Әдебиет • 28 Қаңтар, 2021

Бөтен немесе адамдар қалай құбылады?

304 рет
көрсетілді
10 мин
оқу үшін

Өз хаттарының бірінде Кафка қонақүйдегі бөлмесінен қандала тауып алғаны туралы жазады. Сонда оның қоңырауына алып-ұшып келген үй иесі сұмдық таңғалып, бүкіл қонақүйде бірде-бір қандала көрінбейтінін айтыпты. Ол неге нақ осы бөлмеде пай­да болды? Бәлки, бұл сұрақты Франц Кафка өзіне қойған шығар. Бөлмесіндегі қандала – оның ішкі мені сияқты. Яғни Каф­­каның қандаласы: бөтен емес. Осы бір оқиғадан кейін автор санасында «Құбылу» романының кейбір үзіктерін шырамыта бас­­таған болар.

Бөтен немесе адамдар қалай құбылады?

Коллажды жасаған Қонысбай ШЕЖІМБАЙ, «EQ»

 

«Құмырсқаға тиіспеңдерші, іздегені өмір ғой».

Фирдоуси

Ал Набоковтың «Бұлт, көл, мұ­нара» хикаясын жазу идеясын қалай тапқаны туралы ешқан­дай болжам жоқ. Өйткені екі шы­ғар­маны байланыстыратын ұқ­састықтар адам иландырады. Әлқисса.

«Құбылудың» кейіпкері Гре­гор Замза – «асып-тасыған байлығы жоқ, қарапайым һәм қарабайыр мүдделері бар адам­дар­дың ұлы». Бес жыл бұрын әкесі бар ақшасын жоғалтқан соң, Гре­гор оның несие берушілерінің біріне жұмысқа тұрып, коммивояжёр (сауда агенті) болып, отбасын асырайды. «Бірдe таңeртeң мазасыз ұйқыдан oянған Грeгoр Замза өзінің төсeктe жа­тып құ­быжық жəндіккe айналып кeт­кeнін аңғарды. Тас қабықты арқасымeн шалқасынан жатқан oл басын көтeргeн сайын қарнын қаптай жапқан қабыршақ пeн сырғып түскeлі тұрған көр­пeні тəнімeн салыстырғанда, сoн­ша­лықты қoраш, жыпырлаған сирақтарын көріп жатты». Сөй­тіп, бұған дейін отбасының бар ауыртпашылығын көтеріп, әке-шешесі мен қарындасын асырап отыр­ған жігіт бір-ақ түнде сүй­кім­сіз жәндікке айналып шыға келді.

Набоков әңгімесінің кейіпкері – құрылыс компаниясының өкі­лі, қарапайым, момын бойдақ Василий Иванович. Ол бірде Ре­сей­ден келген эмигранттар ұйым­­дас­тырған қайырымдылық ба­­лына жол­дама жеңіп алады. Бұл сапарға аса зауқы соқпаса да ба­руға тура ке­леді.

Сырттай қарағанда, әңгіме­лер бір-бірінен мүлдем өзге­ше, мәселенки, автордың шығарма­дағы орнын алсақ: Кафканың повесінде өзі көрінбейді, тіпті шығарманың соңында да авторды байқамайсыз. Жазушылар: «Каф­каның баяндаушысы – кейіп­­керге еріп келе жатқан кө­­лең­ке сияқты, ал автор ыл­ғи шетте тұрады» де­седі. Ал На­боков­ жа­­зуын­да авторды ал­ғаш­қы сөйлемнен бас­тап («Менің кейіпкерлерімнің бірі, қара­пайым, момын бойдақ, керемет жұмысшы...»), соңғы жол­дарға дейін көріп, білуге болады («Берлинге оралған соң, ол маған келді. ...Мен оны жі­бер­дім, әрине»). Әде­биет­ші­лердің пікірінше, Каф­каның өз шығар­маларында өзін-өзі шет­тетуі «оның қарапайым­ды­лығы мен өмірдегі өзіне деген сенім­сіздігінен» екен.

Автор фигурасынан кейіп­кер­лердің өмір сүру ортасына ауыс­сақ, екі кейіпкер де тура мағы­насында арсыздық шындығына тартылғанын байқаймыз. Набо­ковтық Василий Иванович бүкіл сая­хат кезінде сол арсыз ортаны сезініп, жатсынған соң, «Тютчевтің томына» қашып кетуге тырысады. Василий Ивано­вичтің серіктерін сипаттай отырып, Набоков оларға тек тән­дік сипаттама береді: «қораз айда­рының түсіндей күнге күйген, тироль костюміндегі ұзын бойлы, аққұба, үлкен, алтын-сарғыш түкті тізесі бар һәм жылтыр мұ­рынды». Ал басты кейіпкер ту­ралы айтқанда, біз оның бет-әл­петіндегі жылы көзқарасты, «ақылды және мейірімді көздерді» көреміз. Оның ішінде кездейсоқ «жолдастарында» жоқ жан пайда болатын сияқты.

Василий Ивановичтің серік­тері оның «барлығы сияқты» бол­ғанын қалайтын: ол ойын ойнауға мәжбүр, оны мазалайды, анау-мынауды сұрайды... Уақыт өткен сайын оның бұл ортада тым бөтен һәм артық екендігі айқындала түседі: «Василий Иванович үш рет қара түнекте жатты және үш рет оның астынан шыққан кезде орындықта ешкім болмады. Осылайша, жеңілген соң ол темекі тұқылын жеуге мәжбүр болды. Айналасындағының бәрі біртіндеп бірігіп, біртұтас, күш­ті жаратылыс құрды: олардан қа­шып құтылатын жер қалмады».

Барлығы сияқты болу – қа­ра­­пайым адамның негізгі «пос­тулат­тарының» бірі. Повес­тегі Василий Ивановичтің серік­те­рінің оның дара екендігін жоқ­қа шығаруға тырысатындары қоғамдық поэзия жырлаудан анық көрінеді: «Оны хормен айту керек еді. Василий Иванович бірік­тірілген дауыстардың анық емес уілін пайдаланып, жай ғана аузын ашып, шынымен ән айтқандай сәл ғана теңселіп кетті, бірақ жетекші жағымпаз Шрам кенет жалпы әнді тоқтатып, Василий Ивановичке күдіктене көзін қы­сып, оның жеке ән айтуын талап етті. Василий Иванович тамағын жұлып, ұялшақтықпен бастады. Бір минуттық жеке азаптан кейін бәрі қосылып кетті, бірақ оның шығып кетуге батылы бармады».

Алдымен Василий Иванович­тің айналасындағы адамдар зиян­сыз көрінеді, алайда олардың ортасынан шыққысы келгенде бәрі күрт өзгереді: «Біздің кез кел­­геніміз, әсіресе, сіз бірлескен жол­­­ды жалғастырудан бас тарту­ды, тіпті ойыңызға да алмаңыз. Біз бүгін бір ән айттық – онда не ай­тыл­ғанын есіңізге түсіріңізші». Осы әннің сөздерін біз де еске түсірейік:

«Распростись с пустой тревогой,

Палку толстую возьми

И шагай большой дорогой

Вместе с добрыми людьми».

Не десек те, Василий Ивано­вич­тің «жолдастары» ешқашан мейірімді болған емес: «Вагонға кіріп, пойыз қозғала бастағанда, олар оны ұра бастады – ұзақ және шектен тыс ұрып-соқты. Онымен қоймай, оның алақанын бұрандамен бұрап, кейін аяғын бұрғылауды ойлап тапты. Ресей­де болған пошта қызметкері таяқ пен белдіктен қамшы жасап, оны шайтан сияқты ептілікпен ұстай бастады. Жарайсың!»

Бұл адамдардың мүдделері тым шектеулі: «Шрам жетекшінің альпенштогын аспанға көте­ріп, әуесқой позицияларда шөп­те отыр­ған экскурсияға қаты­су­шы­­лардың назарын неге аудар­ға­нын Құдай білсін, ал көшбасшы ағаш түбірінде, көлге кері қарап, тамақтанып отырды». Олардан бөлек, Василий Иванович жолда Тютчевтің бір томын алып, мағына мен мағынасыздықтың шегінде тепе-теңдік сақтап, «Silentium» өле­ңінен таңға­ларлық жолдарды оқып, рахаттанып отырды. Сөйтсе, ол шын таланттың қала­мынан туған шумақтардан ләззат алып, классикамен жалғыз қал­ғанды жақсы көреді екен.

Грегор Замзаның отбасы да Василий Ивановичтің саяхат­шыларының бір типі: «барлығы сияқты» болуға талпынады. Осы күнге дейін өз отбасында құр­мет­ке бөленіп келген ұл аяқас­ты көзге күйік болып, бәрі іштей оның өлімін тілейді. Бұ­ған дейін ұл­дарының тапқан-таянғанын жеп, ұлдарына масыл болған әкесі де, анасы да, ақсаусақ қарындасы да жұмыс істеп, жанталасады. Олар енді өздерін асырай алады, «асыраушымыздан айырылдық» деп қан жұтып қайғырмайды. Һәм олар әрдайым әлемнің өзде­рінен талап еткендерінің бәрін мүл­тіксіз орындады: «әкесі банктің кі­шігі­рім қызметкерлеріне таңғы ас апа­ратын, шешесі бейтаныс адам­­дарға киім тігу үшін зо­­ры­­ғып жатты, әпкесі сатып алу­­шы­лардың айтқанын тың­дап, сөренің ар жағында ерсілі-қар­сылы жүгіретін». Бір қызығы, Каф­ка кейіпкерлерге Грегорға деген жанашырлықтан арылған кез­де «тәндік» сипаттама бере бас­тайды.

Отбасы ұлының өзгеруін жек­көрі­нішті ауру ретінде қа­был­дай­ды. Алдымен қарын­дасы ағасын қуан­туға тырысып, жәндік-өмірдің бірінші күні оған тамақтың түр-түрін алып келеді. Дегенмен біраз уа­қыт өткен соң, бауырының көз­қарасы өзгерді: енді таңертең және түстен кейін, дүкеніне жүгір­­местен бұрын Грегордың бөл­месіне та­мақты аяғымен итере са­лып, кешке сыпырғышпен сыпырып алады. Анасы да әу баста ұлына қам­қорлық жасайды: қарындасы Гре­гор­дың бөлме­сіндегі жиһаздың орнын ауыстыра бастағанда, анасы «Грегор жиһаздың шығарылып жат­қанына риза ма екен?» деп ойлайды. Оның айтуынша, бұл оған өте жағымсыз болып көрінетін сияқты. Мәселен, жалаңаш қа­быр­ғаны көру Грегорды қат­ты жа­бырқатуы мүмкін. Ол осы жи­һазға үйреніп қалған, сон­дықтан бос бөлмеде өзін барлығы тастап кет­кендей сезінеді.

Алайда уақыт бәрін өзгертеді. Әсіресе, Грегор Замзаның туыс­қандарын. Енді олар мұндай жануармен бірге өмір сүре алмайтындарын түсінеді. Грегор қайтыс болғанда, оның етжақын адамдары тыныштық пен жай­лылықтан басқа ештеңе сезбеді, тіпті жүздерінде сәл-пәл қуа­ныш­т­ың табы байқалатындай: «Олар үстел басында ыңғайланып отырып, болашақты талқылады және алдағы жоспарлары да тым жаман болмады, өйткені олар бір-бірінен әлі де сұрамаған жұмыстары бәріне өте ыңғайлы болды». Жас жігіттің жәндікке айналып, «адами формасының» өзгеріске түсуін баяндап отырып, оны қоршаған адамдардың бә­рінің оқиғаға қатысты өзгеріп, құбылуын бейнелеген повестің соңғы сөйлемін автор былай жазады: «...олардың сапарының соңында қызы бірінші болып көтеріліп, жас денесін түзеді». Адамды адам ететін барлық қасиет жоғалғанда, тек дене ғана қалады. Кафка да, Набоков та тоғышар арсыздықтың белгісі еткен – дәл сол боялған дене.