Экономика • 23 Маусым, 2021

Сауда саласының ахуалы қандай?

538 рет
көрсетілді
9 мин
оқу үшін

Ел алдында есеп берген Сауда және интеграция министрі Бақыт Сұлтанов 2020 жылдың қорытындысы бойынша жалпы ішкі өнімнің төмендеуі сауда саласына кері әсер еткенін, дегенмен биыл экономикалық көрсеткіштердің қайта өрлей бастағанын мәлімдеді. Министрдің сөзіне сүйенсек, 2021 жылдың бес айында ішкі тауар айналымы 15,8 пайызға артқан.

Сауда саласының ахуалы қандай?

«Қатаң карантин кезінде сауда нысандарының жұмысы толықтай тоқтап қалды. Сол кезде біз 1 трлн теңгеден астам сауда айналымын жоғалттық. Дегенмен биылғы бес айдағы көрсеткішке қарасақ біз пандемияға дейінгі 2019 жылғы көрсеткіштен 0,5 трлн теңге алда келеміз. Бірінші тоқсанның қорытындысы бойынша сауда саласы ішкі жалпы өнімнің (ІЖӨ – ред) 14,7 пайызын құрайды. Былтыр әкімдіктер 473 сауда орталығы, 337 базармен жұмыс жүргізіп, микро және шағын бизнес субъектілері үшін аренда төлемін төмендетті және тоқтатты. Карантин және шектеу шараларына қарамастан сауда саласына 181,7 млрд теңге инвестиция тарттық. Жыл басынан бері инвестициялық белсенділіктің қайтадан жандана бастағанын байқап отырмыз», деді Б.Сұлтанов.

Министрдің сөзінше, биыл бес айдың өзінде салаға 142 млрд теңге инвестиция келген. Бұл былтырдың бес айынан 20,1 пайызға көп. Азаматтардың нәпақаны да негізінен осы саладан іздейтіні белгілі. 2020 жылдың қаңтар-науры­зымен салыстырғанда биыл бірінші тоқсанда жұмыспен қамтылғандар саны 20,8 мың адамға, 2019 жылдың бірінші тоқсанымен салыстырғанда 57,3 мың адамға көбейген. Қазір сауда саласында 1,5 млн адам еңбек етіп жүр. Бұл елдегі жұмыспен қамтылғандардың 16,6 пайызы екен. Б.Сұлтановтың ай­туынша, өндіруші мен трейдер, логист пен тасымалдаушы, сатушы мен тұтынушы арасында баланс болуы керек. Ол үшін барлық процестер ашық һәм әділ үйлесімділікте іске асуы тиіс. Осы байланыстардың дұрыс жұмыс істемеуі азық-түлік бағасының негізсіз өсіп кетуіне әкеліп соқтырған.

«Үйлесімділіктің бұзы­луы­ның бір дәлелі – картоп тап­шылығы. Солтүстікте күздік кар­топтар таусылып қалса, оң­түс­тікте өнім енді жиналып жа­тыр. Осы жағдай нарықтағы тепе-теңдікті бұзды» деді министр.

Жақын арада елімізде ұлт­тық тауар өткізу жүйесі іске қосылмақ. Аталған жүйе аясын­да 24 көтерме-үлестіру орта­лығы жұмыс істейді. Жо­баның бірінші кезеңінде 7 жобаны жүзеге асыру көзделген. Атап айтқанда, Ақсу мен Ми­чу­рин қалаларында картоп пен сәбіз қабылдайтын, ал Қап­ша­ғай мен Шуда пияз қабыл­дайтын, барлығы 4 көтер­ме-үлестіру орталығы бой кө­тер­мек. Нұр-Сұлтан, Алматы және Шымкентте салынатын 3 орталық өнімдерді бөлшек сауда желілеріне, интернет-дүкендерге жеткізіп бермек. Мұның бәрі бірыңғай ақпа­раттық жүйе негізінде жүзеге асады. Сұлтановтың сөзінен ұққа­нымыз – мұндай жүйенің енгі­зілуі тауар ағынының ашық­тығын қамтамасыз етіп, ішкі нарықтағы сұраныс пен ұсы­ныстың теңесуіне жол ашады.

Министр тұтынушылар құ­қы­ғы мәселесіне де тоқталды. 2020 жылы ведомство 20 мың­­нан астам шағымды қа­растырып, тұтынушыларға 250 млн теңгеге жуық ақша қай­та­ры­лыпты. Мәселен, бір ғана «Бек Эйр» әуе компаниясына қа­­тыс­ты шағымдарға байланыс­ты жалпы сомасы 110 млн тең­геге 1,7 мыңнан астам тұты­ну­ш­ының құқығы қорғалған. Жыл басынан бері тұтыну­шы­ларға қайтарылған қаржы көлемі – 70 млн теңге. Шағым­дар негі­зінен транспорт саласын­дағы қызмет көрсету, бөлшек сауда, тұрмыстық және турис­тік қызмет секторларының жұмы­сына байланысты жиі түседі.

– Тұтынушылардың эко­но­микалық мүддесін қорғау мақсатында «Тұтынушылар құқығын қорғау туралы» заңға түзетулердің бірінші пакеті ен­гі­зілді. Биыл бес айда 153 тұты­ну­шының проблемасын сот­қа жеткізбей шештік. Бұған е-Тutynushy бірыңғай ақпа­раттық жүйесінің іске қосылуы да әсер етті. Биыл заңға түзе­ту­лердің екінші пакетін енгізуді дайын­даймыз. Пандемия электронды коммерция нары­ғында да тұтынушылар құқы­ғының жиі бұзылатынын көр­сетіп берді. Былтырдың өзінде 689 адам интернет-дүкен­дерге байла­нысты шағым жасады. Оларға 13,2 млн, биыл шағымданған 556 қазақ­стан­дыққа 7 млн теңге қайта­рылды, – деді ведомство басшысы.

Министрдің айтуынша, COVID-19-дан туындаған эконо­ми­калық және әлеуметтік толқу­лар әлемдік саудаға қатты әсер етті. БҰҰ ЮНКТАД дерек­тері бойынша, 2020 жылы халық­аралық сауда көлемі 9 пайыз­ға, тауарлар саудасы – 6, ал қызмет көрсету саудасы 16,5 пайызға қысқарып кеткен. Осының салдарынан Қазақ­станның да сыртқы сауда айна­лымы 13 пайызға, тауарлар мен көрсетілетін қызметтердің шикізаттық емес экспорты 13,5 пайыз, 20,4 млрд долларға тө­мендепті. Азық-түліктік емес тауарларға деген сұраныс та 20 пайызға құлдыраған.

«Экспорттың болжамды көлемін және ішкі нарық тұрақтылығын қамтамасыз ету үшін көршілес Қырғызстан, Өзбек­стан, Тәжікстан, Иран және Ресей елдерімен орамжа­пырақ, сәбіз, пияз, картоп өнім­дерін жеткізуге қатысты форворд­тық сатып алу келісім­дерін жасауды жоспарлап отыр­мыз. Жаппай өнім жинау кезінде көрші елдерге 765 мың тонна көкөніс жеткізе аламыз. Бұл ретте өзіміздің нарық дер уақытында 280 мың тонна им­порттық көкөністермен қамтылады. Нәтижесінде, бұл өнімдерге деген баға құбылуы 7-10 пайыз деңгейінде болады», деді Б.Сұлтанов.

Қазір Қазақстанда 600-ге жуық белсенді экспорттаушы бар екен. Министрлік 3-4 жылда олардың санын 1 мыңға жеткізуді жоспарлап отыр.

«2020 жылы кәсіпкерлерді қолдау үшін QazTrade компаниясы базасында экспорттық акселератор құралын енгіз­дік. Мақсат – интенсивті экс­порттық даму, өнімдерді жаңа нарықтарға шығару бойынша шағын және орта бизнес (ШОБ – ред) субъектілеріне қолдау көрсету. Былтыр Қы­тай бағытын таңдап, тамақ өнер­кәсібі кәсіпорындарын оқыт­тық. 500-дей компания қаты­суға өтініш білдірді, соның арасынан экспорттық әлеуе­ті жоғары 35 өндіруші ірікте­ліп алынды. Қазіргі кезде жүр­гізілген жұмыстың нәтижесінде 167 млн доллар сомасына 18 әлеует­ті келісімшарт жасалып отыр. Акселерация кезін­де ШОБ субъектілерінде өнді­ріс көлемінің жеткіліксіз еке­нін байқадық. Қытай компа­ния­ларының ет өнімдері, өсімдік майы, тұзға деген сұраныстары қазақстандық қатысушылардың мүмкіндіктерінен 4 есе асып түсіп жатты» дейді министр.

Отандық сауда саласының ықпыл-жықпылын түгел баян­даған министр экспорттық ба­ғытты кеңейту үшін интернет-сауданың да мүмкіндіктерін молынан пайдалану керек екенін айтты. 2019 жылмен салыстырғанда 2020 жылы элек­тронды сауда нарығы 2,5 есе кеңейіп, қаржы көлемі 1 трлн теңгеге жеткен. Министр был­тырғы есеп беру жиынын­да халықаралық сауда алаңдарына шығамыз деп уәде бергенін, арада жыл өткенде сол уәде­сінің орындалғанын да атап өтті. Яғни енді отандық кәсіп­кер­лердің еш алаңсыз Amazon, eBay, Ozon сауда алаңдарына шыға алуы олардың 190 елмен еркін саудаласуына мүмкіндік бермек. Сондай-ақ отандық өндірушілер Alibaba интернет платформасының игілігін көріп жатыр. Қазірдің өзінде «Арал тұз», Eurasian Foods, «Агро продакт», «Саумал» секілді компаниялар 45 млн доллар сомаға келісімшарт жасасып үлгерген. Бұл орайда спикер 15 маусымнан бастап Alibaba.com-ға шығу бойынша жаңа 50 компанияны іріктеу басталатынын, іріктеудің 15 шілдеге дейін созылатынын да жария етті.

«Соңғы екі жылда ЕАЭО-ның 2025 жылға дейінгі стратегиясы бекітіліп, ЕАЭО мен ДСҰ органдарында 200-ден астам отырыс өтті. ЕАЭО ор­гандарының 1400 актісі қабыл­данып, ДСҰ-ға ішкі нарықты қорғау шаралары бойынша 100 нотификация жіберілді. Сер­бия, Иран, Сингапур елдері­мен еркін сауда аймағы бойынша келісімдер жасалды. Минис­трлік экспорттық тауарлар мен қызметтердің бәсекеге қабі­лет­тілігін арттыру, сауда жүйе­сін дамыту бойынша жүйелі жұ­мыс­тарды әрі қарай жалғас­ты­рады. 2025 жылға дейін ши­кі­зат­тық емес экспортты 41 млрд дол­ларға жеткізуді көз­дейміз», деді.

Сөз соңында сауда саласын цифрландырудың да бел­сенді жүріп жатқаны, қазір 7 жоба­ның жүзеге аса бастағаны да айтылды.