­реу­лер жаһандық өзгерістерді күтті, ал кей­­біреулер Жолдауды күрделі өзге­ріс­тердің басы деп қабылдады. Мұның бәрін косметикалық өзгерістер деп қа­был­дағандар да жетеді. Олар Жол­дауды оқымай, өздерінің жеке жинақ­талған наразылықтарына сүйене отырып баға береді.

Кешелі бері жарияланып жатқан пікірлерге қарап, Жолдаудың қоғамға жылы әсер еткенін байқадым. Себебі адамдардың көпшілігі өзгерістердің болғанын және тезірек болғанын қа­лайды.

Президенттің үнемі таңдау айры­ғында тұратынын кеше де байқадық: Президент адамдардың саяси-экономи­калық реформаларға деген қажеттілігі мен саясаттың сабақтастығы арасындағы орта жолды іздейді.

Ұзақмерзімді мемлекеттік мүдделер тұрғысынан негізделген, әр келесі Пре­­зи­дент бұрынғы Президентке деген құрметін сақтаған кезде мемлекет әл­деқайда тұрақты болады деген се­німге негізделген күрделі процесс. Бірақ ре­формаларды жүзеге асырудың кезі келгенін, оның қажеттілігінің бұ­рын­­ғыдан да қатты сезіліп отырғанын бәріміз білеміз. Бұл Жолдау нақты әре­кет­ке көшудің бағдарламасы ретінде қа­был­данары сөзсіз.

Бұл жолғы Жолдаудың өзегі мемле­кеттік басқару жүйесін реформалауға басымдық бергені. Мемлекеттік басқару­дың жаңа үлгісін енгізу үшін біраз ұсы­ныс айтылды.

Біріншіден – Стратегиялық жоспарлау және реформалар агенттігін ашу. Бұл агенттік бұрын да жұмыс істеген болатын. Тым сәтті және сауатты жұмыс істегендіктен, өкілеттілігі, штат саны қысқарып, қанаты кесіліп, реформаны жүзеге асыруға жауапты орган аппа­рат­тық жүйемен күресте ойыннан шы­ғып қалды.

 Ел саяси реформаны жүзеге асыруға ниеттенген кезде мүдделер қақтығысын тек Үкіметтен тыс орган шеше алатыны белгілі.

Саяси реформаларға жауапты мем­лекеттік органның болмауынан ре­формалардың басым көпшілігі дұрыстап тыныстай алмады. Өйткені мүдделер қақтығысына байланысты Үкімет экономиканы былай қойғанда, өзін-өзі реформалай алмайды. Қазіргі жағдайда мұны жасыру мүмкін болмай қалды.

Қазір Президентке мұндай реформа керек.

Халыққа берген уәдесін орындауға мүмкіндік беретін және мүдделер қақ­тығысы кезінде мемлекеттік мүддені бәрінен жоғары қоюға мүмкіндік беретін агенттік керек. Жаңадан ашылады деп отырған агенттіктің жолы қиын, Үкі­мет­пен пікірталасы да күрделі болады. Пікірталас сапасының өсуі өзгеріс­тер­ динамикасының өлшемі ретінде қабылданады. Себебі реформаларды дайын­дауға Үкімет емес, агенттік жауап­ты болады.

Елде статистика деректерінің шы­найылығына күмән келтіретіндер көп. Енді Үкіметтің бақылауына тәуелсіз комитет шынайы ақпараттарды ұсынады деп үміттенуге болады. Деректерді алу әдістері түбегейлі өзгеруі мүмкін. Сенім­ді деректерге негізделген экономикалық процестерді модельдеу және болжау үшін қуатты аналитикалық жүйелер дайын­дауға жол ашады.

1

Инфографиканы жасаған Зәуреш Смағұл, EQ

Үшіншіден, жүйені қос азаматтығы бар адамдардан тазарту туралы идея мемлекеттік деңгейде көтерілді. Бұл талап саяси позицияларда отырғандардың көпшілігіне әсер етуі мүмкін. 

Елдегі қолданыстағы заң екінші аза­маттықты алуға тыйым салған. Енді, ең болмағанда мемлекет үшін жұмыс істейтіндердің қатары қос елдің аза­маты болып жүрген азаматтардан тазара­ды деп үміттенуге болады. Бұл идея­­ны соңына дейін жүзеге асы­руға төзім­ді­лігіміз жетсе, тым болма­ғанда ма­ман­дардың жаңаруына жол ашады. Ма­мандардың жаңаруы – Қазақстанның жаңаруы.

Төртіншіден, мемлекеттік жоспарлау жүйесін жеңілдетуді іс жү­зінде 5-6 деңгейден бастап 2-3 дең­гейге дейін төмендетуге болады. Бұл мем­лекеттік органдар арасында бір-бірінен адасып кете беретін құжаттардың оң­тайлануына, индикаторлар шындыққа сай және оңай қадағаланатынына жол ашатыны сөзсіз.

 Бесіншіден, мемлекеттік органдарға бюджеттік автономия беру. Себебі бү­гінге дейін министрлік немесе әкім­дік­тер бюджет жылына екі-үш рет қарал­­ғандықтан, жоғары жақпен келісіп жұмыс істеп келді. Соңында тапсырма орын­далмады, бюджеттен бөлінген қар­жы игерілмеді.

Қазір әр министрлік/әкімдік келісуге мәжбүр, бюджеттерді жыл сайын қағып тастайды және бір жыл ішінде 2-3 түзету болуы мүмкін. Бұл фактор мем­ле­кеттік органдарға ұзақмерзімді жос­парлар құруға мүмкіндік бермеді. Енді жоспарларды жүзеге асыруға 5 жыл­дық лимит-сенім көрсетіледі. Олар осы сенім щеңберінде өзінен жоғары жақ пен органдардың келісімін алмай, агенттік құзырет беретін мүмкіндіктер шеңберінде шығындары мен кірістерін жоспарлауға мүмкіндік алады.

Сатып алу жүйесінде процедураларды қысқартуға, алқалық шешімдердің күшін жоюға және нәтиженің жоқтығына жауапкершілікті енгізуге назар аударылды.

Алтыншыдан, мемлекеттік аппа­раттың 25%-ның қысқаруы және нәти­жеге пропорционалды түрде жалақының да, жұмыстың жақсаруына да жол ашады.

Жетіншіден, министрліктер жауапты хатшы институты арқылы қос биліктің құрсауында қалғандай атмосфера қалып­тасып келген. Енді жауапкершілік жүгі тек министрлерге ғана бағытталады. Се­гі­зіншіден, заңдарда мемлекеттік ор­ган­дардың қызметін шамадан тыс рет­теуге мүмкіндік берілмейтін шығар деп үміттенемін.

Мемлекеттік секторда жұмыс істей­тін заңгерлер әр мәселені көтерген заңнаманы өзгертіп, мемлекеттік орган­ның құзыретін кеңейтуге мәжбүр болып келді. Енді әр істің өз өлшемі бола­тыны сияқты күрделі тапсырмаларды орындауға мүмкіндік беретін тетіктер жү­зеге асып, адамдар сол тетіктің көме­гіне жүгінеді.

Тоғызыншы, тауарлар мен қыз­меттерді өндірмейтін мемлекеттік компаниялар үшін қажет емес корпоративті басқару алынып тасталады. Мысалы, мен Ғылым қорының Директорлар ке­ңесінің төрағасымын және Дирек­торлар кеңесі институтының мүлдем қажет емес еке­ніне сендіре аламын. Білім және ғы­лым министрлігінің Ғы­лым комитеті мен Ғылым қорының ке­ңесі Директорлар кеңесінсіз-ақ жұ­мыс­­ты еңсере алады.

Оныншы, бизнес барлық мем­лекеттік реттеу қағидасына сәйкес фор­ма емес, мағына басым болған кезде қай­та құ­рылуы керек.

Жолдауда айтылған ұсыныстардың бәрі жүзеге асырылса, назарға алынса, мем­лекеттік органдардағы бюрократия кем дегенде екі есеге, мемлекеттік бас­қару жүйесіндегі қажетсіз процедуралар мен есептерді 4-5 есе азайтуға болады.

 Президент сонымен бірге Жаңа экономикалық бағыттың ұстанымдарын айтты, бірақ оның мазмұны әлі ашыл­маған, жаңа агенттік осыған байланысты жұмыс істеуі керек сияқты.

 Жолдауда айтылған экономикалық бастамалардан төмендегілерге назар аударғым келеді:

– Мемлекеттік органдар мен жер қой­науын пайдаланушылардың қазақ­стандық тауарлар мен қызметтерді кепіл­дендірілген сатып алуын енгізу;

– Ірі инвесторлар үшін заңнаманың тұрақтылығын стративтік келісімдер ар­қылы енгізу, бұл іс жүзінде инвес­ти­циялаудың жақсы шарты болып табылады;

– 2021 жылдың наурызына дейін зардап шеккен салалардан ШОБ-қа берілген барлық қарыздар бойынша сыйақы төлемдерін наурыз айынан бастап субсидиялау;

– Салаларға қыркүйекке дейін бе­рілген салықтық жеңілдіктер желтоқ­санға дейін ұзарады;

– Бөлшек сауда салығы енгізілуде (іс жүзінде бұл тек ҚҚС-пен және жал­пы айналым бойынша шектеусіз оңайлатылған нұсқа), бұл бөлшек сау­дадағы көлеңкелі экономиканы едәуір төмендетеді.

Айтпақшы, Экономикалық тергеу қызметі енді негізінен барлық салаларда көлеңкелі экономикаға қарсы күресетін болады.

– Тұрғын үй мәселелері бойынша әр түрлі бастамалар (2 трлн. теңгеге);

– Цифрлық әлеуметтік әмиянды ен­гізу туралы ұсыныстар әлі де нақты­лана түсу керек.

 Бұл ұсыныстың қаржылық құры­лымдар ғана емес, жалпыға бірдей бағытталуы қоғам үшін маңызды.

–  Мұғалімдердің жалақысын 25%-ға көтеру және ата-аналардың сыныптан тыс жұмыстарға шығындарын қар­жыландыру.

Институционалды ұсыныстар арасынан мына ұсыныстарға назар аудардым:

– Мемлекеттік органның мүмкін­дік­терін күшейтетін бәсекелестікті қор­ғау агенттігін құру мемлекеттік ұйым­дар­дың мүмкіндігін кеңейтеді.

 Қазір ол Ұлттық экономика минис­трлігінің құрамында жұмыс істейді. Оны Үкімет құрамынан шығару туралы ұсы­ныс – дұрыс шешім. 

– Төтенше жағдайлар министрлігін құру. Бұл пандемияның кейінгі тол­қындарының қаупі астында қайта құру ғана;

– Есеп комитетінің бюджеті Үкімет арқылы емес, Парламент арқылы бе­кітілуі:

– «Бәйтерек» пен «ҚазАгроның» бірігуі;

– 17 заңның орнына әлеуметтік кодексті әзірлеу;

– Салық реформасы;

– Құқық қорғау және сот жүйесін реформалау жөніндегі комиссия құру;

– «Қоғамдық бақылау туралы» заң­ды әзірлеу және мемлекеттік компа­ниялардың қаржылық қызметі туралы мәліметтер негізінде бірыңғай ресурс құру;

– 2021 жылдан бастап мемлекеттік қызметкерлерге және басқа бюджеттік сала қызметкерлеріне, депутаттарға, судья­­ларға шетелде есепшоттар ашуға, қол­ма-қол ақша мен қымбат заттарды сақ­­тауға тыйым салу:

– Онлайн-петицияларға арналған ресурс әзірленеді;

– Мәслихаттарды күшейту, сонымен бірге барлық мәслихат жиналыстарын онлайн трансляциялау тәжірибесі енгізіліп, жалпы жергілікті өзін-өзі бас­қарудың жаңа тұжырымдамасы әзір­ленеді.

Шындығында, бұл үлкен өзгерістер. Барлық деңгейлерде қарсылық бар, бұл жеке саяси салмақты ұстап тұру үшін бастамаларды қасақана бұрмалауға енгі­зілген өзгерістерден бас тартуды қала­майтындардың қарсылығы ретінде қабылданады.

Өзгеріс – ұсыныстардан басталады, ұйықтап қалған сананы түртпектеп оятады. Егер, осы жолы бюрократия ө­згерістерге кедергі болса, оны жоюға дәрменсіздік танытсақ, алдағы уақыт­та жаңашылдық туралы айтудың өзі артық. Президент Қасым-Жомарт Кемел­ұлы­на реформаны алға жылжыту үшін төзімділік тілеймін.

 

Олжас ҚҰДАЙБЕРГЕНОВ,

экономист