Өткен ғасырдың 80-жылдары Алматы облысында белгілі этнограф-ғалым Жағда Бабалықұлы бас болып, біраз құсбегілер республикада тұңғыш Жалайыр-Шора атындағы бүркітшілер мектебінің іргесін қалаған болатын. Алматы қаласының Орталық стадионында 1989 жылдың күзінде алғаш рет Халықаралық Бүркітшілер фестивалі өтіп, кеңестік кезеңдегі одақтас республикалардың біразынан қолдарына құс қондырған қонақтар қатысып, жұртты таңғалдырып еді. Алайда дүркіреп өткен екі-үш басқосудан кейін қолдаушысы мен қорғаушысы табылмаған бұл айтулы шара бірнеше жыл тым-тырыс болып қалған болатын. Десе де, кезінде бабалар мұрасын жалғаған қарт құсбегілердің қасында жүріп, кеңестерін тыңдаған этнограф-журналист Бағдат Мүптекеқызы Жағда Бабалықұлымен кеңесе отырып, Еңбекшіқазақ ауданындағы Нұра ауылында Жалайыр-Шора құсбегілер мектебінің шаңырағын қайта тіктеп, «Бауашар» мерекесін өткізген сол жылдарда республикада небәрі 15 бүркітші ғана болатын. Осы мектептің арқасында саятшылықтың тұңғыш ережесі жасалып, ұлттық спорт түріне енді. «Сонар», «Қансонар» құсбегілер мерекесінің ауқымы кеңейіп, бірнеше облыста жыл сайын ересектер мен жасөспірімдер арасында республикалық, халықаралық чемпионаттар, Алматы облысында Әбен Тоқтасынұлы мен Сейітжан Байжүнісұлы, Ақмола облысында Мәсіп Батырханұлы, ал Нұр-Сұлтан қаласында Күнтуған Тоқтыбай атындағы турнирлер дәстүрлі түрде өтіп келеді. Бүгінде облыстар мен аудандардағы ұлттық спорт мектептеріндегі «Құсбегілік» бөлімдерде 7-8 жастағы балалар 3-4 жыл білім алады. Алайда оқыту зертханалары толыққанды жарақталмағандықтан, балалар қыран құстарсыз (бүркіт, қаршыға, ителгі, сұңқар, т.б.), ат, ат әбзелдері, құстарға қажетті жем-азық, құрал-жабдық, яғни көрнекі құралдарсыз оқуға мәжбүр.
Бағдат Мүптекеқызы бүгінде сол Жалайыр-Шора саятшылық мектебін дамыту ісі мен «Қыран» федерациясының атқарушы директорлығын қатар атқарып жүр. Ол кісінің айтуынша, қыран құстарды баптаушылардың көпшілігі Алматы, Жамбыл, Түркістан және Шығыс Қазақстан облыстарында, ал ителгі, қаршыға секілді құстардың иелері Маңғыстау өңірінде тұрады. Қазіргі кезде федерацияның есебі бойынша республика бойынша 150-дей құсбегі тіркелген. «Алайда қыран құстарды қорғау дұрыс жолға қойылмағандықтан, республикада Наурыз мерекесі, ұлттық салт-дәстүрлермен байланысты ресми шараларда болмаса, саятшылық өнердің бар екені ескерілмей келеді», дейді Б.Мүптекеқызы.
Саятшылық өнеріміздегі ең үлкен мәселе – қолдағы қырандарды түгендеп, есепке алу. Бағдат Мүптекеқызы осы орайда белгілі қоғам қайраткері, ұлттық құндылықтарымыздың үлкен жанашыры Оралбай Әбдікәрімов басқаратын «Қансонар» аңшылық шаруашылығы қауымдастығы мен Ұлттық спорт түрлері қауымдастығы бірлесе отырып, қырандарға чип салынып, құжат жасала бастағандығын атап өтті. Бүгінде жаһандық экологиялық мәселелер мен биоалуантүрлілік бағдарламалары аясында жануарлар мен құстар әлемін қорғау басты назарда тұр. Осы орайда қыран құстардың санын білу, заңсыз аулау мен тасымалдың алдын алу мақсатында осы чип салу жұмыстары тиімділігін көрсетіп отыр. Алайда жануарлар дүниесін қорғау туралы заңнамада қыран құстарды өсімге жіберу керектігі ескеріліп, салынған чипті он жылдан асырмай ауыстыруды қарастыратын бап керек. Бағдат Мүптекеқызының айтуынша, бұл жауапты міндет Мәдениет және спорт министрлігінің де, Ауыл шаруашылығы министрлігі жанындағы Орман шаруашылығы және жануарлар дүниесін қорғау комитетінің де құзырына енбеген. Ал ұлттық спорт түрлерiне қатысты «Денешынықтыру және спорт туралы» заңда да қыран құстарды қорғау туралы мәселенің басы ашық емес. Қызыл кітапқа енген қыран құстарды қорғау мақсатында оларды қоректендіру, көлік тасымалындағы қауіпсіздігін қамтамасыз ету заңнамалық тұрғыда нақты көрсетілмегендіктен, бүркітшілер құстарды томаға кигізіп емес, қиынның-қиыны, темір жол қызметкерлерінің талабы бойынша темір торда алып жүруге мәжбүр.
Елімізде саятшылық өнерді дамыту мен қыран құстардың санын көбейту мақсатында питомниктердің жұмысы жолға қойылса, дейді Б.Мүптекеқызы. Өйткені құсбегілікті кәсіп етіп, бүркіт ұстағысы келгендер үшін қолбайлау болатын мәселе көп. Бүркітшілер үшін қыран құсты аулауға рұқсат жоқ. Бірақ бүркіт аулап, сатуды бизнес көзіне айналдырып жүргендер көп. Бүркітшілердің аңшылық куәлігі мен қыран құстардың құжаты «Қыран» федерациясы арқылы жасалып келеді. Соңғы жылдарда питомник ашу ісін қолға алып, қиындықтарымен күресіп жүрген федерацияның атқарушы директоры мұның оңай шаруа еместігін айтады. Мұнымен қоса бүркіттің балапаны арнайы питомниктерде кем дегенде 3 мың АҚШ долларына бағаланады. Ал құсбегілердің қыран құстарды сатып алатын мұндай қомақты қаржысы қайдан болсын.
Қыран құстың балапанына биологиялық негіздеме жасату жеке мекемелерге тиесілі болғандықтан, бұл қызмет түрі 1500 млн теңгені құрайды. Сонымен бірге питомниктерден алынған балапан қыран болып шығуы да екіталай, күмән көп. Табиғатынан құсбегілер қыранды қай тауда мекендейтінін, қай ұядан шыққанын тани біледі. Қыран да қазақы табиғатқа сай текті құс. Оны балапан күнінен баптап, аңға салып, еркіндікке жібергенге дейінгі жауапкершілік бүркітшінің мойнында», дейді Б.Мүптекеқызы.
«Қазақ атамыз бүркітті, біріншіден, сал-серіліктің сәнін жарастыратын құнды дүние ретінде бағалаған, екіншіден, мал табуға, үшіншіден, ем-дом ретінде пайдаланған», деп әңгімесін бастаған Алматы облысы Текелі ауылының тұрғыны, құсбегі Бүркітбай Файзоллаұлы бүркіт баулуға бала күнінен әуес екенін айтады. – Мен туғанда әкемнің үш-төрт бүркіті болыпты. Атымды Бүркітбай деп қоюының да төркіні осында жатса керек. Көзімді ашқалы қыран құсты серік етіп келемін. Бүркіт баптау өнеріне бүгінде отбасымызбен берілгенбіз».
Бүркітбай Файзоллаұлының айтуынша, еліміздегі құсбегілік өнердің дамып келе жатқандығы «Қыран» федерациясының атқарған ауқымды істерінің нәтижесі. Сонау Моңғолия, Қытай жеріндегі қандастарымыз да қыран баптауда тәжірибелері мол, көзінің қарашығындай сақтап келеді. Бүгінде жастар арасында саятшылықты ұлттық спорт түрі ретінде дамытудың көп септігі тиіп жатқанын негізге алған Бүркітбай Файзоллаұлы кейбір азаматтардың оны туристік мақсатта, тіптен ақша табудың әдіс-амалы ретінде қолданып жүргеніне қапаланады. Кейбір бүркітшілердің қолындағы қыранға қарап көңілің құлазиды. Дұрыс түлемегендіктен, құстың қыран екенін ажыратудың өзі қиынға түседі», дейді.
Қыран құсты спортта пайдаланудың өзіндік ескеретін тұстары бар. Осы орайда Бүркітбай құсбегінің айтуынша, тек қана жеңіске жетуді мақсат ету – құсқа қиянат. Көбіне құсбегілікте жазылмаған ережені талап ететін, яғни мәдени мұра екендігі ескерілмейтін жағдайлар кездеседі. Ал питомниктерде құсбегіліктің қыр-сырын меңгерген мамандар қыран құстарды пайда табу үшін емес, табиғи жолмен өсіріп, баптауға жұмыс істесе құба-құп. Сонымен бірге қазақтың бәрі құсбегі болуы міндетті емес, құсбегілік қанына сіңген, өз баласындай құсты жақсы көретіндер ғана айналысуы керек. Ол үшін ұзақ жылдар бойы тер төгіп, тәжірибе жинақтаған республика бойынша әрбір бүркітшінің жағдайын біліп, бақылап отырған «Жалайыр-Шора» бүркітшілер мектебінің, «Қыран» федерациясының ұсынысын қажетті орындар қолдаса жетіп жатыр. Сонымен бірге саятшылық өнерді дамытудың бір жолы – «Салбурын» саятшылық мерекесі жиі өткізіліп тұрса, халқымыздың ұлттық құндылықтарға деген сүйіспеншілігі, қызығушылығы артатын еді», деген құсбегі ақсақал «Қыран» федерациясымен бірлесіп Алматы облысының Ескелді ауданында, Қызылағашта өткен мерекеге халықтың ерекше ықылас білдіргенін атап өтті. Сондықтан да құсбегіліктің деңгейін көрсететін осындай жарыстардың көп болғаны саланы дамытуға ықпал ететін қадамдардың бірі болатыны сөзсіз.
«Қазақ халқының дәстүрлі өнеріне айналып, ұрпақтан-ұрпаққа мұра болған құсбегілік өнеріміз қолдауды, қорғауды және терең ғылыми-зерттеуді талап етеді», дейді Әл-Фараби атындағы ҚазҰУ Тарих, археология және этнология факультетінің докторанты Гүлбану Смағұлқызы. Осы саятшылық өнерімізді ХХ ғасырда зерттеп кеткен С.Мұқанов, М.Мұқанов, Ә.Марғұлан, Ж.Бабалықұлы, А.Тұрдыбаевтың еңбегін бүгінде А.Тоқтабай, Т.Қартаева және тағы да басқа ғалымдарымыз жалғастырып келеді.
Осы орайда Елбасының «Ұлы даланың жеті қыры» мақаласына орай «Архив- 2025» бағдарламасы аясында аңшылыққа қатысты архив құжаттарын жариялау қажеттігі туындап отыр. Сонымен қатар ұлтымыздың дәстүрлі аңшылығын сақтау және қолдау мақсатында үлкен жұмыстар атқарып жатқан өңірлік аңшылық орталықтарына барынша демеушілік көрсетіп, Көк туымызда қанат қаққан қыранға арнайы мәртебе беріп, бүркітпен, тазымен аң аулауға баулитын бірден-бір республикалық деңгейдегі арнайы мектепті «Бүркітшілер» ауылы атанып кеткен Алматы облысының Еңбекшіқазақ ауданында ашып, ғылыми жұмыстар жүргізу жүктелсе, арғы-бергі тарихымызда құсбегіліктің талай сарғайып жатқан беттері ашылатын еді. Онсыз да саны аз кәсіби біліктілігі жоғары, тәжірибелі, жасы үлкен бапкерлерге мемлекет тарапынан қамқорлық жасалса, жалақы белгіленсе бабалар мұрасына деген парызымыз орындалар ма еді?..
Алматы