Өткеннің көзіндей болған тарихи жәдігерлерді іздеп, кішігірім зерттеу жүргізіп жүрген М.Тынышпаев атындағы тарихи-өлкетану музейі мен оның бірлескен филиалдары – Жаркент қаласындағы Жауынгерлік Даңқ музейі және «Жаркент мешіті» көркемөнер-сәулет музейі. Олар арнайы тау-тасты аралап, құнды жәдігерлерге куә болған.
Өсек өзенінің шығыс беткейіндегі аласа тау жотасындағы беті тегіс қойтастарға салынған суреттер жетерлік. Мұнда үлкен таста көне түркі руникасымен жазылған «қазақ» деген сөз бар. Түркі дәуірінде «қазақ» этнонимінің болмағанын тарихтан білеміз, бірақ кейін таңбаланған бұл жазуды, кім қандай мақсатпен жазғаны белгісіз. Бұл өзі шешімі жоқ жұмбақ дүние. Музей қызметкерлері көнеден келе жатқан тастағы беймәлім бейнелер мен жазуларды, таңбаларды тізімдеп, суретке түсіріп алған, енді олардың орналасу координаттарын анықтау жұмыстарымен айналысуда.
Мәселен, біз жазып отырған суреттер шоғыры Талдыдағы аспалы көпірден бастау алатын, өзеннің сол жақ аңғарының, солтүстіктен оңтүстікке қарай көлбей жатқан аласа таулы жоталы алқаптың бір бөлігі. Ұзындығы 15 шақырымды құрайды. Ондағы ғажайыпты түгелдей сыпыра сүзіп шығу қиын шаруа.
Суреттер мен түрлі бейнелер күн сәулесі мен атмосфералық құбылыстардың әсерінен қоңырқай күрең тартқан қойтастарда шашырай орналасқан. Бұдан басқа өзеннің батысындағы Үлкен және Кіші Қойтас аумағында, Үлкен және Кіші Өсектің қосылған жеріндегі сүйірлі тұмсықтағы жартастарда петроглифтердің үлкен тобы бар. Оларды арнайы мамандар қағазға түсіріп кеткен, бірақ музей қызметкерлерінің айтуынша әлі де зерттеулері үстірт, құжатталу жұмыстары да аяқталмаған.
Ежелгі сурет өнері шеберлерінің тасқа қашаған көріністерінің көбі: жабайы аңдардан – тауешкілер мен арқарлар, бұғылар, қасқыр бөлтірігімен, сондай-ақ, қолға үйретілген түйе, жылқы мінген адам, жәндіктерден жыландар, сонымен қатар, антропоморфты бейнелерге жататын «күнбасты адам», билеп тұрған бақсы, мүйізінде «әлем ағашы бейнеленген» бұғылар мен сан-алуан қимыл қозғалыстардың жиынтығынан тұрады. Және сан алуан климаттық өзгерістің әсерінен бүлінген кейбір түсініксіз бейнелер де кездеседі.
Жалпы, тастағы бейнелеу өнерінің ерекшелігі – салынған көріністердің қайталанбас өзгешелігімен қатар, тарихи-мәдениет ескерткіші ретінде әрдайым эстетикалық талғамға сай болуымен құнды. Демек осынау тастағы сурет өнеріне деген құрмет, яғни, біз жазып отырған петроглифтердің Жетісу өлкесінің мәдени саласындағы бағалы тарихи жәдігерлердің айшықты бөлігі екенін айғақтайды.
Тағы бір ежелгі дәуірге тән байқалған құбылыс – аспалы көпірден басталған аласа таулы жотаның етегі мен өзен жағасына дейінгі теп-тегіс жазық. Аталған жазықтың оңтүстігіндегі Бесағашқа дейінгі аумағы үйілген тас қорымдар мен әртүрлі (диаметрі 6-12 м болатын) шеңбер, ромб тағы басқа формадағы обаларға толы. Бұл шамамен қола дәуірінен қалған көне жерлеу орындары болуы мүмкін.
«Музей қызметкерлерінің өлкетану бағытында тарихи-танымдық зерттеушілік сапарында суретке түсіріп, ретке келтірген таста таңбаланған бейнелердің тізімі мынадай: Арқарлар мен тауешкілердің 100-ге жуық бейнесі; Итке ұқсайтын 2 сурет; Атқа мінген адамдардың 2 бейнесі; Мүйізінде «Әлем ағашы» бейнеленген 2 бұғы; Жай бұғы суретінен 2 дана; Қасқыр тәрізді 2 аң және 1 қасқыр үш бөлтірігімен; Түйеге мінген 1 адам және түйе жетектеген бала; Би билеп тұрған бақсы, 1 сурет; Жаяу адам бейнесі 2 сурет; «Күнбасты адам» 1 сурет; Жыландар 2 жерде бейнеленген; Құдайдың табаны бейнеленген 1 сурет; Бүлінген түсініксіз бейнелер. Бұлардың бәрі өткен дәуірден бұзылмай жеткен мұралар», дейді Жауынгерлік Даңқ музейінің мең-
герушісі Қали Ибрайымжанов.
Жалпы, түсірілген суреттерге музей қызметкерлері сараптама жасай отырып, петорглифтердің басым бөлігі Сақ дәуірінің өтпелі кезеңі мен Ерте темір дәуірі уақытына жатады-ау деген жорамалға келген. Ішінара қола дәуірінің де нақыштары бар екенін жоққа шығармайды.
Себебі тағы бір назарға алар ерекшелік, аталған тарихи жәдігерлердің Жетісу Алатауының етегінде орналасуы. Оған мысал, қола дәуірі соңындағы климаттық өзгерістердің әсерінен тақырға айналған жазықтан гөрі таулы аймақтың тіршілікке қолайлы болуы да едәуір ықпал еткен тәрізді. Демек тағы бір ерекшелік сол кезеңдердегі адамдар тіршілігінің арқауы, негізгі күнкөріс көзі аңшылық болғандығын ой салып қараған адамға еш қиындығы жоқ.
Жаркент өңірінің өткен дәуірі мен сол заманда тіршілік еткен жандардың өмірінен ақпарат беретін құнды мұралардың ел тарихындағы алатын орны айрықша. Тастағы сурет өнерінің асыл мұралары саналатын петроглифтер адамзат өркениетінің алғаш пайда болуынан сыр тартады. Сондай-ақ олардың даму сатыларынан нақты түсінік беретін бірден-бір құрал. Сондықтан Өсек өзені аңғарындағы таңбалардың кешенді зерттелуі біздің арғы ата-бабаларымыздың наным-сенімі мен тұрмыс-тіршілігі және айналысқан шаруашылығын жан-жақты зерделеуге мүмкіндік беретін бірден-бір тарихи ескерткіш болып табылады. Бұл – тасқа қашалған тарих!
Жетісу облысы